اهمیت ضربان قلب هدف در چیست؟

هدف ما از انجام ورزش، کاهش وزن و سالم نگه داشتن بدن است. حال دانستن ضربان قلب هدف و چگونگی عملکرد قلب، می تواند به شما در انجام بهتر این کار کمک کند. ما در این نوشتار به بررسی ضربان قلب هدف و ایستا می پردازیم.

برای کنترل کیفیت ورزش خود، فرد باید میزان ضربان قلب خود را در زمان ورزش بررسی کند. با توجه به سن و وضعیت جسمی فرد ضربان قلب هدف ورزش هر فرد بین ۵۰ تا ۸۵ % ضربان قلب حداکثر فرد است.

چرا به ضربان هدف نیاز داریم؟

اگر به دنبال کاهش وزن خود از طریق ورزش هستید، آنچه که اهمیت بسیاری دارد، این است که بتوانید شدت و سختی تمرینات خود را با توجه به سطحی که در آن قرار دارید، تنظیم کنید. شما می توانید با محاسبه ضربان قلب هدف ، این کار را انجام دهید.

میزان ضربان قلب شما در هنگام فعالیت چطور است و چگونه می‌توان آن را محاسبه کرد؟ نمودار ساده ی ما به شما کمک خواهد کرد تا متوجه چگونگی عملکرد قلب خود، در هنگام ورزش شوید.

همچنین این نمودار به شما کمک خواهد کرد تا زمان استراحت نرمال، بیشترین حد ضربان قلب متناسب با سن، شدت تمرینات و عوامل دیگری که بر میزان ضربان قلب تأثیر دارند، را پیدا کنید.

 توجه
مصرف برخی داروها بر میزان ضربان قلب تأثیرگذار است و ممکن است فرد دارای حداکثر ضربان قلب اندکی باشد. در صورت ابتلا به مشکلات قلبی و مصرف دارو، از پزشک خود بپرسید میزان طبیعی ضربان قلب شما چقدر باید باشد.

ضربان قلب ایستا

ضربان قلب ایستا، تعداد دفعات ضربان قلب در هر دقیقه در حالت استراحت است، بهترین زمان محاسبه آن در هنگام صبح، پیش از بیرون آمدن از رختخواب و نوشیدن چای یا قهوه است.

عوامل موثر بر ضربان قلب ایستا

۶۰ الی ۱۰۰ ضربان در دقیقه برای بیشتر انسان‌ها طبیعی است،

  • استرس
  • اضطراب
  • هورمون‌ها
  • برخی داروها
  • فعالیت‌های فیزیکی

ضربان قلب ایستا در افراد ورزشکار و افرادی که فعالیت زیادی دارند، ۴۰ بار در دقیقه می باشد. پایین بودن سطح ضربان قلب ایستا، بهتر است، زیرا ماهیچه‌های قلب به‌ قدر کافی قوی بوده و دارای شرایط مناسبی هستند، از این‌ رو نیازی نیست برای پمپاژ خون به‌ سختی فعالیت کنند.

ضربان قلب ایستای  بالاتر، می تواند نشانه فعالیت فیزیکی اندک، فشار خون بالا و اضافه‌ وزن باشد

ضربان قلب

ضربان قلب هدف

ضربان قلب هدف به شما برای رسیدن به هدف مورد نظر کمک می‌کند و باعث می‌شود تا بیشترین بهره را از هر حرکت ببرید. حتی اگر ورزشکار حرفه‌ای نباشید، دانستن ضربان قلب هدف به شما برای محاسبه سطح سلامت بسیار کمک می‌کند.

به زبان ساده، ضربان قلب هدف میزان ضربان قلب در دقیقه است که انتظار می رود قلب شما در حال فعالیت ورزشی داشته باشد.

در جدول پایین، نقطه ضربان قلب هدف برای سنین مختلف مشخص‌شده است. حداکثر ضربان قلب ۲۲۰ بار منهای سن شما است.

حالا برای تعیین ضربان قلب هدف طی ورزش باید درصدی از ماکزیمم ضربان قلب را در نظر بگیرید. این محدوده معمولا بین ۵۰ تا ۸۵ درصد است.  مثلا این مقدار برای فرد ۴۵ ساله با حداکثر ضربان قلب ۱۷۵ حدود ۸۷ تا ۱۴۸ ضربان در دقیقه می شود.

در مقابل ستون مربوط به هر سن، ضربان قلب هدف مربوط به آن سن آمده است. در این جدول اعداد به‌صورت میانگین به‌عنوان راهنمایی کلی آمده اند.

سننقطه ضربان قلب هدف ۵۰-۸۵%میانگین حداکثر ضربان قلب ۱۰۰%
۲۰ ساله۱۰۰-۱۷۰ بار در دقیقه bpm۲۰۰ bpm
۳۰ ساله۹۵-۱۶۲ bpm۱۹۰ bpm
۳۵ ساله۹۳-۱۵۷ bpm۱۸۵ bpm
۴۰ ساله۹۰-۱۵۳ bpm۱۸۰ bpm
۴۵ ساله۸۸-۱۴۹ bpm۱۷۵ bpm
۵۰ ساله۸۵-۱۴۵ bpm۱۷۰ bpm
۵۵ ساله۸۳-۱۴۰ bpm۱۶۵ bpm
۶۰ ساله۸۰-۱۳۶ bpm۱۶۰ bpm
۶۵ ساله۷۸-۱۳۲ bpm۱۵۵ bpm
۷۰ ساله۷۵-۱۲۸ bpm۱۵۰ bpm

ضربان قلب خودتان را پیدا کنید.

پس از مشخص کردن هدف اصلی‌تان، می‌توانید ضربان قلب را کنترل کنید. در هنگام فعالیت، ضربان قلب را به‌صورت مرتب کنترل کنید. در صورت استفاده از ابزارهای دیجیتال، کار بسیار آسان خواهد بود اما در صورت عدم دسترسی به آن، می‌توان به‌صورت دستی این عمل را انجام داد.

بهترین قسمت های بدن برای اندازه‌گیری ضربان قلب عبارتند از:

✅ مچ‌ دست‌

✅ جلو آرنج

✅ کنار گردن

✅ بالای پا

برای اندازه‌گیری دقیق ضربان قلب، دو انگشت اشاره را روی یکی از محل‌ های ذکر شده می‌ گذاریم و تعداد نبض‌ها را در ۶۰ ثانیه می‌ شماریم. شما همچنین می‌ توانید همین کار را در ۲۰ ثانیه انجام دهید و حاصل را در عدد ۳ ضرب کنید.

توصیه می‌شود از انگشت شست برای گرفتن نبض استفاده نکنید، زیرا شست، خود دارای نبض ضعیفی است.

 

دکتر سعید یزدانخواه متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی
برای پرسش از دکتر سعید یزدانخواه برروی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

[wp_ulike]

.برای ارتقاء کیفیت مطالب امتیاز دهید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر داود دوشنبه ۱ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 255 مشاهده پرسش
    با سلام
    خدمت دکتر محترم
    بنده ۴۲ سالمه تا بحال مشکل قلبی نداشتم نه اهل سیگارم نه مشروب
    جدیدا معده درد دارم سمت چپ معدم درد شدید داره هرچی میخورم هضم نمیشه و این حالت دردش میزنه به دستدچپم کتفم و تا انگشت البته هر با یه قسمت تیر میکشه و درد میکنه گاهی کتف درد و شانه وگردن بعد یه دفعه مچ دستم بعضی موقعه میزنه به ساعد و یا رگ روی کف دستم و بعضی موقع هم نیست وقتی چیزی میخورم توی معدم گیر میکنه میزنه پشتم و سر گیجه میگیرم ولی درد قفسه سینه ندارم یا این که
    نفس کم نمیارم توی راه رفتن تنگی نفسم ندارم
    فقط معده درد و حالت تهوع و طپش دارم و این حالت ربطی به استراحت کار کردن نداره ممکن باشه ممکن نباشه دکتر جان دکتر عمومی رفتم قرص معده داد ولی نگرانم گفتم قلبم باشه یا گرفتگی باشه ممنون میشم راهنمایی بفرمایید یه عرض دیگه ضعف دارم و ساق پام درد میکنه و تیک میزنه بعضی جای بدنم و کارم استرس داره ممنون میشم راهنمایی بفرمایین
    با سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۱ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب

      بدون انجام آزمایش های بیشتر و آزمون های مربوط به قلب و عروق تشخیص ممکن نیست، لطفا به یکی از همکارن متخصص قلب و عروق مراجعه نمایید.

  • تصویر کاربر رضا یکشنبه ۳۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 225 مشاهده پرسش
    سلام عرض ادب من 28سالم حدود 10سال که هروقت قرص یا پودر اشتها میخورم بعد از مدت سه روز که استفاده میکنم موقع خواب یا دراز کشیدن درست روی قلبم تیر میکشه به شکلی که از خواب بیدار میشم و چند دقیقه میشینم یا ایستاده میمونم کاملا درد متوقف میشه فقط در زمان استفاده از موارد های اشتها اور این اتفاق می افته لطفا راهنمایی کنید ممنون میشم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۳۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      به احتمال زیاد موادی در داخل این داروها وجود دارند که باعث تشدید ریفلاکس شما می شوند توصیه می کنم که از این داروها استفاده نکنید و همزمان از پنتوپرازول روزانه ۴۰ میلی گرم هر صبح نیم ساعت قبل از غذا استفاده بفرمایید

  • تصویر کاربر امید شنبه ۳۰ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 231 مشاهده پرسش
    باسلام و خسته نباشید،بنده فیلم نامه نویس هستم و در حال تحقیق بر روی بیماری قلبی در کودکان هستم(بیماری های مادر زادی یا محیطی).بنده میخواستم در مورد بیماری قلبی که در کودکان 6تا 8 سال وجود دارد و در بیشتر مواقع منجر به مرگ آنها می شود اطلاعاتی به دست بیارم،بیماری که درمان آن امکان پذیر نیست و یا امان پذیر است ولی درصد موفقیت خیلی پایین است.با تشکر و خسته نباشید بابات سایت خوب و اطلاعات خوبتون خسته نباشید خدا قوت.
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۳۰ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      سوال شما خارج از حیطه کاری این سایت است لطفاً برای دستیابی به اطلاعات مورد نیاز به منابع موجود در اینترنت ایا رفرنس های معتبر علمی مراجعه بفرمایید

  • تصویر کاربر افسانه سه شنبه ۲۶ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 322 مشاهده پرسش
    باسلام . دختر ۶ماهه دارم که ۲دریچه مشترک داره و یه سوراخ وفشارریه بالا تونوبت عمل هست . سینه خیز رفتنش به قلبش فشار میاره یانه ممنون میشم زود جواب بدین
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۲۶ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      خیر فشار زیادی به قلب نمی آورد

  • تصویر کاربر عادل دوشنبه ۲۵ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 204 مشاهده پرسش
    پسرم مادرزادی دیواره بین دهلیز 20 درصد باز بود با گذشت 4 ماه کاملا بسته شد که دکتر میگه باعث شده فشار دریچه آئورت به 73 میلی متر جیوه برسه که نرمال اش 30 هست. تو اکو کاردیوگرافی تنگی دریچه تشخیص داد ولی فقط داروی پروپرانول 10 اونم یک چهارم هر 12 ساعت تجویز کرد.
    میخواستم بپرسم چرا برای بالون به جراح معرفی نمیکنه . میترسم گلدن تایم رو از دست بدیم . تو تو رو خدا کمک کنید
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۲۵ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      لطفاً تصاویر نتیجه اکوکاردیوگرافی را بفرستید

  • تصویر کاربر اکبری یکشنبه ۲۴ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 479 مشاهده پرسش
    با سلام، در هنگام خواب و استراحت چه ظهر و چه
    شب کف پا هام انقدر داغ میشود که احساس میکنم نفسم بالا نمیاد حتما باید دستمال خیس کنم بزارم روی پاهام تا آروم بشم، لطفا علت و راهکار بهم معرفی کنید. ضمنا سنم 38ساله، با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۲۴ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      توصیه می کنم که از ضمن انجام یک سری آزمایش و مصرف روزانه یک عدد آسپرین ۸۰ میلی گرمی با یکی از همکاران متخصص طب فیزیکی هم مشورت بفرمایید

  • تصویر کاربر براتي شنبه ۱۶ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 236 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید خدمت اقای دکتر یزدانخواه
    خانمی٢۵ ساله مجرد هستم یکسال پیش متوجه شدم که دچار کم کاری تیروئید هستم بعد از اون دارو مصرف کردم ولی چون ادم بسیار استرسی و فکر و خیالی هستم فشار خونم پایینه و تپش قلب شدید میگیرم ضربان بالای ١٠٠ بقدری زیاد میشه که قفسه سینه م درد میگیره اکو و نوار قلب انجام دادم که بمن گفتن دچار افتادگی دریچه میترال بصورت حاد هستم و قرص پروپرانول و کلردیازپکساید دادن ولی در حال عمومی من تغییری ایجاد نکرد جدیدا درد در سینه و زیر بغل میکشه و شبها از تنگی نفس زیاد خواب و سلب کرده ازم
    زمانی که میخوام بلند شوم جلوی چشمم سیاهی میاد و سرم گیج میره
    نمیدونم باید چیکار کنم با این مشکل ممنون میشم راهنمایی کنید
    سپاسگزارم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۱۶ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      لطفاً تصویر گزارش اکو را بفرستید

  • تصویر کاربر محیا شنبه ۱۶ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 293 مشاهده پرسش
    جناب دکتر سلام و با عرض شرمندگی فراوان من قبلا از شما سوالی پرسیدم اما متاسفانه شرایط را درست بازگو نکردم
    من به تازگی دوچار درد شدید لگن شدم که احتمال عفونت داده شد و در حال حاضر صبح و شب من یک سرم همراه با سفتریاکسون دریافت میکنم
    چند وقتی هست به شدت از ناحیه ی پشت ماهیچه پا دوچار درد شدم کمی برجستگی در رگهای پا قابل لمس هم وجود دارد اما هیچگونه تورم پایی ندارم ...آیا امکانش هست در پا من لخته ایجاد شده اما به دلیل دریافت سرم لخته حرکت کرده باشه و مانع از بروز علایم مثل تورم پا شده باشه؟؟درد پای من گاهی با استراحت بهتر میشود ...لازم به ذکر است که من قبلا به شدت چاق بودم و از حدود یک ماه پیش من رژیم خام گیاه خواری گرفتم و خیلی کم روغن مصرف ‌کردم...من یک دختر مجرد و بیست و پنج ساله هستم ....ممنون میشم من رو راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۱۶ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      نشانه هایی که به آنها اشاره کرده اید نشانه بیماری گرفتگی عروق نیستند ولی در صورت بالا بودن کلسترول ممکن هست که بسته به میزان کلسترول خون نیاز به مصرف دارو داشته باشید

  • تصویر کاربر محیا شنبه ۱۶ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 284 مشاهده پرسش
    سلام دکتر خسته نباشید ..دکتر من دختر ۲۵ ساله هستم که مقداری کلسترول خونم بالاست ..چند وقت پیش دوچار عفونت شدید شدم که لگن منو درگیر کرد و تحت درمان با سفتریاکسون قرار گرفتم چند وقته مچ پای من فقط شبا به شدت درد میگیره و من برآمدگی قسمت از رگ پام رو با دست احساس میکنم احتمال داره من انسداد عروق داشته باشم...دکتر درد فقط شبا مثلا ساعت ده به بعد به سراغم میاد
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۱۶ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      نشانه هایی که به آنها اشاره کرده اید نشانه بیماری گرفتگی عروق نیستند ولی در صورت بالا بودن کلسترول ممکن هست که بسته به میزان کلسترول خون نیاز به مصرف دارو داشته باشید

  • تصویر کاربر اشوان چهارشنبه ۱۳ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 259 مشاهده پرسش
    سلام خانمی 42ساله هستم که دو روزی است که قلبم تیر میکشد البته خیلی کوتاه ولی مکرر آیا برام خطرناکه
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۱۳ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      اطلاعات ناکافی است

درحال دریافت اطلاعات