برای کاهش سریع چربی خون چه بخوریم؟

تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی، یکی از ساده‌ترین راه‌های کاهش چربی خون و پیشگیری از بیماری‌های قلبی است. در این مقاله ۱۴ راهکار ساده جهت کاهش کلسترول بالا آمده است.

در کنار داروهایی که متخصص قلب برای کاهش چربی خون شما تجویز می کند، تغییر رژیم غذایی و فعالیت‌های ورزشی را که برای سلامت قلب بسیار مهم است، نباید نادیده گرفت.

کلسترول بالا

برای کاهش کلسترول چه بخوریم؟

بدن انسان به کلسترول بسیار اندکی نیاز دارد، اما بسیاری از مردم با مصرف بیش‌ از حد غذاهای چرب، کلسترول بالا و مضر مانند LDL را وارد بدن خود می‌کنند. درصورتی‌که سطح LDL بالا باشد، چربی در خون رسوب می کند و در نهایت این امر منجر به بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود. کلسترول مفید (HDL) برخلاف LDL نه‌ تنها مضر نیست بلکه باعث پاکسازی خون از کلسترول مضر LDL می‌شود.

✅ از دستانتان کمک بگیرید!

زیاده‌روی در خوردن بسیار آسان است و همین عامل موجب افزایش وزن و همچنین افزایش کلسترول می‌شود. برای آنکه بدانید در یک وعده چه میزان گوشت و ماهی مصرف کنید، کافی است به‌ اندازه کف دست خود از آن بردارید. یک وعده میوه به‌ اندازه یک‌ مشت است. یک وعده آجیل، سبزی‌های پخته‌شده، برنج و پاستا به‌اندازه کف دست است.

✅ غذاهای خوشمزه و مغذی را انتخاب کنید.

مصرف میوه و سبزی، ۵ الی ۹ وعده در روز موجب پایین آمدن سطح کلسترول مضر LDL می‌شود. آنتی‌اکسیدان و فیبر موجود در این مواد، برای بدن بسیار مفید است. علاوه بر این مصرف میوه و سبزی سبب پایین آمدن فشار خون و وزن می‌شود.

ماهی سالمون

✅ مصرف امگا ۳

ماهی سرشار از پروتئین و امگا۳ است، به همین دلیل مصرف آن دو بار در هفته توصیه می‌شود. امگا ۳ نوعی چربی مفید و مورد نیاز بدن است و سبب کاهش چربی‌های تری گلیسیرید در خون می‌شود. امگا ۳ همچنین سبب پایین آمدن کلسترول و در نتیجه جلوگیری از رسوب آن در داخل عروق می‌شود.

ماهی سالمون، تن و ساردین از جمله ماهی‌هایی هستند که سرشار از امگا ۳ بوده و توصیه می‌شود آن‌ها را به صورت کبابی، پخته و آب‌پز مصرف نمایید و از سرخ کردن آن‌ها پرهیز کنید.

✅در وعده صبحانه از غلات استفاده کنید.

مصرف غلات در وعده صبحانه، انتخابی هوشمندانه است و از پرخوری در وعده ناهار جلوگیری می‌کند. فیبر موجود در غلات باعث کنترل کلسترول مضر می‌ شود. مصرف غلات فقط مختص صبحانه نیست و در وعده‌های دیگر در طی روز نیز می‌توان آن‌ها را مصرف کرد.

آجیل

✅ آجیل بخورید.

آجیل را جایگزین هله‌ هوله و میان وعده‌های مضر مانند چیپس و پفک کنید. این دانه‌های مغذی سرشار از کلسترول مفید هستند و باعث پایین آمدن کلسترول مضر (LDL) می‌شوند. بر اساس مطالعات انجام شده، افرادی که در روز یک‌ مشت آجیل می‌خورند، کمتر به بیماری‌ های قلبی و عروقی مبتلا می‌گردند. وعده‌های غذایی خود را کوچک کنید و از مصرف بیش‌ از حد چربی، نمک و شکر پرهیز نمایید.

✅ مصرف چربی‌های غیر اشباع

مصرف چربی در رژیم غذایی لازم است اما به مقدار بسیار اندک، علاوه بر این نوع چربی نیز مهم است. به همین دلیل مصرف روغن‌های زیتون، آفتابگردان و کانولا به دلیل غیراشباع بودن و همچنین کلسترول مفید HDL بسیار توصیه می‌شوند.

برخلاف روغن‌های گیاهی، روغن‌های جانوری جز چربی‌های اشباع به‌حساب می‌آیند. چربی موجود در گوشت، لبنیات پرچرب، کره و روغن پالم، چربی‌ اشباع است. مصرف بیش از حد این چربی ها که سرشار از کلسترول مضر هستند، سبب گرفتگی عروق می شود و خطر ابتلا به سکته قلبی را افزایش می دهد.

مطلب مرتبط: برای آگاهی از علائم سکته قلبی و چگونگی پیشگیری از بروز آن بر روی لینک زیر کلیک کنید.

سکته قلبی

✅ کربوهیدرات‌ها

حبوبات و غلات، از آنجا که سرشار از فیبر هستند سبب افزایش قند خون نمی‌شوند. این مواد سبب کاهش کلسترول می‌شوند و باعث می‌شوند فرد برای مدت طولانی تر احساس سیری کند.

برخی مواد مانند برنج سفید، سیب‌زمینی و نان سفید، شامل کربوهیدرات‌ هایی هستند که سبب افزایش سریع قند می شوند و باعث می‌ شوند فرد زودتر احساس گرسنگی کند. همین عامل موجب افزایش وزن و چاقی می‌ گردد.

✅ ۳۰ دقیقه فعالیت ورزشی

تنها ۳۰ دقیقه فعالیت ورزشی در ۵ روز هفته، سبب کاهش کلسترول مضر و افزایش کلسترول مفید می‌شود. داشتن فعالیت همچنین سبب داشتن وزن ایده آل و پیشگیری از بیماری‌ های قلبی و عروقی می‌شود.

پیاده روی

✅ پیاده‌روی

پیاده‌روی ساده‌ترین، راحت‌ترین و کم‌ هزینه‌ترین فعالیت است. ورزش‌های هوازی مانند پیاده‌روی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته را کاهش می دهند، استخوان‌ ها را قوی می کنند و برای کنترل استرس بسیار مناسب هستند. اگر به پیاده‌روی عادت ندارید، کافی است ابتدا با روزی ۱۰ دقیقه شروع کنید.

✅ مراقب غذاهای فست فود باشید.

غذاهای فست فود سرشار از چربی‌های اشباع، کالری و سدیم هستند. از این‌ رو در هنگام صرف غذاهای فست فود به موارد زیر دقت کنید:

  • بجای غذاهای سرخ‌کردنی از غذاهای پخته‌شده، کبابی و آب پز استفاده نمایید.
  • از خوردن چاشنی‌هایی مانند سس، پرهیز کنید.

✅ توضیحات روی بسته محصولات را به‌دقت مطالعه نمایید.

در هنگام انتخاب مواد غذایی، نوشته‌های روی محصول را مطالعه نمایید. به مواد تشکیل‌دهنده محصول مانند روغن‌های اشباع، سدیم، کالری و کلسترول دقت نمایید و سعی کنید محصولاتی را انتخاب نمایید که دارای ارزش غذایی بالایی باشند.

ریلکس کردن

✅ آرام باشید.

در بسیاری از مواقع استرس باعث مشکلات دیگر می‌شود. به‌ عنوان‌ مثال استرس در برخی افراد می‌تواند سبب افزایش فشار خون و حتی افزایش کلسترول شود.

برای آرام شدن کافی است در هنگام استرس فقط چند نفس عمیق بکشید. در صورتی‌ که برخی چیزها موجب استرس شما می‌شوند، کافی است از آن‌ها دوری نمایید.

✅ وزنتان را کنترل کنید.

اضافه‌وزن سبب مشکلات دیگر مانند افزایش چربی خون، فشارخون و ابتلا به دیابت نوع ۲ می‌شود. تمام این موارد نیز می‌توانند موجب رسوب در دیواره عروق شوند. کاهش وزن به‌ خصوص سوزاندن چربی‌های دور شکم کمک شایانی به کاهش کلسترول مضر می‌کند.

دکتر سعید یزدان خواه متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

برای پرسش از دکتر برروی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

[wp_ulike]

.برای ارتقاء کیفیت مطالب امتیاز دهید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر سامان شنبه ۵ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 219 مشاهده پرسش
    سلام.استادیزدانخواه.درمورد بیماری مادرم ۶۷ساله درطول این ماه دوباردچاراستفراغ ورنگ پریدگی شده یکباربعدازشام ویکبارهم ناشتاصبح.دکترگوارش هم قندخون وچربی خون وسایرعلایم رانرمال گفتن الا تیرویید که نتیحه ازمایش فرستادم الان پیوست خدمتتون.داروهای رانوور۱۵۰ودمپریدون ۱۰برای تهوع وتیاماکس ۳۰۰جهت دردی که ازسمت چپ پشت شانه دارد تجویزکردن.بااینکه زالربان ۱۵ ولوزارتان میخورن چه نضری میفرمایید.ضمنا موقع تهوع درهردوحالت فشارخونش ۱۴و۱۵روی ۸و۹بود.یک نوارقلبی موقع اخرین جلسه انالیزپیس میکرش هم فرستادن خدمتتون .دکترش هم مشکل قلبی گفت ندارن.ممنون ازوقت ارزندتون که میزارین.
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۵ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      مشکل قلبی جدی فعلاً ندارند و توصیه می کنم که از نظر علت تهوع و استفراغ بررسی بیشتری انجام شود در زمان فشار خون شان کاملاً کنترل نیست و نیاز به افزودن دوز لوزارتان هست

  • تصویر کاربر یعقوبی یکشنبه ۲۹ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 237 مشاهده پرسش
    یک ماه است شرایط بالا رادارم از نظر قلبی ومغز واغصاب(تست ورزش نوار مغزی وام ارای)بررسی شدم میگند مشکلی نداری.الان قرص اعصاب (بوکساید- امی تری پیلین -پرانولول می خورم تازه شروع کردحالم بد میشه لطفا راهنمایی فرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۲۹ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      لطفاً با یکی از همکاران محترم طب فیزیکی مشورت بفرمایید

  • تصویر کاربر بوستانی چهارشنبه ۱۸ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 204 مشاهده پرسش
    سلام همسرم یکسال قبل در عرض یک هفته دو مرتبه روی یک رگ سکته کرد و دو بار انژیو پلاستی شد الان بعد از یکسال ضربان قلبش ۵۲ میباشد و فشار ۸ ،گهگاهی سرگیجه
    دکتری که اخیرا رفتیم قرص امیودارون و فروزماید را اضافه کردن ولی شما نوشتین که قرص امیودارون برای ضربان بالاست ایا قرصها رو استفاده کنه؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۱۸ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      قرص آمیودارون برای موارد بی نظمی قلبی است و برای درمان آریتمی هایی که ضربان قلب بالا ایجاد می کنند مصرف می شود ممکن است در بیمار شما به دلیل کسر جهشی پایین و وجود بی نظمی هایی که ممکن است شروع‌کننده بی نظمی‌های خطرناک بطنی باشند به منظور پیشگیری تجویز شده باشد

  • تصویر کاربر زندی شنبه ۵ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 172 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر
    چقد واسه عمل وقتدارم؟
    بزرگشدن قلبم ب بیاریم ارتبات دارد؟
    1. تصویر کاربر زندی سه شنبه ۱۷ دی ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام آقای دکتر ببخشید آیا بزرگ شدن کبدم به قلبم ربط داره یا مال چربی کبدم هست آقای دکتر آیا قلبم بزرگ شده دریچه آئورت قلبم دولتی یا سه لتی هست وچند وقت ديگه بايد عمل کنم
    2. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۱۸ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      زمان جراحی فرا رسیده است و بزرگ شدن شما ناشی از نارسایی دریچه است

    3. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۱۸ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      خیر بزرگ شدن کبد شما بعلت مشکلات قلبی نیست
      دریچه آئورت شما دو لتی است
      زمان جراحی فرا رسیده است

    4. تصویر کاربر زندی جمعه ۲۰ دی ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام ممنون آقای دکتر قراره دکتر حسینی تو شهید رجایی من عمل کنه اما واسه اردیبهشت وقت دادن بهم مشکلی نداره تا اون موقعه صبر کنم آقای دکتر آیا قلبم واقعا بزرگ شده یانه
    5. تصویر کاربر زندی جمعه ۲۰ دی ۹۸( 4 سال پیش)
      آیا دکتر سعید حسینی جراح خوبی هست افای دکتر
    6. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۲۱ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      بله ایشان جراح بسیار موفقی هستند.

    7. تصویر کاربر زندی شنبه ۲۱ دی ۹۸( 4 سال پیش)
      آیا تا اردیبهشت صبر کنم مشکلی برام پیش نمياد
    8. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۲۲ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      سعی کنید در این مدت، رژیم غذایی مناسب و فعالیت سبک روزمره خود را حفظ کنید.

    9. تصویر کاربر زندی یکشنبه ۲۲ دی ۹۸( 4 سال پیش)
      آیا ميشه دریچه قلبم ترمیم کرد آیا ميشه تا اردیبهشت عمل من عقب بيفته چون دکتر واسه اردیبهشت وقت دادن
    10. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۲۵ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      زمان عمل مناسب است.

    11. تصویر کاربر زندی چهارشنبه ۲۵ دی ۹۸( 4 سال پیش)
      آیا ميشه دریچه قلبم ترمیم بشه
    12. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۲۹ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      بسته به شرایط، دریچه قلب درمان می شود، در شرایط خاص و نادر، احتمال تعویض دریچه نیز وجود دارد.

    13. تصویر کاربر زندی یکشنبه ۲۹ دی ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام آقای دکتر ببخشید مزاحم شدم ميگم من عکس اکو مری خودم فرستادم واستون آیا من باید فقط دریچه آئورت قلبم عمل کنم یا باید آئورت صعودی هم عمل کنم ممنون این سوال هم جواب بديد
    14. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۵ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      شما علاوه بر تعویض دریچه نیاز به ترمیم شریان آئورت هم دارید ولی نهایتاً خود جراح در حین جراحی برای این منظور تصمیم خواهد گرفت

    15. نمایش سایر 13 پاسخ
  • تصویر کاربر ماهرخ سه شنبه ۱۰ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 502 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام
    میشه لطف کنید این پاتولوژی رو تفسیر کنید ... میدونم در تخصص شما نیست .. فقط میخوام بدونم چی نوشته .. ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۱۰ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      لطفاً با پزشک محترم انجام دهنده بیوپسی مشورت بفرمایید

  • تصویر کاربر علی یکشنبه ۱ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 231 مشاهده پرسش
    سلام بیمار ما 65 سال نارسایی قلب و مشکل نرسیدن اکسیژن دارد داروی دیلتیازم می خورده که سرگیجه وحساسیت مشهود است حالا قطع نمودند ولی خیلی سرگیجه وبی حال است پاها ورم وشکم نیز ورم دارد وعضلات زیر ران افتاده وسرفه های خشک وخلط حساسیتی اکنون ماندیم چه کنیم راهنمایی فرمایید تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۱ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      باید داروهای ایشان به بهترین نحو بسته به شرایط بیمار انتخاب شوند. با توضیحات ارائه شده ظاهراً دیلتیازم داروی مناسبی برای ایشان نیست

  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۲۵ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 216 مشاهده پرسش
    دکتر من همونیم که فشار ریم ۳۴بود شما دستوردادید در صورت نرمال بودن بقیه چیزای اکو از نظر تنگی نفس هم بررسی شوم دکتر من برای ریم همه کاری کردم عکس /سیتی/اسپیرومتری/تستای امبولی/همش نرمال بوده فقط یخورده حساسیت دارم بعد دکتر این فشار ریه ۳۴خطرناک نیس نیازی به درمان نداره چی دستور میدید؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۲۵ آذر ۹۸( 4 سال پیش)

      خیر نیاز به اقدام خاصی ندارید و جای نگرانی نیست

  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۲۵ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 215 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکترجواب اکوروخدمتون فرستادم لطفا بگوییدجواب چیست دکترگفته قطرسیاهرگ۳۸میباشدوخطری نداردازطرف دیگرپرولاپس هم هستم وداروی فشارخون آملودیپین نصف صبح وشب میخورم وپروپرانول هم صبح میخورم خواهشی دارم آقای دکترجواب اکدی من خطرناک هست یانه ممنونم ازتوضیح شما
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۲۵ آذر ۹۸( 4 سال پیش)

      پیش از این هم در پایخ به شما عرض کردم. جای نگرانی نیست.
      در صورت کنترل بودن فشار خون شما میزان و نوع داروها مناسب هستند و نیازی به تغییر آنها نیست
      نگران نباشید این بیماری خطرناک نیست

  • تصویر کاربر علی شنبه ۲۳ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 248 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب
    طبق نتیجه اکو افزایش ضخامت دیواره قلب در اثر فشار خون مزمن دیده می‌شود و علاوه بر آن شریان آئورت و نه ورید اتساع مختصری دارد توصیه می‌کنم که سالیانه کاردیوگرافی را تکرار بفرمایید و برای کنترل فشار خون لوزارتان جزو داروهای مصرفیداروی مصرفی من املودیپین میباشدوپروپرانول آقای دکتراین بیماری طبق اکوخطرناکه داروی من مناسب است ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۲۳ آذر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      در صورت کنترل بودن فشار خون شما میزان و نوع داروها مناسب هستند و نیازی به تغییر آنها نیست
      نگران نباشید این بیماری خطرناک نیست

  • تصویر کاربر علی چهارشنبه ۲۰ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 228 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر دخترم 3 سالشه بردم دکتر قلب اکو و نوار قلبی گرفتند گفتند رگ اضافه دارد دارو دادند دو ماه مصرف بشود قلبشان ارام بشود بعد از دو ماه از طریق رگ پا رگ اضافه قلبشان سوزانده شود ایا نیاز هست به عمل یا با دارو بر طرف میشود
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۱۹ آذر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      لطفاً در مورد علائم فرزند خود توضیح دهید و تصویر نوار قلب و اکو را بفرستید

    2. تصویر کاربر علی سه شنبه ۱۹ آذر ۹۸( 4 سال پیش)
      با تشکر و احترام عکس ها به پیوست ارسال شد
    3. تصویر کاربر علی سه شنبه ۱۹ آذر ۹۸( 4 سال پیش)
      با عرض سلام و احترام عکس ها به پیوست ارسال شد
    4. تصویر کاربر علی سه شنبه ۱۹ آذر ۹۸( 4 سال پیش)
      هیچ گونه علام خاصی و مشکلی ندارد فقط به علت بیماری انفلونزا که به دکتر مراجعه شد فرمودند قلبشان صدای اضافه دارد و پیگیری که کردم متخصص شهرمان (فرمودند رگ اضافه دارد)
    5. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۲۰ آذر ۹۸( 4 سال پیش)

      این بیماری با دارو به تنهایی قابل درمان نیست و نیاز به اصلاح بسته شدن شریان باز باقیمانده به وسیله کویل یا چتر دارد

    6. نمایش سایر 4 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات