فشار خون بالا در بارداری چگونه کنترل و درمان می شود؟

فشار خون بالا در بارداری الزاما خطرناک نیستند. فشار خون بالا در بارداری نیازمند پایش دقیق است. در اینجا به مطالبی می پردازیم که نیاز است بدانید تا از خود و کودکتان مراقبت کنید.

انواع فشار خون در طول بارداری

فشار خون حاملگی

 کسانی که فشار خون حاملگی دارند، بعد از هفته ی ۲۰ بارداری دچار فشار خون بالا می شوند. در این افراد پروتئین اضافه ای در ادرار وجود نداشته یا نشانه ای از آسیب اندامی وجود نخواهد داشت. بعضی از کسانی که فشار خون حاملگی دارند، در نهایت به پره اکلامپسی دچار می شوند.

پره اکلامپسی

 پره اکلامپسی زمانی اتفاق می افتد که فشار خون بعد از هفته ی ۲۰ بارداری رخ دهد و همراه با علائم دیگری که نشان دهنده ی آسیب به اندام های بدن شامل کلیه، کبد، خون یا مغز است، باشد. پره اکلامپسی درمان نشده می تواند منجر به عوارض جدی مثل رخ دادن تشنج در مادر و مرگ جنین و مادر شود.

قبلا پره اکلامپسی فقط در حالتی تشخیص داده میشد که خانم باردار دچار فشار خون بالا و وجود پروتئین در ادرار می شد. اما اکنون متخصصان می دانند که ممکن است پره اکلامپسی بدون وجود پروتئین در ادرار وجود داشته باشد.

فشار خون مزمن

 فشار خون مزمن، فشار خون بالایی است که قبل از بارداری یا قبل از هفته ی ۲۰ حاملگی رخ می دهد. اما به این دلیل که فشار خون بالا معمولا علامتی ندارد، در هنگام شروع تشخیص آن سخت است.

 فشار خون مزمن که پره اکلامپسی به آن اضافه شده

 این مشکل در خانم هایی ایجاد می شود که قبل از بارداری فشار خون مزمن دارند و بعد از بارداری فشار خونشان تشدید شده و پروتئین در ادرارشان ظاهر شده یا دچار دیگر عوارض مرتبط در هنگام بارداری می شوند.

فشار خون بالا در بارداری

عوارض فشار خون بالا در بارداری

فشار خون بالا در بارداری خطرات مختلفی را ایجاد می کند، از جمله:

کاهش جریان خون جفت

اگر جفت خون رسانی کافی نداشته باشد، ممکن است کودک شما اکسیژن و مواد غذایی کمتری دریافت کند. این موضوع میتواند سبب رشد آهسته (کاهش رشد درون رحمی)، تولد با وزن کم یا تولد نارس شود.

جدا شدن جفت

پره اکلامپسی خطر ایجاد این مشکل را برای شما افزایش می دهد، شرایطی که در آن قبل از زایمان جفت از دیواره ی داخلی رحم جدا میشود. جدا شدن شدید میتواند باعث خونریزی شدید شود، چیزی که میتواند تهدید کننده ی حیات برای شما و کودکتان باشد.

کاهش رشد درون رحمی

فشار خون بالا در بارداری ممکن است باعث کاهش رشد یا رشد آهسته ی کودک شما شود.

آسیب به دیگر اندام های شما

کنترل ضعیف فشار خون شما می تواند باعث آسیب به مغز، قلب، ریه ها، کلیه ها، کبد و دیگر اندام های اصلی شما شود. در موارد شدید، این مسئله میتواند تهدید کننده ی حیات باشد.

تولد نارس

بعضی اوقات نیاز است که زایمان زودتر انجام شود تا از عوارض احتمالی تهدید کننده ی حیات فشار خون بالا در بارداری پیشگیری شود.

بیماری های قلبی عروقی در آینده

ابتلا به پره اکلامپسی ممکن است خطر ابتلای شما به بیماری های قلبی عروقی در آینده را افزایش دهد. خطر ابتلای شما در آینده به بیماری های قلبی عروقی در صورتی که بیش از یک ماه پره اکلامپسی داشته باشید یا به دلیل فشار خون بالا زایمان زودرس داشته باشید بالاتر خواهد بود.

فشار خون نرمال در بارداری چند است؟

فشار خون نرمال در بارداری برای عدد کوچکتر بین ۶۰ الی ۸۰ میلی متر جیوه است و برای عدد بزرگتر بین ۹۰ الی ۱۲۰ میلیمتر جیوه است.

اگر عدد بزرگتر شما (فشار سیستولیک) بالاتر از عدد ۱۴۰میلیمتر جیوه و عدد کوچکتر شما بالاتر از عدد ۹۰ میلیمتر جیوه باشد شما به فشار خون بارداری مبتلا هستید و بهتر است هر چه سریعتر با پزشک خود مشورت کنید.

علائم پره اکلامپسی در بارداری چیست ؟

در کنار فشار خون بالا، دیگر علائم پره اکلامپسی شامل موارد زیر هستند:

  • پروتئین اضافی در ادرار (پروتئینوری) یا علامت دیگری از مشکلات کلیه ای
  • سردرد شدید
  • تغییر در بینایی، شامل از دست دادن موقت بینایی، تیره شدن دید و حساسیت به نور
  • درد قسمت فوقانی شکم، معمولا زیر دنده ها و سمت راست
  • تهوع و استفراغ
  • کاهش مقدار پلاکت های خون شما (ترومبوسیتوپنی)
  • ضعف عملکرد کبدی
  • تنگی نفس، در اثر تجمع مایع در ریه های شما

افزایش وزن ناگهانی و تورم (ادم) به خصوص در صورت و دست هایتان، اغلب با پره اکلامپسی در ارتباط است. اما همینطور ممکن است در بارداری های طبیعی نیز رخ دهند، درنتیجه افزایش وزن و تورم به عنوان یک علامت قابل اعتماد پره اکلامپسی درنظر گرفته نمی شوند.

مصرف داروی فشار خون در دوران بارداری

استفاده از بعضی داروهای فشار خون در هنگام بارداری بی خطر در نظر گرفته می شود، اما داروهای مهارکننده ی آنزیم تبدیل کننده ی آنژیوتانسین (ACEI)، مسدود کننده ی گیرنده آنژیوتانسین ۲ و مهارکننده های رنین در حالت کلی در بارداری ممنوع هستند.

با این حال درمان مهم است. فشار خون بالا شما را در معرض خطر حمله ی قلبی، سکته ی مغزی و دیگر عارضه های مهم قرار می دهد. و می تواند برای کودک شما خطرناک باشد.

اگر در هنگام بارداری برای کنترل فشار خونتان نیاز به دارو دارید، پزشکتان مناسب ترین دارو را در بهترین مقدارش برای شما تجویز خواهد کرد. دارو را دقیقا مانند دستور پزشک مصرف کنید. خودتان مصرف دارو را قطع نکنید و مقدار مصرف آن را تغییر ندهید.

فشار خون بالا در بارداری

برای آماده شدن جهت بارداری چه کاری باید انجام دهم؟

اگر شما فشار خون دارید، با پزشکی که قرار است به بارداری شما رسیدگی کند یک قرار ملاقات تنظیم کنید. همچنین با دیگر اعضای گروه پزشکی خود ملاقات کنید، مثل پزشک خانوادگیتان یا یک متخصص قلب و عروق.

آن ها بهترین راه برای مدیریت فشار خون شما را ارزیابی می کنند و تغییرات درمانی که ممکن است برای بارداری نیاز باشد را درنظر می گیرند. اگر اضافه وزن دارید، ممکن است پزشکتان توصیه کند که قبل از سعی برای بارداری چند کیلو وزن کم کنید.

راههای کنترل فشار خون بالا در بارداری

مراقبت خوب از خودتان بهترین راه برای مراقبت از کودکتان است. برای مثال:

قرارهای قبل از تولد با پزشکتان را جدی بگیرید.

در سراسر بارداریتان به صورت مرتب به پزشکتان مراجعه کنید.

داروهای فشار خونتان را همانند تجویزشان مصرف کنید.

پزشک شما بی خطرترین دارو را با مناسب ترین مقدار برای شما تجویز خواهد کرد.

فعال باشید.

توصیه های پزشکتان برای فعالیت های جسمی را پیگیری کنید.

رژیم غذایی سالم داشته باشید.

در صورت نیاز به کمک بیشتر، با یک متخصص تغذیه صحبت کنید.

موارد منع شده را بدانید.

از سیگار کشیدن، مصرف الکل و مواد مخدر پرهیز کنید. قبل از مصرف داروهای بدون نسخه با پزشک خود صحبت کنید.

پژوهشگران در حال تحقیق برای راهی جهت پیشگیری از پره اکلامپسی هستند، اما در آینده ی دور، هنوز راه واضحی برای آن کشف نشده است. اگر در طی بارداری قلبی خود دچار اخلال فشار خون شده بودید، ممکن است پزشک شما دوز روزانه ی آسپرین برای شما توصیه کند که در اواخر سه ماهه ی اول بارداری شروع میشود.

فشار خون بالا در ماه نهم بارداری

برای پیشگیری از عوارض، ممکن است پزشک شما قبل از تاریخ تعیین شده زایمان را انجام دهد. چه شما دچار آسیب انتهایی اندام ها شوید، چه کودکتان دچار عوارض شود، زمان بندی زایمان شما براساس چگونگی کنترل فشار خون شما خواهد بود.

اگر شما دچار پره اکلامپسی شدید باشید، ممکن است در هنگام درد زایمانتان برای جلوگیری از تشنج به شما داروهایی بدهند.

 

شیردهی با فشار خون بالا

در بیشتر خانم هایی که فشار خون بالا دارند، شیردهی توصیه شده است، حتی خانمی که دارو مصرف میکند. قبل از تولد کودکتان با پزشک خود در مورد داروهایتان صحبت کنید. بعضی اوقات داروی فشار خون جایگزینی لازم است.

 

دکتر سعید یزدان خواه متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

برای پرسش از دکتر کلیک کنید.

[wp_ulike]

.برای ارتقاء کیفیت مطالب امتیاز دهید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر Azin جمعه ۸ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 216 مشاهده پرسش
    سلام دکتر
    بنده هفته ۲۸ بارداری هستم همیشه فشارم ۱۲ روی ۸ بود ولی حدود یک هفته که صبح و عصر فشارم را چک می کنم ۱۳ روی ۹ است آزمایش ۲۴ ساعته دفع پروتئین ادرار هم دادم که پزشک زنان گفتن مشکلی نیست.
    سوال من این هست که برای فشار ۱۳ روی ۹ لازمه قرص مصرف کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۸ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب خیر نیاز به مصرف دارو نیست
  • تصویر کاربر عظیم یکشنبه ۳ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 377 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من ۵۳ ساله مرد و فشار خون دارم. شما چند وقت قبل فرمودین به جای آتنولول قرص بیزوپرولول مصرف کن.بیزو ۲/۵ نصف قرص فسار م کنترله ولی دچار خواب آلدوگی میشم و شبها ساعت ۸ تا ۹ میخام بخوابم تا می خوابم خواب میرم. فشارم را می گیرم ۱۲ روی ۸ است حتی زمانی که خواب آلوده هستم نیز فشارم پایین نیست نرماله. اکو دچار پرولاپس خفیف میترال بودم و هولتر هم با مصرف یک آتنولول ۲۵ و یک لوزار نرمال بود. قرص یا راهکاری برای خواب آلودگی هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۳ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب خواب آلودگی شما ناشی از مصرف بیزوپرولول نیست و نیاز به بررسی علت دارد
  • تصویر کاربر راحله دوشنبه ۲۰ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 506 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر من ۳۳ سالمه تیرویید کم کار دارم از نوع هاشیموتو و قرص لووتیروکسین مصرف میکنم چند سالی هست دقت کردم همیشه ضربان قلبم پایین تر از ۶۰ هست حدود ۵۷ اگه ورزش کنم تا ۱۴۰ هم رفته ولی در استراحت و حالت عادی همون ۵۷ بود و فشار خون هم معمولا ده و یازده بوده قبلا. اما از آبان ماه که دوز دوم واکسن رو زدم فشار خونم اون هفته خیلی بالا بود
    ۱۵ روی یازده و علامت آریتمی روشن بود بعدش هربار خواستم فشارم چک کنم همش فشار دیاستولیک من بالای ۹ هست و علامت آریتمی قلبی روی دستگاه روشنه سه روز اخیر دوروزش سردرد وحشتناکی داشتم که مشابه میگرن بود گاهی برام پیش میاد و دیشب احساس سرگیجه و داغی سرم و تپش قلب داشتم که من فشار گرفتم اول ۱۴ روی ۹.۸ بود آبغوره خوردم آخر شب دوباره چک کردن ۱۶ روی یازده و نیم بود امروز صبح هم چک کردم ۱۳ روی ۹ و نیم با علامت فیبراسیون و آریتمی روشن روی دستگاه و ضربان ۵۳ اینا نشونه چی هست من باید چی کار کنم ممنون میشم راهنمایی کنید. عذر میخوام آیا این علایم به سندروم قبل از قاعدگی هم می‌تونه ارتباطی داشته باشه.
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۲۰ دی ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب لطفاً یک هولتر فشار خون ۲۴ ساعته و یک نوار قلب بگیرید
  • تصویر کاربر حسینی چهارشنبه ۸ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 474 مشاهده پرسش
    باسلام.خواستم بپرسم آیا مصرف قرص آسپرین می‌تونه فشار خون بالا رو پایین بیاره.ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۸ دی ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب خیر
  • تصویر کاربر امیر یکشنبه ۵ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 208 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من امیر هستم و 17 سالمه من دچار تنگی نفس نیستم دم و بازدم راحت میکنم ولی نفس عمیق نمیتونم به راحتی بکشم البته اگه سرم به یه کاری یا چیزی بند باشه اصلا احساس نمیکنم توی خواب هم اصلا احساس نمیکنم ولی بعضی وقتا که بیکار میشم میشنم یه جا نمیتونم به راحتی نفس عمیق بکشم
    البته چند ماهی ورزش میرم چون قبلا چاق بودم حالا امدم رفرم بهترم ولی هنوز این مشکل که نمیتونم نفس عمیق بکشم رو دارم
    بعضی از دکترا گفتن مال اضطراب هست چون پدرمم مشکل اضطراب دارن
    حالا بنظرتون مشکلم خیلی جدیه؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۵ دی ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب خیر مشکل جسمی نیست و عصبی است
  • تصویر کاربر مهدی شنبه ۲۰ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 208 مشاهده پرسش
    باسلام فرمودید آزمایشها برا فشار خون کافی نیست ،فشارش هفده رو ده بود برای اولین بار که متوجه شدند دکتر آزمایشها رو نوشت و قرص لوزار اچ پنجاه داد فشار پانزده رو نه،ضربان هم هشتاد تا نود،میشه بفرمایید چه آزمایشهایی برای فشار خون باید انجام بدن
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۲۰ آذر ۰( 2 سال پیش)
      پاسخ شما در سوال قبلی داده شد
  • تصویر کاربر علی جمعه ۱۲ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 204 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب ، بابام سردرد داشت دکتر قرص پروپرانول 20هم بهش داده ، ضربان قلبش میومد پایین ، میشد، الان قرصو قطع کرده فشارش میره بالا ، میخواستم بدونم این قرص به فشار هم تاثیر داره ، بخوره یا نه
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۱۲ آذر ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب تا حد ضعیفی بله
    2. تصویر کاربر علی جمعه ۱۲ آذر ۰( 2 سال پیش)
      الان با چه دوزی مصرف کنه
    3. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۱۲ آذر ۰( 2 سال پیش)
      برای چه منظوری؟ سردرد یا فشارخون؟ در هر صورت میزان فشارخون و ضربان قلب ایشان را بفرمایید
    4. تصویر کاربر علی جمعه ۱۲ آذر ۰( 2 سال پیش)
      دیروز که قرص مصرف نکرده بوده فشارش 14رو 8ضربان قلب 47تا بوده ولی امروز دو تا مصرف کرده یکی بعد صبحانه یکی هم بعد شام ، الان فشارش 10رو7، ضربان قلب هم 45، این قرص رو واسه سردردش داده ، الان فشارش کم و زیاد میشه ، و ضربان قلبش هم قبل این قرص هم پایین تر از 60بود میخواستم ببینم با چه دوزی مصرف کنه ، روزی چندتا. ، ممنون از شما
    5. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۱۲ آذر ۰( 2 سال پیش)
      مصرف پروپرانولول در ایشان ممنوع است
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر مجیدورجانی چهارشنبه ۱۰ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 408 مشاهده پرسش
    سرگیجه خفیف پیدا کردم فشارخون راگرفتم ۱۲روی۹/۲بودتحرکی ندارم ۲۷سالمه غڌاکم میخورم میوه نمی خورم لاغرهستم ممنون ازپاسخ شما
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۱۰ آذر ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب لطفاً به مدت یک هفته فشار خون خود را همراه با ضربان قلب هر صبح قبل از صبحانه و هر شب قبل از شام و هر دوبار با مثانه خالی اندازه گیری کرده و لیست آن را ارسال بفرمائید
  • تصویر کاربر فاطمه سه شنبه ۱۳ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 472 مشاهده پرسش
    سلام دکتر اکوی مادرم رو میفرستم میشه لطف کنید بگید گزارش اکو نگران کنننده است یا نه؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۱۳ مهر ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب نکته غیر طبیعی نگران کننده ای نیست
  • تصویر کاربر س.ف پنجشنبه ۱ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 282 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید.من هفته سی و سه بارداری هستم در چهار ماه اول فشار خونم یازده روی هفت بود و بعد از اون دوازده و دوازده و نیم روی هشت. ایندفعه که چکاپ شدم فشارم سیزده و نیم روی هشت بود که دکترم متیل دوپا روزی دو عدد نوشتن. الان فشار میگیرم توی خونه دوازده روی نه و نیم و بعد سیزده روی نه نشون میده
    تازه دو بار قرص رو خوردم.یعنی اثری نداشته؟ خیلی نگران جنینم هستم.آسپرین هم از اول بارداری به خاطر سقط قبلی میخوردم تا الان
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه پنجشنبه ۱ مهر ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب این میزان فشارخون نیاز به درمان دارویی ندارد
    2. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه پنجشنبه ۱ مهر ۰( 2 سال پیش)
      از عدم ابتلا به مسمومیت حاملگی اطمینان حاصل فرمائید
    3. تصویر کاربر س.ف پنجشنبه ۱ مهر ۰( 2 سال پیش)
      آقای دکتر معذرت میخوام مرتب فشار گرفتم همش چهارده روی هشت و خورده ای بود ولی دیشب ۱۴.۷ روی ۸.۷ شده. چند روز قبل آزمایش دفع پروتئین دادم که منفی بود.باز هم دکتر برام نوشته که هفته ی دیگه انجام بدم. به نظرتون صبر کنم یا اینکه دکتر قلب مراجعه کنم؟ نگرانم آسیبی به جنینم برسه آخه من بارداری پرخطر داشتم و خیلی سختی کشیدم تا اینجا رسیده
      ممنون میشم راهنماییم کنین از نگرانی در بیام
    4. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه پنجشنبه ۱ مهر ۰( 2 سال پیش)
      حتما نیاز به تحت نظر بودن توسط یکی از همکاران محترم متخصص بیماریهای قلب و عروق علاوه بر پزشک زنان خود دارید
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات