سی تی آنژیو قلب چگونه انجام می شود؟

سی تی آنژیو گرافی چیست؟

سی تی آنژیو عروق کرونر از اسکن توموگرافی کامپیوتری، جهت تصویر برداری از شریان های کرونری قلب در حال تپیدن، استفاده می کند.
این شریان ها، خون مورد نیاز عضله قلب را به آن می رسانند و بیماری این عروق (آترواسکلروز یا تصلب شرایین) عامل بسیاری از حملات قلبی می باشد.

مواد حاجب به درون ورید (معمولا بازو) تزریق می شوند. مواد حاجب غلظت خون در عروق را افزایش می دهند و ساختارهای درونی و بیرونی عروق خونی را در عکس برداری آنژیوگرام قابل مشاهده می کنند.

ممکن است داروهایی نیز جهت کاهش جریان خون و ضربان قلب به بیمار داده شود تا تصاویر واضح تر بوده و آسان تر تفسیر شوند. این دارو ها می توانند هم به صورت قرص داده شده و هم از طریق یک کانولای وریدی (یک لوله پلاستیکی باریک) به درون بازو تزریق شوند.

کی سی تی آنژیوگرافی انجام دهیم؟

چرا پزشک از بیمار می خواهد تا سی تی آنژیو عروق کرونر یا CTCA را انجام دهد؟

هنگامی که بیمار با علائم گرفتگی عروق به پزشک مراجعه می کند، پزشک برای اطمینان از ابتلا یا عدم ابتلا بیمار به تنگی عروق کرونری که می تواند عامل ایجاد علائم او باشد، انجام این آزمایش را از او درخواست کند.

علائم رایج گرفتگی عروق کرونر :

  • اضطراب شدید
  • درد قفسه سینه
  • سرفه کردن
  • احساس غش
  • تیر کشیدن قلب
  • استفراغ

آمادگی برای سی تی آنژیوگرافی

در این بخش به پاسخ این سوال می پردازیم که چگونه باید برای انجام آزمایش سی تی آنژیو آماده شد؟

تصویر های توموگرافی کامپیوتری (CT) در صورتی که ضربان قلب بیمار آرام باشد وضوح بهتری خواهند داشت. از این رو ممکن است قبل از انجام آزمایش جهت کاهش ضربان قلب بیمار به او دارو داده شود.

توصیه می شود که بیمار قبل از انجام این آزمایش از مصرف هرگونه چای (از جمله چای گیاهان دارویی)، قهوه، نوشابه، شکلات یا دیگر مواد محرک خودداری کند، زیرا این مواد حاوی کافئین هستند و می توانند ضربان قلب را افزایش دهند.

✅ ناشتا بودن قبل از آزمایش ضروری نیست اما پر بودن شکم بیمار توصیه نمی شود، زیرا پر بودن شکم و دادن ماده حاجب به بیمار می تواند سبب ایجاد حالت تهوع در بیمار شود.

✅ در صورتی که فرد به آسم، دیابت، هر گونه مشکل کلیوی و ضربان غیر عادی قلب ابتلا دارد یا سابقه حساسیت به مواد حاجب استفاده شده در فرایند رادیولوژی را دارد، ضروری است که کارکنان مرکز رادیولوژی را از این موضوع با خبر کند.

✅ در صورتی که فرد به هر کدام از وضعیت های گفته شده مبتلا باشد، احتمال دارد که انجام این آزمایش برای او ممکن نباشد. ممکن است پس از اینکه بیمار به مرکز درمانی رسید نیاز به ساعت ها آماده سازی قبل از انجام این آزمایش داشته باشد.

در صورتی که فرد برای بیماری دیابت خود داروی متفورمین مصرف می کند، بسته به عادی بودن یا نبودن عملکرد کلیه خود ممکن است نیاز باشد تا جهت انجام این آزمایش، مصرف دارو را قطع کند. فرد باید نتیجه آزمایش اخیر عملکرد کلیوی را با خود به همراه آورد تا این مورد بتواند بررسی شود.

✅ بسیاری از بیماران در هنگام آزمایش فردی دیگر را با خود به همراه می آورند تا بتواند آنها را به خانه برساند. با این وجود، ممکن است بیمار مجبور شود تا هنگام رفع شدن اثرات داروی کاهنده ضربان قلب در مرکز درمانی بماند. پس از آن نیز ممکن است فرد بیمار هنگام رانندگی یا راه رفتن مقداری احساس سبکی در سر داشته باشد.

در حین آزمایش سی تی آنژیو چه اتفاقی می افتد؟

مراحل سی تی آنژیو : آماده سازی، تصویربرداری و بهبودی (ریکاوری) نام دارند.

آماده سازی برای سی تی آنژیو

قبل از سی تی آنژیوگرافی ، از بیمار درباره سابقه پزشکی او (مشکلات یا علائمی که سبب شده اند پزشک عمومی یا متخصص، بیمار را برای انجام این تست ارجاع دهند) سوال پرسیده خواهد شد.

✅ ضربان قلب بیمار به وسیله یک دستگاه نوار قلب (الکتروکاردیوگرام) بررسی خواهد شد. حدودا ۴ قطعه الکترود بر روی پوست قفسه سینه فرد قرار داده می شود تا سیم ها بتوانند به این قطعات وصل شوند.

✅ پزشک متخصصی (رادیولوژیست یا متخصص قلب) که بر انجام فرایند آزمایش نظارت دارد نوار قلب بیمار را بررسی خواهد کرد. در صورتی که ضربان قلب بیمار عادی باشد، یک کانولای داخل رگی به یکی از ورید ها که معمولا جلوی چین آرنج است وارد خواهد شد.

✅ بسته به نوع دستگاه تصویربرداری CT که استفاده می شود، در صورتی که ضربان فرد بالای ۶۰ بار در دقیقه باشد ممکن است دارویی خوراکی یا درون رگی به نام بتا بلاکر جهت کاهش ضربان قلب به بیمار بدهند. کاهش ضربان قلب سبب واضح تر شدن تصاویر و آسان تر شدن تفسیر آنها می شود.

✅ فشار خون و ضربان بیمار بررسی خواهند شد و هنگامی که ضربان قلب او به حد لازم (ریتم عادی) رسید، بیمار به محل آماده سازی در اتاق تصویر برداری CT برده خواهد شد.

✅ چندین دقیقه قبل از انجام آزمایش، به وسیله یک اسپری مشابه با اسپری هایی که افراد مبتلا به آسم استفاده می کنند مقداری نیتروگلیسرین به پشت حلق فرد اسپری می شود. این کار جهت متسع کردن عروق کرونری جهت کمک به آزمایش استفاده خواهد شد.

در صورتی که فرد جهت درمان یا جلوگیری از آنژین صدری (درد قفسه سینه که به عضله قلب مربوط است) به طور معمول قرص یا برچسب نیتروگلیسرین استفاده نمی کند، این کار می تواند سبب سردرد یا احساس خفیف سبکی سر در او شود.

سی تی آنژیوگرافی

تصویر برداری سی تی آنژیوگرافی

پس از گذراندن گام های آمادگی، بیمار وارد مراحل سی تی آنژیو گرافی می شود.

✅ بیمار بر روی یک تخت دراز می کشد تا تصاویر به وسیله دستگاه تصویر برداری گرفته شوند. دستگاه سی تی اسکن، دستگاهی بزرگ و مربعی شکل است که یک سوراخ دایره وار را در خود جای داده است. گاهی اوقات این دستگاه به شکل یک دونات (یک نوع شیرینی) است.

تخت در هنگام تصویر برداری از قلب به داخل و بیرون سوراخ حرکت می کند. ضروری است که بیمار در حین عکس برداری حرکت نکند زیرا این کار بر روی کیفیت تصاویر تاثیر خواهد گذاشت.

✅ در برخی مراکز رادیولوژی، یک دوز آزمایشی از ماده حاجب به بیمار داده می شود تا زمان جا به جایی این ماده از بازو (جایی که تزریق شده است) تا به قلب اندازه گیری شود. این کار زمان دقیق شروع آزمایش را معین می کند. این کار می تواند توسط برخی دستگاه های سی تی اسکن درست قبل از شروع آزمایش اصلی انجام شود.

✅ درحالی که مریض بر روی تخت دراز کشیده است، ماده حاجب ید دار به وسیله یک دستگاه تزریق فشاری از طریق کانولا به ورید او تزریق می شود. این ماده گاهی به عنوان رنگ دهنده اشعه ایکس تصور می شود اما مایعی بی رنگ و شفاف است.

✅ هنگامی که ماده حاجب از طریق ورید ها به قلب می رسد تصویر برداری آغاز می شود. بیمار چرخش دستگاه سی تی اسکن را به دور خود احساس خواهد کرد. در هنگام تصویری برداری تخت به داخل و بیرون دستگاه حرکت می کند. در برخی دستگاه ها ممکن است تخت ثابت بوده یا مقدار کمی حرکت نماید.

✅ هر باری که تصویر برداری صورت می گیرد از بیمار خواسته می شود تا برای ۱۰ تا ۱۲ ثانیه نفس خود را حبس کند و حرکتی نکند، علت حبس نفس، تار شدن عکس ها در صورت حرکت کردن قفسه سینه است.

✅ دستگاه های اسکن یک سری عکس (برش مقطعی) از بالا تا پایین قلب می گیرند. همزمان با گرفته شدن این عکس ها نوار قلب بیمار نیز ثبت می شود.

دستگاه تصویر برداری از ثبت شدن پالس های الکتریکی توسط دستگاه نوار قلب بهره می برد و هر بار که قلب تپش می کند عکسی از قلب می گیرد.

✅ دستگاه سی تی اسکن با نوار قلب هماهنگ است و در بازه یا بازه هایی که قلب کمترین حرکت را دارد عکس هایی بدون حرکت از عروق کرونری قلب می گیرد و به همین ترتیب عکس ها به جای اینکه تار شوند شفاف به نظر می آیند.

سی تی آنژیوگرافی چه اطلاعاتی میدهد؟

✅ علائم و تنگی یا انسداد عروق کرونری که می توانند عامل حمله های قلبی باشند می توانند در این آزمایش تایید شوند. اطلاعات دیگری نیز در ارتباط با:

  • تغییرات عضله قلب
  • فضای داخلی چهار حفره قلب
  • دریچه ها
  • لایه های احاطه کننده قلب (پری کاردیوم)
  • شرایط قفسه سینه که خارج از محدوده قلب است

می تواند بدست آید.

ترخیص از سی تی آنژیو

هنگامی که تمامی عکس ها گرفته شدند (حدودا ۲۰ دقیقه بعد) قبل از اینکه فرد مرخص شود، جهت تحت نظر بودن و برداشتن کانولای وریدی از دست او به محل ریکاوری برده می شود.

در صورتی که جهت کاهش ضربان قلب به بیمار دارو داده شود، ممکن است از او خواسته شود تا رفع شدن اثرات این دارو منتظر بماند.

عوارض سی تی آنژیو چیست؟

✅ در صورتی که جهت کاهش ضربان قلب به بیمار دارو داده شود، معمولا او تا هنگام برطرف شدن هر گونه احساس سبکی در سر که معمولا تا نیم ساعت طول می کشد تحت نظر قرار می گیرد. البته این زمان می تواند بیش از نیم ساعت نیز به طول انجامد.

✅ اگر فرد در اثر مصرف نیتروگلیسرین دچار سردرد شود، این درد نسبتا سریع و ظرف مدت ۲۰ دقیقه و حتی کمتر از آن تسکین می یابد. همچنین ممکن است فرد نسبت به ماده حاجب حساسیت نشان دهد.

✅ این حساسیت می تواند از اثرات خفیف مانند عطسه، خارش، راش و کهیر تا واکنش های شدید را در بر گیرد. واکنش های شدید به ندرت اتفاق می افتند اما می توانند به سختی در تنفس، افت فشار خون و تورم بافت نرم صورت و گلو منجر شوند.

آیا سی تی آنژیو عواقبی در پی دارد؟

هنگامی که این وضعیت در راه های هوایی اتفاق می افتد می تواند تهدید کننده زندگی فرد باشد. چنین واکنش هایی بسیار نادر هستند اما این واکنش ها باید به سرعت توسط کادر پزشکی که برای چنین شرایط اورژانسی آموزش دیده اند درمان شوند.

در صورتی که فرد سابقه واکنش حساسیتی به ماده حاجب را داشته یا یک زمینه ای قوی در ارتباط با حساسیت به موارد دیگر داشته باشد باید قبل از انجام آزمایش، کادر پزشکی مرکز رادیولوژی را از آن مطلع سازد.

دوز تشعشعات در این فرایند حدودا ۲ تا ۲۱.۵ میلی سیورت (یک معیار اندازه گیری دوز تشعشعات) است.

تصویر برداری سی تی آنژیو چقدر طول می کشد؟

تمام فرایند از جمله آماده سازی، تصویر برداری و بهبود مخصوصا اگر به فرد بتا بلاکر داده شود، می تواند حداکثر ۳ تا ۴ ساعت به طول انجامد. تصویر برداری به تنهایی حدودا ۲۰ دقیقه طول می کشد.آنژیوگرافی قلب

خطرات سی تی آنژیو

خطرات اصلی آزمایش سی تی آنژیو عبارتند از:

ماده حاجب ید دار

✅ پارگی رگ ناشی از کانولا که به ندرت اتفاق می افتد.

✅ تزریق سریع ماده حاجب متوسط به بافت های اطراف می تواند سبب پارگی دیواره ورید های کوچک شود.

✅ تزریق شدن هوا به درون ورید که امروزه با تدابیر ایمنی دستگاه های تزریق کننده پیشرفته این اتفاق رخ نمی دهد.

✅ واکنش حساسیتی به ماده حاجب که می تواند شامل عطسه، خارش، راش و کهیر شود. این مورد نیز در درصد کمی از بیماران اتفاق می افتد.

این موارد معمولا در عرض چند دقیقه پس از تزریق اتفاق می افتند. واکنش های شدید تر به ندرت اتفاق افتاده و شامل افت فشار خون و تورم بافت های نرم می شوند که می توانند زندگی فرد را تهدید کنند. این واکنش ها نیازمند درمان فوری هستند. در صورت رخ دادن واکنش های شدید، کادر پزشکی در مرکز رادیولوژی (جایی که از بیمار آزمایش گرفته می شود) برای درمان آنها آموزش دیده اند.

بیماران مبتلا به نقص کلیوی ممکن است پس از مصرف ماده حاجب ید دار، بدتر شدن عملکرد کلیه را تجربه کنند. این وضعیت معمولا پس از گذشت چند روز بهبود می یابد. در صورتی که نقص کلیوی شدید باشد، تا زمانی که اطلاعاتی که از تصویر برداری که به این روش بدست می آیند مهم تر از خطر افزایش زوال عملکرد کلیوی نباشند این آزمایش انجام نخواهد شد.

✅ دارو های بتا بلاکر می توانند در افراد مبتلا به آسم سبب برونکو اسپاسم (تنگ شدن راه های هوایی بزرگ) شوند. این دارو ها به افرادی که باید جهت حفظ کارکرد طبیعی قلب، ضربان قلبشان بالا باشد داده نخواهند شد.

نیتروگلیسرین می تواند سبب ایجاد سر درد و افت فشار خون شود.

✅ بیماران مبتلا به دیابت که داروی مت فورمین مصرف می کنند بسته به عادی بودن یا نبودن عملکرد کلیوی شان ممکن است مجبور به قطع مصرف آن باشند. در صورتی که بیمار مت فورمین مصرف می کند باید نتایج تست اخیر عملکرد کلیوی خود را جهت بررسی با خود به همراه آورد.

سی تی آنژیوگرافی در بارداری

✅ این آزمایش به دلیل قرار گرفتن جنین در معرض تشعشعات برای خانم های باردار انجام نمی شود.

✅ در بیمارانی که به فرزندان خود شیر می دهند، ماده حاجب می تواند وارد شیر شود اما به اندازه ای نیست که کودک را تحت تاثیر قرار دهد.

مزایای سی تی آنژیو

این روش برای بیمارانی که مشکل بهبودی در محل زخم دارند توصیه می شود، اما به هر صورت به عنوان روشی نسبتا نوپا هنوز به تکامل روش معمول آنژیوگرافی نرسیده است.

مزیت آزمایش این است که حتی در صورتی که آترواسکلروز (یک بیماری که سبب انسداد جریان خون در عروق می شود) سبب انسداد جریان خون نشود، این تست قادر به نشان دادن وسعت و محل آن در شریان های کرونری می باشد.

برای آشنایی با آنژیوگرافی عروق قلب از طریق دست کلیک کنید : آنژیوگرافی قلب

تفسیر سی تی آنژیوگرافی قلب

اطلاعات منتشر شده بیان دارند که اگر آزمایش صورت گرفت و هیچگونه بیماری عروق کرونری تشخیص داده نشد، پزشک می تواند از این اطلاعات استفاده کرده و علائم بیمار را درمان کند.

هنگامی که عروق کرونری ناهنجاری هایی را نشان می دهند، پزشک درمان بیمار را بر اساس اطلاعات نشان داده شده از ناهنجاری ها تغییر می دهد.

سی تی آنژیو آزمایشی نسبتا جدید است و روش های انجام آن به دلیل توسعه سریع تجهیزات جدید در حال تکامل هستند. هنوز هم در ارتباط با مزایای این آزمایش بین پزشکان متخصص (متخصصان قلب و رادیولوژیست ها) اختلاف نظر وجود دارد.

دکتر سعید یزدانخواه متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

[wp_ulike]

.برای ارتقاء کیفیت مطالب امتیاز دهید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر علیرضا سه شنبه ۷ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 409 مشاهده پرسش
    سلام دکترجان من مدت ۱۰سال دیابت دارم ومتفرمین ۵۰۰روزی ۳تامصرف میکنم وفشارخون درشرایط عادی ۲۰میباشد چند ماه قبل درد درپشت وکتف داشتم ولی حالا ندارم دکتربرام آنژیو ct نوشته واکو هم دادم .مدت ۲۰سال هم سیگارمیکشم.سنم ۴۸سال است.
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۷ دی ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب حتماً سی تی آنژیوگرافی را انجام دهید و مصرف سیگار را ترک بفرمایید. داروهای فشارخون شما نیاز به بازنگری دارند
  • تصویر کاربر مهبد چهارشنبه ۲۴ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 184 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض ادب و احترام
    مادرم برای عمل چشم نیاز به تایید پزشک دارند میخوا هم ببینم نیاز به آنژیو دارند یا خیر جواب سیتی رو ضمیمه فرستادم
    با سپاس فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۲۴ آذر ۰( 2 سال پیش)
      پاسخ شما در سوال قبلی داده شد
  • تصویر کاربر مهبد چهارشنبه ۲۴ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 195 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض ادب و احترام
    مادرم برای عمل چشم نیاز به تایید پزشک دارند میخوا هم ببینم نیاز به آنژیو دارند یا خیر جواب سیتی رو ضمیمه فرستادم
    با سپاس فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۲۴ آذر ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب در تعدادی از عروق تنگی شدید وجود دارد ولی معیار انجام جراحی چشم علاوه بر این اطلاعات وضعیت بالینی ایشان نیز می باشد
  • تصویر کاربر ابوذر پنجشنبه ۱۱ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 199 مشاهده پرسش
    با سلام دکتر مادرم پنج روزه فشارش اومده بالا سکته کرده سمت چپ مغزش..کلیه هاش کراتینش بالاست و هوشیاریش هم رو ۷ هست میتونه آنژیو گرافی کنه؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۱۰ آذر ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب در صورت شک خونریزی مغزی با منشاء آنوریسم های مغزی ضمن قبول ریسک تشدید نارسایی کلیه ناشی از مصرف ماده حاجب این کار را را انجام دهید. با توجه به توضیحات شما پزشک محترم معالج ایشان که از وضعیت بالینی نشان اطلاع دقیقی دارند میتوانند توصیه درستی به شما ارائه دهند
    2. تصویر کاربر ابوذر پنجشنبه ۱۱ آذر ۰( 2 سال پیش)
      آقای دکتر این سی تی اسکنشه
    3. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه پنجشنبه ۱۱ آذر ۰( 2 سال پیش)
      تصویری ارسال نشده است
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر علی یکشنبه ۷ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 187 مشاهده پرسش
    سلام من ۳۹ سال سنم هست و بدلیل نوع کارم که در منزل و پشت کامپیوتر هست تحرک بشدت کمی دارم یه چند سال هست تریاک بصورت وافور مصرف میکنم همیشه کلسترولم بالا از حد مجاز بوده و یه هشت کیلو اضافه وزن دارم.مدتی هست که درد قفسه سینه دارم ولی خفیف و درد ناحیه قلب اونم خیلی خفیف و سه بار هم طی چند ماه گذشته کتف چپ و دستم گرفته و تیر کشیده بعضی شبها که درد خفیف قلب احساس میکنم اسپرین میخورم و یجورایی حس میکنم شاید رگ قلبم گرفته باشه حالا سوالم از دکتر محترم اینه که بنظرتون سی تی انژیو بدم یا مستقیم انژیو ؟یا اینکه اصلا نیازی نمیبینید .چون یکم میترسم میخاستم مطمعن بشم .
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۷ آذر ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب توصیه می کنم که ابتدا جهت ویزیت و بررسی های اولیه به یکی از همکاران محترم متخصص بیماریهای قلب و عروق مراجعه فرمایید
  • تصویر کاربر حبیب جمعه ۷ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 189 مشاهده پرسش
    سلام وعرض ادب بعد از آنژیوگرافی وگذاشتن استند در قلب بعصی وقتها درد در قفسه سینه و پشت کمر دارم وشبها اصلآ خواب ندارم یک هفته هم بیشتر نگذشته از آنژیوگرافی. باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۷ آبان ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب تا مدت یکی دو هفته بعد از تعبیه استنت این دردها طبیعی است در صورت ادامه درد بعد از این مدت با پزشک محترم معالج خود مشورت بفرمایید
  • تصویر کاربر فریبرز چهارشنبه ۵ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 181 مشاهده پرسش
    سلام، وقت بخیر
    بعدازانجام آنژیوگرافی عروق قلب، چه مدت بعد جواب ان به ما داده خواهد شد،منظورم چند ساعت بعد میتونیم جواب آنژیوگرافی را به دکتر نشان دهیم؟ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۵ آبان ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب بلافاصله نتیجه قابل دسترسی است و اصولاً خود پزشک آن را انجام داده و از نتیجه آن آگاه است
  • تصویر کاربر قایدی چهارشنبه ۲۱ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 167 مشاهده پرسش
    با سلام جناب آقای دکتر من تا حالا بیست ساله که تریاک خوراکی مصرف میکنم شرم دارم میگم ولی طبیب محرمه. الان گرفتار افسرده شدن عذاب وجدان ترس از آبرو ریزی هر شب فشارم و تپش قلب سرگیجه دارم درد پشت و جلو سینه دارم رفتم اکو و تست ورزش دادم گفتن خوبی. فشار بیست چار ساعته هم خوب بود اینقدر ترس دارم فکر میکنم الان هست که بمیرم چون الان هم خوب نشده ام فشارم خیلی تپش قلبم خیلی بالا می‌ره این دکتر اون دکتر یکی میگه زیر زبانی بذار یکی لوزارتان .رفتم سی تی اسکن از قلبم کردم اونم پرسیدم گفتن باکی نیست خوبه.الان این درد این تنگی نفس این فشار بالا و هزار زهر مار به خاطر مصرف تریاک هست؟ آقای دکتر اینهمه آدم تریاک سالهاست مصرف می‌کنندکمتر کسی دیده ام که تو خیابون دچار حمله قلبی بشه در حالیکه آزمایشش نرماله .الان چشمم پر از اشک هست که تو چه مخمصه ای افتاده ام ..ممنونم پاسخ بفرمایید.
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۲۱ مهر ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب با توجه به توضیحات شما مشکل قلبی جدی مطرح نیست و مبتلا به حمله پانیک هستید لطفاً با یکی از همکاران محترم روانپزشک مشورت بفرمایید
  • تصویر کاربر انصاری چهارشنبه ۲۱ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 312 مشاهده پرسش
    با سلام طبیب مهربان.مرد ۴۷ساله با زمینه مشکلات افسردگی و استرس.مدتییت که درد شانه و جلو سمت چپ و یه مرتبه حمله قلبی با نشانه های تپش و فشار بالای۱۸و ضعف جسمانی برام پیش میاد.حمله به این صورته که در تمام شبانه روز بخصوص شبها گلوم خشک وسط سینه انگار که حلق تا معده خالی و شروع به انقباض وداع شدن ترس و تپش و بالا رفتن فشار میشه.زندگیم مختل کرده حتی آلپرازولام نیم نصف میخورم شبها از تپش قلب بیدار میشم.انگار که گلوم منقبض و با دست فشار میدن تنگی نفس حمله شروع میشه تست ورزش و اکو وهولتر به جز دو سه موردکه فشار ۹۰/۱۴۰ ثبت شده بود در کل همکاران شما نرمال بدون مصرف دارویی ولی به پیشنهاد دستیار قلب یه شب به دلیل همین حمله قلبی تنفسی در بیمارستان برام لوزارتان پنجاه نوشت که بعضاً میخورم چون بیشتر اوقات فشارم نرماله . آزمایشات نرمال .به دلیل ادامه حملات تنفسی قلبی که باعث تنگی نفس و فشار و درد روی سینه چپ و پشت شانه بودct angio کردم چیزی نبود .آقای دکتر این مشکلات روحی استرس هم شده یه بهانه برای غفلت از تشخیص صحیح.درسته استرس فیزیولوژی بدن دستکاری می‌کنه جسم به هم می‌ریزه اما نه به شکلی که بنده دارم که نتونم تنها برم بیرون .امشب پیاده روی کردم ده کیلومتر .وزنم کم و خستگی مزمن دارم تو پیاده روی فشار روی قفسه چپ طوری هست که با فشار انگشت بیشتر ولی انگار عضلاتش هست تاخود قلب .ولی اومدم خونه در راه تعادل نداشتم درد زیاد فشارم ۱۰۰/۱۶۵بود که asaو کاپتو پریل زیر زبانی پروپرانولول خوردم کنی بهترم.الان من که سی تی آنژیو نرمال دارم دلیل این مصیبت چیه عزیز جانم. آیا من به لحاظ قلبی تضمینی سالمم؟ برم دنبال متخصصین غددو اعصاب روان ؟یا نه مشکل ریوی یه حتی قلب نیاز به بررسی فیزیولوژی داره ؟در شرایط عادی ورزش می‌دوم کم نمیارم همین حمله ها نابودم کرده .آیا تیروید یا مشکل معده می‌تونه اینگونه جملاتی سبب بشن. The total calcium score (AJ-130 Method) is 1 due to calcification of the proximal
    portion of the LCX.
    Coronary Dominance: Rt. dominant.
    Rt. Coronary Artery (RCA): Normal origin with normal course and caliber with
    normal branching of acute marginal continuing into the PDA and PLVB .
    Lt. Main Coronary Artery (LMA): Normal origin and caliber with normal
    branching into the LAD, LCX and the intermediate artery.
    LAD: Normal origin, course and caliber with normal branching into the diagonal
    branches (D1 and D2). The D1 and D2 are small size vessels.
    LCX: Normal origin, but there is a small size extra luminal calcified plaque in the
    proximal portion of the LCX result non significant stenosis (less than 5% narrowing
    is detected).
    There is normal branching of the LCX into the obtuse marginal branches (OM1 and
    OM2) which are normal vessels


    Intermediate: The intermediate artery is normal and supplying the territory of the
    diagonal branches.
    No significant variation is seen.
    The Lt. atrium and Lt. ventricle are normal.
    Conclusion: Non significant stenosis of the proximal portion of the LCX is
    detected (less than 5% narrowing is detected).
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۲۱ مهر ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب گرفتگی مختصری در یکی از عروق دارید که نیاز به درمان دارویی دارد ولی توجیه کننده علائم شما نیست و در صورتی که اکوکاردیوگرافی نیز طبیعی گزارش شده است توصیه می‌کنم که ضمن مصرف پنتوپرازول و پروپرانولول با یکی از همکاران محترم روانپزشک نیز مشورت بفرمایید
  • تصویر کاربر نیما پنجشنبه ۸ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 187 مشاهده پرسش
    سلام‌خسته نباشین من ۳۰سال سنمه باشگاه بدنسازی ام میرم بخاطر شرایط مشکل قلب خانوادگی من سالی دوبار میرم تست و اکو دوماه پیشم تست و اکو انجام دادم تا اینکه چن روز پیش دوباره سمت دست چپم کتفم انگار میکشید و‌سوزن میشد انگار ناگفته نمانده من ی هوایی مشکل معده ام‌داشتم‌رفلاکس معده ام‌دارم حتی انگار حالت تنگی نفس بهم دست میده بعد از تست و اکو ک‌چن روز پیش دوباره انجام دادم دکتر گفت اکوت سالم وتستتم منفیه حالا نمیدونم‌بخاطر چی بهم گفت برو سیتی انژیو ک‌مطمئن تر بشیم ایا امکانش هست ک سیتی کنم اونم مشکلی نداشته باشه
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۷ مهر ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب بله به احتمال زیاد نتیجه سی تی آنژیوگرافی نیز طبیعی خواهد بود
    2. تصویر کاربر نیما چهارشنبه ۷ مهر ۰( 2 سال پیش)
      باشگاه بدنسازی میرم اشکالی داره دکتر جان البته از مادرزادی افتادگی دریچه پرولاپس دارم
    3. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه پنجشنبه ۸ مهر ۰( 2 سال پیش)
      در صورت طبیعی بودن سی تی آنژیوگرافی خیر مشکلی ندارد
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات