برای کاهش سریع چربی خون چه بخوریم؟

تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی، یکی از ساده‌ترین راه‌های کاهش چربی خون و پیشگیری از بیماری‌های قلبی است. در این مقاله ۱۴ راهکار ساده جهت کاهش کلسترول بالا آمده است.

در کنار داروهایی که متخصص قلب برای کاهش چربی خون شما تجویز می کند، تغییر رژیم غذایی و فعالیت‌های ورزشی را که برای سلامت قلب بسیار مهم است، نباید نادیده گرفت.

کلسترول بالا

برای کاهش کلسترول چه بخوریم؟

بدن انسان به کلسترول بسیار اندکی نیاز دارد، اما بسیاری از مردم با مصرف بیش‌ از حد غذاهای چرب، کلسترول بالا و مضر مانند LDL را وارد بدن خود می‌کنند. درصورتی‌که سطح LDL بالا باشد، چربی در خون رسوب می کند و در نهایت این امر منجر به بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود. کلسترول مفید (HDL) برخلاف LDL نه‌ تنها مضر نیست بلکه باعث پاکسازی خون از کلسترول مضر LDL می‌شود.

✅ از دستانتان کمک بگیرید!

زیاده‌روی در خوردن بسیار آسان است و همین عامل موجب افزایش وزن و همچنین افزایش کلسترول می‌شود. برای آنکه بدانید در یک وعده چه میزان گوشت و ماهی مصرف کنید، کافی است به‌ اندازه کف دست خود از آن بردارید. یک وعده میوه به‌ اندازه یک‌ مشت است. یک وعده آجیل، سبزی‌های پخته‌شده، برنج و پاستا به‌اندازه کف دست است.

✅ غذاهای خوشمزه و مغذی را انتخاب کنید.

مصرف میوه و سبزی، ۵ الی ۹ وعده در روز موجب پایین آمدن سطح کلسترول مضر LDL می‌شود. آنتی‌اکسیدان و فیبر موجود در این مواد، برای بدن بسیار مفید است. علاوه بر این مصرف میوه و سبزی سبب پایین آمدن فشار خون و وزن می‌شود.

ماهی سالمون

✅ مصرف امگا ۳

ماهی سرشار از پروتئین و امگا۳ است، به همین دلیل مصرف آن دو بار در هفته توصیه می‌شود. امگا ۳ نوعی چربی مفید و مورد نیاز بدن است و سبب کاهش چربی‌های تری گلیسیرید در خون می‌شود. امگا ۳ همچنین سبب پایین آمدن کلسترول و در نتیجه جلوگیری از رسوب آن در داخل عروق می‌شود.

ماهی سالمون، تن و ساردین از جمله ماهی‌هایی هستند که سرشار از امگا ۳ بوده و توصیه می‌شود آن‌ها را به صورت کبابی، پخته و آب‌پز مصرف نمایید و از سرخ کردن آن‌ها پرهیز کنید.

✅در وعده صبحانه از غلات استفاده کنید.

مصرف غلات در وعده صبحانه، انتخابی هوشمندانه است و از پرخوری در وعده ناهار جلوگیری می‌کند. فیبر موجود در غلات باعث کنترل کلسترول مضر می‌ شود. مصرف غلات فقط مختص صبحانه نیست و در وعده‌های دیگر در طی روز نیز می‌توان آن‌ها را مصرف کرد.

آجیل

✅ آجیل بخورید.

آجیل را جایگزین هله‌ هوله و میان وعده‌های مضر مانند چیپس و پفک کنید. این دانه‌های مغذی سرشار از کلسترول مفید هستند و باعث پایین آمدن کلسترول مضر (LDL) می‌شوند. بر اساس مطالعات انجام شده، افرادی که در روز یک‌ مشت آجیل می‌خورند، کمتر به بیماری‌ های قلبی و عروقی مبتلا می‌گردند. وعده‌های غذایی خود را کوچک کنید و از مصرف بیش‌ از حد چربی، نمک و شکر پرهیز نمایید.

✅ مصرف چربی‌های غیر اشباع

مصرف چربی در رژیم غذایی لازم است اما به مقدار بسیار اندک، علاوه بر این نوع چربی نیز مهم است. به همین دلیل مصرف روغن‌های زیتون، آفتابگردان و کانولا به دلیل غیراشباع بودن و همچنین کلسترول مفید HDL بسیار توصیه می‌شوند.

برخلاف روغن‌های گیاهی، روغن‌های جانوری جز چربی‌های اشباع به‌حساب می‌آیند. چربی موجود در گوشت، لبنیات پرچرب، کره و روغن پالم، چربی‌ اشباع است. مصرف بیش از حد این چربی ها که سرشار از کلسترول مضر هستند، سبب گرفتگی عروق می شود و خطر ابتلا به سکته قلبی را افزایش می دهد.

مطلب مرتبط: برای آگاهی از علائم سکته قلبی و چگونگی پیشگیری از بروز آن بر روی لینک زیر کلیک کنید.

سکته قلبی

✅ کربوهیدرات‌ها

حبوبات و غلات، از آنجا که سرشار از فیبر هستند سبب افزایش قند خون نمی‌شوند. این مواد سبب کاهش کلسترول می‌شوند و باعث می‌شوند فرد برای مدت طولانی تر احساس سیری کند.

برخی مواد مانند برنج سفید، سیب‌زمینی و نان سفید، شامل کربوهیدرات‌ هایی هستند که سبب افزایش سریع قند می شوند و باعث می‌ شوند فرد زودتر احساس گرسنگی کند. همین عامل موجب افزایش وزن و چاقی می‌ گردد.

✅ ۳۰ دقیقه فعالیت ورزشی

تنها ۳۰ دقیقه فعالیت ورزشی در ۵ روز هفته، سبب کاهش کلسترول مضر و افزایش کلسترول مفید می‌شود. داشتن فعالیت همچنین سبب داشتن وزن ایده آل و پیشگیری از بیماری‌ های قلبی و عروقی می‌شود.

پیاده روی

✅ پیاده‌روی

پیاده‌روی ساده‌ترین، راحت‌ترین و کم‌ هزینه‌ترین فعالیت است. ورزش‌های هوازی مانند پیاده‌روی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته را کاهش می دهند، استخوان‌ ها را قوی می کنند و برای کنترل استرس بسیار مناسب هستند. اگر به پیاده‌روی عادت ندارید، کافی است ابتدا با روزی ۱۰ دقیقه شروع کنید.

✅ مراقب غذاهای فست فود باشید.

غذاهای فست فود سرشار از چربی‌های اشباع، کالری و سدیم هستند. از این‌ رو در هنگام صرف غذاهای فست فود به موارد زیر دقت کنید:

  • بجای غذاهای سرخ‌کردنی از غذاهای پخته‌شده، کبابی و آب پز استفاده نمایید.
  • از خوردن چاشنی‌هایی مانند سس، پرهیز کنید.

✅ توضیحات روی بسته محصولات را به‌دقت مطالعه نمایید.

در هنگام انتخاب مواد غذایی، نوشته‌های روی محصول را مطالعه نمایید. به مواد تشکیل‌دهنده محصول مانند روغن‌های اشباع، سدیم، کالری و کلسترول دقت نمایید و سعی کنید محصولاتی را انتخاب نمایید که دارای ارزش غذایی بالایی باشند.

ریلکس کردن

✅ آرام باشید.

در بسیاری از مواقع استرس باعث مشکلات دیگر می‌شود. به‌ عنوان‌ مثال استرس در برخی افراد می‌تواند سبب افزایش فشار خون و حتی افزایش کلسترول شود.

برای آرام شدن کافی است در هنگام استرس فقط چند نفس عمیق بکشید. در صورتی‌ که برخی چیزها موجب استرس شما می‌شوند، کافی است از آن‌ها دوری نمایید.

✅ وزنتان را کنترل کنید.

اضافه‌وزن سبب مشکلات دیگر مانند افزایش چربی خون، فشارخون و ابتلا به دیابت نوع ۲ می‌شود. تمام این موارد نیز می‌توانند موجب رسوب در دیواره عروق شوند. کاهش وزن به‌ خصوص سوزاندن چربی‌های دور شکم کمک شایانی به کاهش کلسترول مضر می‌کند.

دکتر سعید یزدان خواه متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

برای پرسش از دکتر برروی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

[wp_ulike]

.برای ارتقاء کیفیت مطالب امتیاز دهید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر پارسا شنبه ۲۳ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 202 مشاهده پرسش
    سلام ۳۶ ساله و مرد هستم و کارمند و اصلا تحرک ندارم و روزی یه نخ سیگار می کشم و همچنین چند سالی دچار استرس و اضطراب شده ام که تحت نظردکتر شبی یکعدد قرص سیتالوپرام مصرف میکنم و مشکلم پایین بودن ضربان قلبم هست که اکثرا بین ۵۰ تا ۶۰ هستش تا جایی که اصلا ضربانمو حس نمیکنم و لطفا راهنمایی کن بفرمایید مشکل من چیست
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۲۳ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      ضربان قلب شما به نسبت سن تان عادی است، ولی اکیدا توصیه می شود فعالیت منظم ورزشی داشته باشید.

  • تصویر کاربر فاطمه یکشنبه ۲۴ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 273 مشاهده پرسش
    سلام اقاي دكتر خسته نباشيد من ١٩ سالم هست و بيماري خاصي ندارم و أضافه وزن هم ندارم فقط دچار مينور هستم
    چند روز قبل به شهربازي رفتم و يك وسيله خطرناك سوار شدم أما اون لحظه چيزي حس نكردم اما چند روز بعد بطور ناگهاني بازوي دست چپم خيلي درد گرفت بطوري كه يكم از درد هم بالاي قفسه سينم هست و گاهي دست راستم هم درد و حس ميكنه بنظر شما مشكل جدي وجود داره ؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۲۴ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      خیر به احتمال بسیار زیاد درد شما منشا قلبی نداره و توصیه می کنم که در صورت ادامه درد با یکی از همکاران محترم ارتوپد مشورت بفرمایید

  • تصویر کاربر خزان چهارشنبه ۱۳ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 216 مشاهده پرسش
    باسلام و احترام.
    عذر خواهی می کنم بابت سوال دوبارم. چون شماره رهگیری به گوشیم ارسال نشده بود، سوالم رو دوباره مطرح کردم.
    من طی چند روز اخیر دو بار اکو شدم. در اکوی اول، متخصص محترم قلب و عروق به فیبروالاستوم دریچه آئورت مشکوک بودند و از من خواستند برای انجام اکوی تخصصی به فلوشیپ اکو مراجعه کنم.
    در اکوی تخصصی که توسط فلوشیپ محترم اکو انجام گرفته شد، دریچه آئورت دولتی و عدم وجود فیبروالاستوم تشخیص داده شد.
    با توجه به اینکه وجود فیبروالاستوم دریچه آئورت می تونه در آینده برای من مشکل ساز بشه، خواهش می کنم نظرتون رو در مورد اینکه احتمال درستی کدوم اکو می تونه بیشتر باشه، بفرمایید؟
    به نظر شما لازمه اکوی دیگه ای برای اطمینان بیشتر انجام بدم؟
    از راهنمایی شما بی نهایت سپاسگذارم.
    1. تصویر کاربر خزان شنبه ۹ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)
      باسلام. وقتتون به خیر.
      آقای دکتر یزدان خواه خواهش میکنم راهنمایی بفرمایید. منتظر پاسخ شما هستم.
      سپاسگذارم.
    2. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۱۳ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      در صورتیکه همکار محترم فلوشیپ اکو فیبروالاستوم رو رد کرده باشند دیگر نیازی به تکرار نیست

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر محمد شنبه ۲۳ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 353 مشاهده پرسش
    سلام دکتر مادر من 6 ساله باطری گذاشته و قلبش خیلی کند کار میکنه...حدود 20 درصد ....هفته پیش برای تست باطری رفت دکترش گفت شهریور بیا باطریتو عوض کنم....الان 4 روزه باطریش الارم میده و سه تا بوق میزنه...قراره دوشنبه یعنی سه روز دیگه ببریمش چون دکترش نیس...میخواستم ببینم مشکلی براش پیش نمیاد....یه کمم خسته میشه این چند روزه زکد
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۲۳ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      توصیه می کنم که در اولین فرصت ممکن ایشان را برای کنترل پیس میکر به مرکز درمانی مربوطه ببرید

  • تصویر کاربر هادی دوشنبه ۱۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 220 مشاهده پرسش
    کسی که بطن راست رو مادر زادی ندارد ودوبار هم شنت قلب عمل کرده باتوجه به اینکه اکسیژن خونش بیش از ۷۰ نیست وهنگام راه رفتن وانجام هر فعالیتی خیلی زود احساس خستگی میکنم باید چکار کنم لطفا راهنمایی نمایید
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۱۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      اقدامات لازم درمانی برای شما انجام شده است و در حال حاضر تنها کاری که نیاز هست پیگیری آزمایشات و در صورت بالا بودن میزان هموگلوبین فصد خون و ادامه داروهای تجویز شده است

  • تصویر کاربر سامان چهارشنبه ۲۷ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 198 مشاهده پرسش
    سلام.جناب استادیزدان خواه.واقعن خسته نباشین.این تصویرنوارقلبی مادرمه ۶۶ساله دارای پیس میکر ودوروزی هست که دل پیچیدگی واستفراغ دارن که مراجعه به بیمارستان داشته وانگار گفتن وضعیت خوبی نداشته وتوصیه بستری کردن داشتن اما چون ماتحت نضردکترخودش هستیم خودداری کردیم ویه شهر دیگری هست دکترش.خدمتتون هم عرض کنم که قبلن یه سری مدارک دادم خدمتتون که بزرگ شدگی قلبی دارن والان باتری تک حفره ای دارن.ممنونم که بفرمایید که این حالتها چه دلیلی دارن.داروهای لوزارتان کلاتور تیروییدلووتیروکسین و اپی نفروییت هم مصرف میکنند.وگاها قندخون وچربی هم دارو مصرف میکنه اترواستاتین و گلی بنکلامید.
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۱۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب

      نوار برای فردی که دارای پیس میکر هست طبیعی هست و مشکلی نداره و تنها کاری که الان نیاز به انجام هست درمان عفونت احتمالی دستگاه گوارش و روده هاست

    2. تصویر کاربر سامان دوشنبه ۱۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام.جناب دکتر.ممنون هستیم.ایا درمورد داروهای مصرف شده فوق دلایلی درخصوص درد معده واستفراغ ومشکلات کلیوی وگوارشی احتمالش هست.واینکه چه مواردی بایستی توجه بشه.باتشکر.
    3. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۲۷ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      در مورد مشکلات گوارشی توصیه میکنم به یکی از همکاران متخصص گوارش مراجعه فرمایید، احتمال زیاد ارتباطی به مشکل قلبی ایشان ندارد.

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر محمد شنبه ۲۳ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 601 مشاهده پرسش
    با سلام جناب آقای دکتر ، مادرم باطری قلب دارد ولی متاسفانه مشکل سنگ کیسه صفراوی دارد آیا با وجود باطری قلب عمل جراحی و بیهوشی جهت برداشتن کیسه صفرا میتونه انجام دهد یا با مشکل روبرو خواهد شد ؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۲۳ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      بله با وجود باطری انجام جراحی کیسه صفرا با رعایت تمهیدات لازم بلامانع است

  • تصویر کاربر رجایی شنبه ۹ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 291 مشاهده پرسش
    آقای دکتر سلام
    سوتالول 80 خارجی کمیاب شده
    ایرانی ان مناسب است
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۹ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      بله ، نمونه ایرانی آن مناسب است

  • تصویر کاربر شهره یکشنبه ۲۷ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 907 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر، یه سوال دارم از حضورتون اینکه بنده یک ماههه باردارم واز دوماه پیش قرص وراپامیل 40 نصف صبح و نصف شب مصرف میکنم ،،آیا مصرف این قرص خطرو عوارضی برای جنین من دارد ؟؟خواهش میکنم راهنماایی بفرمایین
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۲۷ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      مصرف وراپامیل در بارداری در گروه C قرار داره این بمعنی ان است که مصرف دارو در حیوانات با عوارضی همراه بوده ولی در انسان اطلاعات کافی وجود نداره ولی بطور کلی مصرف وراپامیل در بارداری قابل توصیه است و یکی از داروهای مناسب برای درمان آریتمی فوق بطنی در جنین هست

  • تصویر کاربر سعید یکشنبه ۲۰ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 206 مشاهده پرسش
    آیاتنگی دریچه آئورت بادارورفع میشودچون قبلا عمل جراحی قلب بازای اس دی انجام دادم الان دیچه تنگ شده میخوام بدونم بدون جراحی میشه کاری انجام بدیم یاخیر
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۲۰ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      بله تعویض دریچه از راه پوست هم امکان پذیر است که البته باید ویژگی‌های مناسب اناتومیک برای این منظور وجود داشته باشه

درحال دریافت اطلاعات