خطرات نارسایی دریچه میترال

نارسایی دریچه میترال حالتی است که دریچه میترال به خوبی بسته نمی شود و به جریان خون اجازه می دهد به داخل قلب برگردد. اگر نارسایی دریچه میترال شدید باشد جریان خون نمی تواند به خوبی از قلب در سراسر بدن به گردش درآید و باعث ایجاد علائمی همچون خستگی و تنگی نفس می شود.

علائم نارسایی دریچه میترال

بعضی از افراد که نارسایی میترال دارند، ممکن است تا سال ها علائمی را از خود نشان ندهند. نشانه ها و علائم نارسایی میترال بسته به شدت نارسایی دریچه و شدت پیشرفت علائم، شامل موارد زیر می باشد:

  • صداهای غیرطبیعی قلب (سوفل های قلبی) که به وسیله گوشی پزشکی (استتوسکوپ) شنیده می شوند.
  • تنگی نفس  مخصوصا هنگام فعالیت یا هنگام دراز کشیدن
  • خستگی
  • تپش قلب، یا احساس ضربان قلب سریع و ضعیف
  • تورم در ناحیه پاها و یا مچ پا

نارسایی دریچه میترال معمولا خفیف است و به آهستگی پیشرفت می کند. ممکن است شما مدت زمان زیادی به این عارضه دچار باشید ولی از آن مطلع نباشید. این بیماری حتی ممکن است پیشترفت نکند.

پزشک شما ممکن است در معاینات اولیه با شنیدن سوفل تشخیص نارسایی میترال را برای شما دهد با این حال گاهی اوقات نارسایی میترال ممکن است به صورت ناگهانی و حاد ایجاد شود و در این حالت شما علائم و نشانه های حاد و شدیدی را از خود بروز می دهید.

معاینه

خطرات نارسایی دریچه میترال

نارسایی خفیف دریچه میترال معمولا عوارض خاصی ایجاد نمی کند اما به طور کلی نارسایی میترال ممکن است عوارض ذیل را باعث شود:

نارسایی قلبی

نارسایی قلبی زمانی اتفاق می افتد که قلب شما نمی تواند مقدار مورد نیاز خون بدن شما را به سرتاسر بدن پمپ کند. در نارسایی دریچه میترال همین اتفاق می افتد مضاف بر اینکه به عقب گرد خون هم در قلب داریم.

در نارسایی میترال به مرور زمان بطن چپ بزرگ تر می شود و اگر درمانی انجام نشود منجر به ضعف و بروز علائم نارسایی قلبی می شود. هم چنین این فشار خون اضافی به ریه های شما برمی گردد که باعث فشار بر سمت راست قلب نیز می شود.

فیبریلاسیون دهلیزی

کشیدگی و بزرگ شدگی دهلیز چپ ممکن است منجر به بی نظمی در ریتم انقباض حفره فوقانی سمت چپ قلب شود که در این حالت دهلیز چپ دچار انقباض های سریع و بی نظم می شود.

فیبریلاسیون دهلیزی ممکن است منجر به ایجاد لخته در دهلیز چپ شود که این لخته ممکن است از دیواره دهلیز جدا شده و وارد گردش خون سیستمیک شود و مشکلات زیادی را ایجاد کند. لخته خون اگر در یکی از شریان های مغز گیر بیفتند می تواند باعث سکته مغزی شود.

با خطرات فیبریلاسیون دهلیزی آشنا شوید : فیبریلاسیون دهلیزی

افزایش فشار شریان ریوی

اگر شما مبتلا به نارسایی میترال درمان نشده باشید یا نارسایی میترال در شما به خوبی درمان نشده باشد می تواند باعث نوعی از پرفشاری خون شود که بر رگ های موجود در ریه اثر بگذارد.

دریچه میترالی که نشت خون دارد میتواند باعث افزایش فشار درون دهلیز چپ شود که این هم متعاقبا باعث پرفشاری شریان های ریوی می شود. این پدیده می تواند منجر به نارسایی قلب شود.

زمان مراجعه به پزشک متخصص

اگر پزشک شما در معاینه قلب شما به وسیله گوشی پزشکی یک سوفل قلبی را شنید برای معاینات بیشتر و گرفتن نوار قلب (اکوکاردیوگرام) شما را به یک پزشک متخصص قلب ارجاع می دهد. اگر در خود شاهد علائمی هستید که ممکن است دال بر مشکل قلبی شما باشد بهتر است که هر چه سریع تر به پزشک خود مراجعه کنید.

گاهی اوقات اولین علائم در نارسایی میترال شامل علائم نارسایی قلب می شوند. نارسایی قلب شرایطی است که در آن قلب نمی تواند گردش خون کافی در تمام بدن ایجاد کند.

دلایل

قلب شما ۴ دریچه برای ایجاد گردش خون در جهت مناسب دارد. این دریچه ها شامل دریچه میترال، تریکوسپید (سه لتی)، دریچه آئورت و دریچه پولمونری (ریوی) می شوند.

هر کدام از این دریچه ها از تعدادی لت یا کاسپ تشکیل شده اند که در هر بار ضربان قلب یک بار باز و بسته می شوند. گاهی اوقات شرایطی پیش می آید که بعضی از دریچه ها به خوبی باز و بسته نمی شوند و اجازه نمی دهند جریان خون از قلب به سمت بدن به خوبی برقرار شود.

در نارسایی دریچه میترال دریچه بین دهلیز چپ و بطن چپ به خوبی بسته نمی شود و باعث نشت خون به صورت برگشتی به دهلیز چپ می شود.

دریچه میترال

علل نارسایی دریچه میترال

دریچه میترال می تواند با علل مربوط به خود دریچه، نارسا شود که به آن نارسایی اولیه دریچه میترال می گویند. بیماری های مربوط به بطن چپ نیز می توانند باعث نارسایی میترال شوند که به آن نارسایی ثانویه یا نارسایی کارکردی دریچه میترال می گویند.

علل شایع نارسایی دریچه میترال عبارتند از:

  • افتادگی دریچه میترال

در افتادگی دریچه میترال، لت های دریچه میترال در هنگام انقباض بطن به درون حفره دهلیز برجسته می شوند. این نارسایی لت های دریچه می تواند باعث این شود که دریچه در هنگام انقباض به خوبی بسته نشود و در نهایت منجر به نارسایی دریچه میترال  شود.

دریچه میترال

  • آسیب به طناب های بافتی

گاهی اوقات ممکن است طناب های بافتی که لت های دریچه را به دیواره قلب وصل می کنند در طول زمان دچار پارگی یا کشیدگی شوند این اتفاق در افراد دارای افتادگی دریچه میترال شایع است.

پارگی طناب ها باعث ایجاد نارسایی شدید و حاد دریچه میترال می شود و ممکن است بیمار به جراحی اورژانسی احتیاج داشته باشد. هم چنین ضربه به قفسه سینه نیز می تواند باعث پارگی طناب های بافتی شود.

  • تب روماتیسمی

تب روماتیسمی می تواند منجر به آسیب به دریچه میترال و متعاقبا نارسایی دریچه شود این اتفاق ممکن است زودرس و یا دیر رس باشد و سال ها بعد از ایجاد عفونت نارسایی دریچه اتفاق بیافتند. تب روماتیسمی امروزه در کشورهای پیشترفته به ندرت دیده می شود اما هنوز هم در کشورهای در حال توسعه شایع است.

  • اندوکاردیت

دریچه میترال ممکن است به وسیله عفونتی که تمام قلب را در بر گرفته است (اندوکاردیت) آسیب ببیند و دچار نارسایی شود.

  • حمله قلبی

سکته قلبی می تواند به منطقه ای از عضلات قلب که دریچه  میترال را پشتیبانی می کنند آسیب زده و ایجاد نارسایی در دریچه میترال کند. اگر آسیب به قلب جدی باشد سکته قلبی می تواند منجر به نارسایی شدید و حاد دریچه میترال شود.

  • ناهنجاری های عضلات قلب (کاردیومیوپاتی)

در طول زمان شرایط خاصی مانند افزایش فشار خون باعث می شوند که عضلات قلب شما با شدت بیشتری کار کنند و به تدریج باعث بزرگ شدن بطن چپ می شوند. این امر می تواند باعث کشیدگی بافت اطراف دریچه شده و دریچه را نارسا کند.

  • ضربه

ضربه به قفسه سینه مانند آن چه در تصادف با ماشین اتفاق می افتد می تواند باعث نارسایی دریچه میترال شود.

  • بیماری های مادرزادی قلب

استفاده طولانی مدت از برخی از داروها میتواند باعث نارسایی دریچه میترال شود. مخصوصا داروهایی که حاوی ارگوتامین هستند (cafergot ، migergot) که در درمان میگرن استفاده می شوند.

 درد قفسه سینه

تشخیص

پزشک شما درباره سابقه بیماری قلبی در شما یا خانواده شما سوال خواهد پرسید. پزشک شما همچنین معایناتی مانند گوش دادن به صداهای قلب با گوشی پزشکی انجام خواهد داد. در نارسایی دریچه میترال بازگشت خون به داخل دهلیز باعث ایجاد صدایی میشود که با گوشی پزشکی قابل سمع است (سوفل قلبی)

پزشک شما سپس در مورد شما تصمیم می گیرد که چه آزمایشاتی را برای تشخیص بیماری انجام دهد و یا ممکن است شماره به یک پزشک متخصص قلب ارجاع دهد.

اکوکاردیوگرام

آزمایشات معمول برای تشخیص نارسایی دریچه میترال

  • اکو قلب

این تست معمولا برای تشخیص نارسایی دریچه میترال استفاده می شود. در این تست امواج و صداهای تولید شده توسط قلب شما به یک مبدل که بر روی قفسه سینه تعبیه شده فرستاده شده و سپس ازین صداها، تصاویر متحرکی از قلب به دست می آید.

این تست ساختار قلب حرکت دریچه میترال و جریان خون موجود در قلب را تعیین می کند. اکوکاردیوگرام به پزشک شما کمک می کند که نگاه نزدیکی به قلب شما داشته باشد و بفهمد که قلب و دریچه میترال با چه کیفیتی کار می کنند. هم چنین پزشک ممکن است که به یک اکوی سه بعدی برای بررسی های بیشتر نیاز داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اکوکاردیوگرافی

  • Xray از قفسه سینه

این تست به پزشک شما کمک می کند که بفهمد آیا دهلیز یا بطن چپ شما دچار بزرگ شدی شده است یا نه و همچنین پزشک شما به کمک این تست می تواند وضعیت ریه های شما را بررسی کند.

  • MRI قلبی

MRI قلبی از یک زمینه مغناطیسی و امواج رادیویی استفاده می کند تا تصاویری با جزئیات زیاد از قلب شما تهیه کند. این تست برای اندازه گیری شدت نارسایی دریچه و ارزیابی عملکرد بطن چپ قلب استفاده می شود.

  • CT قلبی

CT آنژیوگرافی معمولا از قفسه سینه، شکم و لگن تهیه می شود تا پزشک متوجه شود که آیا شما کاندید تعویض دریچه میترال و جایگزینی آن با یک دریچه مصنوعی هستید یا نه.

  • تست ورزش یا تست استرس

انواع مختلف تست های ورزش کمک می کنند تا تحمل قلب شما نسبت به فعالیت و عملکرد قلب در هنگام ورزش ارزیابی شود. اگر بیمار توانایی انجام تست ورزش را نداشته باشد از داروهایی استفاده می شود که اثر ورزش را بر قلب تقلید می کنند.

  • کاتتر زدن قلب

این تست برای تشخیص نارسایی دریچه میترال معمولا استفاده نمی شود. در این روش یک لوله باریک را وارد شریان بازوی شما می کنند و تا حفره دهلیز پیش می روند، سپس در آن منطقه ماده حاجب تزریق می شود تا حفره قلبی به طور واضح در تصویربرداری مشخص شود.

این روش، تصویری واضح از قلب و شریان های قلب شما و هم چنین عملکرد قلبی می دهد. در این روش هم چنین می توان فشار داخل حفره دهلیز چپ را اندازه گرفت.

کاتتر زدن قلب، یا همان آنژیوگرافی یکی از روش های تشخیصی برای گرفتگی های عروق کرونر است. برای اطلاعات بیشتر از نحوه انجام کاتتریزاسیون قلب و مراقبت های بعد از آن این مقاله را بخوانید :

آنژیوگرافی

درمان نارسایی دریچه میترال

درمان نارسایی دریچه میترال بستگی به شدت نارسایی دریچه دارد. اگر شما علائم و نشانه های نارسایی دریچه را تجربه می کنید و شرایط شما روز به روز بدتر می شود شما کاندید درمان نارسایی میترال هستید. در نارسایی میترال هدف درمان بهبود عملکرد قلبی، کاهش علائم و جلوگیری از ایجاد عوارض بعدی است.

درمان نارسایی قلبی توسط پزشک قلب انجام می شود. اگر شما نارسایی دریچه میترال دارید درمان شما در یک مرکز قلب عروق و تحت نظر یک پزشک قلب و عروق و پرسنل حرفه ای بیمارستان که در زمینه قلبی آموزش دیده اند انجام خواهد شد.

مراقبت درمانی

بعضی از بیماران مخصوصا آن هایی که نارسایی خفیف دریچه میترال دارند ممکن است نیازی به درمان نداشته باشند. با این حال این افراد بهتر است توسط پزشک تحت نظر باشند. ممکن است شما نیاز داشته باشید که با دوره تناوب خاصی بسته به شدت بیماری شما تحت نظر قرار بگیرید. هم چنین پزشک شما ممکن است به شما تغییر سبک زندگی را پیشنهاد  دهد.

آنتی بیوتیک

دارو درمانی

پزشک شما ممکن است داروهایی برای شما تجویز کند تا نشانه های شما بهبود یابد، با این وجود دارویی برای درمان نارسایی میترال وجود ندارد.

داروهای مورد استفاده در نارسایی میترال:

  • دیورتیک ها

این دسته از داروها باعث کمبود تجمع مایع در ریه ها و پاهای شما می شود، که در اثر نارسایی میترال به وجود آمده اند.

  • رقیق کننده های خون

این دسته از داروها از تشکیل لخته جلوگیری می کنند و در صورتی که شما فیبریلاسیون دهلیزی داشته باشید استفاده می شوند.

  • داروهای ضد فشار خون

پرفشاری خون باعث بدتر شدن نارسایی دریچه میترال می شود پس اگر شما فشار خون بالا دارید ممکن است پزشک شما برای شما این دسته از داروها را تجویز کند.

بای پس عروق کرونر

جراحی دریچه میترال

دریچه میترال ممکن است نیاز به ترمیم یا تعویض داشته باشد. ممکن است پزشک شما تعویض یا ترمیم دریچه میترال را به شما پیشنهاد کند حتی اگر نشانه یا علامتی در شما پدیدار نشود این کار باعث بهبود عوارض و نتیجه بهتر می شود. اگر شما به علت بیماری قلبی دیگری کاندید جراحی قلب باشید پزشک شما ممکن است در همین حین عمل تعویض یا ترمیم دریچه را برای شما انجام دهد.

جراحی دریچه میترال معمولا به وسیله یک برش در قفسه سینه انجام می شود. در بعضی موارد پزشک ممکن است جراحی را محافظه کارانه تر انجام دهد و برشی که استفاده می کند کوچک تر از برشی باشد که در عمل جراحی قلب باز استفاده می شود.

پزشک شما ممکن است در مورد اینکه تعویض یا ترمیم دریچه میترال بهترین انتخاب درمانی برای شماست با شما صحبت کند. پزشک شما هم چنین ممکن است شما را مورد ارزیابی قرار دهد تا بفهمد که آیا شما کاندید عمل قلب باز هستید یا باید با یک روش محافظه کارانه تر جراحی شما صورت بگیرد.

پزشک ممکن است گاهی اوقات پیشنهاد ترمیم دریچه میترال را بدهد تا عملکرد دریچه و عملکرد قلبی هر دو حفظ شوند. با این حال اگر ترمیم دریچه میترال امکان پذیر نباشد، پزشک مجبور است تعویض دریچه را برای شما تجویز کند.

اعمال جراحی ممکن برای بیمار:

  • ترمیم دریچه میترال

جراحی ترمیم دریچه میترال به وسیله وصل کردن دوباره لت های دریچه، جایگزینی طناب های بافتی و جدا کردن قسمت های اضافی دریچه انجام میشود تا دریچه بتواند به درستی بسته شود. جراح ممکن است گاهی اوقات با جایگذاری یک حلقه مصنوعی در اطراف دریچه، حلقه دور دریچه را سفت و تقویت کند.

در بعضی موراد پزشک ممکن است از یک کاتتر برای ترمیم دریچه استفاده کند. در این روش یک کلیپس یا گیره نگه دارنده به وسیله یک کاتتر به درون قلب فرستاده شده و به لت های دریچه وصل می شوند. از این کلیپس برای شکل دهی دوباره دریچه استفاده می شود. این نوع از ترمیم دریچه در افرادی انجام می شود که انجام جراحی در آن ها خطر بالایی دارد.

در بعضی موارد ممکن است پزشک همین روند درمانی را برای بیماری انجام دهد که به خاطر نارسایی دریچه تعویض دریچه انجام داده است اما دریچه مصنوعی هم دچار نشت خون و نارسایی شده است.

تعویض دریچه میترال

  • تعویض دریچه میترال

اگر دریچه میترال شما قابل ترمیم نیست تعویض دریچه میترال باید برای شما انجام شود. در این روش دریچه اصلی شما از قلب جدا شده و یک دریچه مصنوعی فلزی یا بافتی جایگزین آن میشود. دریچه های بافتی معمولا از گاو، خوک یا بافت های انسانی تهیه می شوند.

دریچه های بیولوژیکی (بافتی) در طول زمان تخریب می شوند و به تدریج نیاز پیدا می کنند که تعویض دوباره انجام شود. افرادی که از دریچه های مکانیکی (فلزی) استفاده می کنند نیاز است برای باقی عمر خود به صوررت پیشگیری از داروهای رقیق کننده خون استفاده کنند.

پزشک شما باید درباره فواید و عوارض هر کدام از این دریچه ها با شما صحبت کند و به شما اطلاع دهد که کدام نوع از دریچه برای شما مناسب است.

در مورد کارهایی که بعد از عمل جراحی باید انجام دهید با پزشک خود صحبت کنید هم چنین اگر بعد از عمل جراحی علامت یا نشانه جدیدی در شما ظاهر شد به پزشک خود اطلاع دهید.

یکی دیگر از درمان های غیر تهاجمی دریچه قلب، والولوپلاستی یا بالون دریچه قلب است. دریچه هایی که دچار تنگی و سفتی شده باشند با این روش به راحتی و با کمترین دوره نقاهت قابل درمانند.

والولوپلاستی

سبک زندگی و توصیه های خانگی

پزشک شما ممکن است تغییر سبک زندگی و رعایت یک سبک زندگی سالم برای قلب شما را به شما پیشنهاد دهد.

  • فشار خون خود را کنترل کنید. کنترل فشار خون در بیماران دارای نارسایی دریچه میترال ضروری است.
  • رژیم غذایی سالم داشته باشید. رژیم غذایی به طور مستقیم بر نارسایی میترال تاثیر نمی گذارد. اما رژیم غذایی سالم میتواند از ایجا سایر بیماری های قلبی که باعث ضغیف شدن قلب شما می شود، جلوگیری کند. از غذاهایی استفاده کنید که کمتر چربی های اشباع شده، شکر، نمک و غلات فراوری شده دارند. سعی کنید از غذاهایی مانند سبزیجات، میوه ها، غلات کامل و پروتئین دار استفاده کنید.
  • وزن خود را متناسب نگه دارید، سعی کنید وزن خود را در محدوده ای که پزشک به شما توصیه کرده نگه دارید.
  • جلوگیری از ابتلا به اندوکاردیت عفونی. اگر شما تعویض دریچه انجام داده اید پزشک شما به شما توصیه میکند که قبل از انجام مداخلات دندان پزشکی به صورت پیشگیرانه از آننتی بیوتیک استفاده کنید.
قطع مصرف الکل. استفاده زیاد از الکل می تواند باعث ایجاد آریتمی (ایجاد ریتم های نابجای قلبی) شود و علائم شما را بدتر کند. نوشیدن بیش از حد الکل می تواند باعث ضعیف شدن عضلات قلبی و کاردیومیوپاتی شود که باعث بدتر شدن نارسایی قلبی میشود.
  • از کشیدن سیگار پرهیز کنید.
  • فعالیت بدنی را جزو برنامه روزانه خود قرار دهید. اینکه شما چقدر می توانید فعالیت بدنی کنید بسته به شدت بیماری شما دارد. قبل از شروع فعالیت بدنی در این مورد با پزشک خود مشورت کنید.
  • پزشک خود را مرتب ملاقات کنید. برای ملاقات با پزشک خود یک برنامه منظم داشته باشید.
اگر شما یک زن با نارسایی دریچه میترال هستید، بهتر از قبل از اقدام به باردار شدن با پزشک خود مشورت کنید. بارداری باعث پرکاری قلب می شود.

اینکه چه مقداری که قلب شما می تواند این کار اضافی را تحمل کند بستگی به درجه نارسایی دریچه شما دارد. در طول مدت بارداری و بعد از زایمان نیاز است که شما توسط یک پزشک قلب و یک پزشک زنان و زایمان تحت نظر قرار بگیرید.

 

دکتر سعید یزدانخواه متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

برای پرسش از دکتر روی مشاوره پزشکی کلیک کنید.

 

[wp_ulike]

.برای ارتقاء کیفیت مطالب امتیاز دهید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مجتبی یکشنبه ۳ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 242 مشاهده پرسش
    با عرض سلام خواستم بدونم جواب اکو مری من چی نشون میده و اگر بیماری دارم راه درمانش چی هست ممنون.
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۳ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب دچار پرولاپس دریچه میترال به همراه نارسایی شدید این دریچه را دارید که ناشی از پاره شدن بخشی از ساختمان نگهدارنده دریچه است و نیاز به ترمیم و یا تعویض این دریچه بوسیله جراحی قلب باز دارید
  • تصویر کاربر مریم جمعه ۲۴ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 238 مشاهده پرسش
    باسلام ..من سوزش سینه داشتم ..اکوکردم پزشک تشخیص گشادی دریچه میترال بود به من قرص پنتو پرازول ویتامین ب داد خاستم بدونم این وضعیت خطرناکه ..وایا نیاز به اکو هست
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۲۴ دی ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب لطفاً آکو خود را توسط یکی از همکاران محترم فلوشیپ اکوکاردیوگرافی تکرار بفرمایید
  • تصویر کاربر محمود جمعه ۲۶ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 234 مشاهده پرسش
    سلام دکتر؛خواهر ۴۶ساله دارم که مشکل نارسایی دریچه میترال داره و دکتر گفته باید عمل شه وچون خودش میترسه یکسال میگذره وهروز بدتر میشه/خواستم بدونم اگه عمل نکنه چقدمیتونه خطرناک باشه/خودش میترسه اگه عمل بشه هوش نیاد
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۲۶ آذر ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب ترس بی مورد است و در صورتی که زمان لازم برای جراحی رسیده باشد تعویق آن موجب نارسایی قلبی می شود
  • تصویر کاربر نیما پنجشنبه ۱۱ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 603 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید فرزند من الان 4 ماهش هست با وزن 5 کیلو قبلا از شما راهنمایی خواسته بودم اکو ها رو براتون فرستادم دکتر گفته یه ماه دیگه بیایید بلکه با آنژو مشکلش حل بشه. با توجه به اکو هایی که فرستادم میشه مشکل دریچه یا pda رو برام تشریح کنید ممنونم ازتون
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۱۰ آذر ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب به درستی متوجه سوال شما نشدم لطفاً سوال خود را به طور مشخص مطرح بفرمایید
    2. تصویر کاربر نیما چهارشنبه ۱۰ آذر ۰( 2 سال پیش)
      با عرض سلام و خسته نباشید دوباره این اکو هایی که فرستادم خدمتون میخاستم بدونم که دکتر گفته بعد یه ماه بیایید آنژو کنیم ببینیم چی میشه. وضعیت فرزندم رو میخاستم بدونم با این اکو ها که آیا بعد آنژو مشکل دریچش حل میشه؟ آیا با این وزن به راحتی با توجه به نتیجه اکو هایی که فرستادم آنژو میشه؟
    3. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۱۰ آذر ۰( 2 سال پیش)
      پس از آنژیوگرافی و بستن PDA با وسایل مناسب تنها رگ واسط بین آئورت و شریان ریوی بسته می شود و این امر در مورد دریچه میترال تاثیری نخواهد داشت و یا تاثیر زیادی نخواهد داشت. طبیعتاً با این وزن ریسک آنژیوگرافی کمی بالا خواهد بود ولی در حال حاضر بهترین گزینه برای فرزند شما انجام این عمل است
    4. تصویر کاربر نیما چهارشنبه ۱۰ آذر ۰( 2 سال پیش)
      الان وزنش 5 کیلوهست دکتر صمدی فرمودن که یه ماه دیگه بیایید که آنژو کنم طبیعتا وزنش تا یه ماه دیگه 6 میشه یا نهایت 5 کیلو 700
      با توجه به اکوی آخر دکتر صمدی فرموده بودن احتمالا دریچه بهبود خواهد یافت بعد آنژو
      نظر شما هم برای من خیلی مهمه در این مورد که مشکل دریچه بعد آنژو چقدر احتمال داره بهبود بیابد؟
    5. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۱۰ آذر ۰( 2 سال پیش)
      بخشی از مشکل دریچه با این اقدام کمتر خواهد شد ولی برطرف نخواهد شد
    6. تصویر کاربر نیما چهارشنبه ۱۰ آذر ۰( 2 سال پیش)
      ببخشید هی سوال میکنم اون بخش دیگه که برطرف نمیشه با دارو درمانی بهتر میشه یا باید عمل بشه؟
    7. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۱۰ آذر ۰( 2 سال پیش)
      نارسایی دریچه میترال با درمان دارویی بهبود نخواهد یافت
    8. تصویر کاربر نیما چهارشنبه ۱۰ آذر ۰( 2 سال پیش)
      پس باید حتما عمل بشه؟؟ خیلی ممنونم آقای دکتر
    9. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۱۰ آذر ۰( 2 سال پیش)
      بسته به شدت نارسایی دریچه و تاثیر آن بر عملکرد سیستولی بطن چپ دارد
    10. تصویر کاربر نیما پنجشنبه ۱۱ آذر ۰( 2 سال پیش)
      ببخشید مشکل دریچش بعد آنژوش بررسی شد مثلا چطوری میشه ؟با دارو حل میشه یا خود به خود بهبود می باید یا حتما باید عمل بشه؟
    11. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه پنجشنبه ۱۱ آذر ۰( 2 سال پیش)
      خیر به احتمال بسیار زیاد بعد از بستن PDA هم درجاتی نارسایی دریچه باقی خواهد ماند و با اینکه درمان دارویی در درمان نارسایی دریچه میترال خیلی موثر نیست باید مصرف دارو ادامه یابد. طبیعت نارسایی دریچه میترال رو به پیشرفت است
    12. تصویر کاربر نیما پنجشنبه ۱۱ آذر ۰( 2 سال پیش)
      با این توصیف شما پس باید عمل بشه یعنی.!!
    13. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه پنجشنبه ۱۱ آذر ۰( 2 سال پیش)
      در آینده ممکن است که به جراحی دریچه نیاز داشته باشند
    14. نمایش سایر 12 پاسخ
  • تصویر کاربر احمدعلی پنجشنبه ۲۹ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 503 مشاهده پرسش
    هفته ای3روزکوهنوردی میکنم متعاقبا مصرف تریاک دارم دودتریاک برایم مضر ست. حالاکه ازلحاظ بدنی اماده ام تاشدیدتر نشده جراحی بهترنیست. ضمناهفته گذشته انژیو انجام داده وبدن استفاده ازفنر نتیجه کرفتم. سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه پنجشنبه ۲۹ مهر ۰( 2 سال پیش)
      لطفاً اکوکاردیوگرافی خود را نزد یکی از همکاران محترم فلوشیپ اکوکاردیوگرافی تکرار بفرمایید.در صورت تایید یافته های اکوکاردیوگرافی کاندید جراحی قلب هستید
  • تصویر کاربر احمدعلی چهارشنبه ۲۸ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 267 مشاهده پرسش
    درود. افتادگی مدریت بطن راست دارم. کشیدن تریاک وکوهنوردی درطول هفته 3 باربرایم مضراست یاخیر. تندرست باشید.
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۲۸ مهر ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب لطفاً تصویر گزارش اکوکاردیوگرافی خود را بفرستید
  • تصویر کاربر محمد چهارشنبه ۱۴ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 272 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر خدا قوت
    من پسر ۲۴ ساله هستم مبتلا به پرولاپس دریچه میترال سال گذشته اکو قلب انجام دادم و دکتر گفتن هر ۶ ماه اکو انجام بده و فقط پروپرانولول ۲۰ تجویز کردن اقای دکتر الان طی فعالیت احساس تنگی نفس میکنم و گاهی اوقات تو قلبم احساس درد میکنم باید چکار کنم ایا همه اینا مربوط به افتادگی دریچه میترال هست راه درمان چیه خدا خیرتون بده
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۱۴ مهر ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب در صورتی که پرولاپس با نارسایی دریچه میترال همراه نباشد تنگی نفس شما ناشی از پرولاپس نیست ولی پرولاپس می تواند ایجاد درد سینه کند. لطفاً تصویر گزارش اکوکاردیوگرافی خود را بفرستید و توصیه می‌کنم که از نظر سایر علل ایجاد تنگی نفس و درد سینه نظیر مشکلات ریوی و ریفلاکس مری نیز بررسی شوید
  • تصویر کاربر احمدعلی سه شنبه ۲ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 297 مشاهده پرسش
    ایا ورزش سبک سنگینی متوسط کدام یک را میتوانم انجام بدم قطعا نیاز به جراحی دارد سن 55ساله بدن کاملا آماده هر چند وقت یک بار تریاک استفاده میکنم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۲ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      انجام ورزش‌های متوسط بلامانع است. فعلا نیازی به جراحی نیست اکوکاردیوگرافی خود را هر ۶ ماه یک بار تکرار بفرمایید
  • تصویر کاربر ارمیا شنبه ۲۳ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 269 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشی خانمی هستم32ساله 4ساله قرص فشار مصرف میکنم والان 2ساله که داروی متورال 50هم به دلیل تپش قلب مصرف میکنم تو اکومم نارسایی دریچه میترال وسه لتی درحدمتوسط ودریجه ریوی درحدخفیف دارم 3ماه پیش کرونا گرفتم بعدازکرونا یه مدتیه قفسه ی سینم خیلی درد میکنه دردش میزنه به پشتم شانه هام گردنم وبعضی وقتا دست چپم این درد با حرکت کردن بیشترمیشه بنظرشما دلیلش چیه ممنون میشم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۲۳ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب به احتمال زیاد این درد بعلت ابتلا به کرونا است. فعلا در صورت شدید بودن درد از مسکن هایی نظیر ناپروکسن استفاده بفرمائید و در صورت ادامه درد جهت ویزیت به یکی از همکاران محترم متخصص بیماریهای قلب و عروق مراجعه فرمایید
  • تصویر کاربر هلنا پنجشنبه ۳۱ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 259 مشاهده پرسش
    سلام.خسته نباشید همسر من 42ساله هستن هفته پیش تست اکو داده بودن.دکتر گفته بزرگی قلب داری.ببخشید میشه جواب اکو رو تفسیر کنین تا ما از نگرانی در بیایم ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه پنجشنبه ۳۱ تیر ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب در بخش ارسالی فقط به نارسایی خفیف دریچه میترال اشاره شده است و به بزرگی قلب اشاره نشده است
درحال دریافت اطلاعات