علائم فشار خون پایین که جدی گرفته نمی شوند!

هنگامی که فشار خون برای رساندن خون لازم به اندام های بدن کافی نیست، ارگان ها به درستی کار نمی کنند و ممکن است به طور موقت یا دائمی آسیب ببینند. در این مقاله به بررسی علادم فشار خون پایین و روش های درمان آن می پردازیم.

نشانه های فشار خون پایین ناشی از بیماری ها، به علت آن ها بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر خون کافی به مغز نرسد، سلول های مغزی اکسیژن و مواد مغذی به اندازه کافی دریافت نمی کنند و فرد ممکن است سرگیجه، سبکی سر و یا حتی ضعف را احساس کند.

علائم فشار خون پایین

شایع ترین علائم فشار خون پایین عبارتند از:

  • سبکی سر
  • سرگیجه
  • غش کردن (سنکوپ)

نشانه های فشار خون پایین به علت بیماری خاص عبارتند از:

فشار خون پایین در حالت ایستاده

اغلب، بلند شدن از صندلی یا تخت با کاهش فشار خون همراه است، علت آن فرو ریختن خون به ورید های اندام تحتانی در حالت ایستادن است. اگر فشار خون فردی کم باشد، ایستادن می تواند فشار پایین را بدتر کند، تا نقطه شروع علائم آن باشد.

پیشرفت سرگیجه، سبکی سر یا غش کردن در هنگام ایستادن ناشی از فشار خون پایین، فشار خون پایین در حالت ایستاده نامیده می شود. در افراد عادی افت فشار سریع جبران می شود و منجر به فشار خون پایین در حلت ایستاده نمی شود.

بیماری قلبی

درد قفسه سینه یا حتی حمله قلبی ممکن است زمانی رخ دهد که فشار خون کافی برای انتقال خون به شریان های عروق کرونر وجود نداشته باشد (شریان هایی که خون را به عضله قلب می رسانند).

فشار خون پایین و کلیه

هنگامی که خون کافی به کلیه ها نرسد، کلیه ها در دفع مواد زائد از بدن، به عنوان مثال، اوره (BUN و کراتینین) ناکام می مانند و سطح آن ها در خون افزایش می یابد.

شوک

شوک یک وضعیت تهدید کننده زندگی است که در آن فشار خون پایین باعث نارسایی اندام هایی نظیر کلیه، کبد، قلب، ریه و مغز می شود.

علت فشار خون پایین

فشار خون اندازه ی فشار موجود در شریان ها در طول مراحل فعالیت و استراحت هر ضربان قلب است.

  • فشار سیستولیک. عدد بالا در فشار خون، مقدار فشاری است که قلب هنگام فرستادن خون از شریان ها به بدن ایجاد می کند.
  • فشار دیاستولیک. عدد پایین در  فشار خون به مقدار فشار در شریان ها در زمان استراحت قلب اشاره می کند.

 فشارخون در طول روز متغیر است و به وضعیت بدن، ریتم تنفسی، سطح استرس، وضعیت فیزیکی، داروهای مصرفی، رژیم غذایی و زمان روز بستگی دارد.  فشار خون معمولا در شب کم تر است و هنگام بیدار شدن به شدت افزایش می یابد.

👈 نکته: فشار خون نرمال در سنین مختلف چند است؟ برای دانستن برروی لینک زیر کلیک کنید.

جدول فشار خون

فشار خون پایین چند است؟

 فشار خون پایین در شما ممکن است در فرد دیگری عادی باشد.  اکثر پزشکان به علت وجود علائم، فشار خون پایین را تشخیص می دهند. برخی کارشناسان فشار خون پایین را با فشار سیستولیک کمتر از ۹۰ میلی متر جیوه یا دیاستولیک زیر ۶۰ میلی متر جیوه تعریف می کنند.

 کاهش ناگهانی فشار خون می تواند خطرناک باشد. تغییر ۲۰ میلی متر جیوه، به عنوان مثال افت فشار سیستولیک از  ۱۱۰ به ۹۰ میلی متر جیوه، می تواند باعث سرگیجه و غش کردن ناشی از عدم رسیدن خون کافی به مغز شود. افت شدید فشار خون مثلا در افراد با خونریزی غیر کنترل شده، عفونت های شدید و یا واکنش های آلرژیک، می تواند تهدید کننده زندگی باشد.

عوامل موثر در کاهش فشار خون

شرایط پزشکی که می تواند موجب فشار خون پایین شود عبارتند از:

بارداری و کاهش فشار خون

از آنجا که سیستم گردش خون به سرعت در دوران بارداری گسترش می یابد، فشار خون احتمالا کاهش پیدا می کند.  این روند طبیعی است و فشار خون معمولا پس از زایمان به سطح قبل از بارداری می رسد.

بیماری قلبی و فشار خون پایین

برخی از بیماری های قلبی که می توانند منجر به فشار خون پایین شوند شامل ضربان قلب بسیار پایین (برادی کاردی)، اشکال در دریچه های قلب، حمله قلبی شدید و نارسایی قلبی است.

مشکلات غدد درون ریز

بیماری های تیروئید مانند بیماری پاراتیروئید، نارسایی آدرنال (بیماری آدیسون)، قند خون پایین (هیپوگلیسمی) و در برخی موارد دیابت می توانند فشار خون پایین را تحریک کنند.

دهیدراتاسیون (کم آبی)

هنگامی که بدن آب زیادی از دست می دهد، می تواند موجب ضعف، سرگیجه و خستگی شود. تب، استفراغ، اسهال شدید، مصرف بیش از حد دیورتیک ها و ورزش شدید می تواند منجر به کم آبی شود.

از دست دادن خون

از دست دادن مقدار زیادی خون در آسیب های عمده و یا خونریزی داخلی، مقدار خون بدن را کاهش می دهد و منجر به کاهش شدید فشار خون می شود.

عفونت شدید (سپتی سمی)

هنگامی که عفونت در بدن وارد جریان خون می شود، می تواند منجر به کاهش خطرناک فشار خون به نام شوک سپتیک شود.

واکنش آلرژیک شدید (آنافیلاکسی)

عوامل محرک این واکنش شدید و تهدید کننده زندگی عبارتند از غذاها، داروهای خاص، زهر حشرات و لاتکس. آنافیلاکسی می تواند مشکلات تنفسی، کهیر، خارش، گلودرد و کاهش خطرناک فشار خون ایجاد کند.

کمبود مواد مغذی در رژیم غذایی

فقدان ویتامین های B-12 و فولات می تواند جلوی بدن را از تولید گلبول های قرمز خون (کم خونی) بگیرد و باعث فشار خون پایین شود.

خطرات افت فشار خون

​​فشار خون پایین می تواند موجب سرگیجه، ضعف، خستگی و غش شود. فشار خون به شدت پایین می تواند بدن را از اکسیژن کافی برای انجام عملکردهای طبیعی خود محروم کند، که باعث آسیب به قلب و مغز می شود.

درمان فشار خون پایین در طب سنتی

فشار خون پایینی که علامت ایجاد نمی کند یا تنها علائم خفیفی دارد به ندرت به درمان نیاز دارد. اگر علامت دارید، درمان بستگی به علت اصلی ایجاد آن دارد. به عنوان مثال، هنگامی که فشار خون پایین توسط داروها ایجاد می شود، درمان معمولا شامل تغییر یا توقف دارو یا کاهش دوز می باشد. اگر فشار خون پایین شما علامت نداشته باشد، نیازی به درمان نیست و بهتر است با روش های زیر فشارخون خود را بالا ببرید:

درمان فشار خون

از نمک بیشتری استفاده کنید.

کارشناسان معمولا توصیه می کنند که نمک را در رژیم غذایی خود محدود کنید زیرا سدیم می تواند فشار خون را افزایش دهد. برای افراد مبتلا به فشار خون پایین، این امر می تواند مفید باشد، اما چون سدیم زیاد می تواند به نارسایی قلبی منجر شود، به خصوص در افراد مسن، قبل از افزایش نمک در رژیم غذایی، با پزشک خود مشورت کنید.

آب بیشتری بنوشید.

مایع در بدن حجم خون را افزایش می دهد و به جلوگیری از کم آبی بدن کمک می کند که هر دو در درمان هایپوتانسیون موثر هستند.

جوراب های واریس

جوراب های الاستیکی معمولا برای از بین بردن درد و تورم وریدهای واریسی استفاده می شود که می تواند به کاهش ورود خون به پاها کمک کند.

مطلب مرتبط: فعالیت جسمی منظم می‌تواند شانس ابتلا به واریس را کاهش دهد. حتی اگر در حال حاضر به این عارضه مبتلا هستید، ورزش و تمرین می‌توانند نشانه‌های این عارضه را سبک‌تر و از پیشرفت این بیماری جلوگیری کنند.

درمان واریس پا با ورزش

داروهای فشار خون پایین

برای درمان فشار خون پایین ارتوستاتیک می توانید از داروهای متعددی استفاده کنید. به عنوان مثال فلودروکورتیزون، دارویی که حجم خون را افزایش می دهد اغلب برای درمان این نوع فشار خون پایین استفاده می شود.

پزشکان اغلب از میدودرین برای بالا بردن سطح فشار خون در افراد مبتلا به هیپوتانسیون مزمن ارثی استفاده می کنند. این کار با محدود کردن توانایی گشاد شدن عروق خونی، باعث افزایش فشار خون می شود.

 

دکتر سعید یزدان خواه متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوگرافی

برای پرسش از دکتر کلیک کنید.

[wp_ulike]

.برای ارتقاء کیفیت مطالب امتیاز دهید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر علی یکشنبه ۲۳ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 1106 مشاهده پرسش
    باسلام و عرض ادب خدمت جناب آقای دکتر یزدان خواه
    من حدود دوسال میشه که فشار دارم و شبی یک عدد قرص لوزار25میخورم طی چند ماه گذشته یکی دوبار استرس شدیدی میگیرم تو قفسه سینه م یه حس عجیبی دارم مثل دلشوره که گاهی چنان شدید میشه که میترسم بخوابم و تا صبح بیدار میمونم البته خودم می‌دونم استرس هستش اما نمی‌دونم چه جوری بهش غلبه کنم اکو و نوار قلب رفتم همه نرمال بودن نظر پزشکان هم استرس هستش از خدمت شما سه تا سوال دارم با توجه به اینکه در ایام استرس فشارم به 14روی 9.5هم میرسه از خدمت شما چند تا سوال دارم
    1-اول اینکه قرص پوکساید 10 بخورم شب با لوزارتان 25تداخل دارویی نداره؟
    ۲-نظر شما چی هستش آیا همین دارو رو ادامه بدم
    ۳- به طور کلی جناب دکتر با این استرس زیادی که دارم چه کار کنم بهترین راه حل چیه؟
    در پایان آرزوی سلامتی دارم برای شما دکتر گرامی و ایثارگر که از علم خودتون در راه رضایت و آسایش مردم بدون هیچ چشم داشتی استفاده میکنین وجودتان در سلامت و عمرتان دراز
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۲۳ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب ۱-مصرف همزمان کلردیازپوکساید و لوزارتان منعی ندارد ولی پیشنهاد میکنم که قبل از مصرف آن ابتدا با یکی از همکاران محترم روانپزشک مشورت بفرمایید. ۲- پروپرانولول را به لوزارتان اضافه کنید. ۳- با یکی از همکاران محترم روانپزشک مشورت بفرمایید.
  • تصویر کاربر فرشته جمعه ۲۱ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 216 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب اقای دکتر عزیز من ی خانم ۴۶ ساله هستم مدت یک سال هست ک متوجه شدم فشار خونم بالاست وقتی جوش میزنم و استرس دارم هر دو فشار خونم بالاست ولی در حالت طبیعی فقط مینیموم بالاست ک بیشتر ۸۵ و ۹۰ و ۹۹ هست دکتر ب من قرص هیدرو کلریدتیازید یک عدد کامل صبح و والسارتان ۸۰ یک عدد شب دادن و با تین فشار خون من هست با مصرف قرص شما چ دستور میفرمایید ممنون 🙏🙏
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۲۱ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب متن شما مفهوم نیست لطفاً اصلاح بفرمائید: و با این فشارخون من هست؟؟
  • تصویر کاربر فریبا یکشنبه ۲۵ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 231 مشاهده پرسش
    من حدودا ۲۸ ساله پیش دریچه میترال عمل کردم تنگی و الان حالم خوبه هیچ مشکلی ندارم ولی فقط مشکل فشارخون دارم مینیوم فشارخون من ۵یا۶ هست ولی عدد بزرگ هم ۱۲ یا۱۳ هست وقرص هم فقط پرپراونول ۱۰ روزی دو عدد میخورم علت پایین بودن عدد کوچک فشار چیست ممنون میشم از راهنمایی تون
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۲۵ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب در صورتی که در اکو نارسایی دریچه آئورت داشته باشید این مسئله می‌تواند ناشی از نارسایی دریچه آئورت باشد.
  • تصویر کاربر علیرضا سه شنبه ۲۲ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 405 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر با نظر شما قرص اسپرینولاکتون 25 را برای فشار خون مصرف میکنم قبلا هیدروکلروتیازید 25 مصرف میکردم که باعث بالا رفتن قند خون و تریگلیسریدم شده بود شما فرمودید اسپرینولاکتون 25 مصرف کنم ولی سه روزه مصرف میکنم این قرص ضعف تر ازهیدروکلروتیازدید 25 است. آیا میتونم با این قرص والسارتان80 مصرف کنم؟ چند روز طول میکشه این قرص بطور کامل روی فشار خون اثر کنه؟ جهت مزید استحضار من مرد 53 ساله و 87 کیلو وزن دارم.
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۲۲ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      بله میتوانید همزمان از والسارتان نیز استفاده کنید. برای کسب نتیجه فقط چند روز کافی است و در صورتی که طی یک هفته آینده فشارخون کنترل نشد میتوانید آنرا قطع کنید لازم به ذکر است که منظور از شروع اسپیرونولاکتون جایگزین کردن تریامترن با آن بود و نه قطع سایر داروها. همچنین نیاز به رژیم غذایی کم نمک و کاهش وزن و ورزش و استفاده بیشتر از سبزیجات و لبنیات کم چرب دارید
  • تصویر کاربر ارام دوشنبه ۷ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 241 مشاهده پرسش
    سلامو احترام اقای دکتر .من چند سال فشار خون دارم ولی سه ماهه پیگیر شدم .اکو دادم گفتند قلبت سالمه فقط دیواره ش ضخیم شده . لوزامیکس مصرف میکنم فشار دیاستولیک بالاست مثلا 13 روی 11.5 این مواقع باید قرص فشار مصرف کنم یا نه ؟؟؟؟ درضمن از وقتی دارو میخورم کارهای روزمره رو نمیتونیم انجام بدم یه حالتی انگار رو کشتی و دریا هستم تعادل ندارم پاهام یه حالت مث لرزه و مواجی داره .. عذر میخوام نتونستم درست بیان کنم ..ممنون از شما درضمن لوپوس هم دارم داروهای اونو هم مصرف میکنم ولی من مشکلم فشار
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۷ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب لطفاً آملودیپین 5 میلی گرم به داروهای مصرفی اضافه کنید
  • تصویر کاربر ایمان یکشنبه ۶ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 245 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب
    چند سوال داشتم از خدمتتون
    1.با توجه به اینکه فشار خون بالای 180 بحرانی می گویند و سریع باید بررسی شود و بیمار دارو بگیرد.... این امکان وجود دارد که بدن بعضی بیماران فشار خونی به این عدد فشار عادت کرده باشد یعنی نوع فشارخونش متوسط به بالا باشه و در فشار خون 170 و 180 و... هم علامت خاصی نداشته باشد؟
    2.مبنای انتخاب دارو برای پایین آوردن فشار خون توسط پزشکان سطح فشار خون اولیه فرده یا خیر؟ یعنی مثلا فردی فشار 140 دارد انتظار دکتر و انتخاب داروی برای آوردن فشار تا 120 هست ولی برای شخصی که ممثلا بشتر فشار 160 دارد0عادت داره بدنش) مبنا آوردن حداقل رو 140 هست یا خیر باید برای همه سطوح فشار خون، باید زیر 140 یا حتی 120 بیاد فشار خون با کنترل دارویی ؟؟
    3.اینکه جدیدا منابع علمی معتبر میگن فشار خون از بالای 130 شروع میشه و درجه 1 و 2 داره یعنی دیگه مبنا برای پزشکان 140 نیست بلکه فردی هم که فشارش 130 یاشه بهش دارو میدن یا رعایت سبک زندگی درست باید توصیه بشه این درسته؟؟ و اینکه عدد فشار خون اگر در حد 130 یا 140 باشه دارو توصیه میکنن یا فقط رعایت سبک زندگی درست کافیه براشون؟
    4.کسی که سکته قلبی میکنه و خوب میشه بعدش دیگه نیاز نیست دارو بخوره یا نه دیگه مشکل قلبی پیدا میکنه و باید دارو بخوره؟؟
    عذرخواهی میکنم مطالب زیاد شد
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۶ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب بله این امکان وجود دارد. بله یکی از معیارهای انتخاب دارو میزان فشار خون بیمار است و فاکتورهای دیگری نظیر زمان بالا رفتن فشار خون، تعداد ضربان قلب، پیک صبحگاهی و .. نیز در تصمیم‌گیری موثر هستند. مبنا رساندن فشارخون خون به ۱۰۰-۱۳۰٫۸۵ برای افراد عادی و ۱۲۰-۱۰۰ بر روی ۸۰ برای مبتلایان به نارسایی کلیه، افراد دیابتی و مبتلایان به تنگی عروق قلبی است. ابتدا در افراد چاق و کم تحرک با فشار خون خفیف یا پیش فشارخون میتوان با اصلاح الگوی زندگی شروع کرد و در صورت عدم پاسخ مناسب دارو را شروع کرد ولی در موارد شدیدتر علاوه بر اصلاح سبک زندگی دارو نیز شروع خواهد شد. مبتلایان به سکته قلبی نیاز به مصرف مادام العمر دارو دارند.
  • تصویر کاربر محمدجواد یکشنبه ۳۰ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 243 مشاهده پرسش
    باعرض سلام وخسته نباشید مدت یک هفته است فشارخونم 14یا15 میشود وهردوپا ورم کرده است قرص هیدروکلروتیازیدوآنژیپول وروپیکسون مصرف میکنم ولی ازامروز صبح گاهی اوقات ساق پای راست مور مور میکندووقتی مدتی رویصندلی مینشینم احساس سردی درساقهردوپا دارم ضمنا دیابت هم دارم ولی بامصرف قرص تحت کنترل است جدیداآزمایش دادم ناشتا 97 وسه ماهه 117 بود منتظر راهنمایی ودستورات حضرت عالی هستم راستی ضربان قلب نامنظم است باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۳۰ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب احتمال اینکه ورم پای شما بعلت مشکلات کلیوی و یا قلبی باشد وجود دارد لذا توصیه می‌کنم که ضمن مراجعه به یکی از همکاران محترم متخصص بیماریهای داخلی و یا قلب و عروق حتماً آزمایشات ادرار بهمراه اندازه گیری میزان پروتئین در ادرار ۲۴ ساعته، آلبومین خون، اوره و کراتینین خون و آزمایش تیروئید یک اکوکاردیوگرافی نیز انجام دهید
  • تصویر کاربر علی پنجشنبه ۱۳ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 241 مشاهده پرسش
    سلام مادرم ۲۳سال پیش وقتی من به دنیا اومدم مشکل فشارخون پیدا کردن طی این ۲۳سال با مصرف انواع قرص فشار .فشارشون به حالت عادی بر می گشت ولی دو سه ماهی هست که با هیچ دارویی فشارشون پایین نمیاد حتی روزانه آبغوره وآبلیمو و سیر فروان هم مصرف میکنن ولی نتیجه ای نداره به خدا دیگه خسته شدیم خیلی میترسیم که بلایی سرشو بیاد باید چیکار کنیم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۱۲ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب پیشنهاد میکنم که ضمن بررسی عملکرد کلیه ها یک هولتر فشار خون ۲۴ ساعته نیز انجام شود
    2. تصویر کاربر علی پنجشنبه ۱۳ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      ببخشید سونوگرافی کلیه انجام دادیم گفته مشکلی نداره
    3. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه پنجشنبه ۱۳ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      پس لطفاً یک هولتر فشار خون ۲۴ ساعته انجام دهید
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر احمدرضا چهارشنبه ۲۹ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 261 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر وقتتون بخیر
    ۲۱ساله هستم و ورزشکار و دارای اندام تقریباً درشت و قد بلند هستم که برای چک فشار خون فرمودین که صبح و شب با مثانه خالی اندازه بگیرم فشار رو،سه روز در حالت درازکش به صورتی که بالشت زیر دستم بود و دست هم سطح با قلب بود و بدون استرس ،صبح قبل از صبحانه ۱۲روی۷شب قبل از شام۱۲/۵روی۷/۲بود در حالت نشسته ظهر و بعد از ظهر ۱۲/۴روی۶/۵بود و شب در حالت نشسته ۱۲/۸تا۱۳روی۷نیم بود ولی درارکش و طاق باز۱۲نیم روی۷، یه متخصص قلب گفتن که میشه فشار رو در حالت درازکش اندازه گرفت و اصولی تر هست اگر دست هم سطح قلب باشه،با توجه به توضیحات دوتا سوال از محضر حضرتعالی دارم،یکی ایکنه چطوره فشار هام و یکی دیگه اینکه فشارخون در حالت درازکشیده دارای استرس کمتر و آرامش بیشتری هست آیا میشه فشارخون در حالت درازکش مبنا قرار داده بشه با رعایت اصول،خیلی متشکرم از شما
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۲۹ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب فشارها در محدوده طبیعی هستند. اندازه گیری فشارخون در حالت درازکش و نشسته بشرط آنکه پاها آویزان نباشند تفاوت زیادی ندارند
  • تصویر کاربر سعید جمعه ۲۴ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 227 مشاهده پرسش
    سلام و ارادت. جناب دکتر با مصرف قرص اکسفورج فشار خون بنده به حد 11/7 روی 6 یا 7 اومده.ایا نرمال هست ؟
    و در مورد مادرم هم ممنون میشم راهنمایی بفرمایید،،ایشون ۶۲ سال دارن و روزانه قرصهای روپیکسون۲۰،،گلوکوفاژ،،لوزار۲۵،،انتول،،لووکسین ۰/۱ مصرف میکنند .
    ایشون تعریق بسیار زیادی دارند طوری‌که مدام عرق میکنند و متعاقب سرما می‌خورند..
    لطفاً با توجه به داروهای ایشون پیشنهاد بهتری برای تعویض قرص های ایشون دارید؟
    بینهایت سپاسگزارم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۲۴ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      فشارخون شما در محدوده طبیعی قرار دارد. به مصرف دارو با همین دوز ادامه دهید. در مورد مادر نیاز به ویزیت توسط یکی از همکاران محترم متخصص غدد و قلب و عروق (هر دو) دارند
درحال دریافت اطلاعات