برای کاهش سریع چربی خون چه بخوریم؟

تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی، یکی از ساده‌ترین راه‌های کاهش چربی خون و پیشگیری از بیماری‌های قلبی است. در این مقاله ۱۴ راهکار ساده جهت کاهش کلسترول بالا آمده است.

در کنار داروهایی که متخصص قلب برای کاهش چربی خون شما تجویز می کند، تغییر رژیم غذایی و فعالیت‌های ورزشی را که برای سلامت قلب بسیار مهم است، نباید نادیده گرفت.

کلسترول بالا

برای کاهش کلسترول چه بخوریم؟

بدن انسان به کلسترول بسیار اندکی نیاز دارد، اما بسیاری از مردم با مصرف بیش‌ از حد غذاهای چرب، کلسترول بالا و مضر مانند LDL را وارد بدن خود می‌کنند. درصورتی‌که سطح LDL بالا باشد، چربی در خون رسوب می کند و در نهایت این امر منجر به بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود. کلسترول مفید (HDL) برخلاف LDL نه‌ تنها مضر نیست بلکه باعث پاکسازی خون از کلسترول مضر LDL می‌شود.

✅ از دستانتان کمک بگیرید!

زیاده‌روی در خوردن بسیار آسان است و همین عامل موجب افزایش وزن و همچنین افزایش کلسترول می‌شود. برای آنکه بدانید در یک وعده چه میزان گوشت و ماهی مصرف کنید، کافی است به‌ اندازه کف دست خود از آن بردارید. یک وعده میوه به‌ اندازه یک‌ مشت است. یک وعده آجیل، سبزی‌های پخته‌شده، برنج و پاستا به‌اندازه کف دست است.

✅ غذاهای خوشمزه و مغذی را انتخاب کنید.

مصرف میوه و سبزی، ۵ الی ۹ وعده در روز موجب پایین آمدن سطح کلسترول مضر LDL می‌شود. آنتی‌اکسیدان و فیبر موجود در این مواد، برای بدن بسیار مفید است. علاوه بر این مصرف میوه و سبزی سبب پایین آمدن فشار خون و وزن می‌شود.

ماهی سالمون

✅ مصرف امگا ۳

ماهی سرشار از پروتئین و امگا۳ است، به همین دلیل مصرف آن دو بار در هفته توصیه می‌شود. امگا ۳ نوعی چربی مفید و مورد نیاز بدن است و سبب کاهش چربی‌های تری گلیسیرید در خون می‌شود. امگا ۳ همچنین سبب پایین آمدن کلسترول و در نتیجه جلوگیری از رسوب آن در داخل عروق می‌شود.

ماهی سالمون، تن و ساردین از جمله ماهی‌هایی هستند که سرشار از امگا ۳ بوده و توصیه می‌شود آن‌ها را به صورت کبابی، پخته و آب‌پز مصرف نمایید و از سرخ کردن آن‌ها پرهیز کنید.

✅در وعده صبحانه از غلات استفاده کنید.

مصرف غلات در وعده صبحانه، انتخابی هوشمندانه است و از پرخوری در وعده ناهار جلوگیری می‌کند. فیبر موجود در غلات باعث کنترل کلسترول مضر می‌ شود. مصرف غلات فقط مختص صبحانه نیست و در وعده‌های دیگر در طی روز نیز می‌توان آن‌ها را مصرف کرد.

آجیل

✅ آجیل بخورید.

آجیل را جایگزین هله‌ هوله و میان وعده‌های مضر مانند چیپس و پفک کنید. این دانه‌های مغذی سرشار از کلسترول مفید هستند و باعث پایین آمدن کلسترول مضر (LDL) می‌شوند. بر اساس مطالعات انجام شده، افرادی که در روز یک‌ مشت آجیل می‌خورند، کمتر به بیماری‌ های قلبی و عروقی مبتلا می‌گردند. وعده‌های غذایی خود را کوچک کنید و از مصرف بیش‌ از حد چربی، نمک و شکر پرهیز نمایید.

✅ مصرف چربی‌های غیر اشباع

مصرف چربی در رژیم غذایی لازم است اما به مقدار بسیار اندک، علاوه بر این نوع چربی نیز مهم است. به همین دلیل مصرف روغن‌های زیتون، آفتابگردان و کانولا به دلیل غیراشباع بودن و همچنین کلسترول مفید HDL بسیار توصیه می‌شوند.

برخلاف روغن‌های گیاهی، روغن‌های جانوری جز چربی‌های اشباع به‌حساب می‌آیند. چربی موجود در گوشت، لبنیات پرچرب، کره و روغن پالم، چربی‌ اشباع است. مصرف بیش از حد این چربی ها که سرشار از کلسترول مضر هستند، سبب گرفتگی عروق می شود و خطر ابتلا به سکته قلبی را افزایش می دهد.

مطلب مرتبط: برای آگاهی از علائم سکته قلبی و چگونگی پیشگیری از بروز آن بر روی لینک زیر کلیک کنید.

سکته قلبی

✅ کربوهیدرات‌ها

حبوبات و غلات، از آنجا که سرشار از فیبر هستند سبب افزایش قند خون نمی‌شوند. این مواد سبب کاهش کلسترول می‌شوند و باعث می‌شوند فرد برای مدت طولانی تر احساس سیری کند.

برخی مواد مانند برنج سفید، سیب‌زمینی و نان سفید، شامل کربوهیدرات‌ هایی هستند که سبب افزایش سریع قند می شوند و باعث می‌ شوند فرد زودتر احساس گرسنگی کند. همین عامل موجب افزایش وزن و چاقی می‌ گردد.

✅ ۳۰ دقیقه فعالیت ورزشی

تنها ۳۰ دقیقه فعالیت ورزشی در ۵ روز هفته، سبب کاهش کلسترول مضر و افزایش کلسترول مفید می‌شود. داشتن فعالیت همچنین سبب داشتن وزن ایده آل و پیشگیری از بیماری‌ های قلبی و عروقی می‌شود.

پیاده روی

✅ پیاده‌روی

پیاده‌روی ساده‌ترین، راحت‌ترین و کم‌ هزینه‌ترین فعالیت است. ورزش‌های هوازی مانند پیاده‌روی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته را کاهش می دهند، استخوان‌ ها را قوی می کنند و برای کنترل استرس بسیار مناسب هستند. اگر به پیاده‌روی عادت ندارید، کافی است ابتدا با روزی ۱۰ دقیقه شروع کنید.

✅ مراقب غذاهای فست فود باشید.

غذاهای فست فود سرشار از چربی‌های اشباع، کالری و سدیم هستند. از این‌ رو در هنگام صرف غذاهای فست فود به موارد زیر دقت کنید:

  • بجای غذاهای سرخ‌کردنی از غذاهای پخته‌شده، کبابی و آب پز استفاده نمایید.
  • از خوردن چاشنی‌هایی مانند سس، پرهیز کنید.

✅ توضیحات روی بسته محصولات را به‌دقت مطالعه نمایید.

در هنگام انتخاب مواد غذایی، نوشته‌های روی محصول را مطالعه نمایید. به مواد تشکیل‌دهنده محصول مانند روغن‌های اشباع، سدیم، کالری و کلسترول دقت نمایید و سعی کنید محصولاتی را انتخاب نمایید که دارای ارزش غذایی بالایی باشند.

ریلکس کردن

✅ آرام باشید.

در بسیاری از مواقع استرس باعث مشکلات دیگر می‌شود. به‌ عنوان‌ مثال استرس در برخی افراد می‌تواند سبب افزایش فشار خون و حتی افزایش کلسترول شود.

برای آرام شدن کافی است در هنگام استرس فقط چند نفس عمیق بکشید. در صورتی‌ که برخی چیزها موجب استرس شما می‌شوند، کافی است از آن‌ها دوری نمایید.

✅ وزنتان را کنترل کنید.

اضافه‌وزن سبب مشکلات دیگر مانند افزایش چربی خون، فشارخون و ابتلا به دیابت نوع ۲ می‌شود. تمام این موارد نیز می‌توانند موجب رسوب در دیواره عروق شوند. کاهش وزن به‌ خصوص سوزاندن چربی‌های دور شکم کمک شایانی به کاهش کلسترول مضر می‌کند.

دکتر سعید یزدان خواه متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

برای پرسش از دکتر برروی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

[wp_ulike]

.برای ارتقاء کیفیت مطالب امتیاز دهید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر اسماعیل دوشنبه ۳ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 160 مشاهده پرسش
    سلام و روزبخیر
    مادرم دوهفته پیش آنژیوگرافی کردن و فنر گذاشتن
    کلسترولش بالای ۳۰۰ و قرص چربی بمدت ۵ روزه میخوره ولی بشدت کلیه درد گرفته، داروی جایگزینی وجود داره؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۳ آبان ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب خیر داروی مصرفی آتورواستاتین و یا روزاواستاتین باید باشد
  • تصویر کاربر نازنین دوشنبه ۳ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 166 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر دخترم ۹ سالشه یک ساله همش میگه سمت چپم روی قلبش تیر میکشه یا میگه دلم هروی می ریزه..مشکا معده هم داره یبوست ....ب دمش متخ
    صص قلب اکو کرد و نوار گرفت گفت مشکل نداره گفت استرس زیاد داره....خیلی اضطرابی و فکر های عجیب و غریب ..اقای دکتر مشکل خاص نداره‌..پیش دکتر کودکان هم بردم اونم گفت مشکل نداره
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۳ آبان ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب با توجه به اینکه توسط دو پزشک متخصص ویزیت شده و بررسی های لازم انجام شده است جای نگرانی نیست
  • تصویر کاربر فاطمه پنجشنبه ۲۹ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 155 مشاهده پرسش
    ببخشید آقای دکتر نتونستم همه ی عکسارو توی یک سوال بفرستم این نوار قلب برای یک هفته بعد از آنژیو است.بازم تشکر میکنم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه پنجشنبه ۲۹ مهر ۰( 2 سال پیش)
      تعبیه پیس میکر کمکی نخواهد کرد ولی تعبیه ICD را می توان در نظر داشت
  • تصویر کاربر فاطی چهارشنبه ۲۱ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 170 مشاهده پرسش
    سلام
    من ۱۸ سالمه و روماتیسم قلبی دارم و هد ماه پنی سیلین مصرف میکنم
    میخواستم بپرسم ایا رژیم غذایی واسه این بیماری وجود داره؟
    مثلا چ چیزهایی رو بخوریم و چ چیزایی رو نخوریم ؟


    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۲۱ مهر ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب لطفاً تصویر گزارش اکوکاردیوگرافی خود را بفرستید
  • تصویر کاربر عاطفه چهارشنبه ۱۴ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 523 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر. همسر بنده یه ماه قبل یه حمله قلبی بهشون دست داد و رفتن بیمارستان سیتی آنژیو شدن تشخیص بیماری ماسل بریج دادن. در حال حاضر آسپرین و دلتیازوم مصرف میکنن ولی گاهی وقتا قفسه سینشون تیر میکشه.ایا جای نگرانی هست؟ دکترشون گفتن سه ماه بعد بیا. ولی خیلی نگرانیم دوباره حمله دست بده. نیاز هست دوباره بریم دکتر؟برای اینکه احتمال حمله کم بشه چه اقداماتی میشه انجام داد؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۱۴ مهر ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب مایل بریج نیازی به مصرف آسپرین ندارد و توصیه می‌کنم که در صورت عدم وجود منع مصرف بجای دیلتیازم از متورال استفاده کنند و همچنین از نظر سایر علل ایجاد درد سینه نظیر ریفلاکس مری نیز بررسی شوند
  • تصویر کاربر فرزانه چهارشنبه ۲۴ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 175 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر.خسته نباشید.من یک خانم ۳۶ ساله هستم که اخیرا متوجه شدم ضربان قلبم از ۶۳تا ۷۳ ضربه در دقیقه است.در حالیکه قبلاً از ۸۳ تا ۹۵ بود.البته استرس شدید هم داشتم.الان یک مقدار کنترل میکنم استرسمو.البته نه زیاد.باز هم استرس دارم.روزها معمولا عصبی هستم.شبها خواب کافی و منظمی ندارم.میخواستم بفرمایید که این تعداد ضربان قلب خطرناک هست یا نه؟با توجه به اینکه قبلاً ضربان بیشتر بوده.البته حدود ۲۰ ماه پیش به دکتر مراجعه کردم ولی مشکلی نداشتم گفتن فقط دریچه یه مقدار شل هست.ممنون از پاسخگوییتون
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۲۴ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب خیر میزان ضربان قلب اعلام شده در محدوده طبیعی است
  • تصویر کاربر امیرحسین سه شنبه ۲۳ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 183 مشاهده پرسش
    با سلام کسی که به دلیل درد قفسه سینه به دلیل تنگی عروق کوچک قلب در حال مصرف قرص متواکستند47/5 وآسپرین80 روزی هر کدام یک عدد میتواند به باشگاه رزمی برود وحرکات ورزشی تمرین نماید ممنون میشم راهنمائی بفرمائید
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۲۳ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب در صورتی که در حین فعالیت ورزشی مشکلی نداشته باشید منعی ندارد
    2. تصویر کاربر امیرحسین سه شنبه ۲۳ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      ممنون فقط ببخشید گاها تو دستام احساس میکنم ورم میکنه وگاها عرق میکنم در اینترنت خواندم از عوارض قرص متواکستنداست مصرفش منعی نداره واینکه هنوز دردهای کمی در قلبم احساس میکنم
    3. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۲۳ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      میتوانید ورزش کنید
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر موسوی شنبه ۱۳ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 186 مشاهده پرسش
    باسلام ،خانمی هستم که ۴۱ سال دارم و دورروز هست که اساس بی حسی در پای چپ دارم که کم کم از پایین به بالا داره بی حس مشه تقریبا سنت چپم درگیر شده البته دست دارستم همچنین
    با توجه به سابقه چربی بالی خون در خاتواده احتمال میدم از چربی باشد خواستم نظر شما رو بدون و این که باید چه اقدامی انجام بدم باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۱۳ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض خیر ناشی از چربی خون بالا نیست لطفاً جهت ویزیت به یکی از همکاران محترم نرولوژیست مراجعه بفرمایید
  • تصویر کاربر نرمین شنبه ۶ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 194 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب خدمت آقای دکتر عزیز.بنده دختری ۲۱ ساله هستم. چون مادرم جزو کادر بهداشت و درمان هستن بنده ۱۳ ام مرداد تونستم واکسن بزنم و واکسنی که ان زمان در دسترس بود استرازنکا بود.شب همان روزی که واکسن را زدم تب و لرز شدیدی کردم که کل شب رو نتونستم بخاطر این مسئله بخوابم و تبم هیچ جوری پایین نمیومد.اما روز بعد کم کم بهبود پیدا کردم.الان بعد از گذشت حدودا ۲۴ روز گه گاهی احساس سوزش در قفسه سینه دارم و یا درد در دست چپم و یا درد در پای چپم هنگام راه رفتن و وقتی به پشت میخوابم شکم درد پیدا میکنم و همچنین برخی اوقات صدای تپش قلبم رو احساس میکنم در ضمن ناگفته نماند قبلا به دلیل معده درد و رفلاکس معده و همچنین سندرم روده تحریک پذیر دارو مصرف میکردم ولی الان کمتر شده و فقط وقتی رفلاکس پیدا میکنم شربت آنتی اسید مصرف میکنم و مدتیه که بخاطر رفلاکس مجددا شربت میخورم.حالا با توجه به مطالبی که عرض کردم ممکنه عوارض واکسن باشه و بیشتر بابت لخته شدن خون نگرانم یا اینکه مشکل مربوط به معده ست؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۶ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب خیر از عوارض واکسن نیست
  • تصویر کاربر علی چهارشنبه ۳ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 175 مشاهده پرسش
    سلام دکترخسته نباشید
    من پسر ۲۵ ساله هستم احساس تنگی نفس دارم بیشتر اوقات میخام نفس عمیق بکشم تا یکم احساس بهتری داشته باشم ولی کامل نمیتونم هنگام شب و خابیدن احساس تنگی نفسم بیشتر میشود و گاهی نمیتوانم درست بخابم و موقع به خاب رفتن احساس تنگی نفس میکنم و بیدار میشم خمیازه هم زیاد میکشم پارسال دکتر قلب رفتم و اکو قلب دادم و گفتن افتادگی دریچه میترال دارم و قرص متورال تجویز کردن مشکل از قلب هست یا ریه ممنون میشم پاسخ بدین
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۳ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب احتمالاً عصبی و یا ناشی از ریفلاکس مری است
درحال دریافت اطلاعات