برای کاهش سریع چربی خون چه بخوریم؟

تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی، یکی از ساده‌ترین راه‌های کاهش چربی خون و پیشگیری از بیماری‌های قلبی است. در این مقاله ۱۴ راهکار ساده جهت کاهش کلسترول بالا آمده است.

در کنار داروهایی که متخصص قلب برای کاهش چربی خون شما تجویز می کند، تغییر رژیم غذایی و فعالیت‌های ورزشی را که برای سلامت قلب بسیار مهم است، نباید نادیده گرفت.

کلسترول بالا

برای کاهش کلسترول چه بخوریم؟

بدن انسان به کلسترول بسیار اندکی نیاز دارد، اما بسیاری از مردم با مصرف بیش‌ از حد غذاهای چرب، کلسترول بالا و مضر مانند LDL را وارد بدن خود می‌کنند. درصورتی‌که سطح LDL بالا باشد، چربی در خون رسوب می کند و در نهایت این امر منجر به بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود. کلسترول مفید (HDL) برخلاف LDL نه‌ تنها مضر نیست بلکه باعث پاکسازی خون از کلسترول مضر LDL می‌شود.

✅ از دستانتان کمک بگیرید!

زیاده‌روی در خوردن بسیار آسان است و همین عامل موجب افزایش وزن و همچنین افزایش کلسترول می‌شود. برای آنکه بدانید در یک وعده چه میزان گوشت و ماهی مصرف کنید، کافی است به‌ اندازه کف دست خود از آن بردارید. یک وعده میوه به‌ اندازه یک‌ مشت است. یک وعده آجیل، سبزی‌های پخته‌شده، برنج و پاستا به‌اندازه کف دست است.

✅ غذاهای خوشمزه و مغذی را انتخاب کنید.

مصرف میوه و سبزی، ۵ الی ۹ وعده در روز موجب پایین آمدن سطح کلسترول مضر LDL می‌شود. آنتی‌اکسیدان و فیبر موجود در این مواد، برای بدن بسیار مفید است. علاوه بر این مصرف میوه و سبزی سبب پایین آمدن فشار خون و وزن می‌شود.

ماهی سالمون

✅ مصرف امگا ۳

ماهی سرشار از پروتئین و امگا۳ است، به همین دلیل مصرف آن دو بار در هفته توصیه می‌شود. امگا ۳ نوعی چربی مفید و مورد نیاز بدن است و سبب کاهش چربی‌های تری گلیسیرید در خون می‌شود. امگا ۳ همچنین سبب پایین آمدن کلسترول و در نتیجه جلوگیری از رسوب آن در داخل عروق می‌شود.

ماهی سالمون، تن و ساردین از جمله ماهی‌هایی هستند که سرشار از امگا ۳ بوده و توصیه می‌شود آن‌ها را به صورت کبابی، پخته و آب‌پز مصرف نمایید و از سرخ کردن آن‌ها پرهیز کنید.

✅در وعده صبحانه از غلات استفاده کنید.

مصرف غلات در وعده صبحانه، انتخابی هوشمندانه است و از پرخوری در وعده ناهار جلوگیری می‌کند. فیبر موجود در غلات باعث کنترل کلسترول مضر می‌ شود. مصرف غلات فقط مختص صبحانه نیست و در وعده‌های دیگر در طی روز نیز می‌توان آن‌ها را مصرف کرد.

آجیل

✅ آجیل بخورید.

آجیل را جایگزین هله‌ هوله و میان وعده‌های مضر مانند چیپس و پفک کنید. این دانه‌های مغذی سرشار از کلسترول مفید هستند و باعث پایین آمدن کلسترول مضر (LDL) می‌شوند. بر اساس مطالعات انجام شده، افرادی که در روز یک‌ مشت آجیل می‌خورند، کمتر به بیماری‌ های قلبی و عروقی مبتلا می‌گردند. وعده‌های غذایی خود را کوچک کنید و از مصرف بیش‌ از حد چربی، نمک و شکر پرهیز نمایید.

✅ مصرف چربی‌های غیر اشباع

مصرف چربی در رژیم غذایی لازم است اما به مقدار بسیار اندک، علاوه بر این نوع چربی نیز مهم است. به همین دلیل مصرف روغن‌های زیتون، آفتابگردان و کانولا به دلیل غیراشباع بودن و همچنین کلسترول مفید HDL بسیار توصیه می‌شوند.

برخلاف روغن‌های گیاهی، روغن‌های جانوری جز چربی‌های اشباع به‌حساب می‌آیند. چربی موجود در گوشت، لبنیات پرچرب، کره و روغن پالم، چربی‌ اشباع است. مصرف بیش از حد این چربی ها که سرشار از کلسترول مضر هستند، سبب گرفتگی عروق می شود و خطر ابتلا به سکته قلبی را افزایش می دهد.

مطلب مرتبط: برای آگاهی از علائم سکته قلبی و چگونگی پیشگیری از بروز آن بر روی لینک زیر کلیک کنید.

سکته قلبی

✅ کربوهیدرات‌ها

حبوبات و غلات، از آنجا که سرشار از فیبر هستند سبب افزایش قند خون نمی‌شوند. این مواد سبب کاهش کلسترول می‌شوند و باعث می‌شوند فرد برای مدت طولانی تر احساس سیری کند.

برخی مواد مانند برنج سفید، سیب‌زمینی و نان سفید، شامل کربوهیدرات‌ هایی هستند که سبب افزایش سریع قند می شوند و باعث می‌ شوند فرد زودتر احساس گرسنگی کند. همین عامل موجب افزایش وزن و چاقی می‌ گردد.

✅ ۳۰ دقیقه فعالیت ورزشی

تنها ۳۰ دقیقه فعالیت ورزشی در ۵ روز هفته، سبب کاهش کلسترول مضر و افزایش کلسترول مفید می‌شود. داشتن فعالیت همچنین سبب داشتن وزن ایده آل و پیشگیری از بیماری‌ های قلبی و عروقی می‌شود.

پیاده روی

✅ پیاده‌روی

پیاده‌روی ساده‌ترین، راحت‌ترین و کم‌ هزینه‌ترین فعالیت است. ورزش‌های هوازی مانند پیاده‌روی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته را کاهش می دهند، استخوان‌ ها را قوی می کنند و برای کنترل استرس بسیار مناسب هستند. اگر به پیاده‌روی عادت ندارید، کافی است ابتدا با روزی ۱۰ دقیقه شروع کنید.

✅ مراقب غذاهای فست فود باشید.

غذاهای فست فود سرشار از چربی‌های اشباع، کالری و سدیم هستند. از این‌ رو در هنگام صرف غذاهای فست فود به موارد زیر دقت کنید:

  • بجای غذاهای سرخ‌کردنی از غذاهای پخته‌شده، کبابی و آب پز استفاده نمایید.
  • از خوردن چاشنی‌هایی مانند سس، پرهیز کنید.

✅ توضیحات روی بسته محصولات را به‌دقت مطالعه نمایید.

در هنگام انتخاب مواد غذایی، نوشته‌های روی محصول را مطالعه نمایید. به مواد تشکیل‌دهنده محصول مانند روغن‌های اشباع، سدیم، کالری و کلسترول دقت نمایید و سعی کنید محصولاتی را انتخاب نمایید که دارای ارزش غذایی بالایی باشند.

ریلکس کردن

✅ آرام باشید.

در بسیاری از مواقع استرس باعث مشکلات دیگر می‌شود. به‌ عنوان‌ مثال استرس در برخی افراد می‌تواند سبب افزایش فشار خون و حتی افزایش کلسترول شود.

برای آرام شدن کافی است در هنگام استرس فقط چند نفس عمیق بکشید. در صورتی‌ که برخی چیزها موجب استرس شما می‌شوند، کافی است از آن‌ها دوری نمایید.

✅ وزنتان را کنترل کنید.

اضافه‌وزن سبب مشکلات دیگر مانند افزایش چربی خون، فشارخون و ابتلا به دیابت نوع ۲ می‌شود. تمام این موارد نیز می‌توانند موجب رسوب در دیواره عروق شوند. کاهش وزن به‌ خصوص سوزاندن چربی‌های دور شکم کمک شایانی به کاهش کلسترول مضر می‌کند.

دکتر سعید یزدان خواه متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

برای پرسش از دکتر برروی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

[wp_ulike]

.برای ارتقاء کیفیت مطالب امتیاز دهید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر عسل چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 213 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر. من دوساله که بعد اززایمانم دچار نارسایی شدم. دوسال پیش که بیمارشدم قلبم بین ۱۰تا۱۵درصدبود که بستری شدم تا یک سال تونستم با مصرف قرصها برسد بین۲۵تا۳۰درصد. ولی الان یک ساله که مانده روی همین ۲۵تا۳۰درصد. بنظرتون بازهم مصرف قرصا ادامه بدم یا برای باتری اقدام کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب تا زمانی که با مصرف داروها علائم بیماری کنترل می شود نیاز به تعبیه پیس میکر ندارید. لطفاً تصویر نوار قلب خود را بفرستید
  • تصویر کاربر حسین شنبه ۷ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 241 مشاهده پرسش
    رقیق کننده pradaxa دوتا ۱۱۰ برای مرد ۸۳ ساله دوز بالایی نیست؟ دچار کمخونی حاد شده اند آیا می تواند به علت خونریزی ناشی از مصرف رقیق کننده باشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۷ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب دوز مناسب تابعی است از میزان عملکرد کلیه و دلیل شروع دارو
  • تصویر کاربر مصطفی دوشنبه ۲ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 278 مشاهده پرسش
    سلام علیکم
    ۳۵ ساله هستم تری گلیسیرید ۴۰۰ هست کف پاهام داغ میشه چه دارویی برای کاهش تری گلیسیرید مصرف کنم.
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۲ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب در صورتی که میزان HDL طبیعی است نیاز به مصرف دارو برای کنترل تری‌گلیسیرید بالا ندارید
  • تصویر کاربر حسین دوشنبه ۲ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 260 مشاهده پرسش
    سلام جناب اقای دکتر بنده 46 ساله احساس لرزش قلب و خالی شدن یا مکث یک نبض روی ضربان مچ دست دارم لطف کنید بفرمایید نظرتان چیست در شهرستان برام متورال 50 نصف شب و صبح دادن و دکتر دیگر برام کنکور 2.5 هر 12ساعت تست ورزش من خوب بود اکو گفتن خوبه هولتر رابرایتان اریال میکنم کدام قرص بالا برایم بهتر است ممنونم پی وی سی تسخیص دادن
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۲ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب لطفاً تصاویر کامل هولتر را بفرستید
    2. تصویر کاربر حسین دوشنبه ۲ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      سلام جناب افای. دکتر ممنون فرستادم تصاوبر هولتر را
    3. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۲ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      لطفاً تصاویر تمام صفحات را بفرستید نه فقط صفحه اول را
    4. تصویر کاربر حسین دوشنبه ۲ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      سلام چشم قربان شما
    5. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۲ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      با اینکه کیفیت تصاویر مناسب نیستند ولی بنظر می رسد که علاوه بر پی وی سی دچار آریتمی فوق بطنی نیز هستید لطفاً در صورت امکان هر برگه را در تصویری جداگانه و با کیفیت مناسب بفرستید و یا به یکی از همکاران محترم الکتروفیزیولوژیست قلب مراجعه بفرمایید
    6. تصویر کاربر حسین دوشنبه ۲ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      دکتر عزیز ببخشید فعلا تعطعیلات است کنکور 2.5 مصرف کنم هر 12 یاعت یا متورال تا بعد تعطعلات
    7. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۲ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      تفاوت چندانی ندارند
    8. نمایش سایر 6 پاسخ
  • تصویر کاربر و چهارشنبه ۱۳ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 354 مشاهده پرسش
    خیلی عذر میخوام آقای دکتر برای آنوریسم آئورت شکمی باید مجددا سی تی بشن؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۱۳ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      بله
  • تصویر کاربر سیما دوشنبه ۱۳ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 244 مشاهده پرسش
    خانم ۳۵ ساله هستم
    به طور مادرزادی کندتپشی دارم تا دو سال پیش هیچ مشکل خاصی برام ایجاد نکرده بود
    از دو سال پیش دچار سرگیجه می شدم به تدریج علائم شدیدتر شد
    تا ۵ ماه پیش که به دنبال سرگیجه غش کردم و بیهوشی کامل داشتم ضربانم تا زیر ۴۰ رسیده بود
    با بررسی های که انجام شد برام پیس میکر گذاشتن
    الان بعد از ۵ ماه دوباره دچار سرگیجه میشم و ضربانم به شدت افت می کنه احساس فشردگی تو سینم دارم
    آیا مشکل از باتری قلبم هست یا مشکل جدیدی وجود داره؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۱۳ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب نیاز به آنالیز پیس میکر دارید
  • تصویر کاربر نگین سه شنبه ۷ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 324 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر خسته نباشین خواهر من ۳۳ سالشه دور قلبش اب آورده بود ۶ ماهه کشیدن ایا بازم اب جمع میشه الان حامله هس واسه جنین خطر داره
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۶ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب تجمع مجدد مایع تابع علت ایجاد کننده آن داشته و اینکه آیا آن علت درمان شده است یا خیر. خود تجمع مایع بدون در نظر گرفتن علت تاثیری بر روی جنین ندارد ولی ممکن است علت ایجاد کننده تجمع مایع بر روی جنین اثر گذار باشد
    2. تصویر کاربر نگین دوشنبه ۶ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام اقا دکتر خسته نباشیم دکترا متوجه نشودن مایع از چی میتونه باشه دکترا گفته بودن تو ریه اش هم مایه هس اقای دکتر از چی میتونه باشه ما تو شهرمون دکتر خوب نیس به خاطر اون نمیدونیم چرا اینطوری شده
    3. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۷ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      تجمع مایع در اطراف قلب علل بسیار مختلفی دارد که بر اساس شرح حال و یافته های بالینی به برخی علل مشکوک شده و آزمایش ها و یا تصویر برداری های لازم برای رسیدن به تشخیص نهایی درخواست می‌شود.
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر مهدی یکشنبه ۱۴ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 234 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر فکر نمی کردم پیامم بخونید وبه این زودی پاسخ بدهید بلدم شما فرمودید اکوو...براتون عکس بگیرم بفرستم نمیدونم چه جوری عکس بگیرم بفرستم خواهش می کنم کمکم کنید ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۱۴ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      مدارک ارسالی رویت شد و پاسخ شما در سوال قبلی داده شد
  • تصویر کاربر طاهره چهارشنبه ۱۰ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 246 مشاهده پرسش
    با سلام خواهرم 3 سالی هست که قرص کنکور 5 مصرف میکرده چون دریچه ها قلب مشکل دار شده بود و در کل 30 درصد بوده اخیرا با آب آوردن ریه سکته مغزی را رد کرده آیا ممکن است قرص کنکور در این سکته مغزی موثر بوده؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۱۰ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب خیر
  • تصویر کاربر احمد یکشنبه ۷ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 508 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر. وقت شما بخیر.
    بنده 29 ساله هستم و به طور اتفاقی متوجه شدم که فشار خونم بالاست. پس از چند بار مراجعه به پزشک عمومی و گرفتن فشار متوجه شدم که فشارم تا حدود 14 نیز بالا میرود. با تغییر رژیم کمی پایین آمده و اکثرا نرمال است. اما گاهی همچنان فشارم روی 13.5-8.5 می رود. سپس پس از گرفتن نوار قلب به دکتر قلب مراجعه کردم و ایشان پس از انجام تست اکو گفتند که EF قلب من 50-55% است. میخواستم بدانم که این موضوع نشان دهنده اشکال در عملکرد قلب من هست؟ یا این مقدار EF نرمال هست؟
    در چند روز اخیر بعد از تست اکو، دردهایی را در سمت چپ احساس میکنم. گاهی با عطسه کردن نیز یک درد خفیف در قسمت چپ قفسه سینه ام احساس میکنم.
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۷ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب عملکرد سیستولی قلب در حد پایین طبیعی گزارش شده است ولی ممکن است که توسط یک پزشک دیگر مقدار دیگری تخمین زده شود. برای اطمینان از این موضوع پیشنهاد میکنم که اکوکاردیوگرافی را توسط یکی از همکاران محترم فلوشیپ اکوکاردیوگرافی تکرار کنید. درد مورد اشاره احتمالاً ناشی از مشکلات اسکلتی و دنده ها است
درحال دریافت اطلاعات