آیا فشار خون ریوی خطرناک است؟

فشار خون بالای ریوی هنگامی رخ می دهد که فشار درونی عروق حمل کننده خون از قلب به ریه ها بالاتر از میزان عادی باشد. در این مقاله با این بیماری و روش های درمان آن بیشتر آشنا می شوید.

علائم فشار بالای ریوی

امکان دارد، علائم و نشانه های فشار خون بالای ریوی در سطوح اولیه خود به مدت چند ماه یا حتی چند سال قابل مشاهده نباشند. همزمان با پیشرفت بیماری، علائم نیز بدتر می شوند. علائم فشار خون بالای ریوی شامل موارد زیر می شوند:

  • تنگی نفس (دیس پنه) که در ابتدا در هنگام ورزش کردن و در نهایت در هنگام استراحت بروز می کند.
  • خستگی
  • گیجی یا حملات غش (سنکوپ)
  • درد یا فشار قفسه سینه
  • تورم در پا، مچ آن و در نهایت در شکم (آسیت)
  • آبی رنگ شدن پوست و لب ها (سیانوز)
  • ضربان شدید یا تپش قلب

دلایل بالا بودن فشار ریه

ژن ها و دیگر شرایط پزشکی می توانند سبب ایجاد فشار خون بالای ریوی شوند. برخی بیماری ها می توانند به عروق خونی شریان های ریوی آسیب رسانده، آن ها را تغییر داده و یا سبب انسداد آن ها شوند. علت فشار خون بالای ریوی همواره مشخص نیست.

جهت درک بهتر فشار خون بالای ریوی، دانستن چگونگی جریان یافتن خون در قلب و ریه ها مفید است. سمت راست قلب خون دارای اکسیژن کم را از بافت های بدن دریافت می کند. شریان ریوی به قسمت راست قلب و ریه ها متصل می شوند.

قلب خون را از طریق شریان های ریوی به ریه ها پمپاژ می کند تا سرشار از اکسیژن گردد. نیرو یا فشاری که خون بر دیواره شریان های کرونری وارد می کند فشار ریوی نامیده می شود.

❇ ژن ها

جهش های ژنی در برخی از افرادی یافت می شوند که دارای سابقه خانوادگی ابتلا به فشار خون بالای شریان های ریوی می باشند. جهش ها اغلب در افراد فاقد سابقه خانوادگی نیز پیدا می شوند.

❇ بیماری ها

بیماری های بسیاری می توانند عامل فشار خون ریوی شوند. یک نوع از فشار خون بالای ریوی توسط بیماری های تنگ کننده شریان های ریوی ایجاد می شود، از جمله این بیماری ها می توان به ایدز و اسکلرودرما اشاره کرد. عروق خونی تنگ شده می توانند فشار خون درون ریه ها را افزایش دهند.

بیماری ها و مواردی که می توانند سبب فشار خون ریوی شوند، شامل موارد زیر هستند:

  • لخته های خونی در ریه ها، که آمبولی ریه نامیده می شوند.
  • سکونت مداوم در ارتفاعات بلند
  • نارسایی مزمن کلیوی
  • نقص های قلبی مادرزادی یا تنگی مادرزادی شریان های ریوی
  • بیماری های بافت همبند از جمله اسکلرودرمی
  • عفونت های انگلی از جمله شیستوزوما یا اکاینوکوکوس که کرم هایی نواری هستند.
  • بیماری های قسمت چپ قلب از جمله نارسایی بخش چپ قلب که امکان دارد توسط فشار خون بالا در بدن یا بیماری های قلبی ایسکمیک به وجود آمده باشند. همچنین، بیماری های دریچه قلب از جمله تنگی آئورت و بیماری دریچه میترال
  • بیماری های کبدی از جمله سیروز کبدی که می توانند به فشار خون بالاتر از میزان معمول در کبد منجر شوند.
  • بیماری ریوی مانند بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD)، بیماری بافت بینابینی ریه و تنگی نفس در خواب
  • اختلالات متابولیکی مانند اختلالات تیروئید یا بیماری گوشه
  • سارکوئیدوز
  • کم خونی داسی شکل
  • وجود تومور در ریه ها

عوارض فشار شریان ریوی

فشار خون بالای ریوی می تواند به بروز تعدادی از عوارض منجر شود. از جمله این عوارض می توان به موارد زیر اشاره کرد:

❇ بزرگی سمت راست قلب و نارسایی قلبی

در این نوع نارسایی قلبی، بطن راست قلب بزرگ شده و باید جهت جابجایی خون در شریان های ریوی مسدود یا تنگ شده سخت تر از حالت عادی کار کند. در ابتدا، قلب سعی می کند با ضخیم کردن دیواره های خود و وسیع کردن حفره بطن راست، مقدار خون قابل نگهداری را افزایش دهد. اما این ضخیم و بزرگ شدن به صورت موقت پاسخ گو بوده و در نهایت بطن چپ به دلیل فشار بیش از حد نارسا می شود.

برای دانستن علت بزرگ شدن قلب و روش های درمان آن روی لینک زیر کلیک کنید.

آیا بزرگ شدن قلب باعث مرگ میشود ؟

❇ لخته های خونی

لخته ها می توانند پس از آسیب دیدن خونریزی را متوقف سازند. اما گاهی اوقات، لخته ها در جایی که نباید، تشکیل می شوند. تعدادی از لخته های کوچک و یا چند لخته بزرگ می توانند از این وریدها جدا شده و به ریه منتقل شوند. در این صورت، فشار خون بالای ریوی به وجود می آید که می تواند با گذشت زمان و درمان بهبود یابد.

ابتلا به فشار خون بالای ریوی احتمال تشکیل لخته در شریان های کوچک ریوی را بیشتر کرده که در صورت وجود تنگی یا انسداد در عروق خونی این وضعیت خطرناک است.

❇ آریتمی قلبی

ضربان های غیر عادی ناشی از حفرات بالا یا پایینی قلب، جزو عوارض فشار خون بالای ریوی هستند. این موارد می توانند به تپش قلب، گیجی یا غش کردن منجر شده و کشنده باشند.

❇ خونریزی

فشار خون بالای ریوی می تواند به خونریزی در ریه ها و سرفه همراه با خون (هموپتزی) منجر شود. این مورد یکی دیگر از عوارض کشنده احتمالی فشار خون بالای ریوی می باشد.

انواع فشار خون بالای ریوی

سازمان بهداشت جهانی ۵ گروه از فشار خون بالای ریوی را منتشر کرده است.

❇ گروه اول فشارخون بالای ریوی

گروه اول شامل مواردی می شود که علت شناخته شده ای ندارند. این انواع فشار خون بالا می توانند توسط دارو ها، سموم و همچنین بیماری های از حمله بیماری بافت همبند، عفونت HIV، بیماری کبدی، بیماری قلبی مادرزادی، بیماری گلبول های داسی شکل، شیستوزوما و یا بیماری هایی ایجاد شوند که ورید ها و عروق خونی کوچک ریوی را تحت تاثیر قرار می دهند.

❇ گروه دوم فشار خون بالای ریوی

گروه دوم انواع فشار خون بالای ریوی اغلب در ارتباط با بیماری های سمت چپ قلب مانند بیماری دریچه میترال یا بالا بودن مزمن فشار خون مرتبط هستند. بیماری سمت چپ قلب رایج ترین علت فشار خون بالای ریوی می باشد.

❇ گروه سوم فشار بالای شریان ریوی

گروه سوم با مشکلات ریوی از جمله بیماری مزمن انسدادی ریه، بیماری بافت بینابینی ریه، قطع تنفس در خواب و دیگر اختلالات تنفسی مرتبط با خواب، ارتباط دارند.

❇ گروه چهارم انواع فشار خون بالای ریوی

گروه چهارم شامل انواعی می شوند که توسط لخته های خونی در ریه ها و اختلالات کلی لخته به وجود می آیند.

❇ گروه پنجم انواع فشار خون بالای ریوی

گروه پنجم شامل انواعی می شوند که توسط دیگر اختلالات آغاز شده اند. از نمونه های چنین بیماری هایی می توان به اختلالات خونی از جمله پلی سیتمی ورا و ترومبوسیتمی، اختلالات سیستمی از جمله سارکوئیدوز و واسکولیت، اختلالات متابولیک از جمله بیماری های تیروئید و ذخیره سازی گلیکوژن و دیگر بیماری ها از جمله بیماری های کلیوی و تومورهایی اشاره کرد که بر روی شریان های ریوی فشار وارد می کنند.

فشار خون ریوی

آزمایش فشار ریه

تشخیص زودهنگام فشار خون بالای ریوی دشوار است، زیرا اغلب در معاینه فیزیکی متداول شناسایی نمی شود. حتی در صورتی که بیماری پیشرفته تر باشد، علائم و نشانه های آن مشابه با دیگر بیماری های ریوی و قلبی می باشند.

پزشک جهت تشخیص بیماری فرد سابقه پزشکی، سابقه خانوادگی، علائم و نشانه های فرد را بررسی کرده و یک معاینه فیزیکی انجام می دهد. پزشکان می توانند برای تشخیص، تعیین شدت و یافتن علت فشار خون بالای ریوی انجام آزمایش هایی را درخواست دهند. این آزمایش ها می توانند شامل موارد زیر شوند:

اکوکاردیوگرافی

امواج صوتی می توانند تصاویر متحرکی از قلب در حال تپش ارائه دهند. این آزمایش می تواند در بررسی اندازه و عملکرد بطن چپ و ضخامت دیواره آن به پزشک کمک کند.

اکوکاردیوگرام می تواند چگونگی عملکرد حفرات و دریچه های قلب را نمایش دهد. همچنین، پزشکان می توانند با استفاده از این آزمایش فشار درون شریان های ریوی را اندازه گیری کنند.

در برخی موارد پزشک جهت تعیین چگونگی عملکرد قلب و ریه ها در هنگام قرار گیری تحت فشار، انجام یک آزمایش اکوکاردیوگرام ورزشی را توصیه می کند. در این آزمایش فرد قبل و فورا بعد از ورزش بر روی یک دوچرخه ثابت یا تردمیل یک آزمایش اکوکاردیوگرام می دهد.

این مورد را می توان به عنوان یک آزمایش مصرف اکسیژن نیز انجام داد که در آن فرد باید جهت ارزیابی قابلیت قلب و ریه ها در تعامل با اکسیژن و دی اکسید کربن، یک ماسک بر دهان خود قرار دهد.

دیگر آزمایش های ورزشی نیز می توانند انجام شوند. این آزمایش ها می توانند به تعیین شدت و علت بیماری کمک کنند. آزمایش های گفته شده می توانند جهت بررسی موفقیت آمیز بودن درمان ها در ملاقات های متعاقب با پزشک انجام شوند.

مطلب مرتبط: اکوی قلبی چه چیزی را نشان می دهد و چگونه انجام می شود؟ جهت مشاهده پاسخ برروی لینک زیر کلیک کنید.

آزمایش اکوی قلب چه چیزی را نشان می دهد؟

❇ تصویر برداری اشعه ایکس از قفسه سینه

این آزمایش می تواند تصاویری از قلب، ریه ها و قفسه سینه ارائه دهد. این آزمایش می تواند بزرگی بطن چپ یا شریان های ریوی را به نمایش بگذارد که در فشار خون بالای ریوی بروز می دهند. می توان جهت شناسایی دیگر بیماری هایی که می توانند سبب فشار خون بالای ریوی شوند از تصویر برداری اشعه ایکس استفاده کرد.

❇ الکتروکاردیوگرافی یا نوار قلب (ECG)

این آزمایش غیر تهاجمی الگو های الکتریکی قلب را نشان داده و می تواند ریتم های غیر عادی قلب را تشخیص دهد. پزشکان نیز می توانند علائم بزرگی یا تحت فشار بودن بطن راست را مشاهده کنند.

❇ کاتتر گذاری بخش راست قلب

در صورتی که پس از انجام اکوکاردیوگرافی پزشکان تصور کنند فرد به فشار خون بالای ریوی مبتلاست، برای او کاتتر گذاری بخش راست قلب انجام می دهند. این آزمایش می تواند اغلب به تایید ابتلای فرد به فشار خون بالای ریوی و تعیین شدت بیماری فرد کمک کند.

در حین این فرایند، متخصص قلب یک لوله منعطف و باریک (کاتتر) را به درون یک ورید گردن یا کشاله ران وارد می کند. این کاتتر سپس به درون بطن راست و شریان ریوی فرستاده می شود.

کاتتر گذاری بخش راست قلب یا آنژیوگرافی به پزشک این امکان را می دهد تا فشار درون شریان های ریوی اصلی و بطن راست را به طور مستقیم اندازه گیری کند. علاوه بر آن، این فرایند تاثیرات داروهای مختلف بر فشار خون بالای ریوی را نیز نشان می دهد.

❇ آزمایش های خون

امکان دارد پزشک برای بررسی میزان برخی مواد خاص در خون که می توانند بیانگر ابتلا به فشار خون بالای ریوی یا عوارض آن باشند انجام آزمایش های خون را درخواست دهد. آزمایش های خون می توانند مقدار برخی مواد ایجاد کننده این بیماری را نیز بررسی کنند.

درمان جدید فشار خون ریوی

فشار خون بالای ریوی قابل درمان نیست اما پزشکان می توانند در مدیریت این بیماری به فرد کمک کنند. درمان می تواند به بهبود علائم و آهسته کردن پیشرفت فشار خون بالای ریوی کمک کند.

❇ قرص برای فشار ریه

دارو فشار ریوی می تواند از دسته های مختلفی باشد و با توجه به منشا بیماری، داروی مناسب تجویز می گردد.

۱️⃣ گشاد کننده های عروق خونی (وازودیلاتور ها)

وازودیلاتور ها ، عروق خونی تنگ شده را باز می کنند. یکی از وازودیلاتور هایی که بیشترین آمار تجویز را برای فشار خون بالای ریوی دارد اپوپروستنول (ولتری، فلولان) می باشد. از معایب این دارو می توان به این اشاره کرد که تنها برای چند دقیقه دوام دارد.

این دارو از طریق یک کاتتر درون وریدی به وسیله یک پمپ که بر روی کمربند یا شانه فرد وصل می شود به صورت دائم به بیمار داده می شود. عوارض جانبی احتمالی اپوپروستنول شامل درد فک، حالت تهوع، اسهال، گرفتگی عضلات پا، درد و عفونت در محل ورود کاتتر می باشند.

تاثیر وازودیالتور بر کاهش فشار بالای ریوی

نوع دیگری از این دارو ایلوپروست (ونتاویس) است که می تواند آن را از طریق یک نبولایزر (دمیار) ۶ تا ۹ بار در روز استنشاق کرد. نبولایزر دستگاهی است که داروی فرد را به صورت گاز یا ذرات بسیار ریز تبدیل می کند. از آنجایی که این دارو استنشاق می شود، مستقیما به درون ریه ها می رود. عوارض جانبی مرتبط با ایلوپروست شامل تنگی نفس و درد قفسه سینه می شوند که اغلب با سردرد و حالت تهوع همراه است.

ترپروستینیل (تیواسو، رمودولین، اورنیترام) نوعی دیگر از دارو است که می تواند ۴ بار در روز به بیمار داده شود. این دارو می تواند به صورت استنشاقی، خوراکی و یا تزریقی داده شود. از عوارض جانبی آن می توان به سردرد، حالت تهوع و اسهال اشاره کرد.

۲️⃣ آنتاگونیست های گیرنده اندوتلین

این دارو ها اثر اندوتلین را معکوس می کنند. اندوتلین ماده ای در دیواره های عروق خونی است که سبب تنگ شدن آن ها می گردد. این داروها می توانند سطح انرژی و علائم فرد را بهبود بخشند.

با این حال، در صورت بارداری باید از مصرف این دارو ها اجتناب شود. همچنین، این دارو ها می توانند به کبد آسیب رسانده و نیاز به پایش ماهیانه کبد وجود دارد.

این داروها شامل بوزنتان (تراکلیر)، ماسیتنان (اوپسومیت) و آمبریسنتان (لتایریس) می شوند.

۴️⃣ سیلدنافیل و تادالافیل

سیلدنافیل (رواتیو، ویاگارا) و تادالافیل (سیالیس، آدسیرکا) گاهی برای درمان فشار خون بالای ریوی استفاده می شوند. این داروها با گشاد کردن عروق خونی ریه ها امکان ورود آسان تر جریان خون را فراهم می کنند. عوارض جانبی این دارو ها می توانند شامل درد معده، سر درد و اختلال در دید باشند.

۵️⃣ مقادیر بالای مسدود کننده های کانال کلسیم

این داروها به شل کردن عضلات دیواره عروق خونی کمک می کنند. چنین دارو هایی شامل آمیلودیپین (نورواسک)، دیلتیازم (کاردیازم، تیازاک و…) و نیفیدیپین (پروکاردیا و…) می شوند.

با اینکه مسدود کننده های کانال کلسیم می توانند موثر باشند اما تعداد کمی از افراد مبتلا به فشار خون بالای ریوی به آن ها جواب می دهند.

۶️⃣ محرک های گوانیلیل سیکلاز محلول

این موارد با نیتریک اکسید تعامل داشته و به استراحت شریان های ریوی و کاهش فشار درون شریان ها کمک می کنند. در صورت بارداری باید از مصرف این دارو ها اجتناب شود. این محرک ها گاهی اوقات می توانند سبب گیجی یا حالت تهوع شوند.

۷️⃣ ضد انقعادها

امکان دارد، پزشک جهت کمک به پیشگیری از تشکیل لخته های خونی در شریان های ریوی کوچک ضد انعقاد وارفارین (کومادین، جانتوون) را برای بیمار تجویز کند. از آنجایی که ضد انعقاد ها از لخته شدن خون به صورت عادی جلوگیری می کنند، خطر ابتلا به عوارض خونریزی را افزایش می دهند.

داروی ضد انعقاد برای کاهش فشار ریوی

وارفارین باید دقیقا به گونه تجویز شده مصرف گردد، زیرا در صورت مصرف نامناسب می تواند سبب بروز عوارض جانبی شدید شود. در صورت مصرف وارفارین، پزشک از بیمار درخواست می کند تا جهت بررسی چگونگی عملکرد دارو به صورت دوره ای آزمایش های خونی بدهد.

بسیاری از دارو های دیگر، مکمل های غذایی و مواد غذایی می توانند با وارفارین تداخل داشته باشند. از این رو باید اطمینان یافت که پزشک از تمامی داروهای مصرفی فرد اطلاع دارد.

۸️⃣ دیگوکسین (لانوکسین)

این دارو می تواند به تپش قوی تر قلب و پمپاژ خون بیشتر کمک کند. در صورت ابتلا به آریتمی، دیگوکسین می تواند در کنترل ضربان قلب مفید باشد.

۹️⃣ دیورتیک ها (ادرار آور)

این دارو ها معمولا به داروهای مدر شناخته شده و به دفع مقادیر اضافی مایعات بدن کمک می کنند. این داروها مقدار بار قلب را کاهش داده و می توانند برای محدود ساختن تجمع مایعات در ریه ها استفاده شوند.

🔟 اکسیژن

ممکن است، پزشک در بعضی مواقع تنفس اکسیژن خالص (اکسیژن درمانی) را برای فرد توصیه کند تا به درمان فشار خون بالای ریوی مخصوصا در صورت زندگی در ارتفاعات یا ابتلا به تنگی نفس در خواب کمک شود. برخی افراد مبتلا به فشار خون بالای ریوی در نهایت به اکسیژن درمانی مداوم نیاز پیدا می کنند.

❇ جراحی های فشار بالای ریه

سپتوستومی دهلیزی

در صورتی که دارو ها قادر به درمان فشار خون بالای ریوی نباشند، این جراحی قلب باز می تواند یک گزینه درمانی باشد. در سپتوستومی دهلیزی، جراح یک شکاف بین حفرات بالایی و پایینی سمت چپ قلب ایجاد می کند تا فشار در سمت راست قلب کاهش یابد.

سپتوستومی دهلیزی می تواند عوارضی خطرناک از جمله ناهنجاری های ضربانی قلب (آریتمی) را به همراه داشته باشد.

پیوند قلب یا ریه

در برخی موارد مخصوصا در افراد جوان مبتلا به فشار خون بالا و ایدیوپاتیک شریان ریوی پیوند ریه یا قلب می تواند یک گزینه درمانی باشد.

خطرات عمده هر گونه پیوند شامل رد عضو پیوندی و عفونت جدی است. همچنین، فرد باید جهت کاهش احتمال رد پیوند تا آخر عمر دارو های سرکوب کننده سیستم ایمنی مصرف کند.

 

دکتر سعید یزدانخواه متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

برای پرسش از دکتر روی مشاوره پزشکی کلیک کنید.

[wp_ulike]

.برای ارتقاء کیفیت مطالب امتیاز دهید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر Nvc دوشنبه ۳۰ فروردین ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 337 مشاهده پرسش
    سلام ضربان قلب 76و فشار خون 10روی 5، معمولا همیشه فشارشون پایین هست حتی قبل از قرص صبحی 1بیزو پرولول برای رگ اضاف مصرف میشه آیا شب هم استفاده کنن
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۳۰ فروردین ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب خیر
  • تصویر کاربر المیرا دوشنبه ۲۳ فروردین ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 477 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباید
    جناب دکتر من بصورت مادرزادی بیماری قلب vsd داشتم که در سن 9 سالگی عمل کردم.در سن 30سالگی متوجه بیماری جدیدم شدند که یک رگ بجای باعث خروج خون از بطن چپ شود به داخل قلبم برمیگردد و باعث بزرگ شدن بطنم شد که که یک جراحی انجام دادم و خداروشکر موفق بود و پس از ان با انجام عمل کت متوجه فشارخون بالای ریوی من شدند که 85 هست.الان تحت درمان دارویی هستم با مصرف قرص لیراتان- به من دکتر گفتند که ممنوعیت بارداری دارم.سوالم این هست ایا امکان درمان دارم؟ فقط یک بچه میخام اگر راهی هست لطفا راهنمایی کنید؟ سپاس گذارم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۲۲ فروردین ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب لطفاً تصاویر گزارش اکوکاردیوگرافی و شرح عمل دوم خود را بفرستید
    2. تصویر کاربر المیرا یکشنبه ۲۲ فروردین ۰( 2 سال پیش)
      خدمت شما جناب اقای دکتر
    3. تصویر کاربر المیرا یکشنبه ۲۲ فروردین ۰( 2 سال پیش)
      خدمت شما
    4. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۲۳ فروردین ۰( 2 سال پیش)
      خیر متاسفانه بارداری در شما ممنوع است
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر رسولی پنجشنبه ۱۲ فروردین ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 205 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر ، من پسر یکی از کابران هستم هفته پیش پدرم در مورد اکو و معافیت من از شما سوال کرده بود ، متاسفانه پدرم دیشب سکته قلبی کردند و دو رگشون هم بسته شده بود که انژیو کردن ولی نتونستن باز کنن رگهارو ، اکویی گرفتن گفتن ef شما 20 هست وروی قلب هم بافت زنده ای برای جراحی باز روی قلب نیست ، الانم در سی سی یو هستن ، جراح قلب گفت باید اکو استرس بشید ، اگر رگ های قلبتان توانایی داشته باشه و موقعیت فضای قلب مناسب باشه پیوند قلب انجام بدهیم واگر جواب اکو استرس مطلوب نباشه ، پیوند قلب انجام نخواهد شد، فعلا دارو باید بخورید . اقای دکتر الان اگر پدرم پیوند قلب انجام بدن و قلب دیگری که میزارن ایا ef قلبشان از 20 درصد یعنی به حالت نرمال میرسه ؟ (چون قلبشان عوض میشه دیگه ) اگر بله چقدر طول میکشه ؟ یعنی بلافاصله بعد پیوند ؟ و
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۱۱ فروردین ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب از شنیدن این خبر متاسفم بعد از پیوند قلب ‌میزان EF به اندازه EF قلب اهدایی و طبیعتاً طبیعی خواهد بود
    2. تصویر کاربر رسولی چهارشنبه ۱۱ فروردین ۰( 2 سال پیش)
      سلامت باشید اقای دکتر شما لطف بسیاری بزرگی میکنید اطلاعات و تخصص ارزشمندتان را در اختیار ما میزارید ، اقای دکتر پیوند قلب جراحی باز به حساب میاد ؟ و اینکه نارسایی محسوب میشه ؟ یا نقص عضو ؟ و اینکه باید بازم دارو بخورن ؟ عملش ریسکه ؟ به خاطر خطرش
    3. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه پنجشنبه ۱۲ فروردین ۰( 2 سال پیش)
      بله جراحی قلب باز است بعد از پیوند قلب دیگر نارسایی قلبی وجود نخواهد داشت ولی پیوند نیز مسائل خاص خود را داشته و احتمال رد پیوند و ... نیز وجود دارد و نیاز به ادامه داروها بصورت مادام العمر دارد. جراحی پیوند عمل نسبتاً کم ریسکی است
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر حسین دوشنبه ۲ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 189 مشاهده پرسش
    سلام جناب اقای دکتر بنده لرزش قلب و ضربان مچ دستم یک عدد جا میفتد و دوباره مبزند ایا قرص کنکور 2.5 بهتر است یا متورال تشخیص پی وی سی دادن برام تست ورزش هم دادم دکتر گفت خوبه
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۲ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب تفاوت چندانی ندارند با هر یک از این دو دارو که آریتمی کنترل شود، از آن دارو استفاده بفرمایید
  • تصویر کاربر zari چهارشنبه ۱۳ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 650 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر حال شما؟ وقتتون بخیر. ببخشید مصدع اوقات شدم. من همونم که میگفتم مادرم زیاد در طی یک ماه اخیر یعنی ۴ بار فشارخونش بالا رفته. بار اول فشارش ۱۷ بود و سردرد و داغی سر داشت. بار دوم فشارش ۱۸ بود و لرزش شدید و حس شدید سرما و خشکی دهان و رنگ پریدگی داشت. بار سوم فشارش ۱۶.۵ بود و تپش قلب و حس سنگینی روی قفسه سینه و تنگی نفس و سرگیجه و رنگ پریدگی داشت.و بار چهارم سرگیجه و تنگی نفس و رنگ پریدگی داشت. رفتیم پیش پزشک متخصص اکو و هولتر و سی تی اسکن عروق قلب و سی تی اسکن ریه نوشتن. مامانم اکو و هولتر رو انجام داد ولی میگه میترسم سی تی اسکن رو انجام بدم. هر کاریش میکنم میگه نمیرم میترسم چون قبلا هم واسه دستش یه بار رفت میگفت خیلی ترسیده بودم. آقای دکتر من از جواب اکو و هولترش سر در نمیارم. تروخدا یه لطفی کنین بهم بگید جواب اکو چی رو نشون میده؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۱۳ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب لطفاً تصویر گزارش اکوکاردیوگرافی و هولتر را بفرستید
  • تصویر کاربر محمد شنبه ۲ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 218 مشاهده پرسش
    سلام من حدوده ۹ ماهه پیش اعلائمم شروع شد اول اکو گرفتم فشاره ریه ۴۵ بود بعده ۲ ماه پیشه یه فلوشیپ رفتم اکو انجام داد گفت فشار۵۵ هست گفت برین اکو مری انجام بدین و آزمایش هایی نوشت حدود چند ماه بعد رفتم پیشه یه فلوشیپ(دکتره خوبی هم هستن) برایه اکو مری قبلش اکو معمولی کردن وگفتن فشار عادیه (۲۰)و۲ بار کنتراست تزریق کردن و گفتن قلبت سالمه و من هنوز علائمو دارم (نفس تنگی تقریبا همیشه)(پایین اومدن تحمل هنگامه انجامه فعالیت) حدوده ۹ ماهه پیش یه حرکته ژیمناستیک زدم رویه قفسه سینم فشار اومد و انگار یه چیزی پاره شد تا چند چند هفته درده قفسه سینه داشتم درد طوری بود که انگار یه کبریت زیره قلبم گرفتن و میسوزه خیلی بد بود قبلش هم نفس تنگی داشتم اما اینجوری نبود از اون موقع به بعد بود که فک کن فعلیتام کمتر شد و بعده مدتی دردش کمتر شد گاهی وقتا سواره ماشین که میشدم خیلی تکون میخورد ننفسم تنگ میشد قفسه سینه میسوخت رفتم برا اکو گفتن فشاره ۴۵ هست اما الان فقط نفس تنکی و احساسه فشار رویه قفسه سینه و خرو پوف هنگامه خواب بعضی وقتا حالم بهتر میشه انگار فشار اومده پایین اما گاهی وقتا بد تر میشه برام خیلی عجیب بود ۲ ماه پیش حدوده ۱ هفته کلا خوب شدم تو اسباب کشی شرکت کردم و کمک کردم انگار شفا پیدا کرده بودم اما باز حالم بد شد بنظرتون چیکار کنم
    1. تصویر کاربر محمد شنبه ۲ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      احو
    2. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۲ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      پاسخ شما در سوال قبلی داده شد
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر محمد شنبه ۲ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 233 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید اقایه دکتر من طی ۶ ماه ۳ اکو انجام دادم اکویه اول فشاره ریه ۴۵ بود اکویه دوم ۵۵ و اکویه سوم فشاره ریه ۲۵ بود من هنوز اعلاعم رو دارم آیا امکانه خطا در اکویه سوم وجود داره؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۲ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب فشار شریان ریوی در زمان های مختلف و شرایط مختلف تغییر خواهد کرد. اکوکاردیوگرافی را که توسط همکاران محترم فلوشیپ اکوکاردیوگرافی انجام شده است ملاک قرار دهید و در صورتی که اکوکاردیوگرافی های مورد اشاره توسط همکاران فلوشیپ اکوکاردیوگرافی انجام نشده است آنرا تکرار کنید
    2. تصویر کاربر محمد شنبه ۲ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      من حدوده ۸ماهه پیش نفس تنگی داشتم که با فعالیت بیشتر میشد رفتم اکو کردم فشاره ریه ۴۵ برام عکسو چند تا آزمایش نوشتن انجان دادن سالن بود دوباره بعده سه ماه پیشه یه فلوشیپ رفتم اکو کردم فشاره رییه ۵۵ بود گفتن برو اکو مری انجام بدم چن ماه گذشت رفتم برایه اکو مری اماده شدم برایه اکو مری قبلش اکو معمولی کردن وگفتن فشاره ریه عادی هست دو بار بهم کنتراست تزریق کردن سالم بود گفتن نیاز به اکو مری نیست و سالمی ولی من هنوز علائمو دارم نیاز هست کاری انجام بدم؟؟؟یا نیاز نیست؟؟؟ با تشکر
    3. تصویر کاربر محمد شنبه ۲ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      .
    4. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۲ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      لطفاً تصویر گزارش آخرین اکوکاردیوگرافی را بفرستید
    5. تصویر کاربر محمد شنبه ۲ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      تصویر
    6. تصویر کاربر محمد شنبه ۲ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      .
    7. تصویر کاربر محمد شنبه ۲ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      تصویر اومد؟
    8. تصویر کاربر محمد شنبه ۲ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      اکو
    9. تصویر کاربر محمد شنبه ۲ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      .
    10. تصویر کاربر محمد شنبه ۲ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      .
    11. تصویر کاربر محمد شنبه ۲ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      .
    12. تصویر کاربر محمد شنبه ۲ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      .
    13. تصویر کاربر محمد شنبه ۲ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      من حدوده ۹ ماهه پیش اعلائمم شروع شد اول اکو گرفتم فشاره ریه ۴۵ بود بعده ۲ ماه پیشه یه فلوشیپ رفتم اکو انجام داد گفت فشار۵۵ هست گفت برین اکو مری انجام بدین و آزمایش هایی نوشت حدود چند ماه بعد رفتم پیشه یه فلوشیپ(دکتره خوبی هم هستن) برایه اکو مری قبلش اکو معمولی کردن وگفتن فشار عادیه (۲۰)و۲ بار کنتراست تزریق کردن و گفتن قلبت سالمه و من هنوز علائمو دارم (نفس تنگی تقریبا همیشه)(پایین اومدن تحمل هنگامه انجامه فعالیت) حدوده ۹ ماهه پیش یه حرکته ژیمناستیک زدم رویه قفسه سینم فشار اومد و انگار یه چیزی پاره شد تا چند چند هفته درده قفسه سینه داشتم درد طوری بود که انگار یه کبریت زیره قلبم گرفتن و میسوزه خیلی بد بود قبلش هم نفس تنگی داشتم اما اینجوری نبود از اون موقع به بعد بود که فک کن فعلیتام کمتر شد و بعده مدتی دردش کمتر شد گاهی وقتا سواره ماشین که میشدم خیلی تکون میخورد ننفسم تنگ میشد قفسه سینه میسوخت رفتم برا اکو گفتن فشاره ۴۵ هست اما الان فقط نفس تنکی و احساسه فشار رویه قفسه سینه و خرو پوف هنگامه خواب بعضی وقتا حالم بهتر میشه انگار فشار اومده پایین اما گاهی وقتا بد تر میشه برام خیلی عجیب بود ۲ ماه پیش حدوده ۱ هفته کلا خوب شدم تو اسباب کشی شرکت کردم و کمک کردم انگار شفا پیدا کرده بودم اما باز حالم بد شد بنظرتون چیکار کنم
    14. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۲ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      لطفاً با یکی از همکاران محترم متخصص بیماریهای ریوی نیز مشورت بفرمایید. توصیه میکنم که در صورت عدم وجود مشکل ریوی پس از مشورت ریه و ادامه علایم، یک ام آر آی قلب نیز انجام دهید
    15. تصویر کاربر محمد شنبه ۲ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      ببخشید دوباره مزاحم شدم نیاز به اکویه دوباره یا اکو مری نیست؟؟؟
      شما احتماله بیماریه قلبیه خاصی رو میدی؟؟
    16. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۲ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      خیر اکو آخر تقریباً طبیعی است در صورت هرگونه شک تکرار اکو کمک چندانی نخواهد کرد و بهتر است که ام آر آی قلب بگیرید
    17. نمایش سایر 15 پاسخ
  • تصویر کاربر Atiii پنجشنبه ۳۰ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 251 مشاهده پرسش
    باسلام خدمت شما دکتر محترم
    ۳۰ سالمه و اضافه وزن دارم تپش قلب و درد قفسه سینه دارم ک هرازگاهی ب دست چپ و فک پایین میزنه اکو ازمایش خون و اسکن قلب انجام دادم ک گفتن نرماله و مشکلی وجود نداره با تمام اینها بازم ممکنه مشکل قلبی باشه؟گاهی حالت تهوع هم دارم و این درد یکساله بامنه لطفا راهنماییم کنین باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۲۹ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب احتمال بیماری قلبی کم است ولی غیر ممکن نیست. احتمالاً درد سینه شما ناشی از ریفلاکس مری است
    2. تصویر کاربر Atiii چهارشنبه ۲۹ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      یعنی ممکنه با وجود سی تی اسکن و اکو نرمال بازم مشکل قلبی باشه؟ایا رفلاکس مری دردش ب فک و دست چپ میزنه خیلی استرس دارم قبلا عکس اسکن قلبم رو برای دکتر نجفی پیوست کرده بودم فرمودن اسکن کاملا نرماله خیلی میترسم
    3. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه پنجشنبه ۳۰ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      اسکن هسته ای یا سی تی اسکن؟
    4. تصویر کاربر Atiii پنجشنبه ۳۰ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      اسکن هسته ای انجام دادم امکان خطا داره ک مجددا قلبی باشه دردم؟
    5. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه پنجشنبه ۳۰ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      بله دقت اسکن هسته ای صد در صد نیست ولی با توجه به توضیحات شما احتمال گرفتگی عروق زیاد نیست
    6. تصویر کاربر Atiii پنجشنبه ۳۰ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      چه روشی دقیق تر است برای گرفتگی عروق؟بنظر شما نیازی هست مجدد پیگیر قلب باشم؟ممنونم از لطفتون
    7. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه پنجشنبه ۳۰ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      خیر نیازی نیست. روشهای دقیق تر سی تی آنژیوگرافی و آنژیوگرافی هستند
    8. نمایش سایر 6 پاسخ
  • تصویر کاربر منگلی پنجشنبه ۹ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 282 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید من مادرزایی مشکل تپش قلب وبازبودن دریچهvcd که یکبار عمل باز وچندبارانژیوگرافی شده ام الان فشارریه خیلی بالاست دکتر گفته حدوه هشتاد داروی بوسنتان و سیلدنافیل مصرف میکنم ایا میتوانم باردارشوم یانه چه خطراتی زابارداری دارد
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه پنجشنبه ۹ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب خیر بارداعدر شما ممنوع است
  • تصویر کاربر مریم پنجشنبه ۲ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 225 مشاهده پرسش
    سلام من ۳۵ سال دارم فشار ریه ام بالاس یعنی چی ؟دلیلش چی ممکنه باشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه پنجشنبه ۲ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب لطفاً تصویر گزارش اکوکاردیوگرافی خود را بفرستید
درحال دریافت اطلاعات