برای کاهش سریع چربی خون چه بخوریم؟

تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی، یکی از ساده‌ترین راه‌های کاهش چربی خون و پیشگیری از بیماری‌های قلبی است. در این مقاله ۱۴ راهکار ساده جهت کاهش کلسترول بالا آمده است.

در کنار داروهایی که متخصص قلب برای کاهش چربی خون شما تجویز می کند، تغییر رژیم غذایی و فعالیت‌های ورزشی را که برای سلامت قلب بسیار مهم است، نباید نادیده گرفت.

کلسترول بالا

برای کاهش کلسترول چه بخوریم؟

بدن انسان به کلسترول بسیار اندکی نیاز دارد، اما بسیاری از مردم با مصرف بیش‌ از حد غذاهای چرب، کلسترول بالا و مضر مانند LDL را وارد بدن خود می‌کنند. درصورتی‌که سطح LDL بالا باشد، چربی در خون رسوب می کند و در نهایت این امر منجر به بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود. کلسترول مفید (HDL) برخلاف LDL نه‌ تنها مضر نیست بلکه باعث پاکسازی خون از کلسترول مضر LDL می‌شود.

✅ از دستانتان کمک بگیرید!

زیاده‌روی در خوردن بسیار آسان است و همین عامل موجب افزایش وزن و همچنین افزایش کلسترول می‌شود. برای آنکه بدانید در یک وعده چه میزان گوشت و ماهی مصرف کنید، کافی است به‌ اندازه کف دست خود از آن بردارید. یک وعده میوه به‌ اندازه یک‌ مشت است. یک وعده آجیل، سبزی‌های پخته‌شده، برنج و پاستا به‌اندازه کف دست است.

✅ غذاهای خوشمزه و مغذی را انتخاب کنید.

مصرف میوه و سبزی، ۵ الی ۹ وعده در روز موجب پایین آمدن سطح کلسترول مضر LDL می‌شود. آنتی‌اکسیدان و فیبر موجود در این مواد، برای بدن بسیار مفید است. علاوه بر این مصرف میوه و سبزی سبب پایین آمدن فشار خون و وزن می‌شود.

ماهی سالمون

✅ مصرف امگا ۳

ماهی سرشار از پروتئین و امگا۳ است، به همین دلیل مصرف آن دو بار در هفته توصیه می‌شود. امگا ۳ نوعی چربی مفید و مورد نیاز بدن است و سبب کاهش چربی‌های تری گلیسیرید در خون می‌شود. امگا ۳ همچنین سبب پایین آمدن کلسترول و در نتیجه جلوگیری از رسوب آن در داخل عروق می‌شود.

ماهی سالمون، تن و ساردین از جمله ماهی‌هایی هستند که سرشار از امگا ۳ بوده و توصیه می‌شود آن‌ها را به صورت کبابی، پخته و آب‌پز مصرف نمایید و از سرخ کردن آن‌ها پرهیز کنید.

✅در وعده صبحانه از غلات استفاده کنید.

مصرف غلات در وعده صبحانه، انتخابی هوشمندانه است و از پرخوری در وعده ناهار جلوگیری می‌کند. فیبر موجود در غلات باعث کنترل کلسترول مضر می‌ شود. مصرف غلات فقط مختص صبحانه نیست و در وعده‌های دیگر در طی روز نیز می‌توان آن‌ها را مصرف کرد.

آجیل

✅ آجیل بخورید.

آجیل را جایگزین هله‌ هوله و میان وعده‌های مضر مانند چیپس و پفک کنید. این دانه‌های مغذی سرشار از کلسترول مفید هستند و باعث پایین آمدن کلسترول مضر (LDL) می‌شوند. بر اساس مطالعات انجام شده، افرادی که در روز یک‌ مشت آجیل می‌خورند، کمتر به بیماری‌ های قلبی و عروقی مبتلا می‌گردند. وعده‌های غذایی خود را کوچک کنید و از مصرف بیش‌ از حد چربی، نمک و شکر پرهیز نمایید.

✅ مصرف چربی‌های غیر اشباع

مصرف چربی در رژیم غذایی لازم است اما به مقدار بسیار اندک، علاوه بر این نوع چربی نیز مهم است. به همین دلیل مصرف روغن‌های زیتون، آفتابگردان و کانولا به دلیل غیراشباع بودن و همچنین کلسترول مفید HDL بسیار توصیه می‌شوند.

برخلاف روغن‌های گیاهی، روغن‌های جانوری جز چربی‌های اشباع به‌حساب می‌آیند. چربی موجود در گوشت، لبنیات پرچرب، کره و روغن پالم، چربی‌ اشباع است. مصرف بیش از حد این چربی ها که سرشار از کلسترول مضر هستند، سبب گرفتگی عروق می شود و خطر ابتلا به سکته قلبی را افزایش می دهد.

مطلب مرتبط: برای آگاهی از علائم سکته قلبی و چگونگی پیشگیری از بروز آن بر روی لینک زیر کلیک کنید.

سکته قلبی

✅ کربوهیدرات‌ها

حبوبات و غلات، از آنجا که سرشار از فیبر هستند سبب افزایش قند خون نمی‌شوند. این مواد سبب کاهش کلسترول می‌شوند و باعث می‌شوند فرد برای مدت طولانی تر احساس سیری کند.

برخی مواد مانند برنج سفید، سیب‌زمینی و نان سفید، شامل کربوهیدرات‌ هایی هستند که سبب افزایش سریع قند می شوند و باعث می‌ شوند فرد زودتر احساس گرسنگی کند. همین عامل موجب افزایش وزن و چاقی می‌ گردد.

✅ ۳۰ دقیقه فعالیت ورزشی

تنها ۳۰ دقیقه فعالیت ورزشی در ۵ روز هفته، سبب کاهش کلسترول مضر و افزایش کلسترول مفید می‌شود. داشتن فعالیت همچنین سبب داشتن وزن ایده آل و پیشگیری از بیماری‌ های قلبی و عروقی می‌شود.

پیاده روی

✅ پیاده‌روی

پیاده‌روی ساده‌ترین، راحت‌ترین و کم‌ هزینه‌ترین فعالیت است. ورزش‌های هوازی مانند پیاده‌روی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته را کاهش می دهند، استخوان‌ ها را قوی می کنند و برای کنترل استرس بسیار مناسب هستند. اگر به پیاده‌روی عادت ندارید، کافی است ابتدا با روزی ۱۰ دقیقه شروع کنید.

✅ مراقب غذاهای فست فود باشید.

غذاهای فست فود سرشار از چربی‌های اشباع، کالری و سدیم هستند. از این‌ رو در هنگام صرف غذاهای فست فود به موارد زیر دقت کنید:

  • بجای غذاهای سرخ‌کردنی از غذاهای پخته‌شده، کبابی و آب پز استفاده نمایید.
  • از خوردن چاشنی‌هایی مانند سس، پرهیز کنید.

✅ توضیحات روی بسته محصولات را به‌دقت مطالعه نمایید.

در هنگام انتخاب مواد غذایی، نوشته‌های روی محصول را مطالعه نمایید. به مواد تشکیل‌دهنده محصول مانند روغن‌های اشباع، سدیم، کالری و کلسترول دقت نمایید و سعی کنید محصولاتی را انتخاب نمایید که دارای ارزش غذایی بالایی باشند.

ریلکس کردن

✅ آرام باشید.

در بسیاری از مواقع استرس باعث مشکلات دیگر می‌شود. به‌ عنوان‌ مثال استرس در برخی افراد می‌تواند سبب افزایش فشار خون و حتی افزایش کلسترول شود.

برای آرام شدن کافی است در هنگام استرس فقط چند نفس عمیق بکشید. در صورتی‌ که برخی چیزها موجب استرس شما می‌شوند، کافی است از آن‌ها دوری نمایید.

✅ وزنتان را کنترل کنید.

اضافه‌وزن سبب مشکلات دیگر مانند افزایش چربی خون، فشارخون و ابتلا به دیابت نوع ۲ می‌شود. تمام این موارد نیز می‌توانند موجب رسوب در دیواره عروق شوند. کاهش وزن به‌ خصوص سوزاندن چربی‌های دور شکم کمک شایانی به کاهش کلسترول مضر می‌کند.

دکتر سعید یزدان خواه متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

برای پرسش از دکتر برروی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

[wp_ulike]

.برای ارتقاء کیفیت مطالب امتیاز دهید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر فائزع شنبه ۴ آبان ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 224 مشاهده پرسش
    سلام من اضطراب شدید دارم احساس تنگی نفس ایا مشکلی هست یا ن قرص سیتالوپرام ۲۰ و والپروات سدیم میخورم ممنون میشم جواب بدین
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۴ آبان ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      در صورت طبیعی بودن نتیجه اکو جای نگرانی نیست

  • تصویر کاربر رضا چهارشنبه ۱ آبان ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 232 مشاهده پرسش
    دکتر جان من میگم مشکل تنفسی پیدا کردم و شبها هم نمیذاره بخوابم بعد شما میگی برو پیش دکتر خواب،عجب ها:|
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۱ آبان ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      در کلینیک خواب، متخصصین محترم بیماری های ریوی، مشکلات تنفسی شما را بررسی و درمان می کنند، به همین علت بنده شما را به این سو راهنمایی نمودم. مشکل شما ناشی از بیماری های قلبی نیست.

  • تصویر کاربر رحیمی چهارشنبه ۱ آبان ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 216 مشاهده پرسش
    با سلام و درود.
    بنده حدود ۳۹ سال سن دارم و حدود یک سال است که در بازوی دست چپم درد دارم بطوری که زمان استراحت وقتی دستم را روی پیشانی می گذارم و دقایقی بعد بر میدارم احساس درد میکنم و یا زمانی که میخوام با دست چپ وسیله ای رو در هوا نگه دارم نسبت به دست راست فشار بیشتری روی بازوم میاد و احساس میکنم از حدود یکسال گذشته دردم بیشتر شده. ضمنا بنده چپ دست هستم. با سپاس و تشکر فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۱ آبان ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      اطلاعات ارائه شده برای پاسخگویی کافی نیست، جهت معاینات اولیه به پزشک عمومی مراجعه کنید

  • تصویر کاربر قدسی سه شنبه ۳۰ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 227 مشاهده پرسش
    سلام
    دکتر بیماری که تقریبا ۱۵ سال پیش جراحی باز قلب داشته و رگ از پاهایش گرفته اند ، چقدر بعد این عمل زنده می مانند معمولا
    بیماری ک پس از ۱۵ سال دوباره یکی دوتا رگهایش گرفته ویکی از رگها رسوب کلسیم دادر و قند ۲۹۳ و مصرف داروی ..۰۵ نیوبت_ و داروی چربی خون شبها و دوتا لوزارتان۱۰ صبح وشب مصرف میکند ۸۱ سال سن دارد ، چقدر در معرض سکته هست و چرا
    بیماری که استفراغ بحالت زردآب زرد رنگ دارد و لرز میکند و بعد بی اختیاری ، دوباره سوته کرده؟ در این شرایط برای چنین فردی امکان بهبودی هست؟بیمار پس از استفراغ حدود ۴ ساعت زنده و بهوش بوده اما چون کسی نبود به ببمارستان منتقل نشد‌ و خونه تموم کرد. یعنی میشد تو اون چهار ساعت براش کاری کرد اگه کسی کنارش بود؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۳۰ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      با سناریو توصیف شده فوق هم احتمال سکته قلبی و هم احتمال سکته مغزی هست
      طبیعتاً در صورتی که در ساعت اولیه این اتفاق به مرکز درمانی مناسبی منتقل می شدند احتمال رفع خطر بود

  • تصویر کاربر رضا یکشنبه ۲۸ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 210 مشاهده پرسش
    با سلام.پدرم 63سالشه.دیابت داره هفته ای 3بار دیالیز میشه به مدت 4ماهه دیالیز میشه.ریه شون اب میاره تا الان 2بار اب ریه شون تخلیه شده.4ماه پیش برای اولین بار که دیالیز شدند miکردند زیر دستگاه.قرص کاردیلول مصرف میکنه.هفته قبل یک هفته توicuبودند بخاطر عفونت.گاها تعریق دارند همیشه تنگه نفس هستند نوروپاتی مربوط به پا دارند.پاهاش ورم دارند احساس ضعف وخستگی دایم.طرف راست ریه ش بیشتر اب اورده خاستم بپرسم علت اب اوردن ریه ش بعلت نارسایی کلیه شونه بیشتر یا نارسایی قلبی.واگر نارسایی قلبی دارند از چه نوعیه؟نارساییشون تا چه حدی خطرناکه وطول عمربا همچین شرایطی چقدر میتونه باشه؟فشار معمولا 15.a1c3ماه پیششون11.بسیار ممنونم.
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۲۸ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      به احتمال زیاد علت تجمع مایع در ریه بیشتر نارسایی قلبی سیستولیک است تا نارسایی کلیوی
      همانطور که در سوالات قبلی هم پاسخ داده ام تعیین میزان طول عمر با دقت زیاد ممکن نیست
      در بیمار شما در صورت مناسب بودن آناتومی عروق انجام جراحی بای پس و یا استنت گذاری ممکن است که به بهبود عملکرد سیستولی قلب کمک کند
      همچنین بهتر هستند در صورتی که امکان داشته باشد فشار خون را بهتر از این کنترل کرد و در محدوده سیستولی ۱۲ تا ۱۳ و دیاستولی هشت تا هشت و نیم نگاه داشت

  • تصویر کاربر حاجی چهارشنبه ۱۷ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 234 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر بنده سکته قلبی کردم و احیا شدم ۳ تا رگ من بسته بود دو تاش اصلی و ۳ فنر گذاشتن هر از گاهی کمی درد سمت قلبم و پشتم احساس میکنم تصمیم دارم یک بار دیگه سی تی آنژیو بکنم ممنون اگر راهنمایی بفرمائید
    1. تصویر کاربر حاجی دوشنبه ۱۵ مهر ۹۸( 4 سال پیش)
      جناب آقای دکتر جواب اکو گفتن 40 درصد نبض بنده 55تا60 فنر های بلند استفاده شده و نوار قلبم هم خوب بوده
    2. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۱۷ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب انجام سی تی آنژیو گرافی به صورت روتین توصیه نمی شود و استفاده از آن بستگی به علائم دارد نکته دیگرآن که چون شما آنژیوپلاستی شده اید در صورت وجود درد ترجیحاً آنژیوگرافی انجام دهید تا سی تی آنژیوگرافی

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر رز چهارشنبه ۱۷ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 216 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر
    مادر من ۳۸سالشه و یه روز صبح با سوزش خیلی شدید بین دو کتفش از خواب بیدار میشه گردنش قفل میکنه و توان تکان خوردن نداره جفت دستاش خشک شده بودن و اصلا نمیتونست تکونشون بده
    تمرکزی نداشت حرف زدنشم یکم نا مفهوم و سخت بود این حالتش ۲۰دقیقه ای طول کشید
    اورژانس اومد وبی گفتش ۹۰درصد گرفتگی عضلانی هستش
    پلی باز نوار قلبو اینا گرفتیم ازش دکتر گفت فشار عصبی
    به نظر شما ممکنه سکته ی خفیف بوده باشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۱۷ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      لطفاً با یکی از همکاران محترم نورولوژیست مشورت بفرمایید

  • تصویر کاربر علی یکشنبه ۱۴ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 239 مشاهده پرسش
    با سلام بنده 35 سالم است و دردو احساس خفگی قفسه سینه و گاهی اوقات درد قلب دارم - اکو و تست ورزش انجام دادم که مشکلی نداشت اما نوار قلبم خوب نبود ازمایش آنزیم هم دادم که خوب بود اما چربی خون بالایی دارم پزشکم گفتن اگه تا 2ماه بعد چربی پایین نیامد باید آنژیو بشوی. حالا نمیدونم یعنی مشکلی دارم ؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۱۴ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      لطفاً نتیجه آزمایش چربی و تصویر نوار قلب رو بفرستی

  • تصویر کاربر حسن یکشنبه ۷ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 209 مشاهده پرسش
    برادرم وزن زیاد دارد و ترومبوز وریدی و DVT.الانم نارسایی قلبی دارد و بستری شده و دستها و شکم و پاها ورم کرده و تنگی نفس دارد .آیا راه درمان دارد و چه درمانی رو شما پیشنهاد میکنید .ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۷ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      لطفاً اکوکاردیوگرافی و سایر مدارک ایشان را بفرستید

  • تصویر کاربر س دوشنبه ۱ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 227 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشید
    من 15سالمه در 7سالگی به علت تپش شدید قلب و حالت تهوع به بیمارستان مراجعه کرده از قلبم اکو گرفته شد و گفتند که شل شدگی دریچه قلب داری قرص پروپرانول 10میلی گرمی دادند و گفتند که وقتی ضربان قلبم بالاست استفاده کنم<البته صبح و شب نیز باید استفاده می کردم> اوایل به طور مرتب استفاده می کردم ولی بعد یکی دو سال وقتی حالم بعد بود استفاده میکردم .سه/چهار ماهی هم قرص متورال استفاده کردم <حدود 11/12سالگی>.چهار پنج ماه پیش رفتم دکتر از قلبم اکو گرفت و گفت که نارسایی قلبی دارم و قرص پروپرانول10تجویز کرد.
    ضربان قلبم خیلی بالاست وقتی از خواب پا میشم 10/15 دقیقه قلبم به طور شدید میزنه وقتی به خواب میرم قلبم به شدت می تپه واقعا نمی دونم چکار کنم ورزش هم نمی تونم بکنم .دکتر میگه قلبم مشکل خاصی نداره و من نبایدنگران باشم.
    ولی باور کنید ضربان شدید قلبم کلافه ام کرده گاهی بدون دلیل خاصی ضربان قلبم بالاست..
    چکارکنم؟نیاز به عمل جراحی هست؟
    ببخشید خیلی طولانی شد...
    باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۱ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      خیر نیازی به جراحی نیست است لطفاً ضمن گرفتن یک هولتر نوار قلب ۴۸ ساعته تصویر گزارش اکوکاردیوگرافی آخر رو بفرستید

درحال دریافت اطلاعات