درمان واریس پا با ورزش

فعالیت جسمی منظم می‌تواند شانس ابتلا به واریس را کاهش دهد. حتی اگر در حال حاضر به این عارضه مبتلا هستید، ورزش و تمرین می‌توانند نشانه‌های این عارضه را سبک‌تر و از پیشرفت این بیماری جلوگیری کنند.

تمرین همیشه هم به تنهایی برای پیشگیری از این عارضه یا درمان آن کافی نیست، اما بعضی تمرین‌های فیزیکی می‌توانند تفاوت بزرگی ایجاد کنند. در ادامه به توضیح درمان واریس پا با ورزش های مختلف می پردازیم.

آیا ورزش در درمان و پیشگیری از واریس موثر است؟

خیلی از افراد کنجکاوند که در مورد رابطه‌ی ورزش و واریس بیش‌تر بدانند. هیچ روش اثبات‌شده‌ای برای پیشگیری از واریس وجود ندارد، اما تمرین و فعالیت فیزیکی می‌تواند ریسک ابتلا به این عارضه را کاهش دهد.

فعالیت و تمرینات منظم می‌توانند گردش خون را در پاهای شما بهبود دهند و پمپاژ خون را حفظ کنند. فعالیت داشتن باعث می‌شود وزن مناسبی داشته باشید، که این امر می تواند از واریس مرتبط با وزن پیشگیری کند.

اگر در حال حاضر واریس دارید، ورزش می‌تواند نشانه‌های این عارضه را بهبود دهد. اکثر افرادی که واریس دارند می‌گویند پاهایشان اغلب متورم، سنگین و خارش‌دار است. تمرین‌های منظم جریان خون را افزایش می‌دهد و می‌تواند منجر به کاهش علائم شود.

خطر ورزش های واریس چیست؟

اکثر فعالیت‌های ورزشی، سالم و مفید هستند، اما همه‌ی تمرین‌ها و ورزش‌ها برای همه ی افراد مناسب و بی‌خطر نیستند. چنانچه شک دارید ورزشی برای وضعیت شما مناسب هست یا نه، از پزشک خود سوال کنید. در صورتی که باردار هستید حتماً پیش از شروع هر نوع فعالیت ورزشی با متخصص مشورت کنید.

حتی اگر در سلامت کامل باشید، باز هم باید حواستان به نشانه‌هایی که بدنتان به شما نشان می‌دهد باشید. در صورتی که فعالیت برای شما دردناک باشد یا احساس سرگیجه می‌کنید، فوراً ورزش را متوقف و با پزشک مشورت کنید.

ورزش چطور از واریس پیشگیری می‌کند؟

بسیاری از پزشکان پیشنهاد می‌کنند در روز حداقل سی دقیقه فعالیت ورزشی داشته باشید. اگر لازم بود می‌توانید این زمان را تقسیم کنید، یعنی سه مرتبه در روز و هر بار ده دقیقه ورزش کنید.

پیاده روی

درمان واریس پا با ورزش پیاده‌روی

پیاده‌روی خیلی مفید است و معمولاً برای همه‌ی افراد در هر سن و هر سطحی از سلامتی، ایمن و بی‌خطر است. پیاده‌روی کمک می‌کند وزنتان را پایین بیاورید، فشار خون نرمالی داشته باشید و همچنین عضلات و استخوان‌های شما را تقویت می‌کند.

درمان واریس پا با ورزش دوچرخه‌سواری

دوچرخه‌سواری یک ورزش خیلی کم-فشار است و مثل پیاده‌روی ‌می‌تواند جریان خون را افزایش دهد و از مفاصل محافظت کند. دوچرخه‌سواری منظم می‌تواند استقامت عضلات ساق را افزیش دهد و منجر به گردش نرمال خون شود. در این مورد می‌توان از دوچرخه‌ی ثابت یا متحرک استفاده کرد.

اگر به دوچرخه دسترسی ندارید هم می‌توانید حرکت کششی عضلات ساق را انجام دهید؛ به این ترتیب که روی پشت دراز بکشید، زانوهایتان را به سمت قفسه‌ی سینه بکشید و جمع کنید و مثل پدال زدن با دوچرخه، پاها را حرکت دهید.

حرکت لانژ

درمان واریس پا با حرکت لانگ یا لانژ

حرکت لانگ گروه متفاوتی از عضلات پا و ساق را به حرکت در می‌آورد. وقتی این عضلات قوی و سالم باشند می‌توانند به جریان خون در جهت مستقیم کمک کنند. صاف و مستقیم بایستید و کمی پاهایتان را باز کنید. حالا یک قدم جلو بگذارید و زانو را خم کنید. حواستان باشد که زانو دقیقاً بالای قوزک پا باشد. چند ثانیه در همین حالت بمانید، بلند شوید و پا را عوض کنید.

درمان واریس پا با بلندکردن یا لیفت پا (Leg lifts)

بلند کردن پا یک حرکت کششی ساده است که نیاز به هیچ نوع تجهیزاتی ندارد. به صورت تخت، روی کمر خود دراز بکشید و هر بار یکی از پاها را بلند کنید. قبل از این که پای خود را عوض کنید، چند ثانیه پا را در هوا نگه دارید. این تمرین می‌تواند به کشش ماهیچه‌های پای شما کمک کند.

بعضی افراد این تمرین را به صورت ایستاده هم انجام می‌دهند. علاوه بر کشش ماهیچه‌ها و بهبود گردش خون، این تمرین می‌تواند انعطاف‌پذیری عضلات را هم بهبود دهد. به یک شی ثابت مثل صندلی تکیه کنید و یک پا را مقابل خود دراز کنید. چند ثانیه این موقعیت را حفظ کنید و بعد، پاها را عوض کنید.

درمان واریس پا با حرکت پای نوسانی

کشش عضلات پا به استقلامت عضلات و بهبود گردش خون کمک می‌کند. برای چند ثانیه وزنتان را روی جلوی پای خود بیندازید و بعد، پاشنه را پایین بیاورید. حالا وزنتان را روی پاشنه بیندازید و جلوی پایتان را بالا بیاورید. می‌توانید این حرکت کششی را در حالت ایستاده یا نشسته اجرا کنید. اگر ایستاده‌اید به یک شی ثابت تکیه دهید تا تعادلتان حفظ شود.

بالا گرفتن پا

درمان واریس پا با بالا آوردن ساق پا

بالا آوردن ساق پا باعث بهبود و التیام تورم و درد ناشی از جریان خون می‌شود. به پشت روی زمین یا تخت دراز بکشید. ساق پاها را مستقیم بالا بیاورید و در هوا نگهدارید. اگر لازم است پاها را به دیوار تکیه دهید. چند دقیقه در این حالت بمانید و سپس، پا را روی زمین بیاورید. اگر لازم بود دوباره این کار را تکرار کنید.

وقتی ورزش برای تسکین نشانه‌ای واریس کافی نیست

تمرینات ورزشی اغلب برای تسکین چشمگیر نشانه‌های واریس‌های دردناک بسیار خوب است، اما این‌ها به تنهایی برای حل این مشکل کافی نیست. واریس حتی با وجود داشتن فعالیت جسمی و علیرغم تمرینات منظم هم می‌تواند پیشرفت کند.

اگر از واریس بدمنظره یا دردناک به ستوه آمده‌اید، نیاز به درمان پزشکی دارید. انواع مختلفی از درمان‌ها در این خصوص وجود دارد. برخی روش‌ها کمترین حالت تهاجمی را دارند و با ناراحتی و درد کمی به صورت سرپایی انجام می‌شوند.

درمان واریس حاد

در بسیاری از اوقات که واریس پا پیشرفته باشد، ورزش کردن به تنهایی برای درمان رگهای واریسی کافی نیست. ورید های واریسی طنابی و شاخه ای نیاز به مراقبت های پزشکی دارند تا موجب مشکلات عمیق تر مثل ترومبوز وریدی یا زخم های غشایی نشوند. برای آشنایی با انواع بیماری واریس و راه های درمان پزشکی آن مقاله زیر را مطالعه نمایید.

 واریس چیست؟ با انواع درمان های واریس پا آشنا شوید : واریس

 

دکتر سعید یزدانخواه متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

برای پرسش از دکتر روی مشاوره پزشکی کلیک کنید.

[wp_ulike]

.برای ارتقاء کیفیت مطالب امتیاز دهید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر ازاده جمعه ۱۸ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 165 مشاهده پرسش
    آقای دکتر برای کسی که بیماری فشارریه وسوراخ قلب دارد وفشار یه ۱۲۰هست گاهی اکسیژن خون می افتد
    چی کار کنم که اکسیژن خونم بالاتر بره
    ممنون وآیا اینکه درمان جدید برای این بیماری به وجود نیامده؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۱۸ تیر ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب متاسفانه برای این منظور فعلا درمان ویژه ای وجود ندارد و کنترل آزمایش خون دوره ای برای اجتناب از افزایش زیاد غلظت خون و در صورت نیاز فصد خون توصیه می شود
  • تصویر کاربر پ سه شنبه ۱۵ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 154 مشاهده پرسش
    تصویر هولتر
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۱۵ تیر ۰( 2 سال پیش)
      در این صفحات نیز نکته غیر طبیعی وجود ندارد
  • تصویر کاربر رضا سه شنبه ۱۵ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 179 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید
    جناب اقای دکتر پدرم 3سال پیش عمل قلب باز انجام دادن الان ۱سال هست که با خوردن قرص سوستاک سر درد میشن وقتی نمیخورن سردردشون برطرف میشه
    ایا راه حلی وجود داره ؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۱۵ تیر ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب در صورتی که علیرغم عدم مصرف دارو، دردسینه ندارند نیازی به مصرف این دارو نیز نیست
  • تصویر کاربر علی سه شنبه ۱۵ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 190 مشاهده پرسش
    سلام خدمت پزشک محترم جناب دکتر یزدانخواه.عمل جراحی و آنزیو پلاستی رو میپذیرید؟در اینصورت اگه مدت زمان بستری در بیمارستان و هزینه عمل و آنزیو رو بفرمایید ممنون میشم.چون من از مشهد باید خدمت برسم.
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۱۵ تیر ۰( 2 سال پیش)
      پاسخ شما در سوال قبلی داده شد
  • تصویر کاربر صادق جمعه ۱۱ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 160 مشاهده پرسش
    سلان اقای دکتر عکس ازمایشات
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۱۱ تیر ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب نتیجه آزمایش ها طبیعی هستند و حالات مورد اشاره با آزمایش ها قابل نیست
  • تصویر کاربر محمدی دوشنبه ۳۱ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 195 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر .پدر من ماه پیش جراحی قلب باز شد وبعد جراحی دچار آمبولی ریه شده .pteوکلات ۱۷mm.آیا این آمبولی با داروی ریوارکسابان ازبین میره؟؟هنوز بستریه و داروی ریورکسبان رو شروع کردن.با هپارین هم افت پلاکت پیدا میکنه.ممنون اگر راهنمایی کنید.
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۳۱ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      احتمال تکرار آمبولی و رفتن لخته مورد اشاره از دهلیز راست به شریان ریوی قویآ مطرح است
  • تصویر کاربر محمدنبی پنجشنبه ۲۷ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 168 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید پنج ساله عمل قلب باز کردم دریچه میترالم مصنوعیه قرص لیزینوپریل میخوردم الان تو کشور پیدا نمیسه جایگزینش چه دارویی مصرف کنم میشه راهنمایی کنین قرص وارفارین.متوهگزال.آسپرین و لیزینوپریل میخورم ممنون میشم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه پنجشنبه ۲۷ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب از انالاپریل با همان دوز استفاده بفرمایید
  • تصویر کاربر سلام جمعه ۱۴ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 324 مشاهده پرسش
    سلام اگه گزارش آنژیو ارسال بشه می تونید تصمیم بگیرید
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۱۴ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      خیر خود فیلم با جزئیات آن دیده شود
  • تصویر کاربر ممتاز سه شنبه ۱۱ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 222 مشاهده پرسش
    سلام من ۳۳ سالمه و تریگلیسیریدم ۴۰۰ بود ولی کلسترول و ال دی الم پایین بود و قندمم۷۶بود اکو هم دادم مشکلی نداشتم ایا ممکنه به خاطر تریگلیسیرید بالا تو این سن رگهای قلبم گرفتگی پیدا کنه کبد چرب گرید یک هم دارم باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۱۱ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب اخیراً از تری گلیسیرید بعنوان یک ریسک فاکتور قلبی نام برده می‌شود
  • تصویر کاربر ۰۰ دوشنبه ۱۰ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 150 مشاهده پرسش
    سلام تصویر که ارسال نشده بود
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۱۰ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      پاسخ شما در سوال قبلی داده شد
درحال دریافت اطلاعات