علائم گرفتگی رگ قلب پیش از سکته قلبی

بیماری عروق کرونر (CAD) که به آن بیماری عروق کرونر قلب (CHD) نیز گفته می شود، هنگامی ایجاد می گردد که عروق خونی اصلی که خون، اکسیژن و مواد مغذی قلب را تأمین می کنند، آسیب ببینند. چنین اختلالی می تواند شریان های قلبی مسدود شده را به دنبال داشته باشد.

این بیماری معمولاً به علت رسوبات حاوی کلسترول به نام پلاک ایجاد می شود. این ماده مومی با ترکیبی از کلسترول، چربی و سایر مواد به دیواره های عروق خونی می چسبد. با گذشت زمان این پلاک ها باعث سخت تر و باریک تر شدن شریان ها و ایجاد بیماری به نام آترواسکلروز می شوند. ایجاد پلاک باعث باریک شدن عروق کرونر می شود و به این ترتیب جریان خون به قلب کاهش می یابد که در نهایت باعث درد قفسه سینه، تنگی نفس یا سایر علائم و نشانه های بیماری عروق کرونر می شود. بیماری کنترل نشده عروق کرونر یا انسداد کامل شریان ها می تواند باعث حمله قلبی شود.

بیماری عروق کرونر با گذشت سال ها پیشرفت می کند و ممکن است تا زمانی که پلاک ایجاد شده در شریان مسدود در قلب منجر به حمله قلبی شود، بدون علامت باقی بماند. بررسی های منظم پزشکی می تواند در شناسایی زود هنگام بیماری و داشتن سبک زندگی سالم به شما در پیشگیری از این بیماری کمک کند.

 بیماری عروق کرونر از نمای نزدیک

در این شرایط ، شریان های کرونر باریک می شوند و از جریان خون به قلب جلوگیری می کنند. این امر می تواند باعث درد قفسه سینه (آنژین) یا تنگی نفس شود.

پلاک کلسترول که در ناحیه آسیب عروقی تشکیل شده است، پاره می شود و لخته خون از طریق شریان عبور کرده و به شریان های مسدود می رسد. انسداد کامل شریان ها ممکن است باعث حمله قلبی شود و در صورت عدم ارائه فوری کمک پزشکی، می تواند کشنده باشد. کمبود جریان خون به عضلات قلب به آن ها آسیب می رساند و فرصت کمی برای درمان وجود دارد.

نارسایی قلبی ممکن است در مواردی اتفاق بیفتد که قلب برای پمپاژ کافی خون برای تأمین نیازهای بدن بسیار ضعیف می شود. کاهش جریان خون در اثر شریان مسدود باعث محروم ماندن برخی مناطق قلب از اکسیژن و مواد مغذی لازم و ضعف قلب می شود.

خونرسانی ناکافی به دلیل انسداد شریان ها یا آسیب دیدن بافت قلب می تواند در تکانه های الکتریکی قلب تداخل ایجاد کند. این امر می تواند باعث ایجاد ضربان قلب غیر طبیعی شود که به آن آریتمی نیز گفته می شود.

علائم گرفتگی رگهای قلب

هنگامی که شریان های کرونر به دلیل ایجاد پلاک باریک می شوند، جریان خون غنی از اکسیژن به قلب مختل می شود. تقاضا در دوره هایی که کار قلب زیاد می شود مانند ورزش، بالا رفتن از پله ها یا هرگونه فعالیت شدید افزایش می یابد. علائم شریان مسدود در سال های اولیه مشهود نخواهد بود اما با ادامه وجود پلاک در عروق، بیماران ممکن است علائم و نشانه های خاصی از جمله موارد زیر را تجربه کنند:

⛔ درد قفسه سینه (آنژین)

این حالت شایع ترین علامت بیماری عروق کرونر است. برخی افراد ناراحتی قفسه سینه را با کلماتی مانند سنگینی قفسه سینه، سفتی یا درد قفسه سینه و سوزش یا فشار عنوان می کنند. در برخی موارد این علائم را ممکن است با سوزش سر دل یا سوء هاضمه اشتباه گرفت. ممکن است بیماران فشار یا سفتی در قفسه سینه که معمولاً در قسمت میانی یا چپ آن ایجاد می شود، را تجربه کنند. این درد عموماً توسط استرس جسمی یا عاطفی تحریک می شود و معمولاً طی چند دقیقه پس از توقف فعالیت های استرس زا مانند ورزش از بین می رود. این درد در زنان ممکن است زودگذر یا تیز باشد و در گردن ، بازو یا پشت احساس شود.

⛔تنگی نفس

با افزایش تقاضای خون غنی از اکسیژن، قلب تلاش می کند تا خون کافی را برای تأمین نیازهای بدن پمپ کند. این امر ممکن است باعث ایجاد تنگی نفس یا خستگی شدید هنگام ورزش شود.

⛔حمله قلبی

عوامل نارسایی قلبی
نارسایی قلبی

پیشرفت بیماری باعث انسداد کامل عروق کرونر توسط پلاک ها می شود. این امر منجر به اختلال کامل جریان خون به عضلات قلب و در نتیجه حمله قلبی می گردد. این حالت می تواند با فشار شدید در قفسه سینه ، درد در شانه یا بازو ، گاهی با تنگی نفس و تعریق ظاهر شود. حمله قلبی نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد. در برخی موارد ، حمله قلبی ممکن است بدون علامت ظاهری رخ دهد.

چه عواملی سبب انسداد و گرفتگی عروق قلب می شود؟

شایع ترین علت بیماری عروق کرونر، آسیب عروقی به لایه داخلی شریان کرونر با ایجاد پلاک است. این آسیب ممکن است در اثر عوامل مختلفی ایجاد شود از جمله:

  • تحرک کم
  • دیابت یا مقاومت به انسولین
  • فشار خون بالا
  • کلسترول بالا
  • سیگار کشیدن

با گذشت سال ها، پلاک های ساخته شده از کلسترول و سایر محصولات زائد سلولی از طریق فرآیندی به نام آترواسکلروز، در محل آسیب جمع می شوند. در برخی موارد، سطح پلاک پاره می شود و به عنوان یک مکانیسم دفاعی، سلول های خونی برای ترمیم شریان در آن محل جمع می شوند. در موارد دیگر، پلاک جدا شده و می تواند در شریان های باریک، منجر به حمله قلبی شود.

عوامل خطر

برخی عوامل خطر برای شریان های مسدود شده ی قلب به شرح زیر است:

سابقه خانوادگی: خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر در افرادی که دارای سابقه خانوادگی از این بیماری هستند، بیشتر است. این خطر در افراد با پدر یا برادر که قبل از ۵۵ سال به بیماری قلبی مبتلا شده اند یا مادر یا خواهر که قبل از ۶۵ سالگی دچار این بیماری شده اند، بیشتر است.

سن: خطر آسیب یا باریک شدن شریان های کرونر با افزایش سن افزایش می یابد.

جنس: در مقایسه با زنان، مردان در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این بیماری هستند. خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر در زنان پس از یائسگی افزایش می یابد.

سیگار کشیدن: افراد سیگاری خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری های قلبی دارند.

فشار خون: در بیمارانی که فشار خون کنترل نشده دارند، شریان ها سفت، ضخیم و در نهایت باریک می شوند. فشار خون بالا خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر را افزایش می دهد.

سطح کلسترول: افزایش سطح کلسترول در خون، خطر ایجاد پلاک و آترواسکلروز را افزایش می دهد. مقادیر بالای کلسترول LDL  (لیپوپروتئین با چگالی کم )، که به عنوان کلسترول بد نیز شناخته می شود یا سطح پایین کلسترول HDL (لیپوپروتئین با چگالی بالا) که به عنوان کلسترول خوب شناخته می شود، منجر به ایجاد آترواسکلروز می گردد.

دیابت: دیابت یا قند خون کنترل نشده خطر بیماری عروق کرونر را افزایش می دهد. این فاکتور در جمعیت هند بسیار متداول است.

اضافه وزن یا چاقی: اضافه وزن باعث افزایش سایر عوامل خطر در نتیجه افزایش خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر می شود.

بی تحرکی: عدم تحرک بدنی با بیماری عروق کرونر همراه است.

استرس: استرس به شریان ها آسیب می زند و سایر عوامل خطر بیماری عروق کرونر را بدتر می کند.

رژیم غذایی: رژیم ناسالم یا رژیم های غذایی غنی از چربی اشباع شده، چربی ترانس ، نمک و قند می توانند خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر را افزایش دهند.

آپنه خواب: اختلالات تنفسی هنگام خواب منجر به فشار بر روی سیستم قلبی عروقی می شود.

پروتئین واکنش پذیر C با حساسیت بالا: پروتئینی که شاخص التهاب در بدن است.

تری گلیسیرید بالا: نوعی چربی (لیپید) است که در جریان خون مشاهده می شود. افزایش سطح تری گلیسیرید خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر را افزایش می دهد.

هموسیستئین: هموسیستئین یک اسید آمینه در بدن است که از اهمیت زیادی در ساختار بافت ها برخوردار می باشد. مقادیر بالای هموسیستئین خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر را افزایش می دهد.

پره اکلامپسی: این بیماری در زنان در دوران بارداری ایجاد می شود و می تواند باعث فشار خون بالا و پروتئین در ادرار شود. این وضعیت می تواند منجر به بیماری عروق کرونر در نیمه دوم زندگی زنان شود.

سوء مصرف الکل: مصرف الکل، سایر عوامل خطر بیماری عروق کرونر را تشدید می کند.

بیماری های خود ایمنی: در این بیماری ها، مکانیسم دفاعی بدن متاثر می شود. شرایطی مانند آرتریت روماتوئید و لوپوس خطر آترواسکلروز را افزایش می دهند.

چگونه متوجه گرفتگی عروق قلب شویم؟

بررسی های منظم پزشکی به شناسایی زود هنگام بیماری کمک خواهد کرد. پزشک چندین سؤال مربوط به سابقه پزشکی و سابقه خانوادگی شما خواهد پرسید. اگر هر یک از اعضای خانواده یا اقوام نزدیک شما دچار بیماری قلبی بوده باشند، خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر در شما افزایش می یابد.

معاینه

پزشک به دنبال آن، معاینه بالینی شما را انجام خواهد داد. کلسترول خون و قند خون شاخص مهمی برای بیماری عروق کرونر می باشند. پزشک ممکن است برای بررسی هرگونه ناهنجاری که منجر به تشخیص می شود، یک آزمایش خون معمولی را درخواست کند. جدا از این آزمایشات، دکتر قلب ممکن است یک یا چند آزمایش دیگر را نیز برای تأیید بیماری قلبی شما تجویز کند از جمله:

۱- پزشک ممکن است عکس قفسه سینه ساده ای را همراه با برخی آزمایشات دیگر توصیه کند.

۲- الکتروکاردیوگرام که ECG نیز نامیده می شود، سیگنال های الکتریکی را هنگام عبور از قلب ثبت می کند. این سیگنال ها بر روی نوار الکتروکاردیوگرام چاپ می شوند و اغلب می توانند هرگونه حمله قبلی ای را که در حال انجام است را نشان دهند.

۳- مانیتور هولتر نوعی نوار قلب است که فرد در حین انجام فعالیت های منظم، مانیتور قابل حملی را به مدت ۲۴ ساعت با خود حمل می کند. دستگاه هرگونه ناهنجاری را ثبت کرده و همچنین می تواند جریان ناکافی خون به قلب را نشان دهد.

۴- اکوی قلبی یک آزمایش امیدوارکننده دیگر است که اطلاعاتی در مورد وضعیت سلامت قلب ارائه می دهد. در این آزمایش از امواج فراصوت برای ایجاد تصویر از قلب استفاده می شود. نتایج اکوکاردیوگرام می تواند وضعیت دیواره ها و پمپاژ قلب را نشان دهد.

۵- در صورت بروز هرگونه علامت در حین ورزش یا فعالیت بدنی، پزشک ممکن است تست استرس ورزش را توصیه کند. از شما خواسته می شود همزمان با مانیتور ECG بر روی تردمیل نیز راه بروید یا بر روی دوچرخه ثابت پا بزنید. این روش تست ورزش نامیده می شود. ممکن است پزشک شما در برخی موارد به جای ورزش، از دارو برای تحریک قلب شما استفاده کند.

۶- در برخی موارد پزشک تست استرس را با استفاده از اکوکاردیوگرام انجام می دهد. در این روش ، قبل و بعد از ورزش بر روی تردمیل یا دوچرخه ثابت، با سونوگرافی قلب را کنترل می کند. از طرف دیگر پزشک ممکن است از داروهایی برای تحریک قلب در طی اکوکاردیوگرام استفاده کند.

۷- ام آر آی یک ابزار مهم تشخیصی در پزشکی است. پزشک ممکن است در حین انجام ام آر آی از داروهایی برای تحریک قلب استفاده کند.

۸- اسکن هسته ای قلب روشی برای ارزیابی جریان خون به عضله قلب در مرحله استراحت و هنگام استرس است. پزشک یک ردیاب به جریان خون تزریق می کند، سپس دستگاه نواحی را در قلب مشاهده می کند که جریان خون کمتری دریافت می کنند.

۹- آنژیوگرافی قلب امیدوارکننده ترین آزمایش برای شناسایی شریان های مسدود است. در آنژیوگرافی عروق قلب، پزشک از طریق یک لوله نازک و انعطاف پذیر به نام کاتتر، یک رنگ مخصوص به نام ماده حاجب را به عروق کرونر تزریق می کند. این رنگ می تواند انسداد شریان ها را نشان دهد.

برای آشنایی بیشتر می توانید روی آنژیوگرافی قلب کلیک کنید.

۱۰- رسوبات کلسیم می توانند عروق را تنگ کنند. به همین دلیل پزشک ممکن است سی تی اسکن را برای ارزیابی رسوبات کلسیم توصیه کند زیرا مقدار قابل توجه کلسیم در شریان ها می تواند باعث ایجاد بیماری عروق کرونر شود.

۱۱- سی تی آنژیوگرافی قلب به مواردی گفته می شود که رنگ کنتراست به صورت داخل وریدی در طی سی تی اسکن به بیمار تزریق می شود و تصاویر برای بررسی بیماری عروق کرونر ارزیابی می شوند.

پیشگیری از بیماری عروق کرونر

بیماری عروق کرونر یک بیماری پیشرونده است و پس از تشخیص بیماری می توان از طریق درمان آن را مدیریت کرد. همچنین با پیشبرد یک سبک زندگی سالم و نگه داشتن شریان ها بدون پلاک می توان از پیشرفت آن جلوگیری کرد. در اینجا اقداماتی آورده شده که می توانند برای پیشگیری از بیماری عروق کرونر مفید باشند:

✅ سیگار کشیدن یک عامل خطر اساسی است که باعث آسیب عروق می شود. ترک سیگار می تواند در پیشگیری از بیماری کمک کند.

✅ سایر عوامل خطری که نیاز به توجه دارند فشار خون بالا ، کلسترول بالا و دیابت می باشند. مدیریت این شرایط می تواند در پیشگیری از بیماری عروق کرونر کمک کند

✅ بی تحرکی باعث ایجاد بیماری عروق کرونر می شود. فعالیت روزانه، در حالت ایده آل ۳۰ دقیقه یا بیشتر در روز می تواند بسیار مفید باشد.

✅ غذاهایی که چربی های ترانس، چربی های اشباع شده، قندهای ساده و سدیم کم دارند، می توانند کمک کننده باشند.

✅ وزن مطلوب بدن خود را حفظ کنید.

✅ روش های مؤثر برای مدیریت استرس را بیاموزید.

درمان گرفتگی عروق قلب چیست؟

پس از تشخیص بیماری عروق کرونر، بیماران گزینه های مختلفی برای مدیریت یا درمان آن دارند. فوق تخصص قلب و عروق ممکن است تغییراتی در شیوه زندگی را همراه با داروهایی توصیه کند. در برخی موارد ، پزشک ممکن است براساس جدی بودن شرایط ، عمل قلب باز را پیشنهاد کند.

دارو

۱- درمان و کنترل گرفتگی عروق قلب با دارو

اگر تغییر در شیوه زندگی کافی نباشد یا برای نتیجه بهتر، پزشک ممکن است داروهایی را برای سالم نگه داشتن قلب توصیه کند. رعایت دوز و مصرف دارو به طور مرتب حائز اهمیت است.

  • داروهای کنترل کننده کلسترول خون

کلسترول خون دلیل اصلی تشکیل پلاک است که باعث انسداد شریان ها می شود. پزشک ممکن است داروهایی را برای مدیریت کلسترول بد (LDL) یا بهبود کلسترول خوب (HDL) توصیه کند. او همچنین ممکن است برای مدیریت تری گلیسیرید (TG) نیز داروهایی را توصیه کند. پزشک ممکن است طیف وسیعی از داروهای کاهنده کلسترول از جمله استاتین، نیاسین، فیبرات و اسیدهای صفراوی را انتخاب کند.

  • آسپرین

آسپرین یا رقیق کننده های خون می توانند تمایل خون به ایجاد لخته را کاهش دهند. لخته های خون می توانند شریان ها را مسدود کنند و از این رو مصرف روزانه آسپرین یا رقیق کننده خون می تواند در جلوگیری از ایجاد لخته کمک کننده باشد. همچنین آسپرین می تواند از بروز حملات قلبی در آینده جلوگیری کند، اما در برخی موارد ممکن است نامناسب باشد مانند بیماران مبتلا به اختلال خونریزی. در صورت داشتن هرگونه اختلال خونریزی باید از قبل به پزشک خود اطلاع دهید.

  • مسدود کننده های بتا ( بتا بلاکرها) 

این داروها ضربان قلب را آرام می کنند و فشار خون را کاهش می دهند که این امر باعث کاهش نیاز قلب به اکسیژن می گردد. مسدود کننده های بتا خطر حمله های بعدی را در بیمارانی که قبلا دچار حمله قلبی شده اند را کاهش می دهند.

  • مسدود کننده های کانال کلسیم

در مواردی که مسدود کننده های بتا مؤثر نباشند یا اگر بیمار قادر به مصرف مسدود کننده بتا نباشد ، پزشک ممکن است مسدود کننده های کانال کلسیم را توصیه کند. این داروها می توانند به بهبود علائم درد قفسه سینه (آنژین) کمک کنند.

  • رانولازین

پزشک ممکن است این دارو را به همراه یک مسدود کننده بتا یا به جای آن تجویز کند.این دارو به کنترل درد قفسه سینه (آنژین) کمک می کند.

  • نیتروگلیسیرین

نیتروگلیسیرین به صورت قرص، اسپری و پچ در دسترس است و می تواند در کنترل درد قفسه سینه کمک کننده باشد. به طور موقت شریان های کرونر را گشاد می کند و میزان تقاضای قلب برای خون را کاهش می دهد.

  • مهارکننده های آنزیم تبدیل کننده آنژیوتانسین (ACE) و مسدود کننده های گیرنده آنژیوتانسین ۲  (ARBs)

 این داروها باعث کاهش فشار خون می شوند و ممکن است به جلوگیری از پیشرفت بیماری عروق کرونر کمک کنند.

۲- جراحی قلب

برخی اوقات روش های تهاجمی تر برای بازیابی و بهبود جریان خون، مورد نیاز است که شامل موارد زیر می باشد:

  • آنژیوپلاستی و گذاشتن استنت (تجدید عروق کرونر زیر جلدی)

در این روش یک لوله نازک و باریک به نام کاتتر در قسمت باریک شریان مسدود شده وارد می شود. جراح همراه با سیم یک بالون نیز از طریق کاتتر به قسمت باریک شریان مسدود شده وارد می کند. پس از رسیدن به ناحیه مورد نظر ، بالون را در مقابل پلاک های دیواره شریان باد می کند. جراحی عروق قلب ممکن است غالباً استنت را در شریان بگذارد تا آن را باز نگه دارد. برخی استنت ها توانایی آزاد سازی دارو برای باز نگه داشتن شریان ها را دارند.

  • پیوند بای پس عروق کرونر

در این روش جراح از شریان های مسدود شده عروق کرونر با رگ هایی از قسمت دیگری از بدن یک پیوند ایجاد می کند. پس از عمل خون در اطراف شریان مسدود شده یا باریک کرونر جریان می یابد. این عمل جراحی از طریق عمل قلب باز انجام می شود و غالباً برای مواردی که چندین عروق کرونر تنگ وجود دارد،  اختصاص می یابد. پس از جراحی به شما توصیه می شود حداقل ۵ روز در بیمارستان بمانید.

در مواردی که جراحی برای برداشتن انسداد شریانی یا پیوند انسداد قلب انجام می شود، پیروی از دستورالعمل پزشک مهم است. داروها باید بطور منظم مصرف شوند و سریعاً تغییراتی در شیوه زندگی ایجاد شود. حمله قلبی ممکن است در برخی موارد مجدد اتفاق بیفتد و از این رو باید اقدامات مناسبی برای جلوگیری از حمله قلبی بعدی انجام شود.

سوالات متداول

سوال: در صورت ایجاد چه علائم و نشانه هایی باید با کمک های فوری پزشکی تماس گرفت؟

پزشک شما می تواند در مورد علائم و نشانه هایی که نشان دهنده حمله قلبی است، برای شما توضیح دهد. از آنجا که درمان فوری پزشکی در این موارد مهم است، باید علائمی را که نشان دهنده حمله قلبی است، بدانید. در صورت بروز هر یک از علائم زیر ، از پزشک معالج کمک بگیرید:

  • درد قفسه سینه
  • ناراحتی در هر قسمت بالایی بدن
  • تنگی نفس
  • حالت تهوع یا استفراغ با سرگیجه ، سبکی سر یا تعریق سرد

سوال: من باید پیوند بای پس عروق کرونر انجام دهم. آیا بعد از عمل بر روی کار من تأثیر خواهد گذاشت؟

این پروسه یک عمل جراحی قلب باز است و پزشک شما جزئیات این عمل را به شما اطلاع می دهد. در بسیاری از موارد بیماران می توانند پس از چند هفته به کار خود بازگردند. با این وجود پزشک مراقبت های بعد از عمل را برای شما توضیح خواهد داد.


سوال: منظور از انسداد شریان های قلب چیست؟

شریان ها، رگ های خونی هستند که خون غنی از اکسیژن را به سراسر بدن منتقل می کنند. شریان ها از دیواره های داخلی صاف تشکیل شده اند که به جریان خون کمک می کنند. انسداد شریان ها زمانی رخ می دهد که به دیواره های داخلی شریان پلاک چسبیده باشد. این حالت می تواند باعث انسداد جریان خون شود. شما باید مراقب شریان های مسدود باشید زیرا آن ها احتمال حمله قلبی ، سکته مغزی و حتی مرگ را به شدت افزایش می دهند. این حالت ها ممکن است برای شما در هر سنی اتفاق بیفتد، بنابراین بهتر است که از تجمع پلاک های شریانی جلوگیری کنید.


سوال: چگونه می توانم متوجه شوم که شریان های من انسداد پیدا کرده اند؟

بیشتر انسدادهای شریانی پس از ۲۰ سالگی شکل می گیرند. برخی علائم هشدار دهنده انسداد شریان ها که باید از آن ها آگاهی داشته باشید عبارتند از:

-سکته مغزی: هنگامی که پلاک در شریان های کاروتید متراکم شود ، می تواند منجر به سکته مغزی شود

-خستگی: کاهش اکسیژن در نتیجه جریان خون ضعیف می تواند باعث خستگی و سرگیجه شود. این امر به ویژه در زنان بیشتر رخ می دهد.

-تنگی نفس: کمبود اکسیژن می تواند باعث تنگی نفس شود.

-کمردرد: جریان خون ضعیف می تواند باعث ضعف دیسک های بین مهره ای شود، در نتیجه باعث ایجاد درد ناگهانی ناشی از فشار بر روی اعصاب شود.

-درد قفسه سینه: کاهش جریان خون به قلب می تواند باعث درد قفسه سینه یا آنژین شود.

-بی حسی دست ها و پاها: کاهش جریان خون می تواند باعث بی حسی در دست ها و پاها شود

-اختلال نعوظ: اگر جریان خون به دستگاه تناسلی کمت ر باشد ، می تواند باعث اختلال در نعوظ شود.


سوال: کدام یک در تشخیص بیماری عروق کرونر قلب موثرتر است؟ تست استرس ورزش یا آنژیوگرافی عروق کرونر؟

بستگی به موقعیت دارد. آنژیوگرافی عروق کرونر یا تست کاتتریزاسیون قلب یک آزمایش بی خطر اما تهاجمی است در حالی که یک تست استرس ورزش، غیر تهاجمی است. تست استرس ورزش بیشتر به عنوان تست غربالگری مورد استفاده قرار می گیرد. در بسیاری از موارد، آنژیوگرافی عروق کرونر اولین قدم برای تشخیص بیماری عروق کرونر قلبی محسوب می شود.


سوال: چه گزینه های درمانی برای بیماری عروق کرونر وجود دارد؟

بسته به شدت علائم، سه روش مختلف درمانی برای بیماری عروق کرونر وجود دارد:

💚 تغییر سبک زندگی: می توانید با تغییر برخی شیوه های زندگی مانند ترک سیگار و الکل، کاهش استرس و ورزش شروع کنید.

💚 داروها: می توانید با تجویز پزشک قلب، داروهای کاهنده کلسترول، آسپیرین، بتا بلاکر و مسدود کننده کانال های کلسیم، رانولازین و نیتروگلیسیرین مصرف کنید.

💚 پروسه ها: پروسه های درمانی شامل عمل آنژیوپلاستی و قرار دادن استنت و یا جراحی بای پس عروق کرونر باشند.


سوال: آیا استعمال سیگار شانس ابتلا به بیماری عروق کرونر را افزایش می دهد؟

مطالعات نشان می دهد که سیگار کشیدن به بسیاری از بیماری های قلبی کمک می کند. در حقیقت، مشخص شده است که شانس ابتلا به  بیماری های عروق کرونر در افراد سیگاری دو تا چهار برابر بیشتر و میزان مرگ و میر ۷۰ درصد بیشتر در مقایسه با افراد غیر سیگاری می باشد. زیرا سیگار کشیدن باعث آترواسکلروز یا تجمع مواد چربی در عروق می شود.

این امر باعث می شود که ضخامت داخلی شریان ها ضعیف شده و پر از چربی و رسوبات پلاک شود که مانع جریان خون می شوند. از آنجا که خون غنی از اکسیژن نمی تواند به قلب برسد، احتمال حمله قلبی افزایش می یابد.


سوال: آیا بیماری عروق کرونر می تواند ارثی باشد؟

بیماری عروق کرونر یکی از اختلالات قلبی است که می تواند به ارث برسد. ویژگی های مختلف سیستم قلبی عروقی مانند قدرت عروق خونی یا هماهنگی بین سلول ها و قلب توسط ژن ها کنترل می شود. برخی اوقات، حتی کوچکترین جهش ژنتیکی می تواند باعث بیماری قلبی شود. از این رو، اگر یکی از اعضای خانواده به بیماری عروق کرونر مبتلا شود، سایر افراد نیز باید تحت معاینه قرار بگیرند.

این امر می تواند به تشخیص بیماری در مراحل اولیه کمک کند. حتی در مورد خانواده فرد متوفی شده به دلیل بیماری عروق کرونر، برای از بین بردن هرگونه خطر باید غربالگری انجام شود. گزینه های درمانی پیشگیرانه شامل داروها و پروسه های جراحی است.


سوال: برای پیشگیری از گرفتگی رگهای قلب چه بخوریم؟

تغییر در رژیم غذایی در کاهش خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر مهم است. اگر مطمئن نیستید که چه چیزی را در رژیم غذایی خود باید تغییر دهید، پزشک می تواند شما را راهنمایی کند. به عنوان مثال، شما باید از رژیم های غذایی با چربی اشباع شده و کلسترول زیاد خودداری کنید، زیرا باعث ایجاد پلاک می شوند. چربی اشباع شده و کلسترول را می توان در محصولات حیوانی و لبنیات، روغن های پالم و نارگیل یافت. همچنین باید مصرف لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) را کاهش داده و در عین حال مصرف لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) را افزایش دهید. علاوه بر این باید انتخاب های سالم تری مانند میوه و سبزیجات تازه، گوشت بدون چربی و ماهی انجام دهید.

منبع: narayana health

[wp_ulike]

.برای ارتقاء کیفیت مطالب امتیاز دهید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر هانی جمعه ۱۵ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 238 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر، خسته نباشید
    من مدتیه قلبم طوری منقبض میشه و چند لحظه به همون حالت میمونه به همراه درد که احساس میکنم حمله قلبی عارض شده. خواستم بدونم مشکل چی هست؟ ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۱۵ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب متاسفانه اطلاعات ارائه شده برای پاسخگویی دقیق کافی نیست
  • تصویر کاربر smr شنبه ۲ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 207 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من حدود سه ماه هستش احساس کرختی و سری در دست چپ مخصوصا بازو دارم و به کتفم میزنه و کمی احساس نفس تنگی میکنم چند وقت پیش ضربان بالا داشتم که اکو نوار قلب همه ازمایش های خونی هولتر همه این هارو در طول این سه ماه انجام دادم ایا این حالت به قلب ربط داره برج پنج امسال هم کرونا گرفتم ولی چندان اذیت نکرد
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۲ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب خیر لطفاً با یکی از همکاران محترم متخصص طب فیزیکی مشورت بفرمایید
  • تصویر کاربر امراللهی جمعه ۱ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 220 مشاهده پرسش
    سلام خدمت شما بزرگوار
    من ۳۴ سال سن دارم که نزدیک ۴ ساله قفسه سینه دردم از نصف شب شروع میشه و تا صبح که از خواب بلند بشم ادامه داره.به محض نشستن در رختخوابم درد کمتر میشه و تا یک ربع طول می کشه تا درد خوب بشه.
    راهنمایی کنید که باید چکار کنم.کیفیت زندگی و خوابمو تحت تاثیر قرار داده.
    ممنونم از شما
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۱ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب از پنتو استفاده بفرمایید
  • تصویر کاربر سجاد یکشنبه ۲۶ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 535 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید وقت بخیر
    ببخشید آقای دکتر دوباره مزاحم میشم
    همانی هستم که 16 ساله گفتید مشکلی قلبی نیست دارو معده ادامه بدید و گفتید مشکل قبلی نیست
    ببخشید آقای دکتر آیا این رنگ لب طبیعی است؟
    1. تصویر کاربر سجاد یکشنبه ۲۶ دی ۰( 2 سال پیش)
      ببخشید آقای دکتر شاید واضح نباشد عکس اما لب بالایی از پایین کبود ترک می‌زند طبیعیه؟
    2. تصویر کاربر سجاد یکشنبه ۲۶ دی ۰( 2 سال پیش)
      بعد آقای دکتر گفتید 3 ماه حداقل دارو معده را بخورم اما دارو ها تمام شده چند هفته پیش.(دارو ها این ها بودند : امپرازول صبح ناشتا شب قبل شام یک قرص جویدنی فاموتادین، پرپرانول یک قرص سبز ریز هم بود ببخشید اسمش فراموش کردم)
    3. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۲۶ دی ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض بله رنگ لب طبیعی است و اختلاف معنی داری ندارند. داروها را تمدید کنید
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر امین یکشنبه ۱۹ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 411 مشاهده پرسش
    سلام۴۲سالمه چهارساله ورزش میکنم بدنسازی ومدتیست دردهای چرخشی درقسمت جلوووسط قفسه سینه وگاهی زیربغل سمت چپ وگاهی پشت کتف سمت چپ وگاهی پشت وسط سینه وگاهی نزدیک گردن بصورت خیلی خفیف دارم که بافعالیت تشدیدنمیشودامودادم گفتن نرماله نظرشماچیس
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۱۹ دی ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب نرمال بودن اکو ردکننده گرفتگی عروق نیست در صورتی که ریسک فاکتور قلبی ندارید و در حین ورزش درد تشدید نمی شود با یکی از همکاران محترم متخصص طب فیزیکی مشورت بفرمایید و در غیر اینصورت نیاز به بررسی بیشتری از نظر گرفتگی عروق قلبی دارید
  • تصویر کاربر مانیا شنبه ۱۸ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 214 مشاهده پرسش
    با سلام
    من خانمی هستم 40 ساله، تقریبا 6 سال پیش دچار تاکی کاردی شدید شده بودم که به مدت دو سال پروپرونالول مصرف کردم از دز 40 شروع شد تا به 10 رسید. پرولاپس دریچه میترال دارم. تابستان امسال مبتلا به کرونا شدم و بعد از دو ماه اکو و نوارقلب دادم که مشکلی نبود. فشار خونم بیشتر مواقع 11 است ولی فاصله بین فشار سیستول و دیاستولم اکثرا 2 است. الان تقریبا چند روز است که دچار تاکی کادری شدم در قسمت قفسه سینه و دست چپ احساس گرفتگی و درد مبهم دارم که استرسم را بالا برده و این حالت بیشتر در مواقع استراحت ایجاد می شود تا فعالیت. خواهشمندم راهنمایی بفرمائید.
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۱۸ دی ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب لطفاً تصویر نوار قلب خود را بفرستید و بفرمایید که دیابت، فشارخون، چربی خون، مصرف دخانیات و یا سابقه خانوادگی بیماریهای قلبی را دارید یا خیر؟
  • تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۱۶ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 476 مشاهده پرسش
    سلام دکتر ببخشید من فشار خون مادرم هر هفته چند بار چک میکنم سنشون حدود 55 سال هستش بیشتر فشارشون روی 11یا 12 هستش ولی بعضی صبح ها احساس ضعف نسبتا بالا میکننو باید غذا بخورن و فشارشون حدودا میرسه به 14 دکتر مشکلش جدیه خدای نکرده چیکار کنیم؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه پنجشنبه ۱۶ دی ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب خیر نگران نباشید. در صورت شک به مشکل فشارخون یک هولتر فشار خون ۲۴ ساعته انجام دهند
    2. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه پنجشنبه ۱۶ دی ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب خیر نگران نباشید. در صورت شک به مشکل فشارخون یک هولتر فشار خون ۲۴ ساعته انجام دهند
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر A پنجشنبه ۲ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 450 مشاهده پرسش
    سلام
    من دختری۱۷ ساله هستم.چند ماهی میشه ک روزی چند بار قلبم درد میگیره.مخصوصا اوقاتی ک ناراحت میشم.احساس میکنم یه چیز خیلی سنگین روی قفسه سینمه.همزمان با قلبم سرمم درد میگیره.تنگی نفس هم میگیرم.مثلا بعضی اوقات هر۱۰ثانیه یک بار نفس میکشم.اون لحظه بخاطر درد قلبم حتی خودمم دوس ندارم نفس بکشم.ممنون میشم اگه راهنماییم کنین
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه پنجشنبه ۲ دی ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب موارد مورد اشاره عصبی است و جای نگرانی نیست
  • تصویر کاربر هدیه سه شنبه ۳۰ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 242 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید
    من چند روز پیش نصفه شب از درد شدید بیش از حد کتف چپم بیدارش م به حدی درد داشتم نتونستم بخوابم قادر به حرکت دستم نبودم خدا رو شکر باکمی مقاومت دستم تونستم حرکت بدم
    ولی مشکل اینجاست نفس عمیق نمی تونم بکشم درد قفسه سینه ام زیاده درد از قسمت پشت کتف خیلی خیلی زیاد زیاد تر میشه


    به حدی هست قادر به نفس کشیدن نمیشم نمی دونم چرا کتفم بیشتر درد می کنه نفس عمیق گاهی موقع ها انگاری نشکون از زیر قلبم می کشند

    البته من مشکل معده دارم از معده میشه
    تا حالا همچین دردی رو تجربه نکرده بودم
    بدبختی آینه بعد از چند روز هنوز ادامه داره
    میشه راهنمایی بفرمائید،🥺🙏
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۳۰ آذر ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب لطفاً از مسکن هایی نظیر ژلوفن استفاده بفرمائید و جهت ویزیت به یکی از همکاران محترم متخصص بیماریهای داخلی مراجعه بفرمایید
  • تصویر کاربر محسن شنبه ۲۷ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 248 مشاهده پرسش
    سلام
    چهارماه پیش کرونا بادرگیری ریه وتپش داشتم الان دیگه ضربان نرمال شده پرانول ده روزی یکی مصرف میکردم اکو و نوار قلب نرماله قبلا فرستادم نگاه کردین الان چهارروزه قطعش کردم از دیشبه دست چپ و سمت چپ سینه درد دارم وزیر گلو و دور گردن احساس گرفتگی و سوزشه وضربان قلب بین ۷۰ تا ۸۰ هست
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۲۷ آذر ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب نگران نباشید جای نگرانی نیست
درحال دریافت اطلاعات