تیر کشیدن قلب در کودکان

عوامل مختلفی می توانند سبب ایجاد درد قفسه سینه و تیر کشیدن قلب در کودکان و نوجوانان شوند. در اغلب موارد، این درد ناشی از یک مشکل قلبی نیست. در این مقاله به بررسی علل ایجاد کننده درد قفسه سینه در کودکان و نوجوانان می پردازیم.

علت تیر کشیدن قلب در کودکان

رایج ترین علت درد قفسه سینه و تیر کشیدن قلب در کودکان و نوجوانان، درد دیواره قفسه سینه است. دیواره قفسه سینه اصطلاحی است که برای ساختارهای محافظتی و احاطه کننده ریه ها، بکار گرفته می شود. از جمله این ساختار ها می توان به دنده ها و استخوان جناغ اشاره کرد.

ما همواره از علت درد دیواره قفسه سینه آگاه نیستیم اما این پدیده معمولا با دردی تیز و مختصر همراه است که هنگام دم (فرو بردن هوا) بدتر می شود.

آسیب استخوان‌های قفسه سینه

آسیب به دنده ها، استخوان جناغ یا دیگر استخوان های موجود در قفسه سینه و کمر نیز می تواند سبب درد در دیواره قفسه سینه شود. علاوه بر این موارد، عضلات و مفاصل مختلفی در ناحیه سینه وجود دارند که می توانند دردناک، ملتهب یا کشیده شوند. علل این موارد می تواند شامل عفونت یا آسیب از جمله آسیب های ناشی از ورزش یا سقوط کردن باشد.

عفونت و سرماخوردگی

گاهی اوقات، یک سرماخوردگی (عفونت سیستم تنفسی فوقانی) یا سرفه مداوم می تواند سبب ایجاد درد در قفسه سینه شود.

رفلاکس اسید معده

برخی کودکان رفلاکس اسید معده (سوزش سر دل) را تحت عنوان درد قفسه سینه توصیف می کنند.

اضطراب و استرس

استرس و اضطراب نیز می توانند احساس درد قفسه سینه را ایجاد کنند.

بیماری قلبی از علل تیر کشیدن قلب

بیماری های قلبی که می توانند سبب درد قفسه سینه در یک کودک شوند شامل موارد زیر هستند:

  • پریکاردیت: التهاب کیسه احاطه کننده قلب
  • میوکاردیت: عفونت ویروسی قلب
  • آریتمی قلبی: ریتم های قلبی سریع و غیر عادی
  • انسداد یا دیگر مشکلات شریان های کرونری (عروق کوچکی که خون حاوی اکسیژن را به بافت قلب می رسانند)
  • قطع شدن یا پارگی آئورت (شریان اصلی که خون را از قلب خارج کرده و به بافت های بدن می رساند)

نشانه های قلب درد در کودکان

در صورتی که تیر کشیدن قلب ناشی از مشکل قلبی باشد،‌ ممکن است فرد یک سری علائم و نشانه از خود بروز دهد. چنانچه کودک از درد قفسه سینه شکایت داشته و به تب، تعریق، سختی در تنفس، ضربان قلب بسیار سریع، رنگ پریدگی و یا دردی مانند پاره شدن سینه نیز مبتلا می باشد، نباید صبر کرده و باید فورا درخواست کمک کرد. همچنین، در صورتی که کودک سابقه خانوادگی پارگی آئورت یا ابتلا به سندرم مارفان را داشته باشد یک معاینه اورژانسی فوری نیاز می باشد.

بیماری قلبی در کودکان

تشخیص قلب درد در کودکان

با این که احتمال ایجاد درد قفسه سینه در کودکان به علت یک مشکل قلبی پایین است اما هنگامیکه تیر کشیدن قلب در کودکان موجب رنجش و شکایت آنها می شود، نگران شدن در ارتباط با وجود یک مشکل قلبی، بدیهی می باشد.

با این حال، نباید این درد را در کودکان نادیده گرفت. فرد باید جهت توضیح آنچه که کودک او تجربه کرده است با یک پزشک متخصص کودکان (اطفال) ملاقات کند. پزشک تصمیم خواهد گرفت که چه آزمایش های بیشتری مورد نیاز می باشند.

امکان دارد، پزشک متخصص کودکان، فرد را به یک متخصص قلب کودکان ارجاع دهد. متخصص قلب کودکان پزشکی است که در زمینه مشکلات قلبی کودکان تخصص دارد. متخصص قلب کودکان به صدای قلب کودک گوش داده و سوالاتی را در ارتباط با شرایط منجر شده به درد قفسه سینه، سابقه پزشکی کودک و سابقه پزشکی خانوادگی او خواهد پرسید. پزشک جهت تعیین اینکه آیا علت تیر کشیدن قلب کودک مربوط به مشکل قلبی است یا خیر، نوار قلب (الکتروکاردیوگرام،ECG ،EKG) او را مطالعه خواهد کرد. نوار قلب ثبت فعالیت الکتریکی قلب کودک می باشد.

ممکن است پزشک انجام آزمایش های دیگری از جمله تست استرس ورزشی، اکوکاردیوگرام یا عکس برداری اشعه ایکس از قفسه سینه را درخواست دهد. همچنین، احتمال دارد پزشک جهت ثبت مداوم ریتم قلبی کودک در هنگام انجام فعالیت های عادی، او را به همراه یک پایشگر از راه دور یا پایشگر هولتر به خانه بفرستد. با این حال، اغلب کودکان به انجام آزمایش های بیشتر نیاز نداشته و احتمال زیادی وجود دارد که قلب آن ها سالم تشخیص داده شود.

درمان تیر کشیدن قفسه سینه

هر چند که آسیب ها و التهاب دیواره قفسه سینه می توانند به داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن پاسخگو باشند، اما درد متداول قفسه سینه با مصرف دارو درمان نمی شود. درمان درد قفسه سینه به علت زمینه ای آن درد بستگی دارد و باید به پزشک متخصص قلب مراجعه کنید.

 

دکتر سعید یزدانخواه متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

برای پرسش از دکتر روی مشاوره پزشکی کلیک کنید.

[wp_ulike]

.برای ارتقاء کیفیت مطالب امتیاز دهید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر زینب شنبه ۱۱ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 187 مشاهده پرسش
    می خوام ببینم که بچم قفسه سینه درد میکنه چیکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۱۱ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب لطفاً با یکی از همکاران محترم متخصص بیماریهای قلب اطفال مشورت بفرمایید
  • تصویر کاربر Soode جمعه ۳ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 225 مشاهده پرسش
    باسلام و خسته نباشید . آقای دکتر پسری دارم ۵ سال و ۱۰ ماهه که هراز چندگاهی از تیرکشیدن یا نیشگون گرفتن قلبش میگه . قبل از کرونا از درد دراین ناحیه گفت بعد معاینه متخصص کودکان و آزمایش تشخیص ریفلاکس دادن و یه قرص که مصرف کرد . در اون مدت مصرف نه از شکم درد و نه از قلب شکایت کرد ولی بعدها دوباره خصوصا شکم درد رو هرروز میگه اما از قلب جدیدا میشنوم که میگه تیر میکشه . میسوزه و یا نیشگونش میگیرن به شدت نگرانم و از ترس کرونا از پزشک بردن و آزمایشم واهمه دارم البته بگم شب ها به محض خواب رفتن تعریق داره البته الان نه به اون شدت . به شدت حرکت داره طوریکه موقع غذاخوردنم پشتک میزنه و اینکه میوه نمیخوره جز موز و صبحانه دیر میخوره اونم بیشتر شکلات صبحانه که میدونم مضره ، غذا بیشتر برنجو خورشت میل داره . کلا قدش خوبه رو به بلنده ووزنش میگن خوبه ولی لاغره و سختدهنشو واسه غذابازمیکنه به طوریکه گوشت و مرغ اگه تیکه باشن نمیخوره من پوره شده زیر برنج قایمش میکنم ! اینم بگم‌استرسشم زیاده چون دایما چیزهایی رو بهش اصرارداره و براش یا خوب نیست یا نمیشه دایما انجام داد و میخواد به خواسته های نامعقولش برسه . کلا میخواستم یه مشورت بدین با این اوصاف وضعیتش در چه حدی هست به نظرتون تواین کرونا به ریسکش میارزه ببرم دکتر و خطر بیشتری رو متوجهش کنم ؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۳ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب داروی معده را مجددا شروع بفرمایید. حجم اظطراب شما غیر طبیعی است و مراجعه به پزشک در حال حاضر از نظر ریسک ابتلاء به کرونا فعلا زیاد نیست
  • تصویر کاربر طناز سه شنبه ۲۳ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 352 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر دختری ۱۰ ساله دارم ۱ هفته ای میشه ک روزی چن بار میکه قلبم درد میکنه دستش رو قلبشه امروز بردمش دکتر نوار قلب گرفت و ضربان قلبشو گوش داد گفت مشکلی نداره و از استرس و ....ولی امروز دوباره چن بار قلبش درد گرفت و میگفت خوابم‌میاد و دراز کشید چن بار و میکفت تنگی نفس دارم ولی الان خدا رو شکر کاملا سرحال و خوب
    اقای دکتر ممنون میشم جوابمو بدین خیلی نگرانیم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۲۳ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب لطفاً جهت انجام اکو کاردیو گرافی به یکی از همکاران محترم متخصص بیماری های قلب اطفال مراجعه کنید
  • تصویر کاربر مریم سه شنبه ۲۳ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 239 مشاهده پرسش
    سلام. پسری 12 ساله جدیدا یهو سمت قلبش رو می گیره و می گه تیر می کشه... چکار کنم خیلی نگرانم... البته فرزند اول مبتلا به بیماری مادرزادی قلبی بودن... در دوران بارداری پسرم اکو جنینی داده بودم و سالم بودن تا الان هم هیچ وقت مشکلی نداشته
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۲۳ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب به احتمال زیاد مسئله مهمی وجود ندارد ولی در صورت ادامه این مسئله جهت ویزیت و بررسی های لازم به یکی از همکاران محترم متخصص بیماری های قلب اطفال مراجعه بفرمایید
  • تصویر کاربر مریم یکشنبه ۲۱ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 223 مشاهده پرسش
    با عرض سلام دختر ۶ ساله ای دارم‌که در یک سال و نیمی به علت تنگی دریچه قلب بالون زده.تا الان شکایتی نداشته ولی امشب میگه تیر میکشه قلبش ممکنه که به خاطر همون مشکل قلبیش باشه؟
    اینم اضافه کنم که مشکلش برطرف شده بوده
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۲۱ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب لطفاً جهت ویزیت و انجام اکوکاردیوگرافی به یکی از همکاران محترم متخصص بیماریهای قلب اطفال مراجعه بفرمایید
  • تصویر کاربر فا شنبه ۲۰ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 224 مشاهده پرسش
    سلام ، درد قفسه ی سینه در چپ هر روز درد میکند و بعد از خم شدن ، بعد از خوردن غذا،هنگام حرکت ، خانم ۶۷ ساله،قبل ۱۱ سال یکی از رگ هایش گرفتگی داشت و گرفتگی رگ هایش را با فنر بر بر ترف کردند
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۲۰ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب جهت بررسی بیشتر نیاز به ویزیت توسط یکی از همکاران محترم متخصص بیماریهای قلب و عروق دارند
  • تصویر کاربر محمد چهارشنبه ۱۷ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 250 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید
    من دخترم سه ساله میگه قلبم درد میکنه هر چی دکتر میبرم نوار قلب و اکو ازش میگیرن دوتا از دکترا گفتن حفره داره مادر زاد استرس و فلان و....براش خوب نیست تا چند روز پیش بدتر شد دوباره بردمش دکتر این دکتر میگه چیزیش نیست این حفره رو همه دارن از دکتر که اومدیم خونه درداش مداوم شدنه سوز میزنه خیلی همش گریه میکنه لطفا راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۱۷ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب با توجه به توضیحات شما به احتمال بسیار زیاد درد کودک شما منشأ قلبی ندارد و باید از نظر سایر عوامل ایجاد درد سینه بررسی شوند. توصیه می‌کنم برای این منظور به یکی از همکاران محترم متخصص بیماریهای اطفال و نه قلب اطفال مراجعه بفرمایید
  • تصویر کاربر یاشین جمعه ۱۲ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 221 مشاهده پرسش
    سلام،امروزپسر۵ساله من بعداز یک فشارعصبی که بهش وارد شد در اثرمشاجره دچار درد قلب و دست چپ شد که با دادن آرامش و آب قند مشکل رفع شد میخواستم بدونم علت احتمالا سکته قلبی نبوده و یا نیازی به مراجعه پزشک برای چکاب ندارد؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۱۲ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب در صورتی که درد در مدت کوتاهی از بین رفته باشد و تکرار نشده باشد مسئله مهمی نیست
  • تصویر کاربر فرهنگ چهارشنبه ۱۰ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 204 مشاهده پرسش
    باسلام من یک دختر ۱۰ ساله دارم که یک مدتی هست میگه قلبم درد میکنه و جدیدن وقتی بازی میکنه نفس کم میاره وبعضی وقت ها هم لب هاش کبود میشه پیش متخصص قلب بردم فقط نوار قلب گرفت نوارش مشکل نداشت باید چکار کنم ممنون از راهنمایی شما
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۱۰ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب نیاز به انجام اکوکاردیوگرافی دارند
  • تصویر کاربر عاطفه سه شنبه ۹ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 225 مشاهده پرسش
    سلام خدمت آقای دکتر مسکن ایبوپروفن را ک فرمودین برای یک هفته ب پسرم بدم هر چند ساعت یکبار باید بهش بدم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۹ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب روزانه دو تا سه بار
درحال دریافت اطلاعات