علائم بیماری قلبی چیست

حدود یازده درصد از مردان و نه درصد از زنان در جهان به نوعی بیماری قلبی یا گردش خون مبتلا شده اند. اما چه علائمی ممکن است نشان دهنده یک مشکل قلبی بالقوه باشند؟ علائم بیماری قلبی چیست؟ علائم ظاهری بیماری قلبی کدام است؟ در پایان مقاله، علائم بیماری قلبی زنان را بیان می‌کنیم.

۱. درد قفسه سینه

درد قفسه سینه از علائم بیماری قلبی

این نشانه کلاسیک حمله قلبی است ، اما بسیاری از مردم درک نمی کنند که ممکن است یک اورژانس پزشکی باشد.

اگر درد قفسه سینه  و احساس ناخوشایندی دارید ، باید با شماره ۱۱۵ تماس بگیرید و در اسرع وقت آمبولانس درخواست کنید. اگر این حالت حمله ی قلبی باشد ، معمولاً به حالت سنگینی ، سفتی یا فشار در قفسه سینه توصیف می شود. غالباً افراد آن را با  “فیل روی قفسه ی سینه من نشسته ” یا ” یک باند محکم در اطراف قفسه ی سینه من کشیده شده ” توصیف می کنند.

اگر در هنگام ورزش و فعالیت درد در قفسه سینه ایجاد شود ، اما هنگام استراحت از بین برود ، احتمالا نشان دهنده ی آنژین صدری است. این بدان معناست که باید به پزشک مراجعه کنید ، اما لازم نیست با ۱۱۵ تماس بگیرید.

۲. حالت تهوع از علائم بیماری قلبی

حالت تهوع

بدیهی است که هر حالت  تهوعی به معنی حمله قلبی نیست و از علائم حمله قلبی نمی‌باشد. اما اگر درد نیز دارید، باید حواستان باشد. اگر احساس درد شدید در قفسه سینه حتی وقتی که  فقط در حال نشستن هستید و هیچ کاری انجام نمی دهید دارید و همچنین حالت تهوع دارید ، این حالت اورژانسی است.

۳. درد شکم

درد شکم از علائم بیماری قلبی

از آنجا که قلب ، مری [عبور از دهان به معده ] و معده همه در کنار یکدیگر هستند ، افتراق درد قلبی با درد معده دشوار است. اما درد شکم هم می‌تواند از علائم بیماری قلبی باشد.

۴. تعرق زیاد از علائم مشکلات قلبی

تعرق زیاد از علائم بیماری قلبی

تعریق بعد از ورزش یا  در یک روز گرم ، چیز نگران کننده ای نیست. اما احساس گرما و گرفتگی در کنار درد در قفسه سینه یک نشانه ی اورژانسی است.

۵. درد پا

درد پا از علائم بیماری قلبی

اگر هنگام راه رفتن احساس درد و گرفتگی در ساق پای خود داشته باشید ، بهتر است به پزشک مراجعه کنید، زیرا می تواند از علائم بیماری قلبی و نشانه PAD (بیماری شریانی محیطی) باشد. این بیماری در افراد سیگاری و افرادی که به دیابت مبتلا هستند ، بسیار شایع است. بهتر است با پزشک معالج خود مشورت کنید.

۶. درد بازو

درد بازو از علائم بیماری قلبی

ممکن است درد بازو را با قلب خود مرتبط ندانید ، اما می تواند نشانه حمله ی قلبی باشد. اگر درد شما در ناحیه بازو ، به ویژه بازوی چپ یا گردن باشد از علائم ظاهری بیماری قلبی می باشد.

اگر این درد از بین نرود ، یا اگر می دانید که بیماری قلبی دارید و دو یا سه بار از اسپری GTN (گلیسریل تری نیترات) خود استفاده کرده اید تا اثر قابل تشخیص نداشته باشد ، باید سریعا به پزشک مراجعه کنید. با شماره ۱۱۵ برای درخواست آمبولانس تماس بگیرید.

۷. درد فک یا کمر

درد فک یا کمر

حتی ممکن درد در فک یا پشت به علت حمله قلبی احساس شود. اگر این درد از بین نرفت ، با ۱۱۵ تماس بگیرید و یک آمبولانس بخواهید. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد علائم زنان متفاوت از درد “کلاسیک” قفسه سینه است ، و زنان کمتر به دنبال مراقبت و معالجه پزشکی هستند.

۸. احساس خفگی

احساس خفگی از علائم بیماری قلبی

کلمه “آنژین” در واقع به معنای “خفگی” است و گاهی اوقات سفتی یا درد در گلو ممکن است از علائم بیماری قلبی و از علائم هشدار دهنده ناراحتی قلبی باشد . اکثر افراد  آن را به حالت یک احساس “محدود کننده” یا “خفگی” توصیف می کنند.

اگر این احساس ادامه یابد و قبلاً به مشکل قلبی مبتلا نشده باشید، باید با به پزشک مراجعه کنید – اما اگر برخی از علائم دیگری که در اینجا ذکر شده است را داشتید، درخواست آمبولانس از ۱۱۵ کنید.

۹.  تورم مچ پا

تورم مچ پا

این علامت را نباید نادیده گرفت ، به خصوص اگر مچ پا واقعاً بزرگ شود ، زیرا می تواند نشانه ای از نارسایی قلبی باشد ، اما همچنین این حالت بسیار رایج است و دلایل زیادی دارد. مصرف برخی داروها به عنوان مثال ، داروهای فشار خون می توانند منجر به تورم مچ پا شوند.

اگر مچ پای شما متورم شده است، به پزشک خود مراجعه کنید.

۱۰. خستگی شدید

خستگی شدید از علائم بیماری قلبی

احساس خستگی تمام وقت می‌تواند نشانه نارسایی قلبی و همچنین سایر بیماری ها باشد. افتراق این نشانه بسیار دشوار است زیرا علامت اختصاصی نیست .

اگر ساعات طولانی کار کرده اید یا دیر از خواب بیدار می شوید ، احتمالاً این خستگی ناشی از بیماری قلبی نیست – اما اگر سبک زندگی شما تغییر نکرده است و احساس خستگی زیاد دارید ، بهتر است به پزشک خود مراجعه کنید .

۱۱. ضربان قلب نامنظم

در حال حاضر این موضوع داغ است، تمرکز زیادی بر روی تشخیص ضربان قلب نامنظم می باشد. مانیتورینگ قلبی که بر روی حدود ۷۰۰ نفر انجام شد ، مشخص شد که فقط حدود ۲۰ نفر فیبریلاسیون دهلیزی داشتند  (که می تواند خطر سکته قلبی را افزایش دهد). اکثر افرادی که ضربان قلب نامنظم دارند ، برایشان بی خطر است.

علائم بیماری قلبی در زنان

در اینفوگرافیک زیر به طور خلاصه می‌توانید علائم مشکل قلبی در زنان را مطالعه کنید.

 

علائم بیماری قلبی در زنان

بسیاری از زنان تا زمانی که شرایط اورژانسی مانند حمله قلبی نداشته باشند، هیچ علائمی از بیماری های قلبی ندارند. اما علائم اولیه می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • درد قفسه سینه یا ناراحتی، که می تواند شدید یا شدید باشد ، یا کسل کننده و سنگین باشد (به نام آنژین).
  • درد در گردن ، فک یا گلو
  • درد در قسمت بالای شکم
  • درد کمر
  • حالت تهوع
  • خستگی
  • تنگی نفس
  • ضعف عمومی
  • تغییر در رنگ پوست ، مانند پوست خاکستری
  • تعریق

این علائم ممکن است در زمان استراحت یا هنگام فعالیت های روزمره بروز کند. این علائم همچنین می تواند علائم حمله قلبی باشد.

سایر علائم بیماری قلبی در زنان

علائم بیشتر با پیشرفت بیماری های قلبی ممکن است آشکار شود. علائم بسته به نوع خاصی از بیماری های قلبی ممکن است متفاوت باشد.

علائم بیماری قلبی در خانمها نیز نسبت به مردان متفاوت است که احتمالاً درد قفسه سینه دارند.

علائم بعدی احتمالی بیماری قلبی در زنان شامل موارد زیر است:

  • تورم در پاها ، پاها یا مچ پا
  • افزایش وزن
  • خوابیدن بیش از حد
  • تپش قلب
  • سرفه
  • خس خس سینه
  • تعریق
  • احساس سبکی
  • سوء هاضمه
  • سوزش سردل
  • اضطراب
  • غش
دکتر سعید یزدانخواه متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی
[wp_ulike]

.برای ارتقاء کیفیت مطالب امتیاز دهید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر شقایق سه شنبه ۷ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 309 مشاهده پرسش
    باسلام وخسته نباشید

    حدود چند ماه پیش بادوستانم جرو بحثی داشتم شب خوابیدم صبح از خواب بلند شدم دست چیم همرا با قلبم به شدت درد میکرد جوری که وقتی کمی فشار به قلبم میدادم درد میگرفت یا لیوان رو برمیداشتم فشار برداشتن لیوان رو روی قلبم حس میکردم به دکتر مراجعه نکردم چند روزی ادامه داشت بهتر شد الان بعد چند ماه کمی ناراحتی برام پیش میاد فکم درد میکنه و قفسه سینه ام سنگینی میکنه ۲۶ساله دارم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۷ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب درد اول شما اسکلتی عضلانی بوده است و نه قلبی. در مورد این درد نیز نگران نباشید مسئله مهمی نیست
درحال دریافت اطلاعات