اهمیت ضربان قلب هدف در چیست؟

هدف ما از انجام ورزش، کاهش وزن و سالم نگه داشتن بدن است. حال دانستن ضربان قلب هدف و چگونگی عملکرد قلب، می تواند به شما در انجام بهتر این کار کمک کند. ما در این نوشتار به بررسی ضربان قلب هدف و ایستا می پردازیم.

برای کنترل کیفیت ورزش خود، فرد باید میزان ضربان قلب خود را در زمان ورزش بررسی کند. با توجه به سن و وضعیت جسمی فرد ضربان قلب هدف ورزش هر فرد بین ۵۰ تا ۸۵ % ضربان قلب حداکثر فرد است.

چرا به ضربان هدف نیاز داریم؟

اگر به دنبال کاهش وزن خود از طریق ورزش هستید، آنچه که اهمیت بسیاری دارد، این است که بتوانید شدت و سختی تمرینات خود را با توجه به سطحی که در آن قرار دارید، تنظیم کنید. شما می توانید با محاسبه ضربان قلب هدف ، این کار را انجام دهید.

میزان ضربان قلب شما در هنگام فعالیت چطور است و چگونه می‌توان آن را محاسبه کرد؟ نمودار ساده ی ما به شما کمک خواهد کرد تا متوجه چگونگی عملکرد قلب خود، در هنگام ورزش شوید.

همچنین این نمودار به شما کمک خواهد کرد تا زمان استراحت نرمال، بیشترین حد ضربان قلب متناسب با سن، شدت تمرینات و عوامل دیگری که بر میزان ضربان قلب تأثیر دارند، را پیدا کنید.

 توجه
مصرف برخی داروها بر میزان ضربان قلب تأثیرگذار است و ممکن است فرد دارای حداکثر ضربان قلب اندکی باشد. در صورت ابتلا به مشکلات قلبی و مصرف دارو، از پزشک خود بپرسید میزان طبیعی ضربان قلب شما چقدر باید باشد.

ضربان قلب ایستا

ضربان قلب ایستا، تعداد دفعات ضربان قلب در هر دقیقه در حالت استراحت است، بهترین زمان محاسبه آن در هنگام صبح، پیش از بیرون آمدن از رختخواب و نوشیدن چای یا قهوه است.

عوامل موثر بر ضربان قلب ایستا

۶۰ الی ۱۰۰ ضربان در دقیقه برای بیشتر انسان‌ها طبیعی است،

  • استرس
  • اضطراب
  • هورمون‌ها
  • برخی داروها
  • فعالیت‌های فیزیکی

ضربان قلب ایستا در افراد ورزشکار و افرادی که فعالیت زیادی دارند، ۴۰ بار در دقیقه می باشد. پایین بودن سطح ضربان قلب ایستا، بهتر است، زیرا ماهیچه‌های قلب به‌ قدر کافی قوی بوده و دارای شرایط مناسبی هستند، از این‌ رو نیازی نیست برای پمپاژ خون به‌ سختی فعالیت کنند.

ضربان قلب ایستای  بالاتر، می تواند نشانه فعالیت فیزیکی اندک، فشار خون بالا و اضافه‌ وزن باشد

ضربان قلب

ضربان قلب هدف

ضربان قلب هدف به شما برای رسیدن به هدف مورد نظر کمک می‌کند و باعث می‌شود تا بیشترین بهره را از هر حرکت ببرید. حتی اگر ورزشکار حرفه‌ای نباشید، دانستن ضربان قلب هدف به شما برای محاسبه سطح سلامت بسیار کمک می‌کند.

به زبان ساده، ضربان قلب هدف میزان ضربان قلب در دقیقه است که انتظار می رود قلب شما در حال فعالیت ورزشی داشته باشد.

در جدول پایین، نقطه ضربان قلب هدف برای سنین مختلف مشخص‌شده است. حداکثر ضربان قلب ۲۲۰ بار منهای سن شما است.

حالا برای تعیین ضربان قلب هدف طی ورزش باید درصدی از ماکزیمم ضربان قلب را در نظر بگیرید. این محدوده معمولا بین ۵۰ تا ۸۵ درصد است.  مثلا این مقدار برای فرد ۴۵ ساله با حداکثر ضربان قلب ۱۷۵ حدود ۸۷ تا ۱۴۸ ضربان در دقیقه می شود.

در مقابل ستون مربوط به هر سن، ضربان قلب هدف مربوط به آن سن آمده است. در این جدول اعداد به‌صورت میانگین به‌عنوان راهنمایی کلی آمده اند.

سننقطه ضربان قلب هدف ۵۰-۸۵%میانگین حداکثر ضربان قلب ۱۰۰%
۲۰ ساله۱۰۰-۱۷۰ بار در دقیقه bpm۲۰۰ bpm
۳۰ ساله۹۵-۱۶۲ bpm۱۹۰ bpm
۳۵ ساله۹۳-۱۵۷ bpm۱۸۵ bpm
۴۰ ساله۹۰-۱۵۳ bpm۱۸۰ bpm
۴۵ ساله۸۸-۱۴۹ bpm۱۷۵ bpm
۵۰ ساله۸۵-۱۴۵ bpm۱۷۰ bpm
۵۵ ساله۸۳-۱۴۰ bpm۱۶۵ bpm
۶۰ ساله۸۰-۱۳۶ bpm۱۶۰ bpm
۶۵ ساله۷۸-۱۳۲ bpm۱۵۵ bpm
۷۰ ساله۷۵-۱۲۸ bpm۱۵۰ bpm

ضربان قلب خودتان را پیدا کنید.

پس از مشخص کردن هدف اصلی‌تان، می‌توانید ضربان قلب را کنترل کنید. در هنگام فعالیت، ضربان قلب را به‌صورت مرتب کنترل کنید. در صورت استفاده از ابزارهای دیجیتال، کار بسیار آسان خواهد بود اما در صورت عدم دسترسی به آن، می‌توان به‌صورت دستی این عمل را انجام داد.

بهترین قسمت های بدن برای اندازه‌گیری ضربان قلب عبارتند از:

✅ مچ‌ دست‌

✅ جلو آرنج

✅ کنار گردن

✅ بالای پا

برای اندازه‌گیری دقیق ضربان قلب، دو انگشت اشاره را روی یکی از محل‌ های ذکر شده می‌ گذاریم و تعداد نبض‌ها را در ۶۰ ثانیه می‌ شماریم. شما همچنین می‌ توانید همین کار را در ۲۰ ثانیه انجام دهید و حاصل را در عدد ۳ ضرب کنید.

توصیه می‌شود از انگشت شست برای گرفتن نبض استفاده نکنید، زیرا شست، خود دارای نبض ضعیفی است.

 

دکتر سعید یزدانخواه متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی
برای پرسش از دکتر سعید یزدانخواه برروی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

[wp_ulike]

.برای ارتقاء کیفیت مطالب امتیاز دهید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر علی جمعه ۱۱ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 127 مشاهده پرسش
    باسلام عرض ادب خدمت آقای دکتر یزدانخواه دکتر من َسیگار کشیدم قبلا 6ماهه ترک کردم ریه هام هم کمی تو کار زیاد جوابگوی نفسهایم نیست رفتم دکتر 9ماه پیش گفتن آنژیو کنید انجام دادم گفتن رگهات مشکلی نداره بازه چرا بعضی مواقع حدودا ماهی 6یا7 بار حتی خود امروز موقعی که بلند میشم یه دفعه ضربان قلبم به حدی زیاد هست که راحت ثانیه ای 3بار میزنه وفشارم حدود20تا23میره بالا وحدود 5دقیقه این حالت رودارم وبا نشستن وخوردن یه لیوان آب سرد وپاشیدن آب روی سر وصورتم و ذاشتن قرص زیر زبونی گاپتریل وخوردن قرص متورال به حالت عادی برمیگردم بعد نیم ساعت علتش به نظرتون قلبی هستش یا ریوی وبه چه دکتری مراجعه کنم باسپاس از شما هاشمی
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۱۱ تیر ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب خدمت به یکی از همکاران محترم متخصص بیماریهای ریوی مراجعه فرمایید و از نظر بیماری فئوکروموسیتوما نیز بررسی شوید
  • تصویر کاربر سینا جمعه ۱۱ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 760 مشاهده پرسش
    با سلام مادر من دیروز آنژیوگرافی قلب انجام داده ویکی از رگ هاش پاره شد وحالش بد شده حالا باید چکارکرد
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۱۱ تیر ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب لطفاً تصویر گزارش آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی ایشان را بفرستید
  • تصویر کاربر فرشید جمعه ۱۱ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 172 مشاهده پرسش
    با سلام ،درد شدید دست راست مورد آنزیوپلاستی ب تدریج قطع شد ،ب پزشک متخصص مراجعه کردم ،گفتند که حوله گرم بگذارید!!! البته خودم زودتر گفتم حوله گرم و آب داغ آرومم میکنه، اما سوالی که الان دارم اینه که ،آیا میتونم با توجه به اینکه حدود۲۲ روزه آنژیو پلاستی کردم بجای پلاویکس فرانسوی اسویکس ایرانی مصرف کنم. ممنون میشم پاسخ بدین.
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۱۱ تیر ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب لطفاً در صورت امکان تهیه از پلاویکس استفاده بفرمایید و در غیر این صورت مصرف اسویکس هم اشکالی ندارد. در صورت ادامه درد دست می توانید از مسکن هایی نظیر ژلوفن نیز استفاده بفرمائید
  • تصویر کاربر حنا جمعه ۱۱ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 164 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت جناب دکتر من سه چهار ماه قبل دچار سردرد تپش قلب اضطراب میگرفتم فشارم میرفت بالا دکتر قلب رفتم چکاپ کامل کردن مشکل قلب نداشتم قرص بیزوپرولول ۲٫۵مصرف کردم‌حالم خوب شد الان دوباره سردرد شدید میگیرم یکبار فشارم‌چک کردم ۱۴روی۸بود زیر زبونی گذاشتم بهتر شدم میخواستم بدونم مشکل میتونه هورمونی باشه چون در یکماه دوبار پریود شدم بعد پاک شدن سردرد شدم سه چهار ماه پیش قبلش آزمایش هورمونی داده بودم دکتر قرص مادلین تجویز کرد بعد از اون این مشکلات برام ایجاد شد یا اینکه از اعصاب میتونه باشه ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۱۱ تیر ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب بله میتواند به علت اختلالات هورمونی باشد ولی سایر علل را نیز باید در نظر داشت
  • تصویر کاربر تیر جمعه ۱۱ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 205 مشاهده پرسش
    سلام علیکم؛ وقت شما بخیر.
    خانمی ۲۱ساله هستم. بر اثر فشار روانی و عصبی ناگهان تعادلم را از دست دادم و روی زمین افتادم، بعد قلبم شروع به درد کرد و چند دقیقه ای تنفس برایم سخت شد. حالا بعد از دو روز سمت چپ بدنم درد می کند، هم در قلبم احساس ناراحتی میکنم و همچنین سوزش معده دارم، دست و پای چپم هم یک مقدار درد می کند. می خواستم بفرمائید من الان باید چه اقدامی کنم؟
    متشکرم.
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۱۱ تیر ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب لطفاً جهت بررسی های لازم به یکی از همکاران محترم متخصص بیماریهای قلب و عروق مراجعه فرمایید
  • تصویر کاربر علی جمعه ۱۱ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 323 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر.پس از انجام سونوگرافی داپلر و سی تی آنزیو مشخص شده که شریان فمورال سطحی پای راست از ابتدا مسدوده و باصطلاح Run off شده و پای چپ هم 50% مسدودی داره.نظر پزشک محترم عمل بای پس عروق پا هست.آیا ممکنه با آنزیو پلاستی و احیانا استنت گذاری مشکل من حل بشه؟چون من دو مرتبه آنزیو شدم که یه مرحله سه تا استنت در انتهای رگ آئورت و ورودی هر دو رگ پا از شکم که میاد پزشک محترم کارگذاشتن.یه مرحله دیگه هم انزیوشدم که بالون زدن.اما بعد از انجام این دومرحله درد پا خوب نشده.البته جسارت نباشه فکرکنم باید آنزیو تا ساق پا و نزدیک به مچ پا انجام میشد.درصورتیکه پزشک جراح تا زانو آنزیو کرده بودن.ممنون میشم جواب سئوالم رو بدین. اگه شماره موبایلی باشه میتونم گزارش سی تی آنزیو و سونوگرافی رو با تصاویر مربوطه ارسال کنم.
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۱۱ تیر ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب لطفاً با توجه به راهنمایی انجام شده در پایان صفحه ارسال سوالو پیوست تصاویر گزارش سی تی آنژیوگرافی و همچنین تصاویر آن را بفرستید
  • تصویر کاربر فاطمه جمعه ۱۱ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 131 مشاهده پرسش
    سلام من مامانم 41سالش هسته و بعضی وقت ها قفسه سینه اش درد می گیرد و هم زمان با آن معدشان احساس سوزش دارد و وسط شان اش هم درد می گیر به طوری که مامانم میگه درد مثل اینه که وسط شان اش شکسته. دکتر ما باید چیکار کنیم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۱۱ تیر ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب احتمالاً مشکل قلبی نیست لطفاً جهت ویزیت به یکی از همکاران محترم متخصص بیماریهای داخلی مراجعه بفرمایید
  • تصویر کاربر الناز جمعه ۱۱ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 128 مشاهده پرسش
    سلام، خسته نباشید
    از چند سال پیش گاهی اوقات مثلا 4ماه یا 6ماه یکبار ضربان قلبم بالا می‌رفت، چند مدتی است که این حالت هر شب یا یک شب درمیان پیش میاد و ضربان قلبم هم بالا میره هم خیلی پایین میاد و لرزش بدن میگیرم و حتی چشمهام تار میشه، دکتر برام هولتر 1روز بست اما توی اون روز چیز شدیدی نشون نداد. دکتر قرص پوکساید 5 و بیزوپرولول 2.5 داد. از قبل هم متی مازول 5 هم یک روز درمیان یه نصفه میخورم و تیروئیدم نرمال هست. ولی تپش قلبم خیلی نامنظم هست و بشدت استرس دارم، و این موضوع آخر شب و زمان خواب بیشتر اتفاق میوفته، لطفا بفرمایید چکار باید بکنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۱۱ تیر ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب لطفاً هولتر را برای مدت طولانی تری انجام دهید
  • تصویر کاربر امین جمعه ۱۱ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 170 مشاهده پرسش
    ببخشید بسیار نگران هستم دکتر برای مراجعه که خیلی دیر نشده
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۱۱ تیر ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب خیر نگران نباشید
  • تصویر کاربر امین جمعه ۱۱ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 215 مشاهده پرسش
    سلام دکتر پدر من چند ماه قبل عمل جراحی کردند و از حدود ۲۰ روز قبل یکی از پاهاشون ورم کرد اما خب درد شدیدی نداشت پیگیری نکردند تا اینکه ۸ام تیر به پزشک مراجعه کردند پزشک سونو نوشت و جواب سونو گرافیdvtحاد بود به پزشک که سونو رو نشون دادند پزشک براشون انجام نوار قلب رو گفتن که مشکلی نبود و به پدر گفتن که احتیاجی به بستری نیست و به مدت بیست روز قرص آکسابین رو روزی دو عدد مصرف کنه و بعد دوباره بیاد .سوال من از خدمتتون این بود که پدر لازم نیست بستری بشن؟ در ضمن پزشک معالج یک هفته هم استراحت برای پدر دستور دادن. میخواستم بدونم تا چه حد خطر آمبولی ریه وجود داره ولازم نبود بستری بشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۱۱ تیر ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب خیر در صورتی که تنگی نفس ندارند نیازی به بستری نیست. خطر آمبولی ریوی وجود دارد ولی با بستری شدن این خطر کاهش نخواهد یافت
درحال دریافت اطلاعات