اهمیت ضربان قلب هدف در چیست؟

هدف ما از انجام ورزش، کاهش وزن و سالم نگه داشتن بدن است. حال دانستن ضربان قلب هدف و چگونگی عملکرد قلب، می تواند به شما در انجام بهتر این کار کمک کند. ما در این نوشتار به بررسی ضربان قلب هدف و ایستا می پردازیم.

برای کنترل کیفیت ورزش خود، فرد باید میزان ضربان قلب خود را در زمان ورزش بررسی کند. با توجه به سن و وضعیت جسمی فرد ضربان قلب هدف ورزش هر فرد بین ۵۰ تا ۸۵ % ضربان قلب حداکثر فرد است.

چرا به ضربان هدف نیاز داریم؟

اگر به دنبال کاهش وزن خود از طریق ورزش هستید، آنچه که اهمیت بسیاری دارد، این است که بتوانید شدت و سختی تمرینات خود را با توجه به سطحی که در آن قرار دارید، تنظیم کنید. شما می توانید با محاسبه ضربان قلب هدف ، این کار را انجام دهید.

میزان ضربان قلب شما در هنگام فعالیت چطور است و چگونه می‌توان آن را محاسبه کرد؟ نمودار ساده ی ما به شما کمک خواهد کرد تا متوجه چگونگی عملکرد قلب خود، در هنگام ورزش شوید.

همچنین این نمودار به شما کمک خواهد کرد تا زمان استراحت نرمال، بیشترین حد ضربان قلب متناسب با سن، شدت تمرینات و عوامل دیگری که بر میزان ضربان قلب تأثیر دارند، را پیدا کنید.

 توجه
مصرف برخی داروها بر میزان ضربان قلب تأثیرگذار است و ممکن است فرد دارای حداکثر ضربان قلب اندکی باشد. در صورت ابتلا به مشکلات قلبی و مصرف دارو، از پزشک خود بپرسید میزان طبیعی ضربان قلب شما چقدر باید باشد.

ضربان قلب ایستا

ضربان قلب ایستا، تعداد دفعات ضربان قلب در هر دقیقه در حالت استراحت است، بهترین زمان محاسبه آن در هنگام صبح، پیش از بیرون آمدن از رختخواب و نوشیدن چای یا قهوه است.

عوامل موثر بر ضربان قلب ایستا

۶۰ الی ۱۰۰ ضربان در دقیقه برای بیشتر انسان‌ها طبیعی است،

  • استرس
  • اضطراب
  • هورمون‌ها
  • برخی داروها
  • فعالیت‌های فیزیکی

ضربان قلب ایستا در افراد ورزشکار و افرادی که فعالیت زیادی دارند، ۴۰ بار در دقیقه می باشد. پایین بودن سطح ضربان قلب ایستا، بهتر است، زیرا ماهیچه‌های قلب به‌ قدر کافی قوی بوده و دارای شرایط مناسبی هستند، از این‌ رو نیازی نیست برای پمپاژ خون به‌ سختی فعالیت کنند.

ضربان قلب ایستای  بالاتر، می تواند نشانه فعالیت فیزیکی اندک، فشار خون بالا و اضافه‌ وزن باشد

ضربان قلب

ضربان قلب هدف

ضربان قلب هدف به شما برای رسیدن به هدف مورد نظر کمک می‌کند و باعث می‌شود تا بیشترین بهره را از هر حرکت ببرید. حتی اگر ورزشکار حرفه‌ای نباشید، دانستن ضربان قلب هدف به شما برای محاسبه سطح سلامت بسیار کمک می‌کند.

به زبان ساده، ضربان قلب هدف میزان ضربان قلب در دقیقه است که انتظار می رود قلب شما در حال فعالیت ورزشی داشته باشد.

در جدول پایین، نقطه ضربان قلب هدف برای سنین مختلف مشخص‌شده است. حداکثر ضربان قلب ۲۲۰ بار منهای سن شما است.

حالا برای تعیین ضربان قلب هدف طی ورزش باید درصدی از ماکزیمم ضربان قلب را در نظر بگیرید. این محدوده معمولا بین ۵۰ تا ۸۵ درصد است.  مثلا این مقدار برای فرد ۴۵ ساله با حداکثر ضربان قلب ۱۷۵ حدود ۸۷ تا ۱۴۸ ضربان در دقیقه می شود.

در مقابل ستون مربوط به هر سن، ضربان قلب هدف مربوط به آن سن آمده است. در این جدول اعداد به‌صورت میانگین به‌عنوان راهنمایی کلی آمده اند.

سننقطه ضربان قلب هدف ۵۰-۸۵%میانگین حداکثر ضربان قلب ۱۰۰%
۲۰ ساله۱۰۰-۱۷۰ بار در دقیقه bpm۲۰۰ bpm
۳۰ ساله۹۵-۱۶۲ bpm۱۹۰ bpm
۳۵ ساله۹۳-۱۵۷ bpm۱۸۵ bpm
۴۰ ساله۹۰-۱۵۳ bpm۱۸۰ bpm
۴۵ ساله۸۸-۱۴۹ bpm۱۷۵ bpm
۵۰ ساله۸۵-۱۴۵ bpm۱۷۰ bpm
۵۵ ساله۸۳-۱۴۰ bpm۱۶۵ bpm
۶۰ ساله۸۰-۱۳۶ bpm۱۶۰ bpm
۶۵ ساله۷۸-۱۳۲ bpm۱۵۵ bpm
۷۰ ساله۷۵-۱۲۸ bpm۱۵۰ bpm

ضربان قلب خودتان را پیدا کنید.

پس از مشخص کردن هدف اصلی‌تان، می‌توانید ضربان قلب را کنترل کنید. در هنگام فعالیت، ضربان قلب را به‌صورت مرتب کنترل کنید. در صورت استفاده از ابزارهای دیجیتال، کار بسیار آسان خواهد بود اما در صورت عدم دسترسی به آن، می‌توان به‌صورت دستی این عمل را انجام داد.

بهترین قسمت های بدن برای اندازه‌گیری ضربان قلب عبارتند از:

✅ مچ‌ دست‌

✅ جلو آرنج

✅ کنار گردن

✅ بالای پا

برای اندازه‌گیری دقیق ضربان قلب، دو انگشت اشاره را روی یکی از محل‌ های ذکر شده می‌ گذاریم و تعداد نبض‌ها را در ۶۰ ثانیه می‌ شماریم. شما همچنین می‌ توانید همین کار را در ۲۰ ثانیه انجام دهید و حاصل را در عدد ۳ ضرب کنید.

توصیه می‌شود از انگشت شست برای گرفتن نبض استفاده نکنید، زیرا شست، خود دارای نبض ضعیفی است.

 

دکتر سعید یزدانخواه متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی
برای پرسش از دکتر سعید یزدانخواه برروی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

[wp_ulike]

.برای ارتقاء کیفیت مطالب امتیاز دهید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر حسین چهارشنبه ۱ خرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 244 مشاهده پرسش
    سلام آقا دکتر:می خواستم بدونم CPK MB.Result 8.8 یعنی چی آقا دکتر ممنون از مسئولیت پذیریتون تشکر.
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۱ خرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      میزان یکی از آنزیم های قلبی است و برای تفسیر طبیعی یا غیر طبیعی بودن هم از میزان نرمال اشاره شده ور آزمایش استفاده کنید

  • تصویر کاربر مانی چهارشنبه ۱ خرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 273 مشاهده پرسش
    باسلام خدمت جناب دکتر یزدانخواخه ما یک نوزاد سه ماه داریم دچادر بزرگی قلب هست و دکتر معالجش یک نوع امپول تجویز کرده میخواستم بدونم ایا این بیماری قابل درمانه یا خیر
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۱ خرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      اطلاعاتی که ارائه فرمودید بسیار کم و ناقص است لطفا توضیح بیشتری بدید

  • تصویر کاربر فائضه شنبه ۱۴ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 265 مشاهده پرسش
    با سلام دختره 28ساله هستم با علائم افت فشار خون فشارم همیشه 8رو5هست همیشه سرگیجه دارم که بعد از اکو مشخص شد افتادگی دریچه میترال دارم میخواستم ببینم نظر شما در مورد دارو و حاملگی چیست ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۱۴ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      در صورت علامت دار بودن از قرص فلودروکورتیزون استفاده کنید و حاملگی بلا مانع است

  • تصویر کاربر رضا۱۹۱۹ شنبه ۷ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 237 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض ادب
    ببخشین دکتر من یه سال پیش رفتم استخدام نیرو انتظامی ازم نوار قلب اکو گرفتن گفتن دریچه میترال خفیف شل شده بعد نزاشتن دیگه برایه استخدام مانع میشه؟
    این خیلی برام مهمه اگه امکان داره لطفا جواب بدین
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۷ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      خیر دارویی برای این منظور وجود نداره
      شما میتونید در سایر ادارات استخدام بشید و در این موارد ممنوعیتی برای استخدام وجود نداره

  • تصویر کاربر یونس دوشنبه ۲۶ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 2203 مشاهده پرسش
    عرض سلام و ادب خدمت جناب اقای دکتر هادی زاده

    ضمن عرض تبریک سال نو احتراما به استحضار ان عزیز گرامی و محترم میرساند اینجانب فرهاد ازموده " پدری دارم 83 ساله " که چند سالی است از قرص های مت فورمین و بنی گلامید برای کنترل قند خونش استفاده می کند
    .
    متاسفانه در سال گذشته در قسمت قوزک پای سمت چپ ایشان زخم دیابتی ایجاد شد که در ابتدا دکتر داخلی خانوادگی ما " برای پدرم یکی دوتا پماد تجویز نمود( که در تصاویری که 8 فقره بوده و بپیوست و اتچ شده است کاملا توضیح داده شده است ) اما از این راه درمانی هم نتونستیم به نتیجه برسیم و بعد از دو ماه به کلینک تابان ( مرکز بیماری های پا ) در اتوبان اقای هاشمی رفسنجانی مراجعه نمودیم
    که اقای دکتر بدوحی " از من خواست که اول از همه عکس رادیولوژی از پا بگیرم و بهد از ان " از نمونه عفونت موجود در قوزک پا " نمونه برداری نمایم و همچنین مجددا خواست که داپلر از پا را انجام بدهم که شکر خدا در عکس رادیولوژی نشان میداد که هنوز عفونت به استخوان قوزک پا نرسیده است و همچنین در جواب داپلر نیز تایید شد که گرفتکی در عروق خون رسانی در قسمت های پایینی پای سمت چپ وجود دارد و از نمونه برداری هم که انجام شد نهایتا منجر به این شد که اقای دکتر بدوحی قسمت عفونی قوزک پا را با یک عمل کوچک بسیار ساده بردارد و بعد از ان از من خواست که ازمایش بدهیم که دو روز بعد که جواب ازمایش را بردیم ایشون نگاه نمودند و گفتند که باید پدرت را به بیمارستان ببری ....برای عمل ...!! ؟؟ در صورتیکه زخم بسیار کوچک بود .... به هر صورت پیش دکتر نون ( اسم مستعار) بردیم که در سایت های اینترنتی بسیار بسیار تبلیغ نموده است که انژیو پلاستی از رگ پا انجام میدهند که متاسفانه ایشان هم درست و قاطع " جواب ما را ندادند واز دریچه و زاویای دیگر " به موضوع درمان بیمار " نگاه مینمودند که از بحث ما " خارج است .ولی خلاصه اینکه " با صلابت و محکم " صحبت نکردند و نگفتند که :
    برای باز شدن مجاری خون رسانی به پاها " که در ان زخم دیابتی وجود دارد " رسیدن خون " به بافت مرده " حکم حیاتی و نقش اصلی و بسیار بسیار مهمی دارد و زخم پای دیابتی زمانی انجام می شود که در واقع خون به بافت های انتهای پاها ( کف پا - بغل پا - پاشنه پا - قوزک پا ) نمی رسد و این نرسیدن خون ( مواد غذایی لازم + اکسیژن ) باعث مردن بافت پا می شود و می بایست که راههای رسیدن خون تازه به پاها را برسی و سپس به نحوی ان رگ ها را باز نمود و خلاصه کلام اینکه از این صحبت ها نفرمودند و بنده چون اعتقاد دارم که 99 درصد از موفقیت در هر کاری " نیت خیر و نیت پاک و خوب می باشد به این نتیجه رسیدم که از وجود علم و تجربه ایشان " برای این موضوع " که برای من خیلی مهم است استفاده نکنم.علی ایحال در تاریخ اردیبهشت 97 ( یک سال قبل ) خدمت دکتر قنبرزاده ( پزشک مخصوص زخم پاهای دیابتی - در بوستان 6 خ پاسداران تهران رفتیم ) ایشان بافت فرسوده و مرده را کاملا در اوردند و سعی و تلاش نمودند که با این کار " راه خون رگ ها را با بریدن قسمت های فرسوده باز کنند که ظاهرا در ابتدای امر " موفق بودند و نیم ساعتی گذاشتند که از قسمت زخم پای بیمار " خون به بیرون بریزد و بعد از ان نحوه مراقبت و پانسمان زخم را به بنده گفتند و بنده هم درست یکسال است که هر شب پای پدرم را پانسمان می کنم و اینقدر در این کار مهارت پیدا نموده ام که خودم بافت های فرسوده و مرده ایجاد شده جدید را با تیغ ( بصورت ملایم ) در می اورم ..... اما چون در این یکساله اخیر " پدرم نسبت به رعایت رژیم غذایی خود اهتمام نورزیده بود بدیهی بود که مرتب این بافت های فرسوده زیاد شوند ....به هر حال الان به جایی رسیده ایم که می بایست عمل انژیو پلاستی را انجام بدهیم و یا راه کاری پیدا نماییم که گردش خون و خون رسانی را به قسمت زخم پا " افزایش دهیم در غیر اینصورت می بایست مرتب بافت های سالم را هم زخمی کنیم تا از انها خون بیاد ( چون از بافت فرسوده اصلاح شده و تمیز شده "خون نمیاید ) عکس های پیوستی موید این نکته است که باید یک کاری صورت پذیرد .. می خواستم بدانم که :
    شماره 1 : ایا عمل انژیو از رگ های خون رسانی پا " می تواند حکم معجزه را برای بهبود زخم پا داشته باشد؟
    شماره 2 : ایا عمل انژیو از پا می تواند از بی حسی پا ( که الان بی حس کامل است ) جلوگیری نماید و روند راه رفتن بیمار را تسهیل بنماید ؟ چون الان به سختی راه می روند چون پاهایشان بی حس است
    .شماره 3: ایا در سن 83 سالگی " انجام این عمل از نظر پزشکی مورد تایید است ( از نظر اینکه سن بیمار بالا است و شاید بدنه رگ های پا " اون حالت کشسانی و انعطاف خودشان را از دست داده باشند ) و یا هنگام عمل انژیو " همین کهولیت سن بیمار موجب پاره شدن رگ پا بشود و یا عمل خوبی از اب در نیاید و یا استنت در ان خوب کار نکند و یا دلایل دیگر که شما استادتر هستید ؟/

    ممنون و سپاسگزار و دعاگوی شما می شوم چنانچه اجازه بدهید از نظریات شما اگاه بشوم برای من خیلی مهم است که بتونم به پدرم کمک کنم و گوشه ای از زحماتش را بتونم جبران کنم .

    ضمنا از هزینه نمودن " به شرط اینکه هر دوپای ایشون حس دار " و تحرک " پیدا کند و بتونند راه بروند هیچ دریغی ندارم .... چون الان فقط با واکر و با دو تا پای سرشده و بی حس دارن خودشون را به جلو پرتاپ می نمایند ( بصورت عادی قدم نمی تونند بزنند ) .

    باکمال تشکر و عذرخواهی بابت مزاحمت اینجانب
    بااحترام
    ازموده
    همراه : 09126582862
    تهران
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۲۶ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      بنده دکتر سعید یزدانخواه هستم
      ۱- خیر حکم معجزه نداره
      ۲- خیر احتمالا بیحسی پا ناشی از صدمه اعصاب پا بعلت دیابت است که با آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی بهبود نخواهد یافت
      در صورت نیاز قابل انجام است ولی اصولا پا محل مناسبی برای تعبیه استنت نیست و معمولا بعلت نتایج دراز مدت نامطلوب تعبیه استنت به بالن آنژیوپلاستی به تنهایی اکتفا میشود

  • تصویر کاربر الهام دوشنبه ۱۹ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 368 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر خسته نباشین
    اقای دکتر تو این یک ماه گذشته اردبیل ک هواش سرد بود مامان من چن بار رفت بیرون و یکبار گفت ک قفسه سینه ام درد گرفت و ب کتفم زد بعد پشتم بعد اومد خونه گفت خوب شدم
    بعد اون خوب بود و هیچ علایمی نداشت ی بارم سینه اش درد گرفت
    بعد من محض احتیاط بردمشون متخصص داخلی گفتن سالمه ی نوار قلب گرفتن سالم بود فرداش برذدم متخصص قلب دکتر تست ورزش خواست ک ی ذره نرمال نبود بعد اکو گرفتن ک نرمال بود گفتن بعد عید آنژیوگرافی بشی صلاحه
    بعد داروی کونکور5،سوستاک،اسپرین،لیپوفیکس و لورازپام دادن ک آقای دکتر راستش چون فشارخون مامان من پایینه ترسیدیم هم کونکور هم سوستاک رو بخوره
    مشکل قندو فشارخونم ندارن
    الان سوالم اینه ک اقای دکتر باتوجه ب تست ورزش و اکویی ک ارسال میکنم مامانم چقد مشکلش جدیه؟حتما باید آنژیو بشن؟اگه این 8 روز عید رو فقط قرصای لیپوفیکس و اسپرین رو بخورن و دوتای دیگه رو بعد عید ک اگر احیانا عوارض داد دکتر ازردبیل باشه بخورن ممکنه مشکلی پیش بیاد؟توروخدا راهنماییم کنین
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۱۹ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      بله توصیه میکنم که آنژیوگرافی انجام بشه

  • تصویر کاربر محمد شنبه ۲۹ دی ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 289 مشاهده پرسش
    باسلام واحترام من چهل ساله هستم وتایک ماه گذشته باشگاه فوتبال بازی میکردم وهیچ مشکلی نداشتم ولی یکباره قفسه سینه احساس سوزش وسنگینی داشتم که با سی تی انژیو اکتاتیک وماسل بریج سطحی تشخیص داده شد وقرص دیلتیازم واسپرین مصرف میکنم ولی همچنان درد وسوزش قلب دارم وخواب هم ندارم چه مدت طول میکشه درد وسوزش ازبین بره وایا راه درمانی دیگر نیز توصیه میشه؟ مدارک اکو وسی تی انژیو پیوست گردید.باتشکرو سپاس فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۲۹ دی ۹۷( 5 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      اکتازی و بریج عضلانی چیزی نیست که اخیرا ایجاد شده باشه احتمال منشا گوارشی دردها هم هست بویژه اگر سابقه ترش کردن داشته باشید و یا درد با زمان و نوع غذا ارتباط داشته باشه لذا توصیه میکنم که با یک متخصص بیماریهای گوارشی مشورت بفرمائید

  • تصویر کاربر مهرداد یکشنبه ۱۱ آذر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 259 مشاهده پرسش
    با سلام اینجانب اکنون یک سال می باشد پس از آزمایش آنژیوگرافی با خوردن برخی مواد غذایی از قبیل گوجه، بادمجان، فلفل و خیار و .. خارش مقطعه ای پیدا می کنم، لطفا راهنمایی بفرمایید، جهت بهبود چه کار باید بکنم؟؟
    بسیار تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۱۱ آذر ۹۷( 5 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      لطفا با یک همکار متخصص بیماری های پوست مشورت بفرمائید این خارش ( یک سال بعد از آنژیوگرافی ) ارتباطی با آنژیوگرافی نداره

  • تصویر کاربر علی شنبه ۳۱ شهریور ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 560 مشاهده پرسش
    با سلام. آقایی 65 ساله هستم و مبتلا به دیابت نوع 2. 2 سال پیش در یکی از رگ های قلبم استنت گذاشتم. داروی پلاویکس و چندین داروی مشابه دیگر مصرف میکنم. حدود 2 هفته پیش سوزش خفیفی در قفسه سینه احساس میکردم. به دکتر مراجعه کردم و ایشان آزمایش، اکو و تست ورزش برایم نوشتند. بعد از تست ورزش سوزشم بدتر شده است. سوزش در قفسه سینه به پشتم هم سرایت میکند و حالت بی حالی بهم دست میده طوری که ناه حرف زدن ندارم و از کمر به بالا گر گرفتگی دارم. تست ورزش و اکو چیزی نشان ندادند. میخواستم بدونم مشکل چی میتونه باش؟ ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۳۱ شهریور ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام و عرض ادب
      با توجه به بیماری گرفتگی عروق و سابقه تعبیه استنت و افزایش سوزش سینه حین تست ورزش، طبیعی بودن تست ورزش ممکنه منفی کاذب باشه. انجام آنژیوگرافی رو در درجه اول توصیه می کنم و در صورت عدم تمایل به آنژیوگرافی تست های دقیق تر از تست ورزش مثل اسکن هسته ای و یا سی تی آنژیوگرافی رو پیشنهاد می کنم.
  • تصویر کاربر سام شنبه ۱۰ شهریور ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 534 مشاهده پرسش
    با سلام
    من به تازگی آزمایش انزیم های قلبی دادم به علت درد در قلب و گرفتگی قفسه سینه , نتیجه آن 298 بوده . آیا باید داروی خاصی مصرف بکنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۱۰ شهریور ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام و عرض ادب
      بفرمائید کدام آنزیم قلبی و میزان نرمال آن در آن آزمایشگاه چقدر بوده است؟
درحال دریافت اطلاعات