فشار خون بالا در بارداری چگونه کنترل و درمان می شود؟

فشار خون بالا در بارداری الزاما خطرناک نیستند. فشار خون بالا در بارداری نیازمند پایش دقیق است. در اینجا به مطالبی می پردازیم که نیاز است بدانید تا از خود و کودکتان مراقبت کنید.

انواع فشار خون در طول بارداری

فشار خون حاملگی

 کسانی که فشار خون حاملگی دارند، بعد از هفته ی ۲۰ بارداری دچار فشار خون بالا می شوند. در این افراد پروتئین اضافه ای در ادرار وجود نداشته یا نشانه ای از آسیب اندامی وجود نخواهد داشت. بعضی از کسانی که فشار خون حاملگی دارند، در نهایت به پره اکلامپسی دچار می شوند.

پره اکلامپسی

 پره اکلامپسی زمانی اتفاق می افتد که فشار خون بعد از هفته ی ۲۰ بارداری رخ دهد و همراه با علائم دیگری که نشان دهنده ی آسیب به اندام های بدن شامل کلیه، کبد، خون یا مغز است، باشد. پره اکلامپسی درمان نشده می تواند منجر به عوارض جدی مثل رخ دادن تشنج در مادر و مرگ جنین و مادر شود.

قبلا پره اکلامپسی فقط در حالتی تشخیص داده میشد که خانم باردار دچار فشار خون بالا و وجود پروتئین در ادرار می شد. اما اکنون متخصصان می دانند که ممکن است پره اکلامپسی بدون وجود پروتئین در ادرار وجود داشته باشد.

فشار خون مزمن

 فشار خون مزمن، فشار خون بالایی است که قبل از بارداری یا قبل از هفته ی ۲۰ حاملگی رخ می دهد. اما به این دلیل که فشار خون بالا معمولا علامتی ندارد، در هنگام شروع تشخیص آن سخت است.

 فشار خون مزمن که پره اکلامپسی به آن اضافه شده

 این مشکل در خانم هایی ایجاد می شود که قبل از بارداری فشار خون مزمن دارند و بعد از بارداری فشار خونشان تشدید شده و پروتئین در ادرارشان ظاهر شده یا دچار دیگر عوارض مرتبط در هنگام بارداری می شوند.

فشار خون بالا در بارداری

عوارض فشار خون بالا در بارداری

فشار خون بالا در بارداری خطرات مختلفی را ایجاد می کند، از جمله:

کاهش جریان خون جفت

اگر جفت خون رسانی کافی نداشته باشد، ممکن است کودک شما اکسیژن و مواد غذایی کمتری دریافت کند. این موضوع میتواند سبب رشد آهسته (کاهش رشد درون رحمی)، تولد با وزن کم یا تولد نارس شود.

جدا شدن جفت

پره اکلامپسی خطر ایجاد این مشکل را برای شما افزایش می دهد، شرایطی که در آن قبل از زایمان جفت از دیواره ی داخلی رحم جدا میشود. جدا شدن شدید میتواند باعث خونریزی شدید شود، چیزی که میتواند تهدید کننده ی حیات برای شما و کودکتان باشد.

کاهش رشد درون رحمی

فشار خون بالا در بارداری ممکن است باعث کاهش رشد یا رشد آهسته ی کودک شما شود.

آسیب به دیگر اندام های شما

کنترل ضعیف فشار خون شما می تواند باعث آسیب به مغز، قلب، ریه ها، کلیه ها، کبد و دیگر اندام های اصلی شما شود. در موارد شدید، این مسئله میتواند تهدید کننده ی حیات باشد.

تولد نارس

بعضی اوقات نیاز است که زایمان زودتر انجام شود تا از عوارض احتمالی تهدید کننده ی حیات فشار خون بالا در بارداری پیشگیری شود.

بیماری های قلبی عروقی در آینده

ابتلا به پره اکلامپسی ممکن است خطر ابتلای شما به بیماری های قلبی عروقی در آینده را افزایش دهد. خطر ابتلای شما در آینده به بیماری های قلبی عروقی در صورتی که بیش از یک ماه پره اکلامپسی داشته باشید یا به دلیل فشار خون بالا زایمان زودرس داشته باشید بالاتر خواهد بود.

فشار خون نرمال در بارداری چند است؟

فشار خون نرمال در بارداری برای عدد کوچکتر بین ۶۰ الی ۸۰ میلی متر جیوه است و برای عدد بزرگتر بین ۹۰ الی ۱۲۰ میلیمتر جیوه است.

اگر عدد بزرگتر شما (فشار سیستولیک) بالاتر از عدد ۱۴۰میلیمتر جیوه و عدد کوچکتر شما بالاتر از عدد ۹۰ میلیمتر جیوه باشد شما به فشار خون بارداری مبتلا هستید و بهتر است هر چه سریعتر با پزشک خود مشورت کنید.

علائم پره اکلامپسی در بارداری چیست ؟

در کنار فشار خون بالا، دیگر علائم پره اکلامپسی شامل موارد زیر هستند:

  • پروتئین اضافی در ادرار (پروتئینوری) یا علامت دیگری از مشکلات کلیه ای
  • سردرد شدید
  • تغییر در بینایی، شامل از دست دادن موقت بینایی، تیره شدن دید و حساسیت به نور
  • درد قسمت فوقانی شکم، معمولا زیر دنده ها و سمت راست
  • تهوع و استفراغ
  • کاهش مقدار پلاکت های خون شما (ترومبوسیتوپنی)
  • ضعف عملکرد کبدی
  • تنگی نفس، در اثر تجمع مایع در ریه های شما

افزایش وزن ناگهانی و تورم (ادم) به خصوص در صورت و دست هایتان، اغلب با پره اکلامپسی در ارتباط است. اما همینطور ممکن است در بارداری های طبیعی نیز رخ دهند، درنتیجه افزایش وزن و تورم به عنوان یک علامت قابل اعتماد پره اکلامپسی درنظر گرفته نمی شوند.

مصرف داروی فشار خون در دوران بارداری

استفاده از بعضی داروهای فشار خون در هنگام بارداری بی خطر در نظر گرفته می شود، اما داروهای مهارکننده ی آنزیم تبدیل کننده ی آنژیوتانسین (ACEI)، مسدود کننده ی گیرنده آنژیوتانسین ۲ و مهارکننده های رنین در حالت کلی در بارداری ممنوع هستند.

با این حال درمان مهم است. فشار خون بالا شما را در معرض خطر حمله ی قلبی، سکته ی مغزی و دیگر عارضه های مهم قرار می دهد. و می تواند برای کودک شما خطرناک باشد.

اگر در هنگام بارداری برای کنترل فشار خونتان نیاز به دارو دارید، پزشکتان مناسب ترین دارو را در بهترین مقدارش برای شما تجویز خواهد کرد. دارو را دقیقا مانند دستور پزشک مصرف کنید. خودتان مصرف دارو را قطع نکنید و مقدار مصرف آن را تغییر ندهید.

فشار خون بالا در بارداری

برای آماده شدن جهت بارداری چه کاری باید انجام دهم؟

اگر شما فشار خون دارید، با پزشکی که قرار است به بارداری شما رسیدگی کند یک قرار ملاقات تنظیم کنید. همچنین با دیگر اعضای گروه پزشکی خود ملاقات کنید، مثل پزشک خانوادگیتان یا یک متخصص قلب و عروق.

آن ها بهترین راه برای مدیریت فشار خون شما را ارزیابی می کنند و تغییرات درمانی که ممکن است برای بارداری نیاز باشد را درنظر می گیرند. اگر اضافه وزن دارید، ممکن است پزشکتان توصیه کند که قبل از سعی برای بارداری چند کیلو وزن کم کنید.

راههای کنترل فشار خون بالا در بارداری

مراقبت خوب از خودتان بهترین راه برای مراقبت از کودکتان است. برای مثال:

قرارهای قبل از تولد با پزشکتان را جدی بگیرید.

در سراسر بارداریتان به صورت مرتب به پزشکتان مراجعه کنید.

داروهای فشار خونتان را همانند تجویزشان مصرف کنید.

پزشک شما بی خطرترین دارو را با مناسب ترین مقدار برای شما تجویز خواهد کرد.

فعال باشید.

توصیه های پزشکتان برای فعالیت های جسمی را پیگیری کنید.

رژیم غذایی سالم داشته باشید.

در صورت نیاز به کمک بیشتر، با یک متخصص تغذیه صحبت کنید.

موارد منع شده را بدانید.

از سیگار کشیدن، مصرف الکل و مواد مخدر پرهیز کنید. قبل از مصرف داروهای بدون نسخه با پزشک خود صحبت کنید.

پژوهشگران در حال تحقیق برای راهی جهت پیشگیری از پره اکلامپسی هستند، اما در آینده ی دور، هنوز راه واضحی برای آن کشف نشده است. اگر در طی بارداری قلبی خود دچار اخلال فشار خون شده بودید، ممکن است پزشک شما دوز روزانه ی آسپرین برای شما توصیه کند که در اواخر سه ماهه ی اول بارداری شروع میشود.

فشار خون بالا در ماه نهم بارداری

برای پیشگیری از عوارض، ممکن است پزشک شما قبل از تاریخ تعیین شده زایمان را انجام دهد. چه شما دچار آسیب انتهایی اندام ها شوید، چه کودکتان دچار عوارض شود، زمان بندی زایمان شما براساس چگونگی کنترل فشار خون شما خواهد بود.

اگر شما دچار پره اکلامپسی شدید باشید، ممکن است در هنگام درد زایمانتان برای جلوگیری از تشنج به شما داروهایی بدهند.

 

شیردهی با فشار خون بالا

در بیشتر خانم هایی که فشار خون بالا دارند، شیردهی توصیه شده است، حتی خانمی که دارو مصرف میکند. قبل از تولد کودکتان با پزشک خود در مورد داروهایتان صحبت کنید. بعضی اوقات داروی فشار خون جایگزینی لازم است.

 

دکتر سعید یزدان خواه متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

برای پرسش از دکتر کلیک کنید.

[wp_ulike]

.برای ارتقاء کیفیت مطالب امتیاز دهید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مهدي شنبه ۲۷ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 242 مشاهده پرسش
    ٤٥دقيقه بعد از مصرف احساس تنگي نفس ميكنم يك هفته شروع كردم ازمايش ها تست ورز و اكو كاملا نرمال بوده مختصري فشار خون داشتم كه با مصرف داروي لوزاميكس و كنكور ٢/٥ميلي گرم و اميلوپرس (١/٢)٥ ميلي گرم فشار تحت كنترل است فقط موضوع تنگي نفس است و با مصرف دارو ضربان قلب بين ٦٠-٧٠ متغير است. ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۲۷ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب ۴۵ دقیقه بعد از مصرف چه چیزی احساس تنگی نفس می کنید؟
  • تصویر کاربر سعید جمعه ۲۶ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 569 مشاهده پرسش
    سلام. آقای دکتر مادرمن قرص های متورال ۵۰ ( یک عدد) ، سوستاک ۲.۶ ( ۲عدد) ، لوزار ۲۵ ( سه عدد) مصرف می کردند .چند وقت پیش به خاطر فشار بالا مادرم رفتیم دکتر ، و دکتر تمام قرص ها رو عوض کرد و قرص بیزوپرولول ۱۰ و اینداپامید ۱.۵ روزی یه دونه تجویز کرد . با مصرف این قرص ها فشار مادرم خوب شد فقط شب ها فشارش می شد ۱۰ رو ۵ و بعد از تماس با دکتر ، دکتر قرص اینداپامید رو قطع کرد و گفت فقط بیزوپرولول رو مصرف کنه که با مصرف تنهایی این قرص فشار مادرم شبها ۱۳ رو ۷ شد.
    ۱. به نظرتون الان این فشار شب های مادرم خوب است ؟ به نظرتون اگر قرص بیزوپرولول ۱۰ را روزانه نصف بخورد و قرص اینداپامید رو هم باهاش مصرف کند بهتر است یا اینکه به تنهایی روزانه یه قرص بیزوپرولول ۱۰ بخورد بهتر است ؟
    ۲. مادرم بعد از قطع قرص های سابق قلبش ، درد قفسه سینه پیدا کرده و خودش میگه هر موقع سوستاک می‌خوردم دردش بهتر میشد به نظرتون میشه با قرص ها ی تجویزی جدید قرص سوستاک رو بخورد یا نه ؟ اگر میشود بخورد روزی چند تا بخورد.
    ۳. آیا قرص لوزار با قرص های بالا تداخل دارد یا نه؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۲۶ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب در مورد داروهای فشار خون فعلاً روزانه ۱۰ میلی گرم بیزوپرولول استفاده کنند و بعد از مدت یک یا دو هفته یک هولتر فشار خون ۲۴ ساعته انجام دهند تا بر اساس اطلاعات به دست آمده در آن در مورد نوع دارو و ادامه درمان فشارخون تصمیم‌گیری شود در مورد درد قفسه سینه فعلاً مصرف نیتروکانتین را ادامه دهند و از نظر احتمال گرفتگی عروق بررسی شوند مصرف لوزارتان با داروهای بالا تداخلی ندارد و می‌تواند مصرف آن را ادامه دهند
  • تصویر کاربر سعید شنبه ۲۷ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 219 مشاهده پرسش
    سلام. مادر من روزانه صبح ها یک قرص بیزوپرولول ۱۰ می خوره . به نظرتون این نحوه مصرف خوبه یا اینکه نصف صبح نصف شب بخوره بهتره.؟
    فقط اگه نصف صبح نصف شب بهتره لطف کنید بگید صبح ها چه موقع و شب ها چه موقع مصرف کنند. ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۲۷ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      لطفاً ۵ میلی گرم صبح و ۵ میلی گرم شب استفاده کنند و زمان مصرف زمان خاصی نیست در هر زمانی از صبح و شب می‌توانند مصرف کنن

  • تصویر کاربر ak68 شنبه ۲۷ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 219 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر وقتتون بخیر.
    با اینکه ماه رمضان هست و روزه میگیرم ضربان قلبم در حالت نشسته 97 می باشد. قبل از ماه رمضان ضربان 120 و فشار 12 روی 16 هم داشتم.
    ممنون میشم راهنمایی بکنین
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۲۷ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب توصیه می‌کنم که یک هولتر فشار خون ۲۴ ساعته و همچنین یک هولتر نوار قلب ۲۴ ساعته انجام دهید
  • تصویر کاربر خورشید دوشنبه ۲۲ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 239 مشاهده پرسش
    سلام مادرم 56سالش روزه میگیره فشارخون 15روی 7وضربان قلبش55 نگرانشم ایامشکلی داره تخت شونه هاشم خیلی یخ میکنه
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۲۲ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      خیر مشکل جدی وجود ندارد و در صورت تکرار بالا بودن فشار خون در اندازه گیری های مکرر نیاز به مصرف داروهای پایین آورنده فشار خون دارند

  • تصویر کاربر مهدی شنبه ۲۰ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 293 مشاهده پرسش
    با سلام
    در سه هفته گذشته که داروهای سوستاک 2/6 دو بار در روز / پلاویکس ۷۵ یک بار در روز /هیدروکلوتیازید نصف قرص در روز / بیزوپرولول 2/5 یک بار در روز / آملودیپین 5 دو بار در روز / با توجه به تجویز پزشک و تشخیص پر فشاری خون ریوی مصرف میکنم دچار افت فشارخون ، گاهی سردرد و خارش در سینه و پشت کمر شدم . سوال : برای رفع موارد ذکر شده چه باید کرد ؟ با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۲۰ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      برای شروع مصرف آملودیپین رو به روزانه یک قرص کاهش دهید

  • تصویر کاربر محمدعلی دوشنبه ۲۶ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 221 مشاهده پرسش
    باسلام و عرض ادب
    جناب آقای حدود ۱۲ بهمن ماه به دکتر قلب مراجعه کردم برای فشار خون و تریگلیسیرید بالا.
    دکتر بعد گرفتن فشار خون،تست ورزش و اکو گفت از بابت گرفتگی مشکلی ندارم.ولی فشار خون و تپش قلبم بالاست.در حالت عادی ۱۵ رو ۱۰ که در تست ورزش به ۱۹ رو ۱۰ هم رسید.دکتر به من قرص رزوواستاتین ۱۰ روزی یکی و قرص کنکور ۵ روزی ۱ عدد تجویز کردند.و گفت بعداز یکماه ببینمت.
    متاسفانه با این مشکلات کرونا ترسیدم برم دکتر و قرصها هم تموم شده.خودم احساس میکنم فشارم بالاست.
    میتونم دوباره قرص کنکور ۵ رو بخرم و ادامه بدم یا خیر؟ضمنا سن من ۴۰ ساله
    ممنون و متشکر از حوصله و صبر شما.خداقوت
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۲۶ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      بله دارو را ادامه دهید ولی بدون اندازه گیری فشار خون و تنها از روی علایم نمیتوان در مورد میزان فشار خون اظهار نظر کرد

  • تصویر کاربر ارین دوشنبه ۲۶ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 252 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید من هفته هشت بارداری 84کیلو هستم با خوردن کوچکترین نمک فشار روی 14. استفراغ دارم باید چکار کنم ممنون میشم تو و خدا کمکم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۲۶ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      از رژیم غذایی کم نمک سبزیجات و لبنیات کم چرب و ویتامینB1 استفاده کنید

  • تصویر کاربر مریم شنبه ۱۰ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 206 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر عزیزو گرامی خسته نباشید
    بنده سی سالمه امروز نشسته بودم یدفعه در سمت چپ دقیقا قلبم احساس گرفتگی لحظه ای شد و همزمان سرم گیج رفت و احساس افت فشار شدید تو سرم کردم وبعدش تپشم بشدت بالا رفت خواستم راهنماییم کنید خیلی وحشتناک بود
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۱۰ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب

      آیا استرس یا تنش عصبی به شما وارد شده است؟ 

  • تصویر کاربر فاطمه سه شنبه ۲۹ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 219 مشاهده پرسش
    من فشارم ۹ بود ولی نبصم گفتن خیلی ضعیفه بایدچکارکنم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۲۹ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام و عرض ادب
      این میزان فشار خون در بارداری طبیعی است و نیاز به اقدام خاصی ندارید

درحال دریافت اطلاعات