همه چیز درباره ی طریقه نصب هولتر قلب

هولتر قلب یک دستگاه کوچک و قابل پوشیدن است که ریتم قلب شما را پیگیری می کند. ممکن است پزشک شما بخواهد که شما یک یا دو روز هولتر مانیتورینگ را بپوشید. در طی این مدت، این دستگاه تمام تپش های قلب شما را ثبت می کند.

معمولا هولتر قلب بعد از بررسی ابتدایی قلب شما (نوار قلب) برای بررسی ریتم قلبی شما استفاده میشود، به خصوص اگر نوار قلب اطلاعاتی کافی درمورد مشکلات قلبی شما به پزشکتان نداده باشد.

پزشکتان از اطلاعاتی که هولتر مانیتورینگ ثبت کرده است، استفاده می کند تا اگر به مشکلات ریتم قلبی مبتلا هستید آن را تشخیص دهد.

اگر هولتر مانیتورینگ استاندارد، بی نظمی تپش قلب شما را ثبت نکند، ممکن است پزشکتان توصیه به استفاده از هولتر مانیتورینگ بی سیم کند، چیزی که میتواند هفته ها عملکرد داشته باشد.

علت استفاده از هولتر نوار قلب ۲۴ ساعته

اگر شما علامت یا نشانه ای از مشکلات قلبی مانند بی نظمی در ضربان قلب (آریتمی) یا خستگی بدون علت دارید، ممکن است پزشکتان گرفتن نوار قلب را توصیه کند.

نوار قلب یک آزمایش کوتاه و بدون تهاجم است که از الکترود هایی که به قفسه سینه شما متصل می شوند استفاده می کند تا ریتم قلبی شما را بررسی کند.

در هر حال، بعضی اوقات نوار قلب هیچ گونه بی نظمی در ضربان قلب را نشان نمی دهد، زیرا شما فقط برای مدتی کوتاه تحت آزمایش هستید.

اگر علائم و نشانه های شما بر این دلالت داشته باشند که بی نظمی ضربان قلب غیرپایدار ممکن است باعث ایجاد مشکل شما شده باشد، ممکن است پزشک شما توصیه کند که برای یک روز یا بیشتر از هولتر قلب استفاده کنید.

در طی این مدت، ممکن است هولتر قلب بتواند بی نظمی های ضربان قلب شما را نشان دهد که نوار قلب آن را مشخص نکرده بود.

چرا دچار تپش قلب می شویم؟ درمان آن چیست؟ این مقاله را بخوانید : آریتمی قلبی

همچنین در صورتیکه به یک بیماری قلبی مبتلا باشید که خطر ایجاد بی نظمی در ضربان قلب را افزایش داده باشد، پزشکتان ممکن است به شما توصیه کند که از هولتر نوار قلب استفاده کنید.

پزشکتان ممکن است توصیه کند که یک یا دو روز  هولتر مانیتورینگ را بپوشید، حتی اگر علامتی از بی نظمی ضربان قلب را نداشته باشید.

نحوه ی استفاده از هولتر قلب

آیا استفاده از هولتر قلب خطری دارد؟

هیچ خطری در پوشیدن هولتر قلب ۲۴ ساعته بجز احتمال ناراحتی یا تحریک پوست در محلی که الکترود ها قرار داده می شوند، وجود ندارد.

چه مواردی را ضمن استفاده از هولتر قلب رعایت کنم؟

هولتر نوار قلب نمی تواند خیس شود و آسیب خواهد دید. در تمام مدتی که هولتر قلب پوشیده اید حمام نکنید و دوش نگیرید.

اگر شما هولتر قلب بی سیم دارید، به شما نشان داده خواهد شد که چگونه سنسورها و مانیتور را قطع و وصل کنید و از این رو می توانید حمام کنید یا دوش بگیرید.

معمولا هولتر مانیتورینگ توسط دیگر وسایل الکتریکی تاثیر نمی گیرد، اما در مدتی که از هولتر نوار قلب استفاده می کنید از آشکارسازهای فلزی (دیتکتورها)، آهنربا، ماکروویو، پتوهای الکتریکی و ریش تراش ها و مسواک های الکتریکی دوری کنید زیرا این وسایل میتوانند با سیگنالی که توسط الکترودهای مانیتور هولتر گرفته می شود، تداخل کنند. همچنین به همین دلیل تلفن همراه و پخش کننده موسیقی همراهتان را حداقل شش اینچ دورتر از مانیتور هولتر بگذارید.

چگونگی آماده شدن برای استفاده از هولتر قلب

اگر پزشک شما استفاده از مانیتور هولتر را توصیه کرد، برای شما در زمان برنامه ریزی شده دستگاه را وصل خواهند کرد. در صورتی که پزشک چیز دیگری به شما نگفته باشد، سعی کنید قبل از آن زمان، حمام کنید. بیشتر مانیتورها قابل برداشتن نیستند و از زمانی که پایش آغاز می شود باید خشک نگه داشته شوند.

یک کارشناس الکترودهایی که تپش های قلب شما را احساس می کنند را روی قفسه سینه شما قرار خواهد داد. این الکترودها تقریبا به اندازه یک سکه هستند. برای آقایان، ممکن است مقدار کمی از موها تراشیده شوند تا از چسبیدن الکترودها اطمینان حاصل شود.

بعد از آن کارشناسان الکترودها را به وسیله سیم به دستگاه ضبط کننده وصل می کنند و طریقه صحیح پوشیدن دستگاه را به شما می گویند تا دستگاه بتواند اطلاعات منتقل شده توسط الکترودها را ضبط کند. اندازه دستگاه ضبط کننده تقریبا به اندازه دسته کارت های بازی است.

به شما دستورالعمی داده خواهد شد تا تمام فعالیت هایی که در هنگام پوشیدن مانیتور انجام می دهید را ثبت کنید.

به خصوص مهم است تا در دفترچه تمام علائم تپش قلب؛ پرش ضربان، تنگی نفس، درد قفسه سینه یا سبکی سر را یادداشت کنید. به شما معمولا فرمی داده خواهد شد تا به شما در ثبت فعالیت ها و علائمتان کمک کند.

وقتی مانیتور شما جایگذاری شد و دستوراتی برای پوشیدن آن به شما داده شد، شما می توانید مطب پزشک را ترک کرده و به فعالیت هایتان بپردازید.

طریقه نصب هولتر قلب

هولتر مانیتورینگ قلب چگونه انجام می شود؟

هولتر نوار قلب بدون درد و بدون تهاجم است. شما می توانید الکترودها و سیم ها را زیر لباس هایتان پنهان کنید و شما میتوانید دستگاه ضبط کننده را روی کمربند ببنید یا آن را به بند لباس بچسبانید.

وقتی پایش شما آغاز شود، هولتر مانیتورینگ را از خود جدا نکنید –شما باید در تمام مدت آن را پوشیده باشید، حتی هنگام خواب.

زمانی که شما هولتر قلب پوشیده اید، می توانید فعالیت های روزانه تان را انجام دهید. پزشکتان به شما خواهد گفت که چه مدتی نیاز است آن را بپوشید.

این زمان ممکن است ۲۴ تا ۴۸ ساعت ساعت باشد، بستگی به آن دارد که پزشکتان به چه مشکلی شک کرده است یا علائم بیماری قلبتان با چه تکرری ایجاد می شوند. هولتر مانیتورینگ بی سیم می تواند برای هفته ها عملکرد داشته باشد.

از شما خواسته خواهد شد که فعالیت هایتان هنگام پوشیدن هولتر قلب را یادداشت کنید. نوع فعالیتی که انجام می دهید و زمان دقیق آن را یادداشت کنید. همچنین هرگونه علائم هنگامی که هولتر قلب را پوشیده اید را یادداشت کنید، مانند درد قفسه سینه، تنگی نفس یا پرش ضربان.

پزشکتان می تواند اطلاعاتی که در هولتر مانیتورینگ وجود دارند را با فعالیت ها و علائم یادداشت شده شما مقایسه کند، چیزی که می تواند به تشخیص بیماری شما کمک کند.

بعد از فرآیند چه انتظاری داشته باشیم

وقتی زمان پایش شما پایان یافت، به مطب پزشک باز می گردید، به همراه یادداشت هایی که هنگام استفاده از هولتر قلب نوشته اید. پزشکتان اطلاعاتی که در ضبط کننده وجود دارند را با فعالیت ها و علائم یادداشت شده شما مقایسه می کند.

تفسیر نتیجه هولتر قلب

بعد از آن که پزشکتان نتایج و فعالیت ها و علائم یادداشت شده شما را مشاهده کرد، با شما در مورد نتایجتان صحبت خواهد کرد. ممکن است اطلاعات مانیتور هولتر نشان دهد که بیماری قلبی دارید، یا ممکن است پزشک شما نیاز به آزمایش های دیگری داشته باشد تا تشخیص دهد ممکن است چه چیزی علائم شما را ایجاد کرده اند.

در بعضی موارد، ممکن است پزشکتان نتواند بر پایه اطلاعات آزمایش هولتر تشخیص دهد که بیماری شما چه چیزی است، به خصوص اگر در هنگام استفاده از هولتر نوار قلب، دچار بی نظمی در ریتم قلبی نشده باشید.

ممکن است بعد از این پزشکتان توصیه به استفاده از هولتر مانیتورینگ بی سیم یا رویدادنگار (event recorder) کند. هر دو آن ها چیزی هستند که می توانند مدت بیشتری از هولتر مانیتورینگ استاندارد، استفاده شوند.

رویدادنگار شبیه به هولتر قلب است و در کل زمانی که علائمتان را احساس می کنید باید دکمه را فشار دهید.

دکتر سعید یزدانخواه متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

برای پرسش از دکتر روی مشاوره پزشکی کلیک کنید.

[wp_ulike]

.برای ارتقاء کیفیت مطالب امتیاز دهید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر منا پنجشنبه ۲ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 239 مشاهده پرسش
    سلام بعد از گذشت ۲۴ساعت از اندازه هولتر باید خاموشش کنیم ؟چون مجدد خودش کافش پر میشه واینکه باید اندازه ها رو بنویسیم یا خودش ثبت می‌کنه
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه پنجشنبه ۲ دی ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب پاسخ هر دو سوال شما خیر است
  • تصویر کاربر مبین پنجشنبه ۲۹ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 237 مشاهده پرسش
    به علت طپش قلب دیتگاه هولتر مانیتورینگ یکبارمصرف نصب کردم چراغش روشن نیس ایا مشکلی داره ک چراغش خاموشه
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه پنجشنبه ۲۹ مهر ۰( 2 سال پیش)
      پاسخ شما در سوال قبلی داده شد
  • تصویر کاربر مبین پنجشنبه ۲۹ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 245 مشاهده پرسش
    به علت طپش قلب دیتگاه هولتر مانیتورینگ یکبارمصرف نصب کردم چراغش روشن نیس ایا مشکلی داره ک چراغش خاموشه
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه پنجشنبه ۲۹ مهر ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب احتمالاً عملکرد درستی ندارد لطفاً با کلینیک مربوطه تماس بگیرید
  • تصویر کاربر صالح جمعه ۲۳ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 255 مشاهده پرسش
    سلام و ادب
    اگر بخوام بروم حمام و سوکت های هولت را بردارم و بعد از حمام به همون طریق وصل کنم خطایی رخ میده با خیر؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۲۳ مهر ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب بله
  • تصویر کاربر بی چهارشنبه ۱۷ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 311 مشاهده پرسش
    آیا هولتر و دیر به دکتر برسونم به دلیل دور بودن مسیر اطلاعاتش پاک میشه ؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۱۷ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب خدمت خیر
  • تصویر کاربر تقوی سه شنبه ۷ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 322 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر .دستگاه فشار به مادرم وصله میخواستم ببینم اگه وسط کار کردن دستگاه چسب شو باز کنیم تنظیماتش به هم میریزه؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۷ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب خیر فقط خطای اندازه گیری رخ می‌دهد ولی خود دستگاه مشکلی پیدا نخواهد کرد
  • تصویر کاربر امین دوشنبه ۱۶ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 595 مشاهده پرسش
    باسلام
    آقا 35 ساله هستم
    ضربان قلبم یهویی بالا میره
    به دکتر قلب مراجعه کردم دستگاه هولتر قلب برای 48 ساعت نصب کردم،ساعت های اولش چراغش چشمک میزد ولی بعد گذشت حدود 20 ساعت دیگه چشمک نمیزنه، سوالم اینه دستگاه خاموش شده؟؟ یا بدون چشمک زدن هم در حال ثبت هست؟!
    1. تصویر کاربر امین یکشنبه ۱۵ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      مدلش هم توی عکس فرستادم
    2. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۱۶ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب احتمالا دستگاه خاموش شده است و نیاز به تکرار دارد
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر رضا پنجشنبه ۲ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 335 مشاهده پرسش
    سلام . من ۳۳ سالمه به مدت ۳ سال است که یهو تپش قلب شدید میگیرم که خودم حس میکنم الان یه اتفاقی می افته . فوتبال تماشا کردن یا فیلم اکشن اصلا نمیتونم نگاه کنم . یه ترمز ناگهانی پشت فرمان انقد ضربان بالا میره که نفسم میگیره پاهام سرد میشه . لطفاً راهنمایی کنید ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه پنجشنبه ۲ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب احتمالاً مبتلا به آریتمی هستید، لطفاً در صورتیکه نوار قلبی در حین حملات طپش قلب دارید تصویر آن را بفرستید
    2. تصویر کاربر رضا پنجشنبه ۲ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام خیر . تو حالت نرمال داشتم که دکتر گفت قلبت سالمه . باز یه جا رفتم گفتن هولتر بزار . موندم چیکار کنم . سمت چپ بدنم یه درد ملایم تو قفسه سینه هست ۲ روزه . آریتمی خطرناکه ؟
    3. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه پنجشنبه ۲ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      لطفاً یک هواتر نوار قلب ۴۸ ساعته و یک اکوکاردیوگرافی انجام دهید. میزان خطر تابع نوع آریتمی است ولی به احتمال بسیار زیاد مشکل جدی نیست
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر مهسا دوشنبه ۱۵ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 369 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت پزشک محترم
    بنده مدتی است دچار تنگیه نفس و تپش قلب و نوسان فشار خون هستم و ۳۸ سال دارم . در تمام مدت روزی ۲۰ م پروپرانولول مصرف می کردم . ولی اخیرا دارو ، تپش بنده را کم و کنترل نمی کند . به پزشک قلب مراجعه نمودم که تست ورزش و هولتر نوار قلب و هولتر فشار نصب کردند و گفتند که مشکل خاصی نیست و بیزوپرولول ۵ و تری فلوئوپرازین ۱ تجویز کردند . با توجه به اینکه آخرین اکو بنده در سال ۹۸ انجام شده بود آیا نیاز به اکوی مجدد بود یا اقدامات صورت گرفته بدون اکو و بررسی دریچه میترال و ... کفایت می کند ؟
    عوارض پروپرانولول و بیزوپرولول همانند هم است یا بیزوپرولول عوارض و مشکلات بیشتری ایجاد می کند ؟
    با تشکر از جنابعالی
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۱۵ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب بدون اطلاع از نتیجه اکو قبلی اظهار نظر در مورد ضرورت انجام اکوکاردیوگرافی ممکن نیست. عوارض پروپرانولول و کانکور شباهت زیادی با یکدیگر دارند و کانکور کن عارضه تر است.
  • تصویر کاربر Tibi جمعه ۲۵ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 339 مشاهده پرسش
    من چگونه می توانم دستکاه را باز کرده و بدون اینکه به اطلاعات ذخیره شده در ان پاک نشود؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۲۵ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب لطفاً با یک مهندس پزشکی مشورت بفرمایید
درحال دریافت اطلاعات