برای کاهش سریع چربی خون چه بخوریم؟

تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی، یکی از ساده‌ترین راه‌های کاهش چربی خون و پیشگیری از بیماری‌های قلبی است. در این مقاله ۱۴ راهکار ساده جهت کاهش کلسترول بالا آمده است.

در کنار داروهایی که متخصص قلب برای کاهش چربی خون شما تجویز می کند، تغییر رژیم غذایی و فعالیت‌های ورزشی را که برای سلامت قلب بسیار مهم است، نباید نادیده گرفت.

کلسترول بالا

برای کاهش کلسترول چه بخوریم؟

بدن انسان به کلسترول بسیار اندکی نیاز دارد، اما بسیاری از مردم با مصرف بیش‌ از حد غذاهای چرب، کلسترول بالا و مضر مانند LDL را وارد بدن خود می‌کنند. درصورتی‌که سطح LDL بالا باشد، چربی در خون رسوب می کند و در نهایت این امر منجر به بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود. کلسترول مفید (HDL) برخلاف LDL نه‌ تنها مضر نیست بلکه باعث پاکسازی خون از کلسترول مضر LDL می‌شود.

✅ از دستانتان کمک بگیرید!

زیاده‌روی در خوردن بسیار آسان است و همین عامل موجب افزایش وزن و همچنین افزایش کلسترول می‌شود. برای آنکه بدانید در یک وعده چه میزان گوشت و ماهی مصرف کنید، کافی است به‌ اندازه کف دست خود از آن بردارید. یک وعده میوه به‌ اندازه یک‌ مشت است. یک وعده آجیل، سبزی‌های پخته‌شده، برنج و پاستا به‌اندازه کف دست است.

✅ غذاهای خوشمزه و مغذی را انتخاب کنید.

مصرف میوه و سبزی، ۵ الی ۹ وعده در روز موجب پایین آمدن سطح کلسترول مضر LDL می‌شود. آنتی‌اکسیدان و فیبر موجود در این مواد، برای بدن بسیار مفید است. علاوه بر این مصرف میوه و سبزی سبب پایین آمدن فشار خون و وزن می‌شود.

ماهی سالمون

✅ مصرف امگا ۳

ماهی سرشار از پروتئین و امگا۳ است، به همین دلیل مصرف آن دو بار در هفته توصیه می‌شود. امگا ۳ نوعی چربی مفید و مورد نیاز بدن است و سبب کاهش چربی‌های تری گلیسیرید در خون می‌شود. امگا ۳ همچنین سبب پایین آمدن کلسترول و در نتیجه جلوگیری از رسوب آن در داخل عروق می‌شود.

ماهی سالمون، تن و ساردین از جمله ماهی‌هایی هستند که سرشار از امگا ۳ بوده و توصیه می‌شود آن‌ها را به صورت کبابی، پخته و آب‌پز مصرف نمایید و از سرخ کردن آن‌ها پرهیز کنید.

✅در وعده صبحانه از غلات استفاده کنید.

مصرف غلات در وعده صبحانه، انتخابی هوشمندانه است و از پرخوری در وعده ناهار جلوگیری می‌کند. فیبر موجود در غلات باعث کنترل کلسترول مضر می‌ شود. مصرف غلات فقط مختص صبحانه نیست و در وعده‌های دیگر در طی روز نیز می‌توان آن‌ها را مصرف کرد.

آجیل

✅ آجیل بخورید.

آجیل را جایگزین هله‌ هوله و میان وعده‌های مضر مانند چیپس و پفک کنید. این دانه‌های مغذی سرشار از کلسترول مفید هستند و باعث پایین آمدن کلسترول مضر (LDL) می‌شوند. بر اساس مطالعات انجام شده، افرادی که در روز یک‌ مشت آجیل می‌خورند، کمتر به بیماری‌ های قلبی و عروقی مبتلا می‌گردند. وعده‌های غذایی خود را کوچک کنید و از مصرف بیش‌ از حد چربی، نمک و شکر پرهیز نمایید.

✅ مصرف چربی‌های غیر اشباع

مصرف چربی در رژیم غذایی لازم است اما به مقدار بسیار اندک، علاوه بر این نوع چربی نیز مهم است. به همین دلیل مصرف روغن‌های زیتون، آفتابگردان و کانولا به دلیل غیراشباع بودن و همچنین کلسترول مفید HDL بسیار توصیه می‌شوند.

برخلاف روغن‌های گیاهی، روغن‌های جانوری جز چربی‌های اشباع به‌حساب می‌آیند. چربی موجود در گوشت، لبنیات پرچرب، کره و روغن پالم، چربی‌ اشباع است. مصرف بیش از حد این چربی ها که سرشار از کلسترول مضر هستند، سبب گرفتگی عروق می شود و خطر ابتلا به سکته قلبی را افزایش می دهد.

مطلب مرتبط: برای آگاهی از علائم سکته قلبی و چگونگی پیشگیری از بروز آن بر روی لینک زیر کلیک کنید.

سکته قلبی

✅ کربوهیدرات‌ها

حبوبات و غلات، از آنجا که سرشار از فیبر هستند سبب افزایش قند خون نمی‌شوند. این مواد سبب کاهش کلسترول می‌شوند و باعث می‌شوند فرد برای مدت طولانی تر احساس سیری کند.

برخی مواد مانند برنج سفید، سیب‌زمینی و نان سفید، شامل کربوهیدرات‌ هایی هستند که سبب افزایش سریع قند می شوند و باعث می‌ شوند فرد زودتر احساس گرسنگی کند. همین عامل موجب افزایش وزن و چاقی می‌ گردد.

✅ ۳۰ دقیقه فعالیت ورزشی

تنها ۳۰ دقیقه فعالیت ورزشی در ۵ روز هفته، سبب کاهش کلسترول مضر و افزایش کلسترول مفید می‌شود. داشتن فعالیت همچنین سبب داشتن وزن ایده آل و پیشگیری از بیماری‌ های قلبی و عروقی می‌شود.

پیاده روی

✅ پیاده‌روی

پیاده‌روی ساده‌ترین، راحت‌ترین و کم‌ هزینه‌ترین فعالیت است. ورزش‌های هوازی مانند پیاده‌روی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته را کاهش می دهند، استخوان‌ ها را قوی می کنند و برای کنترل استرس بسیار مناسب هستند. اگر به پیاده‌روی عادت ندارید، کافی است ابتدا با روزی ۱۰ دقیقه شروع کنید.

✅ مراقب غذاهای فست فود باشید.

غذاهای فست فود سرشار از چربی‌های اشباع، کالری و سدیم هستند. از این‌ رو در هنگام صرف غذاهای فست فود به موارد زیر دقت کنید:

  • بجای غذاهای سرخ‌کردنی از غذاهای پخته‌شده، کبابی و آب پز استفاده نمایید.
  • از خوردن چاشنی‌هایی مانند سس، پرهیز کنید.

✅ توضیحات روی بسته محصولات را به‌دقت مطالعه نمایید.

در هنگام انتخاب مواد غذایی، نوشته‌های روی محصول را مطالعه نمایید. به مواد تشکیل‌دهنده محصول مانند روغن‌های اشباع، سدیم، کالری و کلسترول دقت نمایید و سعی کنید محصولاتی را انتخاب نمایید که دارای ارزش غذایی بالایی باشند.

ریلکس کردن

✅ آرام باشید.

در بسیاری از مواقع استرس باعث مشکلات دیگر می‌شود. به‌ عنوان‌ مثال استرس در برخی افراد می‌تواند سبب افزایش فشار خون و حتی افزایش کلسترول شود.

برای آرام شدن کافی است در هنگام استرس فقط چند نفس عمیق بکشید. در صورتی‌ که برخی چیزها موجب استرس شما می‌شوند، کافی است از آن‌ها دوری نمایید.

✅ وزنتان را کنترل کنید.

اضافه‌وزن سبب مشکلات دیگر مانند افزایش چربی خون، فشارخون و ابتلا به دیابت نوع ۲ می‌شود. تمام این موارد نیز می‌توانند موجب رسوب در دیواره عروق شوند. کاهش وزن به‌ خصوص سوزاندن چربی‌های دور شکم کمک شایانی به کاهش کلسترول مضر می‌کند.

دکتر سعید یزدان خواه متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

برای پرسش از دکتر برروی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

[wp_ulike]

.برای ارتقاء کیفیت مطالب امتیاز دهید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر علي جمعه ۲۹ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 176 مشاهده پرسش
    اقاي دكتر من ٣٠ سال سن دارم آزمايش خون دادم چربي بالا نداشتم اما هر موقه غذاي چرب ميخورم تا چند ساعت كف پاهام ميسوزه علتش چيه
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۲۹ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب ارتباطی بین خوردن غذای چرب و سوزش کف پا وجود ندارد
    2. تصویر کاربر علي جمعه ۲۹ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام - اخه غذاهايي مثل تخم مرغ يا پيتزا يا سرخ كردني كه ميخورم اينجور ميشم اگه از غذاي چرب نيست
      از چه چيزي ميشه ؟؟
    3. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۲۹ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      سوزش کف پا علل بسیار متنوعی دارد و عمدتاً ناشی از اشکالات اعصاب پا است. جهت اطلاعات بیشتر شما را به مقالات این وضعیت از جمله مقاله آقای دکتر غلامرضا نادری ارجاع میدهم
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر مهدی سه شنبه ۲۶ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 181 مشاهده پرسش
    سلام.خسته نباشید.مردی ۳۹ ساله هستم که تنگی آیورت مادرزادی دارم.mean mvg 14.5 mmhg و peak mvg 17.5 mmhg .خواستم بدونم چه مدت طول می کشه تا نیاز به تعویض دریچه باشه و آیا ممکنه که پیشرفت نکنه و نیاز به عمل نباشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۲۶ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      پاسخ شما در سوال قبلی داده شد
  • تصویر کاربر مریم چهارشنبه ۱۳ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 169 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من ۴۶سالمه وتیروید کم کار وچربیم ۳۸۰ بالاس چی بخورم بیاد پایین ممنون میشم بگید وفشارخون بالا هم دارم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۱۳ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب لطفاً تصویر گزارش آزمایش های خود را بفرستید
  • تصویر کاربر الینا دوشنبه ۱۱ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 206 مشاهده پرسش
    سلام من 30 سالمه و میزان تری گلیسیرید خونم 432 است ولی میزانHDL 33 است. دکتر میگه باید دارو مصرف کنم ولی من نمی خواهم دارو شروع کنم فکر می کنید با ورزش و تغذیه مناسب میشه حلش کرد؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۱۱ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب ورزش و رژیم غذایی مناسب کمک کننده خواهد بود ولی به احتمال زیاد کافی نخواهد بود و احتمالاً نیاز به مصرف دارو نیز هست
  • تصویر کاربر چمن پنجشنبه ۳۱ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 213 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خانم 33ساله هستم چربی LDLخونم 110هست آیا خطرناک هست
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه پنجشنبه ۳۱ تیر ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب خیر
  • تصویر کاربر مریم دوشنبه ۲۱ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 165 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر آقای دکتر
    رگهایی روی پاهام ایجاد شده این رگها واریس هست ؟ راه درمان آن چیست؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۲۱ تیر ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب بله واریس است و در صورتی که ظاهراً آن برای شما ناخوشایند نیست اقدامی لازم نیست و در غیر اینصورت با استفاده از تزریق مواد پلیمری قابل درمان است
  • تصویر کاربر محسن شنبه ۱۹ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 182 مشاهده پرسش
    باسلام جناب اقای دکتر
    ازمایشاتESRوCRPچگونه درخواست میشوند؟کمی یا اندازه؟هرکدام چه کاربردی دارند؟تشکر میکنم پاسخ دهید
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۱۹ تیر ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب ESR همیشه کمی است ولیCRP به هر دو روش کمی و کیفی اندازه گیری می شود. هر دو نشانه التهاب هستند و ESR در برخی بیماری های دیگر نظیر بیماری های خونی و روماتیسمی و پدیده هایی که موجب افزایش میزان فیبرینوژن و پروتئین های خون می‌شوند نیز افزایش می یابد
  • تصویر کاربر پ پنجشنبه ۱۷ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 157 مشاهده پرسش
    سلام واحترام خدمت آقای دکتر .ببخشین من متورالو که قبلا صب نصف وشب نصف خوردم الان که باید قطع کنم چطوری قطعش کنم .میشه راهنمایم کنیین ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه پنجشنبه ۱۷ تیر ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب دوز مصرفی را به یک چهارم قرص روزانه دو بار کاهش دهید و پس از یک یا دو هفته قطع بفرمائید
  • تصویر کاربر فرنوش جمعه ۲۱ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 235 مشاهده پرسش
    باعرض سلام واحترام. پدرم 73سالشونه مشکل پروستات دارن 6ماه یک بار آزمایش وسونوگرافی انجام میدن وزیرنظر پزشکشون دارو مصرف میکنن. ولی چندروز پیش که سونوگرافی دادن علاوه بر پروستات به بزرگی طحال هم اشاره کرده بودن . امروز رفتیم جواب آزمایش خون رو بگیریم که گفتن پلاکت خونشون پایین بوده وبیاریدشون مجدد آزمایش گرفته بشه. حالا خیلی نگرانم البته قبلا پدرم مشکل کم خونی داشتن وخیلی هم لاغرهستن.حدودا ده روز دیگه نوبت دکتر پروستاتشون هست حالا خیلی نگران ومضطرب شدیم میشه راهنماییم کنید که چی شده وآیا چیز خطرناکی هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۲۱ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب نیاز به بررسی بیشتری دارند و علتهای مختلفی از خوش خیم تا بدخیم مطرح است لطفاً با یکی از همکاران محترم متخصص بیماریهای خون ( هماتولوژیست) مشورت بفرمایید
  • تصویر کاربر لاله چهارشنبه ۱۹ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 176 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید ،بنده چند سال پیش با مراجعه به دکتر متوجه افتادگی و شلی دریچه ،پریکاردیت و تپش قلب شدم .تقریبا نزدیک چند ماه هستش که گاهی درد شدید قفسه سینه می گیرم همچنین تنگی نفس شدید هم دارم ،به دکتر مراجعه کردم احتمال آسم دادن اما اسپری و اینا ندادن ،حالا یک ماه گذشته و من سرفه و تنگی نفس دارم اما جدیدا گاهی تپش قلب می گیرم و بعد از اون درد شدید قفسه سینه ،قلب درد و تنگی نفس میگیرم و حالم بد میشه و حس خفگی دارم ،لطف می کنید راهنمایی کنید ؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۱۹ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب لطفاً تصویر گزارش اکوکاردیوگرافی خود را بفرستید
درحال دریافت اطلاعات