برای کاهش سریع چربی خون چه بخوریم؟

تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی، یکی از ساده‌ترین راه‌های کاهش چربی خون و پیشگیری از بیماری‌های قلبی است. در این مقاله ۱۴ راهکار ساده جهت کاهش کلسترول بالا آمده است.

در کنار داروهایی که متخصص قلب برای کاهش چربی خون شما تجویز می کند، تغییر رژیم غذایی و فعالیت‌های ورزشی را که برای سلامت قلب بسیار مهم است، نباید نادیده گرفت.

کلسترول بالا

برای کاهش کلسترول چه بخوریم؟

بدن انسان به کلسترول بسیار اندکی نیاز دارد، اما بسیاری از مردم با مصرف بیش‌ از حد غذاهای چرب، کلسترول بالا و مضر مانند LDL را وارد بدن خود می‌کنند. درصورتی‌که سطح LDL بالا باشد، چربی در خون رسوب می کند و در نهایت این امر منجر به بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود. کلسترول مفید (HDL) برخلاف LDL نه‌ تنها مضر نیست بلکه باعث پاکسازی خون از کلسترول مضر LDL می‌شود.

✅ از دستانتان کمک بگیرید!

زیاده‌روی در خوردن بسیار آسان است و همین عامل موجب افزایش وزن و همچنین افزایش کلسترول می‌شود. برای آنکه بدانید در یک وعده چه میزان گوشت و ماهی مصرف کنید، کافی است به‌ اندازه کف دست خود از آن بردارید. یک وعده میوه به‌ اندازه یک‌ مشت است. یک وعده آجیل، سبزی‌های پخته‌شده، برنج و پاستا به‌اندازه کف دست است.

✅ غذاهای خوشمزه و مغذی را انتخاب کنید.

مصرف میوه و سبزی، ۵ الی ۹ وعده در روز موجب پایین آمدن سطح کلسترول مضر LDL می‌شود. آنتی‌اکسیدان و فیبر موجود در این مواد، برای بدن بسیار مفید است. علاوه بر این مصرف میوه و سبزی سبب پایین آمدن فشار خون و وزن می‌شود.

ماهی سالمون

✅ مصرف امگا ۳

ماهی سرشار از پروتئین و امگا۳ است، به همین دلیل مصرف آن دو بار در هفته توصیه می‌شود. امگا ۳ نوعی چربی مفید و مورد نیاز بدن است و سبب کاهش چربی‌های تری گلیسیرید در خون می‌شود. امگا ۳ همچنین سبب پایین آمدن کلسترول و در نتیجه جلوگیری از رسوب آن در داخل عروق می‌شود.

ماهی سالمون، تن و ساردین از جمله ماهی‌هایی هستند که سرشار از امگا ۳ بوده و توصیه می‌شود آن‌ها را به صورت کبابی، پخته و آب‌پز مصرف نمایید و از سرخ کردن آن‌ها پرهیز کنید.

✅در وعده صبحانه از غلات استفاده کنید.

مصرف غلات در وعده صبحانه، انتخابی هوشمندانه است و از پرخوری در وعده ناهار جلوگیری می‌کند. فیبر موجود در غلات باعث کنترل کلسترول مضر می‌ شود. مصرف غلات فقط مختص صبحانه نیست و در وعده‌های دیگر در طی روز نیز می‌توان آن‌ها را مصرف کرد.

آجیل

✅ آجیل بخورید.

آجیل را جایگزین هله‌ هوله و میان وعده‌های مضر مانند چیپس و پفک کنید. این دانه‌های مغذی سرشار از کلسترول مفید هستند و باعث پایین آمدن کلسترول مضر (LDL) می‌شوند. بر اساس مطالعات انجام شده، افرادی که در روز یک‌ مشت آجیل می‌خورند، کمتر به بیماری‌ های قلبی و عروقی مبتلا می‌گردند. وعده‌های غذایی خود را کوچک کنید و از مصرف بیش‌ از حد چربی، نمک و شکر پرهیز نمایید.

✅ مصرف چربی‌های غیر اشباع

مصرف چربی در رژیم غذایی لازم است اما به مقدار بسیار اندک، علاوه بر این نوع چربی نیز مهم است. به همین دلیل مصرف روغن‌های زیتون، آفتابگردان و کانولا به دلیل غیراشباع بودن و همچنین کلسترول مفید HDL بسیار توصیه می‌شوند.

برخلاف روغن‌های گیاهی، روغن‌های جانوری جز چربی‌های اشباع به‌حساب می‌آیند. چربی موجود در گوشت، لبنیات پرچرب، کره و روغن پالم، چربی‌ اشباع است. مصرف بیش از حد این چربی ها که سرشار از کلسترول مضر هستند، سبب گرفتگی عروق می شود و خطر ابتلا به سکته قلبی را افزایش می دهد.

مطلب مرتبط: برای آگاهی از علائم سکته قلبی و چگونگی پیشگیری از بروز آن بر روی لینک زیر کلیک کنید.

سکته قلبی

✅ کربوهیدرات‌ها

حبوبات و غلات، از آنجا که سرشار از فیبر هستند سبب افزایش قند خون نمی‌شوند. این مواد سبب کاهش کلسترول می‌شوند و باعث می‌شوند فرد برای مدت طولانی تر احساس سیری کند.

برخی مواد مانند برنج سفید، سیب‌زمینی و نان سفید، شامل کربوهیدرات‌ هایی هستند که سبب افزایش سریع قند می شوند و باعث می‌ شوند فرد زودتر احساس گرسنگی کند. همین عامل موجب افزایش وزن و چاقی می‌ گردد.

✅ ۳۰ دقیقه فعالیت ورزشی

تنها ۳۰ دقیقه فعالیت ورزشی در ۵ روز هفته، سبب کاهش کلسترول مضر و افزایش کلسترول مفید می‌شود. داشتن فعالیت همچنین سبب داشتن وزن ایده آل و پیشگیری از بیماری‌ های قلبی و عروقی می‌شود.

پیاده روی

✅ پیاده‌روی

پیاده‌روی ساده‌ترین، راحت‌ترین و کم‌ هزینه‌ترین فعالیت است. ورزش‌های هوازی مانند پیاده‌روی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته را کاهش می دهند، استخوان‌ ها را قوی می کنند و برای کنترل استرس بسیار مناسب هستند. اگر به پیاده‌روی عادت ندارید، کافی است ابتدا با روزی ۱۰ دقیقه شروع کنید.

✅ مراقب غذاهای فست فود باشید.

غذاهای فست فود سرشار از چربی‌های اشباع، کالری و سدیم هستند. از این‌ رو در هنگام صرف غذاهای فست فود به موارد زیر دقت کنید:

  • بجای غذاهای سرخ‌کردنی از غذاهای پخته‌شده، کبابی و آب پز استفاده نمایید.
  • از خوردن چاشنی‌هایی مانند سس، پرهیز کنید.

✅ توضیحات روی بسته محصولات را به‌دقت مطالعه نمایید.

در هنگام انتخاب مواد غذایی، نوشته‌های روی محصول را مطالعه نمایید. به مواد تشکیل‌دهنده محصول مانند روغن‌های اشباع، سدیم، کالری و کلسترول دقت نمایید و سعی کنید محصولاتی را انتخاب نمایید که دارای ارزش غذایی بالایی باشند.

ریلکس کردن

✅ آرام باشید.

در بسیاری از مواقع استرس باعث مشکلات دیگر می‌شود. به‌ عنوان‌ مثال استرس در برخی افراد می‌تواند سبب افزایش فشار خون و حتی افزایش کلسترول شود.

برای آرام شدن کافی است در هنگام استرس فقط چند نفس عمیق بکشید. در صورتی‌ که برخی چیزها موجب استرس شما می‌شوند، کافی است از آن‌ها دوری نمایید.

✅ وزنتان را کنترل کنید.

اضافه‌وزن سبب مشکلات دیگر مانند افزایش چربی خون، فشارخون و ابتلا به دیابت نوع ۲ می‌شود. تمام این موارد نیز می‌توانند موجب رسوب در دیواره عروق شوند. کاهش وزن به‌ خصوص سوزاندن چربی‌های دور شکم کمک شایانی به کاهش کلسترول مضر می‌کند.

دکتر سعید یزدان خواه متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

برای پرسش از دکتر برروی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

[wp_ulike]

.برای ارتقاء کیفیت مطالب امتیاز دهید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر ریاحی شنبه ۱۶ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 330 مشاهده پرسش
    سلام وخداقوت،جناب دکتر بنده ۳۳ سال دارم با قد ۱۷۰ وزن ۱۰۰،بدن دردای بدی داشتم وهمچنین سر درد،آزمایش انجام دادم ونتیجه ی آزمایشم جربی خون ۴۰۸ رو نشون داد،گاهی اوقات کبودی درقسمتی از بدنم هست که بعداز مدتی خودبه خودخوب میشه،نظرتون رو بفرماییدخیلی نگرانم،درحال تلاش برای کم کردن وزنم هستم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۱۶ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب نیازی به مصرف دارو نیست و کاهش وزن و رژیم غذایی کم چرب کافی است
  • تصویر کاربر قربانی جمعه ۱۵ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 310 مشاهده پرسش
    سلام من چربی کلسترول خون بالا دارم و 4 ماهه باردار هستم قندم یک مقدار بالاس دکتر برای کنترل چربی هیچ دارویی نداده یکم غذا چرب میخورم تپش قلب میگیرم حالم بد میشه ممنون میشم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۱۵ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب مصرف داروهای پایین آورنده کلسترول خون در دوران بارداری ممنوع است
  • تصویر کاربر علی پنجشنبه ۷ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 265 مشاهده پرسش
    سلام، پدر من چربی دارن براش چی خوبه برای رژیم غذایش؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه پنجشنبه ۷ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب لطفاً تصویر گزارش آزمایش ایشان را بفرستید
  • تصویر کاربر زهرا چهارشنبه ۶ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 271 مشاهده پرسش
    سلام عرض ادب
    مادرم ۵۷ساله.سکته وسیع قلبی کردن.آنژیو وبالون زدن براش.گفتن رگ اصلی گرفته بوده.اما۲تارگ دیگه گرفتگی دارند.efشون هم گفتن۱۸هست.ریه شونم آب آوردکه گفتن اکثرش تخلیه شده.بعد از ۴روزمرخص کردن و دارو دادن.گاهی شبا تنگی نفس شدید دارن.گفتن وضع قلبشون خوب نیست وما خیلی نگرانیم.۱۰روزمرخص شدن.بایدچیکارکرد امکان بهبود پمپاژقلبشون هس بادارو؟گفتن ۲تارگ دیگه ترجیح میدن بادارو بازشه.دکترباتری یا پیوند یا هرچیز دیگه نیازمیشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۶ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب لطفاً تصویر نوار قلب، گزارش اکوکاردیوگرافی و خلاصه پرونده ایشان را بفرستید
  • تصویر کاربر شهریاری شنبه ۲ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 288 مشاهده پرسش
    بچم از ۲سالگی بردمش دکتر تو اکو گفتن یه سوراخ داره قلبش اما کوچیکه الان که ۶ سالشه گفتن سوراخه کوچیک کوچیک شده و قلبش اصلا مشکلی نداره واکسیزن خونشو وقتی دوید گرفتن خوب بود اما تو اون لحظه لبش سیاه نشد اما بعدش من امدم خونه وقتی دوی و لبش تیره شد اکسیژنشوگرفتم هشتادو خورده ای بود ولی بعد از چند ثانیه همون ۹۰ میشه دوبار دکتر اکو کردن بار دوم با سرم اما گفتن مشکلی نداره ولی لبش سیاه میشه یعنی مشکلش چیه
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۲ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب لطفاً تصویر گزارش اکوکاردیوگرافی فرزند خود را بفرستید
  • تصویر کاربر محسن جمعه ۲۴ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 261 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر پسر من ۱۰ سالشه الان یک ماه سینه سمت چپش تیر میکشه الان چندروزه میشه به سینه راستشم میزنه اکو و نوار قلبشم سالمه شما میگین من چه کار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۲۴ دی ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب معمولاً درد سینه در این سن ناشی از مشکلات قلبی نیست و در صورت طبیعی بودن نوار قلب و اکوکاردیوگرافی جای نگرانی نیست
  • تصویر کاربر نادر دوشنبه ۱۳ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 296 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید آقای دکتر با توجه به این که وزنم زیاد نیست چون قدم ۱۷۵ سانتی متر و وزنم ۷۰ کیلوگرم هست تری گلیسیرید خونم ۱۴۰۶ می باشد و کلسترول LDL ۲۱۱ و HDL ۷۰ و SGOT۵۹ و SGPT ۱۲۷ می باشم و هر روز باید یک قرص ۲۰۰ فنوفیبرات و قرص آتورواستاتین۴۰ تجویز شده و در ضمن ویتامین D بدنم حدود 7 هست ولی دکتر هیچ ویتامینی تجویز نکرده است. آیا باید خودم این ویتامین رو تهیه کنم؟ و به چه اندازه ای به چه صورتی قرص یا واکسن؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۱۳ دی ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب متوجه سوال شما در مورد چربی خون شما نشدم. لطفاً سوال خود را بطور مشخص مطرح بفرمائید. از ویتامین دی ۵۰۰۰۰ واحدی هر هفته یک عدد برای سه ماه استفاده بفرمایید و پس از سه ماه مجدداً آزمایش ویتامین دی را تکرار بفرمایید. همچنین یک سونوگرافی کبد و مجاری صفراوی نیز انجام دهید
  • تصویر کاربر حسن دوشنبه ۶ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 267 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید آقای دکتر من32سالمه قد169وزن74دارم چربی خونم نزدیکای400هست وغلضت خون بالایی دارم که بارها خون دادم قرص آسپرین خوردم وحجامت کردم تاثیری ندارد چیکارکنم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۶ دی ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب لطفاً تصویر گزارش آزمایش های خود را بفرستید
  • تصویر کاربر ماهک پنجشنبه ۲۵ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 269 مشاهده پرسش
    سلام ودرود
    من فشارووزنم بالاست،مدتیه نوک انگشتان دست چپم حالت بی حسی داره ولی درواقعیت بی حس نیست نگرانم که چربیم بالاباشه،ممنونم ازپاسخگویی شما
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه پنجشنبه ۲۵ آذر ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب لطفاً یک نوار عصب بگیرید
  • تصویر کاربر وحید چهارشنبه ۲۴ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 286 مشاهده پرسش
    ایا فشار ریه 32 نرمال می باشد
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۲۴ آذر ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب در گزارش اکوکاردیوگرافی تقریباً طبیعی است
درحال دریافت اطلاعات