علائم، تشخیص و درمان سکته قلبی شدید

 زمانی که صحبت از سکته قلبی شدید می شود ، احتمالاً شخصی را تصور می کنید که ناگهان قفسه سینه خود را می گیرد و به زمین  می افتد . اما سناریو یک حمله قلبی شدید همیشه این گونه  نیست. اگرچه برخی از حملات قلبی چشمگیرتر هستند ، اما حمله قلبی همیشه جدی است. حمله قلبی چه خفیف چه  شدید باشد ، اگر بدانید چه کاری باید انجام دهید ، می توانید شانس زندگی طولانی تر و سالم تر خود را افزایش دهید.

انواع حملات قلبی

سه نوع حمله قلبی  وجود دارد که عبارتند از:

  • انفارکتوس میوکارد با صعود قطعه ST (STEMI )
  • انفارکتوس میوکارد بدون صعود قطعه ST (NSTEMI )
  • اسپاسم عروق کرونر یا آنژین ناپایدار

“قطعه ST” به الگویی که در الکتروکاردیوگرام ظاهر می شود ، اشاره دارد که نمایش دهنده  ضربان قلب شما است. فقط در انفارکتوس میوکارد با صعود قطعه ST  قسمت های بالا رفته را نشان می دهد. انفارکتوس میوکارد با صعود قطعه ST  و انفارکتوس میوکارد بدون صعود قطعه ST هر دو می توانند باعث ایجاد آسیب های  قلبی مهم شوند.

سکته قلبی شدید چیست؟

سکته قلبی شدید بخش بزرگی از ماهیچه های قلب را تحت تأثیر قرار می دهد و باعث آسیب شدیدی به قلب می شود. این حالت ممکن است با انسداد شریان کرونر که بخش بزرگی از خونرسانی قلب را تأمین می کند ، اتفاق بیافتد. این حالث باعث می شود جریان خون به قلب کاملا مسدود شود .

سکته قلبی شدید می تواند منجر به غش کردن ، ایست و مرگ سریع یا آسیب دائمی قلب شود. همچنین می تواند منجر به نارسایی قلبی، آریتمی های قلبی و افزایش خطر حمله قلبی دوم شود.

علائم سکته قلبی شدید

علائم سکته قلبی شدید

حمله شدید قلبی که شامل  انفارکتوس میوکارد با صعود قطعه و انفارکتوس میوکارد بدون صعود هستند، عبارتند از:

انفارکتوس میوکارد با صعود قطعه ST

علامت کلاسیک انفارکتوس میوکارد با صعود قطعه ST  درد در مرکز قفسه سینه است. این ناراحتی در قفسه سینه ممکن است به عنوان یک فشار یا تنگی به جای درد شدید توصیف شود. برخی افرادی که آن را تجربه می کنند ، احساس درد در یک یا هر دو بازو یا پشت ، گردن یا فک خود را نیز توصیف می کنند.

علائم دیگری که ممکن است همراه با درد قفسه سینه باشند عبارتند از:

در صورت بروز علائم حمله قلبی ، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید. بیشتر افرادی که دچار حمله قلبی می شوند ، دو یا چند ساعت منتظر کمک می مانند. این تاخیر می تواند منجر به صدمات قلبی پایدار یا حتی مرگ شود.

انفارکتوس میوکارد بدون صعود قطعه ST

برخلاف انفارکتوس میوکارد با صعود قطعه ST  ، در انفارکتوس میوکارد بدون صعود قطعه ST  شریان کرونر فقط در قسمتی مسدود می شود. انفارکتوس میوکارد بدون صعود قطعه ST  هیچ تغییری در بخش ST در الکتروکاردیوگرام را نشان نمی دهد.

آنژیوگرافی عروق کرونر میزان انسداد شریان را نشان می دهد. در آزمایش خون نیز میزان پروتئین تروپونین بالا را نشان می دهد. اگرچه ممکن است آسیب قلبی کمتری داشته باشد ، اما انفارکتوس میوکارد بدون صعود قطعه ST  نیز یک وضعیت جدی است.

چگونه حمله قلبی تشخیص داده می شود؟

برای تعیین علت علائم ممکن است نیاز به آزمایش های مختلفی داشته باشید.

الکتروکاردیوگرام

الکتروکاردیوگرام فعالیت الکتریکی قلب شما را ثبت می کند. این کار می تواند به تشخیص مشکلات ریتم قلب کمک کند. همچنین می تواند آسیب ناشی از کاهش جریان خون را پیدا کند.

آزمایش خون

هنگامی که جریان خون کاهش می یابد ، پروتئین های ویژه ای در خون نشت می کنند. آزمایش خون می تواند این پروتئین ها را تشخیص دهد. پزشک شما طی ۲۴ تا ۴۸ ساعت اول پس از شروع علائم ، چندین بار خون شما را آزمایش می کند.

آزمایش ‌های دیگر برای تشخیص حملات قلبی

تست های دیگری که پزشک ممکن است درخواست کند شامل موارد زیر است:

  • اکوکاردیوگرام
  • عکس اشعه ایکس از قفسه سینه
  • تصویربرداری هسته ای
  • آنژیوگرافی عروق کرونر

درمان سکته قلبی شدید

درمان سکته قلبی شدید

درمان به علت ایجاد علائم بستگی دارد. در صورت بروز آنژین حاد (درد قفسه سینه) ، احتمالاً پزشک به شما نیتروگلیسیرین و آسپیرین می دهد. نیتروگلیسیرین جریان خون به قلب شما را بهبود می بخشد. این کار می تواند با گسترش شریان هایی که خون را به قلب منتقل می کنند ، علائم شما را به طور موقت تسکین دهد.

اگر دچار حمله قلبی شدید، پزشک می تواند کارهای زیر را انجام دهد :

دارو برای سکته قلبی

به داروی مورد نظر ترومبولیتیک می گویند. این دارو می تواند به حل شدن لخته خونی که باعث انسداد شریان کرونر شده است ، کمک کند.

انجام آنژیوگرافی عروق کرونر

که به معنای عکساز عروق خونی با اشعه ایکس است

آنژیوپلاستی یا استنت گذاری

آنژیوپلاستی شامل قرار دادن یک بالون کوچک در شریان بازو یا پا می باشد. بالون از طریق شریان به قلب فرستاده می شود . این بالون شریان های مسدود شده عروق کرونر را باز می کند. میله فلزی کوچکی به نام استنت ممکن است در شریان گذاشته شود تا شریان مسدود را باز نگه دارد.

جراحی بای پس عروق کرونر

اگر آنژیوپلاستی یا استنت گذاری مناسب نباشد ، ممکن است شما به این جراحی بزرگ بای پس عروق کرونر احتیاج داشته باشید. پزشک یک ورید سالم از پا یا بالاتنه شما را خارج می کند. او می تواند انسداد عروق کرونر را با این رگ دور بزند . این کار اجازه می دهد تا خون در اطراف انسداد جریان یابد.

داروهای پس از سکته قلبی

درمان سکته قلبی  شدید هم چنین شامل داروهایی است که حتی پس از ترخیص از بیمارستان باید آن ها را مصرف کنید. این داروها به بهبود جریان خون به قلب ، جلوگیری از لخته شدن و کاهش خطرات حمله قلبی دیگر کمک می کنند. این داروها شامل موارد زیر است:

  • آسپرین
  • مسدود کننده های بتا
  • استاتین
  • مهار کننده های ACE
  • روغن ماهی

پزشک شما داروهای مناسب برای شما تجویز می کند. اگر دچار حمله قلبی شده اید ، پزشک نیز در مورد تغییرات سبک زندگی با شما صحبت خواهد کرد. برای جلوگیری از بروز علائم بیماری قلبی بیشتر می توانید این تغییرات را ایجاد کنید.

[wp_ulike]

.برای ارتقاء کیفیت مطالب امتیاز دهید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر فائزه یکشنبه ۱۹ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 488 مشاهده پرسش
    سلام دکتر عزیز وقتتون به خیر،ان شاءالله خیر دنیا و عقبی ببینید که پاسخگوی سوالات بیماران هستید،خدا شما حفظ کنه ان شاءالله تعالی،دکتر بزرگوار من دچار وسواس فکری هستم،گاهی اوقات یکسری افکار هیجانی سراغم میاد و میخوام کنترلشون کنم،نمیشه،یک استرس و اضطراب فراگیر سراغم میاد،تپش قلب میگیرم،قبلا داروهای ضد افسردگی استفاده میکردم،اما زیاد تاثیر نداشت،به نظر شما دارو باید مصرف کنم؟کدوم دارو که هم آرام بخش باشه و هم وابستگی نیاره؟دکتر قبلا امی پرامین،اسنترا،کلردیازپوکساید مصرف میکردم،اما خیلی خوب نبودن...ممنونم از راهنماییتون...
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۱۹ دی ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب لطفاً در مورد ترکیب داروهای مناسب برای شما با همکاران محترم روانپزشک مشورت بفرمایید ولی حتماً بجز دارو از روان‌درمانی نیز بهره بگیرید
  • تصویر کاربر علی سه شنبه ۱۴ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 216 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید من دوازده ساله پشت سرم قسمت چپ درد شدید دارم دوساله که متوجه شدم فشارخون ۱۸.۵و۱۶ و۱۵ هست آیاسردردم مربوط به فشارخون بالاست ؟ چه قرصی مصرف کنم؟ سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۱۴ دی ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب ممکن است سردرد شما ناشی از بالا بودن فشارخون باشد. فعلا از والزومیکس ۵٫۱۶۰ روزانه یک عدد استفاده بفرمایید
  • تصویر کاربر محسن دوشنبه ۱۳ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 221 مشاهده پرسش
    سلام، من 10 سال پیش رفتم دکتر گقت افتادگی دریچه داری قرص داد خوردم خیلی بی حال میشدم دیگه نخوردم الانم 30 سالمه با وزن 70..... تقریبا 1 ساله پشتم یکسره درد میکنه، و بعضی وقتها هم دستم..... میترسم برم دکتر میخام ببينم خطر داره یا نه؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۱۳ دی ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب متأسفانه اطلاعات ارائه شده برای پاسخگویی دقیق کافی نیست
  • تصویر کاربر ابراهیم یکشنبه ۵ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 228 مشاهده پرسش
    باسلام خدمت استاد گرامی بنده به گفته همسرم شبها طوری خرو پف میکنم که انگار تنفسم یک لحظه قطع میشه خودمم گاهی تو خواب احساس میکنم که تنفسم سخت میشه آیا ممنکنه که با وزن ۵۰ به آپنه خواب مبتلا باشم و آیا امکان داره که سردرد و سرگیجه های صبحگاهی و فشار دیاستول بالا به این دلیل باشه و اگه اینطوریه برا تشخیص و درمان باید چکار کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۵ دی ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب بله پاسخ هر دو سوال شما مثبت است و نیاز به انجام تست خواب دارید
    2. تصویر کاربر ابراهیم یکشنبه ۵ دی ۰( 2 سال پیش)
      دکتر جان این تست رو کجا انجام بدم؟
    3. تصویر کاربر ابراهیم یکشنبه ۵ دی ۰( 2 سال پیش)
      به چه تخصصی مراجعه کنم؟
    4. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۵ دی ۰( 2 سال پیش)
      همکاران محترم متخصص بیماریهای ریوی
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر Baran چهارشنبه ۱ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 215 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر‌
    من ۱۷ ساله هستم.
    من مدت ها بود که هر از گاهی تپش قلب میگرفتم.اما الان بعد از بیدار شدن از خواب تپش قلب شدید میگیرم و تا مدتی ادامه داره بعضی اوقات هم سرگیجه میگیرم.میخواستم بدونم علتش چیست؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۱ دی ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب لطفاً یک هولتر نوار قلب ۴۸ ساعته انجام دهید
  • تصویر کاربر عبدالله دوشنبه ۲۹ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 236 مشاهده پرسش
    با سلام
    لطفا نظر و تجویزتان را نسبت به گزارش اکو اعلام بفرمائید.
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۲۹ آذر ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب در گزارش اکوکاردیوگرافی به نارسایی پیشرفته قلبی و کاهش شدید عملکرد و قدرت انقباض بطن چپ اشاره شده است که نیازمند بررسی علت و درمان مناسب برای آن است تنها دارویی که میتوان بر اساس اطلاعات اکوکاردیوگرافی به شرط مجاز بودن از نظر بالینی ( کارکرد کلیه ها، فشارخون و ضربان قلب) توصیه کرد کارودیلول و کاپتوپریل یا لوزارتان است و سایر داروهای مورد نیاز بر اساس اطلاعات بدست آمده از شرح حال، معاینه بالینی و سایر اطلاعات آزمایشگاهی و پاراکلینیکی است
  • تصویر کاربر Mohammadreza چهارشنبه ۱۷ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 227 مشاهده پرسش
    سلام و وقت بخیر،دکتر من۱۶سالمه‌،وحدود دوهفته پیش ضربان قلبم رو با دستگاه گرفتم و رفته بود روی۱۶۰،رفتم بیمارستان بهم یه قرص داد و برگشتم خونه،اما امروز هم که گرفتم۱۳۰بودش،هیچ مشکلی هم از قبل نداشتم،هیچ مصرفی چیزی هم ندارم،هیچ کدام از اعضای خانواده هم این مشکل رو ندارن،چیکار کنم به نظرشما؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۱۷ آذر ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب خدمت در زمانی که میزان ضربان قلب خود را با دست و نه دستگاه اندازه گیری می کنید چه میزان است؟
  • تصویر کاربر هانیه پنجشنبه ۴ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 214 مشاهده پرسش
    ببخشید این برون ده قلب که گفتین کم میشه به حالت اول بر میگرده من الان ۵۵ برون ده ام چون برای ازمون استخدامی که دادم مهمه
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه پنجشنبه ۴ آذر ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب حداقل در کوتاه مدت خیر
  • تصویر کاربر K پنجشنبه ۴ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 218 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر. بنده پارسال سمت چپ قفسه سینم تیر می‌کشید و بی‌ اهمیت بودم ولی امسال بیشتر شد و وقتی تیر می‌کشه پاهام یخ میکنه و سوزن سوزن میشه. رفتم اکو گرفتم دکتر گفت شلی دریچه داری. پرانول 10 دادن. وقتی پرانول رو نمی‌خورم تیر شدید میکشه. از طرفی هم چند ماه دیگ باید برای سربازی اقدام کنم.ایا مشکلی پیش میاد؟ ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه پنجشنبه ۴ آذر ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب خیر مشکلی پیش نخواهد آمد نگران نباشید
  • تصویر کاربر رز یکشنبه ۳۰ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 217 مشاهده پرسش
    پدرم ۸۵ سالشه ضربان قلبش ۳۰ تا ۳۵ میزنه دکتر قلب گفته قلبش خیلی ضعیف کار میکنه حالا عمل لیزر پروستات داره دکتر قلب میگه احتمال اینکه به هوش نیاد زیاد هست ایا این نظر درسته
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۳۰ آبان ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب جراحی ایشان پر ریسک محسوب می‌شود و نیاز به تمهیدات خاص خود را دارد
درحال دریافت اطلاعات