هولتر مانیتورینگ، نظارت ۲۴ ساعته بر فشار خون

هولتر مانیتورینگ فشار خون یک روش ادامه دار و مستمر است. تشخیص دقیق فشار خون بیماران می تواند در بررسی شرایط و انتخاب راهکار درمانی بهتر توسط پزشکان تاثیر ویژه داشته باشد.

هولتر مانیتورینگ فشار خون

از این روش مستمر و ۲۴ ساعته برای اندازه گیری و مدیریت مشکل فشار خون بالا (هایپرتنشن) استفاده می شود. هایپرتنشن یک روش اندازه گیری برای فشار خون در بدن است که در آن فشار خون سیستولیک (بالا) بر روی ۱۴۰ یا بالاتر بوده و فشار خون دیاستولیک (پایین) ۹۰ یا کمتر است.

اندازه گیری به روش هولتر فشار خون این امکان را فراهم می کند تا پروسه خواندن فشار خون در یک بازه ۲۴ ساعته اتفاق بیفتد و فرقی نمی کند که بیمار هوشیار بوده و یا خواب باشد. در داخل مطب یا درمانگاه، دستگاهی با نام اسفنج مغناطیسی جهت اندازه گیری فشار خون استفاده می شود. در هر جلسه معاینه توسط پزشک معمولا دو بار فشار خون اندازه گیری می شود. اما در اندازه گیری هولتر فشار خون این اتفاق در یک بازه طولانی و مستمر رخ می دهد.

در بیشتر موارد، خواندن میزان فشار هر ۲۰ الی ۳۰ دقیقه در طی روز انجام می شود. در طول شب نیز این اتفاق با فاصله زمانی یک ساعت رخ می دهد. امکان اندازه گیری ضربان قلب به صورت همزمان نیز وجود دارد.

در طول بازه ۲۴ ساعت، چندین بار فشار خون فرد اندازه گیری می شود تا بتوان میانگین آن را به دست آورد. امکان محاسبه تغییرات فشار خون و ضربان قلب، الگوی توزیع فشار خون و دیگر آمار و ارقام نیز در این روش فراهم است.

 

چرا از روش اندازه گیری هولتر فشار خون استفاده می شود؟

این روش اندازه گیری می تواند اطلاعات بیشتری در مورد تغییرات فشار خون ناشی از فعالیت روزانه و الگوی خواب ثبت کند. اتحادیه سرویس های پیشگیرانه ایالات متحده آمریکا (USPSTF) پیشنهاد می کند برای تشخیص نهایی مشکل فشار خون از همین روش هولتر استفاده شود.

برای بیشتر افراد، فشار خون سیستولیک در حین خواب بین ۱۰ الی ۲۰ درصد افت پیدا می کند. با این حال برای برخی افراد ممکن است فشار خون در حین خواب نه تنها کاهشی نداشته باشد، بلکه بیشتر شود.

اندازه گیری هولتر فشار خون می تواند تغییرات غیر طبیعی در این زمینه که معمولا در معاینات معمولی توسط پزشکان شناسایی نمی شود را مشخص کند. این روش اندازه گیری برای شناسایی مشکلاتی نظیر سندروم کت سفید فشار خون، فشار خون مخفی و فشار خون پایدار است.

فشار خون روپوش سفید

برخی افراد که از داروهای کاهش فشار خون استفاده نمی کنند، در حین معاینه پزشک در داخل مطب یا دیگر مراکز درمانی، فشار خون بالایی دارند. به این حالت، سندروم کت سفید (یا روپوش سفید) فشار خون گفته می شود.

این سندروم می تواند منجر به انجام تشخیص نادرست در افرادی باشد که فشار خون بدن آن ها طبیعی است. سندروم کت سفید فشار خون، در ۱۵ الی ۳۰ درصد از افرادی که تست فشار خون را پشت سر گذاشته بودند شناسایی شد.

در روش هولتر، فشار خون را در یک بازه طولانی و خارج از مطب پزشک اندازه گیری می کند و در نتیجه بیماران معمولا نیازی به مصرف داروهای کاهش فشار خون ندارند.

فشار خون مخفی

در این شرایط معمولا فشار خون مراجعه کننده در مطب پزشک نرمال بوده اما وقتی که به خانه برمی گردد فشار خون افزایش پیدا می کند. این اتفاق ممکن است در ۲۰ درصد از افرادی که برای مشکل فشار خون بالا تحت درمان هستند رخ دهد.

فشار خون پایدار

این مورد مربوط به شرایطی است که میزان فشار خون چه در مطب و چه در خانه برای مراجعه کننده بالا است. این شرایط به احتمال زیاد دلیل خاصی دارد و مرتبط با آسیب های قلبی یا کلیوی است.

کاربردهای هولتر مانیتورینگ

از این روش اندازه گیری به شکل فراگیر جهت تشخیص میزان تاثیر مثبت داروهای ضد افزایش فشار خون استفاده می شود. در برخی از موارد، داروهای ضد فشار خون بالا نمی توانند به شکل موثر فشار خون را در طول یک روز و شب کامل کنترل کنند.

پزشک متخصص با توجه به الگوی تغییرات فشار خون در بیمار می تواند میزان دز مصرفی دارو و فواصل زمانی استفاده از آن را تغییر دهد. در دیگر موارد ممکن است جهت ثابت نگه داشتن فشار خون به داروهای بیشتری نیاز باشد.

هولتر فشار خون هم چنین می تواند احتمال بروز بیماری های قلبی عروقی (رگ های خونی درون قلب) و مغز و اعصاب (رگ های خونی درون مغز) مرتبط با فشار خون بالا و آسیب ارگان های بدن را نیز تشخیص دهد.

این روش در شرایط دیگری نیز ممکن است کاربرد داشته باشد که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • بیمارانی با مشکل فشار خون مرزی
  •  وجود مشکل در کنترل فشار خون به کمک دارو
  • تغییرات فشار خون در اثر مصرف دارو
  • تغییرات در دارو و نسخه بیماران که می تواند بر روی فشار خون تاثیر بگذارد.
  • غش کردن و یا هایپوتنشن (فشار خون پایین)
  •  بانوان باردار که مشکل فشار خون بالا دارند.

👈 مطلب مرتبط: برای آشنایی بیشتر با فشار خون بالا در بارداری و کنترل و درمان آن برروی لینک زیر کلیک کنید.

فشار خون بالا در بارداری

مزایای کاربرد روش هولتر مانیتورینگ فشار خون

این روش اندازه گیری می تواند از مواردی نظیر سندروم روپوش سفید را جلوگیری نماید و در نتیجه به بیماران داروهای غیر ضروری جهت کاهش فشار خون بدن تجویز نخواهد شد.

همچنین این روش در تشخیص فشار خون پنهان بیماران کارایی خوبی دارد و در نتیجه داروهای مناسب و لازم جهت کنترل فشار خون توسط پزشکان تجویز می شوند.

احتمال بروز سکته، بیماری قلبی و آسیب به ارگان های بدن در نتیجه فشار خون را می توان به کمک این روش کاهش داد. همچنین این روش می تواند واکنش طولانی مدت بیماران به داروهای کاهنده فشار خون را مشخص کند.

معایب نظارت ۲۴ ساعته هولتر مانیتورینگ

ممکن است به دلیل ۲۴ ساعته بودن پروسه این روش، احساس ناراحتی و خستگی داشته باشید. فشار ناشی از باد شدن مکرر دست بند باعث ایجاد درد در بازو می شود. همچنین اندازه گیری فشار خون در شب می تواند در خواب شما تداخل ایجاد کند.

احتمال دارد که دست بند بادی منجر به حساسیت پوست شده و بر روی آن زخم به وجود آورد. البته این زخم ها به مرور زمان از بین می روند. برخی از طرح های بیمه استفاده از دستگاه های هولتر مانیتورینگ را تحت پشتیبانی خود قرار نمی دهند مگر اینکه احتمال وجود سندروم کت سفید در بیماران وجود داشته باشد.

فشار خون به چه شکل در روش هولتر ثبت می شود؟

اندازه گیری فشار خون معمولا به شکل مستمر در طول ۲۴ ساعت انجام می شود. در این مدت یک دستگاه به اندازه رادیو کوچک مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه متصل به بند یا کمربندی است که بر روی بدن فرد قرار می گیرد. اطلاعات و آمار در طول ۲۴ ساعت توسط این سیستم جمع آوری شده و سپس به یک رایانه انتقال داده می شود.

یک بند اندازه گیری فشار خون که به دستگاه متصل است در ناحیه بالای دست شما بسته می شود. ممکن است این بند در زیر لباس قرار گیرد و قابل رویت نباشد. این بند در بازه های زمانی خاص روز و شب باد می شود.

ممکن است به شما گفته شود تمامی فعالیت های روزانه خود را در یک دفترچه با ذکر زمان یادداشت کرده و نگه دارید. به کمک این کار می توان فعالیت های روزانه و یا استراحت را به تغییرات فشار خون ربط داد.

پس از ۲۴ ساعت، می توانید دستگاه مربوطه و بند فشار خون را خارج کرده و آن ها را به کلینیک یا مطب پزشک برگردانید. یک رایانه اطلاعات را جهت مشخص شدن نتایج آنالیز خواهد کرد.

دکتر سعید یزدان خواه متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوگرافی

برای پرسش از دکتر کلیک کنید.

 

[wp_ulike]

.برای ارتقاء کیفیت مطالب امتیاز دهید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر الهام یکشنبه ۳ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 208 مشاهده پرسش
    با سلام وعرض ادب واحترام
    مادرم 73سال سن دارن یک هفته هست که فشارخون مینیمم روی 8تا10وماکسیمم روی 12تا14البته گاهی اوقات هم نرمال به دلیل بیماری کرونا ونزدیک عید متاسفانه نمیشه به دکتر مراجعه کرد میخواستم که راهنمایی کنید سپاسگزارم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۳ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      در صورتی که سابقه قبلی فشارخون‌بالا نداشته اند فعلاً تنها از رژیم غذایی کم نمک و سبزیجات و لبنیات کم چرب بیشتر استفاده نمایند و در صورتی که سابقه فشار خون بالا داشته اند توصیه می‌کنم که روزانه یک عدد آملودیپین ۵ میلی گرمی استفاده نمایند

  • تصویر کاربر حسینی شنبه ۱۰ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 1251 مشاهده پرسش
    ضخیم شده وضعیت چربی و کلسترول خوبه
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۱۰ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      در صورت مصرف اکسفورج نیازی به مصرف لوزارتان که داروی هم‌ خانواده آن یعنی والسارتان و خود آملودیپین در اکسفورج وجود دارند، ندارید و در صورت کنترل نبودن فشارخون تنها تغییر دوز دارو کافی است

  • تصویر کاربر ناری چهارشنبه ۲ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 227 مشاهده پرسش
    دکتر من یک هفته است قرص phentermine استفاده می کنمکلا حس خوبی ندارم ،الان قرص یک روز در میون کردم و دکترم میگه باید کم کم کمش کنیم اما خیلی نگرانم انگشت های پا(مخصوصا شصت پام) و دست هام خیلی سرد میشه ،از عوارض این قرص فشار خون بالای ریوی هست ممکنه دچارش شده باشم تو یک هفته؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۲ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      بالا رفتن فشار شریان ریوی با مصرف این قرص از عوارض نادر میباشد و در عرض چند روز اتفاق نمی افتد جای نگرانی نیست
      این دارو داروی مناسبی برای کم شدن وزن نیست و توصیه می کنم که به سرعت آن را کم کرده و نهایتا قطع کنید

  • تصویر کاربر امیر یکشنبه ۱۲ آبان ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 225 مشاهده پرسش
    با سلام 43 سال دارم فشار خونم 12 روی 10 شبها با سر درد از خواب بیدار میشوم یک ماه اخیر هم 1.5 کیلو وزن اضافه کردم لطفا راهنماییم کنید ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۱۲ آبان ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      بالا بودن فشار خون دیاستولیک می تواند نشانه های بیماری دیگری چون اختلال تیروئید، یا بیماری های کلیوی باشد، اگز این بالا بودن فشار دیاستولیک ادامه دار باشد، نیاز به بررسی عوامل و درمان آن تحت نظر پزشک متخصص فشار خون دارید.
      مقاله زیر می تواند راهنمای اولیه شما پیش از مراجعه به پزشک باشد.

      علت بالا بودن فشار خون

  • تصویر کاربر هاشمی دوشنبه ۶ آبان ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 238 مشاهده پرسش
    سلام مادرم حدود دو هفته متوجه شدفشار خون دار.امروز رفت آزمايشكاه .موقع برگشتن در راه دچار سرگيچه و سياهى چشم شد.ظهر منزل فشارش ١٤٤/٥٨ بود بعداز خوردن قرص هايي كه دكتر قلب داده وهمينطور خوردن غذا تا حالا فشارش پايين است ٩/٦.الان قرص هايي كه دكتر قلب وفشار بمن داده بخورد يانه .مى ترسم بازهم فشارش پايين بيايد.
    valzomix5/80
    metoral 50
    هيدروكلرتيازيد

    تشكر
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۶ آبان ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      لطفاً هیدروکلروتیازید یا متورال را از ترکیب دارویی ایشان فعلاً حذف کنید

  • تصویر کاربر امید دوشنبه ۶ آبان ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 272 مشاهده پرسش
    با سلام و درود به شما ،فردی هستم ۵۹ ساله متاهل هیجانی و عصبی مزاج مدت بالغ بر ده سال است فشار خون دارم جهت درمان و جلوگیری از عوارض فشار خون در اصفهان به اطباء مختلفی مراجعه که پس از آزمایشات گوناگون تاکید بر استفاده از داروهای فشار خون و آرام بخش کردند . متاسفانه نسبت به داروهای فشار عدم تحمل داروی دارم بصورتی که حاضرم دارو را استفاده نکنم ولی حال نرمال داشته باشم . متاسفانه ظاهرٱ این عدم استفاده از دارو فشار باعث بزرگ شدن قلبم شده . چند روز پیش با اصرار خانواده به یکی از پزشکان شهرم مراجعه و ایشان برای شروع و کنترل فشار داروی سینومیکس و آنژیپل تجویز که با مکافات سینومیکس استفاده می کنم اما آنژیپل را نتوانستم تحمل کنم . حال با توجه به وضعیت مشروحه در صورت امکان راهکاری برای برون رفت از این معضل به من ارائه دهید کمال امتنان است.
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۶ آبان ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب مشکل و علامت عدم تحمل دارو چیست؟

  • تصویر کاربر کرمی یکشنبه ۲۸ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 481 مشاهده پرسش
    باسلام مادرم دوهفته پیش خون دماغ شد با فشار خون بالا. مجبور به تامپون گذاشتن شد . و گفتند آ اس آ نخورد، ده روز هست که تامپون ها رو برداشتند ،ولی هنوز خلط خونی دارد ،تا کی نباید آسپرین بخورد؟الان فشار خونشان با دارو های جدید کنترل شده . ولی ضعف و بیحالی زیادی دارد ،آیا از شدت خونریزی زیاد هست یا حمله قلبی؟البته اکو گرفتن گفتند تپش قلب دارد که باقرص کونکور بهتر شده . مادرم قبلا دو با آنژیوگرافی شده گفتند گرفتگی در رگهای فرعی و مختصر هست. سه ماه پیش هم یک دکتر قلب گفتند که نیاز به آنژیو پلاستی هست ولی با توجه به ابنکه مادرم با مصرف پلاویکس دچار کبودی وسیع پوست میشوند گفتند احتمال خونریزی داخلی زیاد هست .لطفا راهنمایی کنید چکار کنیم ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۲۸ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      خونریزی فعلی مربوط به آسپرین نیست و بهتر است که توسط یکی از همکاران محترم متخصص گوش و حلق و بینی بررسی بیشتری از این نظر انجام شود و میتوان آسپرین را مجددا شروع کرد
      ضعف و بیحالی ممکن است به علت کنترل فشارخون باشد و تا دو هفته بعد از این مسئله مغز به فشار خون طبیعی جدید عادت خواهد کرد و یا اینکه به علت خون ریزی بیش از حد و کم خونی ناشی از آن باشد که برای تایید آن می‌توان با توجه به نتیجه آزمایش خون تصمیم‌گیری کرد
      در مورد نیاز به آنژیوپلاستی باید بر اساس علائم بیمار و آناتومی رگ تصمیم گرفت لذا بدون رویت سی دی و بیمار در این مورد نمی‌توانم اظهار نظری کنم

  • تصویر کاربر فرناز چهارشنبه ۲۴ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 225 مشاهده پرسش
    سلام من چند ساله فشار خون دارم قرص والزامیکس 80میخورم جدیدا ماکزومیم فشارم پایین میاد ومینیموم فشارم میره بالا طوری که هر دو بهم نزدیک میشن و سمت چپم درد میگیره وقتی تنظیم میشه دردش بهتر میشه میخاستم بپرسم وقتی این حالت پیش میاد چکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۲۴ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      باید حضورا مراجعه نمایید.

  • تصویر کاربر غزال شنبه ۳۰ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 677 مشاهده پرسش
    با سلام مادرم دچار فشار خون بالا هستن و از قرص آملو پرس استفاده میکنن اما در هنگام بالا آمدن از پله و یا فعالیت دچار تنگی نفس میشوند آیا قرص آملو پرس باعث تنگی نفس میشه؟ به متخصص قلب هم مراجعه کردند و گفتند قلبشان مشکلی نداره میشه لطفا راهنمایی بفرمایید؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۳۰ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      خیر آملوپرس یا آملودیپین موجب تنگی نفس نخواهد شد و ممکن است که تنگی نفس در ایشان به دلایل مختلف قلبی از جمله افزایش ضخامت دیواره بطن ها و یا گرفتگی عروق باشد و یا مربوط به علل غیرقلبی ایجاد کننده تنگی نفس از جمله بیماری های ریوی در ایشان باشد به لذا یک بررسی دقیق تر ، حداقل تست ورزش و اکو را به شما توصیه می کنم

  • تصویر کاربر رضا دوشنبه ۲۸ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 329 مشاهده پرسش
    سلام
    قرص کونکور ۵ این روزا نایاب شده میشه قرصی جایگزین که مثل کونکور کم عارضه و موثر باشه را معرفی کنین؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۲۸ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      میتونید متوهگزال رو جایگزین بفرمائید

درحال دریافت اطلاعات