اهمیت ضربان قلب هدف در چیست؟

هدف ما از انجام ورزش، کاهش وزن و سالم نگه داشتن بدن است. حال دانستن ضربان قلب هدف و چگونگی عملکرد قلب، می تواند به شما در انجام بهتر این کار کمک کند. ما در این نوشتار به بررسی ضربان قلب هدف و ایستا می پردازیم.

برای کنترل کیفیت ورزش خود، فرد باید میزان ضربان قلب خود را در زمان ورزش بررسی کند. با توجه به سن و وضعیت جسمی فرد ضربان قلب هدف ورزش هر فرد بین ۵۰ تا ۸۵ % ضربان قلب حداکثر فرد است.

چرا به ضربان هدف نیاز داریم؟

اگر به دنبال کاهش وزن خود از طریق ورزش هستید، آنچه که اهمیت بسیاری دارد، این است که بتوانید شدت و سختی تمرینات خود را با توجه به سطحی که در آن قرار دارید، تنظیم کنید. شما می توانید با محاسبه ضربان قلب هدف ، این کار را انجام دهید.

میزان ضربان قلب شما در هنگام فعالیت چطور است و چگونه می‌توان آن را محاسبه کرد؟ نمودار ساده ی ما به شما کمک خواهد کرد تا متوجه چگونگی عملکرد قلب خود، در هنگام ورزش شوید.

همچنین این نمودار به شما کمک خواهد کرد تا زمان استراحت نرمال، بیشترین حد ضربان قلب متناسب با سن، شدت تمرینات و عوامل دیگری که بر میزان ضربان قلب تأثیر دارند، را پیدا کنید.

 توجه
مصرف برخی داروها بر میزان ضربان قلب تأثیرگذار است و ممکن است فرد دارای حداکثر ضربان قلب اندکی باشد. در صورت ابتلا به مشکلات قلبی و مصرف دارو، از پزشک خود بپرسید میزان طبیعی ضربان قلب شما چقدر باید باشد.

ضربان قلب ایستا

ضربان قلب ایستا، تعداد دفعات ضربان قلب در هر دقیقه در حالت استراحت است، بهترین زمان محاسبه آن در هنگام صبح، پیش از بیرون آمدن از رختخواب و نوشیدن چای یا قهوه است.

عوامل موثر بر ضربان قلب ایستا

۶۰ الی ۱۰۰ ضربان در دقیقه برای بیشتر انسان‌ها طبیعی است،

  • استرس
  • اضطراب
  • هورمون‌ها
  • برخی داروها
  • فعالیت‌های فیزیکی

ضربان قلب ایستا در افراد ورزشکار و افرادی که فعالیت زیادی دارند، ۴۰ بار در دقیقه می باشد. پایین بودن سطح ضربان قلب ایستا، بهتر است، زیرا ماهیچه‌های قلب به‌ قدر کافی قوی بوده و دارای شرایط مناسبی هستند، از این‌ رو نیازی نیست برای پمپاژ خون به‌ سختی فعالیت کنند.

ضربان قلب ایستای  بالاتر، می تواند نشانه فعالیت فیزیکی اندک، فشار خون بالا و اضافه‌ وزن باشد

ضربان قلب

ضربان قلب هدف

ضربان قلب هدف به شما برای رسیدن به هدف مورد نظر کمک می‌کند و باعث می‌شود تا بیشترین بهره را از هر حرکت ببرید. حتی اگر ورزشکار حرفه‌ای نباشید، دانستن ضربان قلب هدف به شما برای محاسبه سطح سلامت بسیار کمک می‌کند.

به زبان ساده، ضربان قلب هدف میزان ضربان قلب در دقیقه است که انتظار می رود قلب شما در حال فعالیت ورزشی داشته باشد.

در جدول پایین، نقطه ضربان قلب هدف برای سنین مختلف مشخص‌شده است. حداکثر ضربان قلب ۲۲۰ بار منهای سن شما است.

حالا برای تعیین ضربان قلب هدف طی ورزش باید درصدی از ماکزیمم ضربان قلب را در نظر بگیرید. این محدوده معمولا بین ۵۰ تا ۸۵ درصد است.  مثلا این مقدار برای فرد ۴۵ ساله با حداکثر ضربان قلب ۱۷۵ حدود ۸۷ تا ۱۴۸ ضربان در دقیقه می شود.

در مقابل ستون مربوط به هر سن، ضربان قلب هدف مربوط به آن سن آمده است. در این جدول اعداد به‌صورت میانگین به‌عنوان راهنمایی کلی آمده اند.

سننقطه ضربان قلب هدف ۵۰-۸۵%میانگین حداکثر ضربان قلب ۱۰۰%
۲۰ ساله۱۰۰-۱۷۰ بار در دقیقه bpm۲۰۰ bpm
۳۰ ساله۹۵-۱۶۲ bpm۱۹۰ bpm
۳۵ ساله۹۳-۱۵۷ bpm۱۸۵ bpm
۴۰ ساله۹۰-۱۵۳ bpm۱۸۰ bpm
۴۵ ساله۸۸-۱۴۹ bpm۱۷۵ bpm
۵۰ ساله۸۵-۱۴۵ bpm۱۷۰ bpm
۵۵ ساله۸۳-۱۴۰ bpm۱۶۵ bpm
۶۰ ساله۸۰-۱۳۶ bpm۱۶۰ bpm
۶۵ ساله۷۸-۱۳۲ bpm۱۵۵ bpm
۷۰ ساله۷۵-۱۲۸ bpm۱۵۰ bpm

ضربان قلب خودتان را پیدا کنید.

پس از مشخص کردن هدف اصلی‌تان، می‌توانید ضربان قلب را کنترل کنید. در هنگام فعالیت، ضربان قلب را به‌صورت مرتب کنترل کنید. در صورت استفاده از ابزارهای دیجیتال، کار بسیار آسان خواهد بود اما در صورت عدم دسترسی به آن، می‌توان به‌صورت دستی این عمل را انجام داد.

بهترین قسمت های بدن برای اندازه‌گیری ضربان قلب عبارتند از:

✅ مچ‌ دست‌

✅ جلو آرنج

✅ کنار گردن

✅ بالای پا

برای اندازه‌گیری دقیق ضربان قلب، دو انگشت اشاره را روی یکی از محل‌ های ذکر شده می‌ گذاریم و تعداد نبض‌ها را در ۶۰ ثانیه می‌ شماریم. شما همچنین می‌ توانید همین کار را در ۲۰ ثانیه انجام دهید و حاصل را در عدد ۳ ضرب کنید.

توصیه می‌شود از انگشت شست برای گرفتن نبض استفاده نکنید، زیرا شست، خود دارای نبض ضعیفی است.

 

دکتر سعید یزدانخواه متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی
برای پرسش از دکتر سعید یزدانخواه برروی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

[wp_ulike]

.برای ارتقاء کیفیت مطالب امتیاز دهید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر ریحانه پنجشنبه ۱۶ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 242 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من مشکل تپش قلب دارم پارسال چندین بار به فوق تخصص قلب مراجعه کردم هولتر بستم.اکو انجام دادم و نوار قلب گرفتن و گفتن قلبم مشکل نداره بعد یه چند روزی آلپرازولام خوردم خوب شدم بعدش باردار شدم قطعش کردم تو بارداری هم مشکل تپش رو داشتم اما به خاطر شرایط نمی تونستم قرص بخورم حالا الان دوماه از زایمانم میگذره و چندروزه خیلی اوضاع ضربان قلبمریخته به هم خیلی میترسم نمیدونم چه دکتری برم خواستم نظرتون رو بدونم که آیا ممکنه قلبم مشکل پیدا کرده باشه تو این یک سال؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۱۲ دی ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب به احتمال زیاد مسئله مهمی ندارید لطفاً مجدداً نوار قلب گرفته و تصویر آن را بفرستید
    2. تصویر کاربر ریحانه یکشنبه ۱۲ دی ۰( 2 سال پیش)
      سلام مجدد آقای دکتر به فوق تخصص مراجعه کردم نوار قلب و اکو انجام دادن گفتن که مشکلی نیست.فقط قرص کونکور برای تپش قلبم تجویز کردن.سوال من از شما این هست که با این اوصاف واقعا جای نگرانی نیست؟؟؟؟دیشب اونقدر ضربان قلبم بد جور شد که خیلی ترسیدم.
      البته اینم بگم که چون نوزاد دارم،یه موقع هایی تا صبح بیدارم
    3. تصویر کاربر ریحانه یکشنبه ۱۲ دی ۰( 2 سال پیش)
      سلام مجدد آقای دکتر فرمودید عکس نوار قلب رو بفرستم خدمتتون به فوق تخصص قلب مراجعه کردم اکو هم انجام دادن گفتن که خوبه مشکلی نیست و برام قرص کونکور تجویز کردن .سوال من این هست که جای نگرانی نیست؟؟؟؟؟چون یه وقتایی ضربان قلبم بدجور میریزه بهم واقعا میترسم 😔این هم بگم که چون نوزاد دارم خیلی وقتا شبا نمیتونم یخوابم
    4. تصویر کاربر ریحانه یکشنبه ۱۲ دی ۰( 2 سال پیش)
      سوال دیگه هم که دارم ببخشید زیاد شد اینکه قرص کونکور در زمان شیر دهی مشکلی واسه نوزاد ایجاد نمیکنه؟؟؟
    5. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۱۳ دی ۰( 2 سال پیش)
      نگران نباشید مسئله مهمی نیست. مطالعات در مورد امن بودن مصرف بیزوپرولول در دوران شیردهی کافی نیست و بهتر است از سایر داروها استفاده شود
    6. تصویر کاربر ریحانه چهارشنبه ۱۵ دی ۰( 2 سال پیش)
      سلام مجدد آقای دکتر من واقعا شرمنده م که اینقدر سوال میپرسم از اونجایی که همسرم مخالف دکتر رفتن من هست مجبورم که از شما بپرسم اون یکبار هم مخفیانه رفتم دکتر.معذرت میخوام
      آقای دکتر من قرص واسه تپش قلب که میخورم دو سه ساعت خوبم اما بعدش دوباره تپش قلبم شروع میشه دیشب اصلا نتونستم بخوابم همش احساس لرزش قلب و تپش داشتم تمام بدنم بی جون شده بود خیلی حس بدی داشتم و میترسیدم😔صبح زود خیلی شدید بود آلپرازولام نیم خوردم یه ذره بهتر شدم اما نه کاملا الان دوباره همون حس رو دارم خیلی نگرانم آقای دکتر...چکار کنم آیا قرص بیزو با آلپرازولام تداخل ایجاد میکنه؟به نظرتون من چمه آقای دکتر همش میترسم قلبم از حرکت وایسه 😭😭
    7. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه پنجشنبه ۱۶ دی ۰( 2 سال پیش)
      از پروپرانولول و آلپرازولام استفاده بفرمایید بفرمایید و نگران نباشید
    8. نمایش سایر 6 پاسخ
  • تصویر کاربر منوچهر شنبه ۱۱ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 196 مشاهده پرسش
    مصرف پلاویکس ۷۵ اتورستاتین۱۰ آسپرین ۸۱ پنتوپرازول۴۰ سال۷۵ دچارسکته قلبی شدم ۲تا استنت دررگم گذاشته شدسال۹۹ تست ورزش دادم پزشک گفت قرص پلاویکس را ادامه بده تا باید بخورم آیا ضرری نداره مدت طولانی مصرف آن با خوردن آن اعتماد به نفس خوبی دارم همش فکر میکنم اگه نخورم مشکلی برام پیش میاد ناراحتی گوارشی هم ندارم ممنون میشم راهنمایی کنید که تا کی میتونم مصرف را ادامه بدم یا اگه نخورم ممکنه مشکلی برا پیش بیاد متشکرم ۶۴سال سن دارم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۱۱ دی ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب معمولاً دوره مصرف پلاویکس بعد از آنژیوپلاستی شش ماه تا یکسال است و مصرف بی‌مورد آن ریسک خونریزی گوارشی را افزایش می دهد
  • تصویر کاربر حجت شنبه ۱۱ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 148 مشاهده پرسش
    دکتر سلام خسته نباشید 2 روزه فصد خون انجام دادم بعد دیروز اینقد حالم بد بود اومده بود فشارم رو 16 بعد جالبه بعد فصد با اینکه همش خونه بودم صبح اون روز سرما خوردم و بدنم کوفته
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۱۱ دی ۰( 2 سال پیش)
      پاسخ شما در سوال قبلی داده شد
  • تصویر کاربر حجت شنبه ۱۱ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 170 مشاهده پرسش
    دکتر سلام خسته نباشید 2 روزه فصد خون انجام دادم بعد دیروز اینقد حالم بد بود اومده بود فشارم رو 16 بعد جالبه بعد فصد با اینکه همش خونه بودم صبح اون روز سرما خوردم و بدنم کوفته
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۱۱ دی ۰( 2 سال پیش)
      پاسخ شما در سوال قبلی داده شد
  • تصویر کاربر امنیت شنبه ۱۱ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 163 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب خدمت آقای دکتر ببخشید آقای دکتر دخترم تک بطنیه خوب میشه اصلا درمان کامل داره ؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۱۱ دی ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب بارها پیام مشابهی را بدون فرستادن تصویر گزارش اکوکاردیوگرافی ارسال کرده اید. لطفاً تصویر گزارش اکوکاردیوگرافی ایشان را بفرستید
  • تصویر کاربر تارا شنبه ۱۱ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 158 مشاهده پرسش
    سلام دکتر خسته نباشید من مدت چند هفته است که علائمی شبیه به علائم اولیه سکته قلبی دارم مثل خستگی ، عرق ناگهانی ، ضربان قلب نامنظم ، خواب ناآروم به صورتی که بر خلاف قبل صبح زود از خواب بیدار میشم و گاهی هم احساس میکنم قفسه سینه ام تیر میکشه آیا اینها قطعا علائم سکته است ؟ باید حتما به پزشک مراجعه کنم ؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۱۰ دی ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب لطفاً در مورد سن، وجود ریسک فاکتورهای قلبی و ارتباط درد با فعالیت، غذا خوردن، استرس، و تشدید درد با نفس کشیدن عمیق و انتشار به سایر نقاط توضیح بیشتری دهید.
    2. تصویر کاربر تارا جمعه ۱۰ دی ۰( 2 سال پیش)
      ۲۱ سالم هست در غذا خوردن مشکلی نیست اما در شرایطی هستم که استرس دارم و گاهی درد به قسمت کتف دست راستم میرسه
    3. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۱۱ دی ۰( 2 سال پیش)
      نگران نباشید مشکل قلبی نیست لطفاً با یکی از همکاران محترم روانپزشک مشورت بفرمایید
    4. تصویر کاربر تارا شنبه ۱۱ دی ۰( 2 سال پیش)
      ممنونم دکتر فقط یک سوال دیگه اینکه خانمی که افتادگي دریچه‌ میترال داشته باشه مشکلی برای بارداری نداره ؟
    5. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۱۱ دی ۰( 2 سال پیش)
      بستگی به شدت نارسایی دریچه میترال دارد
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر نادری جمعه ۱۰ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 153 مشاهده پرسش
    سلام . اقای دکتر من بیماری سندروم روده تحریک پذیر دارم و گاهی اوقات احساس درد در معده و روده هام و همزمان احساس بیقراری و نیاز به دفع پیدا میکنم و این موقع ها فشار دست راستم تا ۱۶ بالا میره اما بعد از دفع یا استراحت و آرامش پیداکردن تقریبا حدود یک ساعت بعد کم کم میاد پایین تا روی ۱۳ یا ۱۲ ، خواستم بدونم این فشارخون نیاز به مصرف دارو داره ؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۱۰ دی ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب خیر
  • تصویر کاربر نادر جمعه ۱۰ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 169 مشاهده پرسش
    دکتر جان لطفا درمورد این عمل ،آیا به روش tavi در بیمارستان رجایی انجام میشه و شما کدام جراح رو کاندید این عمل مناسب میدونید.ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۱۰ دی ۰( 2 سال پیش)
      روش TAVI مربوط به دریچه آئورت است نه میترال و مناسب بیمار شما نیست. معمولاً پزشک جراح قبلی در جراحی دوم نیز پزشک معالج ایشان خواهد بود
  • تصویر کاربر نادر جمعه ۱۰ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 180 مشاهده پرسش
    سلام دکتر گرامی، گزارش اکو که درخواست کرده بودید ارسال میکنم.ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۱۰ دی ۰( 2 سال پیش)
      پاسخ شما در سوال قبلی داده شد
  • تصویر کاربر سجاد جمعه ۱۰ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 396 مشاهده پرسش
    پای سمت راست بعد از گچ گرفتگی ورم شدید داره واز قرص زالربان۲۰ یکماه است که استفاده میکنم ولی بازم ورم داره و تا زمانی که پایم را به سمت بالا قرار ندادم ورم پام زیاده چه راهی وجود داره
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۱۰ دی ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب لطفاً برای اطمینان از عدم لخته شدن خون در پا یک سونوگرافی داپلر انجام دهید
درحال دریافت اطلاعات