هولتر مانیتورینگ، نظارت ۲۴ ساعته بر فشار خون

هولتر مانیتورینگ فشار خون یک روش ادامه دار و مستمر است. تشخیص دقیق فشار خون بیماران می تواند در بررسی شرایط و انتخاب راهکار درمانی بهتر توسط پزشکان تاثیر ویژه داشته باشد.

هولتر مانیتورینگ فشار خون

از این روش مستمر و ۲۴ ساعته برای اندازه گیری و مدیریت مشکل فشار خون بالا (هایپرتنشن) استفاده می شود. هایپرتنشن یک روش اندازه گیری برای فشار خون در بدن است که در آن فشار خون سیستولیک (بالا) بر روی ۱۴۰ یا بالاتر بوده و فشار خون دیاستولیک (پایین) ۹۰ یا کمتر است.

اندازه گیری به روش هولتر فشار خون این امکان را فراهم می کند تا پروسه خواندن فشار خون در یک بازه ۲۴ ساعته اتفاق بیفتد و فرقی نمی کند که بیمار هوشیار بوده و یا خواب باشد. در داخل مطب یا درمانگاه، دستگاهی با نام اسفنج مغناطیسی جهت اندازه گیری فشار خون استفاده می شود. در هر جلسه معاینه توسط پزشک معمولا دو بار فشار خون اندازه گیری می شود. اما در اندازه گیری هولتر فشار خون این اتفاق در یک بازه طولانی و مستمر رخ می دهد.

در بیشتر موارد، خواندن میزان فشار هر ۲۰ الی ۳۰ دقیقه در طی روز انجام می شود. در طول شب نیز این اتفاق با فاصله زمانی یک ساعت رخ می دهد. امکان اندازه گیری ضربان قلب به صورت همزمان نیز وجود دارد.

در طول بازه ۲۴ ساعت، چندین بار فشار خون فرد اندازه گیری می شود تا بتوان میانگین آن را به دست آورد. امکان محاسبه تغییرات فشار خون و ضربان قلب، الگوی توزیع فشار خون و دیگر آمار و ارقام نیز در این روش فراهم است.

 

چرا از روش اندازه گیری هولتر فشار خون استفاده می شود؟

این روش اندازه گیری می تواند اطلاعات بیشتری در مورد تغییرات فشار خون ناشی از فعالیت روزانه و الگوی خواب ثبت کند. اتحادیه سرویس های پیشگیرانه ایالات متحده آمریکا (USPSTF) پیشنهاد می کند برای تشخیص نهایی مشکل فشار خون از همین روش هولتر استفاده شود.

برای بیشتر افراد، فشار خون سیستولیک در حین خواب بین ۱۰ الی ۲۰ درصد افت پیدا می کند. با این حال برای برخی افراد ممکن است فشار خون در حین خواب نه تنها کاهشی نداشته باشد، بلکه بیشتر شود.

اندازه گیری هولتر فشار خون می تواند تغییرات غیر طبیعی در این زمینه که معمولا در معاینات معمولی توسط پزشکان شناسایی نمی شود را مشخص کند. این روش اندازه گیری برای شناسایی مشکلاتی نظیر سندروم کت سفید فشار خون، فشار خون مخفی و فشار خون پایدار است.

فشار خون روپوش سفید

برخی افراد که از داروهای کاهش فشار خون استفاده نمی کنند، در حین معاینه پزشک در داخل مطب یا دیگر مراکز درمانی، فشار خون بالایی دارند. به این حالت، سندروم کت سفید (یا روپوش سفید) فشار خون گفته می شود.

این سندروم می تواند منجر به انجام تشخیص نادرست در افرادی باشد که فشار خون بدن آن ها طبیعی است. سندروم کت سفید فشار خون، در ۱۵ الی ۳۰ درصد از افرادی که تست فشار خون را پشت سر گذاشته بودند شناسایی شد.

در روش هولتر، فشار خون را در یک بازه طولانی و خارج از مطب پزشک اندازه گیری می کند و در نتیجه بیماران معمولا نیازی به مصرف داروهای کاهش فشار خون ندارند.

فشار خون مخفی

در این شرایط معمولا فشار خون مراجعه کننده در مطب پزشک نرمال بوده اما وقتی که به خانه برمی گردد فشار خون افزایش پیدا می کند. این اتفاق ممکن است در ۲۰ درصد از افرادی که برای مشکل فشار خون بالا تحت درمان هستند رخ دهد.

فشار خون پایدار

این مورد مربوط به شرایطی است که میزان فشار خون چه در مطب و چه در خانه برای مراجعه کننده بالا است. این شرایط به احتمال زیاد دلیل خاصی دارد و مرتبط با آسیب های قلبی یا کلیوی است.

کاربردهای هولتر مانیتورینگ

از این روش اندازه گیری به شکل فراگیر جهت تشخیص میزان تاثیر مثبت داروهای ضد افزایش فشار خون استفاده می شود. در برخی از موارد، داروهای ضد فشار خون بالا نمی توانند به شکل موثر فشار خون را در طول یک روز و شب کامل کنترل کنند.

پزشک متخصص با توجه به الگوی تغییرات فشار خون در بیمار می تواند میزان دز مصرفی دارو و فواصل زمانی استفاده از آن را تغییر دهد. در دیگر موارد ممکن است جهت ثابت نگه داشتن فشار خون به داروهای بیشتری نیاز باشد.

هولتر فشار خون هم چنین می تواند احتمال بروز بیماری های قلبی عروقی (رگ های خونی درون قلب) و مغز و اعصاب (رگ های خونی درون مغز) مرتبط با فشار خون بالا و آسیب ارگان های بدن را نیز تشخیص دهد.

این روش در شرایط دیگری نیز ممکن است کاربرد داشته باشد که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • بیمارانی با مشکل فشار خون مرزی
  •  وجود مشکل در کنترل فشار خون به کمک دارو
  • تغییرات فشار خون در اثر مصرف دارو
  • تغییرات در دارو و نسخه بیماران که می تواند بر روی فشار خون تاثیر بگذارد.
  • غش کردن و یا هایپوتنشن (فشار خون پایین)
  •  بانوان باردار که مشکل فشار خون بالا دارند.

👈 مطلب مرتبط: برای آشنایی بیشتر با فشار خون بالا در بارداری و کنترل و درمان آن برروی لینک زیر کلیک کنید.

فشار خون بالا در بارداری

مزایای کاربرد روش هولتر مانیتورینگ فشار خون

این روش اندازه گیری می تواند از مواردی نظیر سندروم روپوش سفید را جلوگیری نماید و در نتیجه به بیماران داروهای غیر ضروری جهت کاهش فشار خون بدن تجویز نخواهد شد.

همچنین این روش در تشخیص فشار خون پنهان بیماران کارایی خوبی دارد و در نتیجه داروهای مناسب و لازم جهت کنترل فشار خون توسط پزشکان تجویز می شوند.

احتمال بروز سکته، بیماری قلبی و آسیب به ارگان های بدن در نتیجه فشار خون را می توان به کمک این روش کاهش داد. همچنین این روش می تواند واکنش طولانی مدت بیماران به داروهای کاهنده فشار خون را مشخص کند.

معایب نظارت ۲۴ ساعته هولتر مانیتورینگ

ممکن است به دلیل ۲۴ ساعته بودن پروسه این روش، احساس ناراحتی و خستگی داشته باشید. فشار ناشی از باد شدن مکرر دست بند باعث ایجاد درد در بازو می شود. همچنین اندازه گیری فشار خون در شب می تواند در خواب شما تداخل ایجاد کند.

احتمال دارد که دست بند بادی منجر به حساسیت پوست شده و بر روی آن زخم به وجود آورد. البته این زخم ها به مرور زمان از بین می روند. برخی از طرح های بیمه استفاده از دستگاه های هولتر مانیتورینگ را تحت پشتیبانی خود قرار نمی دهند مگر اینکه احتمال وجود سندروم کت سفید در بیماران وجود داشته باشد.

فشار خون به چه شکل در روش هولتر ثبت می شود؟

اندازه گیری فشار خون معمولا به شکل مستمر در طول ۲۴ ساعت انجام می شود. در این مدت یک دستگاه به اندازه رادیو کوچک مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه متصل به بند یا کمربندی است که بر روی بدن فرد قرار می گیرد. اطلاعات و آمار در طول ۲۴ ساعت توسط این سیستم جمع آوری شده و سپس به یک رایانه انتقال داده می شود.

یک بند اندازه گیری فشار خون که به دستگاه متصل است در ناحیه بالای دست شما بسته می شود. ممکن است این بند در زیر لباس قرار گیرد و قابل رویت نباشد. این بند در بازه های زمانی خاص روز و شب باد می شود.

ممکن است به شما گفته شود تمامی فعالیت های روزانه خود را در یک دفترچه با ذکر زمان یادداشت کرده و نگه دارید. به کمک این کار می توان فعالیت های روزانه و یا استراحت را به تغییرات فشار خون ربط داد.

پس از ۲۴ ساعت، می توانید دستگاه مربوطه و بند فشار خون را خارج کرده و آن ها را به کلینیک یا مطب پزشک برگردانید. یک رایانه اطلاعات را جهت مشخص شدن نتایج آنالیز خواهد کرد.

دکتر سعید یزدان خواه متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوگرافی

برای پرسش از دکتر کلیک کنید.

 

[wp_ulike]

.برای ارتقاء کیفیت مطالب امتیاز دهید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر زهرا شنبه ۱۶ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 304 مشاهده پرسش
    از چه چیزی هست
    چه باید بکنیم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۱۶ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب لطفاً سوال خود را به صورت کامل و دقیق مطرح بفرمائید
  • تصویر کاربر بیتا دوشنبه ۱۸ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 383 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید اقای دکتر ۳۲ سالمه چند ماهیه اکثر روزا موقع ایستادن چشام سیاهی میره یعنی وقتی نشستم از جام که بلند میشم چشام سیاهی میره تا چند ثانیه میشه راهنمایی کنید علت این مسئله چیه
    کم خونی ندارم آزمایش دادم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۱۶ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب از نمک بیشتری استفاده بفرمایید و تغییر وضعیت از نشسته به ایستاده را به آهستگی انجام دهید
    2. تصویر کاربر بیتا شنبه ۱۶ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      آقای دکتر همین کارو میکنم همیشه به آهستگی از جام بلند میشم اما تاثیری نداره
      دو ماهه باردار هستم ولی این مسئله رو قبل بارداری هم داشتم ..ولی در بارداری شدت گرفت به بارداری مرتبط هست؟؟
    3. تصویر کاربر بیتا شنبه ۱۶ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      در جایی خواندم این سیاهی رفتن چشمها در آینده باعث ایجاد فشار خون بالا میشه
      نوشته بودن که برای اینکه خون به مغز برسه عروق تنگ میشن تا خون رو به سمت مغز برسانند و رفته رفته این عروق به طور خودکار مرتب تنگ میشن و باعث ایجاد بیماری فشار خون بالا میشن ... آیا این نوشته از نظر شما صحت داره و مورد تایید است و از لحاظ پزشکی و علمی چطور؟؟؟؟
    4. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۱۸ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      نگران نباشید. مطلب فوق صحت ندارد
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر غیاثوند جمعه ۲۴ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 268 مشاهده پرسش
    با سلام بنده خانمی هستم ۵۰ ساله که روز فشار خونم از ۱۲ بالاتر نمیره همیشه ۱۲ رو ۷ هست ولی از ۱۱ شب به بعد بالا میره مثلا ۱۴ رو ۸ آیا احتیاج به مصرف دارو دارم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۲۴ دی ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب خیر نیازی به مصرف دارو نیست
  • تصویر کاربر محمد سه شنبه ۱۴ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 1975 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام خدمت شما
    حدود 6 ماه است که پدر73 ساله ام عمل قلب باز انجام داده اند.ایشان سابقه سی ساله فشار خون دارند و روزی دو عدد آمیلیودیپین5(صبح و شب)قبل از عمل مصرف می کردند و همچنین 4 عدد قرص متادون نیز مصرف میکنند.بعد از عمل در کنار داروهای بعد از عمل مختص قلب،به تدریج با با افزایش فشار خون،مصرف دوباره قرص آمیلیودیپین شروع شد و در حال حاضر یک عدد قرص،شب ها قبل از خواب مصرف میکنند.همچنین پزشک معالج محترم ،پلاویکس را بعد از شش ماه حذف نمودنداما چند روز است که فشار خون ایشان در صبح ،بعد از بیدار شدن حدود 13.5 تا 14.5 است.ایا باید مصرف آمیلیودیپین به زمان قبل از عمل برگردد یا اقدام دیگری لازم است.
    با سپاس و احترام مجدد
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۱۴ دی ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب توصیه می کنم که قبل از تغییر در دوز دارو های فشار خون ابتدا یک هولتر فشار خون ۲۴ ساعته انجام دهند
  • تصویر کاربر فریبا شنبه ۱۱ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 254 مشاهده پرسش
    سلام من ۵۸ ساله هستم و نزدیک به ۵سال است که قرص فشار خون مصرف میکنم لوزارتان ۲۵یک ونیم در روز اخیرا شبها دچار تپش قلب میشم فشارم را که گرفتم ۱۳روی ۸۹بود نمیدونم چکار کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۱۰ دی ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب لطفاً بفرمائید که میزان ضربان قلب چه میزان است؟
    2. تصویر کاربر فریبا جمعه ۱۰ دی ۰( 2 سال پیش)
      Pulse78روی دستگاه این رو میگه
    3. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۱۱ دی ۰( 2 سال پیش)
      لطفاً لوزارتان را با والزومیکس ۵٫۱۶۰ هر صبح و بیزوپرولول ۲٫۵ هر شب جایگزین بفرمایید
    4. تصویر کاربر فریبا شنبه ۱۱ دی ۰( 2 سال پیش)
      ممنون از راهنمایی تون لازم هست برای ویزیت خدمتتون برسم؟
    5. تصویر کاربر فریبا شنبه ۱۱ دی ۰( 2 سال پیش)
      ممنون از راهنمایی تون لازم هست برای ویزیت خدمتتون برسم؟
    6. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۱۱ دی ۰( 2 سال پیش)
      فعلا خیر
    7. تصویر کاربر فریبا شنبه ۱۱ دی ۰( 2 سال پیش)
      امروز صبح قبل از هر کاری فشار گرفتم۱۳رو۸۱وپالس ۶۹بود بعد از چه مدت مصرف این داروها ویزبت بشم خوبه؟
    8. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۱۱ دی ۰( 2 سال پیش)
      از هفته آینده به مدت یک هفته روزانه دو بار صبح قبل از صبحانه و عصر قبل از شام و هر دو بار با مثانه خالی فشارخون و ضربان قلب خود را اندازه‌گیری کرده و لیست آن را بفرستید
    9. نمایش سایر 7 پاسخ
  • تصویر کاربر مانا پنجشنبه ۲ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 258 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من سه روزا فشارم ۱۰ روی ۶ یا ۵ هست صبح ها ناشتا یه قرص پنتوپرازول می خورم پریشب هم دوتا آمپول یکی کاربوتامول و یه آمپول دیگه برای کمردرد زدم میتونه به خاطر اینها باشه گاهی تپش قلب هم میگیرم که هر۳ی۴روزیکبار یک قرص بیزوپرولول دوونیم میخورم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه پنجشنبه ۲ دی ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب موارد مورد اشاره طبیعی هستند و مشکلی نیست
  • تصویر کاربر محند سه شنبه ۲۳ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 272 مشاهده پرسش
    با سلام.۴۵ ساله هستم و مدت ۷ ساله دچار پرفشاری خون میباشم قبلا لیزینو پریل ۵ میخوردم فشارم ۱۳ روی ۹ بود و دیگه قرصم در داروخانه ها نیست و گیر نمیاذ..چند روز پیش پیش دکتر قلب و عروق رفتم و لیزومیکس ۱۶۰ و ۵ برام نوشت و دو سه روزه میخورم و اصلا فشارم از ۱۵ روی ۱۰ پایین نمیاد.لظفا راهنمایی بفرمایید.ممنون از لطفتون
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۲۳ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب ضمن رعایت رژیم غذایی کم نمک بیزوپرولول ۵ میلی گرم روزانه را به داروهای مصرفی اضافه بفرمائید
  • تصویر کاربر علی چهارشنبه ۳ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 934 مشاهده پرسش
    باعرض سلام وادب واحترام خدمت آقای دکتر، بنده ۵۳ سال سن دارم که از قرص لیزینوپریل ۱۰ وآتورواستاتین ۲۰ استفاده می کنم متاسفانه قرص لیزینوپریل کمیاب شده است، ممنون میشم بهترین قرص جایگزین لیزینوپریل را معرفی کنید سپاسگزارم.
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۳ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب از انالاپریل با همان دوز مصرفی لیزینوپریل استفاده بفرمایید
  • تصویر کاربر احمدی پنجشنبه ۲۱ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 285 مشاهده پرسش
    باسلام. اقای دکتر مادرمن قرص لیزینوپریل میخوردن. الان دیگه پیدا نمیشه. جایگزین چی استفاده کنیم؟ لیست داروهای موردمصرف رو خدمت شما ارسال میکنم. بینهایت سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه پنجشنبه ۲۱ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب از انلاپریل و با همان دوز مصرفی بعنوان جایگزین لیزینوپریل استفاده کنند
  • تصویر کاربر فاطمه چهارشنبه ۵ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 283 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشی آقای دکتر من ۴۸سالمه وزنم ۱۰۴فشار خونم رو ۱۵۰-۱۰هس دارم روز دوتاقرص سوالتان ۸۰میخورم ولی پایین نمیا باید چکار کنم وزنمه چه طور پایین بیارم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۵ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب دارو را با والزومیکس ۵٫۱۶۰ جایگزین بفرمایید و در صورت عدم پاسخ مناسب ضمن انجام آزمایش های مربوط به فشارخون، یک هولتر فشارخون ۲۴ ساعته نیز انجام دهید. برای کاهش وزن از ترکیب رژیم غذایی مناسب، ورزش و در صورتی که BMI بیش از ۳۵ دارید، جراحی چاقی کمک بگیرید
درحال دریافت اطلاعات