درمان واریس پا با ورزش

فعالیت جسمی منظم می‌تواند شانس ابتلا به واریس را کاهش دهد. حتی اگر در حال حاضر به این عارضه مبتلا هستید، ورزش و تمرین می‌توانند نشانه‌های این عارضه را سبک‌تر و از پیشرفت این بیماری جلوگیری کنند.

تمرین همیشه هم به تنهایی برای پیشگیری از این عارضه یا درمان آن کافی نیست، اما بعضی تمرین‌های فیزیکی می‌توانند تفاوت بزرگی ایجاد کنند. در ادامه به توضیح درمان واریس پا با ورزش های مختلف می پردازیم.

آیا ورزش در درمان و پیشگیری از واریس موثر است؟

خیلی از افراد کنجکاوند که در مورد رابطه‌ی ورزش و واریس بیش‌تر بدانند. هیچ روش اثبات‌شده‌ای برای پیشگیری از واریس وجود ندارد، اما تمرین و فعالیت فیزیکی می‌تواند ریسک ابتلا به این عارضه را کاهش دهد.

فعالیت و تمرینات منظم می‌توانند گردش خون را در پاهای شما بهبود دهند و پمپاژ خون را حفظ کنند. فعالیت داشتن باعث می‌شود وزن مناسبی داشته باشید، که این امر می تواند از واریس مرتبط با وزن پیشگیری کند.

اگر در حال حاضر واریس دارید، ورزش می‌تواند نشانه‌های این عارضه را بهبود دهد. اکثر افرادی که واریس دارند می‌گویند پاهایشان اغلب متورم، سنگین و خارش‌دار است. تمرین‌های منظم جریان خون را افزایش می‌دهد و می‌تواند منجر به کاهش علائم شود.

خطر ورزش های واریس چیست؟

اکثر فعالیت‌های ورزشی، سالم و مفید هستند، اما همه‌ی تمرین‌ها و ورزش‌ها برای همه ی افراد مناسب و بی‌خطر نیستند. چنانچه شک دارید ورزشی برای وضعیت شما مناسب هست یا نه، از پزشک خود سوال کنید. در صورتی که باردار هستید حتماً پیش از شروع هر نوع فعالیت ورزشی با متخصص مشورت کنید.

حتی اگر در سلامت کامل باشید، باز هم باید حواستان به نشانه‌هایی که بدنتان به شما نشان می‌دهد باشید. در صورتی که فعالیت برای شما دردناک باشد یا احساس سرگیجه می‌کنید، فوراً ورزش را متوقف و با پزشک مشورت کنید.

ورزش چطور از واریس پیشگیری می‌کند؟

بسیاری از پزشکان پیشنهاد می‌کنند در روز حداقل سی دقیقه فعالیت ورزشی داشته باشید. اگر لازم بود می‌توانید این زمان را تقسیم کنید، یعنی سه مرتبه در روز و هر بار ده دقیقه ورزش کنید.

پیاده روی

درمان واریس پا با ورزش پیاده‌روی

پیاده‌روی خیلی مفید است و معمولاً برای همه‌ی افراد در هر سن و هر سطحی از سلامتی، ایمن و بی‌خطر است. پیاده‌روی کمک می‌کند وزنتان را پایین بیاورید، فشار خون نرمالی داشته باشید و همچنین عضلات و استخوان‌های شما را تقویت می‌کند.

درمان واریس پا با ورزش دوچرخه‌سواری

دوچرخه‌سواری یک ورزش خیلی کم-فشار است و مثل پیاده‌روی ‌می‌تواند جریان خون را افزایش دهد و از مفاصل محافظت کند. دوچرخه‌سواری منظم می‌تواند استقامت عضلات ساق را افزیش دهد و منجر به گردش نرمال خون شود. در این مورد می‌توان از دوچرخه‌ی ثابت یا متحرک استفاده کرد.

اگر به دوچرخه دسترسی ندارید هم می‌توانید حرکت کششی عضلات ساق را انجام دهید؛ به این ترتیب که روی پشت دراز بکشید، زانوهایتان را به سمت قفسه‌ی سینه بکشید و جمع کنید و مثل پدال زدن با دوچرخه، پاها را حرکت دهید.

حرکت لانژ

درمان واریس پا با حرکت لانگ یا لانژ

حرکت لانگ گروه متفاوتی از عضلات پا و ساق را به حرکت در می‌آورد. وقتی این عضلات قوی و سالم باشند می‌توانند به جریان خون در جهت مستقیم کمک کنند. صاف و مستقیم بایستید و کمی پاهایتان را باز کنید. حالا یک قدم جلو بگذارید و زانو را خم کنید. حواستان باشد که زانو دقیقاً بالای قوزک پا باشد. چند ثانیه در همین حالت بمانید، بلند شوید و پا را عوض کنید.

درمان واریس پا با بلندکردن یا لیفت پا (Leg lifts)

بلند کردن پا یک حرکت کششی ساده است که نیاز به هیچ نوع تجهیزاتی ندارد. به صورت تخت، روی کمر خود دراز بکشید و هر بار یکی از پاها را بلند کنید. قبل از این که پای خود را عوض کنید، چند ثانیه پا را در هوا نگه دارید. این تمرین می‌تواند به کشش ماهیچه‌های پای شما کمک کند.

بعضی افراد این تمرین را به صورت ایستاده هم انجام می‌دهند. علاوه بر کشش ماهیچه‌ها و بهبود گردش خون، این تمرین می‌تواند انعطاف‌پذیری عضلات را هم بهبود دهد. به یک شی ثابت مثل صندلی تکیه کنید و یک پا را مقابل خود دراز کنید. چند ثانیه این موقعیت را حفظ کنید و بعد، پاها را عوض کنید.

درمان واریس پا با حرکت پای نوسانی

کشش عضلات پا به استقلامت عضلات و بهبود گردش خون کمک می‌کند. برای چند ثانیه وزنتان را روی جلوی پای خود بیندازید و بعد، پاشنه را پایین بیاورید. حالا وزنتان را روی پاشنه بیندازید و جلوی پایتان را بالا بیاورید. می‌توانید این حرکت کششی را در حالت ایستاده یا نشسته اجرا کنید. اگر ایستاده‌اید به یک شی ثابت تکیه دهید تا تعادلتان حفظ شود.

بالا گرفتن پا

درمان واریس پا با بالا آوردن ساق پا

بالا آوردن ساق پا باعث بهبود و التیام تورم و درد ناشی از جریان خون می‌شود. به پشت روی زمین یا تخت دراز بکشید. ساق پاها را مستقیم بالا بیاورید و در هوا نگهدارید. اگر لازم است پاها را به دیوار تکیه دهید. چند دقیقه در این حالت بمانید و سپس، پا را روی زمین بیاورید. اگر لازم بود دوباره این کار را تکرار کنید.

وقتی ورزش برای تسکین نشانه‌ای واریس کافی نیست

تمرینات ورزشی اغلب برای تسکین چشمگیر نشانه‌های واریس‌های دردناک بسیار خوب است، اما این‌ها به تنهایی برای حل این مشکل کافی نیست. واریس حتی با وجود داشتن فعالیت جسمی و علیرغم تمرینات منظم هم می‌تواند پیشرفت کند.

اگر از واریس بدمنظره یا دردناک به ستوه آمده‌اید، نیاز به درمان پزشکی دارید. انواع مختلفی از درمان‌ها در این خصوص وجود دارد. برخی روش‌ها کمترین حالت تهاجمی را دارند و با ناراحتی و درد کمی به صورت سرپایی انجام می‌شوند.

درمان واریس حاد

در بسیاری از اوقات که واریس پا پیشرفته باشد، ورزش کردن به تنهایی برای درمان رگهای واریسی کافی نیست. ورید های واریسی طنابی و شاخه ای نیاز به مراقبت های پزشکی دارند تا موجب مشکلات عمیق تر مثل ترومبوز وریدی یا زخم های غشایی نشوند. برای آشنایی با انواع بیماری واریس و راه های درمان پزشکی آن مقاله زیر را مطالعه نمایید.

 واریس چیست؟ با انواع درمان های واریس پا آشنا شوید : واریس

 

دکتر سعید یزدانخواه متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

برای پرسش از دکتر روی مشاوره پزشکی کلیک کنید.

[wp_ulike]

.برای ارتقاء کیفیت مطالب امتیاز دهید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر رضا پنجشنبه ۸ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 172 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشی اینجانب. ۴۶ سالمه و بیشتر وقتها پاهام چه نشسته و چه ایستاده چه دراز کش باشم پاهام ورم دارند لطفاً علت و درمانش را راهنمایی بفرمایید ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه پنجشنبه ۸ مهر ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب با میزان اطلاعات ارائه شده نمی توان اظهار نظر دقیقی کرد
  • تصویر کاربر امیرحسین چهارشنبه ۷ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 183 مشاهده پرسش
    سلام روزبخیر خواهرم ۳۰ ساله میباشد و گرفتگی خفیف یک رگ قلبی دارد آیا لازم است دارو مصرف کند؟ تا چه زمانی باید از دارو استفاده کند؟
    متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۷ مهر ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض لطفاً مستندات گرفتگی عروق را بفرستید
  • تصویر کاربر مهدی دوشنبه ۵ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 163 مشاهده پرسش
    با سلام وخسته نباشید لطفا باتوجه به فایل ارسال شده مرا راهنمایی کنید . مشکل الان من هم تنگی نفس خستگی زود تپش قلب و درد قلب که گهگاه خیلی شدید است باتشکر.
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۵ مهر ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب بر اساس اطلاعات سی تی آنژیوگرافی تنها می توان گفت که گرفتگی عروق قلبی ندارید و علائم شما ناشی از گرفتگی عروق قلبی نیست علائم شما می تواند ناشی از مشکلات دریچه ها یا عضله قلب و یا آریتمی قلبی باشد و یا اصلا مشکل قلبی نداشته و علایم ناشی از مشکلات ریوی باشد
  • تصویر کاربر یوسف چهارشنبه ۳۱ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 162 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر بنده 33 سالمه ضربان قلب در دقیقه بین 50 تا 55 و چند وقتی بیشتر هنگام خواب دچار تنگی تنفس میشم و بیحالی ایا مشکلی هست چه اقداماتی انجام دهم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۳۱ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب این میزان کمی کمتر از نرمال است ولی اگر در حین فعالیت افزایش متناسبی دارد جای نگرانی نیست. توصیه می‌کنم که یک اکوکاردیوگرافی و هولتر ریتم ۲۴ ساعته انجام دهید
  • تصویر کاربر ابراهیمی سه شنبه ۲۳ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 172 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من و شوهرم در آزمایشگاه کیوان pcr دادیم و جواب روز۸ شهریور مثبت بود در حالی که دوم شهریور ما نوبت دوم واکسن استرازنیکا را زده بودیم کرونا را خیلی خفیف و بدون تب ،درد ، سرفه وناراحتی گرفتیم و این مدت را گذراندیم میخواستم سئوال کنم آیا لازم هست مجددا pcr بدهیم و اگر لازم هست چه زمانی اقدام کنیم و آزمایش آنتی بادی و اسکن ریه لازم هست. هیچ کدام آز ما ها سرفه شدید نداشتیم. ممنون از پاسخ شما
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۲۳ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب نیاز به انجام هیچ یک از موارد فوق نیست
  • تصویر کاربر زهرا سه شنبه ۲۳ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 192 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من گرفتی رگ های هردو پا دارم و چن ساله زجر میکشم دکتر میرم جوابی نگرفتم توروخدا کمک کنین ایا راهی برای باز شدن عروق پا هست
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۲۳ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب لطفاً تصویر گزارش سی تی آنژیوگرافی یا سونوگرافی داپلر شریان های پای خود را بفرستید
  • تصویر کاربر مهسا پنجشنبه ۴ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 162 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر همسر من کرونا داشنن بعد لزنکه خوب شدن فرستادسمش نوار قلب بگیره بهشون کفتن باید قرص استفاده کنن و خطرناکه چجوری میتونم باهاتون صحبتت کنم ک عکسا نوار قلبشو بفرستم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه پنجشنبه ۴ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      پاسخ شما در سوال قبلی داده شد
  • تصویر کاربر فاطمی سه شنبه ۲ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 194 مشاهده پرسش
    دخترم ۲۰ ساله هست پارسال و امسال ناگهان افتاد طبق بررسی که در تهران انجام دادم وتست تیلت گفتن سنکوب کرده دوبار اکو تخصصی ورنگی گرفتن هم در مطب هم در شریعتی ..پزشک متخصص دارو داد و پزشک فوق تخصص که مجددا مراجعه کردم گفتن نیاز به دارو فعلا نداره ولی متاسفانه وقتی از تهران برگشتم با دستگاه فینگر پالس متوجه شدم که قلب دخترم خیییلی نامنظم میزنه وحتی ضربانش تا ۱۸۶ هم میزنه و باز تا میشینه روی ۱۲۷ میره و با دراز گشیدن رو ی ۹۷ وکلا در هر تکانی ضربان قلبش به شکل عجیبی متغیر هست باید چکار کنم ..گفتن سنکوب اون از نوع خوش خیم هست و باید تنش های درونیس رو کم کنه ولی واقعا در شرایط عادی هم اون همین ضربان متغیر رو داره داروهایی که دادن سرترالین وفلودروکورتیزون و پو کسا کیم هست که دکتر فوق تخصص بهم گفت فعلا دارویی نخوره و فقط پوکساکیم رو بخوره ولی ضربانش خیلی متغیره و من رو نگران کرده با توجه به دوبار غشی که داشته خییلی میترسم و دستش هم در حالت عادی لرزش داره کلا قبل افتادنشرهم لرزش داشته نیاز به راهنمایی دارم ترخدا کمکم کنید با اینهمه ماندن در تهران و بررسی های پیوسته ولی هنوز مشکل بچه ام رو نفهمیدم فقط گفتن سنکو پ بوده ..واینگار از نا متظمی ضربان چیزی نگفتن در صورتی که ضربان قلبش تا ۱۸۶ وبیشتر هم میاد ولی تا میسینه کمتر میشه خیلی احساس ترس دارم و برام این حالت عجیبه با توجه به سنش که ۲۰ ساله هست دخترم ..لطفا بگید چکار کنم نوار قلب و اکو تخصصی هم در مطب وهم در مرکز قلب شریعتی ازش گرفتن و هم تست تیلت تیبل ..لطفا راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۱ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب آیا ضربان قلب را با پالس اکسیمتر اندازه گیری می کنید؟ لطفاً در صورت انجام هولتر نوار قلب تصاویر تمام صفحات هولتر را به همراه تصاویر گزارش اکوکاردیوگرافی و تست تیلت را هم بفرستید
    2. تصویر کاربر فاطمی سه شنبه ۲ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      سلام مجدد و با تشکر از حسن اخلاق و صبوری در پاسخ گویی ..اقای دکتر متاسفانه هرکار میکنم عکسها فرستاده نمیشه ...لطف بفرمایید با توجه به دارو یی که اسمش رو کفتم تشخیص بیماری دخترم با توجه به دارویی که کفتن چی بوده ...اگه شماره واتساپ بفرمایید ول مدارک رو خدمتتون ارسال کنم بازهم ممنونم ..از خدا میخوام که همیشه پزشک متعهد و دلسوزی مثل شما همیشه مستدام و سلامت و شاد باشه بازهم سپاسگزارم
    3. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۲ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      با توجه به داروها دختر شما مبتلا به سنکوپ وازودیرسور است. می توانید با کمک اطلاعات ارائه شده در قسمت تصاویر پیوست که در انتهای صفحه پرسش قرار دارد هر بار ۵ تصویر را ارسال بفرمایید
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر زینب جمعه ۲۹ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 210 مشاهده پرسش
    سلام
    پدرم ۵۵سال سن دارن
    سال گذشتهmiکردن انژیوگرافی انجام دادن دکتر گفت۵۰درصد گرفتگی عروق کرونر دارن و بایدCABGانجام بدن
    اما پدرم حاضر به انجام قلب باز نمیشن
    داروهای مصرفی پدرم اترواستاتین۴۰_پلاویکس و اسپرین هست
    باتوجه به شرایط پدرم
    توصیه شما چی هست؟؟؟
    داروهای مصرفیش نیاز به تعویض دارن؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۲۹ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب توصیه مناسب برای ایشان همان جراحی قلب باز است ولی در صورت عدم تمایل به جراحی قلب باز می توان آنژیوپلاستی نیز انجام داد. فعلا نیازی به مصرف پلاویکس نیست. در صورتی که ضربان قلب کمتر از ۶۰ در دقیقه نیست متورال را به داروهای مصرفی ایشان اضافه بفرمائید
  • تصویر کاربر Hamid شنبه ۱۹ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 195 مشاهده پرسش
    باسلام و خسته نباشید
    بیمار 38 ساله. حدود 18 سال قبل به علت تنگی مادرزادی دریچه آئورت عمل AVR انجام دادند. الان طبق اکو +++MR دارند. برای دریچه میترال هم امکان عمل بسته TAVI امکان پذیر هست؟
    ممنون از راهنمایی حضرتعالی
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۱۹ تیر ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب لطفاً تصویر گزارش اکوکاردیوگرافی ایشان را بفرستید
    2. تصویر کاربر Hamid شنبه ۱۹ تیر ۰( 2 سال پیش)
    3. تصویر کاربر Hamid شنبه ۱۹ تیر ۰( 2 سال پیش)
      ممنون
    4. تصویر کاربر Hamid شنبه ۱۹ تیر ۰( 2 سال پیش)
      ممنون
    5. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۱۹ تیر ۰( 2 سال پیش)
      پاسخ شما در سوال قبلی داده شد
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات