برای کاهش سریع چربی خون چه بخوریم؟

تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی، یکی از ساده‌ترین راه‌های کاهش چربی خون و پیشگیری از بیماری‌های قلبی است. در این مقاله ۱۴ راهکار ساده جهت کاهش کلسترول بالا آمده است.

در کنار داروهایی که متخصص قلب برای کاهش چربی خون شما تجویز می کند، تغییر رژیم غذایی و فعالیت‌های ورزشی را که برای سلامت قلب بسیار مهم است، نباید نادیده گرفت.

کلسترول بالا

برای کاهش کلسترول چه بخوریم؟

بدن انسان به کلسترول بسیار اندکی نیاز دارد، اما بسیاری از مردم با مصرف بیش‌ از حد غذاهای چرب، کلسترول بالا و مضر مانند LDL را وارد بدن خود می‌کنند. درصورتی‌که سطح LDL بالا باشد، چربی در خون رسوب می کند و در نهایت این امر منجر به بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود. کلسترول مفید (HDL) برخلاف LDL نه‌ تنها مضر نیست بلکه باعث پاکسازی خون از کلسترول مضر LDL می‌شود.

✅ از دستانتان کمک بگیرید!

زیاده‌روی در خوردن بسیار آسان است و همین عامل موجب افزایش وزن و همچنین افزایش کلسترول می‌شود. برای آنکه بدانید در یک وعده چه میزان گوشت و ماهی مصرف کنید، کافی است به‌ اندازه کف دست خود از آن بردارید. یک وعده میوه به‌ اندازه یک‌ مشت است. یک وعده آجیل، سبزی‌های پخته‌شده، برنج و پاستا به‌اندازه کف دست است.

✅ غذاهای خوشمزه و مغذی را انتخاب کنید.

مصرف میوه و سبزی، ۵ الی ۹ وعده در روز موجب پایین آمدن سطح کلسترول مضر LDL می‌شود. آنتی‌اکسیدان و فیبر موجود در این مواد، برای بدن بسیار مفید است. علاوه بر این مصرف میوه و سبزی سبب پایین آمدن فشار خون و وزن می‌شود.

ماهی سالمون

✅ مصرف امگا ۳

ماهی سرشار از پروتئین و امگا۳ است، به همین دلیل مصرف آن دو بار در هفته توصیه می‌شود. امگا ۳ نوعی چربی مفید و مورد نیاز بدن است و سبب کاهش چربی‌های تری گلیسیرید در خون می‌شود. امگا ۳ همچنین سبب پایین آمدن کلسترول و در نتیجه جلوگیری از رسوب آن در داخل عروق می‌شود.

ماهی سالمون، تن و ساردین از جمله ماهی‌هایی هستند که سرشار از امگا ۳ بوده و توصیه می‌شود آن‌ها را به صورت کبابی، پخته و آب‌پز مصرف نمایید و از سرخ کردن آن‌ها پرهیز کنید.

✅در وعده صبحانه از غلات استفاده کنید.

مصرف غلات در وعده صبحانه، انتخابی هوشمندانه است و از پرخوری در وعده ناهار جلوگیری می‌کند. فیبر موجود در غلات باعث کنترل کلسترول مضر می‌ شود. مصرف غلات فقط مختص صبحانه نیست و در وعده‌های دیگر در طی روز نیز می‌توان آن‌ها را مصرف کرد.

آجیل

✅ آجیل بخورید.

آجیل را جایگزین هله‌ هوله و میان وعده‌های مضر مانند چیپس و پفک کنید. این دانه‌های مغذی سرشار از کلسترول مفید هستند و باعث پایین آمدن کلسترول مضر (LDL) می‌شوند. بر اساس مطالعات انجام شده، افرادی که در روز یک‌ مشت آجیل می‌خورند، کمتر به بیماری‌ های قلبی و عروقی مبتلا می‌گردند. وعده‌های غذایی خود را کوچک کنید و از مصرف بیش‌ از حد چربی، نمک و شکر پرهیز نمایید.

✅ مصرف چربی‌های غیر اشباع

مصرف چربی در رژیم غذایی لازم است اما به مقدار بسیار اندک، علاوه بر این نوع چربی نیز مهم است. به همین دلیل مصرف روغن‌های زیتون، آفتابگردان و کانولا به دلیل غیراشباع بودن و همچنین کلسترول مفید HDL بسیار توصیه می‌شوند.

برخلاف روغن‌های گیاهی، روغن‌های جانوری جز چربی‌های اشباع به‌حساب می‌آیند. چربی موجود در گوشت، لبنیات پرچرب، کره و روغن پالم، چربی‌ اشباع است. مصرف بیش از حد این چربی ها که سرشار از کلسترول مضر هستند، سبب گرفتگی عروق می شود و خطر ابتلا به سکته قلبی را افزایش می دهد.

مطلب مرتبط: برای آگاهی از علائم سکته قلبی و چگونگی پیشگیری از بروز آن بر روی لینک زیر کلیک کنید.

سکته قلبی

✅ کربوهیدرات‌ها

حبوبات و غلات، از آنجا که سرشار از فیبر هستند سبب افزایش قند خون نمی‌شوند. این مواد سبب کاهش کلسترول می‌شوند و باعث می‌شوند فرد برای مدت طولانی تر احساس سیری کند.

برخی مواد مانند برنج سفید، سیب‌زمینی و نان سفید، شامل کربوهیدرات‌ هایی هستند که سبب افزایش سریع قند می شوند و باعث می‌ شوند فرد زودتر احساس گرسنگی کند. همین عامل موجب افزایش وزن و چاقی می‌ گردد.

✅ ۳۰ دقیقه فعالیت ورزشی

تنها ۳۰ دقیقه فعالیت ورزشی در ۵ روز هفته، سبب کاهش کلسترول مضر و افزایش کلسترول مفید می‌شود. داشتن فعالیت همچنین سبب داشتن وزن ایده آل و پیشگیری از بیماری‌ های قلبی و عروقی می‌شود.

پیاده روی

✅ پیاده‌روی

پیاده‌روی ساده‌ترین، راحت‌ترین و کم‌ هزینه‌ترین فعالیت است. ورزش‌های هوازی مانند پیاده‌روی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته را کاهش می دهند، استخوان‌ ها را قوی می کنند و برای کنترل استرس بسیار مناسب هستند. اگر به پیاده‌روی عادت ندارید، کافی است ابتدا با روزی ۱۰ دقیقه شروع کنید.

✅ مراقب غذاهای فست فود باشید.

غذاهای فست فود سرشار از چربی‌های اشباع، کالری و سدیم هستند. از این‌ رو در هنگام صرف غذاهای فست فود به موارد زیر دقت کنید:

  • بجای غذاهای سرخ‌کردنی از غذاهای پخته‌شده، کبابی و آب پز استفاده نمایید.
  • از خوردن چاشنی‌هایی مانند سس، پرهیز کنید.

✅ توضیحات روی بسته محصولات را به‌دقت مطالعه نمایید.

در هنگام انتخاب مواد غذایی، نوشته‌های روی محصول را مطالعه نمایید. به مواد تشکیل‌دهنده محصول مانند روغن‌های اشباع، سدیم، کالری و کلسترول دقت نمایید و سعی کنید محصولاتی را انتخاب نمایید که دارای ارزش غذایی بالایی باشند.

ریلکس کردن

✅ آرام باشید.

در بسیاری از مواقع استرس باعث مشکلات دیگر می‌شود. به‌ عنوان‌ مثال استرس در برخی افراد می‌تواند سبب افزایش فشار خون و حتی افزایش کلسترول شود.

برای آرام شدن کافی است در هنگام استرس فقط چند نفس عمیق بکشید. در صورتی‌ که برخی چیزها موجب استرس شما می‌شوند، کافی است از آن‌ها دوری نمایید.

✅ وزنتان را کنترل کنید.

اضافه‌وزن سبب مشکلات دیگر مانند افزایش چربی خون، فشارخون و ابتلا به دیابت نوع ۲ می‌شود. تمام این موارد نیز می‌توانند موجب رسوب در دیواره عروق شوند. کاهش وزن به‌ خصوص سوزاندن چربی‌های دور شکم کمک شایانی به کاهش کلسترول مضر می‌کند.

دکتر سعید یزدان خواه متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

برای پرسش از دکتر برروی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

[wp_ulike]

.برای ارتقاء کیفیت مطالب امتیاز دهید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مریم شنبه ۲۳ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 230 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید شوهر من 28ساله هست قراره تعویض دریچه آئورت وعمل بنتال انجام بده خواستم بدانم بدانم آیا شانس زده ماندن تو این عمل چقدر هست آیا بعد عمل می توانه به زندگی عادی بگرده ومیشه لطف کنید یک جراح خوب باتجربه تو تهران بهمون معرفی کنید خیلی ممنون ميشم ما تو شهرستان هستیم گفتند باید ببریم تهران شوهرمو
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۱۹ آذر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      شانس موفقیت این عمل در صورتی که توسط فرد متبحری انجام شود بسیار بالاست به عنوان پزشک جراح آقای دکتر سعید حسینی را در بیمارستان شهید رجایی توصیه می کنم

    2. تصویر کاربر مریم چهارشنبه ۲۰ آذر ۹۸( 4 سال پیش)
      ممنون آقای دکتر چون من شنیدم این عمل بنتال خی
    3. تصویر کاربر مریم چهارشنبه ۲۰ آذر ۹۸( 4 سال پیش)
      ممنون آقای دکتر اما من شنیدم خیلی خطرناک هست واقعا آقای دکتر انقدر خطرناک هست
    4. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۲۰ آذر ۹۸( 4 سال پیش)

      در صورت انجام صحیح عمل، شانس موفقیت و بهبودی بالایی دارد

    5. تصویر کاربر مریم چهارشنبه ۲۰ آذر ۹۸( 4 سال پیش)
      ممنون آقای دکتر آیا بعد عمل می توانه به زندگی عادی برگرده وشوهرم کارگر کارخانه هست می توانه سر کارش بر گرده
    6. تصویر کاربر مریم چهارشنبه ۲۰ آذر ۹۸( 4 سال پیش)
      ممنون آقا دکتر آیا شوهرم بعد عمل می توانه زندگی عادی خودش برگرده وشوهرم می توانه به کارش که کارگر کارخانه هست ادامه بده يانه
    7. تصویر کاربر مریم جمعه ۲۲ آذر ۹۸( 4 سال پیش)
      آقای دکتر آیا بعد عمل می تواند به زندگی عادی برگرده وشانس زنده ماندن در عمل چقدر است چند درصد از کسانی که عمل بنتال انجام ميدن زنده می مانند دریچه قلب شوهرم اندازه اش شده 5سانت
    8. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۲۳ آذر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب سوال شما قبلا پاسخ داده شده است و نگرانی شما بی مورد است و ایشان پس از سپری کردن دوره نقاهت می تواند به کار روزمره خود برگردد.

    9. نمایش سایر 7 پاسخ
  • تصویر کاربر رادین شنبه ۱۶ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 210 مشاهده پرسش
    حدود۴ماه بازوم درد میکنه احساس میکنم رگم گوله شده علت چیست
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۱۶ آذر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      توضیخات ارائه شده برای پاسخگویی کافی نیست، ولی ممکن است شما دچار لخته خونی یا ترومبوز وریدی شده باشید، به پزشک مراجعه کنید.

  • تصویر کاربر ۹واد63755 دوشنبه ۱۱ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 195 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید آقای دکتر ببخشید، بیماران قلبی که فنر گذاشتن تو رگشون، تاچند سال باید آسپرین و پلاویکس رو مصرف کنن؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۹ آذر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      آسپیرین به صورت مادام العمر و پلاویکس برای ۶ ماه تا یک سال

    2. تصویر کاربر ۹واد63755 یکشنبه ۱۰ آذر ۹۸( 4 سال پیش)
      خیلی ممنونم آقای دکترمچکرم که وقت میذاریدوجواب میدید یه دنیاممنون
    3. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۱۱ آذر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلامت باشید.

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۴ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 241 مشاهده پرسش
    سلام من 18سالمه یه شب وقتی میخواستم بخوابم یهو به فکر یک چیزی افتادم ترسیدم و تپش قلب شدید گرفتم رفتم نوار قلب گرفتن گفتن هیچ مشکلی ندارم تقریبا این مشکل پارسال رخ داد بعد از اون شب که استرس گرفتم هر شب وقتی میخواستم بخوابم استرس میگرفتم تپش قلب میگرفتم عین دیونه ها شده بودم همش استرس داشتم بعد چند وقت دوباره رفتم دکتر اکو دادم مشکل نداشتم تقریبا ۲ماه اینجوری بودم بلد از ۳.۴ماه الان دستم یه ۲.۳ماهی است که درد میکنه شونه و دست چپم بعضی موقع ها به پشتم میزنه بعضی اوقات هم دست راستم درد میگیره خیلی استرس دارم ولی وقتی ورزش میکنم هر هفته یا راه میرم مشکلی ندارم به نظر شما دستام چرا درد میکنه؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۳ آذر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      در سوال قبلی، پاسخ شما ارسال شده است. برای اطمینان از علت استرس و درد توصیه می شود، با مراجعه به پزشک متخصص غدد، از نرمال بودن سطح هورمون های خود مطمئن شوید.

    2. تصویر کاربر علی یکشنبه ۳ آذر ۹۸( 4 سال پیش)
      اقای دکتر شرمنده من کد پیگیری سوال قبلیم یادم رفته میشه یه بار دیگه اینجا دوباره توضیح بدید ممنون میشم
    3. تصویر کاربر علی یکشنبه ۳ آذر ۹۸( 4 سال پیش)
      اقای دکتر من کد پیگیری سوال قبلیم گم شده میشه یا بار دیگه اینجا به سوال پاسخ بدید بیزحمت
    4. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۴ آذر ۹۸( 4 سال پیش)

      پاسخ قبلی شما :
      سلام و عرض ادب
      اگر در حال تغییرات ابعادی شامل قد و وزن هستید، نگرانی ای وجود ندارد و بعد از طی شدن این مرحله رفع می شود، به نظر می رسد منشا درد شما اسکلتی باشد.

    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر علی یکشنبه ۳ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 217 مشاهده پرسش
    سلام من 18سالمه یه شب وقتی میخواستم بخوابم یهو استرس گرفتم و تپش قلبم رفت بالا خیلی ترسیدم نوار قلب گرفتم و گفتند هیچ مشکلی ندارم از اون شب به بعد همش شبا هی استرس میگرفتم تپش قلب میگرفتم از ترس بعدش باز دوباره رفتم اکو گرفتم مشکلی نداشتم یه چند ماه گذشت دست چپم با شونه هام شروع به درد کردن کرده یه 3یا 4ماهی میشه بعد الان دست راستم هم بعضی اوقات درد میکنه پشتمم بعضی موقع ها درد میگیره یهو درد شروع میشه بعد از چند دقیقه به جا های دیگه میزنه و قطع میشه بعضی اوقات هم ۵ دقیقه طول میکشه در طول روز چند باری این اتفاق میفته الان چند ماه درد میکنه خیلی استرس هم دارم ولی وقتی ورزش میکنم یا راه میرم هیچ مشکلی ندارم مشکل از چیه
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۳ آذر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      در سوال قبلی، پاسخ شما ارسال شده است. برای اطمینان از علت استرس و درد توصیه می شود، با مراجعه به پزشک متخصص غدد، از نرمال بودن سطح هورمون های خود مطمئن شوید.

  • تصویر کاربر فرح چهارشنبه ۲۲ آبان ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 527 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر مادر من بیمار دکتر سیما سیاح تو قزوین هستند و 10روز پیش جراحی باطری قلب داشتند چون ریتم قلبشون بین 0-12-50بود بعد از باطری فردای آنروز دکتر تشخیص دادند کهکمی تب دارند برای احتیاط بمانند سپس شب دچار افزایش ریتم قلب شدند که با دارو کنترل شد پس از ده روز چشم سمت راستشون ملتهب شده و اشک میریزه نکنه بخاطر عوارض دارو هست البته آمیو دارون یوزگسلاو و چرک کنهای قوی مصرف میکنند میشه راهنماییم کنین ممنون میشم خدا بهتون سلامتی عنایت کنه
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۲۲ آبان ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      به احتمال خیلی زیاد این مشکل ناشی از مصرف داروها نیست و احتمالاً عفونت چشم به طور تصادفی و همزمان با تعبیه باتری مصادف شده است لطفاً با یکی از همکاران محترم چشم پزشک مشورت بفرمایید

  • تصویر کاربر علی یکشنبه ۱۹ آبان ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 233 مشاهده پرسش
    باتوجه به مضرات اشعه ایکس ، برای کاهش آسیب پیشرفته ترین دستگاه موجود در تهران در کدام بیمارستان یا مرکز وجود داره که در زمان کمتر و دقت بالایی داشته باشه و حدود هزینه آن چقدره؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۱۹ آبان ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      متاسفانه در این مورد اطلاعی ندارم

  • تصویر کاربر مریم یکشنبه ۱۹ آبان ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 1889 مشاهده پرسش
    سلام. من بعضی شب هاتنگی نفس و درد دست چپ دارم. و پشتم بین دو کتفم درد میکنه و احساس اروغ زدن دارم.البته لازم به یاداوری است که مشکل معده دارم که تشخیص دکتر به عصبی بودن ان است. در ضمن هنگام زایمان دومم که سزارین بود، بعد از بیرون اوردن بچه از شکمم به شدت تنگی نفس داشتم.
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۱۹ آبان ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب

      متوجه سوال شما نشده ام. نشانه های شما بیشتر به مشکلات گوارشی با منشا عصبی شباهت دارد. 

  • تصویر کاربر کیوان چهارشنبه ۸ آبان ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 340 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر قراره عطا فیروزی من عمل کنند وعمل بنتال انجام بدن ونظر شما اینکه من برم پیش دکتر سعید حسینی عمل انجام بدم آقای دکتر آیا من بعد عمل می توانم به زندگی عادیم برگردم ودوباره ورزش کنم فقط من تو چند سایت شندیم که نوشته بودند که هرکسی عمل باز انجام بده طول عمرش 5تا 10سال هست اين واقعا حقیقت داره
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۸ آبان ۹۸( 4 سال پیش)

      ر صورت نیاز به جراحی بنتال این کار باید توسط همکاران محترم جراح قلب انجام شود آقای دکتر عطا فیروزی از اساتید با تجربه اینترونشنال کاردیولوژی بوده و عمل TAVI را انجام می دهند نه جراحی بنتال

  • تصویر کاربر جبار شنبه ۴ آبان ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 214 مشاهده پرسش
    سلام دکتر جان من ۱۷ سالمه قبلا بیماری گیلن باره (نوعی بیماری عصبی) داشتم الان خیلی استرس دارم و بعضی وقتا نفسم خیلی میگیره و الان چند روزه دست چپم داره درد میکنه میخواستم ببینم به قلبم مربوط؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۴ آبان ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      در صورتی که علائم گیلن باره کاملا از بین رفته باشد جای نگرانی نیست و تنگی نفس شما هم منشا قلبی نداره

درحال دریافت اطلاعات