علائم فشار خون پایین که جدی گرفته نمی شوند!

هنگامی که فشار خون برای رساندن خون لازم به اندام های بدن کافی نیست، ارگان ها به درستی کار نمی کنند و ممکن است به طور موقت یا دائمی آسیب ببینند. در این مقاله به بررسی علادم فشار خون پایین و روش های درمان آن می پردازیم.

نشانه های فشار خون پایین ناشی از بیماری ها، به علت آن ها بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر خون کافی به مغز نرسد، سلول های مغزی اکسیژن و مواد مغذی به اندازه کافی دریافت نمی کنند و فرد ممکن است سرگیجه، سبکی سر و یا حتی ضعف را احساس کند.

علائم فشار خون پایین

شایع ترین علائم فشار خون پایین عبارتند از:

  • سبکی سر
  • سرگیجه
  • غش کردن (سنکوپ)

نشانه های فشار خون پایین به علت بیماری خاص عبارتند از:

فشار خون پایین در حالت ایستاده

اغلب، بلند شدن از صندلی یا تخت با کاهش فشار خون همراه است، علت آن فرو ریختن خون به ورید های اندام تحتانی در حالت ایستادن است. اگر فشار خون فردی کم باشد، ایستادن می تواند فشار پایین را بدتر کند، تا نقطه شروع علائم آن باشد.

پیشرفت سرگیجه، سبکی سر یا غش کردن در هنگام ایستادن ناشی از فشار خون پایین، فشار خون پایین در حالت ایستاده نامیده می شود. در افراد عادی افت فشار سریع جبران می شود و منجر به فشار خون پایین در حلت ایستاده نمی شود.

بیماری قلبی

درد قفسه سینه یا حتی حمله قلبی ممکن است زمانی رخ دهد که فشار خون کافی برای انتقال خون به شریان های عروق کرونر وجود نداشته باشد (شریان هایی که خون را به عضله قلب می رسانند).

فشار خون پایین و کلیه

هنگامی که خون کافی به کلیه ها نرسد، کلیه ها در دفع مواد زائد از بدن، به عنوان مثال، اوره (BUN و کراتینین) ناکام می مانند و سطح آن ها در خون افزایش می یابد.

شوک

شوک یک وضعیت تهدید کننده زندگی است که در آن فشار خون پایین باعث نارسایی اندام هایی نظیر کلیه، کبد، قلب، ریه و مغز می شود.

علت فشار خون پایین

فشار خون اندازه ی فشار موجود در شریان ها در طول مراحل فعالیت و استراحت هر ضربان قلب است.

  • فشار سیستولیک. عدد بالا در فشار خون، مقدار فشاری است که قلب هنگام فرستادن خون از شریان ها به بدن ایجاد می کند.
  • فشار دیاستولیک. عدد پایین در  فشار خون به مقدار فشار در شریان ها در زمان استراحت قلب اشاره می کند.

 فشارخون در طول روز متغیر است و به وضعیت بدن، ریتم تنفسی، سطح استرس، وضعیت فیزیکی، داروهای مصرفی، رژیم غذایی و زمان روز بستگی دارد.  فشار خون معمولا در شب کم تر است و هنگام بیدار شدن به شدت افزایش می یابد.

👈 نکته: فشار خون نرمال در سنین مختلف چند است؟ برای دانستن برروی لینک زیر کلیک کنید.

جدول فشار خون

فشار خون پایین چند است؟

 فشار خون پایین در شما ممکن است در فرد دیگری عادی باشد.  اکثر پزشکان به علت وجود علائم، فشار خون پایین را تشخیص می دهند. برخی کارشناسان فشار خون پایین را با فشار سیستولیک کمتر از ۹۰ میلی متر جیوه یا دیاستولیک زیر ۶۰ میلی متر جیوه تعریف می کنند.

 کاهش ناگهانی فشار خون می تواند خطرناک باشد. تغییر ۲۰ میلی متر جیوه، به عنوان مثال افت فشار سیستولیک از  ۱۱۰ به ۹۰ میلی متر جیوه، می تواند باعث سرگیجه و غش کردن ناشی از عدم رسیدن خون کافی به مغز شود. افت شدید فشار خون مثلا در افراد با خونریزی غیر کنترل شده، عفونت های شدید و یا واکنش های آلرژیک، می تواند تهدید کننده زندگی باشد.

عوامل موثر در کاهش فشار خون

شرایط پزشکی که می تواند موجب فشار خون پایین شود عبارتند از:

بارداری و کاهش فشار خون

از آنجا که سیستم گردش خون به سرعت در دوران بارداری گسترش می یابد، فشار خون احتمالا کاهش پیدا می کند.  این روند طبیعی است و فشار خون معمولا پس از زایمان به سطح قبل از بارداری می رسد.

بیماری قلبی و فشار خون پایین

برخی از بیماری های قلبی که می توانند منجر به فشار خون پایین شوند شامل ضربان قلب بسیار پایین (برادی کاردی)، اشکال در دریچه های قلب، حمله قلبی شدید و نارسایی قلبی است.

مشکلات غدد درون ریز

بیماری های تیروئید مانند بیماری پاراتیروئید، نارسایی آدرنال (بیماری آدیسون)، قند خون پایین (هیپوگلیسمی) و در برخی موارد دیابت می توانند فشار خون پایین را تحریک کنند.

دهیدراتاسیون (کم آبی)

هنگامی که بدن آب زیادی از دست می دهد، می تواند موجب ضعف، سرگیجه و خستگی شود. تب، استفراغ، اسهال شدید، مصرف بیش از حد دیورتیک ها و ورزش شدید می تواند منجر به کم آبی شود.

از دست دادن خون

از دست دادن مقدار زیادی خون در آسیب های عمده و یا خونریزی داخلی، مقدار خون بدن را کاهش می دهد و منجر به کاهش شدید فشار خون می شود.

عفونت شدید (سپتی سمی)

هنگامی که عفونت در بدن وارد جریان خون می شود، می تواند منجر به کاهش خطرناک فشار خون به نام شوک سپتیک شود.

واکنش آلرژیک شدید (آنافیلاکسی)

عوامل محرک این واکنش شدید و تهدید کننده زندگی عبارتند از غذاها، داروهای خاص، زهر حشرات و لاتکس. آنافیلاکسی می تواند مشکلات تنفسی، کهیر، خارش، گلودرد و کاهش خطرناک فشار خون ایجاد کند.

کمبود مواد مغذی در رژیم غذایی

فقدان ویتامین های B-12 و فولات می تواند جلوی بدن را از تولید گلبول های قرمز خون (کم خونی) بگیرد و باعث فشار خون پایین شود.

خطرات افت فشار خون

​​فشار خون پایین می تواند موجب سرگیجه، ضعف، خستگی و غش شود. فشار خون به شدت پایین می تواند بدن را از اکسیژن کافی برای انجام عملکردهای طبیعی خود محروم کند، که باعث آسیب به قلب و مغز می شود.

درمان فشار خون پایین در طب سنتی

فشار خون پایینی که علامت ایجاد نمی کند یا تنها علائم خفیفی دارد به ندرت به درمان نیاز دارد. اگر علامت دارید، درمان بستگی به علت اصلی ایجاد آن دارد. به عنوان مثال، هنگامی که فشار خون پایین توسط داروها ایجاد می شود، درمان معمولا شامل تغییر یا توقف دارو یا کاهش دوز می باشد. اگر فشار خون پایین شما علامت نداشته باشد، نیازی به درمان نیست و بهتر است با روش های زیر فشارخون خود را بالا ببرید:

درمان فشار خون

از نمک بیشتری استفاده کنید.

کارشناسان معمولا توصیه می کنند که نمک را در رژیم غذایی خود محدود کنید زیرا سدیم می تواند فشار خون را افزایش دهد. برای افراد مبتلا به فشار خون پایین، این امر می تواند مفید باشد، اما چون سدیم زیاد می تواند به نارسایی قلبی منجر شود، به خصوص در افراد مسن، قبل از افزایش نمک در رژیم غذایی، با پزشک خود مشورت کنید.

آب بیشتری بنوشید.

مایع در بدن حجم خون را افزایش می دهد و به جلوگیری از کم آبی بدن کمک می کند که هر دو در درمان هایپوتانسیون موثر هستند.

جوراب های واریس

جوراب های الاستیکی معمولا برای از بین بردن درد و تورم وریدهای واریسی استفاده می شود که می تواند به کاهش ورود خون به پاها کمک کند.

مطلب مرتبط: فعالیت جسمی منظم می‌تواند شانس ابتلا به واریس را کاهش دهد. حتی اگر در حال حاضر به این عارضه مبتلا هستید، ورزش و تمرین می‌توانند نشانه‌های این عارضه را سبک‌تر و از پیشرفت این بیماری جلوگیری کنند.

درمان واریس پا با ورزش

داروهای فشار خون پایین

برای درمان فشار خون پایین ارتوستاتیک می توانید از داروهای متعددی استفاده کنید. به عنوان مثال فلودروکورتیزون، دارویی که حجم خون را افزایش می دهد اغلب برای درمان این نوع فشار خون پایین استفاده می شود.

پزشکان اغلب از میدودرین برای بالا بردن سطح فشار خون در افراد مبتلا به هیپوتانسیون مزمن ارثی استفاده می کنند. این کار با محدود کردن توانایی گشاد شدن عروق خونی، باعث افزایش فشار خون می شود.

 

دکتر سعید یزدان خواه متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوگرافی

برای پرسش از دکتر کلیک کنید.

[wp_ulike]

.برای ارتقاء کیفیت مطالب امتیاز دهید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر ن یکشنبه ۲۲ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 200 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر
    مرسی از پاسختون اقای دکتر
    ببخشید من اشتباها برای شما نوشتم اسکن قلب دادم. من پارسال مرداد ماه تست ورزش دادم negative بودهمون موقع هم اکو و نوار دادم نرمال بود امسال هم اردیبهشت نوار و اکو دادم نرمال بود . چند پیش اکو و نوار دادم دکتر گفت مشکل داره اسکن قلب سلام وقت بخیر
    مرسی از پاسختون اقای دکتر
    ببخشید من اشتباها برای شما نوشتم اسکن قلب دادم. من پارسال مرداد ماه تست ورزش دادم negative بودهمون موقع هم اکو و نوار دادم نرمال بود امسال هم اردیبهشت نوار و اکو دادم نرمال بود . چند پیش اکو و نوار دادم دکتر گفت مشکل داره اسکن قلب باید انجام بدی. دی پریدامول خیلیی عوارض داره چه کنم؟ انجام بدی. دی پریدامول خیلیی عوارض داره چه کنم؟تصاویر اکو و نوار ارسال نمیشه می تونم تو واتساپ براتون ارسال کنم؟ یا تلگرام؟خیلیییی دوست دارم نظر شما رو بدونم. چون ی دکتر دیگه دیده اکو و نوار نرماله
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۲۲ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      نوار قلب شما طبیعی است ولی با اطلاعات ارائه شده نمی‌توان در مورد ضرورت انجام اسکن هسته ای با دیپریدامول اظهارنظری کرد لازم به ذکر است که در صورت عدم ابتلا به آسم دی پیریدامول عارضه چندانی ندارد

  • تصویر کاربر امیر شنبه ۳۰ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 489 مشاهده پرسش
    با عرض سلام خدمت شما دکترمحترم مدت ۴روز هست که افت فشار دارم وهربار دکتر مراجعه نمودم سرم تجویز نمودن فشارم روی ۹ می باشد ولرزش دست وپا گرفتم البته حدود یک ماه می باشد که قرص آتورواستاتین۱۰ودیلتیازم۶۰ طبق تجویز دکتر قلبم وشبی یک آسپرین۸۰مصرف میکنم خواستم دلیل این افت فشار را بدانم واینکه این چندروز معده ام سنگین شده ودرد میکند آیا میتواند از عوارض این قرصها باشد با تشکر از شما
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۳۰ آذر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      مصرف قرص دیلتیازم می تواند یکی از علل پایین بودن فشار خون شما باشد لذا در صورتی که فشار سیستولی شما ۹۰ میلی متر جیوه است نیاز به قطع دیلتیازم دارید
      در مورد درد مورد اشاره هم می تواند به علت مصرف داروی آسپرین باشد هر چند که سایر علل ازجمله گرفتگی عروق نیز باید در نظر داشت

  • تصویر کاربر عظيم یکشنبه ۱۹ آبان ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 291 مشاهده پرسش
    سلام آقاي دكتر من براي فشار خون از قرص ايندرال 20 شبي يك عدد استفاده مي كنم و يك قرص ترازوسين 2 براي بزرگي خوش خيم پروستات مي خورم فشارم كنترل است آيا مصرف ايندرال براي سن و سال من ضرر داره ضمنا پرولاپس خفيف ميترال هم دارم و فشارم با لوزارتان و امثال آن كنترل نميشه چون شبها اگر متورال يا ايندرال را نخورم دچار عرق كردن، سرگيجه و بالا رفتن ضربان و بتدريج فشار خون ميشم نظرتون چيست اكو هم دو كماه قبل انجام دادم فقط ايندرال باعث بالا رفتن تريگليسريد ميشه. نصف سرترالين 50 هم ميخورم كه با مصرف آن هم دچار پانيك نميشم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۱۹ آبان ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      در مورد سن خود اشاره ای نفرموده اید که سوال مربوط به سن را بتوانم پاسخ دهم ولی علی الاصول مصرف پروپرانولول و داروهای خانواده بتا بلاکر محدودیت سنی خاصی ندارند نکته‌ای که در مورد مصرف روزانه یک بار پروپرانولول اشاره فرمودید آن است که نیمه عمر این دارو کمتر از ۲۴ ساعت است و مصرف روزانه یک نوبت با عدم مصرف آن عملاً یکسان است

  • تصویر کاربر امير یکشنبه ۲۸ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 246 مشاهده پرسش
    سلام اقاى دكتر ايا داروهاى فشار خون مانند كونكور فورزمايد و لوزار بر قواى جنسى تاثير دارد متشكرم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۲۸ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      قرص کنکور می تواند موجب اشکالاتی در قوای جنسی شود. برای مقابله با عوارض آن با پزشک خود مشورت نمایید.

  • تصویر کاربر کبیر یکشنبه ۱۴ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 252 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت استادِ گرامی،جناب آقای دکتر یزدان خواه
    بنده۴۶سالمه،متاسفانه حدود دو سالِ پیش همسرم با نادیده گرفتن احساس و علاقه زیادم در حقم جفا کرد و با گول شخصی شیطان صفت رو خورد و با داشتن دو دختر بزرگ زمانی که دادگاه به خواسته ایشون رای داد غیاباً اقدام به مترکه کرد،
    از اُون جایی که تا قبل از این قضایا به ایشان اعتماد کامل داشتم خونه و اموالم را به نام ایشان کرده بودم،که بعد از این اتفاق من رو فقط با ی ساک لباس از خونه راند
    بخاطر آبروی از دست رفته و غم تنهایی و دلتنگی و....... فشار عصبیِ خیلی خیلی زیادی رو تحمل کرده و میکنم،مشاوره های دکترای روانشناس هم هیچ تاثیری نداشت،
    تا اینکه کم کم فشار خونم بشدت پایین آمده،حدود چهار،پنج ماه هست که بطور ناگهانی و بدون هیچ تعدلی زمین میخورم،بطوری که آخرین بار وسط خیابان بدون هیچ تعدلی با صورت به ماشینی که از جلوم رد میشد برخورد کردم و از هوش رفتم، در آخرین نتیجه گیری اساتید که بهم گفتن و من با توجه به درک پایینم از مسائل پزشکی اینگونه توجیه شدم که:بخاطر ترس،اندوه و استرس بیش از اندازه ای که متحمل هستم غدد لمفاویم برای تولید آدرونالین زیادی تحلیل رفته و کمبود آدرونالین خون هم باعث اُفت فشار خونم شده،و این مورد باعث گشادی شریانها شده و خونرسانی به مغز رو با مشکل حاد مواجه کرده و همین امر باعث از حال رفتن،زمین خوردن ناگهانی و گاهاً از هوش رفتنم میشه........
    حالا با توجه به توضیحاتی که خدمتون عرض کردم،میخواستم نظر تخصصی شما رو هم بدونم،آیا مشکل من با دارو حل شدنیه؟اگر بله بنظرتون چه مدّت زمان میبره که با داروهایی که تجویز شده بهتر بشم؟آیا بنظرتون احتیاج به عمل جراحی هست؟در آخر آقای دکتر اصلاً بنظر شما این زمین خوردن های من درمان شدنی هست یا اینکه باز هم باید خودم رو به قضا و قدر بسپارم؟
    امیدوارم در مورد بیماریم توضیحاتم کامل بوده باشه
    ممنون میشم اگر تشخیص تون رو صریح و ساده برام توضیح بدین
    با سپاس فروان،امیدوارم خداوند شما و بزرگان طب ایران زمین را برای مردم این آب و خاک حفظ کنه
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۱۴ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      با توجه به توضیحات شما به احتمال خیلی زیاد دچار اختلال عملکرد یا نارسایی سیستم اعصاب اتونومیک یا خود کار هستید و به احتمال کمتر نارسایی غده فوق کلیه هر دوی این بیماری ها با دارو قابل درمان هستند
      در صورتی که تست تیلت انجام نداده اید توصیه می کنم قبل از شروع درمان دارویی تست تیلت رو هم انجام دهید

  • تصویر کاربر رضا شنبه ۶ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 372 مشاهده پرسش
    سلام
    برای کنترل فشار خون روزانه 1 قرص لوزارتان 25 و hctz25 مصرف می کنم دکتر گفت اگر فشار خون خیلی پایین اومد و عوارضی داشت دوز لوزارتان رو نصف کنم الان دوزش رو نصف کردم آیا دوز hctz رو هم نصف کنم یا همون مقدار قبلی باشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۳ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      لطفاً مقدار دوز مصرفی هر دو دارو و فشارخون فعلی خودتون رو بفرمایید

    2. تصویر کاربر رضا پنجشنبه ۴ مهر ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام و عرض ادب مجدد
      روزانه ۲ قرص لوزارتان و یک قرص hctz
      فشار خون 10/6 بعضی وقتا هم 9/6
      بعضی وقتا سر شب حالت خواب آلودگی پیدا می کنم
    3. تصویر کاربر رضا پنجشنبه ۴ مهر ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام و عرض ادب مجدد
      روزانه دو قرص لوزارتان 25 و یک قرص hctz 25
      فشار خون : 10/6 بعضی وقتا هم 9/6
      بعضی وقتا سر شب احساس خواب آلودگی دارم با اینکه خواب کافی داشتم.
    4. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۶ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      لطفاً هیدروکلروتیازید رو قطع بفرمایید و به دزو لوزارتان را هم به روزانه نصف قرص یا ۱۲/۵میلی گرم کاهش دهید

    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر کیان یکشنبه ۳۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 241 مشاهده پرسش
    جناب دکتر من 44ساله هستم اهل سیگار و دود هم نیستم فشار خون در حد 14تا16است به پزشک متخصص قلب و عروق مراجعه کردم تست ورزش.اکوانجام دادم دکتر گفت مشکل خاصی نیست اما برای احتیاط بیشتر سی تی آنژیونوشت گفت احساس میکنم برگشت یکی از دریچه ها آرام است قرص کاپتوپریل 25وانیل و پرس 5روز یک عدد از هرکدام وشب هم یکی از هرکدام تجویز شده فشار الآن 12یا13روی9یا8است ایا،این دارو مفید است یا نه .دوستان میگن بدن شما داغ است پایا نیار به سی تی هست یا نه ممنون میشم اگه راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۳۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      بله این داروها مفید هستند و همانطور که اشاره فرموده اید فشار خون شما را نسبتاً کنترل کرده اند
      در صورتی که در هنگام فعالیت درد ندارید نیاز به انجام سی تی آنژیوگرافی نیز ندارید

  • تصویر کاربر احمد سه شنبه ۲۶ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 246 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید
    مدت دوهفته میشه که در زمانی که استرس بهم وارد میشه و زمان شروع رابطه جنسی سر درد عجیبی به سراغم میاد و قسمت پشت سرم درد بیشتره به دکتر مراجعه کردم بعد از دیدن ازمایشات فرمودند چربی خونم بالاست و غلظت خون دارم و باید پرهیز کنم میخواستم بپرسم دارویی برای جلوگیری از این سردرد ها قبل نزدیکی هست؟آیا پروپرانولول تاثیر داره ؟ممنون از راهنمایی و حسن نظر شما
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۲۶ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      بله برای این مورد پروپرانولول داروی موثر و مناسبی است توصیه می کنم در صورت عدم دریافت پاسخ مناسب با یکی از همکاران محترم نورولوژیست مشورت فرمایید

درحال دریافت اطلاعات