درمان واریس پا با ورزش

فعالیت جسمی منظم می‌تواند شانس ابتلا به واریس را کاهش دهد. حتی اگر در حال حاضر به این عارضه مبتلا هستید، ورزش و تمرین می‌توانند نشانه‌های این عارضه را سبک‌تر و از پیشرفت این بیماری جلوگیری کنند.

تمرین همیشه هم به تنهایی برای پیشگیری از این عارضه یا درمان آن کافی نیست، اما بعضی تمرین‌های فیزیکی می‌توانند تفاوت بزرگی ایجاد کنند. در ادامه به توضیح درمان واریس پا با ورزش های مختلف می پردازیم.

آیا ورزش در درمان و پیشگیری از واریس موثر است؟

خیلی از افراد کنجکاوند که در مورد رابطه‌ی ورزش و واریس بیش‌تر بدانند. هیچ روش اثبات‌شده‌ای برای پیشگیری از واریس وجود ندارد، اما تمرین و فعالیت فیزیکی می‌تواند ریسک ابتلا به این عارضه را کاهش دهد.

فعالیت و تمرینات منظم می‌توانند گردش خون را در پاهای شما بهبود دهند و پمپاژ خون را حفظ کنند. فعالیت داشتن باعث می‌شود وزن مناسبی داشته باشید، که این امر می تواند از واریس مرتبط با وزن پیشگیری کند.

اگر در حال حاضر واریس دارید، ورزش می‌تواند نشانه‌های این عارضه را بهبود دهد. اکثر افرادی که واریس دارند می‌گویند پاهایشان اغلب متورم، سنگین و خارش‌دار است. تمرین‌های منظم جریان خون را افزایش می‌دهد و می‌تواند منجر به کاهش علائم شود.

خطر ورزش های واریس چیست؟

اکثر فعالیت‌های ورزشی، سالم و مفید هستند، اما همه‌ی تمرین‌ها و ورزش‌ها برای همه ی افراد مناسب و بی‌خطر نیستند. چنانچه شک دارید ورزشی برای وضعیت شما مناسب هست یا نه، از پزشک خود سوال کنید. در صورتی که باردار هستید حتماً پیش از شروع هر نوع فعالیت ورزشی با متخصص مشورت کنید.

حتی اگر در سلامت کامل باشید، باز هم باید حواستان به نشانه‌هایی که بدنتان به شما نشان می‌دهد باشید. در صورتی که فعالیت برای شما دردناک باشد یا احساس سرگیجه می‌کنید، فوراً ورزش را متوقف و با پزشک مشورت کنید.

ورزش چطور از واریس پیشگیری می‌کند؟

بسیاری از پزشکان پیشنهاد می‌کنند در روز حداقل سی دقیقه فعالیت ورزشی داشته باشید. اگر لازم بود می‌توانید این زمان را تقسیم کنید، یعنی سه مرتبه در روز و هر بار ده دقیقه ورزش کنید.

پیاده روی

درمان واریس پا با ورزش پیاده‌روی

پیاده‌روی خیلی مفید است و معمولاً برای همه‌ی افراد در هر سن و هر سطحی از سلامتی، ایمن و بی‌خطر است. پیاده‌روی کمک می‌کند وزنتان را پایین بیاورید، فشار خون نرمالی داشته باشید و همچنین عضلات و استخوان‌های شما را تقویت می‌کند.

درمان واریس پا با ورزش دوچرخه‌سواری

دوچرخه‌سواری یک ورزش خیلی کم-فشار است و مثل پیاده‌روی ‌می‌تواند جریان خون را افزایش دهد و از مفاصل محافظت کند. دوچرخه‌سواری منظم می‌تواند استقامت عضلات ساق را افزیش دهد و منجر به گردش نرمال خون شود. در این مورد می‌توان از دوچرخه‌ی ثابت یا متحرک استفاده کرد.

اگر به دوچرخه دسترسی ندارید هم می‌توانید حرکت کششی عضلات ساق را انجام دهید؛ به این ترتیب که روی پشت دراز بکشید، زانوهایتان را به سمت قفسه‌ی سینه بکشید و جمع کنید و مثل پدال زدن با دوچرخه، پاها را حرکت دهید.

حرکت لانژ

درمان واریس پا با حرکت لانگ یا لانژ

حرکت لانگ گروه متفاوتی از عضلات پا و ساق را به حرکت در می‌آورد. وقتی این عضلات قوی و سالم باشند می‌توانند به جریان خون در جهت مستقیم کمک کنند. صاف و مستقیم بایستید و کمی پاهایتان را باز کنید. حالا یک قدم جلو بگذارید و زانو را خم کنید. حواستان باشد که زانو دقیقاً بالای قوزک پا باشد. چند ثانیه در همین حالت بمانید، بلند شوید و پا را عوض کنید.

درمان واریس پا با بلندکردن یا لیفت پا (Leg lifts)

بلند کردن پا یک حرکت کششی ساده است که نیاز به هیچ نوع تجهیزاتی ندارد. به صورت تخت، روی کمر خود دراز بکشید و هر بار یکی از پاها را بلند کنید. قبل از این که پای خود را عوض کنید، چند ثانیه پا را در هوا نگه دارید. این تمرین می‌تواند به کشش ماهیچه‌های پای شما کمک کند.

بعضی افراد این تمرین را به صورت ایستاده هم انجام می‌دهند. علاوه بر کشش ماهیچه‌ها و بهبود گردش خون، این تمرین می‌تواند انعطاف‌پذیری عضلات را هم بهبود دهد. به یک شی ثابت مثل صندلی تکیه کنید و یک پا را مقابل خود دراز کنید. چند ثانیه این موقعیت را حفظ کنید و بعد، پاها را عوض کنید.

درمان واریس پا با حرکت پای نوسانی

کشش عضلات پا به استقلامت عضلات و بهبود گردش خون کمک می‌کند. برای چند ثانیه وزنتان را روی جلوی پای خود بیندازید و بعد، پاشنه را پایین بیاورید. حالا وزنتان را روی پاشنه بیندازید و جلوی پایتان را بالا بیاورید. می‌توانید این حرکت کششی را در حالت ایستاده یا نشسته اجرا کنید. اگر ایستاده‌اید به یک شی ثابت تکیه دهید تا تعادلتان حفظ شود.

بالا گرفتن پا

درمان واریس پا با بالا آوردن ساق پا

بالا آوردن ساق پا باعث بهبود و التیام تورم و درد ناشی از جریان خون می‌شود. به پشت روی زمین یا تخت دراز بکشید. ساق پاها را مستقیم بالا بیاورید و در هوا نگهدارید. اگر لازم است پاها را به دیوار تکیه دهید. چند دقیقه در این حالت بمانید و سپس، پا را روی زمین بیاورید. اگر لازم بود دوباره این کار را تکرار کنید.

وقتی ورزش برای تسکین نشانه‌ای واریس کافی نیست

تمرینات ورزشی اغلب برای تسکین چشمگیر نشانه‌های واریس‌های دردناک بسیار خوب است، اما این‌ها به تنهایی برای حل این مشکل کافی نیست. واریس حتی با وجود داشتن فعالیت جسمی و علیرغم تمرینات منظم هم می‌تواند پیشرفت کند.

اگر از واریس بدمنظره یا دردناک به ستوه آمده‌اید، نیاز به درمان پزشکی دارید. انواع مختلفی از درمان‌ها در این خصوص وجود دارد. برخی روش‌ها کمترین حالت تهاجمی را دارند و با ناراحتی و درد کمی به صورت سرپایی انجام می‌شوند.

درمان واریس حاد

در بسیاری از اوقات که واریس پا پیشرفته باشد، ورزش کردن به تنهایی برای درمان رگهای واریسی کافی نیست. ورید های واریسی طنابی و شاخه ای نیاز به مراقبت های پزشکی دارند تا موجب مشکلات عمیق تر مثل ترومبوز وریدی یا زخم های غشایی نشوند. برای آشنایی با انواع بیماری واریس و راه های درمان پزشکی آن مقاله زیر را مطالعه نمایید.

 واریس چیست؟ با انواع درمان های واریس پا آشنا شوید : واریس

 

دکتر سعید یزدانخواه متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

برای پرسش از دکتر روی مشاوره پزشکی کلیک کنید.

[wp_ulike]

.برای ارتقاء کیفیت مطالب امتیاز دهید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر عبدالله جمعه ۱ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 221 مشاهده پرسش
    عرض سلام و احترام خدمت آقای دکتر سعید یزدان‌خواه ارسال عکس های MRI
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۱ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      پاسخ شما در سوال قبلی داده شد
  • تصویر کاربر عبدالله جمعه ۱ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 216 مشاهده پرسش
    عرض سلام و احترام خدمت آقای دکتر یزدان خواه
    مادرم ۶۲ سال سن دارد و مقداری تنگ نفس است دکتر معالجشان با توجه به گزارش اکو گفتند که قلبشان ۱۵%کار می‌کند و حتما بایستی باطری بذارید، آنژیوگرافی فاقد انسداد بوده،بپیوست مدارکش را خدمتتان ارسال میکنم،لطفا نظر و تجویزتان را اعلام بفرمائید. در ضمن بعلت محدودیت ارسال تصاویر، گزارشMRI در پیام دوم خدمتتان ارسال می گردد.
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۱ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      پاسخ شما در سوال قبلی داده شد
  • تصویر کاربر معصومه شنبه ۱۸ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 235 مشاهده پرسش
    با سلام وادب اقای دکتر باآنژیوتشخص دادندکه هیپرتاسیون فشار ریوی دارم تحت نظردکترقلب بودم همیشه دکتر می گفتت مشکل قلب تداری خوشبختانه باتوجه باینکه قلبم هم کمی برگ است الان باداروها ۵ سال است خوبم عالی دکتر این دفعه که اکو کردم گفت فشارریه کمی بالا رفته به یک دکتر ریه معرفی کرد علت چیست تا حالا دکترم بوده حالامیگه دکتر ریه برو نگرانم اقای دکترچیزی هست درحال حاضرخوبم مشکلی ندارم مگرنباید علایمی داشته باشد ندارم دکترجان چه کنم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۱۸ دی ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب بهتر بود که بعد از تایید تشخیص درمان را تحت نظر همکاران محترم متخصص بیماریهای ریوی ادامه می‌دادید
  • تصویر کاربر A پنجشنبه ۲ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 234 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب و احترام خدمت آقای دکتر عزیز بابت پاسخگویی و صبرتان خیلی ممنونم
    فرمودید در پاسخ به کد پرسش ۱۰۹۷۴ فعلاً از داروهای آسپرین، متورال، روزاواستاتین و نیتروکانتین استفاده کنند
    آخرین آزمایشات مادرم HDL 51 و LDL 97 می باشد اما فشار خون 11 به پایین هست آخرین مرتبه اندازه گیری فشارخون 8 روی 6 بودو فشار پایین می باشد. WBC 4.8 و RBC 4.5 می باشد و تنگی زیاد نفس و تعریق و بی حالی و دیگر علائم درد قفسه سینه و... روز به روز بدتر می شوند و همچنان ادامه دارد
    تا زمان نوبت سی تی آنژیوگرافی این داروهایی که فرمودید هر یک چه میزان در طول شبانه روز و با چه دوزی خریداری و مصرف شود بعضی از داروهایی که فرمودید داروخانه گفتند دو دوز متفاوت دارد دکتر واقعا از حمله قلبی و... در طول شبانه روز مخصوصا شب خیلی نگرانیم و برای پیشگیری تا زمان نوبت سی تی آنزیوگرافی بفرمایید چه کنیم با تشکر فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه پنجشنبه ۲ دی ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب چرا سی تی آنژیوگرافی را در مراکزی که سریعتر پذیرش می‌کنند انجام نمی دهید
  • تصویر کاربر لعیا سه شنبه ۳۰ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 207 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید

    مادرم از بیماراتونه قرار شد به ما خبر بدن که بلاخره در جواب سیتی آنژیو لخته خون و آمبولی وجود داشته یا نه؟ ممنون میشم جواب بدین
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۲۹ آذر ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب لطفاً تصویر گزارش سی تی آنژیوگرافی ریه را بفرستید
    2. تصویر کاربر لعیا دوشنبه ۲۹ آذر ۰( 2 سال پیش)
      لعیا سرافرازیان
    3. تصویر کاربر لعیا دوشنبه ۲۹ آذر ۰( 2 سال پیش)
      لعیا سرافرازیان
    4. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۳۰ آذر ۰( 2 سال پیش)
      پاسخ شما در مکالمه تلفنی داده شد
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر محمدرضا دوشنبه ۲۹ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 638 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر ببخشید درد معده دارم همراه با علایم بیماری قلب ولی وقتی معدم درد میکنه قرص فاموتیدین که مخصوص معده درد هست مصرف میکنم و معدم دردش خوب میشه ، ایا معده دردی که با قرص فاموتیدین خوب میشه ممکنه با این وجود هم منشأ قلبی داشته باشه ؟ یا در این صورت معده درد هرگز منشأ قلبی نداره ؟ دررضمن بازو و دست راست و چپم هم درد میکنه که قرص دیکلوفوناک میخورم خوب میشه با این وجود ممکنه منشا قلبی باشه یا نه ؟ ( تنها چیزی که شکمو به بیماری قلبی در کنار این علایم بیشتر میکنه تپش قلب گاه گاه و تنگی نفس گاه گاه هست که این روزا با معده درد و بازو درد سراغم میاد ولی قرص فاموتدین رو که میخورم معدم خوب میشه ) نظرتون چیه ؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۲۹ آذر ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب لطفاً در مورد سن، وجود ریسک فاکتورهای قلبی و ارتباط درد با فعالیت، غذا خوردن، استرس، و تشدید درد با نفس کشیدن عمیق و انتشار به سایر نقاط توضیح بیشتری دهید.
    2. تصویر کاربر محمدرضا دوشنبه ۲۹ آذر ۰( 2 سال پیش)
      ۲۴ سال دارم ، چاق هستم . هنگام فعالیت تشدید نمیشه . ولی معده ام خیلی درد می‌کنه در کنارش علایم تنگی نفس ، تپش قلب ، درد دست راست و چپ ....
      حالا نمی‌دونم مشکلم از معده هست یا قلب . یک ماه پیش متخصص قلب رفتم گفت ای اف ۵۵_۵۰ و پرولاپس خفیف هم داری ، با این وجود نمی‌دونم چیکار کنم مشکل از چیه
    3. تصویر کاربر محمدرضا دوشنبه ۲۹ آذر ۰( 2 سال پیش)
      موقع نفس عمیق کشیدن نه درد تشدید نمیشه ، معده درد دارم و دست و بازوم درد داره ولی به محض اینکه فاموتدین رو برای معده و دیکلوفناک رو برای بازو درد مصرف میکنم خوب میشه ولی همچنان ۱٫۵ ماه هست که تپش قلب گاه گاه و تنگی نفس گاه گاه دارم ....
    4. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۲۹ آذر ۰( 2 سال پیش)
      به احتمال بسیار زیاد مسئله قلبی نیست لطفاً با یکی از همکاران محترم متخصص بیماریهای گوارشی مشورت بفرمایید
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر بدر جمعه ۱۹ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 223 مشاهده پرسش
    9ساله قلب باز عمل کرده بعد اقای دکتر تنگی نفس گرفته نمیتونه خوب نفس بکشه العان باید چی کار. کنیم از این اسپرهای آسم واسش گرفتیم ولی اونا خیلی کم کمک میکنه
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۱۹ آذر ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب لطفاً تصویر گزارش آخرین اکوکاردیوگرافی ایشان را بفرستید
  • تصویر کاربر حیدری پنجشنبه ۴ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 458 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید. من یه خانوم ۱۸ ساله هستم. پدر من به علت بیماریشون به شدت درد میکشیدند و منم در طی همین جریان یک شب درد ناگهانی ولی نه شدیدی رو در وسط قفسه سینه ام احساس کردم و گمون کردم به خاطر ناراحتیم بابت پدرم مشکل عصبیه. دیگه اون درد رو احساس نکردم تا اینکه ۱۵ روز پیش پدرم درگذشتند و دوباره چند روزیه گاهی همون درد وسط قفسه سینه اذیتم میکنه... به لفظ خودم انگار یه تخته سنگ بزرگ رو سینه ام قرار داره که حتی با حرف زدن بهم فشار میاره... میخواستم شما بفرمایید باید چیکار کنم!؟ ضمنا که مرحوم پدرم بیماری قلبی(گرفتگی عروق) داشتن
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه پنجشنبه ۴ آذر ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب و تسلیت در صورتی که درد شما با فعالیت ارتباطی ندارد از کلردیازپوکساید استفاده بفرمایید
  • تصویر کاربر علی چهارشنبه ۳ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 237 مشاهده پرسش
    سلام دکتر فرموده هفته اول با قهوه رقیق مصرف کنم چرا با قهوه باید مصرف شود؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۳ آذر ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب به علت عدم دسترسی به اطلاعات سوال قبلی لطفاً سوال خود را مجدداً بطور کامل ارسال بفرمایید. احتمالاً اشتباهی در پاسخ وجود داشته است
  • تصویر کاربر احسان جمعه ۲۱ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 220 مشاهده پرسش
    باسلام چه تفاوت های بین سونوگرافی داپلرعروق پا وانژیوگرافی عروق پاهست؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۲۱ آبان ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب در سونوگرافی داپلر بطور غیر تهاجمی هم شریان‌ها و هم وریدهای ارزیابی می شوند ولی در آنژیوگرافی یا ونوگرافی بطور تهاجمی به ترتیب فقط شریان ها یا وریدها بررسی می‌شوند
درحال دریافت اطلاعات