برای کاهش سریع چربی خون چه بخوریم؟

تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی، یکی از ساده‌ترین راه‌های کاهش چربی خون و پیشگیری از بیماری‌های قلبی است. در این مقاله ۱۴ راهکار ساده جهت کاهش کلسترول بالا آمده است.

در کنار داروهایی که متخصص قلب برای کاهش چربی خون شما تجویز می کند، تغییر رژیم غذایی و فعالیت‌های ورزشی را که برای سلامت قلب بسیار مهم است، نباید نادیده گرفت.

کلسترول بالا

برای کاهش کلسترول چه بخوریم؟

بدن انسان به کلسترول بسیار اندکی نیاز دارد، اما بسیاری از مردم با مصرف بیش‌ از حد غذاهای چرب، کلسترول بالا و مضر مانند LDL را وارد بدن خود می‌کنند. درصورتی‌که سطح LDL بالا باشد، چربی در خون رسوب می کند و در نهایت این امر منجر به بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود. کلسترول مفید (HDL) برخلاف LDL نه‌ تنها مضر نیست بلکه باعث پاکسازی خون از کلسترول مضر LDL می‌شود.

✅ از دستانتان کمک بگیرید!

زیاده‌روی در خوردن بسیار آسان است و همین عامل موجب افزایش وزن و همچنین افزایش کلسترول می‌شود. برای آنکه بدانید در یک وعده چه میزان گوشت و ماهی مصرف کنید، کافی است به‌ اندازه کف دست خود از آن بردارید. یک وعده میوه به‌ اندازه یک‌ مشت است. یک وعده آجیل، سبزی‌های پخته‌شده، برنج و پاستا به‌اندازه کف دست است.

✅ غذاهای خوشمزه و مغذی را انتخاب کنید.

مصرف میوه و سبزی، ۵ الی ۹ وعده در روز موجب پایین آمدن سطح کلسترول مضر LDL می‌شود. آنتی‌اکسیدان و فیبر موجود در این مواد، برای بدن بسیار مفید است. علاوه بر این مصرف میوه و سبزی سبب پایین آمدن فشار خون و وزن می‌شود.

ماهی سالمون

✅ مصرف امگا ۳

ماهی سرشار از پروتئین و امگا۳ است، به همین دلیل مصرف آن دو بار در هفته توصیه می‌شود. امگا ۳ نوعی چربی مفید و مورد نیاز بدن است و سبب کاهش چربی‌های تری گلیسیرید در خون می‌شود. امگا ۳ همچنین سبب پایین آمدن کلسترول و در نتیجه جلوگیری از رسوب آن در داخل عروق می‌شود.

ماهی سالمون، تن و ساردین از جمله ماهی‌هایی هستند که سرشار از امگا ۳ بوده و توصیه می‌شود آن‌ها را به صورت کبابی، پخته و آب‌پز مصرف نمایید و از سرخ کردن آن‌ها پرهیز کنید.

✅در وعده صبحانه از غلات استفاده کنید.

مصرف غلات در وعده صبحانه، انتخابی هوشمندانه است و از پرخوری در وعده ناهار جلوگیری می‌کند. فیبر موجود در غلات باعث کنترل کلسترول مضر می‌ شود. مصرف غلات فقط مختص صبحانه نیست و در وعده‌های دیگر در طی روز نیز می‌توان آن‌ها را مصرف کرد.

آجیل

✅ آجیل بخورید.

آجیل را جایگزین هله‌ هوله و میان وعده‌های مضر مانند چیپس و پفک کنید. این دانه‌های مغذی سرشار از کلسترول مفید هستند و باعث پایین آمدن کلسترول مضر (LDL) می‌شوند. بر اساس مطالعات انجام شده، افرادی که در روز یک‌ مشت آجیل می‌خورند، کمتر به بیماری‌ های قلبی و عروقی مبتلا می‌گردند. وعده‌های غذایی خود را کوچک کنید و از مصرف بیش‌ از حد چربی، نمک و شکر پرهیز نمایید.

✅ مصرف چربی‌های غیر اشباع

مصرف چربی در رژیم غذایی لازم است اما به مقدار بسیار اندک، علاوه بر این نوع چربی نیز مهم است. به همین دلیل مصرف روغن‌های زیتون، آفتابگردان و کانولا به دلیل غیراشباع بودن و همچنین کلسترول مفید HDL بسیار توصیه می‌شوند.

برخلاف روغن‌های گیاهی، روغن‌های جانوری جز چربی‌های اشباع به‌حساب می‌آیند. چربی موجود در گوشت، لبنیات پرچرب، کره و روغن پالم، چربی‌ اشباع است. مصرف بیش از حد این چربی ها که سرشار از کلسترول مضر هستند، سبب گرفتگی عروق می شود و خطر ابتلا به سکته قلبی را افزایش می دهد.

مطلب مرتبط: برای آگاهی از علائم سکته قلبی و چگونگی پیشگیری از بروز آن بر روی لینک زیر کلیک کنید.

سکته قلبی

✅ کربوهیدرات‌ها

حبوبات و غلات، از آنجا که سرشار از فیبر هستند سبب افزایش قند خون نمی‌شوند. این مواد سبب کاهش کلسترول می‌شوند و باعث می‌شوند فرد برای مدت طولانی تر احساس سیری کند.

برخی مواد مانند برنج سفید، سیب‌زمینی و نان سفید، شامل کربوهیدرات‌ هایی هستند که سبب افزایش سریع قند می شوند و باعث می‌ شوند فرد زودتر احساس گرسنگی کند. همین عامل موجب افزایش وزن و چاقی می‌ گردد.

✅ ۳۰ دقیقه فعالیت ورزشی

تنها ۳۰ دقیقه فعالیت ورزشی در ۵ روز هفته، سبب کاهش کلسترول مضر و افزایش کلسترول مفید می‌شود. داشتن فعالیت همچنین سبب داشتن وزن ایده آل و پیشگیری از بیماری‌ های قلبی و عروقی می‌شود.

پیاده روی

✅ پیاده‌روی

پیاده‌روی ساده‌ترین، راحت‌ترین و کم‌ هزینه‌ترین فعالیت است. ورزش‌های هوازی مانند پیاده‌روی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته را کاهش می دهند، استخوان‌ ها را قوی می کنند و برای کنترل استرس بسیار مناسب هستند. اگر به پیاده‌روی عادت ندارید، کافی است ابتدا با روزی ۱۰ دقیقه شروع کنید.

✅ مراقب غذاهای فست فود باشید.

غذاهای فست فود سرشار از چربی‌های اشباع، کالری و سدیم هستند. از این‌ رو در هنگام صرف غذاهای فست فود به موارد زیر دقت کنید:

  • بجای غذاهای سرخ‌کردنی از غذاهای پخته‌شده، کبابی و آب پز استفاده نمایید.
  • از خوردن چاشنی‌هایی مانند سس، پرهیز کنید.

✅ توضیحات روی بسته محصولات را به‌دقت مطالعه نمایید.

در هنگام انتخاب مواد غذایی، نوشته‌های روی محصول را مطالعه نمایید. به مواد تشکیل‌دهنده محصول مانند روغن‌های اشباع، سدیم، کالری و کلسترول دقت نمایید و سعی کنید محصولاتی را انتخاب نمایید که دارای ارزش غذایی بالایی باشند.

ریلکس کردن

✅ آرام باشید.

در بسیاری از مواقع استرس باعث مشکلات دیگر می‌شود. به‌ عنوان‌ مثال استرس در برخی افراد می‌تواند سبب افزایش فشار خون و حتی افزایش کلسترول شود.

برای آرام شدن کافی است در هنگام استرس فقط چند نفس عمیق بکشید. در صورتی‌ که برخی چیزها موجب استرس شما می‌شوند، کافی است از آن‌ها دوری نمایید.

✅ وزنتان را کنترل کنید.

اضافه‌وزن سبب مشکلات دیگر مانند افزایش چربی خون، فشارخون و ابتلا به دیابت نوع ۲ می‌شود. تمام این موارد نیز می‌توانند موجب رسوب در دیواره عروق شوند. کاهش وزن به‌ خصوص سوزاندن چربی‌های دور شکم کمک شایانی به کاهش کلسترول مضر می‌کند.

دکتر سعید یزدان خواه متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

برای پرسش از دکتر برروی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

[wp_ulike]

.برای ارتقاء کیفیت مطالب امتیاز دهید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر سلمانی یکشنبه ۲۵ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 222 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من ۴۶ سال سن مرد هستم با اکو مری و سیتی آنژیو متوجه شدم نارسایی دریچه آئورت و آنوریسم شریان صعودی با قطر ۵ هستم دارو کریول ۶۲۵ روزانه و دیوان ۸۰ در روز و قرص پلرون ۲۵ در روز استفاده �‌کند آیا برای درمان نارسایی دریچه آورد و آنوریسم پیشنهاد بهتری دارید ضمناً پزشکان در خصوص دریچه آئورت بین دولتی و سه اختلاف دارند در حال حاضر علائم خاصی ندارم عده ای از همکاران شما توصیه به عمل دارند و عده ای دیگر تا رسیدن به پنج و نیم توصیه به عمل ندارند سوال آیا نظر شما به کدام روش درمانی است ضمناً آیا امکان عمل بسته باروش غیر تهاجمی در ایران هست یا خیر سپاسگزارم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۲۵ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب زمان مناسب برای انجام جراحی تابع دو لتی و یا سه لتی بودن دریچه آئورت است که با آکو مری قابل تشخیص است در صورتی که دریچه آئورت دو لتی باشد زمان جراحی فرارسیده است و در صورت سه لتی بودن میتوانید تا رسیدن سایز آبورت صعودی به ۵٫۵ سانتیمتر صبر کنید. درمان های ارائه شده مناسب هستند و راه غیر جراحی برای اصلاح این مشکل وجود ندارد
  • تصویر کاربر خانم دوشنبه ۱۹ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 214 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکترعزیز پدربنده حدود 11ماه پیش عمل بای پس کرونر انجام دادن یه هفته پیش نزد دکتررفتن البته نه دکترخودشون ایشون بعدنوارواکوگفتن که دریچه هامشکل داره خیلی نگران شدیم امکانش هست شما هم یه نگاهی بکنید؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۱۹ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب در گزارش به نارسایی خفیف دریچه میترال و تریکوسپید و نارسایی خفیف تا متوسط دریچه آئورت و افزایش ضخامت دیواره های قلب اشاره شده است و با با توضیحات نیاز به تکرار سالیانه اکو و ادامه مصرف داروها را دارند
  • تصویر کاربر سینا دوشنبه ۱۹ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 202 مشاهده پرسش
    من یه متن براتون فرستاده بودم شما هم گفته بودید برم ازمایش اکو بدم رفتم ازمایش اکو دادم بعد یه متن دیگه فرستادم گفتم که قفسه سینم درد میکنه شما گفتین که قرص پنتاپرازول مصرف کنم بعد یه متن دیگه فرستاده بودم گفته بودم چه پنتو پرازولی پنتوپرازول 20 یا 40 شما گفته بودین اگه وزن کمتر از 40 کیلو دارم باید 20 مصرف کنم اگه وزن بیشتر از 40 دارم باید 40 مصرف کنم که منم وزنه کمتر از 40 کیلوگرم دارم 33 کیلو هستم حالا پرسیدم به ازمایش های دیگری مثل تست ورزش یا سایر ازمایش ها نیاز هستش و امشب هم یه دفعه استرس ناگهانی و بیهوده که نمیدونم از چی بود اومد سراغم بعد یکمی تنگی نفس گرفتم و ضربانمم یکم تند شد و روی قلبم یعنی زیرپوستم و روی قلب یه چیز سرد احساس کردم زیاد اذیت نشدما فقط گفتم بپرسم ببینم از چی بود این استرس ناگهانیو سرد شدن روی قلبو اینا و اینکه ایا به ازمایشات دیگری نیاز هست یا نه؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۱۹ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب خیر نیاز به انجام تست دیگری نیست
  • تصویر کاربر سیلورملازهی جمعه ۱۶ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 218 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکترمادربزرگم۸۰سالشه وسرگیجه داره وبی حاله چندروزپیش بردنش دکترباتشخیص اکوونوارقلب متخصص قلب گفته قلبش۱۰درصدبیشترکارنمیکمه داروهاشو۲۰ساله ک خورده وباتشخیص پزشک دیگر۶ماهه ک قطع کرده بووگفته بودهیچ مشکل قلب نداره ودوباره مجددپزشک جدیدبراش تجویزکرده وگفته کم کاره۱۰درصده بنظرشماطول عمرش چقدره خیلی ناامیدیم ؟؟وآیاباطری برای قلب مادربزرگم راه مناسبی هست یانه لطفاراهنمایی کنیدممنون مادرمنطقه محرومیم نیازبه راهنماییتون داریم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۱۶ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب پیشنهاد میکنم که اکو را توسط یکی از همکاران محترم فلوشیپ اکوکاردیوگرافی تکرار کنید و در صورت تایید مجدد نارسایی قلبی و کم بودن عملکرد قلب به این نکات توجه فرمایید ۱- کسر جهشی ده درصد از صد در صد نیست بلکه میزان طبیعی آن ۵۵ درصد است ۲- افراد دچار نارسایی قلبی سیستولی در مقایسه با افراد نرمال عمر کوتاهتری خواهند داشت ولی بیمار شما از بیست سال قبل با همین تشخیص تحت درمان بوده و به زندگی خود ادامه داده است ۳- در این افراد آنچه که مهم است کیفیت زندگی و بی علامت بودن با درمان است و با توجه به سن ایشان میتوان حدس زد که فعالیت زیادی ندارند و احتمالا علایم چندانی نیز ندارند ۴- رژیم غذایی کم نمک و مصرف مرتب داروها کلید اصلی درمان است ۵- در صورت ویژگی های خاصی در نوار قلب باطری ممکن است که کمک کننده باشد ۶- در مورد طول عمر باقیمانده بیمار شما و هیچ بیمار دیگری نمی‌توان با قطعیت اظهار نظر کرد
  • تصویر کاربر مهدی دوشنبه ۵ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 250 مشاهده پرسش
    با سلام

    من دو ماه میشود که از داروهای قلب سوستاک ، پلاویکس ، هیدروکلاتازید ، بیزوپرولول مصرف می کنم که دچار خارش شدید پوست شدم ، سوال : این خارش از مصرف کدام از داروهای قلبی مذکور است ؟برای بهبود این وضعیت چه باید کرد ؟ با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۵ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب از داروهای نامبرده فوق پلاویکس، هیدروکلروتیازید و بیزوپرول می‌توانند ایجاد خارش کنند. لذا توصیه می کنم که پس از پرسش از پزشک محترم معالج خود در مورد امکان قطع داروها ابتدا هر دارو را به طور جداگانه قطع کنید و پس از مشخص شدن داروی ایجاد کننده خارش با مشورت پزشک محترم معالج خود در مورد جایگزین کردن آن دارو با داروی دیگر اقدام کنید
  • تصویر کاربر نفیسه یکشنبه ۴ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 293 مشاهده پرسش
    آقای دکتر در مورد همسرم این شرح حال رو دادم
    فرموده بودین مدارک رو بفرستم
    با سلام
    آقای دکتر همسر من در سال ۸۱ به دلیل بیماری عفونت ریه مدت زیادی تحت درمان آنتی بیوتیک به صورت وریدی قرار گرفت و باعث شد که پرده روی قلبش چسبندگی پیدا کنه و عمل کرد. در این سال ها دارو مصرف میکرده. به مدت یک سال هست که به شدت لاغر شد و ضعف شدی و مشکلات پوستی شدی و سردرد های پس سر صبحگاهی شدید هم پیدا کرد. از اوایل اسفند سال ۹۸ ورم شدید در صورت و گاهی در پاها هم پیدا کرد. کم کم تنگی نفس های شدی و سرفه های شدی هم همرا شد. تا اینکه اردیبهشت ماه سال جاری خیلی حالش بدتر شد و بعد از مراجعه به پزشک قلب و اکو در کرمان تشخیص فشار شریان ریه دادن و گفتن نمیدونن به علت چی شد. ما ۱۵ اردیبهشت آمدیم تهران و سی تی آنژیو شدن. بردیم خدمت اقای دکتر ماندگار. ایشون گفتن اکو و آنژیو هم لازمه. چون به نظر نیاد پرده قلب به طور کامل برداشته نشده. اکو و آنژیو شدن و دکتر ماندگار گفتن باید ام آر آی قلب بشن. در مرکز امید ام آر آی قلب شد. من تمام عکس ها رو براتون میفرستم. بعد از همه این کارها گفتن، که نمیتونن عمل کنن و با عمل اتفاق خاصی نمیوفته. گفتن با بیماریت کنار بیا راه درمانی وجود نداره. بطن راست بزرگ شده، آریتمی وجود داره، چسبندگی پرده قلب وجود داره و همچنین ریه آب آورده.
    به قول ما کرمانی ها جوابمون کردن و الان خیلی ناراحتیم. امکان داره شما هم مدارک رو ببینید و نظرتون رو بفرمایید ممنونم
    دارو هایی هم که میخوره ایناست:
    قلب:
    دیگوگسین هر صبح یک عدد به جز جمعه
    وارفارین یه شب درمیون یکی و نصفی
    فروزوماید ۴۰ روزی یکی
    ریه:
    اسپری سیمبیکورت و آتروونت صبح و شبی یه پاف
    مسکن برای سردرد
    .…...........
    در یک سال گذشته
    سوتالول ۸۰ صبح و شب یکی
    ۵سال به جز فروزوماید
    از دی تا فروردین بیزوپرولول ۲/۵ روزی نصفی
    از فروردین صبح و شب یکی
    که از اول اردیبهشت بیزو و سوتالول قطع شد
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۴ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب ایشان نیاز به ترکیبی از جراحی برداشتن پرده اطراف قلب ( در صورتی که امکان داشته باشد) و دارو دارند داروهای لازم شامل بیزوپرولول، آپیکسابان، فروزماید و اسپری های نامبرده است
  • تصویر کاربر فاطمه سه شنبه ۳۰ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 210 مشاهده پرسش
    مشکل چیه؟مدارک مربوط به پدرم است که پنجاه سالشونه
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۳۰ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب با توجه به بررسی عکس‌های ارسالی مشکل جدی وجود ندارد و تنها نارسایی خفیف دریچه میترال گزارش شده است که جای نگرانی ندارد و تنها نیاز به پیگیری هر دو سال یکبار با اکو دارد نکته قابل توجه این است که فقط مدارک گویای وجود و یا عدم وجود‌ مشکل نمی باشند و جای شرح حال را نمی گیرند و تطابق اطلاعات پاراکلینیکی نظیر تست ورزش و اکو با شرح حال و معاینه بالینی برای قضاوت در مورد وضعیت کلی و بالینی بیمار الزامی است
  • تصویر کاربر ملیحه شنبه ۱۳ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 229 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر. پدرم نارسایی شدید قلبی دارن و الان قرص مصرف میکنن. بعضی وقتا صبحا سخت میتونن نفس بکشنن. میخاستم بدونم نارسایی قلبی راه درمانی هم داره. چه غذاهایی باید استفاده کننوو این بیماری خیلی خطرناکه؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۱۳ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      درمان نارسایی قلبی تابع علت زمینه ای ایجاد کننده آن است و حتی در برخی موارد نیاز به جراحی قلب نیز هست ولی به طور کلی درمان نارسایی قلبی درمان دارویی است و در موارد کمی نیاز به اعمال تهاجمی نظیر جراحی قلب است
      غذای خاصی برای درمان نارسایی قلبی وجود ندارد ولی استفاده از نمک زیاد باعث بدتر شدن علائم بیماری و تنگی نفس می شود

  • تصویر کاربر مهدی چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 261 مشاهده پرسش
    سلام
    پدری 80 ساله دارم که برای فشار خون سالها آملودیپین ۵ مصرف میکند ،چندی پیش برای معاینه ب دکتر قلب مراجعه و دکتر قلب داروهای پلاویکس 75 ، بیزوپرولول 5 ، سوستاک ۲/۶ تجویز کرده است ، پدر چند روزی می شود که دچار تعریق سینه و شکم و پشت کمر شده است که قبلا این تعریق نبوده است سوال : آیا این تعریق از عوارض مصرف قرص های مذکور می باشد یا علل خاص دیگری دارد ؟ با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      این تعریق بعلت مصرف داروها نیست و انجام یکسری آزمایشات جهت یافتن علت این تعریق دارند

  • تصویر کاربر غفوري چهارشنبه ۳ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 282 مشاهده پرسش
    سلام آقاي دكتر
    1- علت هزينه بالاي اين عمل چيست؟
    2- مريض تحت پوشش بيمه دانا مي باشد آيا اين عمل را بيمه دانا متقبل ميشود؟
    3- مريض در حد راه رفتن در منزل مشكلي ندارد ولي فعاليت كه زياد شود مشكل تنگي نفس و خسنگي پيدا مي كند آيا ايراد دارد اين عمل صورت نگيرد البته لازم بذكر است كه اندازه دريچه 7/5 است؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۳ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)

      پاسخ این سوال قبلا داده شده است. با توجه به علائم و یافته های اکو انجام این عمل را توصیه می کنم و ادامه درمان دارویی به تنهایی کافی نیست. البته مصرف اریتروپویتین بلامانع است

درحال دریافت اطلاعات