علائم فشار خون پایین که جدی گرفته نمی شوند!

هنگامی که فشار خون برای رساندن خون لازم به اندام های بدن کافی نیست، ارگان ها به درستی کار نمی کنند و ممکن است به طور موقت یا دائمی آسیب ببینند. در این مقاله به بررسی علادم فشار خون پایین و روش های درمان آن می پردازیم.

نشانه های فشار خون پایین ناشی از بیماری ها، به علت آن ها بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر خون کافی به مغز نرسد، سلول های مغزی اکسیژن و مواد مغذی به اندازه کافی دریافت نمی کنند و فرد ممکن است سرگیجه، سبکی سر و یا حتی ضعف را احساس کند.

علائم فشار خون پایین

شایع ترین علائم فشار خون پایین عبارتند از:

  • سبکی سر
  • سرگیجه
  • غش کردن (سنکوپ)

نشانه های فشار خون پایین به علت بیماری خاص عبارتند از:

فشار خون پایین در حالت ایستاده

اغلب، بلند شدن از صندلی یا تخت با کاهش فشار خون همراه است، علت آن فرو ریختن خون به ورید های اندام تحتانی در حالت ایستادن است. اگر فشار خون فردی کم باشد، ایستادن می تواند فشار پایین را بدتر کند، تا نقطه شروع علائم آن باشد.

پیشرفت سرگیجه، سبکی سر یا غش کردن در هنگام ایستادن ناشی از فشار خون پایین، فشار خون پایین در حالت ایستاده نامیده می شود. در افراد عادی افت فشار سریع جبران می شود و منجر به فشار خون پایین در حلت ایستاده نمی شود.

بیماری قلبی

درد قفسه سینه یا حتی حمله قلبی ممکن است زمانی رخ دهد که فشار خون کافی برای انتقال خون به شریان های عروق کرونر وجود نداشته باشد (شریان هایی که خون را به عضله قلب می رسانند).

فشار خون پایین و کلیه

هنگامی که خون کافی به کلیه ها نرسد، کلیه ها در دفع مواد زائد از بدن، به عنوان مثال، اوره (BUN و کراتینین) ناکام می مانند و سطح آن ها در خون افزایش می یابد.

شوک

شوک یک وضعیت تهدید کننده زندگی است که در آن فشار خون پایین باعث نارسایی اندام هایی نظیر کلیه، کبد، قلب، ریه و مغز می شود.

علت فشار خون پایین

فشار خون اندازه ی فشار موجود در شریان ها در طول مراحل فعالیت و استراحت هر ضربان قلب است.

  • فشار سیستولیک. عدد بالا در فشار خون، مقدار فشاری است که قلب هنگام فرستادن خون از شریان ها به بدن ایجاد می کند.
  • فشار دیاستولیک. عدد پایین در  فشار خون به مقدار فشار در شریان ها در زمان استراحت قلب اشاره می کند.

 فشارخون در طول روز متغیر است و به وضعیت بدن، ریتم تنفسی، سطح استرس، وضعیت فیزیکی، داروهای مصرفی، رژیم غذایی و زمان روز بستگی دارد.  فشار خون معمولا در شب کم تر است و هنگام بیدار شدن به شدت افزایش می یابد.

👈 نکته: فشار خون نرمال در سنین مختلف چند است؟ برای دانستن برروی لینک زیر کلیک کنید.

جدول فشار خون

فشار خون پایین چند است؟

 فشار خون پایین در شما ممکن است در فرد دیگری عادی باشد.  اکثر پزشکان به علت وجود علائم، فشار خون پایین را تشخیص می دهند. برخی کارشناسان فشار خون پایین را با فشار سیستولیک کمتر از ۹۰ میلی متر جیوه یا دیاستولیک زیر ۶۰ میلی متر جیوه تعریف می کنند.

 کاهش ناگهانی فشار خون می تواند خطرناک باشد. تغییر ۲۰ میلی متر جیوه، به عنوان مثال افت فشار سیستولیک از  ۱۱۰ به ۹۰ میلی متر جیوه، می تواند باعث سرگیجه و غش کردن ناشی از عدم رسیدن خون کافی به مغز شود. افت شدید فشار خون مثلا در افراد با خونریزی غیر کنترل شده، عفونت های شدید و یا واکنش های آلرژیک، می تواند تهدید کننده زندگی باشد.

عوامل موثر در کاهش فشار خون

شرایط پزشکی که می تواند موجب فشار خون پایین شود عبارتند از:

بارداری و کاهش فشار خون

از آنجا که سیستم گردش خون به سرعت در دوران بارداری گسترش می یابد، فشار خون احتمالا کاهش پیدا می کند.  این روند طبیعی است و فشار خون معمولا پس از زایمان به سطح قبل از بارداری می رسد.

بیماری قلبی و فشار خون پایین

برخی از بیماری های قلبی که می توانند منجر به فشار خون پایین شوند شامل ضربان قلب بسیار پایین (برادی کاردی)، اشکال در دریچه های قلب، حمله قلبی شدید و نارسایی قلبی است.

مشکلات غدد درون ریز

بیماری های تیروئید مانند بیماری پاراتیروئید، نارسایی آدرنال (بیماری آدیسون)، قند خون پایین (هیپوگلیسمی) و در برخی موارد دیابت می توانند فشار خون پایین را تحریک کنند.

دهیدراتاسیون (کم آبی)

هنگامی که بدن آب زیادی از دست می دهد، می تواند موجب ضعف، سرگیجه و خستگی شود. تب، استفراغ، اسهال شدید، مصرف بیش از حد دیورتیک ها و ورزش شدید می تواند منجر به کم آبی شود.

از دست دادن خون

از دست دادن مقدار زیادی خون در آسیب های عمده و یا خونریزی داخلی، مقدار خون بدن را کاهش می دهد و منجر به کاهش شدید فشار خون می شود.

عفونت شدید (سپتی سمی)

هنگامی که عفونت در بدن وارد جریان خون می شود، می تواند منجر به کاهش خطرناک فشار خون به نام شوک سپتیک شود.

واکنش آلرژیک شدید (آنافیلاکسی)

عوامل محرک این واکنش شدید و تهدید کننده زندگی عبارتند از غذاها، داروهای خاص، زهر حشرات و لاتکس. آنافیلاکسی می تواند مشکلات تنفسی، کهیر، خارش، گلودرد و کاهش خطرناک فشار خون ایجاد کند.

کمبود مواد مغذی در رژیم غذایی

فقدان ویتامین های B-12 و فولات می تواند جلوی بدن را از تولید گلبول های قرمز خون (کم خونی) بگیرد و باعث فشار خون پایین شود.

خطرات افت فشار خون

​​فشار خون پایین می تواند موجب سرگیجه، ضعف، خستگی و غش شود. فشار خون به شدت پایین می تواند بدن را از اکسیژن کافی برای انجام عملکردهای طبیعی خود محروم کند، که باعث آسیب به قلب و مغز می شود.

درمان فشار خون پایین در طب سنتی

فشار خون پایینی که علامت ایجاد نمی کند یا تنها علائم خفیفی دارد به ندرت به درمان نیاز دارد. اگر علامت دارید، درمان بستگی به علت اصلی ایجاد آن دارد. به عنوان مثال، هنگامی که فشار خون پایین توسط داروها ایجاد می شود، درمان معمولا شامل تغییر یا توقف دارو یا کاهش دوز می باشد. اگر فشار خون پایین شما علامت نداشته باشد، نیازی به درمان نیست و بهتر است با روش های زیر فشارخون خود را بالا ببرید:

درمان فشار خون

از نمک بیشتری استفاده کنید.

کارشناسان معمولا توصیه می کنند که نمک را در رژیم غذایی خود محدود کنید زیرا سدیم می تواند فشار خون را افزایش دهد. برای افراد مبتلا به فشار خون پایین، این امر می تواند مفید باشد، اما چون سدیم زیاد می تواند به نارسایی قلبی منجر شود، به خصوص در افراد مسن، قبل از افزایش نمک در رژیم غذایی، با پزشک خود مشورت کنید.

آب بیشتری بنوشید.

مایع در بدن حجم خون را افزایش می دهد و به جلوگیری از کم آبی بدن کمک می کند که هر دو در درمان هایپوتانسیون موثر هستند.

جوراب های واریس

جوراب های الاستیکی معمولا برای از بین بردن درد و تورم وریدهای واریسی استفاده می شود که می تواند به کاهش ورود خون به پاها کمک کند.

مطلب مرتبط: فعالیت جسمی منظم می‌تواند شانس ابتلا به واریس را کاهش دهد. حتی اگر در حال حاضر به این عارضه مبتلا هستید، ورزش و تمرین می‌توانند نشانه‌های این عارضه را سبک‌تر و از پیشرفت این بیماری جلوگیری کنند.

درمان واریس پا با ورزش

داروهای فشار خون پایین

برای درمان فشار خون پایین ارتوستاتیک می توانید از داروهای متعددی استفاده کنید. به عنوان مثال فلودروکورتیزون، دارویی که حجم خون را افزایش می دهد اغلب برای درمان این نوع فشار خون پایین استفاده می شود.

پزشکان اغلب از میدودرین برای بالا بردن سطح فشار خون در افراد مبتلا به هیپوتانسیون مزمن ارثی استفاده می کنند. این کار با محدود کردن توانایی گشاد شدن عروق خونی، باعث افزایش فشار خون می شود.

 

دکتر سعید یزدان خواه متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوگرافی

برای پرسش از دکتر کلیک کنید.

[wp_ulike]

.برای ارتقاء کیفیت مطالب امتیاز دهید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر م. پنجشنبه ۲ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 256 مشاهده پرسش
    سلام علیکم. تشکر فراوان از اخلاق پسندیده شما. حقیقتا از مشاوره هایتان بهره مند میشویم.
    ببخشید بنده به تازگی فهمیدم باردار هستم هفته پنجم هستم. بنده از بارداری قبلی فشار خون گرفتم و ضمنا نبضم هم بالاست. معمولا روی 90 هست.
    دکتر به بنده قرص متیل دوپا روزی دو عدد
    و قرص متورال ۵٠ روزی یک عدد (جهت کنترل نبض و فشار) تجویز کردند.
    میخواستم بپرسم آیا مصرف متورال ۵٠ برای جنین ضرری ندارد؟
    از طرفی قرص متیل دوپا به تنهایی فشار و نبض بنده را کنترل نمیکند. و حتما قرصی کمکی میخواهد.
    به نظرتان با توجه به شرایط بارداری علاوه بر متیل دوپا چه قرص دیگری پیشنهاد میکنید؟
    و یا نظرتان بر این است که همبن متورال خوب است؟
    متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه پنجشنبه ۲ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب متورال میتواند موجب کم بودن وزن نوزاد در هنگام تولد شود. در مرحله اول نیفیدیپین طولانی اثر رو بجای متورال پیشنهاد میکنم
  • تصویر کاربر قاسم یکشنبه ۲۹ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 488 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت اقاي دكتر من 34 سال سن دارم سابقه عمل غدد پاراتيروييد داشتم به دليل هايپرپاراتيروييد .فشارخونم معمولا 14و دياستول معمولا 9يا 10است علتش ميتونه اين باشه كه غدد پاراتيروييدو برداشتن ؟؟براي درمان خانگي بايد چي كار كنم كه سريع نتيجه بده؟ممنون ميشم اگر پاسخ بدين و بگين چي كار بايد انجام بدم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۲۹ تیر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب خیر بعلت جراحی نیست. از رژیم غذایی کم نمک استفاده کنید. راه میانبری وجود ندارد و به احتمال زیاد نیاز به مصرف دارو دارید
  • تصویر کاربر ساسان پنجشنبه ۱۲ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 332 مشاهده پرسش
    سلام.جسارتا من به علت تشخیص آرتریت روماتویید به مدت ۳ساله قرص پردنیزولون ۵میل ۱عدد و متوترکسات هفته ای ۴عدد مصرف میکنم.دارای فشار خون میانگین ۹/۱۵ و اکثرا اوایل صبح هستم..دکتر قلب پس از تجویزهای مختلف در نهایت قرص کنکور دو عدد ۲/۵میل صبح و عصر و نصف قرص ۵۰میل لوزارتان اوایل صبح تجویز کردن. شروع کنم یا ...ممنون دکتر جان
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه پنجشنبه ۱۲ تیر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب توصیه میکنم که قبل از شروع دارو ابتدا یک هولتر فشار خون ۲۴ ساعته انجام دهید
  • تصویر کاربر مهدی شنبه ۱۳ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 239 مشاهده پرسش
    سلام
    پدری 80 ساله دارم که برای فشار خون سالها آملودیپین ۵ مصرف میکند ،چندی پیش برای معاینه ب دکتر قلب مراجعه و دکتر قلب داروهای پلاویکس 75 ، بیزوپرولول 5 ، سوستاک ۲/۶ ، هیدروکلوتازید تجویز کرده است ، پدر چند روزی می شود که فشار خون 10 روی 6 دارد سوال : آیا این فشار خون با مصرف این داروها طبیعی است ؟ یا علت دیگری دارد ؟ با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۱۳ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      فشار مورد اشاره برای ایشان در صورت عدم ایجاد سرگیجه در محدوده قابل قبول و ایده آل است
      البته بهتر است که مصرف بیزوپرولول و یا آملودیپین را به نصف دوز مصرفی فعلی کاهش دهید

  • تصویر کاربر رضا سه شنبه ۲۶ فروردین ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 239 مشاهده پرسش
    سلام،مرد 58ساله هستم با سابقه سنگ کالیس تحتانی ازنوع رودخانه ای(سخت می شکنه)دوبار عمل حالب و یکبار با سوراخ کردن کلیه 4سنگ را درآوردند،یکی جاموندالبته هشت سال پیش یک هفتس فشارم 14،روی 9یا9/5و یا 15روی 9/5یا 10میشه و حالت اسپاسم هم دارم بخاطر کم کاری تیروئید روزی یک عدد لووتیروکسین مصرف میکنم ،لطفا راهنماییم کنید،سپاسگزارم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۲۶ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      شما نیاز به مصرف داروهای پایین آورنده فشار خون دارید و بهتر است که قبل از شروع دارو یک هولتر فشار خون ۲۴ ساعته انجام دهید

  • تصویر کاربر ن جمعه ۱۵ فروردین ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 257 مشاهده پرسش
    با سلام
    خانمی هستم ۴۵ ساله. فشار خون دارم انالاپریل ۲۰ نصف صبح نصف شب می خورم. اسکن قلب اکو نوار تست ورزش دادم شما هم مشاهده کردیدفرمودید نرماله. استرس و اضطراب شدیددارم. بوسپیرون ۵و ازیپم ۱۰ شبی یک عدد و کلونازپام ۱یک چهارم صبح یک چهارم شب می خورم. استرس دارم همش فکر می کنم الان فشارم میره بالا. اکثر اوقات فشارم ۱۲ روی ۸ یا ۱۱ روی ۷ است.دیروز فشار خون گرفتم یک دستم ۱۲ روی ۸و دست دیگرم ۱۳ روی ۹ بود. ترسیدم حدود ۲۰ بار فشار خون گرفتم نوسان داشت یک بار ۱۵ روی ۱۰ یک دستم دست دیگرم ۱۴روی ۹ بود. همش فشار می گرفتم کاپتوریل ۲ تا ۲۵ زیر زبونم گذاشتم فشار یک دستم شد ۱۳ روی ۸یک دستم ۱۱/۵ روی ۷شد. چیکار کنم این سندروم فشار خون از بین بره.دکتر اعصاب داروهاش اثر چندانی نداشت. همش می ترسم فشارم بره بالا. مادرم هم بر اثر سکته مغزی فوت کرد.فشار خون داشت. ولی من مثل مادرم فشارم اونقدر بالا نمی ره.لطفا راهنمایی فرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۱۵ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      روزانه فقط دوبار فشارخون را کنترل کنید ( صبح قبل از صبحانه و شب قبل از شام و هر دو بار با مثانه خالی)
      برای اطمینان از کنترل بودن فشار خون با میزان داروی مصرفی هم انجام هولتر فشار خون ۲۴ ساعته رو توصیه می‌کنم

  • تصویر کاربر mojtaba جمعه ۱۵ فروردین ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 444 مشاهده پرسش
    سلام . چند روزی بعد یا در حین خوردن غذا دچار گرگرفتگی می شوم. کل روز بی دلیل فشارم بالا رفته و تنها علایم سرگیجه دارم در گذشته فشار خون نداشته . قندم همیشه کنترل میشود دلایل اصلی این فشار چیست .
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۱۵ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      طبق تعریف هنوز نمی‌شود لفظ فشارخون بالا را در مورد شما بکار برد
      لطفاً به مدت یک هفته هرصبح فشارخون خون خود را قبل از صبحانه و با مثانه خالی اندازه گیری کنید

  • تصویر کاربر علی یکشنبه ۲۷ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 415 مشاهده پرسش
    سلام ، اقای دکتر وقت بخیر ، پدر من 85 سالش ، وقرص فشار خون متورال 50، پرازوسین 1میلی روزی 2عدد از هر کدوم می خوره اما چند ماهی هستش که هم اریتمی قلبی داره و فشار خون بالاش 17، 16 و فشار خون پایینش 6، 7 میشه چه علتی میتونه داشته باشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۲۷ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      احتمال نارسایی دریچه آئورت وجود دارد در صورتی که تاکنون اکوکاردیوگرافی انجام نگرفته است یک اکوکاردیوگرافی انجام دهید

  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۱۴ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 258 مشاهده پرسش
    با سلام
    بله آقای دکتر منظورم همون اسکن هسته ای است.سولم رو مجددا مطرح میکنم:نقش اسکن هسته ای از قلب در تشخیص بیماری بزرگ شدگی قلب ناشی از فشار خون چیست؟ و ضرورت انجام آن چقدر است. در صورتی که داروی ترزیقی آن موجود نباشد و تصویر برداری به تاخیر بیافتد چه اشکالی را ایجاد میکند؟ ضررهای این روش تشخیصی برای بیمار چیست؟ روش جایگزین دیگری ندارد، مثل اکو استرس؟
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۱۴ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      در مورد نقش اسکن هسته ای در بزرگی قلب باید اشاره کرد که اسکن هسته ای در این مورد نقش و کاربردی ندارد
      از استرس اکو میتوان به عنوان جایگزین اسکن هسته ای استفاده کرد

  • تصویر کاربر افسانه شنبه ۱۲ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 379 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید من بیشتر وقتها فشارم پایین هست یا ده رو 6 مشکلی خو پیش نمیاد واسم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۱۲ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب

      روزانه 5 گرم نمک به همراه میوه و سبزی میل بفرمایید تا فشار شما به محدوده نرمال برسد. فشار سیستولیک نزدیک به 120 و فشار دیاستولیک حدود 80 میلیمتر جیوه.

درحال دریافت اطلاعات