یکی از روزهای زندگی فوق تخصص قلب و عروق

پزشک فوق تخصص قلب و عروق ممکن است فلوشیپ متفاوتی داشته باشد. در این مطلب به صورت خلاصه با پزشکان قلب و عروق و بخش های قلب بیمارستان قلب بیشتر آشنا می شوید.

متخصص داخلی قلب و عروق

آن دسته از پزشکان قلب که در بخش مشاوره و یا ویزیت کار می‌کنند؛ مهارت‌هایی کسب می‌کنند که بتوانند علاوه بر این که با بیماران همدردی کرده و به آن‌ها توجه نشان دهند، مشاوران بسیار خوبی هم در زمینه ی بیماری های قلبی باشند.

متخصص قلب و عروق علاوه بر بیماری های قلبی، با بیماری های مرتبط با حرفه ی خود یعنی فشار خون، چربی خون، دیابت و غیره نیز آشنا بوده و توانایی درمان بسیاری از این موارد را داراست.

فلوشیپ اکوکاردیوگرافی

متخصص قلب و عروق فلوشیپ اکوکاردیوگرافی در حوزه اکوکاردیوگرافی دارویی، مانند تست ورزش، الکتروکاردیوگرافی، تفسیر الکتروکاردیوگرام دینامیک و انجام پژواک‌نگاری قلب فعالیت دارد.

از جمله مهارت های فوق تخصص اکوکاردیوگرافی، انجام اکوی قلبی تخصصی و فوق تخصصی، تست ورزش، استرس اکو، اکو مری و هولتر فشار خون 


رزدینت ها در کنار فوق تخصص اکوکاردیوگرافی در حال بررسی نتایج اکوی قلب یکی از بیماران

یکی از همکاران کاردیولوژیست در حال آماده شدن برای انجام  اسکن بیمار 

 

فلوشیپ مداخله ای قلب

دکتر فوق تخصص قلب و عروق گرایش مداخله ای یا interventional cardiology پزشکی است که دانش متخصص داخلی قلب و مهارت‌هایی از فوق تخصص جراح قلب را آموخته است.

بنابراین تعجبی ندارد که برای تبدیل شدن به متخصص بیماری‌های قلبی عروقی مداخله‌ای باید آموزش‌های فراوانی دید و کسی که می‌خواهد در این رشته فعالیت کند، باید چالش‌های خاصی را پشت سر بگذارد.

حوزه تمرینی دکتر قلب مداخله‌ای دیگر فقط محدود به مداخله‌های قلب و عروق نیست و مداخلات عروق محیطی و ساختاری هم به این حوزه علمی اضافه شده‌اند. به علاوه، وسعت و پیچیدگی این فهرست وظایف آن‌قدر زیاد است که بسیاری از افراد معتقدند هیچ متخصص مداخله‌ای نمی‌تواند بر همه آن‌ها تسلط داشته باشد.

از جمله موضوعاتی که فوق تخصص قلب و عروق با گرایش مداخله ای در آنها تجربه کسب می کند، عبارتند از:

🟢 آنژیوپلاستی عروق کرونری و قرار دادن بالن

🟢 استنت‌گذاری یا فنر زدن قلب

🟢 آترکتومی چرخشی

🟢 آترکتومی جهت‌دار

🟢 آترکتومی لیزر

🟢 ترومبکتومی مکانیکی

🟢 ترومبکتومی رئولیتیک

🟢 اولتراسوند داخل عروقی

همکاران باید علاوه بر مداخله کرونری از راه پوست، با مداخله‌های قلبی غیرکرونری و کنترل بیماری عروق محیطی هم آشنایی داشته باشند. مداخله‌های غیرکرونری شامل موارد زیر هستند:

🟢 بالون والووپلاستی

🟢 تعویض دریچه قلب

🟢 بیماری های مادرزادی قلبی مانند: سوراخ دهلیز قلب نوزاد، نقص دیواره بین بطنی و غیره

🟢 ابلیشن برای کاردیومیوپاتی انسدادی هیپرتروفیک

🟢 ارزیابی و مداخله محیطی برای درمان بیماری شریانی در اختلال‌های زیر انجام می‌شود:

  • کاروتید
  • زیر ترقوه‌ای
  • کلیه
  • اندام تحتانی

ممکن است برای آموزش موثر کارآموزان در همه جنبه‌های گرایش مداخلات قلب و عروق لازم باشد خیلی از برنامه‌های آموزشی بین یک یا دو یا سه سال تمدید شوند (به طوری که آموزش مداخلات عروق محیطی و ساختاری نیز به افراد آموزش داده شود). البته کارآموزان این رشته از قبل نیز شش سال به عنوان دستیار پزشکی داخلی و فلوشیپ کاردیولوژی عمومی تحصیل و فعالیت کرده‌اند. تقریبا هشت سال برای آموزش دکترای فرد، زمان نیاز است که بیشتر این تایم، در بیرون از آزمایشگاه‌های کاتتریسم قلبی سپری می‌شود و این دوره مشابه بیشتر دوره‌های پیشرفته فوق تخصص جراحی است.

پزشک فوق تخصص قلب و عروق تازه‌کار خیلی زود با چالش‌های مختلفی در حرفه خود مواجه می‌شود. بسیاری از این چالش‌ها مثل برقراری ارتباط بیشتر با پیش‌کسوتان باتجربه، تامین بودجه کافی برای انجام تحقیقات یا حفظ زمان و پرداخت بدهی برای همه پزشک‌ها اتفاق می‌افتد. یکی از موارد چالش بر‌انگیزی که بیشتر مختص رشته کاردیولوژی مداخله‌ای است؛ مدیریت خطرات مربوط به این شغل از جمله ایمنی در مقابل اشعه های تابشی است.

کاردیولوژیست‌های مداخله‌ای تازه‌کار باید این خطرها را جدی بگیرند و حواسشان باشد که در انجام کارهای خود عجله نکنند. در معرض تابش اشعه قرار گرفتن، تاثیرات منفی بلندمدت و خطرناکی دارد. انجام برخی کارها مثل به حداقل رساندن زمان فلوئوروسکوپی، استفاده از لباس محافظ و شناخت پراکندگی پرتوها و فضاهایی که  بیشترین خطر تابش در آن نقاط وجود دارد؛ می تواند تاثیر چشمگیری در مواجهه با اشعه تابشی مؤثر و طولانی‌مدت و خطرات ناشی از آن داشته باشد.

اگر چه خطرات احتمالی طولانی‌مدت ناشی از تابش اشعه می‌تواند برای فوق تخصص قلب مداخله‌ای هشداردهنده باشد، اما به احتمال زیاد مصدومیت‌های ارتوپدی خطرناک‌ترین موردی است که می‌تواند مانع کار کردن این افراد شود چرا که این افراد مجبورند سال‌ها و برای ساعت‌های طولانی روی پا باشند و لباس‌های سنگین و محافظ بپوشند.

این روند می‌تواند باعث ایجاد آسیب‌های اسکلتی عضلانی حاد شود. از این رو مهم است که کاردیولوژیست‌های مداخله‌ای در درجه اول سلامت خودشان را در اولویت قرار دهند و اگر از لحاظ پزشکی ضروری باشد، زمان کاریشان را نیز کاهش دهند.

فوق تخصص قلب و عروق حرفه‌ای بودن چالش‌های دیگری نیز در پی دارد، چالش‌هایی مانند برقراری ارتباط حرفه‌ای و احساسی با عوارض شغل خود و پیامدهای منفی ناشی از آن، کنترل موارد لغزش پزشکی، پیشگیری از فرسودگی روانی و برقراری تعادل زندگی شخصی و کاری سالم. البته امیدواریم جنبه‌های مثبت بی‌شمار دیگر این رشته مانند کار روزانه فیزیکی و علمی و گذاشتن تاثیرهای بزرگ بر زندگی بیماران از چالش‌ها و جنبه‌های منفی این رشته سبقت گیرد.

فوق تخصص قلب و عروق مداخله‌ای نسبت به دیگر کاردیولوژیست‌ها موارد متفاوت دیگری را تجربه می‌کند. مثلا یکی از این تجربه‌ها، استفاده از آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی در درمان بیمارانی است که سکته قلبی کرده‌اند. مداخله اولیه از طریق پوست بیمار می‌تواند زندگی او را نجات دهد اما بسته به شدت بیماری و غیرقابل‌پیش‌بینی بودن شرایطی که برای بیمار وجود دارد، ممکن است نیاز به تصمیم‌گیری‌های بحرانی باشد و برای چنین تصمیم‌گیری‌هایی، کاردیولوژیست باید قدرت ذهنی و تجربه ی بالایی داشته باشد.

بخش مراقبت‌های ویژه قلبی

بخش مراقبت‌های ویژه قلبی بیمارستان معمولا متشکل از دو بخش قلب و مراقبت‌های ویژه جراحی است. هر ماه چندین بیمار از بخش اورژانس بیمارستان و یا با نامه ی پزشک متخصص برای انجام آنژیوگرافی، آنزیوپلاستی، جراحی قلب و غیره در بخش مراقبت های ویژه بستری می شوند.

در بخش CICU پزشکان قلب و عروق با رزیدنت‌ها راجع به بیماران صحبت می‌کنند تا برای شروع روز کاری خود آماده باشند.

تیم مراقبت ویژه متشکل از همکاران رزیدنت‌، دانشجوهای پزشکی، داروسازان، پرستاران و متخصصان قلب با تجربه است.

افرادی که در بخش مراقبت‌های ویژه قلب فعالیت می‌کنند وظیفه تشخیص و مدیریت بیمارانی را برعهده دارند که مبتلا به بیماری‌های قلبی‌ عروقی هستند و نیاز به مراقبت‌های بحرانی دارند. از جمله این بیماری‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

⛔ سندرم عروق حاد  کرونر

⛔ آریتمی‌های قلبی

⛔ نارسایی احتقانی قلب

⛔ فوریت‌های مربوط به فشار خون بالا

⛔ سندرم‌ آئورت

بخش نارسایی قلبی

آن دسته از همکارانی که در این بخش کار می‌کنند هم خدمات مشاوره‌ای ارائه می‌دهند و هم بخش بستری نارسایی قلبی آی‌سی‌یو را اداره می‌کنند. یکی از فعالیت‌های آموزشی اولیه‌ای که در این بخش اجرا می‌شود، دوره‌های آموزشی است که متخصصان قلب و عروق پیشرفته نارسایی قلبی آن‌ها را کنار تخت بیماران برگزار می‌کنند.

یکی از همکاران کنار یکی از متخصصان نارسایی قلبی با تجربه

تیم متخصص نارسایی قلبی در CICU، کنار تخت یکی از بیماران دور هم جمع شده‌اند.

در این بخش و در طی این دوره‌ها همکاران ما نقش فعالی در مدیریت بیماران و نظارت بر رزیدنت‌های بخش دارند. هم‌چنین آن‌ها نسبت به مانیتورینگ پیشرفته همودینامیکی تهاجمی، ارزیابی قبل از عمل پیوند، مدیریت سرکوب سیستم ایمنی پس از عمل پیوند، تفسیر نمونه‌برداری قلب و مدیریت دستگاه‌های کمکی بطن کاشته شده و سایر اشکال قلب مصنوعی دید همه‌جانبه‌ای پیدا می‌کنند.

بخش هسته ای قلب

فعالیت در بخش قلب و عروق هسته‌ای بر پایه آموزش اصول پزشکی هسته‌ای، فیزیولوژی قلب، داروسازی و تست میزان اضطراب افراد است. همکارانی که در این بخش فعالیت‌ می‌کنند، مهارت‌های عملکردی قابل قبول و تفسیر مطالعات مرتبط با قلب و عروق هسته‌ای را یاد می‌گیرند.

علاوه بر این، آن‌ها طیف کامل ورزش و تصویربرداری پرفیوژن میوکارد دارویی (SPECT) و همه پروتکل‌هایی که برای آن ارائه شده است را می‌آموزند. از جمله این پروتکل‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: اصلاح افت CT، مطالعات مربوط به gated SPECT blood pool، تست ورزش و میزان موفقیت PET (توموگرافی انتشار پوزیترون)

یکی از همکاران مشغول سرپرستی، رسیدگی به کارهای مختلف بخش و آماده کردن دستگاه برای انجام تست اسکن هسته ای قلب

همکاران مشغول آماده سازی نتایج تست های هسته ای و آماده کردن آنها برای ارائه به متخصص قلب و عروق

بخش آنژیو یا کاتتریسم قلبی

در این بخش فوق تخصص قلب و عروق با گرایش مداخله ای نقش اصلی را ایفا می کند. این پزشکان، علاوه بر انجام آنژیوگرافی کرونری، تفسیر نتایج آنژیو و در موراد اضطراری انجام همزمان آنژیوپلاستی را در پیش می گیرند.

یکی از همکاران در حال صحبت با یکی از پزشکان باتجربه قبل از عمل آنژیوگرافی است.

همکارانمان به همراه پزشکان پیشکسوت برای انجام عمل وارد آزمایشگاه کاتتریسم قلبی شده‌اند. پزشکان قلب علاوه بر جراحی‌های مداخله‌ای، موارد تشخیصی قلبی را نیز انجام می‌دهند.

همکاران پس از اتمام کار، گزارش‌های آنژیوگرافی و همودینامیک را می‌نویسند. در این عکس یکی از پزشکان پیشکسوت در حال آموزش دادن به رزیدنت است.

الکتروفیزیولوژی

همکاران در این بخش با اصول الکتروفیزیولوژی قلب آشنا هستند. آن‌ها بر مواردی چون: دستگاه‌های ضربان‌ساز، دستگاه‌های کمکی بطن، دفیبریلاتور کاشتنی قلبی و غیره تسلط دارند.

هم‌چنین اصول ضربان‌سازی قلب و شناخت اصولی کارکرد طبیعی و غیرطبیعی ضربان‌سازها نیز از جمله توانایی های پزشکان این بخش است.

همکاران در این بخش با موارد درست استفاده و منع موارد مصرف عوامل ایجادکننده ضدآریتمی مثل واکنش‌های احتمالی داروها و پوآریتمی هم آشنا می‌شوند. تمرکز ویژه این بخش بر تفسیر پیچیده آریتمی‌های قلب با استفاده از الکتروکاردیوگرافی سطحی است. این کار از دو طریق غیرتهاجمی (مثل تست تیلت) و آزمایش الکتروفیزیولوژی قلب تهاجمی امکان‌پذیر است.

یکی از همکاران در کنار کارکنان آزمایشگاه الکتروفیزیولوژی. آنها علاوه بر مشاهده نتایج الکتروفیزیولوژی، جراحی‌های الکتروفیزیولوژی و کاردیوورژن جریان مستقیم نیز انجام می‌دهند.

رزیدنت ها، چگونگی بررسی و کنترل دستگاه‌های کاشتنی را نیز می‌آموزند.

تحقیقات قلب

تحقیق و فعالیت علمی، بخشی اساسی در برنامه آموزشی دانشگاه علوم پزشکی قلب و عروق است. برای همه همکاران زمانی در نظر گرفته می‌شود که در آن زمان بتوانند به تحقیق ومطالعه بپردازند.

از هر متخصص قلب و عروق انتظار می‌رود که در دوره فلوشیپ خود، یک پروژه تحقیقاتی اصلی را آغاز کرده یا در آن مشارکت داشته باشد و نسخه‌ای از نمونه پژوهش اصلی را در مجله‌های معتبر منتشر کند. استادان بین‌المللی و شناخته‌شده در خلال این فعالیت، به آن‌ها کمک می‌کنند.

یکی از پزشکان، پژوهش خود را در مجمع سالانه تحقیقاتی آموزش پزشکی فارغ التحصیلی ارائه می دهد.

یکی از همکاران در کنار پوسترش در مجمع تحقیقاتی هانری فورد

یکی از همکاران در حال ارائه شفاهی در کنفرانس ملی ACC میشیگان

یکی از همکاران در حال ارائه پژوهش خود را در کنفرانس ملی ACC میشیگان

[wp_ulike]

.برای ارتقاء کیفیت مطالب امتیاز دهید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر زمانی چهارشنبه ۱۹ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 232 مشاهده پرسش
    سلام عرض ادباقای دکتر سوالی کرده بودم فرموده بودین تصویر اکو بفرستم متاسفانه نتونستم اگر سوالم در سایتان است می تونم بگم قلبم ۳۰ درصد است وسوالم در مورد قرص فوروزماید۴۰ بود که دکتر جدیدم داده ولی دکتر قبلیم قرص لیرینوپریل داده بود لطفا کمکم کنید کدام قرص بهتر است ممنون وتشکر فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۱۹ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب بعلت عدم دسترسی به اطلاعات سوال قبلی لطفاً سوال خود را به صورت کامل مجدداً مطرح بفرمائید
  • تصویر کاربر مینا سه شنبه ۱۱ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 224 مشاهده پرسش
    سلام دکتر پدرم پیش شما در بیمارستان نیکان مراجعه کردن شما گفتین فردا که میشه امروز آنژیو بشن ولی بیمارستان برای پنجشنبه نوبت داده با توجه به شرایط حاد پدرم این براشون مسئله ساز نمیشه ؟ و چه باید بکنن تا اون موقع
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۱۰ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب خیر نگران نباشید داروهای مصرفی را ادامه دهند
    2. تصویر کاربر مینا دوشنبه ۱۰ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      دکتر قبل از آنژیو باید چند ساعت چیزی نخورن و قرصاشون چیارو باید حذف کنن چون قرص قند و فشار و رقیق کننده میخورن، و پنج شنبه آنژیو میشن باید بیمارستان بمونن؟ پریروز اومدن پیشتون
    3. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۱۰ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      از پنجشنبه صبح ساعت 7 بستری شوند تا به اندازه کافی سرم دریافت کنند. صبحانه خود را نیز مصرف کنند. سایر داروها را مثل قبل مصرف کنند. بله حداقل تا دوازده ساعت بعد از انژیوگرافی باید بستری بمانند
    4. تصویر کاربر مینا دوشنبه ۱۰ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      ممنونم دکتر جان، فقط به برادرم گفته بودین متفورمین و آکسابین رو مصرف نکنن، الان یعنی پنج شنبه اشکال نداره اینارو مصرف کنن بعد بیان ؟ یا نباید بخورن چون رقیق کننده و قنده
    5. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۱۱ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      به پاسخ سوال قبلی توجه بفرمایید پاسخ شما داده شده است
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر مریم جمعه ۲۹ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 264 مشاهده پرسش
    دکتر اینم عکس از گزارش اکو و انژیو
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۲۹ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      فایل ارسالی خلاصه پرونده است لطفاً تصویر گزارش انژیوگرافی را بفرستید
    2. تصویر کاربر مریم جمعه ۲۹ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      گزارش رو ندادن به ما
    3. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۲۹ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      پاسخگویی بدون گزارش انژیوگرافی مشکل است ولی بین اطلاعات شما و اطلاعات موجود در خلاصه پرونده تا حدودی تناقض وجود دارد
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر شمیم یکشنبه ۱۷ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 260 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر همسر من در تاریخ 28دی آنژیوگزافی دست انجام دادن و مشکلی خداروشکر نداشتن ولی از دوهفته پیش کنار محل بریدگی کانتر غده مامندی به وجود اومده که کمی بزرگ‌هم شده و هیچ علایم دیگه ای ندارن .علت‌و راه درمانش رو لطف میکنید
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۱۷ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب لطفاً جهت ویزیت و معاینه به پزشک محترم معالج مراجعه کنید. بدون معاینه پاسخ گویی ممکن نیست
  • تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۲۳ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 447 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام خدمت آقای دکتر
    سوالی از خدمت شما دارم.مادر من 4 سال پیش آریتمی فلاتر داشتند و عمل ابلیشن انجام دادیم ولی دو ماه بعد آریتمی بصورت ای اف برگشت.البته مادرم رماتیسم قلبی هم دارند.تنگی دریچه و بزرگ شدن دهلیز در حد مودریت هست. می خواستیم دوباره ایشان را ابلیشن کنیم ولی بعضی از پزشکان می گویند که احتمال بازگشت آریتمی بعد از ابلیشن زیاده و فقط باید تعداد ضربان قلب را کنترل کنیم و آریتمی را رها کنیم.ولی به یک پزشک متخصص الکتروفیزیولوژی مدارک مادر را نشان دادم گفتند درصد موفقیت بالاست اما اگر از این مرحله بگذره و دهلیز بزرگتر بشه دیگه سخت میشه و احتمال موفقیت ابلیشن پایین میاد. می خواستم از خدمت شما بپرسم اگر ما برخلاف نظر پزشکان قلب داخلی، مادر را ابلیشن کنیم و آریتمی دوباره برگرده ممکنه شرایط بدتر بشه؟آیا منطقی هست که قبل از اینکه بخواهیم درمان آریتمی را رها کنیم و فقط سعی در کنترل تعداد ضربان قلب داشته باشیم ، شانس را امتحان کنیم که شاید با ابلیشن آریتمی برطرف بشه ؟
    کدام بیمارستان و کدام پزشک را مناسب تر میبینید.
    بیمارستان شهید رجایی دکتر امکان جو یا بیمارستان دی دکتر افتخارزاده.
    ببخشید زیاد سوال پرسیدم
    خیلی ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه پنجشنبه ۲۳ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب در صورت ابلیشن و عود مجدد وضعیت بیمار و بیماری بدتر نخواهد شد. بله بنده هم فکر میکنم که کنترل تعداد ضربان قلب به تنهایی و بدون ابلیشن انتخاب مناسب تری است‌ در صورت تمایل به ابلیشن هر دو پزشک نامبرده از پزشکان بسیار متبحر در این زمینه می باشند
    2. تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۲۳ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      بسیار ممنونم از پاسخ شما
      لطف کردید
    3. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه پنجشنبه ۲۳ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      خواهش میکنم امیدوارم که توانسته باشم کمکی کرده باشم
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر رضا دوشنبه ۲۴ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 299 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشی مادرم الان دوبار آنژیوگرافی انجام داده الان سردرد هنوز داره شبها خواستم بدونم علت چی و باید چی بخوره برام توضیح بدید با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۲۴ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب ارتباطی بین آنژیوگرافی قلب و سردرد وجود ندارد
  • تصویر کاربر اشکان جمعه ۲۴ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 327 مشاهده پرسش
    سلام
    ورزش برای بیماران قلبی چه ورزشی پیشنهاد میکنید؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۲۴ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      ورزش های ایزوتونیک نظیر راه رفتن تند و شنا
  • تصویر کاربر مروارید جمعه ۳ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 456 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر
    پدر همسرم امروز به دلیل درد قفسه سینه با اورژانس به بیمارستان فرستاده شدن و اونجا براشون آنژیوگرافی انجام دادن. از پرستار که سوال شده چطور بوده ایشون گفتن یکی از رگ هاشون گرفتگی داشته و با فنر گرفتگیش برطرف شده شریان خونشون اوکی شده ولی ضربانشون نامنظم هست. جواب آنژیو دو روز دیگه میاد یعنی شنبه ، سوالم اینه نامنظم بودن ضربان بعد از آنژیو طبیعی هست؟ و اینکه خوب میشه؟ و چه مدت طول میکشه ضربانشون منظم شه؟ کلا اگه اطلاعاتی در این زمینه بدین ممنون میشم.
    این رو هم بگم ایشون حدود 4 سال پیش استنت گذاشتن.
    با تشکر فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه پنجشنبه ۲ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب خیر بی نظمی ضربان قلب بعد از آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی طبیعی نیست ولی میتواند بعلت بیماری زمینه ای قلب و یا ناشی از سکته قلبی ایشان ( در صورتی که علت مراجعه به بیمارستان سکته قلبی باشد) بوده و ارتباطی با آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی نداشته باشد. طبیعتاً از بین رفتن این بی نظمی و زمان لازم برای این امر تابع علت زمینه‌ای بی نظمی است.
    2. تصویر کاربر مروارید جمعه ۳ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      خیلی ممنونم آقای دکتر
      اینطور که دکترشون گفتن یه لخته خون هس ما بخشیشو گرفتیم ولی هنوز هس، ممکنه این لخته راه قلب رو مسدود کنه؟ وجود این لخته خون با روشای درمانی چقدر زمان میبره که از بین بره؟ و از بین میره؟چون این حرفشون مارو خیلی نگران کرده
    3. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۳ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      درست متوجه منظور ایشان نشدم. اگر استنت گذاری هم انجام شده باشد و بخشی از لخته در استنت هنوز باقی مانده باشد ریسک ایجاد لخته مجدد زیاد است
    4. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۳ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      و نیاز به روشهای تشخیصی دقیق و تصویر برداری از داخل رگ و در صورت نیاز تعبیه استنت دوم و یا داروهای ضد انعقاد و ضد پلاکت دارند
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات