دستورالعمل بیماران قلبی برای مواجهه با کرونا ویروس

پیامدهای قلبی عروقی ویروس کرونای جدید (کوید -۱۹)

در این مقاله به پیامدهای قلبی عروقی ویروس کرونا جدید (کوید -۱۹) و دستورالعمل های لازم برای پیشگیری ویروس کورونا برای بیماران قلبی می پردازیم.

تاریخچه ای از همه گیری ویروس کرونا

  • کوید-۱۹ اولین بار در اواخر ماه دسامبر سال ۲۰۱۹ گزارش شد، که مبدا آن شهر ووهان در چین بود.
  • کوید-۱۹ یک ویروس از نوع بتاکرونا است که همچون سارس و مرس، به صورت ذات الریه همه گیر با طیف گسترده بروز میکند. 
  • از ۲۸ فوریه ، ۸۳۸۶۳ مورد مبتلا و ۲۸۶۷ مورد فوتی در ۶۱ کشور تایید شده است. به نظر می آید کوید-۱۹ در مقایسه با سارس و مرس نرخ سرایت بالاتر و نرخ مرگ و میر پایین تری دارد. 
  • با وجود آنکه نرخ کلی مرگ و میر همچنان پایین است، گزارشات منتشر شده از چین ممکن است نشان دهنده ریسک بالاتر مرگ و میر در میان بیماران دچار دیابت، افراد با فشار خون بالا، بیماران با سابقه بیماری قلبی و عروقی  ، و کهنسالان باشد.    
  • در حالیکه اکثریت موارد کوید-۱۹ در چین باقی مانده است، انتقال بی وقفه در کشورهای متعدد احتمال یک همه گیری جهانی را افزایش میدهد. 
  • مرکز کنترل بیماری در ایالات متحده (CDC) واگیر عمومی برای این کشور پیش بینی میکند. 
برای کسب راهنمایی های به روز شده ، لطفا از این آدرس دیدن فرمایید:‌ https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov 

پیامدهای قلبی ابتدایی از موارد گزارش شده کوید-۱۹

  • گزارشات ابتدایی حاکی از آن است که بیماران با سابقه بیماری در معرض ریسک بالاتری برای پیچیدگی های پزشکی یا مرگ در مواجه با کوید-۱۹ هستند. تا ۵۰٪ از بیماران بستری مشکلات پزشکی مزمن دارند، از این تعداد، ۸۰٪ بیمارهای قلبی عروقی یا  عروق مغزی هستند. 
  • درآخرین گزارش مقیاس بالای رسیده از مرکز کنترل بیماری های چین، ۲۵٪ بیماران با سوابق کامل همزمان دچار دو بیماری مزمن هستند که اکثر آنها مرتبط به قلب و عروق و یا دیابت هستند. ۵۳٪ از کل بیماران تایید شده مبتلا به کوید-۱۹، مدرکی مبتنی بر سابقه بیماری نداشتند، با اینکه این عدد از گزارشات اولیه رسیده پایین تر است. 
  • در کل، نرخ مرگ و میر همچنان پایین است و مقدار آن ۲.۳٪ هستند. با این وجود، همین نرخ در بیماران با فشار خون بالا به ۶٪، در بیماران دیابتی به ۷.۳٪، در بیماران قلبی عروقی به ۱۰.۵٪، و در بیماران ۸۰ سال به بالا به ۱۴.۸٪ میرسد. 
  •  قابل توجه است که نرخ مرگ و میر بیماران قلبی عروقی (٪۱۰.۵)  بالاتر از بیماران با بیماری های تنفسی مزمن (۶.۳٪) است. 
  • در یک گزارش جزیی تر از ۱۳۸ بیمار بستری شده مبتلا به کوید-۱۹: 
  • ۱۹.۶٪ از بیماران دچار سندرم تنگی نفس حاد شدند. 
  • ۱۶.۷٪ از بیماران دچار آریتمی (ضربان قلب نا منظم) شدند. 
  • ۷.۲٪ دچار آسیب های حاد قلبی شدند. 
  • ۸.۷٪ دچار شوک شدند.
  • ۳.۶٪ دچار آسیب های کلیوی حاد شدند. 
  • نرخ پیچیدگی های پزشکی برای بیماران مراقبت های ویژه عموما بالاتر بود.
  • اولین مرگ گزارش شده یک مرد ۶۱ ساله  با سابقه سیگار کشیدن طولانی بود، که به علت تنگی نفس حاد، نارسایی قلبی و ایست قلبی درگذشت. 
  • گزارشات منتشر نشده اولیه شاهدین حاکی از آن است که حداقل برخی از بیماران دچار گرفتگی ماهیچه قلب شدند. 

پیامدهای قلبی احتمالی از همه گیری های تنفسی ویروسی

قیاس آنفولانزا: در تمامی همه گیری های آنفولانزا، به جز سال ۱۹۱۸، مشکلات قلبی عروقی بالاترین آمار بین علل مرگ  از جمله ذات الریه را داشت.

قیاس ویروسی کلی:‌ بیماری ویروسی یک عامل بی ثبات کننده شناخته شده در بیماری های قلبی عروقی مزمن است، که نتیجه شایع عدم تعادل بین افزایش تقاضای متابولیک ناشی از عفونت و کاهش ذخیره قلب است. عفونت ویروسی در کنار ذات الریه پنومونی به طور مستقیم و غیرمستقیم روی سیستم قلبی عروقی تاثیر خواهد گذاشت. 

هر دو گروه بیماران دچار انسداد عروق و نارسایی قلبی در معرض خطر اتفاقات حاد یا وخامت شرایط هستند. بیماری عفونی میتواند از طریق مکانیزم های متعدد از جمله پاسخ التهابی سیستماتیک، باعث بی ثباتی پلاک های شریانی گردد که اخیرا در بیماران مبتلا به کوید-۱۹ گزارش و ثبت شده است. 

خطر کرونا برای بیماران قلبی

بیماری های چندگانه همزمان (دیابت قندی، چاقی مفرط، فشار خون بالا، انسداد ریوی مزمن، بیماری کلیوی مزمن) باعث افزایش خطر می گردند. 

قیاس سارس / مرس : با وجود آنکه اسناد منتشر شده از پیامد های قلبی عروقی سارس / مرس محدود هستند، در غیاب گزارشات جزیی و دقیق کرونا ویروس جدید ، میتوانند مفید باشند. 

۶۰٪ از موارد مبتلا به مرس دچار یک یا بیشتر از یک سابقه بیماری های همزمان بودند، که نتیجه آن تشخیص ضعیف تر بود. کارشناسان پیشنهاد میدهند بیماران دچار دیابت ، بیماری های قلبی عروقی و بیماران کلیوی باید برای درمان در اولویت قرار گیرند.  

سارس و مرس هر دو با گرفتگی ماهیچه قلبی حاد ، سکته قلبی شدید و حمله سریع نارسایی قلبی مرتبط هستند. 
  • در یک گزارش منتشر شده ابتدایی، ۲ مورد از ۵ مورد فوت شده به سکته عضلانی نسبت داده شدند. 
  • این اطلاعات باید با احتیاط تفسیر شوند ، که نشان دهنده ریسک بالاتر قلبی عروقی در بیماران مبتلا به ویروس کرونا است، ولی قابل بسط به نتایج گسترده تر نیستند. 
  • در سارس حاد حتی در بین کسانیکه سابقه بیماری های قلبی ندارند، اختلال برگشت پذیر بطن چپ دیاستولیک زیر بالینی متداول است. این مساله احتمالا نتیجه پاسخ ایمنی التهابی سیستمیک است و تنها منحصر به سارس نیست. با این حال، کسر تخلیه پایین در هنگام پذیرش پیش بینی کننده تهویه مکانیکی در آینده بود. 
  • در یک تحقیق راجع به پیچیدگی های قلبی عروقی سارس در ۱۲۱ بیمار:‌
  • ۷۱.۹٪ بیماران دچار تپش قلب مداوم شدند، که از آن میان ۴۰٪ در پیگیری های بعدی همچنان دچار تپش قلب شدید بودند. 
  • ۵۰.۴٪ از بیماران در حین بستری بودن دچار افت فشار خون بدون علامت پایدار شدند. یک بیماربه پشتیبانی اینوتروپیک نیاز پیدا کرد. 
  • ۱۴.۹٪ از بیماران دچار برادیکاردی (کارکرد قلبی آرام غیرمعمول) موقت شدند. 
  • ۱۰.۷٪ از بیماران دچار افزایش سایز قلبی موقت شدند، بدون آنکه علایم نارسایی قلبی نشان دهند. 
  • یک بیمارانقباض بی نظم عضلانی پاروکسیسمال  موقت تجربه کرد، که خود به خود برطرف شد.
  • پیچیدگی های قلبی عروقی از لحاظ آماری بی ارتباط با کمبود اکسیژن یا پذیرش مراقبت های ویژه به نظر رسیدند. 

راهنمای بالینی مقابله با ویروس کرونا برای بیماران قلبی

کوید-۱۹ از طریق قطرات پخش میگردد و میتواند تا بازه های طولانی خارج از بدن زنده بماند. برای جلوگیری از شیوع بیماریهای واگیر ، مهار و پیشگیری با استفاده از راهکارهای استاندارد بهداشت عمومی و شخصی در اولویت هستند. 

در مناطقی که کوید-۱۹ در حال سرایت فعال است، باید به بیماران با سابقه مشکلات قلبی عروقی هشدار داده شود که در معرض ریسک بالاتری هستند و آن ها را تشویق کرد که مراقبت های اضافی را با احتیاط معقول اجرا کنند. 

بالغین مسن تر به احتمال پایین تری دچار تب میشوند، در نتیجه تست های دقیق تر جهت بررسی سایر علایم بیماری از جمله سرفه و تنگی نفس ضرورت دارد. 

برخی کارشناسان پیشنهاد کرده اند که استفاده دقیق از عوامل تثبیت کننده پلاک بر اساس راهنمایی های ارایه شده، ‌میتواند حمایت مضاف برای بیماران قلبی عروقی در حین واگیرهای گسترده فراهم آورد (استاتین، مسدود کننده های بتا، مهارکننده های آنزیم تبدیل آنژیوتانسین، آسپرین ). با این حال، این گونه درمان ها باید برای هر بیمار به طور شخصی تهیه و تنظیم گردند.  

بیماران با مشکلات قلبی عروقی باید همواره برنامه واکسن های خود را دنبال کنند. از جمله واکسن پنوموکوک، که با توجه به افزایش ریسک عفونت باکتریایی ضروری است. همچنین دریافت واکسن آنفلوانزا محتاطانه است تا از منشا دیگری از تب جلوگیری شود که میتواند در ابتدا با عفونت ویروس کرونا اشتباه گرفته شود. 

معقولانه است که بیماران با سابقه ابتلا به بیماری قلبی عروقی، تنفسی، کلیوی و سایر بیماری های مزمن با توجه به درجه بیماریشان برای درمان اولویت بندی شوند. 

تیم های مراقبت دقت داشته باشند که علایم معمول و نشانه های سکته عضلانی حاد ممکن است در زیر وضعیت مربوط با ویروس کرونا مخفی بمانند که میتواند باعث عدم تشخیص صحیح و به موقع آنها گردد. 

خطر کرونا برای بیماران قلبی

برای بیماران قلبی عروقی در مناطق جغرافیایی که کوید-۱۹ همه گیر نشده است، تاکید باید روی تهدید حاصل از آنفولانزا باشد. اهمیت روی واکسن ، شست و شوی مداوم دست ها و پیروی پیوسته ازدرمان های ارایه شده برای وضعیت های مزمن سابقه دار است. 

کرونا ویروس جدید، یک همه گیر سریع با مشخصات بالینی غیر قطعی است. تیم های مراقبتی باید آماده باشند تا به محض دریافت اطلاعات به روز رسانی شده خود را با آنها وفق دهند. 

دکتر سعید یزدانخواه متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

[wp_ulike]

.برای ارتقاء کیفیت مطالب امتیاز دهید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر بهمن جمعه ۸ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 219 مشاهده پرسش
    سوال دومم: درد یا تنگی نفس ندارم فقط ضربانم بالا نیست حدود ۷۰ در دقیقه، حتی هر شب ورزش هم میکنم و ضربانمو بالا میبرم موقع فعالیت مشکلی ندارم
    اما به شدت تمام بدنم تیکهای عصبی داره تمام عضلات بدنم از پلکم تا عضلات پام تکونای عصبی میخوره به شددت استرسی هستم و این تپش اضافه توی قلبم که توی استراحت هست ۱/۵ ماهه اومده سراغم اول کم اما الان زیاد شده ۳/۵ ماهه پدرمو از دست دادم و بیش از حد اذیت شدم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۸ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب ضمن انجام هولتر ریتم، از پروپرانولول ۱۰ میلی گرم روزانه دو بار و کلردیازپوکسایداستفاده بفرمائید و با یکی از همکاران محترم روانپزشک نیز مشورت بفرمایید
  • تصویر کاربر بنیامین دوشنبه ۱ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 257 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر آقای دکتر
    آقا، ۲۹ ساله ام
    بنده ۳ هفته پیش رفتم دکتر قلب ویزیت شدم
    نوار قلب و اکو گرفتن
    گفتن ی ذره قطعه st رفته بالا و اکو گفتن ef پایین اومده از ۵۵ ب ۵۰ گفتن
    دارو اسویکس هر دوازده ساعت یکی
    نیترو کاردین ۲.۶ هر دوازده ساعت یکی
    بیزوپرلول۲.۵ روزی یک عدد
    تا دو هفته داروها رو مصرف کردم احساس خوبی نداشتم دوباره مراجعه کردم مطب گفتن تست ورزش بدین تست ورزش دادم گفتن مشکلی ندارین تست تا ۹۴ درصد ادامه داشت و خوب بود
    داروهارو عوض کردن فقط بیزوپرولول ۲.۵ روزی یکی و آسپرین بعد نهار و پرانول ۱۰ هر دوازده ساعت
    الان من ۵ روزه داروهای جدید میخورم موقع صبحانه نهار شام بشدت تپش قلب میگیرم و مشکل معده ایجاد شده
    حالا نمیدونم بخاطر تشخیص اشتباه دکتر در ویزیت اول و تجویز داروهای اسویکس و نیتروکاردین ک قط شد دچار عوارض قطع دارو شدم یا نه
    لطفا راهنمایی کنین خیلی اذیتم
    پنتوپرازول ۴۰ هم صب ناشتا میخورم با فاموتیدین
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۳۰ آبان ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب نوار قلب اول احتمالاً بعلت اشکال دستگاه است. نوار قلب دوم و گزارش تست ورزش هم طبیعی است و نیاز به مصرف دارو ندارد. لطفاً اکوکاردیوگرافی خود را نیز توسط یکی از همکاران محترم فلوشیپ اکوکاردیوگرافی تکرار بفرمایید
    2. تصویر کاربر بنیامین یکشنبه ۳۰ آبان ۰( 2 سال پیش)
      سلام آقای دکتر
      بنده بمدت یکسال هست برای آریتمی ک عکسشو براتون پیوست میکنم متورال ۵۰ نصف صبح و شب مصرف میکردم
      الان دسترسی ب دکتر مشهد ندارم و در زاهدان هستم این دکتر زاهدان بیزوپرولول ۲.۵ تجویز کرده بنظر شما این دارو میتونه جای گزین متورال بشه لطفا عکس آریتمی را ببینید پیوست کردم
    3. تصویر کاربر بنیامین یکشنبه ۳۰ آبان ۰( 2 سال پیش)
      اضافه کنم آقای دکتر بمدت یکماه نیم الپرازولام نیم هر شب مصرف و تجویز کرده بودن الان داروهارو عوض کردن دگه مصرف نمیکنم ممکنه تپش قلب از عوارض قط مصرف آلپرازولام باشه
    4. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۱ آذر ۰( 2 سال پیش)
      بیزوپرولول جایگزین خوبی برای متورال و پروپرانولول است و آلپرازولام را نیز ادامه دهید
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر کاظم دوشنبه ۲۴ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 214 مشاهده پرسش
    سلام ببخشین تپش قلب بعد خواب ینی توی خواب بعد یکم. خواب علش اضطرابه؟؟ اکو سالم بوده
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۲۴ آبان ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب الزاماً خیر
  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۲۴ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 204 مشاهده پرسش
    سلام ببخشین آقای دکتر اضطراب و استرس چه فرقی دارن؟؟؟ آیا اضطراب درمان بشه دیگه مراقبت کنیم بهش دچار نمیشیم؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۲۴ آبان ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب اظطراب هم یک حالت فیزیولوژیک و هم یک بیماری است. معمولاً استرس به اظطراب فیزیولوژیک اطلاق میشود. درمان اظطراب طولانی مدت و شامل درمان دارویی، رفتار درمانی و گاهی روانکاوی است
  • تصویر کاربر Jeyran شنبه ۱ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 224 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر خسته نباشید ایشالا ک همیشه سلامت باشید
    من لوپوس دارم طبق گفته شما تا دو هفته پردنیزلون نخوردم و دوز اول واکسن رو زدم میخاستم ببینم برای دوز دوم هم داروهامو قط کنم یا نه؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۱ آبان ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب بله
    2. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۱ آبان ۰( 2 سال پیش)
      با صلاحدید پزشک روماتولوژیست قطع بفرمائید
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر Bvdc سه شنبه ۲۳ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 233 مشاهده پرسش
    سلام دکتر خانمی 23ساله با رگ اضاف قلب داروهای مصرفی بیزوپرولول، اگه واکسن سینوفارم چینی بزنه مشکلی نیست؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۲۳ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب برای رگ اضافه به آریتمی مشکلی ایجاد نخواهد کرد
  • تصویر کاربر Nbc سه شنبه ۹ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 528 مشاهده پرسش
    سلام دکتر لطفا پاسخم رو سریع تر بدین برام بیزوپرولول 2ونیم میلی یک روز درمیان تجویز کردن 2ماهه رواین روند مصرف میکنم مشکلی هم نداشتم امروز که مصرف نکردم ضربان قلبم 97هست چکارکنم..
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۸ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب دارو را ادامه دهید
    2. تصویر کاربر Nbc دوشنبه ۸ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      یعنی امروز مجدد مصرف کنم یا طبق روال قبل یک روز درمیان
    3. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۹ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      هر روز مصرف بفرمایید. مصرف یک روز درمیان روش مناسبی برای تجویز بیزوپرولول نیست
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر فرزاد شنبه ۳۰ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 237 مشاهده پرسش
    سلام
    من یه چند بار در حین استراحت صبحگاهی ضربان قلبم از 50 که پایینتر میفته تو حالت خلصه میرمو حس بی وزنی دست و پا بهم دست میده و ناخودآگاه بیدار میشم و میبینم ضربانم مثلا 47 شده و بلافاصله ضربان بالا میاد و تا 55 یا 60 میرسه بدون اینکه تکونی بخورم فقط با باز کردن چشمم این اتفاق میفته افت اکسیژن هم ندارم با دستگاه انگشتی چک میکنم اینا رو
    سنم 44 ساله و اهل ورزشم طول روز هیچ مشکلی ندارم و یکم اسید معدم بالاس و شایدم خیلی بالاس . ضمنا وقتی به چپ میخوابم این حالت بهم دست میده و درد عضلانی زیر بغل و دست و کتف و سنگینی سمت چپ دادم ولی طاق باز میشم این حالو ندارم.نگرانم علت چی میتونه باشه .همه آزمایشای تیروئید و اکو و قلب و ... اوکبه ولی وقتایی که استرس دارم فک کنم این حالت بیشتره.راهنمتیی کنین لطفا ممنون میشم.فشار خونم هم عادیه همون تایم ها ضمنا
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۳۰ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب در خواب ضربان قلب به مقادیر کمتر از ۵۰ هم ممکن است برسد و این حالت طبیعی است برای مشکل گوارشی خود از پنتوپرازول استفاده بفرمائید
  • تصویر کاربر زارع شنبه ۳۰ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 244 مشاهده پرسش
    سلام وخسته نباشین ببخشیدمن حدودیک ماه هست که برای تپش قلبم قرص پرانول میخورم وقتی میخورم خیلی حالم بدمیشه الان یه هفته هس که قطع کردم الان خیلی بدنم میلرزه بایدچیکارکنم میشه راهنماییم کنیدممنون میشم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۳۰ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب در صورتی که طپش قلب خیلی آزار دهنده نیست کمی صبر کنید، بهتر خواهید شد و در غیر اینصورت مجدداً پروپرانولول را با دوز ۱۰ میلی گرم روزانه دو بار شروع بفرمایید
  • تصویر کاربر علی چهارشنبه ۲۷ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 400 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر وقت بخیر،
    بنده تاریخ ۱۶ مرداد بعلت داشتن pvc در نوار قلب عمل ابلیشن انجام دادم الان حدود ۱۰ روز میگذره همون دردی ک هنگام عمل داشتم رو هنوز داخل قلبم دارم،ب دکترم اطلاع دادم گفت نوار قلب بگیر برام بفرست،فرستادم دکتر گفت نوار قلبت عادیه اگه درد داشتی مسکن بخور،
    بنظر شما بعد از عمل ابلیشن داشتن درد مبهم ک گهگاهی شدید میشه در قلب طبیعیه؟
    نوار قلبم ارسال کردم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۲۷ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب بله تا دو هفته ممکن است که در های مبهمی داشته باشید. نگران نباشید و در صورت شدید بودن درد از مسکن هایی نظیر ژلوفن استفاده بفرمائید
درحال دریافت اطلاعات