هولتر مانیتورینگ، نظارت ۲۴ ساعته بر فشار خون

هولتر مانیتورینگ فشار خون یک روش ادامه دار و مستمر است. تشخیص دقیق فشار خون بیماران می تواند در بررسی شرایط و انتخاب راهکار درمانی بهتر توسط پزشکان تاثیر ویژه داشته باشد.

هولتر مانیتورینگ فشار خون

از این روش مستمر و ۲۴ ساعته برای اندازه گیری و مدیریت مشکل فشار خون بالا (هایپرتنشن) استفاده می شود. هایپرتنشن یک روش اندازه گیری برای فشار خون در بدن است که در آن فشار خون سیستولیک (بالا) بر روی ۱۴۰ یا بالاتر بوده و فشار خون دیاستولیک (پایین) ۹۰ یا کمتر است.

اندازه گیری به روش هولتر فشار خون این امکان را فراهم می کند تا پروسه خواندن فشار خون در یک بازه ۲۴ ساعته اتفاق بیفتد و فرقی نمی کند که بیمار هوشیار بوده و یا خواب باشد. در داخل مطب یا درمانگاه، دستگاهی با نام اسفنج مغناطیسی جهت اندازه گیری فشار خون استفاده می شود. در هر جلسه معاینه توسط پزشک معمولا دو بار فشار خون اندازه گیری می شود. اما در اندازه گیری هولتر فشار خون این اتفاق در یک بازه طولانی و مستمر رخ می دهد.

در بیشتر موارد، خواندن میزان فشار هر ۲۰ الی ۳۰ دقیقه در طی روز انجام می شود. در طول شب نیز این اتفاق با فاصله زمانی یک ساعت رخ می دهد. امکان اندازه گیری ضربان قلب به صورت همزمان نیز وجود دارد.

در طول بازه ۲۴ ساعت، چندین بار فشار خون فرد اندازه گیری می شود تا بتوان میانگین آن را به دست آورد. امکان محاسبه تغییرات فشار خون و ضربان قلب، الگوی توزیع فشار خون و دیگر آمار و ارقام نیز در این روش فراهم است.

 

چرا از روش اندازه گیری هولتر فشار خون استفاده می شود؟

این روش اندازه گیری می تواند اطلاعات بیشتری در مورد تغییرات فشار خون ناشی از فعالیت روزانه و الگوی خواب ثبت کند. اتحادیه سرویس های پیشگیرانه ایالات متحده آمریکا (USPSTF) پیشنهاد می کند برای تشخیص نهایی مشکل فشار خون از همین روش هولتر استفاده شود.

برای بیشتر افراد، فشار خون سیستولیک در حین خواب بین ۱۰ الی ۲۰ درصد افت پیدا می کند. با این حال برای برخی افراد ممکن است فشار خون در حین خواب نه تنها کاهشی نداشته باشد، بلکه بیشتر شود.

اندازه گیری هولتر فشار خون می تواند تغییرات غیر طبیعی در این زمینه که معمولا در معاینات معمولی توسط پزشکان شناسایی نمی شود را مشخص کند. این روش اندازه گیری برای شناسایی مشکلاتی نظیر سندروم کت سفید فشار خون، فشار خون مخفی و فشار خون پایدار است.

فشار خون روپوش سفید

برخی افراد که از داروهای کاهش فشار خون استفاده نمی کنند، در حین معاینه پزشک در داخل مطب یا دیگر مراکز درمانی، فشار خون بالایی دارند. به این حالت، سندروم کت سفید (یا روپوش سفید) فشار خون گفته می شود.

این سندروم می تواند منجر به انجام تشخیص نادرست در افرادی باشد که فشار خون بدن آن ها طبیعی است. سندروم کت سفید فشار خون، در ۱۵ الی ۳۰ درصد از افرادی که تست فشار خون را پشت سر گذاشته بودند شناسایی شد.

در روش هولتر، فشار خون را در یک بازه طولانی و خارج از مطب پزشک اندازه گیری می کند و در نتیجه بیماران معمولا نیازی به مصرف داروهای کاهش فشار خون ندارند.

فشار خون مخفی

در این شرایط معمولا فشار خون مراجعه کننده در مطب پزشک نرمال بوده اما وقتی که به خانه برمی گردد فشار خون افزایش پیدا می کند. این اتفاق ممکن است در ۲۰ درصد از افرادی که برای مشکل فشار خون بالا تحت درمان هستند رخ دهد.

فشار خون پایدار

این مورد مربوط به شرایطی است که میزان فشار خون چه در مطب و چه در خانه برای مراجعه کننده بالا است. این شرایط به احتمال زیاد دلیل خاصی دارد و مرتبط با آسیب های قلبی یا کلیوی است.

کاربردهای هولتر مانیتورینگ

از این روش اندازه گیری به شکل فراگیر جهت تشخیص میزان تاثیر مثبت داروهای ضد افزایش فشار خون استفاده می شود. در برخی از موارد، داروهای ضد فشار خون بالا نمی توانند به شکل موثر فشار خون را در طول یک روز و شب کامل کنترل کنند.

پزشک متخصص با توجه به الگوی تغییرات فشار خون در بیمار می تواند میزان دز مصرفی دارو و فواصل زمانی استفاده از آن را تغییر دهد. در دیگر موارد ممکن است جهت ثابت نگه داشتن فشار خون به داروهای بیشتری نیاز باشد.

هولتر فشار خون هم چنین می تواند احتمال بروز بیماری های قلبی عروقی (رگ های خونی درون قلب) و مغز و اعصاب (رگ های خونی درون مغز) مرتبط با فشار خون بالا و آسیب ارگان های بدن را نیز تشخیص دهد.

این روش در شرایط دیگری نیز ممکن است کاربرد داشته باشد که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • بیمارانی با مشکل فشار خون مرزی
  •  وجود مشکل در کنترل فشار خون به کمک دارو
  • تغییرات فشار خون در اثر مصرف دارو
  • تغییرات در دارو و نسخه بیماران که می تواند بر روی فشار خون تاثیر بگذارد.
  • غش کردن و یا هایپوتنشن (فشار خون پایین)
  •  بانوان باردار که مشکل فشار خون بالا دارند.

👈 مطلب مرتبط: برای آشنایی بیشتر با فشار خون بالا در بارداری و کنترل و درمان آن برروی لینک زیر کلیک کنید.

فشار خون بالا در بارداری

مزایای کاربرد روش هولتر مانیتورینگ فشار خون

این روش اندازه گیری می تواند از مواردی نظیر سندروم روپوش سفید را جلوگیری نماید و در نتیجه به بیماران داروهای غیر ضروری جهت کاهش فشار خون بدن تجویز نخواهد شد.

همچنین این روش در تشخیص فشار خون پنهان بیماران کارایی خوبی دارد و در نتیجه داروهای مناسب و لازم جهت کنترل فشار خون توسط پزشکان تجویز می شوند.

احتمال بروز سکته، بیماری قلبی و آسیب به ارگان های بدن در نتیجه فشار خون را می توان به کمک این روش کاهش داد. همچنین این روش می تواند واکنش طولانی مدت بیماران به داروهای کاهنده فشار خون را مشخص کند.

معایب نظارت ۲۴ ساعته هولتر مانیتورینگ

ممکن است به دلیل ۲۴ ساعته بودن پروسه این روش، احساس ناراحتی و خستگی داشته باشید. فشار ناشی از باد شدن مکرر دست بند باعث ایجاد درد در بازو می شود. همچنین اندازه گیری فشار خون در شب می تواند در خواب شما تداخل ایجاد کند.

احتمال دارد که دست بند بادی منجر به حساسیت پوست شده و بر روی آن زخم به وجود آورد. البته این زخم ها به مرور زمان از بین می روند. برخی از طرح های بیمه استفاده از دستگاه های هولتر مانیتورینگ را تحت پشتیبانی خود قرار نمی دهند مگر اینکه احتمال وجود سندروم کت سفید در بیماران وجود داشته باشد.

فشار خون به چه شکل در روش هولتر ثبت می شود؟

اندازه گیری فشار خون معمولا به شکل مستمر در طول ۲۴ ساعت انجام می شود. در این مدت یک دستگاه به اندازه رادیو کوچک مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه متصل به بند یا کمربندی است که بر روی بدن فرد قرار می گیرد. اطلاعات و آمار در طول ۲۴ ساعت توسط این سیستم جمع آوری شده و سپس به یک رایانه انتقال داده می شود.

یک بند اندازه گیری فشار خون که به دستگاه متصل است در ناحیه بالای دست شما بسته می شود. ممکن است این بند در زیر لباس قرار گیرد و قابل رویت نباشد. این بند در بازه های زمانی خاص روز و شب باد می شود.

ممکن است به شما گفته شود تمامی فعالیت های روزانه خود را در یک دفترچه با ذکر زمان یادداشت کرده و نگه دارید. به کمک این کار می توان فعالیت های روزانه و یا استراحت را به تغییرات فشار خون ربط داد.

پس از ۲۴ ساعت، می توانید دستگاه مربوطه و بند فشار خون را خارج کرده و آن ها را به کلینیک یا مطب پزشک برگردانید. یک رایانه اطلاعات را جهت مشخص شدن نتایج آنالیز خواهد کرد.

دکتر سعید یزدان خواه متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوگرافی

برای پرسش از دکتر کلیک کنید.

 

[wp_ulike]

.برای ارتقاء کیفیت مطالب امتیاز دهید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر عطا چهارشنبه ۱۶ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 256 مشاهده پرسش
    درود و عرض ادب. میخواستم بدونم فشار خون بالای ریه که دو بار کاتتر گذاری شده. امکان پیشرفتش وجود داره یا قابل کنترل هستش؟ ممنون میشم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۱۶ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      بله این امکان وجود داره و تابع علت ایجاد کننده و کنترل شدن یا نشدن علت زمینه ای است

  • تصویر کاربر رضا دوشنبه ۲۴ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 464 مشاهده پرسش
    سلام
    ۳۸ سال سن دارم و از سال ۹۰ فشار خونم بدون دارو 140/95 هست جواب اکو رو پیوست کردم میخواستم بدونم وضع قلبم چطوریه 
    درمانش چیه
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۲۴ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      دیواره قلب بعلت فشارخون طولانی مدت ضخیم شده و با کنترل فشار خون قابل برگشت هست کانکور داروی خوبی برای کنترل فشار خون هست توصیه میکنم که در صورت عدم کنترل فشار خون با کانکور به تنهایی قرص لوزارتان یا والسارتان رو هم اضافه کنید و در صورتیکه با دارو فشارخون کنترل بود ( ۱۰۰_۱۲۰ بر روی ۸۰ یا کمتر) مدتی بعد هولتر فشارخون ۲۴ساعته انجام بدید.

  • تصویر کاربر جهانگیر چهارشنبه ۱۹ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 304 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من چند روزی است فشارخونم بالاست تاچند روز قبل هم هیچ موردی نداشتم علت چیست
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۱۹ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      بدون تایید بالا بودن فشار خون در چند نوبت نمیشه گفت فشارخون دارید و در مورد علت هم نیاز به انجام یکسری آزمایش دارید
      در ضمن برای ۹۵ درصد فشار خون ها علتی پیدا نمیشه.

درحال دریافت اطلاعات