آنژیو قلب از راه دست چقدر طول میکشد؟

آنژیوگرافی عروق کرونر قلب از طریق دست یا رادیال عملی است که توسط متخصص قلب و عروق برای تشخیص انسداد و گرفتگی های عروقی که مانع عبور خون به قلب می شوند، به کار می رود. در این مقاله با آنژیو قلب از دست بیشتر آشنا می شوید.

مزایای آنژیوگرافی از راه دست

آنژیوگرافی جزو دسته ای از عمل ها است که با نام کاتترگذاری قلبی شناخته می شود. در آنژیوگرافی قلب رادیال، کاتتر از طریق دست به سیستم گردش خون شما وارد شده و توسط متخصص آنژیوگرافی به سمت محل مشکوک به گرفتگی عروق هدایت می شود.

در طول این عمل، نوع خاصی از رنگ که به وسیله ماشین های تصویربرداری قابل رؤیت است، به رگ های قلب تزریق می شود. سپس ماشین عکسبرداری یک سری عکس پشت سر هم گرفته و به پزشک این امکان را می دهد تا وضعیت شریان ها را از نزدیک ببیند و در صورت گرفتگی، آن را با آنژیوپلاستی باز کند.

برای کسب اطلاعات در خصوص آنژیوپلاستی می‌توانید به مقاله «آنژیوپلاستی» مراجعه کنید

آنژیوگرافی از راه دست به راحتی می تواند علت اصلی هر یک از بیماری های زیر را شناسایی کند:

  • علائم بیماری عروق کرونر مثل درد قفسه سینه
  • درد قفسه سینه، فک، گردن یا دست که علتش در آزمایش های دیگر مشخص نشود.
  • درد قفسه سینه که جدید باشد یا رو به افزایش باشد.
  • مشکل قلبی که مادرزادی باشد.
  • نتایج غیر عادی تست غیر تهاجمی فشار قلب
  • مشکلات دیگر مربوط به رگ های خونی یا جراحت قفسه سینه
  • مشکل دریچه قلب که نیاز به جراحی داشته باشد.

معمولا به دلیل خطر کمی که انجام آنژیوگرافی از طریق دست به دنبال دارد، قبل از آن تست های دیگری مانند تست فشار قلب، الکتروکاردیوگرام و اکوکاردیوگرام انجام می شود.

آنژیوگرافی

 چگونه باید برای انجام آنژیوگرافی  از دست آماده شد؟

متخصص قلب یا پرستار شما دستورالعمل هایی برای آماده شدن جهت آنژیوگرافی قلب را به شما می دهد.

  • اگر دارویی مصرف می کنید، مانند رقیق کننده های خون، با پزشک خود صحبت کنید زیرا ممکن است لازم باشد مصرف دارو را قلب از آنژیوگرافی قطع کنید.
  • از شما خواسته می شود چند ساعت قبل از فرآیند چیزی نخورید و ننوشید.
  • شمارش سلول های خونی شما، عملکرد کلیوی و آزمایش انعقاد خون ممکن است قبل از فرآیند برای شما درخواست شود.
  • قبل از فرآیند به شما داروهایی می دهند تا آرامش خود را حفظ کنید.

این فرآیند در بیمارستان و اتاق های خاصی انجام می شود که دارای ابزار های مخصوصی هستند.

روش انجام آنژیوگرافی از راه دست

در ادامه به بررسی مراحل آنژیوگرافی از دست می پردازیم.

۱. وارد کردن آنژیوکت به بازو

با شروع فرآیند آنژیوگرافی، پرستار یک آنژیوکت را به درون ورید بازوی شما وارد می کند تا از طریق آن مایعات و داروها را به راحتی برای شما تزریق کند. اگر در طی آنژیوگرفی مضطرب شوید، برای آرامش بیشتر شما داروهایی به شما می دهند.

۲. کاهش هوشیاری بیمار

در طی آنژیوگرافی درحالی که روی میز دراز شده اید، هوشیاری شما را کمتر می کنند، اما در تمام مراحل فرآیند بیدار می مانید. یک متخصص آنژیوگرافی قلب این کار را انجام می دهد.

۳. تزریق لیدوکایین

بعد از آرام شدن شما، پزشک از یک سوزن کوچک برای تزریق لیدوکایین استفاده می کند، که یک بی حس کننده ی موضعی است و ناحیه ی مدنظر را بی حس می کند.

وارد شدن این سوزن ممکن است تنها دردی باشد که شما در تمام فرآیند متوجه خواهید شد. این فرآیند معمولا بدون درد است.

از طریق این نقطه ی دستیابی که می تواند در ران یا بازو باشد، کاتتر از طریق شریان ها به قلب می رسد. به این دلیل که شریان ها عصبی ندارند، شما از عبور کاتتر در عروق خونی چیزی احساس نمی کنید.

۴. اشعه ایکس

دوربین اشعه ایکس به پزشک کمک میکند تا کاتتر را به سمت قلب برساند.

۵. تزریق رنگ حاجب

وقتی که کاتتر به درستی جایگذاری شد، متخصص  آنژیوگرافی رنگ حاجب را از طریق کاتتر به قلب و عروق آن تزریق خواهد کرد.

تصاویر آنژیوگرافی

بیشتر افراد هیچ احساسی در مورد این تزریق نخواهند داشت. هرچند بعضی افراد ممکن است یک ناراحتی کوچک در قفسه سینه خود احساس کنند که معمولا چند ثانیه طول می کشد. ممکن است کمی احساس سرگیجه و حالت تهوع داشته باشید.

هنگامی که اشعه ی ایکس از آن رنگ عبور می کند، شریان ها به عنوان سایه های سیاه روی یک زمینه ی سفید ظاهر می شوند. اگر شما دچار انسداد باشید، در یک ناحیه ی سفید ظاهر می شود.

۶. ضبط فیلم

دوربین اشعه ایکس یک فیلم را از حفرات قلبی و شریان های آن ضبط می کند. این فیلم به عنوان یک تصویر دیجیتال پزشکی ضبط می شود. متخصص قلب با مشاهده جریان خون، اندازه، شکل انسداد و طول آن می تواند بهترین روش درمانی را اتخاذ کند.

مدت بستری آنژیوگرافی قلب

اگر وضعیت بیمار مناسب باشد و نیاز به مراقبت های ویژه نباشد، معمولا همان روز یا نهایتا فردای روز آنژیوگرافی شریان رادیال، مرخص خواهد شد.

فیلم آنژیوگرافی قلب

فیلم آنژیوگرافی قلب از طریق دست که توسط دکتر یزدان خواه انجام می‌شود را در ویدیو زیر میتوانید مشاهده کنید.

عوارض آنژیوگرافی

بسیاری از من می پرسند که عوارض آنژیوگرافی چیست؟ آنژیوگرافی قلب در کل بی خطر است. هر چند، هر آزمایشی خطراتی دارد.

خونریزی، عفونت و بی نظمی در ضربان قلب ممکن است در صورت آنژیو قلب از دست به وجود بیایند. همچنین عوارض خطرناک تری، مانند حمله قلبی ، سکته مغزی و مرگ ممکن است ایجاد شوند، اما آنها شایع نیستد.

اگر به iodineیا رنگ حاجب حساسیت دارید، باید به متخصص آنژیوگرافی و پرستار خون اطلاع دهید، تا از داروهایی استفاده کنند که باعث بروز واکنش حساسیتی نشوند.

iodine چیست
ماده ای که در طول آزمایش استفاده میشود دارای iodine است. بعضی از بیماران یک واکنش کوچک به ماده تزریقی دارند، مانند راش های پوستی و خارش.

این ماده ندرتا سبب عوارض جدی کلیوی می شود، به خصوص اگر عملکرد کلیه قبل از فرآیند طبیعی باشد. در صورتی که عملکرد کلیه فرد به دلیل فشار خون یا دیابت مختل باشد، خطر بزرگتری برای ابتلا به عوارض او را تهدید می کند. اگر این عارضه ایجاد شود، صدمات اغلب موقت هستند اما بعضی اوقات می توانند دائمی باشند.

در حالی که احتمال بروز خطرات جدی پایین است، اما امکان بروز خطراتی مرتبط با فرایند آنژیوگرافی قلب از طریق دست نیز وجود دارد. رایج ترین خطرات این فرایند کبودی یا تورم در محل ورود کاتتر  می باشد. خطرات غیر رایج شامل موارد زیر می شوند:

  • واکنش حساسیتی به رنگ مخصوص اشعه ایکس و داروهایی که در حین فرایند داده می شوند.
  • حمله قلبی یا سکته مغزی
  • خونریزی
  • عفونت
  • ضربان های غیر عادی قلب که آریتمی قلبی نامیده می شوند.
  • آسیب دیدن شریان
  • کاهش عملکرد کلیوی

احتمال مرگ در آنژیوگرافی

باید بگوییم احتمال مرگ در اثر آنژیو فرایند نادری است. قبل از گرفتن رضایت عمل جراحی از بیمار، پزشک تمامی خطرات را به همراه جزئیات برای بیمار شرح می دهد. به بیمار توصیه می شود تا هر گونه سوال یا نگرانی خود را با تیم پزشکی مطرح کند. پزشک از بیمار درخواست می کند تا جهت اعلام رضایت خود از انجام فرایند، برگه ای را امضا کند.

آنژیو قلب چقدر طول میکشد

آنژیوگرافی قلب به طور معمول ۴۵ دقیقه تا یک ساعت زمان می برد. در آنژیوگرافی از مچ دست، بیمار دوره بستری کوتاهی دارد و معمولا پس از ۲ ساعت با تشخیص پزشک ترخیص می شود.

آنژیوگرافی از ران

آنژیوگرافی از راه پا

در آنژیوگرافی قلب از طریق پا ،شریان رانی در ناحیه ی کشاله ران، یکی از متداول ترین رگ های خونی است که پزشک برای وارد کردن کاتتر از آن استفاده می کند. در آنژیوگرافی پا تمام مراحل آنژیو از طریق کشاله ی ران بیمار انجام می شود.

آنژیوگرافی از طریق پا

گاهی اوقات پزشک آنژیوگرافی از راه عروق پا را به بیمار توصیه می کند. این عمل نیز کلیاتی مشابه آنژیو از طریق دست دارد ولی معمولا دوران بستری طولانی تری در بیمارستان دارد. برای اطلاعات بیشتر مقاله زیر را مطالعه کنید.

آنژیوگرافی از طریق پا

آنژیو از دست بهتره یا پا

گاهی ممکن است پزشک تصمیم بگیرد به جای شریان رانی از شریان بازویی برای وارد کردن کاتتر استفاده کند. در رابطه با اینکه آنژیو دست بهتر است یا پا باید متخصص قلب شما تصمیم بگیرد. این موضوع بسته به شرایط بیمار دارد و دکتر باید تشخیص دهد.

تفسیر نتایج آنژیوگرافی قلب

اگر آنژیوگرافی انسداد جدی نشان دهد:

  • ممکن است متخصص قلب مداخلات فوری مانند آنژیوپلاستی یا استنت گذاری را برای بازگشایی انسداد و برگرداندن جریان خون به مقدار طبیعی را در دستور کار قرار دهد،
  • ممکن است پزشک بر اساس گرفتگی رگ های قلب، عمل قلب باز را پیشنهاد دهد.

اما اگر آنژیوگرافی چیز خاصی را نشان ندهد، پزشک تغیرات سبک زندگی و یا داروهای مصرفی شما را پیشنهاد می دهد.

مراقبت های بعد از آنژیوگرافی قلب

مراقبت بعد از آنژیوگرافی

مراقبت بعد از آنژیوگرافی برای بهبودی سریع تر بیمار و جلوگیری از عوارض آنژیوگرافی بسیار مهم هستند.
با رعایت نکات مراقبت بعد از آنژیوگرافی به راحتی می توان دوران بهبودی و نقاهت را بدون مشکل پشت سر گذاشت و از عوارضی چون مثل لخته، تپش قلب، کبودی و ورم محل ورود کاتتر جلوگیری کرد.

برای آشنایی با مراقبت های بعد از آنژیوگرافی مقاله زیر را بخوانید

مراقبت بعد از آنژیوگرافی

⚠ توجه: 
اگر موارد زیر را متوجه شدید باید به پزشک اطلاع دهید:
✳ خونریزی، ترشحات یا تورم دردناک در ناحیه ای که کاتتر وارد شده است.
✳ تورم یا ضعف و بیحسی در ناحیه ای که کاتتر وارد شده است.

دکتر سعید یزدانخواه متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی
برای پرسش از دکتر سعید یزدانخواه برروی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

[wp_ulike]

.برای ارتقاء کیفیت مطالب امتیاز دهید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر حسن چهارشنبه ۱۰ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 251 مشاهده پرسش
    با سلام و ادب؛ در سی دی آنژیوگرافی، بلافاصله پس از تزریق ماده حاجب و نفوذ آن در عروق کرونر، هاله ای شبیه به پخش ماده رنگی در فضا مشاهده میشود؛آیا این ماده بر اثر فشار اسمزی به فضای بیرون شریان هم نفوذ میکند یا اینکه احتمال ایجاد منفذ میکروسکپی و یا پارگی در شریان باعث دیده شدن این هاله در محل تزریق میشود؟!!
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۱۰ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      دقیقاً متوجه منظور شما از پدیده توصیف شده نشدم ولی حدس میزنم که چیزی که در سی دی مشاهده کرده‌اید برگشت ماده حاجب از رگ به بیرون از رگ و به داخل آئورت باشد که غیر طبیعی نیست

  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۸ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 293 مشاهده پرسش
    باسلام واحترام از اقاي دكتر يزدان خواه مادر بند عمل آنزيوگرافي كاروئيد مغزه سمت راست بدن انجام دادقبلا عمل صحبت مي كرد ولي به از عمل ديگر نمي تواند صحبت كند چه كار بايد كردكه صحبت كند ما در منزل با ايشان وقت صحبت مي كنم ايشان نگاه مي كند ولي حرف نمي زند مارا راهنمايي كني ممنون از شما دكتر
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۸ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      لطفاً با یکی از همکاران محترم نورولوژیست مشورت بفرمایید ایشان دچار سکته مغزی شده اند

  • تصویر کاربر محمد یکشنبه ۷ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 582 مشاهده پرسش
    باسلام واحترام از اقاي دكتر يزدان خواه مادر بند عمل آنزيوگرافي كاروئيد مغزه سمت راست بدن انجام دادقبلا عمل صحبت مي كرد ولي به از عمل ديگر نمي تواند صحبت كند چرا بايد كردكه صحبت كند مادر منزل با ايشان وقت صحبت مي كنم ايشان نگاه مي كند ولي حرف نمي زند مارا راهنمايي كني ممنون از شما دكتر
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۷ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب

      لطفا مشخصات و سن بیمار و مدارک پزشکی و نتایج آزمایش های ایشان را برای بنده ارسال نمایید.
      می توانید به راحتی عکس این مدارک را با گوشی خود از طریق همین بخش پرسش و پاسخ ارسال کنید.

  • تصویر کاربر رومینا شنبه ۶ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 257 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر همسرم بالون وفنر گذاشتن از شریان دست والان همچنان بعد از 4 روز هنوز لرزش شدید دست دارن علت خاصی داره ممنونم بابت راهنماییتون
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۶ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      لرزش دست بعد از آنژیوگرافی از طریق دست ناشی از آنژیوگرافی نیست و ممکن است به علت اضطراب یا سایر مسائل باشد

  • تصویر کاربر پریسا یکشنبه ۳۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 358 مشاهده پرسش
    سلام
    وقت بخیر
    در هفته 27بارداری هستم
    برای گرفتن نتیجه ی انزیو یکی از نزدیکانم به بیمارستانم رفتم و بعد از ورود به بخش پذیرش و درفات نتیجه در قسمت انژیو، متوجه پوسترهای اخطار به خانم های باردار شدم
    ایا ورودم به بخش عمومی و راهروهای انژیوگرافی به طول حدودا یک ربع خطرناک بوده و ممکنه اتفاقی برای بچه ام بیفته؟
    به شدت نگرانم
    ممنون میشم جواب بدید
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۳۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      خیر ورود به محوطه های عمومی آنژیوگرافی مشکلی را برای شما ایجاد نخواهد کرد و از این بابت نگران نباشید

  • تصویر کاربر مهدی شنبه ۳۰ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 572 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر وقت بخیر برادر من ( 50ساله ) بعلت سکته ناقص و اعزام به بیمارستان دکتر قلب تشخیص داد 3 رگ قلبش مسدود شده اند یکی کامل یکی 90 درصد و یکی 50 درصد و انژیو و فنر گذاری برای رگ کامل مسدود شده انجام شد سوالم از شما اینه که دکتر معالج هنگام آنژیو گفته فقط یکی از رگهارو باز میکنم و نمیتونم هر سه تا رو با هم باز کنم چون به کلیه اش آسیب میرسه آیا این قضیه واقعیت داره و دیگر اینکه برای دو تا رگ مسدودی دیگر حتما باید آنژیو پلاست بشه یا با دارو درمانی امکان باز شدن هست؟ ممنون از توجه شما
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۳۰ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب بله این صحبت که ممکن هست برای باز کردن تمام رگ ها نیاز به انجام کار در چند جلسه باشد درست است
      در مورد اینکه آیا سایر عروق هم نیاز به آنژیوپلاستی دارند یا خیر بدون رویت سی دی نمیتونم اظهار نظر دقیقی بکنم ولی به احتمال خیلی زیاد یکی از اون دو رگ که ۹۰ درصد تنگ است نیاز به باز کردن داره و برای رگ سوم ممکن است که نیاز باشد یا نباشد

  • تصویر کاربر کینوس چهارشنبه ۲۷ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 232 مشاهده پرسش
    سلام شوهر من 39سالشه .دو هفته پیش سکته قلبی کرد بعد از آنژیوگرافی گفتن سه رگ بسته 90درصد داره نسبت به سن بهترین روش برای برطرف کردن چیه فنر یا عمل باز کدوم بهتره.ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۲۷ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      برای اظهار نظر دقیق نیاز به رویت سی دی آنژیوگرافی دارم زیرا محل گرفتگی، طول گرفتگی، شدت گرفتگی، وجود شاخه جانبی، کارکرد کلیه و عملکرد قلب و بسیاری از عوامل دیگر در تصمیم‌گیری در این زمینه موثر هستند

  • تصویر کاربر زهرا شنبه ۲۳ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 486 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر.مادرم دوماه بیشتر بخاطر درد قفسه سینه و فک انژیو شدن ک فنر و بالن براشون گذاشتن الان درقسمت پشت کتف سمت چپ احساس درد میکنه و گاهی فکش درد میگیره از روزیم ک مرخص شده زانو درد شدیده و بدنش کبود میش و میخاسم بدونم این علائم خطرناکه باید چکار کنیم؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۲۳ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      در مورد درد فک و کتف ایشون با توجه به محدودیت اطلاعات ارائه شده نمی توانم اظهار نظر کنم
      کبودی های مورد اشاره به احتمال زیاد ناشی از مصرف دارو ها است و مادامی که محدود به پوست است و در نقاط دیگر بدن زیر دستگاه گوارش مشکلی را ایجاد نکرده باشد نیازی به قطع هیچ یک از داروها نیست

  • تصویر کاربر مریم چهارشنبه ۱۳ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 466 مشاهده پرسش
    آیا در حین آنژیو از بیمار خون میرود
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۱۳ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      بله به میزان بسیار کمی خون از بدن خارج میشه

  • تصویر کاربر سیما سه شنبه ۱۲ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 581 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر
    اقای دکتر مادر من سه ماه پیش دچار یه حمله قلبی خفیف شدن دست و قلبش دچار تیر کشیدن شد بعد ازون ما بردیم دکتر بعد از نوار قلبی گفتن که یکی از رگ هاش ضربانش مناسب نیست برای همین نوشتن به اسکن هسته و ازمایش کامل در جوابش گفتن نیاز به انژیو داره ولی ما پیش دوتا دکتر دیگه هم بردیم گفتن نه نیازی نیست با دارو حل میشه یکی از رگ هاش یه خورده رسوب داره برای اطمینان نوشت سی تی انژیو اونم ۲۰ شهریور وقت داره ولی از اون روز مادرم تپش قلب های ناگهانی و تنگی نفس داره برا همین امروز یه دکتر دیگه هم بردیم اولش گفته نیازی نیست ولی وقتی مامانم گفت تنگی نفس دارم نوشته انژیو
    اقای دکتر حالا ما چیکار باید کنیم من از انژیو خیلی میترسم به نظرتون مادر نیاز به انژیو داره مشکل قلبش چیه با توجه به این علائم و اینکه در چه صورت باید انژیو کرد
    سپاس فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۱۲ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      در صورتی که پزشک معالج با بررسی شرح حال و معاینه و رویت نوار قلب، نتیجه اکو و اسکن قلبی متقاعد شود که بیمار نیاز به آنژیوگرافی دارد از انجام آنژیوگرافی ترسی نداشته باشید
      آنژیوگرافی امروزه به تعداد زیاد انجام میشود و همکاران ما در این زمینه تجربه بسیار خوبی دارند
      اینکه در چه موردی بیمار نیاز به آنژیوگرافی دارد همان گونه که قبلاً عرض کردم مجموعه علائم و نشانه ها و یافته های معاینه قلب و اطلاعاتی که از نوار قلب ، تست ورزش، اسکن هسته ای و سایر موارد پاراکلینیکی به دست می‌آید تعیین کننده این است که آیا بیمار نیاز به آنژیوگرافی دارد یا خیر

درحال دریافت اطلاعات