درمان خانگی درد قفسه سینه ناشی از معده

بسیاری از افراد دردهای قفسه سینه را در نتیجه حملات قلبی می دانند، اما درد در ناحیه قفسه سینه به دلایل متعددی می تواند اتفاق افتد. در این مقاله ۹ راهکار خانگی جهت درمان درد قفسه سینه و قلب درد به شما پیشنهاد می شود.

علت درد قفسه سینه

درست است که درد قفسه سینه می‌تواند از علائم بیماری قلبی باشد، اما بسیاری از دردهای قفسه سینه که بر حسب تصور افراد،  به دلیل مشکلات قلبی اتفاق می افتند، درنتیجه مشکلات گوارشی از قبیل گاز و گرفتگی عضلات معده و همچنین اضطراب است.

شناخت تفاوت میان دردهای خوش خیم و مشکلات جدی جهت درمان درد قفسه سینه کار چندان آسانی نیست. البته نشانه های قلب درد در کودکان متفاوت است که در مقاله‌ای جدا به آن پرداخته ایم.

در صورت مشاهده موارد زیر، فرد باید تحت مراقبت پزشکی قرار بگیرد:

  • درد در ناحیه قفسه سینه و قلب، همراه با احساس سنگینی، فشار و تنگی در این ناحیه
  • نفس تنگی همراه با درد در ناحیه قفسه سینه
  • در صورت بروز علائم حملات قلبی

درمان خانگی درد قفسه سینه

در هنگام بروز دردهای قلبی، کارهای مختلفی را می توان برای تسکین آن در منزل انجام داد و باعث پیشگیری از بروز مجدد آن شد.

‼ توجه!! درمان های خانگی که در ادامه معرفی می‌شوند را تنها در صورتی می‌توان به کاربرد که، درد قفسه سینه توسط پزشک بررسی شده باشد و مشخص شده باشد که درد در نتیجه عوامل جدی مانند حملات قلبی نیست. علاوه بر این راه های درمانی ذیل برای افراد مبتلا به آنژین قلبی توصیه نمی‌شود و این افراد باید طبق دستورات پزشک عمل نمایند.

✅ درمان درد قفسه سینه ناشی از معده با بادام

بادام

خوردن چند دانه بادام یا نوشیدن یک لیوان شیر بادام در صورتی که ریفلاکس اسید معده عامل دردهای سینه باشد، بسیار مؤثر است. در مورد این امر هیچ دلیل علمی وجود ندارد، ولی شواهد تجربی بسیاری برای نشان دادن تأثیر آن در تخفیف دردهای سینه وجود دارد.

نکته ای که همواره باید به خاطر داشت میزان چربی بالا در بادام است، که خود می‌تواند موجب ریفلاکس اسید معده شود. از این رو در واقعیت ممکن است بادام باعث تشدید درد هم شود.

علی رقم این موارد نیز برخی تحقیقات در این زمینه حاکی از آن است که مصرف بادام می‌تواند باعث پیشگیری از بیماری های قلبی شود. اگرچه مصرف بادام باعث توقف سریع درد نمی‌شود، اما می‌توان گفت که مصرف آن تأثیر بسزایی بر سلامت کلی قلب دارد.

✅ درمان گرفتگی عضلات سینه با کیسه یخ

یکی از دلایل اصلی دردهای قفسه سینه، گرفتگی عضلات این ناحیه است. که با کیسه یخ می توان تا حدودی آن را درمان کرد.

علت گرفتگی عضلات سینه

دردهای قفسه سینه ناشی از گرفتگی عضلات، می‌تواند به دلیل ورزش، فعالیت و آسیب به این ناحیه باشد. سرد کردن این ناحیه توسط کیسه یخ در مورد هرکدام از موارد بالا، روشی بسیار مؤثر برای کاهش ورم و درد است.

✅ درمان درد قفسه سینه با نوشیدنی های داغ

نوشیدنی داغ

نوشیدنی های داغ علاوه بر کمک به هضم غذا، می‌توانند باعث تخفیف دردهای ناشی از نفخ و ورم معده شوند.

✅ درمان درد قفسه سینه ناشی از معده با جوش شیرین

افزودن جوش شیرین به آب گرم یا سرد یکی دیگر از راه های تخفیف درد قفسه سینه است. محلول قلیایی جوش شیرین باعث کاهش اسید معده می‌شود. از این رو در صورتی که درد ناشی از اسیدی بودن معده باشد، این محلول قلیایی بسیار مؤثر است.

توجه: بر اساس مطالعات انجام شده، علی رقم تأثیر مثبت جوش شیرین بر سوزش معده، این ماده برای سلامت کلی قلب بسیار مضر است.

✅ درمان گرفتگی قفسه سینه با سیر

سیر علاج دردهای قفسه سینه است. شما می‌توانید میخک و دو حبه سیر خرد شده را با یک لیوان شیر گرم مخلوط کرده و مصرف نمایید. تحقیقات نشان می دهند سیر در درمان بیماری های قلبی و کاهش رسوب در داخل عروق نقش موثری دارد.

✅ درمان درد قفسه سینه با آسپیرین

برخی افراد ممکن است برای تسکین دردهای قفسه سینه، آسپرین مصرف می‌کنند. اما باید توجه داشت مصرف آسپرین تنها در مورد دردهای بسیار خفیف می‌تواند مؤثر باشد. همچنین بر اساس تحقیقات، مصرف مداوم آسپرین در دوز پایین می‌تواند مانع حملات قلبی شود.

✅ درمان درد قفسه سینه ناشی از معده با زنجبیلزنجبیل

زنجبیل به دلیل داشتن خواص ضد التهابی بسیار مفید است. علاوه بر این بر اساس تحقیقات، زنجبیل باعث تسکین ناراحتی های معده و جلوگیری از استفراغ می‌شود. بنابراین می‌توان درمان درد قفسه سینه ناشی از معده را با زنجبیل تسکین کرد.

✅ درمان درد قفسه سینه با زردچوبه

زردچوبه نیز همانند زنجبیل به دلیل داشتن خواص ضد التهابی باعث تسکین دردهای قفسه سینه می‌شود. نوشیدن یک فنجان شیر گرم به همراه یک قاشق چای‌خوری زردچوبه قبل از خواب موجب تخفیف درد در ناحیه قفسه سینه می‌شود.

مصرف مداوم ترکیب شیر و زردچوبه در دراز مدت باعث جلوگیری از بیماری های قلبی می‌گردد. علاوه بر این ادویه جات سبب کاهش میزان کلسترول بالا نیز می‌شوند.

👈 مطلب مرتبط: تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی، یکی از ساده‌ترین راه‌های کاهش کلسترول و پیشگیری از بیماری‌های قلبی است. برای کاهش فوری کلسترول خود برروی لینک زیر کلیک کنید.

کاهش کلسترول

✅ درمان خانگی درد قفسه سینه با دراز کشیدن

دراز کشیدن در هنگام درد در قفسه سینه و بالا آوردن سر توسط بالش می‌تواند موجب تخفیف درد شود. بر خلاف این مورد، در صورتی که درد ناشی از ریفلاکس معده باشد، ایستادن باعث تسکین درد می‌گردد.

درمان خانگی درد قفسه سینه

قلب درد معمولا به خودی خود خوب می‌شود و نیاز به اقدام خاصی نیست. با این وجود راهکارهای زیر می‌تواند مفید باشد:

استراحت کردن

استراحت، تنفس آرام و تغییر وضعیت از حالت خم یا قوز به صاف می توانند موثر باشند.

داروهای ضد التهاب

برای تسکین درد قلبی ، می‌توانید از داروهای ضد التهابی که بدون نسخه هم می‌توان تهیه کرد مصرف کنید.

تنفس عمیق

گاهی تنفس عمیق می تواند تیر کشیدن قلب را کمتر کند و درد آن را تسکین دهد. توصیه می‌کنیم تنفس آرام تا وقتی که تیر کشیدن قلب برطرف شود، ادامه دهید.

سایر راهکارهای موثر در درمان درد قفسه سینه

  • تخم شنبلیله زیرا به تنظیم کلسترول و بهبود فشار خون کمک می کند.
  • نوشیدن شیر با سیر ممکن است در رفع مشکل تیر کشیدن قلب به شما کمک کند.
  • شیر بادام ممکن است به شما در خنثی کردن اسید موجود در مری کمک کند تا در نتیجه قلب درد کمتری داشته باشید.
  • سرکه سیب برای کمک به رفلاکس اسید ، که می تواند باعث درد قفسه سینه شود، موثر است.
  • زردچوبه با شیر چرا که زردچوبه دارای خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی است.
  • آب آلوئه ورا ممکن است به تثبیت ریتم قلب کمک کرده و تیرکشیدگی و درد قلب را کاهش دهد.
  • محدود کردن مصرف الکل و ترک سیگار بسیار کمک کننده خواهد بود.
  • خوردن یک رژیم غذایی سالم را جدی بگیرید.
چرا گاهی یهو دچار تپش قلب شدید می شویم؟ 
https://dryazdankhah.com/2118

دکتر سعید یزدان خواه متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

برای پرسش از دکتر برروی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

[wp_ulike]

.برای ارتقاء کیفیت مطالب امتیاز دهید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر نسرین یکشنبه ۳۱ فروردین ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 200 مشاهده پرسش
    با سلام خانمی هستم ۲۹ساله دو روزی هست درد در ناحیه وسط قفسه سینه تا سر دل دارم انگار حالت غذا گیر کرده درد می‌کند و بعضی اوقات احساس تهوع گواهی درد در قسمت دل دارم دیگه هیچ علامت دیگه ای نیست باید چکار کنم دلیلش چی میتونه باشه
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۳۱ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      درد شما منشا گوارشی دارد و به طور اخص احتمالاً دچار اسپاسم مری و یا ریفلاکس مری می باشید پیشنهاد می کنم که از داروی پنتوپرازول ۴۰ میلی گرم هر صبح نیم ساعت قبل از صبحانه استفاده بفرمایید و در صورت عدم پاسخ مناسب با یکی از همکاران محترم متخصص بیماری های گوارشی مشورت بفرمایید

  • تصویر کاربر Niloo شنبه ۶ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 202 مشاهده پرسش
    سلام خیلی خیلی ممنونم لطف کردین یعنی جای نگرانی نیس؟سنگینی قفسه سینه یکم نگرانم میکنه پروپرانول 10 هم می‌توانم بخورم؟ تا زمان کنکور باید بخورم؟ نحوه مصرف چه طور باید باشه هر روز یا هر موقع که احساس درد و سوزش کردم می‌تونم بخورم؟ ضربان تندم طبیعیه؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۶ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام و عرض ادب نگران نباشید روزانه دو بار از پروپرانولول ۱۰ میلی گرمی استفاده بکنید

  • تصویر کاربر علیخان دوشنبه ۲۵ فروردین ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 190 مشاهده پرسش
    سلام خداقوت اقای دکتر من تقریبا نزدیک 2ماه است دردبه قفسه سینه وگاهی هم به پشت شانه هام پیدا شده به دکتر عمومی مراجعه کردم گفتن مال عصاب است دارو دادن اصلا دردم کم نشده همین جوری گاهی پشت شانه هام گاهی هم سینه ام کم کم گلوه درد هم دارم لطفا به راهنمای شما نیازمندم ممنون ازلطف تون
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۲۵ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      در صورتی که سن بالای پنجاه سال دارید و یا هر یک از ریسک فاکتورهای گرفتگی عروق قلبی نظیر فشار خون بالا، دیابت، چربی خون بالا، سابقه خانوادگی ابتلا به بیماریهای قلبی و استعمال دخانیات دارید و بویژه اگر درد با فعالیت تشدید می‌شود نیاز به بررسی بیشتری از نظر گرفتگی عروق قلبی دارید

  • تصویر کاربر نسیم دوشنبه ۲۵ فروردین ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 188 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید.من حدود یک ماه پیش قفسه سینم و کتفم درد گرفت گاهی قفسه سینه سمت چپ و گاهی هم سمت راست هست.پشت شونه هامم درد میکنه و البته سوزش داره.در همون زمان هم از مواد شوینده زیاداستفاده کردم و استرس کرونا هم داشته و دارم.اگه میشه راهنماییم کنیم چون در این شرایط نمیخوام مراکز درمانی مراجعه کنم.باید بگم که شب ها درد قفسه سینم بیشتر میشه.ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۲۵ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      متاسفانه اطلاعات ارائه شده برای پاسخگویی دقیق کافی نیست ولی با همین مقدار اطلاعات نیز توصیه می کنم که از داروی پنتوپرازول ۴۰ میلی گرم روزانه نیم ساعت قبل از صبحانه استفاده کنید و در صورت عدم پاسخ مناسب جهت ویزیت به یکی از همکاران محترم مراجعه بفرمایید

  • تصویر کاربر Nika دوشنبه ۲۵ فروردین ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 204 مشاهده پرسش
    سلام من حدود چن هفته س پروپرانول رو قطع کردم چون استرس داشتم یهویی که قطع کردم احساس سنگینی سینه هر چن روز یه بار میکنم میتونه از عوارض دارو باشه ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۲۵ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      خیر ولی می‌تواند به علت استرس و اضطراب باشد

  • تصویر کاربر فرخنده دوشنبه ۲۵ فروردین ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 224 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید خدمت دکتر عزیز.. مادر بنده چند سالی هست ناراحتی قلبی داره و دکترسال قبل واسش قرص کاردیلول و اس اس ا و روپیکسون 40 تجویز کرد اما مادر من خیلی اهمیت نمیداد و داروها شو مصرف نکرد و الان بعداز گذشت 1 سال یک شب درد بدی در قفسه سینه احساس کرد و بردمش بیمارستان فشارخونشم روی 17 بود.. حالا واسش کنکور 5 تجویز کردند والان 20 روزه مصرف میکنه ولی هنوزم درد قفسه سینه داره و هرزگاهی تنگی نفس.. خواستم راهنمایی کنید چکار کنیم چون از ترس کرونا دکترهم مراجعه نکردیم.. ببخشید وقتتونو گرفتم ولی التماستون میکنم راهنمایی کنید خیلی ناراحتم مرسی.. اجرتون با اقا سید الشهدا
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۲۵ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      با توجه به توضیحات ارائه شده ایشان نیاز به ویزیت توسط یکی از همکاران محترم قلب در اسرع وقت دارند و ممکن است مشکل ایشان جدی باشد و نیاز به اقدامات اورژانسی داشته باشند

  • تصویر کاربر زهرا دوشنبه ۲۵ فروردین ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 188 مشاهده پرسش
    سلام دکتر
    من تقریبا یک هفته هیت درد و سوزش خاصی در سمت راست سینه من بوجود اماده و سرفه هم دارم و همچنین نفخ معده مدت های قبل سیگاری بودم اما خیلی وقته ترک کردم این مدت هام بخاطر کرونا مصرف الکل و وایتکس داشتم میخواستم بدونم مشکللم چیه ممنون میشم راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۲۵ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      لطفاً یک عکس قفسه سینه بگیرید

  • تصویر کاربر حسین شنبه ۱۶ فروردین ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 403 مشاهده پرسش
    باسلام.
    شام دیر میخوریم مقداری شکمم ورم داره و درد خفیف به همراه کمی سوزش در ناحیه نوک سینه چپ احساس میشه و به پشت و بازو میزند.
    ممنون ازشما
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۱۶ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      درد شما منشاء قلبی ندارد

  • تصویر کاربر رضا سه شنبه ۱۲ فروردین ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 496 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض ادب
    آقای دکتر به دلیل مشکل فشار خون بالا و گشادی دریچه های قلبم به مدت دو ماه هستش که داروی کونکور۲/۵ و تریامترون اچ روزی یک عدد مصرف میکنم مدتی است که گاهی دچار تاری دید میشوم و سه روز دارو استفاده نکردم و این تاری برطرف شد ولی امروز صبح برای چند ساعت درد زیادی در قفسه سینه و پشتم داشتم و قرص کونکور را استفاده کردم و خوب شدم
    لطفا بفرمایید که من این داروها رو استفاده کنم یا داروی جایگزین باید مصرف کنم
    متشکرم از لطف شما
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۱۲ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      لطفاً کانکور را با متورال ۲۵ میلی گرم صبح و ۲۵ میلی گرم شب جایگزین بفرمایید و همچنین جهت ارزیابی درد قفسه سینه توسط یکی از همکاران محترم و متخصص بیماریهای قلب و عروق ویزیت شوید

  • تصویر کاربر احسان یکشنبه ۳ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 196 مشاهده پرسش
    سلام
    من یه دو روزه دچار تنگی نفس و درد قفسه سینه شدم
    لازم به ذکر است که بیماری تنگی نفس خفیف هم از قبل دارم
    وقلیون هم میکشم
    البته الان نمیکشم به خاطر این کرونا
    میخوام بدونم مشکل چی هستش
    مرسی
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۳ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب

      نشانه های ذکر شده برای پاسخگویی کافی نیست، شاید نیاز به اسپری تنفسی داشته باشید، با یک متخصص ریه مشورت نمایید.

درحال دریافت اطلاعات