اهمیت ضربان قلب هدف در چیست؟

هدف ما از انجام ورزش، کاهش وزن و سالم نگه داشتن بدن است. حال دانستن ضربان قلب هدف و چگونگی عملکرد قلب، می تواند به شما در انجام بهتر این کار کمک کند. ما در این نوشتار به بررسی ضربان قلب هدف و ایستا می پردازیم.

برای کنترل کیفیت ورزش خود، فرد باید میزان ضربان قلب خود را در زمان ورزش بررسی کند. با توجه به سن و وضعیت جسمی فرد ضربان قلب هدف ورزش هر فرد بین ۵۰ تا ۸۵ % ضربان قلب حداکثر فرد است.

چرا به ضربان هدف نیاز داریم؟

اگر به دنبال کاهش وزن خود از طریق ورزش هستید، آنچه که اهمیت بسیاری دارد، این است که بتوانید شدت و سختی تمرینات خود را با توجه به سطحی که در آن قرار دارید، تنظیم کنید. شما می توانید با محاسبه ضربان قلب هدف ، این کار را انجام دهید.

میزان ضربان قلب شما در هنگام فعالیت چطور است و چگونه می‌توان آن را محاسبه کرد؟ نمودار ساده ی ما به شما کمک خواهد کرد تا متوجه چگونگی عملکرد قلب خود، در هنگام ورزش شوید.

همچنین این نمودار به شما کمک خواهد کرد تا زمان استراحت نرمال، بیشترین حد ضربان قلب متناسب با سن، شدت تمرینات و عوامل دیگری که بر میزان ضربان قلب تأثیر دارند، را پیدا کنید.

 توجه
مصرف برخی داروها بر میزان ضربان قلب تأثیرگذار است و ممکن است فرد دارای حداکثر ضربان قلب اندکی باشد. در صورت ابتلا به مشکلات قلبی و مصرف دارو، از پزشک خود بپرسید میزان طبیعی ضربان قلب شما چقدر باید باشد.

ضربان قلب ایستا

ضربان قلب ایستا، تعداد دفعات ضربان قلب در هر دقیقه در حالت استراحت است، بهترین زمان محاسبه آن در هنگام صبح، پیش از بیرون آمدن از رختخواب و نوشیدن چای یا قهوه است.

عوامل موثر بر ضربان قلب ایستا

۶۰ الی ۱۰۰ ضربان در دقیقه برای بیشتر انسان‌ها طبیعی است،

  • استرس
  • اضطراب
  • هورمون‌ها
  • برخی داروها
  • فعالیت‌های فیزیکی

ضربان قلب ایستا در افراد ورزشکار و افرادی که فعالیت زیادی دارند، ۴۰ بار در دقیقه می باشد. پایین بودن سطح ضربان قلب ایستا، بهتر است، زیرا ماهیچه‌های قلب به‌ قدر کافی قوی بوده و دارای شرایط مناسبی هستند، از این‌ رو نیازی نیست برای پمپاژ خون به‌ سختی فعالیت کنند.

ضربان قلب ایستای  بالاتر، می تواند نشانه فعالیت فیزیکی اندک، فشار خون بالا و اضافه‌ وزن باشد

ضربان قلب

ضربان قلب هدف

ضربان قلب هدف به شما برای رسیدن به هدف مورد نظر کمک می‌کند و باعث می‌شود تا بیشترین بهره را از هر حرکت ببرید. حتی اگر ورزشکار حرفه‌ای نباشید، دانستن ضربان قلب هدف به شما برای محاسبه سطح سلامت بسیار کمک می‌کند.

به زبان ساده، ضربان قلب هدف میزان ضربان قلب در دقیقه است که انتظار می رود قلب شما در حال فعالیت ورزشی داشته باشد.

در جدول پایین، نقطه ضربان قلب هدف برای سنین مختلف مشخص‌شده است. حداکثر ضربان قلب ۲۲۰ بار منهای سن شما است.

حالا برای تعیین ضربان قلب هدف طی ورزش باید درصدی از ماکزیمم ضربان قلب را در نظر بگیرید. این محدوده معمولا بین ۵۰ تا ۸۵ درصد است.  مثلا این مقدار برای فرد ۴۵ ساله با حداکثر ضربان قلب ۱۷۵ حدود ۸۷ تا ۱۴۸ ضربان در دقیقه می شود.

در مقابل ستون مربوط به هر سن، ضربان قلب هدف مربوط به آن سن آمده است. در این جدول اعداد به‌صورت میانگین به‌عنوان راهنمایی کلی آمده اند.

سننقطه ضربان قلب هدف ۵۰-۸۵%میانگین حداکثر ضربان قلب ۱۰۰%
۲۰ ساله۱۰۰-۱۷۰ بار در دقیقه bpm۲۰۰ bpm
۳۰ ساله۹۵-۱۶۲ bpm۱۹۰ bpm
۳۵ ساله۹۳-۱۵۷ bpm۱۸۵ bpm
۴۰ ساله۹۰-۱۵۳ bpm۱۸۰ bpm
۴۵ ساله۸۸-۱۴۹ bpm۱۷۵ bpm
۵۰ ساله۸۵-۱۴۵ bpm۱۷۰ bpm
۵۵ ساله۸۳-۱۴۰ bpm۱۶۵ bpm
۶۰ ساله۸۰-۱۳۶ bpm۱۶۰ bpm
۶۵ ساله۷۸-۱۳۲ bpm۱۵۵ bpm
۷۰ ساله۷۵-۱۲۸ bpm۱۵۰ bpm

ضربان قلب خودتان را پیدا کنید.

پس از مشخص کردن هدف اصلی‌تان، می‌توانید ضربان قلب را کنترل کنید. در هنگام فعالیت، ضربان قلب را به‌صورت مرتب کنترل کنید. در صورت استفاده از ابزارهای دیجیتال، کار بسیار آسان خواهد بود اما در صورت عدم دسترسی به آن، می‌توان به‌صورت دستی این عمل را انجام داد.

بهترین قسمت های بدن برای اندازه‌گیری ضربان قلب عبارتند از:

✅ مچ‌ دست‌

✅ جلو آرنج

✅ کنار گردن

✅ بالای پا

برای اندازه‌گیری دقیق ضربان قلب، دو انگشت اشاره را روی یکی از محل‌ های ذکر شده می‌ گذاریم و تعداد نبض‌ها را در ۶۰ ثانیه می‌ شماریم. شما همچنین می‌ توانید همین کار را در ۲۰ ثانیه انجام دهید و حاصل را در عدد ۳ ضرب کنید.

توصیه می‌شود از انگشت شست برای گرفتن نبض استفاده نکنید، زیرا شست، خود دارای نبض ضعیفی است.

 

دکتر سعید یزدانخواه متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی
برای پرسش از دکتر سعید یزدانخواه برروی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

[wp_ulike]

.برای ارتقاء کیفیت مطالب امتیاز دهید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مقدم دوشنبه ۱۲ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 166 مشاهده پرسش
    دوازده روز پیش مادرم آنژیو پلاستی کرده از راه دست، روز به روز کبودی دستش بیشترمیشه ممکنه نشت خون داشته باشه یا طبیعیه؟ مادروم دیابت هم داره،خطرناک نیست؟ (دستش سرد نیست ضربان هم نداره که بگیم عفونت داره درد آنچنانی هم نداره)
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۱۲ مهر ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب این میزان کبودی و خونریزی طبیعی نیست لطفاً به پزشک محترم معالج ایشان مراجعه بفرمایید
  • تصویر کاربر ناصر دوشنبه ۱۲ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 176 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر عزیز و گل
    حدود 10 ماه قبل یه دونه فنر گذاشتم روی یکی از رگهای قلبم ولی الان حالم خیلی خیلی خوبه فقط پلاویکس و نیتروکسیر و روزاستاتین میخورم ، نه قند دارم نه چربی و نه فشار خون، حدود یک ماهه که بدنسازی رو شروع کردم و مشکلی به وزنه زدن ندارم و حتی احساس میکنم حالم بهتر شده ،
    1- جسارتا میخواستم بدون میتونم آیا مشکلی برام پیش نمیاد که ورزش بدنسازی انجام میدم
    2- آیا میتونم پودر پروتیین بخورم ؟ (ببخشید آخه به هیچ وجه گوشت و چربی نمی خورم)
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۱۲ مهر ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب لطفاً تصاویر گزارش آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی و اکوکاردیوگرافی خود را بفرستید
  • تصویر کاربر Yortp یکشنبه ۱۱ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 136 مشاهده پرسش
    درود برشما، باعرض پوزش از جنابعالی،از اونجایی که خیلی تعریف شما رو شنیدم و فاصلم تا تهران خیلی زیاد هست یه درخواست از شما داشتم آقای دکتر لطفا کمکم کنید خانمی جوانی هستم، من وجود راه اضاف در قلب دارم 8ماه تحت کنترل بودم با بیزو پرولول، سیتالوپرام ازوقتی سیتالوپرام قطع کردم هنگام رفتن در🌅افتاب 🌅دچار تند تپشی و تند نبضی در گردن میشم نهایت ضربان تا 115 میره و با خوردم مجدد بیزوپرولول آروم میشم نهایت فشار دراون لحظه 13رو7خواهشمندم راهنماییم کنید، سپاسگزارم پاداش شما با خدا
    1. تصویر کاربر Yortp شنبه ۱۰ مهر ۰( 2 سال پیش)
      این ضربان های گردن تا نیم ساعت طول میکشه و وقتی. بیزوپرولول میخورم به حالت قبل برمیگرده فقط هم در افتاب اینجور میشم
    2. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۱۱ مهر ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب این وضعیت طبیعی است و نکته غیر طبیعی وجود ندارد نگران نباشید
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر توتی یکشنبه ۱۱ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 288 مشاهده پرسش
    سلام
    دختری ۲۷ ساله هستم که از ۱۶ سالگی که بخاطر دردقلبی و تپش قلب به دکتر مراجعه کردم تشخیص پرولاپس میترال برام داده شد.از چندین سال پیش نوع تپش قلب هایم عوض شده و سرعتش بالاتر رفته و در حالت ایستاده بدون فعالیت ۱۴۰ هست و دوبار هم ۱۶۰ شد. نوع دیگر تپش قلبی که چندین بار تحربه کردم به صورت لرزش قلب بود و نوع دیگر اینکه تعداد ضربان خیلی بالا نبود اما ضربان خیلی محکم بود و نوع بعدی تعداد ضربان حدود ۹۰ اما انگار یک ضربان که میزد صربان بعدی انجام نمیشد و فاصله ی زمانی میوفتاد و بعدی یهو خیلی محکم زده میشد. و همینطور در این بین حس میکردم قلبم خالی میشه. این چند مدل تپش قلب را بارها داشتم. همچنین بعضی شب ها تنگی نفس دارم و عمل دم را نمیتوانم خوب انجام دهم و باید بارها نفس عمیق بکشم تا نفسم داخل برود. گاها وسط و سمت چپ و پشت چپ قفسه ی سینه ام احساس ناراحتی، فشار، گرفتگی، درد دارم. البته دوبار هم تیرکشیدن خیلی شدید در همین نواحی هم زمان با تپش قلب رخ داد. آخرین بار همین چند هفته پیش که به دکتر قلب مراجعه کردم گفتن: علاوه بر پرولاپس سندرم ولف پارکینسون وایت دارم و عصب اضافی در قلبم هست و باید مطالعه ی الکتروفیزیولوژی شوم. در ادامه نوار قلبم را ارسال کردم. اکو هم نرمال بود و بجز پرولاپس موردی را نشان نمیداد. ممنون میشم راهنماییم کنین. نظرتون چیه؟آیا واقعا ولف پارکینسون وایت دارم؟و باید مطالعه ی الکتروفیزیولوژی شوم؟ یا مشکلم چیز دیگریست؟
    پ.ن :دکتر قلب دیگری صرفا با دیدن نوار قلب و بدون معاینه ی حضوری گفتن:
    احتمال سکته ای که در گذشته رخ داده باشه، برام مطرحه و یا گرفتگی رگ و یا ضخیم شدن دیواره ی قلب
    پ.ن: سابقه ی بیماری قلبی خاصی جز پرولاپس در خانواده نداریم
    پ.ن: تیروییدم نرمال هست و از لحاظ استرس هم انسان آرومی هستم همیشه.
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۱۰ مهر ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب در نوار قلب ارسالی اثری از ولف پارکینسون نیست ولی راه فرعی می‌تواند مخفی باشد و در مطالعه الکتروفیزیولوژی مشخص شود با این حال نیاز به انجام این مطالعه ندارید و انجام یک هولتر ریتم طولانی مدت را توصیه می کنم. بدون رویت گزارش اکوکاردیوگرافی نمی توانم در مورد پرولاپس دریچه میترال و یا بزرگی قلب اظهار نظر کنم. در ضمن حالت اول توصیف شده شما با POT مطابقت دارد
    2. تصویر کاربر توتی شنبه ۱۰ مهر ۰( 2 سال پیش)
      عرض سلام مجدد
      من اکو‌ را در این پیام ضمیمه کردم.
      حالا چطور؟تشخیص سکته یا بزرگ شدن قلب یا ضخیم شدن یا گرفتگی رگ درست است؟
      و اگر نه، چه مورد دیگری محتمل هست؟
      ممنون
    3. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۱۱ مهر ۰( 2 سال پیش)
      بجز تجمع مقدار کمی مایع در اطراف قلب به مورد غیر طبیعی دیگری اشاره نشده است
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر محمد جمعه ۹ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 182 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت شما آقای دکتر . من و همسرم برای یک کودک در شیرخوارگاه برای فرزند خواندگی اقدام کردیم مدارک پزشکی کودک رو برامون ارسال کردن دارای سوراخی در قلبش هست میخواستم اگر امکانش هست مدارک رو مشاهده کنید و بفرمایید وضعیت بیماری در چه حد هست و آیا با دارو قابل درمان هست ؟ نوزاد یک ساله هست تشکر فرادان از شما .
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۹ مهر ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب این کودک دارای یک سوراخ در بین بطن چپ و راست است که فعلا مشکلی ایجاد نکرده است و احتمال بسته شدن خود بخودی را دارد ولی احتمال بسته نشدن نیز وجود دارد
  • تصویر کاربر سهراب جمعه ۹ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 175 مشاهده پرسش
    درود خدمت شما دکتر عزیز
    اقای دکتر پس ازدرد سینه وانجام انژو یک رگ گرفتگی داشتم که با استنت رفع شد
    من توی عمرم فشار خون نداشتم حتی حالا هم ندارم همیشه فشارم 12بوده درحالت خیلی بد 11بوده بااین حال طبق سرچ داروهام دراینترنت پزشک معالج سه تا داروی ضد فشار برآیم تجویز کرده، بتالکو_پلرون وانالاپریل
    آیا زیان اینها بیشتر از سودشان نیست؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۹ مهر ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب لطفاً تصویر گزارش اکوکاردیوگرافی، آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی خود را بفرستید
    2. تصویر کاربر سهراب جمعه ۹ مهر ۰( 2 سال پیش)
      اکو جدید نگرفتم آنچه دارم مال روزیه که دچار حمله قلبی شدم وقبل از انژیو پلاستی است
    3. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۹ مهر ۰( 2 سال پیش)
      تصویر همان اکوکاردیوگرافی را بفرستید
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر آرامش پنجشنبه ۸ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 145 مشاهده پرسش
    سلام
    صبح نصف قرص سوتالول و یک عدد وراپامیل 40
    بعدازظهر دوباره یک عدد قرص وراپامیل40 و شب هم یک عدد اسپرین مصرف میکنند مشکلی پیش نمی آورد
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه پنجشنبه ۸ مهر ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب مشکل از چه بابت؟ علت مصرف داروها؟ طبیعتاً هر دارو عوارض جانبی خود را دارد
    2. تصویر کاربر آرامش پنجشنبه ۸ مهر ۰( 2 سال پیش)
      سلام
      ۸سال قبل تپش قلب داشتند و سه روز ccu بستری شدند و دکتر فقط سوتالول دادند و دوباره تپش قلبشون شروع شد و این داروها را دادند که براتون فرستادم
      از نظر تداخل دارویی این داروها مشکل ندارند ؟
    3. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه پنجشنبه ۸ مهر ۰( 2 سال پیش)
      مصرف وراپامیل و سوتالول تداخل زیادی دارد و بهتر است که این دو دارو با یکدیگر مصرف نشوند
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر نعیمه پنجشنبه ۸ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 148 مشاهده پرسش
    سلام فشارخون کوچک من زیادشده فشارخون بزرگ ۱۳وکوچک نه میخواستم بدونم علتش چیه که فشارکوچک من زیادمیشه بعضی موقع ها خودم فشارخونم بالاهست دارومیخورم ممنون جواب بدید
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه پنجشنبه ۸ مهر ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب در حدود ۹۰ درصد موارد علتی برای فشار خون مشخص نمی‌شود و مصرف دارو باید مرتب باشد و نه موردی
  • تصویر کاربر امیرحسین پنجشنبه ۸ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 177 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر سی تی آنژیو خواهرم را برایتان ارسال کردم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه پنجشنبه ۸ مهر ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب نیاز به مصرف دارو ( آسپرین و روزاواستاتین) دارند
  • تصویر کاربر مش چهارشنبه ۷ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 155 مشاهده پرسش
    باسلام وخداقوت.خداوندعالم راشاکریم که چنین انسانهای شریف وبزگواری افریدکه همواره درپی کسب رضایت وخشنودی پروردگارهستند همانندشماطبیب وپزشک حاذق وارجمندکه همه چیزراازدریچه پول ومادیات نگاه نمیکنید.سوال بنده درموردهمسرم میباشدکه ۴۰سالشه و۵ماه پیش کروناگرفتن و۳۰درصدریه درگیرشده بودکه خوشبختانه باعنایت حق ودرایت پزشک محترم بهبودیافتن اماالان فشارش همیشه پایینه ومعمولا۹روی۵است وضمناکم کاری تیرویددارندحدود۱۷سال که بالووتیروکسین تحت کنترله .فقط این فشارپایین مربوط به کروناس یاچیزدیگه لطفاراهنمایی کامل بفرمایید.سوال بعدی ایاقرص تیروییدما دام العمربایدمصرف بشه وعوارضی ندا ره.خیلی سپاسگزارم .خداوندپدرومادرمحترم وگرامیتان راقرین رحمت الهی قراربدهدکه چنین اولادصالحی تحویل جامعه داده است.
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۷ مهر ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب لطفاً میزان فشار خون را دقیق بفرمایید فشارخون سیستولی (بالایی) و دیاستولی (پایینی) هر دو چه مقدار هستند؟ قرص لووتیروکسین را نیز باید بطور دائم العمر استفاده کنند و هرچند وقت یکبار برای اطمینان از مناسب بودن دوز مصرفی دارو آزمایش تیروئید را انجام دهند
    2. تصویر کاربر مش چهارشنبه ۷ مهر ۰( 2 سال پیش)
      سلام اقای دکتر فشارخون همسرم بعدازکروناکه حدودپنج ماهی میگذره و30درصدریه درگیرشده بود معمولا ( 9 روی ۵)میباشد.چه راهنمایی میفرمایید.ممنون
    3. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۷ مهر ۰( 2 سال پیش)
      در صورتی که علامتی ندارند نیاز به اقدام خاصی نیست
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات