درمان واریس پا با ورزش

فعالیت جسمی منظم می‌تواند شانس ابتلا به واریس را کاهش دهد. حتی اگر در حال حاضر به این عارضه مبتلا هستید، ورزش و تمرین می‌توانند نشانه‌های این عارضه را سبک‌تر و از پیشرفت این بیماری جلوگیری کنند.

تمرین همیشه هم به تنهایی برای پیشگیری از این عارضه یا درمان آن کافی نیست، اما بعضی تمرین‌های فیزیکی می‌توانند تفاوت بزرگی ایجاد کنند. در ادامه به توضیح درمان واریس پا با ورزش های مختلف می پردازیم.

آیا ورزش در درمان و پیشگیری از واریس موثر است؟

خیلی از افراد کنجکاوند که در مورد رابطه‌ی ورزش و واریس بیش‌تر بدانند. هیچ روش اثبات‌شده‌ای برای پیشگیری از واریس وجود ندارد، اما تمرین و فعالیت فیزیکی می‌تواند ریسک ابتلا به این عارضه را کاهش دهد.

فعالیت و تمرینات منظم می‌توانند گردش خون را در پاهای شما بهبود دهند و پمپاژ خون را حفظ کنند. فعالیت داشتن باعث می‌شود وزن مناسبی داشته باشید، که این امر می تواند از واریس مرتبط با وزن پیشگیری کند.

اگر در حال حاضر واریس دارید، ورزش می‌تواند نشانه‌های این عارضه را بهبود دهد. اکثر افرادی که واریس دارند می‌گویند پاهایشان اغلب متورم، سنگین و خارش‌دار است. تمرین‌های منظم جریان خون را افزایش می‌دهد و می‌تواند منجر به کاهش علائم شود.

خطر ورزش های واریس چیست؟

اکثر فعالیت‌های ورزشی، سالم و مفید هستند، اما همه‌ی تمرین‌ها و ورزش‌ها برای همه ی افراد مناسب و بی‌خطر نیستند. چنانچه شک دارید ورزشی برای وضعیت شما مناسب هست یا نه، از پزشک خود سوال کنید. در صورتی که باردار هستید حتماً پیش از شروع هر نوع فعالیت ورزشی با متخصص مشورت کنید.

حتی اگر در سلامت کامل باشید، باز هم باید حواستان به نشانه‌هایی که بدنتان به شما نشان می‌دهد باشید. در صورتی که فعالیت برای شما دردناک باشد یا احساس سرگیجه می‌کنید، فوراً ورزش را متوقف و با پزشک مشورت کنید.

ورزش چطور از واریس پیشگیری می‌کند؟

بسیاری از پزشکان پیشنهاد می‌کنند در روز حداقل سی دقیقه فعالیت ورزشی داشته باشید. اگر لازم بود می‌توانید این زمان را تقسیم کنید، یعنی سه مرتبه در روز و هر بار ده دقیقه ورزش کنید.

پیاده روی

درمان واریس پا با ورزش پیاده‌روی

پیاده‌روی خیلی مفید است و معمولاً برای همه‌ی افراد در هر سن و هر سطحی از سلامتی، ایمن و بی‌خطر است. پیاده‌روی کمک می‌کند وزنتان را پایین بیاورید، فشار خون نرمالی داشته باشید و همچنین عضلات و استخوان‌های شما را تقویت می‌کند.

درمان واریس پا با ورزش دوچرخه‌سواری

دوچرخه‌سواری یک ورزش خیلی کم-فشار است و مثل پیاده‌روی ‌می‌تواند جریان خون را افزایش دهد و از مفاصل محافظت کند. دوچرخه‌سواری منظم می‌تواند استقامت عضلات ساق را افزیش دهد و منجر به گردش نرمال خون شود. در این مورد می‌توان از دوچرخه‌ی ثابت یا متحرک استفاده کرد.

اگر به دوچرخه دسترسی ندارید هم می‌توانید حرکت کششی عضلات ساق را انجام دهید؛ به این ترتیب که روی پشت دراز بکشید، زانوهایتان را به سمت قفسه‌ی سینه بکشید و جمع کنید و مثل پدال زدن با دوچرخه، پاها را حرکت دهید.

حرکت لانژ

درمان واریس پا با حرکت لانگ یا لانژ

حرکت لانگ گروه متفاوتی از عضلات پا و ساق را به حرکت در می‌آورد. وقتی این عضلات قوی و سالم باشند می‌توانند به جریان خون در جهت مستقیم کمک کنند. صاف و مستقیم بایستید و کمی پاهایتان را باز کنید. حالا یک قدم جلو بگذارید و زانو را خم کنید. حواستان باشد که زانو دقیقاً بالای قوزک پا باشد. چند ثانیه در همین حالت بمانید، بلند شوید و پا را عوض کنید.

درمان واریس پا با بلندکردن یا لیفت پا (Leg lifts)

بلند کردن پا یک حرکت کششی ساده است که نیاز به هیچ نوع تجهیزاتی ندارد. به صورت تخت، روی کمر خود دراز بکشید و هر بار یکی از پاها را بلند کنید. قبل از این که پای خود را عوض کنید، چند ثانیه پا را در هوا نگه دارید. این تمرین می‌تواند به کشش ماهیچه‌های پای شما کمک کند.

بعضی افراد این تمرین را به صورت ایستاده هم انجام می‌دهند. علاوه بر کشش ماهیچه‌ها و بهبود گردش خون، این تمرین می‌تواند انعطاف‌پذیری عضلات را هم بهبود دهد. به یک شی ثابت مثل صندلی تکیه کنید و یک پا را مقابل خود دراز کنید. چند ثانیه این موقعیت را حفظ کنید و بعد، پاها را عوض کنید.

درمان واریس پا با حرکت پای نوسانی

کشش عضلات پا به استقلامت عضلات و بهبود گردش خون کمک می‌کند. برای چند ثانیه وزنتان را روی جلوی پای خود بیندازید و بعد، پاشنه را پایین بیاورید. حالا وزنتان را روی پاشنه بیندازید و جلوی پایتان را بالا بیاورید. می‌توانید این حرکت کششی را در حالت ایستاده یا نشسته اجرا کنید. اگر ایستاده‌اید به یک شی ثابت تکیه دهید تا تعادلتان حفظ شود.

بالا گرفتن پا

درمان واریس پا با بالا آوردن ساق پا

بالا آوردن ساق پا باعث بهبود و التیام تورم و درد ناشی از جریان خون می‌شود. به پشت روی زمین یا تخت دراز بکشید. ساق پاها را مستقیم بالا بیاورید و در هوا نگهدارید. اگر لازم است پاها را به دیوار تکیه دهید. چند دقیقه در این حالت بمانید و سپس، پا را روی زمین بیاورید. اگر لازم بود دوباره این کار را تکرار کنید.

وقتی ورزش برای تسکین نشانه‌ای واریس کافی نیست

تمرینات ورزشی اغلب برای تسکین چشمگیر نشانه‌های واریس‌های دردناک بسیار خوب است، اما این‌ها به تنهایی برای حل این مشکل کافی نیست. واریس حتی با وجود داشتن فعالیت جسمی و علیرغم تمرینات منظم هم می‌تواند پیشرفت کند.

اگر از واریس بدمنظره یا دردناک به ستوه آمده‌اید، نیاز به درمان پزشکی دارید. انواع مختلفی از درمان‌ها در این خصوص وجود دارد. برخی روش‌ها کمترین حالت تهاجمی را دارند و با ناراحتی و درد کمی به صورت سرپایی انجام می‌شوند.

درمان واریس حاد

در بسیاری از اوقات که واریس پا پیشرفته باشد، ورزش کردن به تنهایی برای درمان رگهای واریسی کافی نیست. ورید های واریسی طنابی و شاخه ای نیاز به مراقبت های پزشکی دارند تا موجب مشکلات عمیق تر مثل ترومبوز وریدی یا زخم های غشایی نشوند. برای آشنایی با انواع بیماری واریس و راه های درمان پزشکی آن مقاله زیر را مطالعه نمایید.

 واریس چیست؟ با انواع درمان های واریس پا آشنا شوید : واریس

 

دکتر سعید یزدانخواه متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

برای پرسش از دکتر روی مشاوره پزشکی کلیک کنید.

[wp_ulike]

.برای ارتقاء کیفیت مطالب امتیاز دهید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر محمو شنبه ۲ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 230 مشاهده پرسش
    با عرض سلام خدمت استاد بزرگوار بنده مدتی هست چند بار در روز به مدت ده ثانیه یک قسمت بدنم حالت بی حسی و انگار که خون به پاها نمیرسه دارم پیش متخصص مغز و اعصاب رفتم و بعد از انجام ام آر آی گفتند مشکل از مغز نیست و شاید از قلبت باشه اکو و تست ورزش هم دادم مشکلی نبود به نظر شما ممکنه قلبم مشکل داشته باشه ممنون از اینکه پاسخگو هستید
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۲ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب در صورتی که کنتراست اکو شما طبیعی باشد عامل قلبی توجیه کننده علائم فوق ندارید
  • تصویر کاربر علب پنجشنبه ۱۶ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 241 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر امروز میخواستم فشار خونم را بگیرم دستگاه که به دستم فشار وارد میکرد دیدم پنج وشش قسمت از رگهای دستم به اندازه نوک کبریت باد کرد وقتی دستگاه را باز کردم ناپدید شدند دوباره بستم ظاهر شدند علت چی میتواند باشد چهل ساله هستم فشارم 11بود
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه پنجشنبه ۱۶ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب ورید های دست هستند و مسئله غیر طبیعی نیست
  • تصویر کاربر م.ق جمعه ۳ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 244 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر. خسته نباشید خدا عمرتون بده که وقت میذارید برای مردم. مادر بنده خانمی ۷۵ ساله هستن که ۴ سال قبل efقلبشون نرمال و ۵۵ درصد بوده ولی اخیرا ef قلبشون پایین اومده خواهش میکنم نگاهی به اسکن قلبشون بندازید و وضعیت ایشون رو به ما بگید. آقای دکتر مادرم آنژیو انجام ندن خطرناگه براشون؟ممکنه مشکلشون با بالن زدن رفع نشه و تنگی عروقشون زیاد باشه؟خدا بهتون سلامتی بده راهنماییم کنید.در حال حاضر متورال،لوزارتان و لیپوفیکس میخورن و بخاطر ناراحتی معده آ اس آ مصرف نمیکنن و در عوض رژیم‌میگیرن و چربی نمیخورن.
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه پنجشنبه ۲ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب احتمال گرفتگی عروق قلبی مطرح است و ترجیحا باید آنژیوگرافی شوند. در صورت عدم تمایل به انجام انژیوگرافی می‌توانند سی تی آنژیوگرافی شوند . لطفاً آسپرین را بهمراه پنتوپرازول استفاده کنند. در صورت امکان تصاویر گزارش اکوکاردیوگرافی و نوار قلب ایشان را نیز بفرستید
    2. تصویر کاربر م.ق پنجشنبه ۲ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام مجدد.آقای دکتر ممنونم از پاسختون میدونم آدمایی مثل شما اصلا پیدا نمیشن که با اون‌مرتبه علمی به مریض روستایی پاسخ بدن. شمارو بخدا راهنماییمون کنید.این تصاویر نوار قلب مربوط به تست نوار قلب مادرمه ممنون میشم نگاه کنید،آقای دکتر ممکنه رگشون با بالن باز نشه؟ما چکار کنیم آقای دکتر سن مادرم هم بالاست.
    3. تصویر کاربر م.ق پنجشنبه ۲ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      آقای دکتر شرمنده هستم تصاویر با گوشی ارسال نمیشه،میتونم به آدرس ایمیلتون بفرستم؟
    4. تصویر کاربر م.ق پنجشنبه ۲ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      ببخشید آقای دکتر تصاویر با گوشی بنده ارسال نمیشه،امکان داره براتون ایمیل کنم؟
    5. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه پنجشنبه ۲ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      تصویر نوار قلب ارسال شده می‌توانید تصویر گزارش اکوکاردیوگرافی را نیز به همین روال بفرستید
    6. تصویر کاربر م.ق پنجشنبه ۲ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      شرمنده آقای دکتر تصاویر با گوشی ارسال نمیشه،امکان داره از طریق ایمیل براتون بفرستم؟
    7. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه پنجشنبه ۲ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      نه متاسفانه
    8. تصویر کاربر م.ق پنجشنبه ۲ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      پس اجازه بفرمایید فردا میرم کافی نت خدمتتون ارسال میکنم حتما. ممنون از اینکه وقت گرانبهاتون را در اختیارمون گذاشتید. خدا نگهدارتون باشه همیشه.
    9. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۳ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      خواهش میکنم امیدوارم که بتونم کمکی بکنم
    10. نمایش سایر 8 پاسخ
  • تصویر کاربر م شنبه ۲۷ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 266 مشاهده پرسش
    ببخشد اقای دکتر میخواستم بدونم ایا ام ار ای میتونه عروق کوچک سروگردن رو بررسی کنه؟ومشکلات اون ها رو تشخیص بده؟باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۲۶ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب ام آر آنژیو این قابلیت را برای عروق با سایز دو میلی متر و بالاتر را دارد
    2. تصویر کاربر م جمعه ۲۶ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      جسارتا یعنی ازلحاظ تشخیصی با سی تی انژیو برابر است ؟بین این دو کدام یک عروق ریز را بهتر بررسی میکند؟باتشکر
    3. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۲۶ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      تقریباً دقت مشابهی دارند
    4. تصویر کاربر م جمعه ۲۶ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      یعنی به غیر از انژیو باام ار ای وسی تی نمتوان عروق ریز را خوب بررسی کرد؟
    5. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۲۶ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      منظور شما از عروق ریز عروق با چه سایزی هستند؟
    6. تصویر کاربر م جمعه ۲۶ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      جناب اقای دکتر منضور حقیر کوچک ترین عروقی است که با انژیو مشخص میشوند
    7. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۲۷ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      همانطور که عرض کردم دقت ام آر آی و سی تی جهت بررسی عروق کوچک تقریبا در یک اندازه است و تفاوت چندانی ندارند
    8. تصویر کاربر م شنبه ۲۷ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      بله جناب اقای دکتر شما فرمایش کردید که دقت یکسانی دارند اما پرسش حقیر این است ایا کوچک ترین عروقی که با انژیو مشخص میشوند ایا همین عروق با سی تی یا ام ار ای مشخص میشوند؟
    9. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۲۷ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      بله
    10. نمایش سایر 8 پاسخ
  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۲۲ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 194 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ارادت.آقای دکتر ۷۸ سال دارم و ۵ ماه است بعد عمل لگن و کرونایی که بعد آن مبتلا شدم، قرص آسپرین ۸۰ مصرف میکنم، حال که میخواهم آن را قطع کنم، عوارض ناگهانی قطع آسپرین برای بند ه خطر دارد؟ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۲۲ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب قطع ناگهانی آسپرین نظیر قطع تدریجی آن بوده و تفاوتی ندارد ولی با توجه به توضیحات شما توصیه می‌کنم که قبل از قطع آسپرین در مورد لزوم ادامه دارو و یا بلامانع بودن قطع آن به یکی از همکاران محترم متخصص بیماریهای قلب و عروق مراجعه فرمایید
  • تصویر کاربر ماهتاب دوشنبه ۱۵ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 211 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر اگر دارویی وجود داره که برای تنگی دریچه میترال قلب موثر هست معرفی کنید/اگر مادرم اکو کرد میتونم برای شما بفرستم بررسی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۱۵ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      پروپرانولول یا متورال، فروزماید و در صورت فیبریلاسیون دهلیزی وارفارین بله میتوانید گزارش اکو را بفرستید
  • تصویر کاربر م چهارشنبه ۱۰ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 246 مشاهده پرسش
    باسلام جناب اقای دکتر ایا ازمایشی هست که تمامی بیماری هایی که منجر به مشکلات عروقی میشن وروماتیسمی مثل واسکولیت و...رو بررسی کرد؟حتی اگر چند ازمایش مکرر باشه خیلی خیلی ممنون میشم یک توضیحی بدید
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۱۰ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب خیر چنین آزمایشی وجود ندارد
  • تصویر کاربر کریم پنجشنبه ۴ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 229 مشاهده پرسش
    باسلام در تصویر پیوست که مربوط به سی تی آنژیو است اعلام کردن علاوه بر گرفتگی 35 درصد رگ قلب وجود ماهیچه بر روی رگ مذکور نیز نشان می دهد.آیا خطر خاصی دارد و چه کار پیشگیری یا اصلاحی می توان انجام داد. باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه پنجشنبه ۴ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب فعلاً تنها نیاز به درمان دارویی و رعایت رژیم غذایی و ورزش است و اقدام دیگری لازم نیست.
  • تصویر کاربر بدری چهارشنبه ۲۶ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 225 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر خانم ۳۴ ساله هستم سابقه فشار که دارو مصرف میکنم فشارم کنترل میکنم در حال حاضر ۱۳ روی ۹ هست الان از دیشب درد در پشت قلبم دارم و تیر کشیدن بازو دست چپم ، امروز دو بار به طور ناگهانی زیر سینه سمت چپم قلب به شدت گرفتگی شدید داشت که نفسم داشت بند میومد دوبار این اتفاق افتاد الان دست چپم مدام تیر میکشه
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۲۶ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب احتمال مشکلات قلبی ضعیف است ولی منتفی نیست بهتر است که جهت بررسی بیشتر به یکی از همکاران محترم متخصص بیماریهای قلب و عروق مراجعه فرمایید
  • تصویر کاربر لیل شنبه ۱۷ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 240 مشاهده پرسش
    ممنونم دکتر ازجواب دهیتون الانحالش خیلی بده دکترش برای بیمارستان لاله برامان نوشته اگه ببریمش بیمارستان شهید رجایی پذیرشش میکنن هزینه شهید رجایی چقدره ؟دکتر معذرت میخوام اینجور سوالی مپرسم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۱۷ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      بنده از هزینه ها اطلاع ندارم ولی مطمئنا هزینه ها در مراکز دولتی بسیار کمتر از مراکز خصوصی است
درحال دریافت اطلاعات