برای کاهش سریع چربی خون چه بخوریم؟

تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی، یکی از ساده‌ترین راه‌های کاهش چربی خون و پیشگیری از بیماری‌های قلبی است. در این مقاله ۱۴ راهکار ساده جهت کاهش کلسترول بالا آمده است.

در کنار داروهایی که متخصص قلب برای کاهش چربی خون شما تجویز می کند، تغییر رژیم غذایی و فعالیت‌های ورزشی را که برای سلامت قلب بسیار مهم است، نباید نادیده گرفت.

کلسترول بالا

برای کاهش کلسترول چه بخوریم؟

بدن انسان به کلسترول بسیار اندکی نیاز دارد، اما بسیاری از مردم با مصرف بیش‌ از حد غذاهای چرب، کلسترول بالا و مضر مانند LDL را وارد بدن خود می‌کنند. درصورتی‌که سطح LDL بالا باشد، چربی در خون رسوب می کند و در نهایت این امر منجر به بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود. کلسترول مفید (HDL) برخلاف LDL نه‌ تنها مضر نیست بلکه باعث پاکسازی خون از کلسترول مضر LDL می‌شود.

✅ از دستانتان کمک بگیرید!

زیاده‌روی در خوردن بسیار آسان است و همین عامل موجب افزایش وزن و همچنین افزایش کلسترول می‌شود. برای آنکه بدانید در یک وعده چه میزان گوشت و ماهی مصرف کنید، کافی است به‌ اندازه کف دست خود از آن بردارید. یک وعده میوه به‌ اندازه یک‌ مشت است. یک وعده آجیل، سبزی‌های پخته‌شده، برنج و پاستا به‌اندازه کف دست است.

✅ غذاهای خوشمزه و مغذی را انتخاب کنید.

مصرف میوه و سبزی، ۵ الی ۹ وعده در روز موجب پایین آمدن سطح کلسترول مضر LDL می‌شود. آنتی‌اکسیدان و فیبر موجود در این مواد، برای بدن بسیار مفید است. علاوه بر این مصرف میوه و سبزی سبب پایین آمدن فشار خون و وزن می‌شود.

ماهی سالمون

✅ مصرف امگا ۳

ماهی سرشار از پروتئین و امگا۳ است، به همین دلیل مصرف آن دو بار در هفته توصیه می‌شود. امگا ۳ نوعی چربی مفید و مورد نیاز بدن است و سبب کاهش چربی‌های تری گلیسیرید در خون می‌شود. امگا ۳ همچنین سبب پایین آمدن کلسترول و در نتیجه جلوگیری از رسوب آن در داخل عروق می‌شود.

ماهی سالمون، تن و ساردین از جمله ماهی‌هایی هستند که سرشار از امگا ۳ بوده و توصیه می‌شود آن‌ها را به صورت کبابی، پخته و آب‌پز مصرف نمایید و از سرخ کردن آن‌ها پرهیز کنید.

✅در وعده صبحانه از غلات استفاده کنید.

مصرف غلات در وعده صبحانه، انتخابی هوشمندانه است و از پرخوری در وعده ناهار جلوگیری می‌کند. فیبر موجود در غلات باعث کنترل کلسترول مضر می‌ شود. مصرف غلات فقط مختص صبحانه نیست و در وعده‌های دیگر در طی روز نیز می‌توان آن‌ها را مصرف کرد.

آجیل

✅ آجیل بخورید.

آجیل را جایگزین هله‌ هوله و میان وعده‌های مضر مانند چیپس و پفک کنید. این دانه‌های مغذی سرشار از کلسترول مفید هستند و باعث پایین آمدن کلسترول مضر (LDL) می‌شوند. بر اساس مطالعات انجام شده، افرادی که در روز یک‌ مشت آجیل می‌خورند، کمتر به بیماری‌ های قلبی و عروقی مبتلا می‌گردند. وعده‌های غذایی خود را کوچک کنید و از مصرف بیش‌ از حد چربی، نمک و شکر پرهیز نمایید.

✅ مصرف چربی‌های غیر اشباع

مصرف چربی در رژیم غذایی لازم است اما به مقدار بسیار اندک، علاوه بر این نوع چربی نیز مهم است. به همین دلیل مصرف روغن‌های زیتون، آفتابگردان و کانولا به دلیل غیراشباع بودن و همچنین کلسترول مفید HDL بسیار توصیه می‌شوند.

برخلاف روغن‌های گیاهی، روغن‌های جانوری جز چربی‌های اشباع به‌حساب می‌آیند. چربی موجود در گوشت، لبنیات پرچرب، کره و روغن پالم، چربی‌ اشباع است. مصرف بیش از حد این چربی ها که سرشار از کلسترول مضر هستند، سبب گرفتگی عروق می شود و خطر ابتلا به سکته قلبی را افزایش می دهد.

مطلب مرتبط: برای آگاهی از علائم سکته قلبی و چگونگی پیشگیری از بروز آن بر روی لینک زیر کلیک کنید.

سکته قلبی

✅ کربوهیدرات‌ها

حبوبات و غلات، از آنجا که سرشار از فیبر هستند سبب افزایش قند خون نمی‌شوند. این مواد سبب کاهش کلسترول می‌شوند و باعث می‌شوند فرد برای مدت طولانی تر احساس سیری کند.

برخی مواد مانند برنج سفید، سیب‌زمینی و نان سفید، شامل کربوهیدرات‌ هایی هستند که سبب افزایش سریع قند می شوند و باعث می‌ شوند فرد زودتر احساس گرسنگی کند. همین عامل موجب افزایش وزن و چاقی می‌ گردد.

✅ ۳۰ دقیقه فعالیت ورزشی

تنها ۳۰ دقیقه فعالیت ورزشی در ۵ روز هفته، سبب کاهش کلسترول مضر و افزایش کلسترول مفید می‌شود. داشتن فعالیت همچنین سبب داشتن وزن ایده آل و پیشگیری از بیماری‌ های قلبی و عروقی می‌شود.

پیاده روی

✅ پیاده‌روی

پیاده‌روی ساده‌ترین، راحت‌ترین و کم‌ هزینه‌ترین فعالیت است. ورزش‌های هوازی مانند پیاده‌روی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته را کاهش می دهند، استخوان‌ ها را قوی می کنند و برای کنترل استرس بسیار مناسب هستند. اگر به پیاده‌روی عادت ندارید، کافی است ابتدا با روزی ۱۰ دقیقه شروع کنید.

✅ مراقب غذاهای فست فود باشید.

غذاهای فست فود سرشار از چربی‌های اشباع، کالری و سدیم هستند. از این‌ رو در هنگام صرف غذاهای فست فود به موارد زیر دقت کنید:

  • بجای غذاهای سرخ‌کردنی از غذاهای پخته‌شده، کبابی و آب پز استفاده نمایید.
  • از خوردن چاشنی‌هایی مانند سس، پرهیز کنید.

✅ توضیحات روی بسته محصولات را به‌دقت مطالعه نمایید.

در هنگام انتخاب مواد غذایی، نوشته‌های روی محصول را مطالعه نمایید. به مواد تشکیل‌دهنده محصول مانند روغن‌های اشباع، سدیم، کالری و کلسترول دقت نمایید و سعی کنید محصولاتی را انتخاب نمایید که دارای ارزش غذایی بالایی باشند.

ریلکس کردن

✅ آرام باشید.

در بسیاری از مواقع استرس باعث مشکلات دیگر می‌شود. به‌ عنوان‌ مثال استرس در برخی افراد می‌تواند سبب افزایش فشار خون و حتی افزایش کلسترول شود.

برای آرام شدن کافی است در هنگام استرس فقط چند نفس عمیق بکشید. در صورتی‌ که برخی چیزها موجب استرس شما می‌شوند، کافی است از آن‌ها دوری نمایید.

✅ وزنتان را کنترل کنید.

اضافه‌وزن سبب مشکلات دیگر مانند افزایش چربی خون، فشارخون و ابتلا به دیابت نوع ۲ می‌شود. تمام این موارد نیز می‌توانند موجب رسوب در دیواره عروق شوند. کاهش وزن به‌ خصوص سوزاندن چربی‌های دور شکم کمک شایانی به کاهش کلسترول مضر می‌کند.

دکتر سعید یزدان خواه متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

برای پرسش از دکتر برروی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

[wp_ulike]

.برای ارتقاء کیفیت مطالب امتیاز دهید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر آرمان یکشنبه ۳۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 240 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر،یه سوال فکر من رو مشغول کرده به دنبال جواب هستم_ اگه توجه کرده باشید چند سالی هست که عارضه ایست قلبی در بازیکنان فوتبال ایران زیاد شده مثلا هادی نوروزی یا اولادی و غرقایی و افراد دیگر.... ولی در مقابل هیچ خبری از ایست قلبی در کشتی گیران یا کاراته کار ها حتی یه بار شنیده نشده لطفا بهم بگید (از مربی کاراته پرسیدم گفت به نحوه تمرینات هوازی بستگی داره)
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۳۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      سوال شما از حیطه سایت خارج است. 

  • تصویر کاربر عادل شنبه ۳۰ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 251 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر- جناب دکتر آیا بالا بودن آنزیم قلب خطرناک است و باید دارو مصرف شود؟ آزمایش به پیوست ارسال شد با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۳۰ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      در صورتی که در یکی دو روز قبل از انجام آزمایش تزریق عضلانی داشته باشید نتیجه این تست در مورد آنزیم های قلبی اهمیتی ندارد و تکرار آن را توصیه می کنم و در غیر این صورت نیاز به مراجعه به یکی از همکاران محترم متخصص بیماریهای قلبی دارید

  • تصویر کاربر نجلا شنبه ۳۰ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 235 مشاهده پرسش
    سلام دکتر مادرم ۵٧سالش هست چند روزى سرماخورده است ولى درد در ناحیه قلب (نوک قلبش) درد اسپاسمى دارد میگیره ول میکنه ..افتادگى دريچه ميترال و ترى كوسپيت هم دارد... علتش چیه
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۳۰ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      احتمال اینکه این درد به علت پرولاپس باشد کم هست در صورتی که ایشان هر یک از عوامل خطر بیماری های قلبی از جمله دیابت فشارخون, چربی خون بالا, سابقه خانوادگی بیماری‌های قلبی و سابقه مصرف دخانیات دارند توصیه می کنم که حتماً توسط یکی از همکاران محترم بیماری‌های قلبی ویزیت شوند

  • تصویر کاربر علی چهارشنبه ۲۷ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 240 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب
    اقای دکتر من چند روزی هست که قسمت سرشانه چپم و قسمت آرنج به پاییت تا مچ دستم درد میکنه
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۲۷ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      اطلاعات ارائه شده برای پاسخگویی کافی نیست و سوال نیز به صورت مشخص پرسیده نشده است

  • تصویر کاربر شیوا سه شنبه ۲۳ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 243 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر
    من مدتی هست بخاطر استرس شدیدی که داشتم قرص را مصرف میکردم
    الان که سعی در قطع این دارو دارم هرچند که دارو را به طور ناگهانی قطع نکرده ام ،مشکلاتی از جمله احساساتی شدن بیش از حد،گریه مدااام،افسردگی و استرس شدید گذشته ام که علت این استرس هنوز هم برای خودم نامعلوم است به سراغم امده اند...
    ایا به مصرف دارو ادامه دهم یا روال طبیعی قطع آن را در پیش بگیرم؟
    به نظر شما این استرس های غیرقابل تحمل میتواند منشا یک بیماری قلبی باشد؟ من وقتی که هیجان میگیرم یا میترسم یا هر اتفاقی که باعث تپش شدید قلبم بشود استرس میگیرم. راه درمانی برای آن وجود دارد؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۲۶ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      شما هنوز نیاز به ادامه مصرف دارو ها دارید
      خیر مشکل قلبی برای شما ایجاد نخواهد کرد
      برای کنترل این تپش ها در صورت عدم ابتلا به افسردگی می توانید از پروپرانولول استفاده بفرمایید

    2. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۲۳ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)

      برای مطالعه بیشتر در مورد قرص پروپرانولول لطفاً به این لینک مراجعه کنید.

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر محسن سه شنبه ۲۶ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 214 مشاهده پرسش
    قسمت چپ سینه ام درد دارد به متخصص قلب مراجعه کردم نوارواکو ازقلبم گرفتن و گفتن قلب مشکلی نداره و فقط ناشی ازانجام کارسنگین میباشدو قرص ناپروکسن تجویز کردن ولی هنوز درددارد اگربرای بهبودی درد سینه ام من را راهنمایی کنید ممنون میشوم.
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۲۶ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      به نظر می رسد که تشخیص پزشک محترم معالج شما دردهای عضلانی و اسکلتی بوده است در صورت عدم پاسخ مناسب به داروهای تجویز شده می توانید از یکی از همکاران محترم طب فیزیکی و یا کارشناسان محترم فیزیوتراپی بهره بگیرید

  • تصویر کاربر هلیا سه شنبه ۲۶ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 233 مشاهده پرسش
    خانمی ۴۴ساله ام که به علت سوراخ قلب مادرزادی سال۹۶آنژیو از طریق دست و پا کردم فشار ریه ام ۵۰هستش خیلی وقتا تنگی نفس همراه با تب و سرفه میگیرم دو دقیقه نمیتونم پیاده روی کنم تروخدا جوابمو بدین در ضمن قرص دیلتیازم و فورزماید صبح و شبی نصف قرص میخورم ممنونم از شما
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۲۶ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      لطفاً گزارش آخرین اکو و نتیجه کاتتریسم قلبی یا آنژیوگرافی را بفرستید

  • تصویر کاربر رحمت سه شنبه ۲۶ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 2822 مشاهده پرسش
    ضمن خسته نباشید . نوار قلب گرفتن ازم و دکتر گفت یکم بلوکه داره بعد که رفتم متخصص تست ورزش که گرفتن ضربانم گفت خوبه ولی فشارم تا 20رفته بود .خودم ورزشکار هم هستم بعد تو اکو گفتن که دیواره قلبتون نازک شده ایا درمان داره اطلاعاتی میخاستم در موردش ایا بد هستش ?
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۲۶ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      لطفاً تصویر نوار قلب و گزارش اکو را بفرستید

  • تصویر کاربر مینا سه شنبه ۲۶ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 409 مشاهده پرسش
    با سلام.. بنا به تشخیص آزمایشگاه بنده تالاسمی مینور دارم. 3 ماه قرص آهن و فولیک اسید مصرف کردم.. نتیجه آزمایش بعد از سه ماه هموگلوبین از 8 به 9 رسیده بود و آهن 126...اهن رو دیگه نخوردم.. آیا مصرف فولیک اسید برای من که آهن بدنم بالاست ضرر داره؟؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۲۶ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      شما نیاز به مصرف آهن ندارید ولی فولیک اسید را به صورت مادام العمر باید مصرف کنید

  • تصویر کاربر خزان یکشنبه ۲۴ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 240 مشاهده پرسش
    با سلام. وقتتون به خیر.
    آقای دکتر یزدان خواه تشکر می کنم از راهنمایی شما و عذرخواهی می کنم بابت سوال دوبارم.
    همون طور که اشاره کردم، پزشک محترم قلب و عروقی که به ایشون مراجعه کرده بودم به فیبروالاستوم دریچه آئورت مشکوک بودند.
    ایشون بعد از دیدن نتیجه اکوی تخصصی (عدم وجود فیبروالاستوم و دولتی بودن دریچه ائورت) که توسط فلوشیپ محترم اکو انجام شد، از من خواستند که برای اطمینان بیشتر و برای تایید یا رد این تشخیص حتما اکوی مری انجام بدم.
    شما در پاسخ به سوال من که پرسیده بودم آیا لازمه اکوی دیگه ای برای اطمینان بیشتر انجام بدم؟ فرموده بودید: در صورتیکه همکار محترم فلوشیپ اکو فیبروالاستوم رو رد کرده باشند دیگر نیازی به تکرار نیست.
    با تمام احترامی که برای نظر شما قائل هستم، کمی دچار سردرگمی شدم.
    اگر تشخیص همکار محترم فلوشیپ اشتباه بوده باشه، وجود فیبروالاستوم چه عواقبی می تونه برای من داشته باشه؟ خواهش می کنم راهنمایی بفرمایید.
    ایا لازمه اکو مری رو انجام بدم یا در فاصله کوتاهی اکوکاردیوگرافی مرسوم رو دوباره انجام بدم و یا اینکه با اطمینان کامل دیگه اکویی انجام ندم ؟ خواهش می کنم راهنمایی بفرمایید.
    تصاویر اکو رو برای شما ارسال می کنم.
    ممنون از لطف و راهنمایی شما
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۲۴ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      پاسخ شما ارسال شد

درحال دریافت اطلاعات