آیا فشار خون ریوی خطرناک است؟

فشار خون بالای ریوی هنگامی رخ می دهد که فشار درونی عروق حمل کننده خون از قلب به ریه ها بالاتر از میزان عادی باشد. در این مقاله با این بیماری و روش های درمان آن بیشتر آشنا می شوید.

علائم فشار بالای ریوی

امکان دارد، علائم و نشانه های فشار خون بالای ریوی در سطوح اولیه خود به مدت چند ماه یا حتی چند سال قابل مشاهده نباشند. همزمان با پیشرفت بیماری، علائم نیز بدتر می شوند. علائم فشار خون بالای ریوی شامل موارد زیر می شوند:

  • تنگی نفس (دیس پنه) که در ابتدا در هنگام ورزش کردن و در نهایت در هنگام استراحت بروز می کند.
  • خستگی
  • گیجی یا حملات غش (سنکوپ)
  • درد یا فشار قفسه سینه
  • تورم در پا، مچ آن و در نهایت در شکم (آسیت)
  • آبی رنگ شدن پوست و لب ها (سیانوز)
  • ضربان شدید یا تپش قلب

دلایل بالا بودن فشار ریه

ژن ها و دیگر شرایط پزشکی می توانند سبب ایجاد فشار خون بالای ریوی شوند. برخی بیماری ها می توانند به عروق خونی شریان های ریوی آسیب رسانده، آن ها را تغییر داده و یا سبب انسداد آن ها شوند. علت فشار خون بالای ریوی همواره مشخص نیست.

جهت درک بهتر فشار خون بالای ریوی، دانستن چگونگی جریان یافتن خون در قلب و ریه ها مفید است. سمت راست قلب خون دارای اکسیژن کم را از بافت های بدن دریافت می کند. شریان ریوی به قسمت راست قلب و ریه ها متصل می شوند.

قلب خون را از طریق شریان های ریوی به ریه ها پمپاژ می کند تا سرشار از اکسیژن گردد. نیرو یا فشاری که خون بر دیواره شریان های کرونری وارد می کند فشار ریوی نامیده می شود.

❇ ژن ها

جهش های ژنی در برخی از افرادی یافت می شوند که دارای سابقه خانوادگی ابتلا به فشار خون بالای شریان های ریوی می باشند. جهش ها اغلب در افراد فاقد سابقه خانوادگی نیز پیدا می شوند.

❇ بیماری ها

بیماری های بسیاری می توانند عامل فشار خون ریوی شوند. یک نوع از فشار خون بالای ریوی توسط بیماری های تنگ کننده شریان های ریوی ایجاد می شود، از جمله این بیماری ها می توان به ایدز و اسکلرودرما اشاره کرد. عروق خونی تنگ شده می توانند فشار خون درون ریه ها را افزایش دهند.

بیماری ها و مواردی که می توانند سبب فشار خون ریوی شوند، شامل موارد زیر هستند:

  • لخته های خونی در ریه ها، که آمبولی ریه نامیده می شوند.
  • سکونت مداوم در ارتفاعات بلند
  • نارسایی مزمن کلیوی
  • نقص های قلبی مادرزادی یا تنگی مادرزادی شریان های ریوی
  • بیماری های بافت همبند از جمله اسکلرودرمی
  • عفونت های انگلی از جمله شیستوزوما یا اکاینوکوکوس که کرم هایی نواری هستند.
  • بیماری های قسمت چپ قلب از جمله نارسایی بخش چپ قلب که امکان دارد توسط فشار خون بالا در بدن یا بیماری های قلبی ایسکمیک به وجود آمده باشند. همچنین، بیماری های دریچه قلب از جمله تنگی آئورت و بیماری دریچه میترال
  • بیماری های کبدی از جمله سیروز کبدی که می توانند به فشار خون بالاتر از میزان معمول در کبد منجر شوند.
  • بیماری ریوی مانند بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD)، بیماری بافت بینابینی ریه و تنگی نفس در خواب
  • اختلالات متابولیکی مانند اختلالات تیروئید یا بیماری گوشه
  • سارکوئیدوز
  • کم خونی داسی شکل
  • وجود تومور در ریه ها

عوارض فشار شریان ریوی

فشار خون بالای ریوی می تواند به بروز تعدادی از عوارض منجر شود. از جمله این عوارض می توان به موارد زیر اشاره کرد:

❇ بزرگی سمت راست قلب و نارسایی قلبی

در این نوع نارسایی قلبی، بطن راست قلب بزرگ شده و باید جهت جابجایی خون در شریان های ریوی مسدود یا تنگ شده سخت تر از حالت عادی کار کند. در ابتدا، قلب سعی می کند با ضخیم کردن دیواره های خود و وسیع کردن حفره بطن راست، مقدار خون قابل نگهداری را افزایش دهد. اما این ضخیم و بزرگ شدن به صورت موقت پاسخ گو بوده و در نهایت بطن چپ به دلیل فشار بیش از حد نارسا می شود.

برای دانستن علت بزرگ شدن قلب و روش های درمان آن روی لینک زیر کلیک کنید.

آیا بزرگ شدن قلب باعث مرگ میشود ؟

❇ لخته های خونی

لخته ها می توانند پس از آسیب دیدن خونریزی را متوقف سازند. اما گاهی اوقات، لخته ها در جایی که نباید، تشکیل می شوند. تعدادی از لخته های کوچک و یا چند لخته بزرگ می توانند از این وریدها جدا شده و به ریه منتقل شوند. در این صورت، فشار خون بالای ریوی به وجود می آید که می تواند با گذشت زمان و درمان بهبود یابد.

ابتلا به فشار خون بالای ریوی احتمال تشکیل لخته در شریان های کوچک ریوی را بیشتر کرده که در صورت وجود تنگی یا انسداد در عروق خونی این وضعیت خطرناک است.

❇ آریتمی قلبی

ضربان های غیر عادی ناشی از حفرات بالا یا پایینی قلب، جزو عوارض فشار خون بالای ریوی هستند. این موارد می توانند به تپش قلب، گیجی یا غش کردن منجر شده و کشنده باشند.

❇ خونریزی

فشار خون بالای ریوی می تواند به خونریزی در ریه ها و سرفه همراه با خون (هموپتزی) منجر شود. این مورد یکی دیگر از عوارض کشنده احتمالی فشار خون بالای ریوی می باشد.

انواع فشار خون بالای ریوی

سازمان بهداشت جهانی ۵ گروه از فشار خون بالای ریوی را منتشر کرده است.

❇ گروه اول فشارخون بالای ریوی

گروه اول شامل مواردی می شود که علت شناخته شده ای ندارند. این انواع فشار خون بالا می توانند توسط دارو ها، سموم و همچنین بیماری های از حمله بیماری بافت همبند، عفونت HIV، بیماری کبدی، بیماری قلبی مادرزادی، بیماری گلبول های داسی شکل، شیستوزوما و یا بیماری هایی ایجاد شوند که ورید ها و عروق خونی کوچک ریوی را تحت تاثیر قرار می دهند.

❇ گروه دوم فشار خون بالای ریوی

گروه دوم انواع فشار خون بالای ریوی اغلب در ارتباط با بیماری های سمت چپ قلب مانند بیماری دریچه میترال یا بالا بودن مزمن فشار خون مرتبط هستند. بیماری سمت چپ قلب رایج ترین علت فشار خون بالای ریوی می باشد.

❇ گروه سوم فشار بالای شریان ریوی

گروه سوم با مشکلات ریوی از جمله بیماری مزمن انسدادی ریه، بیماری بافت بینابینی ریه، قطع تنفس در خواب و دیگر اختلالات تنفسی مرتبط با خواب، ارتباط دارند.

❇ گروه چهارم انواع فشار خون بالای ریوی

گروه چهارم شامل انواعی می شوند که توسط لخته های خونی در ریه ها و اختلالات کلی لخته به وجود می آیند.

❇ گروه پنجم انواع فشار خون بالای ریوی

گروه پنجم شامل انواعی می شوند که توسط دیگر اختلالات آغاز شده اند. از نمونه های چنین بیماری هایی می توان به اختلالات خونی از جمله پلی سیتمی ورا و ترومبوسیتمی، اختلالات سیستمی از جمله سارکوئیدوز و واسکولیت، اختلالات متابولیک از جمله بیماری های تیروئید و ذخیره سازی گلیکوژن و دیگر بیماری ها از جمله بیماری های کلیوی و تومورهایی اشاره کرد که بر روی شریان های ریوی فشار وارد می کنند.

فشار خون ریوی

آزمایش فشار ریه

تشخیص زودهنگام فشار خون بالای ریوی دشوار است، زیرا اغلب در معاینه فیزیکی متداول شناسایی نمی شود. حتی در صورتی که بیماری پیشرفته تر باشد، علائم و نشانه های آن مشابه با دیگر بیماری های ریوی و قلبی می باشند.

پزشک جهت تشخیص بیماری فرد سابقه پزشکی، سابقه خانوادگی، علائم و نشانه های فرد را بررسی کرده و یک معاینه فیزیکی انجام می دهد. پزشکان می توانند برای تشخیص، تعیین شدت و یافتن علت فشار خون بالای ریوی انجام آزمایش هایی را درخواست دهند. این آزمایش ها می توانند شامل موارد زیر شوند:

اکوکاردیوگرافی

امواج صوتی می توانند تصاویر متحرکی از قلب در حال تپش ارائه دهند. این آزمایش می تواند در بررسی اندازه و عملکرد بطن چپ و ضخامت دیواره آن به پزشک کمک کند.

اکوکاردیوگرام می تواند چگونگی عملکرد حفرات و دریچه های قلب را نمایش دهد. همچنین، پزشکان می توانند با استفاده از این آزمایش فشار درون شریان های ریوی را اندازه گیری کنند.

در برخی موارد پزشک جهت تعیین چگونگی عملکرد قلب و ریه ها در هنگام قرار گیری تحت فشار، انجام یک آزمایش اکوکاردیوگرام ورزشی را توصیه می کند. در این آزمایش فرد قبل و فورا بعد از ورزش بر روی یک دوچرخه ثابت یا تردمیل یک آزمایش اکوکاردیوگرام می دهد.

این مورد را می توان به عنوان یک آزمایش مصرف اکسیژن نیز انجام داد که در آن فرد باید جهت ارزیابی قابلیت قلب و ریه ها در تعامل با اکسیژن و دی اکسید کربن، یک ماسک بر دهان خود قرار دهد.

دیگر آزمایش های ورزشی نیز می توانند انجام شوند. این آزمایش ها می توانند به تعیین شدت و علت بیماری کمک کنند. آزمایش های گفته شده می توانند جهت بررسی موفقیت آمیز بودن درمان ها در ملاقات های متعاقب با پزشک انجام شوند.

مطلب مرتبط: اکوی قلبی چه چیزی را نشان می دهد و چگونه انجام می شود؟ جهت مشاهده پاسخ برروی لینک زیر کلیک کنید.

آزمایش اکوی قلب چه چیزی را نشان می دهد؟

❇ تصویر برداری اشعه ایکس از قفسه سینه

این آزمایش می تواند تصاویری از قلب، ریه ها و قفسه سینه ارائه دهد. این آزمایش می تواند بزرگی بطن چپ یا شریان های ریوی را به نمایش بگذارد که در فشار خون بالای ریوی بروز می دهند. می توان جهت شناسایی دیگر بیماری هایی که می توانند سبب فشار خون بالای ریوی شوند از تصویر برداری اشعه ایکس استفاده کرد.

❇ الکتروکاردیوگرافی یا نوار قلب (ECG)

این آزمایش غیر تهاجمی الگو های الکتریکی قلب را نشان داده و می تواند ریتم های غیر عادی قلب را تشخیص دهد. پزشکان نیز می توانند علائم بزرگی یا تحت فشار بودن بطن راست را مشاهده کنند.

❇ کاتتر گذاری بخش راست قلب

در صورتی که پس از انجام اکوکاردیوگرافی پزشکان تصور کنند فرد به فشار خون بالای ریوی مبتلاست، برای او کاتتر گذاری بخش راست قلب انجام می دهند. این آزمایش می تواند اغلب به تایید ابتلای فرد به فشار خون بالای ریوی و تعیین شدت بیماری فرد کمک کند.

در حین این فرایند، متخصص قلب یک لوله منعطف و باریک (کاتتر) را به درون یک ورید گردن یا کشاله ران وارد می کند. این کاتتر سپس به درون بطن راست و شریان ریوی فرستاده می شود.

کاتتر گذاری بخش راست قلب یا آنژیوگرافی به پزشک این امکان را می دهد تا فشار درون شریان های ریوی اصلی و بطن راست را به طور مستقیم اندازه گیری کند. علاوه بر آن، این فرایند تاثیرات داروهای مختلف بر فشار خون بالای ریوی را نیز نشان می دهد.

❇ آزمایش های خون

امکان دارد پزشک برای بررسی میزان برخی مواد خاص در خون که می توانند بیانگر ابتلا به فشار خون بالای ریوی یا عوارض آن باشند انجام آزمایش های خون را درخواست دهد. آزمایش های خون می توانند مقدار برخی مواد ایجاد کننده این بیماری را نیز بررسی کنند.

درمان جدید فشار خون ریوی

فشار خون بالای ریوی قابل درمان نیست اما پزشکان می توانند در مدیریت این بیماری به فرد کمک کنند. درمان می تواند به بهبود علائم و آهسته کردن پیشرفت فشار خون بالای ریوی کمک کند.

❇ قرص برای فشار ریه

دارو فشار ریوی می تواند از دسته های مختلفی باشد و با توجه به منشا بیماری، داروی مناسب تجویز می گردد.

۱️⃣ گشاد کننده های عروق خونی (وازودیلاتور ها)

وازودیلاتور ها ، عروق خونی تنگ شده را باز می کنند. یکی از وازودیلاتور هایی که بیشترین آمار تجویز را برای فشار خون بالای ریوی دارد اپوپروستنول (ولتری، فلولان) می باشد. از معایب این دارو می توان به این اشاره کرد که تنها برای چند دقیقه دوام دارد.

این دارو از طریق یک کاتتر درون وریدی به وسیله یک پمپ که بر روی کمربند یا شانه فرد وصل می شود به صورت دائم به بیمار داده می شود. عوارض جانبی احتمالی اپوپروستنول شامل درد فک، حالت تهوع، اسهال، گرفتگی عضلات پا، درد و عفونت در محل ورود کاتتر می باشند.

تاثیر وازودیالتور بر کاهش فشار بالای ریوی

نوع دیگری از این دارو ایلوپروست (ونتاویس) است که می تواند آن را از طریق یک نبولایزر (دمیار) ۶ تا ۹ بار در روز استنشاق کرد. نبولایزر دستگاهی است که داروی فرد را به صورت گاز یا ذرات بسیار ریز تبدیل می کند. از آنجایی که این دارو استنشاق می شود، مستقیما به درون ریه ها می رود. عوارض جانبی مرتبط با ایلوپروست شامل تنگی نفس و درد قفسه سینه می شوند که اغلب با سردرد و حالت تهوع همراه است.

ترپروستینیل (تیواسو، رمودولین، اورنیترام) نوعی دیگر از دارو است که می تواند ۴ بار در روز به بیمار داده شود. این دارو می تواند به صورت استنشاقی، خوراکی و یا تزریقی داده شود. از عوارض جانبی آن می توان به سردرد، حالت تهوع و اسهال اشاره کرد.

۲️⃣ آنتاگونیست های گیرنده اندوتلین

این دارو ها اثر اندوتلین را معکوس می کنند. اندوتلین ماده ای در دیواره های عروق خونی است که سبب تنگ شدن آن ها می گردد. این داروها می توانند سطح انرژی و علائم فرد را بهبود بخشند.

با این حال، در صورت بارداری باید از مصرف این دارو ها اجتناب شود. همچنین، این دارو ها می توانند به کبد آسیب رسانده و نیاز به پایش ماهیانه کبد وجود دارد.

این داروها شامل بوزنتان (تراکلیر)، ماسیتنان (اوپسومیت) و آمبریسنتان (لتایریس) می شوند.

۴️⃣ سیلدنافیل و تادالافیل

سیلدنافیل (رواتیو، ویاگارا) و تادالافیل (سیالیس، آدسیرکا) گاهی برای درمان فشار خون بالای ریوی استفاده می شوند. این داروها با گشاد کردن عروق خونی ریه ها امکان ورود آسان تر جریان خون را فراهم می کنند. عوارض جانبی این دارو ها می توانند شامل درد معده، سر درد و اختلال در دید باشند.

۵️⃣ مقادیر بالای مسدود کننده های کانال کلسیم

این داروها به شل کردن عضلات دیواره عروق خونی کمک می کنند. چنین دارو هایی شامل آمیلودیپین (نورواسک)، دیلتیازم (کاردیازم، تیازاک و…) و نیفیدیپین (پروکاردیا و…) می شوند.

با اینکه مسدود کننده های کانال کلسیم می توانند موثر باشند اما تعداد کمی از افراد مبتلا به فشار خون بالای ریوی به آن ها جواب می دهند.

۶️⃣ محرک های گوانیلیل سیکلاز محلول

این موارد با نیتریک اکسید تعامل داشته و به استراحت شریان های ریوی و کاهش فشار درون شریان ها کمک می کنند. در صورت بارداری باید از مصرف این دارو ها اجتناب شود. این محرک ها گاهی اوقات می توانند سبب گیجی یا حالت تهوع شوند.

۷️⃣ ضد انقعادها

امکان دارد، پزشک جهت کمک به پیشگیری از تشکیل لخته های خونی در شریان های ریوی کوچک ضد انعقاد وارفارین (کومادین، جانتوون) را برای بیمار تجویز کند. از آنجایی که ضد انعقاد ها از لخته شدن خون به صورت عادی جلوگیری می کنند، خطر ابتلا به عوارض خونریزی را افزایش می دهند.

داروی ضد انعقاد برای کاهش فشار ریوی

وارفارین باید دقیقا به گونه تجویز شده مصرف گردد، زیرا در صورت مصرف نامناسب می تواند سبب بروز عوارض جانبی شدید شود. در صورت مصرف وارفارین، پزشک از بیمار درخواست می کند تا جهت بررسی چگونگی عملکرد دارو به صورت دوره ای آزمایش های خونی بدهد.

بسیاری از دارو های دیگر، مکمل های غذایی و مواد غذایی می توانند با وارفارین تداخل داشته باشند. از این رو باید اطمینان یافت که پزشک از تمامی داروهای مصرفی فرد اطلاع دارد.

۸️⃣ دیگوکسین (لانوکسین)

این دارو می تواند به تپش قوی تر قلب و پمپاژ خون بیشتر کمک کند. در صورت ابتلا به آریتمی، دیگوکسین می تواند در کنترل ضربان قلب مفید باشد.

۹️⃣ دیورتیک ها (ادرار آور)

این دارو ها معمولا به داروهای مدر شناخته شده و به دفع مقادیر اضافی مایعات بدن کمک می کنند. این داروها مقدار بار قلب را کاهش داده و می توانند برای محدود ساختن تجمع مایعات در ریه ها استفاده شوند.

🔟 اکسیژن

ممکن است، پزشک در بعضی مواقع تنفس اکسیژن خالص (اکسیژن درمانی) را برای فرد توصیه کند تا به درمان فشار خون بالای ریوی مخصوصا در صورت زندگی در ارتفاعات یا ابتلا به تنگی نفس در خواب کمک شود. برخی افراد مبتلا به فشار خون بالای ریوی در نهایت به اکسیژن درمانی مداوم نیاز پیدا می کنند.

❇ جراحی های فشار بالای ریه

سپتوستومی دهلیزی

در صورتی که دارو ها قادر به درمان فشار خون بالای ریوی نباشند، این جراحی قلب باز می تواند یک گزینه درمانی باشد. در سپتوستومی دهلیزی، جراح یک شکاف بین حفرات بالایی و پایینی سمت چپ قلب ایجاد می کند تا فشار در سمت راست قلب کاهش یابد.

سپتوستومی دهلیزی می تواند عوارضی خطرناک از جمله ناهنجاری های ضربانی قلب (آریتمی) را به همراه داشته باشد.

پیوند قلب یا ریه

در برخی موارد مخصوصا در افراد جوان مبتلا به فشار خون بالا و ایدیوپاتیک شریان ریوی پیوند ریه یا قلب می تواند یک گزینه درمانی باشد.

خطرات عمده هر گونه پیوند شامل رد عضو پیوندی و عفونت جدی است. همچنین، فرد باید جهت کاهش احتمال رد پیوند تا آخر عمر دارو های سرکوب کننده سیستم ایمنی مصرف کند.

 

دکتر سعید یزدانخواه متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

برای پرسش از دکتر روی مشاوره پزشکی کلیک کنید.

[wp_ulike]

.برای ارتقاء کیفیت مطالب امتیاز دهید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر فرزانه چهارشنبه ۳۰ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 221 مشاهده پرسش
    باسلام..من خانم ۳۲ ساله هستم که به علت ضربان قلب ناگهانی به پزشک مراحعه کردم وتشخیص پو وی سی قلب دادند وگفتند قلبم مقداری افتادگی خفیف دریچه دارد وفشار ریه هم حدود ۳۵ است آیا خطرناک است وقفط قرص پروپرانول برایم تجویز کردند که از زمان مصرف ضربان ها از بین رفته ..ولی بنده همچنان استرس فشار بالای ریه ام را دارن..راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۳۰ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      میزان فشار شریان ریوی در اکو اندکی بیش از مقدار واقعی تخمین زده می‌شود و این عدد نیز حد بالای طبیعی است لذا جای نگرانی وجود ندارد

  • تصویر کاربر ن یکشنبه ۱۳ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 246 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر. اقای دکتر لطفا اسکن قلبم رو تفسیر بفرمایید
    1. تصویر کاربر ن سه شنبه ۸ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)
      لازم‌به ذکر است اسکن قلب رو با تست ورزش انجام دادم negative بود قبلش هم تست ورزش و اکو و نوار انجام دادم نرمال بود
    2. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۱۳ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      دقت اسکن هسته ای حدود ۸۴ تا ۸۶ درصد برای گرفتگی عروق قلب است ولی تفسیر اسکن بدون در نظر گرفتن شرح حال بیمار اساساً کار منطقی ای نیست
      پاسخ اسکن شما طبیعی است و رد کننده گرفتگی عروق هست ولی توضیح فوق را در نظر داشته باشید

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر الهام شنبه ۵ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 211 مشاهده پرسش
    فشار ریه بالا دارم چند وقت درمانش طول میکشه و علتش چی هست
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۵ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      بالا بودن فشار شریان ریوی علل بسیار مختلف از جمله علل قلبی ،علل ریوی و یا علل نامعلوم دارد و درمان آن تابع علت ایجاد کننده است و نمی‌توانید پاسخ کلی و واحد داد

  • تصویر کاربر مهدی چهارشنبه ۲ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 482 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خانم بنده۲۹ سالشه پرستار بخش اورژانس یه بیمارستان شلوغه تو کرج پارسال ضربان قلبش رفت بالا تا ۱۳۰ به دکتر قلب مراجعه کردیم گفت فشار ریه ۳۰ نارسایی خفیف دریچه تریکوسپید و سوراخ کوچک asd یا pfo گفت چیز خاصی نیست برو دوسال دیگه بیا
    ما امسال رفتیم برای چکاب پیش فلوشیپ آنژیو اکو کرد گفت نارسایی متوسط تریکو.فشار ریه ۳۶ و سوراخ asd یا pfo جلوش هم نوشته ۲.۲ و گفت برو ۳ماه دیگه با یه آزمایش خون
    خودمون رفتیم پیش متخصص ریه یه ماه پیش تست تنفسی انجام دادیم نرمال بود سی تی اسکن ریه و اسکن پرفیوژن ریه هم انجام دادیم اونا هم نرمال بود یه آزمایش کلی هم نوشتند اونو انجام دادیم اونم نرمال بود
    الان خیلی نگرانم دکتر احتمال داره سال بعد فشار ریه بره بالاتر؟؟آخه خیلی بد نوشتن تو اینترنت در مورد فشار ریه دارم دیونه میشم اصلا
    احتمال اینکه سوراخ فشار رو بالا برده باشه هست؟؟
    اکو رو هم براتون فرستادم



    این جواب شما بود
    سلام و عرض ادب

    بیمار شما نیاز به انجام اکوی مری دارند به احتمال زیاد مسئله ASD منتفی است و تنها PFO می باشد که در این صورت جای نگرانی نیست ولی به دلیل میزان نارسایی دریچه تریکوسپید نیاز به پیگیری سالیانه اکو ترانس توراسیک دارند

    دکتر میخواستم بدونم الان فشار ریه بالا نیست؟؟اگر asd بود که بهتر بود حداقل با بستنش جلوی افزایش فشار گرفته میشد دیگه
    دکتر من خیلی نگرانم چکار کنیم فشار ریه دیگه بالاتر نره؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۲ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      با این میزان فشار شریان ریوی فعلا نیازی به اقدام خاصی نیست و در بسیاری موارد در اکو سال بعد این میزان کمتر گزارش میشود. در ضمن بستن ASD همیشه منجر به پایین آمدن فشار ریوی نمی شود

  • تصویر کاربر مهدی دوشنبه ۳۰ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 236 مشاهده پرسش
    اکو مری جهت تشخیص سوراخ انجام بدن؟؟
    فشار ریه بالا نیست؟نارسایی تریکو بخاطر فشار ریه است؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۳۰ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      فشار ریه فعلاً در محدوده طبیعی است و انجام اکوی مری برای تشخیص دقیق و افتراق بین ASD و PFO می باشد در صورت وجود PFO جای نگرانی نیست و نیاز به اقدام خاصی هم ندارد و حتی اگر فشار ریوی هم بالا باشد به دلیل وجودPFO نیست

  • تصویر کاربر مهدی چهارشنبه ۲ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 1900 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خانم بنده۲۹ سالشه پرستار بخش اورژانس یه بیمارستان شلوغه تو کرج پارسال ضربان قلبش رفت بالا تا ۱۳۰ به دکتر قلب مراجعه کردیم گفت فشار ریه ۳۰ نارسایی خفیف دریچه تریکوسپید و سوراخ کوچک asd یا pfo گفت چیز خاصی نیست برو دوسال دیگه بیا
    ما امسال رفتیم برای چکاب پیش فلوشیپ آنژیو اکو کرد گفت نارسایی متوسط تریکو.فشار ریه ۳۶ و سوراخ asd یا pfo جلوش هم نوشته ۲.۲ و گفت برو ۳ماه دیگه با یه آزمایش خون
    خودمون رفتیم پیش متخصص ریه یه ماه پیش تست تنفسی انجام دادیم نرمال بود سی تی اسکن ریه و اسکن پرفیوژن ریه هم انجام دادیم اونا هم نرمال بود یه آزمایش کلی هم نوشتند اونو انجام دادیم اونم نرمال بود
    الان خیلی نگرانم دکتر احتمال داره سال بعد فشار ریه بره بالاتر؟؟آخه خیلی بد نوشتن تو اینترنت در مورد فشار ریه دارم دیونه میشم اصلا
    احتمال اینکه سوراخ فشار رو بالا برده باشه هست؟؟
    اکو رو هم براتون فرستادم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۳۰ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب

      بیمار شما نیاز به انجام اکوی مری دارند به احتمال زیاد مسئله ASD منتفی است و تنها PFO می باشد که در این صورت جای نگرانی نیست ولی به دلیل میزان نارسایی دریچه تریکوسپید نیاز به پیگیری سالیانه اکو ترانس توراسیک دارند.

    2. تصویر کاربر مهدی دوشنبه ۳۰ دی ۹۸( 4 سال پیش)
      اکو مری برای چی؟؟آقای دکتر فشار ریه چی بالا نیست؟امکان داره باز بره بالاتر؟؟؟
      من میخواستم یه کاری بکنیم جلوی افزایش فشار ریه گرفته بشه
    3. تصویر کاربر مهدی دوشنبه ۳۰ دی ۹۸( 4 سال پیش)
      اکو مری جهت تشخیص سوراخ؟؟
      فشار ریه ش بالا نیست؟
      نارسایی تریکوسپید بخاطر فشار ریه است؟؟
    4. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۳۰ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      فشار ریه فعلاً در محدوده طبیعی است و انجام اکوی مری برای تشخیص دقیق و افتراق بین ASD و PFO می باشد در صورت وجود PFO جای نگرانی نیست و نیاز به اقدام خاصی هم ندارد و حتی اگر فشار ریوی هم بالا باشد به دلیل وجودPFO نیست

    5. تصویر کاربر مهدی سه شنبه ۱ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)
      دکتر اگر asd بود که بهتر بود حداقل با بستنش فشار ریه اصلاح میشد الان چکار کنیم که فشار ریه سال بعد بالاتر نره؟؟
    6. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۲ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      با این میزان فشار شریان ریوی فعلا نیازی به اقدام خاصی نیست و در بسیاری موارد در اکو سال بعد این میزان کمتر گزارش میشود

    7. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۲ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      در ضمن بستن ASD همیشه منجر به پایین آمدن فشار ریوی نمی شود

    8. نمایش سایر 6 پاسخ
  • تصویر کاربر اميد چهارشنبه ۲۵ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 521 مشاهده پرسش
    سلام دو سال پياپي اكوي قلب انجام دادم فشار ريه ام ٣٥بود آيا ميتوان براي كاهش آن كاري كنم يا از افزايش آن جلوگيري كنم ضمنا بنده آسم خفيف دارم كه براي آن اسپري پلميكورت استفاده ميكنم آيا اين موضوع ميتواند باعث بالا رفتن فشار ريه شود يا مشكلات معده هم ميتواند دخيل باشد
    اكثر مواقع براي فعاليت هيچ مشكلي ندارم روزانه شش ميلومتر پياده روي ميكنم و كوهنوردي هم ميكنم لكن اكثرا در فصل زمستان به ناگاه بعضي روزها احساس فشردگي در سينه ميكنم كه بعضي مواقع بعد از يكي دو ساعت برطرف ميشود يا احساس شلي هم به من دست ميدهد و كه در آن حالت رغبت به حرف زدن ندارم يا نيروي كافي براي حرف زدن ندارم و بعضي مواقع حس ميكنم كه ريه ام در حال سوزش است انگار كيلومترها دويده ام كه باز هم موقتي است
    و البته آلرژي هم دارم نميدان اين ارتباط به فشار ريه دارد يا به آسم خفيفي كه دارم يا به آلرژي
    لطفا راهنمايي ام كنيد
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۲۵ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      جای نگرانی نیست و تنها اقدام لازم کنترل و درمان مناسب آسم است

  • تصویر کاربر محمد یکشنبه ۲۴ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 214 مشاهده پرسش
    دکتر من چن وقتی هست نفس تنگی دارم خیلی اذیت شدم حتی الان هم که به شما pmدادم واقعا اذیت دارم میش اکو قلب انجام دادم فشار ریه من ۳۴بودپیش هردکتری رفتم گفت اونقدر بالا نیس که بخایم درمان شروع کنیم چیکار باید کنم!
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۲۴ آذر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      در صورت طبیعی بودن سایر پارامتر های اکو توصیه می کنم که از نظر علل ریوی تنگی نفس هم بررسی شوید

  • تصویر کاربر امید شنبه ۲۳ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 232 مشاهده پرسش
    با سلام درود خدمت شما اقای دکتر من چند مدت پیش سوال مطرح کردم پاسخ ندادید مردی ۳۰ ساله هسم راننده کامیون پارسال من تو جاده قلب خیلی تیر مکشید و از ترس فشارم زد بالا ک با امبولانس ب بیمارستان منتقل شدم همچنین طپش قلب هم گرفت بودم ب متخصص قلب مراجعه کردم با معاینه اولیه گفتن چیزی نیس نوار قلب چیزی نشون نداد چند بار دوباره همین مشکل برام پیش اومد تو جاده الان تقریبا ۹ ماه زیر نظر روانپزشک هسم قرص سترالین پرانول و کلونازپام مصرف میکنم فشار خون ثابت شده ولی تیر کشیدن قلبم هس بیشتر وقتا البته از سن ۱۸ سالگی گاهی اوقات تیر مکشید قلبم ممنون میشم جوابم بدید
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۲۳ آذر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      توصیه می کنم که یک تست ورزش انجام دهید

  • تصویر کاربر سارا شنبه ۱۱ آبان ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 405 مشاهده پرسش
    نوزاد ۱۶ روزه به علت صدای قلب اکو شد وگفتن سوراخ کوچکی از قلبش بسته نشده و دوباره سه ماهگی بیار اکو و اصطلاحا pfo گفتن من خیلی نگرانم میخاستم بدونم مشکلش چیه ایا واقعا بسته میشه.ممنون میشم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۱۱ آبان ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      در صورتی که از اشکال موجود به عنوان PFO یاد شده باشد جای نگرانی وجود ندارد و این اتفاق در یک پنجم تا یک چهارم افراد سالم دیده می شود

درحال دریافت اطلاعات