علائم، تشخیص و درمان سکته قلبی شدید

 زمانی که صحبت از سکته قلبی شدید می شود ، احتمالاً شخصی را تصور می کنید که ناگهان قفسه سینه خود را می گیرد و به زمین  می افتد . اما سناریو یک حمله قلبی شدید همیشه این گونه  نیست. اگرچه برخی از حملات قلبی چشمگیرتر هستند ، اما حمله قلبی همیشه جدی است. حمله قلبی چه خفیف چه  شدید باشد ، اگر بدانید چه کاری باید انجام دهید ، می توانید شانس زندگی طولانی تر و سالم تر خود را افزایش دهید.

انواع حملات قلبی

سه نوع حمله قلبی  وجود دارد که عبارتند از:

  • انفارکتوس میوکارد با صعود قطعه ST (STEMI )
  • انفارکتوس میوکارد بدون صعود قطعه ST (NSTEMI )
  • اسپاسم عروق کرونر یا آنژین ناپایدار

“قطعه ST” به الگویی که در الکتروکاردیوگرام ظاهر می شود ، اشاره دارد که نمایش دهنده  ضربان قلب شما است. فقط در انفارکتوس میوکارد با صعود قطعه ST  قسمت های بالا رفته را نشان می دهد. انفارکتوس میوکارد با صعود قطعه ST  و انفارکتوس میوکارد بدون صعود قطعه ST هر دو می توانند باعث ایجاد آسیب های  قلبی مهم شوند.

سکته قلبی شدید چیست؟

سکته قلبی شدید بخش بزرگی از ماهیچه های قلب را تحت تأثیر قرار می دهد و باعث آسیب شدیدی به قلب می شود. این حالت ممکن است با انسداد شریان کرونر که بخش بزرگی از خونرسانی قلب را تأمین می کند ، اتفاق بیافتد. این حالث باعث می شود جریان خون به قلب کاملا مسدود شود .

سکته قلبی شدید می تواند منجر به غش کردن ، ایست و مرگ سریع یا آسیب دائمی قلب شود. همچنین می تواند منجر به نارسایی قلبی، آریتمی های قلبی و افزایش خطر حمله قلبی دوم شود.

علائم سکته قلبی شدید

علائم سکته قلبی شدید

حمله شدید قلبی که شامل  انفارکتوس میوکارد با صعود قطعه و انفارکتوس میوکارد بدون صعود هستند، عبارتند از:

انفارکتوس میوکارد با صعود قطعه ST

علامت کلاسیک انفارکتوس میوکارد با صعود قطعه ST  درد در مرکز قفسه سینه است. این ناراحتی در قفسه سینه ممکن است به عنوان یک فشار یا تنگی به جای درد شدید توصیف شود. برخی افرادی که آن را تجربه می کنند ، احساس درد در یک یا هر دو بازو یا پشت ، گردن یا فک خود را نیز توصیف می کنند.

علائم دیگری که ممکن است همراه با درد قفسه سینه باشند عبارتند از:

در صورت بروز علائم حمله قلبی ، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید. بیشتر افرادی که دچار حمله قلبی می شوند ، دو یا چند ساعت منتظر کمک می مانند. این تاخیر می تواند منجر به صدمات قلبی پایدار یا حتی مرگ شود.

انفارکتوس میوکارد بدون صعود قطعه ST

برخلاف انفارکتوس میوکارد با صعود قطعه ST  ، در انفارکتوس میوکارد بدون صعود قطعه ST  شریان کرونر فقط در قسمتی مسدود می شود. انفارکتوس میوکارد بدون صعود قطعه ST  هیچ تغییری در بخش ST در الکتروکاردیوگرام را نشان نمی دهد.

آنژیوگرافی عروق کرونر میزان انسداد شریان را نشان می دهد. در آزمایش خون نیز میزان پروتئین تروپونین بالا را نشان می دهد. اگرچه ممکن است آسیب قلبی کمتری داشته باشد ، اما انفارکتوس میوکارد بدون صعود قطعه ST  نیز یک وضعیت جدی است.

چگونه حمله قلبی تشخیص داده می شود؟

برای تعیین علت علائم ممکن است نیاز به آزمایش های مختلفی داشته باشید.

الکتروکاردیوگرام

الکتروکاردیوگرام فعالیت الکتریکی قلب شما را ثبت می کند. این کار می تواند به تشخیص مشکلات ریتم قلب کمک کند. همچنین می تواند آسیب ناشی از کاهش جریان خون را پیدا کند.

آزمایش خون

هنگامی که جریان خون کاهش می یابد ، پروتئین های ویژه ای در خون نشت می کنند. آزمایش خون می تواند این پروتئین ها را تشخیص دهد. پزشک شما طی ۲۴ تا ۴۸ ساعت اول پس از شروع علائم ، چندین بار خون شما را آزمایش می کند.

آزمایش ‌های دیگر برای تشخیص حملات قلبی

تست های دیگری که پزشک ممکن است درخواست کند شامل موارد زیر است:

  • اکوکاردیوگرام
  • عکس اشعه ایکس از قفسه سینه
  • تصویربرداری هسته ای
  • آنژیوگرافی عروق کرونر

درمان سکته قلبی شدید

درمان سکته قلبی شدید

درمان به علت ایجاد علائم بستگی دارد. در صورت بروز آنژین حاد (درد قفسه سینه) ، احتمالاً پزشک به شما نیتروگلیسیرین و آسپیرین می دهد. نیتروگلیسیرین جریان خون به قلب شما را بهبود می بخشد. این کار می تواند با گسترش شریان هایی که خون را به قلب منتقل می کنند ، علائم شما را به طور موقت تسکین دهد.

اگر دچار حمله قلبی شدید، پزشک می تواند کارهای زیر را انجام دهد :

دارو برای سکته قلبی

به داروی مورد نظر ترومبولیتیک می گویند. این دارو می تواند به حل شدن لخته خونی که باعث انسداد شریان کرونر شده است ، کمک کند.

انجام آنژیوگرافی عروق کرونر

که به معنای عکساز عروق خونی با اشعه ایکس است

آنژیوپلاستی یا استنت گذاری

آنژیوپلاستی شامل قرار دادن یک بالون کوچک در شریان بازو یا پا می باشد. بالون از طریق شریان به قلب فرستاده می شود . این بالون شریان های مسدود شده عروق کرونر را باز می کند. میله فلزی کوچکی به نام استنت ممکن است در شریان گذاشته شود تا شریان مسدود را باز نگه دارد.

جراحی بای پس عروق کرونر

اگر آنژیوپلاستی یا استنت گذاری مناسب نباشد ، ممکن است شما به این جراحی بزرگ بای پس عروق کرونر احتیاج داشته باشید. پزشک یک ورید سالم از پا یا بالاتنه شما را خارج می کند. او می تواند انسداد عروق کرونر را با این رگ دور بزند . این کار اجازه می دهد تا خون در اطراف انسداد جریان یابد.

داروهای پس از سکته قلبی

درمان سکته قلبی  شدید هم چنین شامل داروهایی است که حتی پس از ترخیص از بیمارستان باید آن ها را مصرف کنید. این داروها به بهبود جریان خون به قلب ، جلوگیری از لخته شدن و کاهش خطرات حمله قلبی دیگر کمک می کنند. این داروها شامل موارد زیر است:

  • آسپرین
  • مسدود کننده های بتا
  • استاتین
  • مهار کننده های ACE
  • روغن ماهی

پزشک شما داروهای مناسب برای شما تجویز می کند. اگر دچار حمله قلبی شده اید ، پزشک نیز در مورد تغییرات سبک زندگی با شما صحبت خواهد کرد. برای جلوگیری از بروز علائم بیماری قلبی بیشتر می توانید این تغییرات را ایجاد کنید.

[wp_ulike]

.برای ارتقاء کیفیت مطالب امتیاز دهید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر رادین دوشنبه ۶ اردیبهشت ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 235 مشاهده پرسش
    ایا داروی خاصی هست برای جلوگیری از درد وناراحتی ناشی از عارضه؟هزینه جراحی ترمیم چقدر هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۶ اردیبهشت ۰( 3 سال پیش)
      خیر دارویی برای جلوگیری از پیشرفت بیماری نیست در مورد هزینه نیز باید از مرکز مورد نظر استعلام بفرمایید
  • تصویر کاربر Ghj شنبه ۲۱ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 517 مشاهده پرسش
    سلام خواش میکنم زودتر جواب بدین من بیزو پرولول 2ونیم میلی هرصبح مصرف میکردم و صربانم از60بالا نمی‌رفت الان نوبت دکتر دارم ازاسترس ضربان قلبم 69هست آیا یک دوز 2ونیم دیگه مصرف کنم؟ مشکل رگ اضاف قلب
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۲۱ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب بله
  • تصویر کاربر احسان شنبه ۱۶ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 251 مشاهده پرسش
    آقای دکتر فرموده بودین هولتر24ساعته گرفتم من فشارم 14 روی 9الی10 هستش ضربان قلبمم همش بالای100 هستش من قرص اعصاب هم مصرف میکنم سرترالین100هر12ساعت
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۱۶ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      پاسخ شما در سوال قبلی داده شد
  • تصویر کاربر اتوسا شنبه ۱۶ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 212 مشاهده پرسش
    سلام .ممنونم که به سوال قبلی من جواب دادید. شوهرم حدود ۱۵ روزه که ایست قلبی داشته و بهش گفتن که ۴۰ درصد قلبش سالمه دیابت هم داره .۴۶ سال سنشه . تو قلبش فنر گذاشتن.سر کار میره .الان تو قفسه سینه وپشتش ودست چپش درد داره .ایا طبیعیه؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۱۶ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب تا مدتی پس از تعبیه استنت درد سینه قابل انتظار است ولی پس از سه هفته غیر معمول است
  • تصویر کاربر مینا چهارشنبه ۶ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 213 مشاهده پرسش
    سلام .در رابطعه با تیر کشیدن قلبم اکو و گزارش اکو ک خواستینو براتون فرستادم .
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۶ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب لطفاً خود سوال را نیز مجدداً بفرستید
  • تصویر کاربر هادی شنبه ۲۵ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 194 مشاهده پرسش
    سلام وخسته نباشید.ببخشید آیابعداز ابلیشن قلب نیاز به باتری دارد.باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۲۵ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب بجز موارد نادر و بجز مواردی که از قبل پلن درمانی ابلیشن برای کنترل پاسخ بطنی در فیبریلاسیون دهلیزی و سپس تعبیه پیس میکر باشد، خیر نیاز به تعبیه پیس میکر نیست
  • تصویر کاربر محمدحسین پنجشنبه ۲۳ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 219 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر قرص والسا تا یک ومتورالنصف صبع ونصف شب
    دوشب است فشارم دیشب فشارم 15 شود رفتم اورژانس قرص کابنابوریل زیرزبونی داد امشب هم 14شود یکی استفاده کردم لطفا راهنمایی می کنید چکارکنم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه پنجشنبه ۲۳ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب نیازی به استفاده از کاپتوپریل زیر زبانی نیست. یک هولتر فشارخون ۲۴ ساعته انجام دهید
  • تصویر کاربر صادق چهارشنبه ۲۴ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 217 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکترمن نمکی برای قلب ازتون سوال کردم بعضی مواقع پدرم فشارش به هشت میرسه ازچیه
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۲۴ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب لطفاً سوال خود را بطور کامل بفرستید
  • تصویر کاربر یگانه یکشنبه ۷ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 211 مشاهده پرسش
    با سلام و وقت بخیر
    من مدت ده ماهه که گاهی( چهار یا پنج بار در این مدت) دچار درد خفیف مداوم در سمت چپ قفسه ی سینه میشم که بعد از دو سه روز خودش خوب میشه. دفعه ی پیش حدود ۵ دقیقه درد قوی تر شد( نه اونقدر که نتونم فعالیتم رو ادامه بدم) و بعد دوباره برگشت به همون درد خفیف. این بار هم درد خفیف با ضربان قلب بالا( حدود صد) شروع شد و باز هم بعد از سه چهار روز خیلی بهتر شده.
    با توجه به اینکه من سابقه ی استرس و مشکلات روحی دارم و الان دانشجوی سال آخر دکترا هستم و برای دفاع از پایان نامه استرس دارم و همینطور نگرانی برای ابتلا به بیماری کووید و مسایل دیگه، آیا ممکنه این درد ها با وضعیت روحی من مرتبط باشند؟ یا برای مشکل قلبی باید به متخصص مراجعه کنم؟
    ضمن اینکه تا به حال به روانپزشک و روانشناس مراجعه نکردم اما چندین ساله که علایم افسردگی رو ( گاهی شدید هست) به وضوح در خودم مشاهده می کنم.

    با سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۷ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب احتمال منشاء عصبی و قلبی (بویژه اگر ریسک فاکتورهای گرفتگی عروق قلبی را داشته باشید) هر دو مطرح است پیشنهاد میکنم که جهت بررسی های اولیه به یکی از همکاران محترم متخصص بیماریهای قلب و عروق مراجعه فرمایید و در صورت تایید ایشان مبنی بر عدم وجود مشکلات قلبی آنگاه مسیر روانشناسی را پیگیری کنید.
  • تصویر کاربر م یکشنبه ۷ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 259 مشاهده پرسش
    جناب اقای دکتر ایادرسی تی انژیو سروگردن تمامی عروق صورت وعروق چشم ها هم دیده میشوند ؟درسونوگرافی داپلر سروگردن چه طور؟باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۷ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب در سی تی آنژیوگرافی سر و گردن عروق خیلی ریز دیده نمی شوند ولی عروق با سایز عروق چشم قابل رویت هستند. در سونوگرافی داپلر عروق سر و گردن فقط عروق بزرگ دیده می‌شوند ولی در TCD بطور غیر مستقیم عروق ریز هم بررسی می شوند.
درحال دریافت اطلاعات