برای کاهش سریع چربی خون چه بخوریم؟

تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی، یکی از ساده‌ترین راه‌های کاهش چربی خون و پیشگیری از بیماری‌های قلبی است. در این مقاله ۱۴ راهکار ساده جهت کاهش کلسترول بالا آمده است.

در کنار داروهایی که متخصص قلب برای کاهش چربی خون شما تجویز می کند، تغییر رژیم غذایی و فعالیت‌های ورزشی را که برای سلامت قلب بسیار مهم است، نباید نادیده گرفت.

کلسترول بالا

برای کاهش کلسترول چه بخوریم؟

بدن انسان به کلسترول بسیار اندکی نیاز دارد، اما بسیاری از مردم با مصرف بیش‌ از حد غذاهای چرب، کلسترول بالا و مضر مانند LDL را وارد بدن خود می‌کنند. درصورتی‌که سطح LDL بالا باشد، چربی در خون رسوب می کند و در نهایت این امر منجر به بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود. کلسترول مفید (HDL) برخلاف LDL نه‌ تنها مضر نیست بلکه باعث پاکسازی خون از کلسترول مضر LDL می‌شود.

✅ از دستانتان کمک بگیرید!

زیاده‌روی در خوردن بسیار آسان است و همین عامل موجب افزایش وزن و همچنین افزایش کلسترول می‌شود. برای آنکه بدانید در یک وعده چه میزان گوشت و ماهی مصرف کنید، کافی است به‌ اندازه کف دست خود از آن بردارید. یک وعده میوه به‌ اندازه یک‌ مشت است. یک وعده آجیل، سبزی‌های پخته‌شده، برنج و پاستا به‌اندازه کف دست است.

✅ غذاهای خوشمزه و مغذی را انتخاب کنید.

مصرف میوه و سبزی، ۵ الی ۹ وعده در روز موجب پایین آمدن سطح کلسترول مضر LDL می‌شود. آنتی‌اکسیدان و فیبر موجود در این مواد، برای بدن بسیار مفید است. علاوه بر این مصرف میوه و سبزی سبب پایین آمدن فشار خون و وزن می‌شود.

ماهی سالمون

✅ مصرف امگا ۳

ماهی سرشار از پروتئین و امگا۳ است، به همین دلیل مصرف آن دو بار در هفته توصیه می‌شود. امگا ۳ نوعی چربی مفید و مورد نیاز بدن است و سبب کاهش چربی‌های تری گلیسیرید در خون می‌شود. امگا ۳ همچنین سبب پایین آمدن کلسترول و در نتیجه جلوگیری از رسوب آن در داخل عروق می‌شود.

ماهی سالمون، تن و ساردین از جمله ماهی‌هایی هستند که سرشار از امگا ۳ بوده و توصیه می‌شود آن‌ها را به صورت کبابی، پخته و آب‌پز مصرف نمایید و از سرخ کردن آن‌ها پرهیز کنید.

✅در وعده صبحانه از غلات استفاده کنید.

مصرف غلات در وعده صبحانه، انتخابی هوشمندانه است و از پرخوری در وعده ناهار جلوگیری می‌کند. فیبر موجود در غلات باعث کنترل کلسترول مضر می‌ شود. مصرف غلات فقط مختص صبحانه نیست و در وعده‌های دیگر در طی روز نیز می‌توان آن‌ها را مصرف کرد.

آجیل

✅ آجیل بخورید.

آجیل را جایگزین هله‌ هوله و میان وعده‌های مضر مانند چیپس و پفک کنید. این دانه‌های مغذی سرشار از کلسترول مفید هستند و باعث پایین آمدن کلسترول مضر (LDL) می‌شوند. بر اساس مطالعات انجام شده، افرادی که در روز یک‌ مشت آجیل می‌خورند، کمتر به بیماری‌ های قلبی و عروقی مبتلا می‌گردند. وعده‌های غذایی خود را کوچک کنید و از مصرف بیش‌ از حد چربی، نمک و شکر پرهیز نمایید.

✅ مصرف چربی‌های غیر اشباع

مصرف چربی در رژیم غذایی لازم است اما به مقدار بسیار اندک، علاوه بر این نوع چربی نیز مهم است. به همین دلیل مصرف روغن‌های زیتون، آفتابگردان و کانولا به دلیل غیراشباع بودن و همچنین کلسترول مفید HDL بسیار توصیه می‌شوند.

برخلاف روغن‌های گیاهی، روغن‌های جانوری جز چربی‌های اشباع به‌حساب می‌آیند. چربی موجود در گوشت، لبنیات پرچرب، کره و روغن پالم، چربی‌ اشباع است. مصرف بیش از حد این چربی ها که سرشار از کلسترول مضر هستند، سبب گرفتگی عروق می شود و خطر ابتلا به سکته قلبی را افزایش می دهد.

مطلب مرتبط: برای آگاهی از علائم سکته قلبی و چگونگی پیشگیری از بروز آن بر روی لینک زیر کلیک کنید.

سکته قلبی

✅ کربوهیدرات‌ها

حبوبات و غلات، از آنجا که سرشار از فیبر هستند سبب افزایش قند خون نمی‌شوند. این مواد سبب کاهش کلسترول می‌شوند و باعث می‌شوند فرد برای مدت طولانی تر احساس سیری کند.

برخی مواد مانند برنج سفید، سیب‌زمینی و نان سفید، شامل کربوهیدرات‌ هایی هستند که سبب افزایش سریع قند می شوند و باعث می‌ شوند فرد زودتر احساس گرسنگی کند. همین عامل موجب افزایش وزن و چاقی می‌ گردد.

✅ ۳۰ دقیقه فعالیت ورزشی

تنها ۳۰ دقیقه فعالیت ورزشی در ۵ روز هفته، سبب کاهش کلسترول مضر و افزایش کلسترول مفید می‌شود. داشتن فعالیت همچنین سبب داشتن وزن ایده آل و پیشگیری از بیماری‌ های قلبی و عروقی می‌شود.

پیاده روی

✅ پیاده‌روی

پیاده‌روی ساده‌ترین، راحت‌ترین و کم‌ هزینه‌ترین فعالیت است. ورزش‌های هوازی مانند پیاده‌روی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته را کاهش می دهند، استخوان‌ ها را قوی می کنند و برای کنترل استرس بسیار مناسب هستند. اگر به پیاده‌روی عادت ندارید، کافی است ابتدا با روزی ۱۰ دقیقه شروع کنید.

✅ مراقب غذاهای فست فود باشید.

غذاهای فست فود سرشار از چربی‌های اشباع، کالری و سدیم هستند. از این‌ رو در هنگام صرف غذاهای فست فود به موارد زیر دقت کنید:

  • بجای غذاهای سرخ‌کردنی از غذاهای پخته‌شده، کبابی و آب پز استفاده نمایید.
  • از خوردن چاشنی‌هایی مانند سس، پرهیز کنید.

✅ توضیحات روی بسته محصولات را به‌دقت مطالعه نمایید.

در هنگام انتخاب مواد غذایی، نوشته‌های روی محصول را مطالعه نمایید. به مواد تشکیل‌دهنده محصول مانند روغن‌های اشباع، سدیم، کالری و کلسترول دقت نمایید و سعی کنید محصولاتی را انتخاب نمایید که دارای ارزش غذایی بالایی باشند.

ریلکس کردن

✅ آرام باشید.

در بسیاری از مواقع استرس باعث مشکلات دیگر می‌شود. به‌ عنوان‌ مثال استرس در برخی افراد می‌تواند سبب افزایش فشار خون و حتی افزایش کلسترول شود.

برای آرام شدن کافی است در هنگام استرس فقط چند نفس عمیق بکشید. در صورتی‌ که برخی چیزها موجب استرس شما می‌شوند، کافی است از آن‌ها دوری نمایید.

✅ وزنتان را کنترل کنید.

اضافه‌وزن سبب مشکلات دیگر مانند افزایش چربی خون، فشارخون و ابتلا به دیابت نوع ۲ می‌شود. تمام این موارد نیز می‌توانند موجب رسوب در دیواره عروق شوند. کاهش وزن به‌ خصوص سوزاندن چربی‌های دور شکم کمک شایانی به کاهش کلسترول مضر می‌کند.

دکتر سعید یزدان خواه متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

برای پرسش از دکتر برروی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

[wp_ulike]

.برای ارتقاء کیفیت مطالب امتیاز دهید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر فاطمه جمعه ۳۱ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 217 مشاهده پرسش
    باعرض پوزش دوباره اما اگر در شریان یاورید های هردو دست وبازو تنگی یانسداد وجود داشته باشد میتواند درانجام سی تی انژیو ناحیه ی قلب یا ریه یا سروگردن اختلال ایجاد کندیا مانع از عبور ماده حاجب شود ودر کیفیت تصاویر اختلال ایجادنماید؟باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۳۱ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سوال شما بیش از حد تکراری است لطفاً برای یکبار سوال خود را بصورت شفاف و با ارسال کلیه مدارک برای پاسخگویی بفرستید
  • تصویر کاربر مهدی پنجشنبه ۳۰ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 236 مشاهده پرسش
    با سلام

    مدتی ۴ ماه میشود که از داروهای قلبی ، آمولدوپلین ، بیزوپرولول ، هیدروکلورتازید ، سوستاک و پلاویکس استفاده میکند که دچار خارش شدید در ناحیه پشت کمر و کتفها شدم . خواستم بدانم علت آن چیست ؟ برای رفع خارش چه باید کرد ؟ با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه پنجشنبه ۳۰ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب پاسخ شما در سوال قبلی داده شد.
  • تصویر کاربر سارا پنجشنبه ۲۳ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 239 مشاهده پرسش
    آقای دکتر چون بیمارستان دولتی بود مدارک پیش خودشون نگه داشتند من فقط عکس دارم اگه امکانش هست ی شماره واتساپ بدید من عکس هارو بفرستم اصلا جواب درست نمیدن من هنوز درد دارم ولی ی دکتر گفت در نوار قلبم گرفتگی عروق نشان داده
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه پنجشنبه ۲۳ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      خیر متاسفانه با یک عکس به تنهایی نمی توان اظهار نظر کرد
  • تصویر کاربر آرمان سه شنبه ۱۴ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 381 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر آیا عمل باز تعویض دريچه آئورت وریشه آئورت سخت تر هست یا عمل باز گرفتی عروق کورنو
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۱۲ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب جراحی بنتال (تعویض دریچه آئورت بهمراه جایگزینی ریشه آئورت) ریسک بالاتری دارد
    2. تصویر کاربر آرمان یکشنبه ۱۲ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      یعنی خطرناک هست عمل بنتال وخطر مرگش بیشتر هست وخيلي طول میکشه تا خوب بشه
    3. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۱۲ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      ریسک بالاتر به معنی احتمال مرگ و میر بالاتر است ولی در مورد دوره نقاهت در صورتی که عارضه ای رخ نداده باشد تفاوت چندانی ندارند
    4. تصویر کاربر آرمان دوشنبه ۱۳ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      خیلی ممنون شما یک جراح خوب بهمون معرفی میکنید تو تهران قراره خودم عمل بنتال بشم
    5. تصویر کاربر آرمان دوشنبه ۱۳ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      پس آقای دکتر شانس زنده ماندنم خیلی کمه تو این عمل
    6. تصویر کاربر آرمان دوشنبه ۱۳ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      ببخشید آقای دکتر ریشه آئورت را تو اکو مری با چه حرفی نشان ميدن
    7. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۱۳ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      آقای دکتر سعید حسینی در بیمارستان شهید رجایی تهران برای بیمارستان های دولتی و آقای دکتر محمد حسین ماندگار در بیمارستان های خصوصی رو پیشنهاد میکنم شانس زنده ماندن خیلی کم نیست ولی ریسک این جراحی از ریسک جراحی بای پس بیشتر است ریشه آئورت را در اکو با aortic root نشان می‌دهند
    8. تصویر کاربر آرمان سه شنبه ۱۴ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      خیلی ممنون خدا ازتون راضی باشه
    9. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۱۴ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      خواهش میکنم امیدوارم که توانسته باشم کمکی کرده باشم
    10. نمایش سایر 8 پاسخ
  • تصویر کاربر مهدی چهارشنبه ۱ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 219 مشاهده پرسش
    با سلام
    من چند سالی است که داروهای ریوی و مدت چند ماه میشود ک به تجویز پزشک داروهای قلبی مصرف میکنم ، سوال : چند روزی میشود که پشت کمرم بین دو کتفم احساس سردی میکنم ، علت آن چیست ؟ با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۱ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب متاسفانه این سوال بقدری کلی است که قابلیت پاسخگویی ندارد
  • تصویر کاربر Tv سه شنبه ۳۱ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 251 مشاهده پرسش
    سلام، پسری دارم 15 ساله، در 10 سالگی متخصص اطفال متوجه صدای اضافی شد ودکتر قلب بعد از اکو نارسایی تریکوسپید ومیترال رو تشخیص دادند گفتند نارسایی میترال کم، ولی نارسایی تریکوسپید زیاد هست، سه سال هست تحت درمان دارویی هست، دوکسبوم و وراپامیل دادند، بعد از استفاده یکسال از داروها، گفتند کمتر شده دوباره بعد از سال دوم، گفتند، برگشته به حالت اولش، وراپامیل رو بجای روزی یکبار، روزی دو بار تجویز کردن فشار ریوی اول 45، سال بعد رسید به 30، ودوباره در معاینه سال بعد برگشت به 45،
    چون من در استان محرومی مثل زاهدان زندگی میکنم، خیلی نگرانم برای آینده ی وضع قلبی پسرم، واینکه شاید این داروها برایش درست تجویز نشده که وضعش بهتر نشده، ضمنا الان هنوز علائمی نداره فقط در تحرک بیشتر، به نفس نفس میفته، چکار کنم آیا حتما پسرم آینده ی قلبی بدی خواهد داشت یا ممکنه وضعش بهتر بشه؟ لطفا راهنمایی کنید خیلی نگرانم تو این وضع کرونا، شهر دیگه ای ببرم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۳۱ تیر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب قبل از هر چیز پیشنهاد میکنم که اکو را توسط یکی از همکاران محترم فلوشیپ اکوکاردیوگرافی تکرار کنید و در صورت تایید موارد فوق نیاز به بررسی حهت یافتن علت بالا رفتن فشارخون ریوی توسط همکاران محترم متخصص بیماریهای ریوی دارند
  • تصویر کاربر امیر سه شنبه ۱۷ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 244 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید من در حال حاضر 25 سالمه و از بچگی به میزان اندکی تنگی نفس داشتم و خیلی به ندرت برام پیش میومد اما اخیرا هر چقدر میگذره این میزان شدیدتر میشه و در حال حاضر در برخی از مواقع روز و گاها تمام مدتی که بیدارم به سختی نفس میکشم و مجبورم از راه دهان نفس بگیرم. این نفس گرفتن‌ها گاهی انقدر زیاد میشه که احساس سرگیجه و سیاهی رفتن چشم میکنم.
    همچنین موقع حرف زدن، باید نفس بگیرم و مثه قبل نمیتونم در حالت عادی بدون نفس گرفتن صحبت کنم. در ضمن جدیدا گاهی در قفسه سینه خودم بعضا یه حالتی مانند گرفتگی یا یه تپش خاص که در حد یک لحظه هست حس میکنم.
    این نکته رو اضافه کنم که سیگار و قلیون به هیچ عنوان مصرف نمیکنم و سابقه مصرف هم ندارم. در مورد آزمایش هم باید بگم که آخرین باری که آزمایش خون دادم موردی نداشت (آزمایش مربوط به یکسال پیشه)
    متاسفانه با توجه به پیش‌آمد شرایط کرونا فعلا از مراجعه به پزشک صرف نظر کردم و ممنون میشم تا زمانی که شرایط مطلوب بشه و بتونم نزد پزشک برم راهنمایی کنید که چه اقدامی بکنم.
    سپاسگزارم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۱۷ تیر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب با توجه به توضیحات ارائه شده پیشنهاد میکنم که صرف نظر از شرایط کرونایی در اولین فرصت برای ویزیت به یکی از همکاران محترم متخصص بیماریهای قلب و همچنین ریه مراجعه بفرمایید
  • تصویر کاربر مجتبی یکشنبه ۱۵ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 222 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من 13سالم هست در سن رشد هستم ببخشید من دنده هایم و پهلو هایم هر دوسمت درد میکند و بدنم رشد میکند ببخشید این مال علاعم بیماری قلبی هست
    1. تصویر کاربر مجتبی یکشنبه ۱۵ تیر ۹۹( 3 سال پیش)
      البته آقای دکتر داشتم ورزش شنا میکردم دوتا رگ کشاله بغلم گرفته ادامه سوال بالایی هست
    2. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۱۵ تیر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب خیر
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر حامد یکشنبه ۱ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 752 مشاهده پرسش
    سلام
    ببخشید من یک جوان ۳۴ ساله هستم و متاهل ، الان ۸ ساله که گه گاه تریاک و شیره مصرف می کنم خیلی اقدام به ترک کردم ولی موفق نشدم چون هنوز نتونستم با نفسم کنار بیام
    تپش قلب و تنگی نفس هم گرفتم و فشارم هم اکثرا ۱۴ می باشد الان آزمایش دادم esr خونم ۲۱ بود که در آزمایش ذکر شده زنان تا ۲۰ و مردان ۱۰ میخواستم ببینم آیا خطرناک است و آیا این تپش قلب باعث گشاد شدن دریچه قلب می شود من واسه تپش پروپنالول ۲۰ و فشارم لوزارتان ۲۵ و واسه خوابم کلنونازپام میخورم.
    بسیار از راهنمایی شما تشکر می کنم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۱ تیر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب بالا بودن ESR یک یافته غیر اختصاصی است و در زمینه شرح حال و علائم باید تفسیر شود و به احتمال زیاد مورد نگران کننده ای نیست. معمولاً طپش قلب محصول گشادی یا نارسایی دریچه است و نه عامل آن
  • تصویر کاربر alimir شنبه ۳۱ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 285 مشاهده پرسش
    dasdsasdafasdasdas
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۳۱ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      اگه پاسخ بدین ممنون میشم واقعا،چون من تپش رو دقیقا موقع وصل کردن وسایل نوار حس میکنم و میاد سراغم بعدش خیر،آیا همچنان نیاز به مصرف قرص تپش هستو اگه لازمه چن روز مصرف کنم\
      \
      ممنونم واقعا
درحال دریافت اطلاعات