کنترل چربی خون و تاثیر آن بر سلامت قلب و عروق

لیپید خون که در فارسی به نام چربی خون شناخته می شود، درصد بسیار کمی مواد شبه چربی در خون است که در دوز های پایین به عملکرد دستگاه گردش خون کمک می کند، ولی اگر چربی خون بالا برود، مشکلات متعددی از جمله گرفتگی عروق را برای فرد به همراه دارد.

در ادامه با انواع چربی های خون، آزمایش های مرتبط با چربی خون و داروهای کاهنده چربی خون آشنا می شویم.

چربی خون چیست؟

لیپید ماده‌ای شبیه به چربی است که در خون و بافت های بدن یافت می شود. برای اینکه بدن بتواند بعضی از وظایفش را به خوبی انجام دهد، کلسترول نقش مهمی دارد؛ کلسترول یکی از اجزای اصلی دیواره سلول به حساب می آید.

کلسترول همچنین به تولید هورمون و سوخت و ساز بعضی از انواع ویتامین ها کمک می کند.

انواع چربی خون چه هستند؟

اصلی ترین نوع لیپید کلسترول است که از سه نوع تشکیل شده. از جمله؛

  • کلسترول LDL یا کلسترول بد اصلی ترین نوع لیپید است که باعث انباشته شدن در دیواره رگ و گرفتگی آن ها می شود.
  • کلسترول HDL یا خوب ، نوعی کلسترول مفید است که از تجمع کلسترول بد در دیواره رگ ها جلوگیری می کند.
  • تری گلیسرید نوع دیگری از لیپید است که احتمال بیماری قلب را افزایش می دهد.

آزمایش چربی خون

برای این کار باید از یک تست خون به نام پروفایل لیپید کامل استفاده کنیم. این آزمایش یکی از بررسی هایی است که با گرفتن نمونه خون بیمار انجام می شود و معمولا جواب آزمایش ۳ روز بعد برای شما ارسال می شود.

بهتر است از یک شب قبل از انجام این آزمایش فرد هیچ ماده غذایی نخورد.

تفسیر نتیجه آزمایش چربی خون

در آزمایش خون، مقدار اجزای مختلف بر اساس واحد mg/dL یا میلی گرم در دسی لیتر (یک دهم لیتر= ۱۰۰ cc ) بیان می شود. به طور مثال :

LDL 60 به این معنی است که در هر ۱۰۰ سی سی از خون شما، ۶۰ میلی گرم کلسترول بد وجود دارد.

  • میزان کل کلسترول بدن باید از  ۲۰۰ mg/dL کمتر باشد
  • میزان کلسترول خوب بدن باید ۴۰ mg/dL یا بیشتر از آن باشد
  • سطح کلسترول بد نباید از ۱۰۰ mg/dL بیشتر شود (برای اطلاعات بیشتر از پزشکتان مشورت بگیرید)
  • میزان تری گلیسیرید خون باید از ۱۵۰ mg/dL بیشتر نشود

آزمایش پروفایل چربی خون

اگر لیپید خون بیش از حد افزایش پیدا کند چه می شود؟

اگر لیپید خون بیش از اندازه زیاد شود چربی ها داخل رگ های خونی ذخیره شده و احتمال بیماری های قلبی در فرد زیاد می شود.

رایج ترین مشکلات کلسترول بالا

برای اینکه بدن بتواند بعضی از وظایفش را به خوبی انجام دهد، کلسترول نقش مهمی دارد؛ کلسترول یکی از اجزای اصلی دیواره سلول به حساب می آید. همچنین به تولید هورمون و سوخت و ساز بعضی از انواع ویتامین ها کمک می کند. با وجود این، اگر کلسترول خون از حد مجاز بیشتر شود و تا مدتی طولانی در آن سطح باقی بماند، به سلامتی‌تان آسیب می زند و باعث نوعی بیماری قلبی به نام «تصلب شرایین» می شود.

این بیماری (که به آن آترواسکلروز هم گفته می شود) از تجمع کلسترول، چربی، کلسیم و مواد دیگر داخل سرخرگ ها به وجود می آید و حمل اکسیژن و موادغذایی را برای رگ ها دشوار می کند.

گرفتگی عروق بر اثر تجمع چربی خون

وقتی این مواد روی دیواره سرخرگ ها انباشته شوند، راه عبوری رگ باریک و رگ ضخیم می شود. درنتیجه جریان خون کند یا حتی کاملا بسته می شود. این بیماری موجب درد، کاهش عملکرد بدن و درنهایت مرگ فرد می شود.

همانطور که گفتیم تصلب شرایین حاد حتی ممکن است جان فرد را هم به خطر بیندازد زیرا باعث جرم‌ گرفتن رگ ها و درنتیجه لخته شدن خون می شود و احتمال حمله قلبی به همراه دارد. تجمع این مواد در رگ های دیگر بدن موجب مرگ نمی شود ولی در کیفیت زندگی و سلامت بیمار تاثیر بسیار زیادی دارد.

گرفتگی عروق یا آترواسکلروز چیست و چگونه درمان می شود؟ آترواسکلروز

دلیل بالا رفتن کلسترول یا سطح تری گلیسیرید خون چیست؟

غذاهایی که چربی زیادی دارند (بعضی از انواع چربی)، برخی بیماری های خاص و خیلی عوامل دیگر می توانند موجب زیاد شدن کلسترول و تری گلسیرید خون شوند که در زیر به بعضی از آن ها اشاره می کنیم.

موادغذایی

چربی هایی که کلسترول خون را افزایش می دهند دو نوع هستند؛ چربی اشباع‌شده و چربی ترانس.

چربی اشباع‌شده:

این نوع چربی می تواند سطح کلسترول بد خون را بالا ببرد. بعضی از غذاهای گیاهی مانند روغن پالم و روغن نارگیل هم حاوی این نوع چربی هستند اما این چربی بیشتر در محصولات حیوانی مانند پنیر، شیر، کره و استیک یافت می شود.

چربی ترانس:

چربی ترانس یا همان اسیدهای چرب از چربی اشباع‌شده هم مضرترند زیرا هم میزان کلسترول بد خون را افزایش می دهند و هم سطح کلسترول خوب بدن را کم می کنند

. بعضی از چربی های ترانس به صورت طبیعی در محصولات حیوانی یافت می شوند ولی بیشتر آن ها را در غذاهای فراوری شده‌ای می یابیم که تحت فرایندی به نام «هیدروژنه کردن» قرار گرفته باشند؛ از جمله بعضی از انواع مارگارین (کره گیاهی) و چیپس سیب‌زمینی.

بیماری های خاص

گاهی اوقات سطح کلسترول به دلیل وجود بعضی بیماری ها افزایش پیدا می کند، از جمله:

  • دیابت
  • سندروم متابولیک
  • پرکاری تیروئید
  • سندروم کوشینگ (یا افزایش کورتیزول)
  • بیماری کبد

دلایل دیگر بالا رفتن کلسترول خون:

از علل دیگری که باعث می شوند کلسترول خون افزایش پیدا کند می توان به موارد زیر اشاره کرد.

✅ عدم فعالیت جسمی یا ورزش نکردن: ورزش نکردن می تواند میزان کلسترول بد خون را افزایش دهد. اگر ورزش کنید، نه تنها کلسترول بد بدنتان کم می شود بلکه کلسترول خوب بدنتان هم افزایش می یابد.

✅ سیگار کشیدن: سیگار هم می تواند سطح کلسترول بد خون را زیاد کند و باعث گرفتگی رگ های خونی بشود.

✅ ژنتیک: اگر در خانواده سابقه کلسترول بالا دارید، احتمال اینکه شما هم کلسترول خونتان زیاد شود وجود دارد.

✅ دارو: بعضی از مواد دارویی می توانند سطح کلسترول خون را بیشتر کنند.

علائم چربی خون بالا

 سطح کلسترول بالا هیچ نشانه‌ای در بدن ندارد؛ تا زمانی که سطح کلسترول آنقدر زیاد شود که به بدن آسیب برساند. برای مثال، علائم بالا بودن کلسترول معمولا به شکل بیماری قلبی ظاهر می شوند و باعث احساس درد در قفسه سینه (آنژین قلبی)، حالت تهوع و چاقی در فرد می شود. حمله قلبی و سکته هم از نشانه های بالا بودن کلسترول هستند.

اگر لیپید بدن بیش از اندازه باشد، باید چه کرد؟

✅ پزشک معمولا در این شرایط یک رژیم غذایی مناسب (بدون چربی اشباع شده و کلسترول) برایتان تجویز می کند.

✅ همچنین باید سطح فعالیت فیزیکی‌تان را افزایش دهید.

✅ گاهی حتی لازم است برای کاهش میزان لیپید دارو مصرف کنید.

ارتباط چربی خون و فشار خون

کسی که یکی از عوامل بیماری قلبی را دارد، باید از آن به بعد احتیاط بیشتری کند ولی کسی که دوتا از این عوامل را دارد، باید به صورت جدی تغییراتی در زندگی‌اش صورت دهد تا بتواند جان خود را نجات دهد.

تحقیقات نشان داده‌اند وقتی فردی به صورت همزمان دو تا از عوامل خطرناک بیماری قلب را داشته باشد (مثلا فشار خون و کلسترول)، این عوامل دست به دست هم می دهند تا مشکل قلبی او را وخیم تر کنند.

تاثیر چربی خون بر فشار خون بالا

بنابراین وقتی هم فشار خون داشته باشید و هم کلسترول خونتان بالا باشد رگ های خونی و قلبتان زودتر آسیب می بینند؛ حتی اگر شدت این دو عامل خیلی زیاد نباشد.

بنابراین اگر این مشکلات را کنترل نکنید ممکن است دچار حمله یا سکته قلبی شوید، چشمتان ضعیف شود یا دچار بیماری های کبدی شوید.

بنابراین، اگر تست کلسترول داده‌اید و متوجه شده‌اید که کلسترول خونتان بالا رفته، باید بیشتر مراقب فشار خونتان باشید. این دو عامل اگر با یکدیگر همکاری کنند به عامل خیلی خطرناکی تبدیل می شوند و ممکن است جانتان را به خطر بیندازند اما اگر حداقل یکی از این دو عامل را کنترل کنید، نمی گذارید چنین اتفاقی بیفتد و هرگز تسلیم بیماری نمی شوید.

مفهوم کلسترول بالا

اگر پزشک تشخیص داده کلسترول خون دارید، یعنی میزان کلسترول خونتان از حد لازم بیشتر است.

کلسترول نوعی ماده چرب است که بدن برای ترشح برخی هورمون ها، تولید ویتامین دی و ساخت سلول های سالم از آن استفاده می کند.

بعضی از این مواد از موادغذایی گرفته می شوند و برخی دیگر داخل خود بدن تولید می شوند.

اصلی ترین خطر کلسترول خون این است که رگ های خونی آنقدر تنگ می شوند که خون لخته شده و جلوی جریان خون را می گیرد. در این صورت می گوییم فرد دچار بیماری قلبی-عروقی شده‌است.

کلسترول بالا یعنی چقدر؟

برای محاسبه کلسترول خون دکترها از اعداد مختلفی استفاده می کنند. طبق استاندارد سازمان ملی خون، ریه و قلب آمریکا، میزان کلسترول خون باید به صورت زیر باشد:

کل کلسترول مجاز بدن

کلسترول مجازکمتر از ۲۰۰ میلی گرم (به ازای هر دسی لیتر)
مرز۲۰۰ تا ۲۳۹ میلی گرم بر دسی لیتر
کلسترول بالا۲۴۰ یا بیش از ۲۴۰ میلی گرم بر دسی لیتر

میزان مجاز کلسترول بد 

کمتر از ۱۰۰ میلی گرم بر دسی لیترحد مطلوب
۱۰۰ تا ۱۲۹ میلی گرم بر دسی لیترحد مجاز
۱۳۰ تا ۱۵۹ میلی گرم بر دسی لیترمرز
۱۶۰ تا ۱۸۹ میلی گرم بر دسی لیترزیاد
بیش از ۱۹۰ میلی گرم بر دسی لیترخیلی زیاد

کلسترول خوب (یا لیپو پروتئین پرتراکم)

حد مطلوب۶۰ میلی گرم بر دسی لیتر
حد مجاز۴۱ تا ۵۹ میلی گرم بر دسی لیتر
کمبود۴۰ میلی گرم بر دسی لیتر یا کمتر

 عواملی زیادی هستند که باعث افزایش کلسترول خون می شوند؛ رژیم غذایی، وزن و فعالیت فیزیکی، ژنتیک، سن و حتی جنسیت، همگی بر میزان کلسترول تاثیر می گذارند.

چرا کلسترول بالا باعث افزایش فشار خون می شود

وقتی پزشک تشخیص می دهد شخصی به کلسترول بالای خون مبتلا شده، برای او دارو تجویز می کند. علاوه بر این، فرد باید تغییراتی در رژیم غذایی و سبک زندگی‌اش ایجاد کند تا بتواند به‌طور طبیعی سطح کلسترول خونش را کنترل کند.

در عین حال، کسی که کلسترول دارد باید به میزان فشار خونش هم توجه داشته باشد. کسانی که کلسترول خون بالایی دارند اغلب بعد از مدتی فشار خون هم می گیرند ولی دلیل این اتفاق چیست؟

فشار خون چیست؟

وقتی خون با شدت و نیروی خیلی زیادی به دیواره های رگ برخورد می کنند، می گویند فرد فشار خون گرفته است. شیلنگ باغچه را در نظر بگیرید.

وقتی می خواهید گل های کوچک و ظریف را آب دهید فشار اب شیلنگ را کم می کنید تا به شکوفه های گل آسیب نرسد اما اگر بخواهید درختچه ها را آبیار کنید،  فشار آب را بیشتر می کنید تا کار آبیاری زودتر تمام شود.

حال تصور کنید شیلنگ حیاطتان قدیمی است؛ خشک و محکم شده و یک عالمه جرم و رسوب گرفته. در این صورت برای اینکه آب بتواند با فشاری که می خواهید از شیلنگ بیرون بیاید، باید آب را تا بیشترین حالت باز کنید.

فشار خون بالا

پس فقط درصورتی می توانید باغچه را آبیاری کنید که فشار آب را زیاد کنید و آب بتواند از آن همه اشغال و رسوب عبور کند. دلیل ابتلا به فشار خون هم همین است.

از آنجایی که به خاطر رسوب کلسترول (روی دیواره داخلی رگ ها) رگ ها سفت و باریک می شوند، قلب باید بیشتر کار کند تا بتوان با فشار بیشتری خون را به سمت رگ ها بفرستد؛ در غیر این صورت خون به اندام های مختلف بدن نمی رسد.

درنتیجه فشار خون می گیرید. درست مثل این است که قلبتان فلکه آبش را باز کند تا بتواند اکسیژن و موادغذایی لازم را به همه سلول ها و اندام های بدن بفرستد.

فشار و چربی خون عامل آسیب های عروقی

با گذشت زمان این فشار خون به شریان های قلب و رگ های خونی دیگر بدن آسیب می زند. رگ های خونی طوری ساخته شده‌اند که نمی توانند به طور دائم این میزان فشار خون را تحمل کنند. درنتیجه به مرور پاره شده یا آسیب های دیگری را متحمل می شوند.

وقتی رگ خونی پاره می شود، مکان خوبی برای تحمع کلسترول های اضافه بدن به وجود می آید؛ یعنی فشار خون بالا و درنتیجه آن آسیب رسیدن به رگ های خون، باعث رسوب بیشتر کلسترول می شود.

وقتی چنین اتفاقی می افتد، قلب دوباره باید بیشتر کار کند تا خون را به همه نقاط بدن برساند که این به نوبه خود به ماهیچه های قلب هم آسیب می زند. پس قبل از اینکه دیر شود باید هر دوی این دو عامل ریسک (فشار خون و کلسترول خون) را کنترل کنید.

داروی چربی خون

دارو های چربی خون فقط باید با تجویز پزشک مصرف شود و معرفی دارو های چربی خون به معنای مجوز مصرف آنها برای بیماران مبتلا به چربی خون بدون نظر پزشک نیست.
دارو های کاهنده چربی خون عبارتند از :
✅ خانواده استاتین ها
✅ مهارکننده جذب کلسترول مثل  ازیتیماب
✅ رزین های کاهنده LDL
✅ فیبرات کاهنده تری گلیسیرید
✅ نیاسین
✅ اتیل استر های Omega 3
داروی کاهنده چربی خون

کنترل کلسترول و فشار خون

خوشبختانه هر دوی این عوامل به راحتی قابل کنترل هستند. داروهایی هستند که می توانند هر دوی این عوامل خطرناک را کنترل کند. فقط کافی است آن ها را مصرف کنید، مرتب به پزشک مراجعه کنید و میزان فشار و کلسترول خونتان را زیر نظر داشته باشید.

چربی های مفید خون

همچنین می توانید تغییراتی در سبک زندگی‌تان دهید که به صورت طبیعی قلب و رگ های خونی را تقویت کرده و از آسیب آن ها جلوگیری می کند. از جمله این تغییرات می توان به نکات زیر توجه کرد:

✅ از استعمال دخانیات پرهیز کنید یا اگر عادت به سیگار کشیدن دارید، آن را ترک کنید.

✅ فعالیت داشته باشید؛ حداقل روزی سی دقیقه در روز ورزش کنید و هفته‌ای دو بار ورزش های استقامتی انجام دهید.

✅ رژیم غذایی سالمی داشته باشید و بیشتر از میوه، سبزیجات، غلات، پروتئین خالص و چربی های سالم (مانند ماهی و مغز آجیل فرآوری نشده) استفاده کنید.

✅ از مصرف بیش از حد کلسترول، سدیم و شکر خودداری کنید.

برای کاهش چربی خون چه بخوریم

رژیم غذایی کاهش کلسترول خون را می توانید به طور کامل در مقاله زیر مطالعه کنید.

دکتر سعید یزدانخواه متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

[wp_ulike]

.برای ارتقاء کیفیت مطالب امتیاز دهید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر رویا شنبه ۱۶ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 607 مشاهده پرسش
    منظورم ازسوالم این بودکه اگه کسی بخوادیه حمله ی قلبی داشته باشه بایدچیکارکنه؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۱۶ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      برای چه منظوری؟
    2. تصویر کاربر رویا شنبه ۱۶ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      ترسوندن کسی
    3. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۱۶ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      نیاز به مصرف دارو برای این منظور نیست
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر یاسر جمعه ۱۵ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 282 مشاهده پرسش
    ایا برای رفع گرفتگی عروق کرونری میشه از زالودرمانی استفاده کرد و در کنار آن مصرف خوراکی هایی مثل سیر را به رژیم غذایی اضافه کرد؟
    متشکر از راهنمایی شما
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۱۵ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب خیر
  • تصویر کاربر فاطمه یکشنبه ۱۰ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 255 مشاهده پرسش
    با سلام خانمی ۴۵ ساله هستم بدون سابقه ی ناراحتی قلبی...سه روزه دست چپم از بالا تا نوک انگشتان درد می کنه و نوک انگشتام یه حالتی میشه زیر ناخن شستم احساس گر گرفتگی می کنم تازگی آرمایش دادم کلسترول۲۵۷ بوددکتر قرص چربی داد این درد مشکل قلبی میتونه باشه ؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۱۰ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب احتمالاً خیر. توصیه میکنم که جهت ویزیت و بررسی های لازم به یکی از همکاران محترم متخصص بیماریهای داخلی و یا قلب و عروق مراجعه فرمایید
  • تصویر کاربر امید یکشنبه ۳ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 227 مشاهده پرسش
    سلام اقای‌دکترخسته‌نباشیدببخشیدمن‌نزدیک‌سه‌ماه‌هست‌که هرسه‌دوزواکسن‌کرونازدم‌اماوخودم‌نزدیک دوسال عمل‌بنتال‌شدم‌وقرص وارفارین‌مصرف‌میکنم‌امادرطول این‌سه‌ماه‌پی تی‌من‌خیلی‌آمده‌‌قبلانصف‌قرص‌می‌خورم‌خوب حالاسه چهارم‌قرص‌هم‌می خورم‌پی تی‌من‌‌شده‌۱.۹۵خیلی‌امده‌حالادارم‌یک‌قرص‌کامل‌میخورم‌دلیلیش‌چی‌می‌تواند باشه من‌قرص‌وارفارین‌انگلیسی‌مصرف‌میکنم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۲ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب ممکن است ناشی از عدم رعایت رژیم غذایی و یا مصرف همزمان داروهای دیگر و یا قطع داروهای مصرفی قبلی همراه باشد
    2. تصویر کاربر امید شنبه ۲ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      من‌فقط‌این‌‌دارومصرف‌میکنم‌اماتورژیم‌هم‌هستم‌امادارونمی‌خورم
    3. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۳ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      قرص وارفارین استفاده نمی کنید؟
    4. تصویر کاربر امید یکشنبه ۳ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      میکنم
    5. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۳ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      در هر صورت میزان مصرف وارفارین باید افزایش یابد
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر عبدالله جمعه ۱ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 253 مشاهده پرسش
    عرض سلام و احترام خدمت آقای دکتر یزدان خواه
    مادرم ۶۲ سال سن دارد و مقداری تنگ نفس است دکتر معالجشان با توجه به گزارش اکو گفتند که قلبشان ۱۵%کار می‌کند و حتما بایستی باطری بذارید، آنژیوگرافی فاقد انسداد بوده،بپیوست مدارکش را خدمتتان ارسال میکنم،لطفا نظر و تجویزتان را اعلام بفرمائید،در ضمن بعلت محدودیت ارسال تصاویر،گزارشMRI در پیام دوم خدمتتان ارسال می گردد.
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۱ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      پاسخ شما در سوال قبلی داده شد
  • تصویر کاربر عبدالله جمعه ۱ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 263 مشاهده پرسش
    عرض سلام و احترام خدمت آقای دکتر یزدان خواه
    مادرم ۶۲ سال سن دارد و مقداری تنگ نفس است دکتر معالجشان با توجه به گزارش اکو گفتند که قلبشان ۱۵%کار می‌کند و حتما بایستی باطری بذارید، آنژیوگرافی فاقد انسداد بوده،بپیوست مدارکش را خدمتتان ارسال میکنم،لطفا نظر و تجویزتان را اعلام بفرمائید،در ضمن بعلت محدودیت ارسال تصاویر،گزارشMRI در پیام دوم خدمتتان ارسال می گردد.
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۱ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      پاسخ شما در سوال قبلی داده شد
  • تصویر کاربر میلاد سه شنبه ۳۰ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 266 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    من دچار غلظت خون هستم زیاد نیست امروز رفتم حجامت انجام دادم بهم گفتن که خونت به شدت سیاهه در حدی کسایی که معتاد هستند برام خیلی عجیبه من کاملا سالم زندگی میکنم و ورزشکار هستم بعدش دچار تپش قلب هم هستم آقای دکتر فعلا هم اصلا مشخص دلیلشون چیه اگه میشه راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۳۰ آذر ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب از روی ظاهر و بدون آزمایش اظهارات این چنینی سندیت ندارند
    2. تصویر کاربر میلاد سه شنبه ۳۰ آذر ۰( 2 سال پیش)
      تو آزمایش غلظت خون داشتم
      و آهن بالا تپش قلب هم دارم
    3. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۳۰ آذر ۰( 2 سال پیش)
      لطفاً تصویر گزارش آزمایش را بفرستید
    4. تصویر کاربر میلاد سه شنبه ۳۰ آذر ۰( 2 سال پیش)
      بفرمایید
    5. تصویر کاربر میلاد سه شنبه ۳۰ آذر ۰( 2 سال پیش)
      اینم دومی
    6. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۳۰ آذر ۰( 2 سال پیش)
      غلظت خون ندارید و از این بابت نیاز به اقدام خاصی نیست
    7. تصویر کاربر میلاد سه شنبه ۳۰ آذر ۰( 2 سال پیش)
      یعنی دکتر اشتباه گفت که غلظت خون داری تپش قلبت از همونه
    8. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۳۰ آذر ۰( 2 سال پیش)
      بله
    9. نمایش سایر 7 پاسخ
  • تصویر کاربر ناشناس جمعه ۱۹ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 265 مشاهده پرسش
    سلام من ۱۶ سالمه و پاهام همیشه سرده و هر موقه که بعد از خوابیدن یا دراز کشیدن می ایستم یا مینشینم سرگیجه دارم.ضربان قلبم نرمال هست معمولا بین ۸۰ تا ۱۰۰ هست اما هنگام استرس تپش قلب شدید دارم به طوری که دستام میلرزه.چند وقتی میشه که دچار تنگی نفس شدم فقط بعضی از مواقع دارم که فکر میکنم منشا عصبی داشته باشه.معده درد عصبی هم دارم و زمانی که عصبی میشم معده درد میگیرم
    تاحالا فشارم رو نگرفتم اما وقتی از جای سرد به جای گرم میام معمولا دستم دیرتر از دیگران گرم میشه که فردی گفت از فشارخون پایین نشأت میگیره.کم خونی هم دارم.تمام این علائم به جز تپش قبب و لرزش دست هنگام استرس بعد از جداشدن پدر و مادرم پیش اومد که استرس و اضطراب زیادی داشتم.من نیاز به مراجعه به پزشک دارم؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۱۹ آذر ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب لطفاً فشارخون و ضربان قلب خود را در زمانی که سرگیجه دارید اندازه گیری کرده و نتیجه آن را بفرستید
  • تصویر کاربر نازیلا چهارشنبه ۱۰ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 253 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر ببخشید ای افم 55-50 . مثل اینکه کمی از حد طبیعی پایین است . البته چاق هستم و 26 سال اگر ورزش کنم و لاغر شم ممکنه ای اف طبیعی شه ؟ مثلا 70-60
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۱۰ آذر ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب در صورتی که میزان EF به درستی گزارش شده باشد کمی کمتر از از حد طبیعی ( ۵۵ درصد) است. توصیه می کنم که اکوکاردیوگرافی خود را نزد یکی از همکاران محترم فلوشیپ اکوکاردیوگرافی تکرار بفرمایید. ورزش موجب افزایش میزان EF نمیشود
    2. تصویر کاربر نازیلا چهارشنبه ۱۰ آذر ۰( 2 سال پیش)
      ممنونم . از میان فاکتورهای خطر قلب فقط چاقی رو دارم . اگر ورزش و لاغری باعث بالارفتن ای اف نشود چه راهکاری هست که ای افم به 65-60 برسد ؟ و اینکه اکوکاردیوگرافی رو تو بیمارستان دولتی یکبار دیگه انجام بدم یا توی مطب های شخصی از نظر دقت کدوم بهتره ؟ یا فرقی نداره
    3. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۱۰ آذر ۰( 2 سال پیش)
      EF طبیعی ۵۵ درصد و یا بیشتر است و الزامی برای رسیدن به ارقام بالاتر نیست. اکوکاردیوگرافی را توسط یکی از همکاران محترم فلوشیپ اکوکاردیوگرافی (خصوصی یا دولتی تفاوتی ندارد) تکرار بفرمایید
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر ابراهیم دوشنبه ۱ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 257 مشاهده پرسش
    سلام دکتر خسته نباشید دکتر من عمل دم و بازدم را زیاد انجام میدم و مرتب میخوام اینکار را انجام بدم و با یه حالتی که کاملا دهان خود را باز کرده و با سختی نفس را بالا میارم و راحت میشم ولی هر چند دقیقه دوست دارم اینکار را انجام بدم و این مسئله خیلی آزارم میدهد و به شدت نگران هستم میشه راهنمایی ام کنید و از این بیماری راحت شوم
    خداوند به شما اجر بدهد
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۲۸ آبان ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب نگران نباشید این حالت عصبی است
    2. تصویر کاربر ابراهیم شنبه ۲۹ آبان ۰( 2 سال پیش)
      سلام ممنون دکتر
      فقط چه کاری نیاز هست انجام بدم
      نیاز به مصرف دارو می باشد
      خدا پشت و پناهتان باشد
    3. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۱ آذر ۰( 2 سال پیش)
      نیاز به دارو یا اقدام خاصی نیست
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات