ایمپلنت دریچه قلب به روش کاتتر

TAVI یا همان ایمپلنت دریچه قلب به روش کاتتر فرایندی است که برای ترمیم دریچه آئورت آسیب دیده که کمترین تغییر ممکن را در ساختار بدن ایجاد می‌کند.

TAVI چیست؟

TAVI یا (Transcatheter Aortic Valve Implantation) مخفف  ایمپلنت دریچه قلب به روش کاتتر است. این فرایند برای ترمیم دریچه آئورت انجام می‌شود. طی فرایند TAVI یک دریچه مصنوعی ساخته شده از بافت قلب حیوانات (که معمولاً از خوک یا گاو گرفته می‌شود) داخل قلب بیمار جایگذاری می‌شود.

چرا باید ایمپلنت دریچه قلب انجام دهید؟

اگر دریچه قلب شخص مشکل داشته باشد و عمل قلب باز برایش خطرناک باشد، پزشک معمولاً فرایند TAVI را به بیمار توصیه می‌کند. دریچه قلب یکی از چهار دریچه اصلی قلب است. هر بار که قلب انسان می‌تپد، این دریچه باز و بسته می‌شود و فشار خون را از قلب به سایر نقاط بدن می‌فرستد.
تصویر زیر جریان خون داخل دریچه‌های قلب را نشان می‌دهد:

جراحی ایمپلنت دریچه قلب - جریان خون در قلب

وقتی پا به سن می‌گذارید، ممکن است کلسیم روی دریچه قلبتان انباشته شود و آن را سفت و ضخیم کند. در نتیجه این اتفاق، دریچه آئورت قلب به سختی باز می‌شود و از آنجایی که مسیر باریکی برای عبور خون وجود دارد، قلب مجبور می‌شود برای پمپاژ خون به نقاط بدن بیشتر تلاش کند. به این عارضه «تنگی دریچه آئورت» گفته می‌شود.

تنگی آئورت ممکن است در فرد باعث نفس‌تنگی، درد قفسه سینه، خستگی و سرگیجه شود. خوشبختانه فرایند TAVI می‌تواند این شرایط را درمان کند.

افتادگی دریچه میترال

برای آشنایی با روش های قطعی درمان دریچه میترال قلب، مقاله زیر را مطالعه کنید.

درمان پرولاپس دریچه میترال

خطرات عمل TAVI چیست؟

در فرایند TAVI تغییرات زیادی روی ساختار بدن بیمار نمی‌دهند، به این معنا که بریدگی‌های جراحی بسیار کوچک هستند و این مسئله باعث می‌شود فرایند ریکاوری و بهبود بیمار هم سریع‌تر اتفاق بیفتد. با این حال، این عمل هم مانند جراحی‌های دیگر چند مورد خطر احتمالی دارد که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • خونریزی یا جراحت رگ‌ها
  • بی نظمی در ضربان قلب (arrhythmias) که بعد از آن بیمار گاهی به ضربان‌ساز احتیاج پیدا می‌کند
  • گرفتگی سرخرگ کرونری
  • آسیب به کلیه
  • حمله قلبی
  • مرگ

قبل از اینکه بیمار با انجام جراحی موافقت کند، پزشک درمورد ریسک‌های موجود با او صحبت می‌کند و به هرگونه سؤال یا نگرانی بیمار پاسخ می‌دهد. بعد از آن، تیم پزشکی فرم رضایتی به شما می‌دهند تا به صورت کتبی برای انجام جراحی رضایت دهید.

آماده‌سازی برای عمل ایمپلنت دریچه قلب

برای آماده‌سازی قبل از عمل ایمپلنت دریچه آئورت قلب باید:

  • از پزشک بپرسید که آیا می‌توانید داروهای روزانه‌تان را مصرف کنید یا خیر: به‌‌خصوص اگر داروی دیابت یا غلظت خون مصرف می‌کنید، باید حتماً مسئله را با پزشک در میان بگذارید. در صورت استفاده از قرص SGLT2 برای قند خون، باید حداقل از سه روز قبل جراحی مصرف آن را متوقف کنید.
  • غذا نخورید: حداقل از شش ساعت قبل از جراحی بیمار نباید غذا بخورد.
  • از دو ساعت قبل جراحی هیچ مایع شفافی میل نکنید: نوشیدنی‌هایی مانند آب یا چای (بدون شیر) که می‌توانید از داخل آن‌ها آن طرف لیوان را ببینید، جزو دسته مایعات شفاف قرار می‌گیرند. از دوساعت قبل جراحی باید از خوردن این نوشیدنی‌ها خودداری کنید.

همچنین هنگام جراحی نباید هیچ طلا یا جواهری به همراه داشته باشید.

عمل تعویض دریچه آئورت

مراحل عمل تعویض دریچه آئورت با کاتتر

فرایند TAVI در یکی از اتاق‌های بیمارستان که شبیه به اتاق عمل است اتفاق می‌افتد. ابتدا بیمار  را با برانکار یا ویلچر به اتاق می‌برند و او را روی تخت جراحی باریکی می‌خوابانند. بیمار در سراسر عمل هوشیار است و به تجویز پزشک داروهای آرامش‌بخشی می‌خورد تا از درد در امان باشد. در حین جراحی:

  • ناحیه موردنظر با استفاده از بیحسی موضعی، بیحسی عمومی یا داروی بیهوشی ملایم بیحس می‌شود. البته پزشک قبل از عمل درمورد نوع بیحسی با شما صحبت خواهد کرد.
  • سپس از قمست کشاله ران یا زیر استخوان ترقوه یک لوله کتتر (بالون) وارد سرخرگ بیمار می‌کنند.
  • بالون از داخل رگ‌ها عبور می‌کند و در محل دریچه آئورت قرار می‌گیرد.
  • سپس دکتر به آرامی بالون را باد می‌کند تا دریچه قلب باز شود.
  • در این مرحله با استفاده از یک توری فلزی (فنر)، که دریچه را محکم نگه می‌دارد، دریچه جدیدی داخل سرخرگ جایگذاری می‌کنند. این دریچه جدید (بسته به نوع دریچه‌ای که استفاده شده) یا به صورت خودکار و یا با کمک بالون بزرگ می‌شود و در سرخرگ قرار می‌گیرد.
  • دریچه جدید طوری طراحی شده که دریچه آسیب‌دیده قلب را کنار بزند و خودش جایگزین آن شود.
  • بعد از نصب دریچه جدید، پزشک باد بالون را خالی می‌کند و آن را از رگ بیمار بیرون می‌آورد.

ایمپلنت دریچه قلب

بعد از TAVI چه اتفاقی می افتد؟

بعد از فرایند پزشک از نزدیک بیمار را معاینه می‌کند و به او می‌گوید که چه مدت باید در بیمارستان بستری باشد. به یاد داشته باشید تیم پزشکی به این خاطر در خدمت شما هستند که مراحل ریکاوری‌تان به خوبی پیش برود و بهترین نتیجه ممکن را از جراحی بگیرید.

قبل از اینکه از بیمارستان مرخص شوید، پرستاران نکاتی که باید درمورد فرایند ریکاوری و مراحل بهبود بدانید را برایتان توضیح می‌دهند. توجه داشته باشید که عمل کردن به این توصیه‌ها اهمیت خیلی زیادی دارد. اگر در این مدت علائم یا نشانه‌های خطرناکی مشاهده کردید که باعث نگرانی‌تان شد، حتماً آن را با پزشک در میان بگذارید.

سوالات رایج عمل تعویض دریچه قلب

در ادامه سوالاتی که معمولا پیرامون عمل ایمپلنت دریچه قلب به روش کاتتر می پرسند را پاسخ می دهیم.

عمل ایمپلنت دریچه آئورت چقدر طول می کشد؟

مدت زمان عمل TAVI معمولا  ۹۰ دقیقه طول می‌کشد.

بیمار بعد از جراحی چه مدت در بیمارستان بستری می‌شود؟

دریچه جدید به محض جایگذاری وظیفه دریچه اصلی را بر عهده می‌گیرد و شروع به جریان دادن خون می‌کند. بیمارانی که عمل TAVI  انجام می‌دهند، در عرض سه تا پنج روز از بیمارستان مرخص می‌شوند.

نسبت به بیماران عمل قلب باز، زمان خیلی کمتری را در بیمارستان می‌مانند. از آنجایی که در عمل قلب باز بریدگی‌های عمیقی روی بدن بیمار ایجاد می‌شود، فرد باید حدود ۱۰ روز در بیمارستان بماند تا جای تیغ جراحی التیام پیدا کند.

ریکاوری TAVI  چقدر زمان می‌برد؟

بیشتر افرادی که TAVI  انجام داده‌اند می گویند بین یک تا سه ماه طول می‌کشد تا به‌طور کامل بهبود یابند. اگر تنها زندگی می‌کنید، توصیه می‌کنیم حداقل به مدت یک هفته از دوستی بخواهید به خانه‌تان بیاید و در فرایند ریکاوری به شما کمک کند.

پزشک این فرایند را در بیمارستان انجام می‌دهد. نوع داروی بیحسی که برای بیمار استفاده می‌شود، به سلامت او بستگی دارد. دکتر برای بعضی از افراد بیهوشی کامل تجویز می‌کند اما معمولاً این فرایند با استفاده از داروی بیحسی و آرام‌بخش انجام می‌شود.

میزان موفقیت این فرایند چند درصد است؟

حدود ۹۸.۷ درصد از فرایندهای TAVI با موفقیت انجام می‌شوند.

آیا TAVI بی‌خطر است؟

ایمپلنت دریچه آئورت به روش کاتتر (TAVI) تبدیل به فرایندی مؤثر و بی‌خطر شده که با موفقیت بیماران مبتلا به تنگی آئورت (AS) را با موفقیت درمان می‌کند. به علاوه، بیشتر مواقع نتیجه این عمل کاملاً قابل پیش‌بینی و قابل تکرار است.

درست مانند همه جراحی‌های قلب، این عمل هم ممکن است خطرات جانی به همراه داشته باشد. بنابراین شاید برایتان مهم باشد بدانید چند درصد این عمل را با موفقیت پشت سر می‌گذارند. این فرایند حدود ۹۸ درصد از مواقع موفقیت‌آمیز بوده است. از عوارض احتمالی TAVR  می‌توان به خونریزی، آسیب به کلیه، حمله قلبی و سکته اشاره کرد.

بعد از عمل تعویض دریچه قلب، معمولا بیمار از ۳ تا ۶ ماه به صورت کامل بهبود پیدا می‌کند اما ممکن است بین ۶ تا ۱۲ ماه بعد از عمل درصورت بعضی حرکات یا جابه‌جای خاص در قسمت قفسه سینه کمی درد احساس کند.

تعویض دریچه آئورت

ایمپلنت دریچه آئورت چقدر عمر می‌کند؟

دریچه‌های مکانیکی معمولاً تا آخر عمر بیمار دوام می‌آورند اما دریچه‌هایی که از بافت بدن حیوانات ساخته می‌شوند حدود ۱۰ تا ۱۵ سال (و درصورتی که بیمار ۸۰ سال به بالا داشته باشد، حتی بیشتر از آن) عمر می‌کنند. در حال حاضر داده‌ها نشان می‌دهند که این دریچه‌ها حداقل تا پنج سال دوام می‌آورند و در این مدت هیچ آسیبی نمی‌بینند.

دکتر سعید یزدان خواه متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

[wp_ulike]

.برای ارتقاء کیفیت مطالب امتیاز دهید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر بهناميان یکشنبه ۱۲ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 827 مشاهده پرسش
    سلام مادر من هيچ مشكل قلبي از پيش نداشتن يه بار احساس درد در فك و قفسه سينه داشتن برديمش دكتر گفت بايد آنژو بشه يه بار از دست آنژو كردن از اتاق كه بيرون آوردن مادرم گفت درد دارم دوباره بردنش آنژو از ران پا آنژو كردن و در بيمارستان نگهش داشتن مرخصش نكردن چون خيلي درد در قفسه سينه داشت بعد از دو روز بدون هيچ دليلي فوت كردن هنوز بعد از چند ماه ما نفهميديم چرا دو بار پشت هم آنژوش كردن و علت فوتش چي بود ممنون ميشم علتشو بفرماييد
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۱۲ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب با عرض پوزش بدون رویت مستندات از جمله نوار قلب، آزمایشات قبل و بعد از آنژیوگرافی و همچنین سی دی آنژیوگرافی و احتمالا آنژیوپلاستی نمی توان اظهارنظری کرد
  • تصویر کاربر فدایی جمعه ۲۷ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 445 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض ادب
    برای سیتی انژیو مراجعه کردم از من پرسیدن حساسیت دارویی داری؟ گفتم پنی سیلین .سیتی را انجام نداد و قرص پردنیزلون و شربت دیفن هیدرامین نوشت که قبلش مصرف کنم و یک امپول سایمتیدین که بگیرم ببرم
    الان مشکل اینجاست که امپول تو شهر پیدا نشد حالا من چکار کنم؟
    ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۲۷ تیر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب حساسیت به پنی سیلین ممنوعیتی برای انجام سی تی آنژیوگرافی نیست و نیاز به مصرف دارو برای این منظور نیست
    2. تصویر کاربر فدایی جمعه ۲۷ تیر ۹۹( 3 سال پیش)
      حالا فردا میرم ببینم راضی میشند سیتی انژیو کنند.
      ممنونم استاد نمیدونم چگونه تشکر کنم
      الهی سلامت و سعادتمند باشید.
    3. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۲۷ تیر ۹۹( 3 سال پیش)
      خواهش میکنم امیدوارم که توانسته باشم کمکی کرده باشم
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر کریم یکشنبه ۲۵ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 275 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام. دختر 4 ساله ای دارم که دو روز پیش آنژیو شده... در حال حاضر دانه های قرمز رنگی کنار کشاله پا و روی سینه اش دیده می‌شود که البته همراه با خارش است. لطفا برای رفع این مشکل راهنمایی بفرمایید.
    با تشکر فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۲۵ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      این حالت به علت حساسیت به ماده حاجب مصرفی در آنژیوگرافی است و در صورتی که شدید نباشد جای نگرانی وجود ندارد و از بین خواهد رفت در صورت شدید بودن این وضعیت می توانید از شربت هیدروکسی زین استفاده کنید

  • تصویر کاربر فاطمه چهارشنبه ۲ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 279 مشاهده پرسش
    سلام دختری ۱۷ساله هستم که دو سال قبل متوجه شدم افتادگی دریچه قلب دارم این افتادگی الان شده نارسایی گاهی خیلی کم قلبم تیر میکشه بعضی وقت ها هم میتونم نفش عمیق بکشم چون قلبم تیر میکشه مجبور میشم کوتاه نفس بکشم ،گاهی وقت ها هم وقتی بلند میشم چشمم سیاهی میره به ندرت این تیر کشیذن ها ماهس کی بار اتفاق می افته یعنی خیلی کم .کم خونی هم دارم دکتر هم رفتم قرص پرو پرانولول دادن و ویتامین ب الان چند روزی هست که تپش قلب و کمی درد دارم تپ قلبم شدت پیدا هم میکنه و باعث میشه تنگی نفس بگیرم
    چه قدر احتمال مرگ هست
    چیکار کنم کامل بهبود پیدا کنم
    آدم استرسی هم هستم خیلی زیاد هم ناراحت میشم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۲ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب

      مشکل شما قلبی نیست و در معرض مرگ قرار ندارید. اکیدا توصیه می کنم به یکی از همکاران محترم روانشناس برای کنترل و مدیریت استرس و فشارهای روحی مراجعه کنید.

  • تصویر کاربر Shahin دوشنبه ۲۰ آبان ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 277 مشاهده پرسش
    با سلام
    پرولاپس میترال دارم باتوجه به گزارش اکو چقدر احتمال داره در آینده نیاز به جراحی داشته باشد
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۱۹ آبان ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      لطفاً تصویر گزارش اکو را بفرستید
      در تصاویر ارسالی نشانه‌ای از نارسایی دریچه میترال نیست و در صورتی که در گزارش نیز این مسئله تایید شده باشد به احتمال بسیار زیاد نیاز به اقدام خاصی در آینده از جمله جراحی نخواهید داشت

    2. تصویر کاربر Shahin یکشنبه ۱۹ آبان ۹۸( 4 سال پیش)
      با سلام
      گزارش اکو رو فرمودید بفرستم
    3. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۲۰ آبان ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب

      جای نگرانی وجود ندارد لطفاً هر دو سال یکبار اکو را تکرار بفرمایید

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات