رژیم بعد از آنژیوپلاستی

رژیم بعد از آنژیوگرافی

مصرف مواد غذایی مناسب در درمان بیماری قلبی پس از آنژیوپلاستی بسیار اهمیت دارد. در این مطلب بهترین مواد غذایی مناسب برای سلامت قلب بیان می شوند.

انجام فرایند آنژیوپلاستی برای بسیاری از افراد یک هشدار جهت بهبود سلامت قلب خود به شمار می رود. در این موارد فرد باید سبک زندگی خود را تغییر داده و با انتخاب صحیح رژیم بعد از آنژیوپلاستی ریسک مشکلات قلبی آتی را کاهش دهند.

تغییر و بهبود رژیم غذایی تنها برای سلامت کلی بدن مفید نبوده و می تواند احتمال ابتلا به مشکلات قلبی آتی را تا ۷۳ درصد کاهش دهد. از جمله این مشکلات قلبی می توان به حملات قلبی اشاره کرد.

در زندگی بعد از آنژیوپلاستی رژیم غذایی مناسب و فعالیت بدنی اهمیت به سزایی دارد. مصرف مواد غذایی مناسب برای سلامت قلب می توانند به کاهش کلسترول، کاهش فشار خون و حفظ وزن در محدوده سالم کمک کنند.

رژیم دش برای بیمار قلبی Dash diet

رژیم غذایی مناسب برای سلامت قلب به طور کلی بر روی کاهش مصرف نمک و چربی های ناسالم و افزایش مقدار مصرف میوه ها، سبزیجات و غلات کامل تمرکز دارد.

تحقیقاتی که بر رژیم غذایی DASH و دیگر رژیم های مشابه انجام شد بیان داشت که چنین رژیم هایی مزایای قلبی عروقی بسیاری برای مصرف کنندگان دارند.

رژیم غذایی DASH نوعی از رژیم غذایی است که دارای راهبرد های تغذیه ای جهت کاهش فشار خون بالا می باشد. گزارشی از مرور ۶ تحقیق بیان داشت که پیروی از رژیم غذایی DASH خطر کلی ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، اسپاسم عروق کرونری قلب، سکته مغزی و نارسایی قلبی را به ترتیب ۲۰، ۲۱، ۱۹ و ۲۹ درصد کاهش می دهد.

مواد غذایی رژیم بعد از آنژیوپلاستی

بسیاری از بیماران می پرسند، بعد از آنژیوگرافی چی بخوریم؟ بعد از آنژیوپلاستی چی بخوریم؟ یا برنامه غذایی بیمار قلبی چیست؟

افراد باید همزمان با بهبودی از فرایند آنژیوپلاستی یا فنرگذاری، اضافه کردن مواد غذایی زیر را به برنامه غذایی روزانه خود در نظر گیرند:

۱- غلات کامل

رژیم غذایی بعد از استنت گذاری را بهتر است با مصرف غلات کامل ادامه داد.مصرف تمامی غلات کامل مخصوصا دانه جو و جوی دو سر  برای بیماران قلبی مفید هستند. این دو مورد حاوی یک فیبر خاص به نام بتا گلوکان هستند.

بتا گلوکان کلسترول را در مجرای گوارشی به خود جذب کرده و مانع رسیدن آن به جریان خون می شود. از جمله دیگر مواد غذایی مناسب می توان به گندم سیاه، بلغور، آرد کامل و ارزن اشاره کرد.

۲- میوه های مفید بعد از عمل قلب

میوه ها و سبزیجات از مهم ترین مواد تشکیل دهنده تغذیه مناسب بعد از آنژیوگرافی هستند.

متخصص قلب و عروق ما می گوید که میوه ها و سبزیجات تازه سرشار از پتاسیم هستند. پتاسیم می تواند اثرات سدیم را کمتر کرده و به کاهش فشار خون کمک کند. توت ها نیز برای سلامت قلب مفید هستند.

رژیم بعد از آنژیو پلاستی

مصرف سیب و گلابی به کاهش خطر سکته مغزی کمک خواهد کرد. فلفل دلمه ای، گوجه، هویج و سبزیجات دارای برگ سبز همگی منابع فوق العاده ای از ویتامین ها و کاروتنوئید ها بوده و برای سلامت کلی بدن بسیار مفید هستند. کاروتنوئید نوعی آنتی اکسیدان است.

مصرف انواع بری ها مثل شاه توت، تمشک و  کرنبری به کاهش التهاب و افزایش اتساع عروق خونی کمک می کند و در رژیم بیمار قلبی عالی است.

 ((سعی کنید در هر وعده غذایی یا میان وعده میوه و سبزیجات میل کنید)).

۳- چربی های سالم

همه چربی ها بد نیستند. تنها باید چربی های سالم اشباع نشده را مصرف کرده و مقدار کلی مصرف چربی ها را محدود کرد زیرا تمام چربی ها حاوی مقادیر زیادی کالری هستند.

این چربی ها می توانند خطر ابتلا به ضربان های غیر طبیعی قلب و احتمال تشکیل لخته های خونی را کاهش دهند. روغن زیتون بکر و روغن کانولا نیز منابع خوبی از چربی های سالم بوده و جایگزینی عالی برای کره هستند.

هنگامی که چربی های اشباع در رژیم غذایی جای خود را به چربی های غیر اشباع می دهند، سطح کلسترول موجود در بدن بهبود می یابد. از جمله چربی های اشباع می توان به کره، چربی حیوانی و… اشاره کرد.

۴- گوشت سفید

مصرف مرغ و دیگر ماکیان در صورت طبخ بدون روغن و گریل شده می تواند جایگزین پروتئینی مناسبی به جای گوشت های فرآوری شده باشد.

همچنین ماهی های سرشار از اسید های چرب امگا ۳ گزینه هایی عالی برای گنجاندن در رژیم غذایی هستند. از جمله این ماهی ها می توان به قزل آلا، سالمون، ساردین، تن باله دراز، شاه ماهی و ماکرل اشاره کرد.

۵- دانه ها، حبوبات و آجیل ها

رژیم بعد از آنژیوپلاستی را نمی توان بدون انواع مغز ها کامل کرد. مصرف حبوبات با کاهش فشار خون و خطر ابتلا به حمله قلبی ارتباط دارد. متخصصین قلب و عروق مصرف حداقل ۴ وعده حبوبات را در هفته توصیه می کنند.

گردو، بادام، آجیل ها و دیگر دانه ها برای سلامت قلب بسیار مفید هستند. با مصرف این مواد غذایی می توان کسترول بد یا LDL خون را کاهش داد.

۶- شکلات تلخ

در مواقع میل به خوردن شیرینی می توان مقداری شکلات تلخ مصرف کرد. شکلات تلخ سرشار از فلاوونوئید (نوعی آنتی اکسیدان) بوده و می تواند فشار خون و التهاب را کاهش دهد.

۷- چای تازه دم

در صورت تمایل به مصرف یک نوشیدنی آرامش بخش می توان چای را امتحان کرد. چای که سرشار از فلاوونوئید است می تواند خطر ابتلا به حمله قلبی، سکته مغزی و فشار خون بالا را کاهش دهد. چای های آماده و بطری شده چندان مناسب نبوده و بهتر است که چای تازه دم مصرف شود.

آنژیوپلاستی

بیشتر بخوانید : مراقبت های بعد از آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی چه هستند؟

مراقبت بعد از آنژیو

مواد غذایی نامناسب برای سلامت قلب

افراد نباید تمامی زحمات خود را با مصرف مواد غذایی نامناسب از بین ببرند. در اینجا مضرترین مواد غذایی برای رژیم بعد از آنژیوپلاستی و دلایل مضر بودن آن ها برای سلامت قلب بیان شده اند:

گوشت های فرآوری شده

این موارد شامل هات داگ ها و گوشت های به کار رفته در اغذیه فروشی ها می شوند. این گوشت ها سرشار از سدیم، نیترات و دیگر مواد نگهدارنده ای هستند که می توانند به سلامت قلب آسیب برسانند و گزینه مضری در رژیم غذایی بعد از استنت گذاری محسوب می شوند.

چربی های ترانس و اشباع شده

افراد باید به مقدار چربی های اشباع شده موجود در کره، خامه، پنیر، گوشت قرمز دارای چربی و پوست ماکیان توجه کنند. چربی های ترانس را می توان در مواد غذایی سرخ یا بسته بندی شده یافت کرد. این مواد حاوی مقادیر بسیار زیادی از کلسترول اشباع نشده هستند.

دانه های فرآوری یا تصفیه شده

از نمونه های این موارد می توان به آرد سفید و برنج سفید اشاره کرد. دانه ها در فرایند فرآوری مقدار زیادی از اجزای مفید خود را از دست می دهند.

نوشیدنی ها و مواد خوراکی حاوی شکر های افزوده

افراد باید علاوه بر عدم مصرف نوشابه ها، به برچسب ارزش غذایی نوشیدنی های دیگر نیز توجه کنند. همچنین، باید از مصرف مواد غذایی همچون شکلات، ژله و دسر ها اجتناب کرد. این موارد سرشار از شکر بوده و می توانند به افزایش وزن منجر می شوند.

در نهایت، دکتر یزدان خواه فوق تخصص بیماری های قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوپلاستی توصیه می کند:

یک رژیم بعد از آنژیوپلاستی سالم، مجموعه ای از تمام خوراکی های مصرفی فرد بوده و نباید چند مورد از هر گروه غذایی به صورت پراکنده در آن جای گیرند. با گنجاندن مواد خوراکی سالم در هر وعده و میان وعده می توان از پیشروی در مسیر رسیدن به سلامت قلب اطمینان کسب کرد.

[wp_ulike]

.برای ارتقاء کیفیت مطالب امتیاز دهید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر زهرا چهارشنبه ۱۷ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 279 مشاهده پرسش
    سلام و خداقوت به شما دکتر گرانقدر که پاسخگو به سوالات هستید.ایا بعد از آنژیوپلاستی میشود گفت بیمار سالم شده است و یک زندگی طبیعی با عمری بلند در کنار رعایت رژیم غذایی و ورزش دارد؟مخصوصا اگر به جوانی انژیو پلاستی صورت گرفته باشد
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۱۷ آذر ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب با آنژیوپلاستی تنها عروقی که تنگی شدید دارند باز شده و در مورد عروق با گرفتگی کمتر و همچنین در مورد طبیعت بیماری اقدامی نمی شود لذا نمی توان گفت که فرد سالم است ولی می تواند با رعایت رژیم غذایی و مصرف داروهای مناسب و ورزش زندگی عادی و طول عمر طبیعی داشته باشد
  • تصویر کاربر الله شنبه ۶ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 518 مشاهده پرسش
    سلام من عمل بالون زدن وفنرانجام داده ام و معلول هم هستم فقط باویلچرجابجا میشم و رانندگی هم میکنم چون پیاده روی برای قلب خوب هست ومن نمیتونم راه بروم وراه نرفتن من مشکلی دوباره برای قلبم پیش نمیاد خیلی فکرش هستم شما چه پیشنهادی دارید راههای دیگری هست که من بجای پیاده روی جبران کنم باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۶ آذر ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب از شنا و دوچرخه دستی استفاده بفرمایید
  • تصویر کاربر نوریا جمعه ۵ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 278 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید اقای دکتر پدر بزرگ من ۱۸ سال پیش عمل قلب باز داشته وپارسال انژیو کرده و دوتا فنر گذاشته ولی یکی از رگاش پیوندیه و نمیشد فنر بزاره و از زمانی که انژیو کرده هیچ فعالیتی نمیتونه بکنه حتی وقتی داره غذا میخوره درد شدیدی ت قفسه سینه داره قندم داره و کراتین خونشم تازه پایین اومده چیکار باید بکنه اقای دکتر خیلی اذیت میشه با این درد
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۵ آذر ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب از داروهای نیکوراندیل و یا رانولازین استفاده کنند
  • تصویر کاربر حسن دوشنبه ۱۷ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 284 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر پدر بنده با ویزیت شما آنژیوپلاستی قرار بشن فقط چون ما دفترچه تامین داریم تکمیلی نیست امکانش هست آنژیوپلاستی پدرم در بیمارستان محب مهر یا بیمارستان پیامبران انجام دهید بابت حق الزحمه شما هرچقدر باسه نقد میدیم ولی خرج بیمارستان نیکان یکم زیاده محب مهر و پیامبران تامین اجتماعی قبول میکنن آیا امکانش هست آون دوتا بیمارستان آنژیوگرافی کنید؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۱۷ آبان ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب بله مشکلی ندارد لطفاً روز یکشنبه ساعت ۷ صبح به بیمارستان پیامبران مراجعه بفرمایید
  • تصویر کاربر سهراب دوشنبه ۱۰ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 268 مشاهده پرسش
    درود دکتر
    دو ماه پیش انژو کردم، یک رگ گرفتگی داشتم که با استنت رفع شده
    ما دامدارهستیم وهمیشه شیر وسر شیر وماست تازه داریم که سرشار از چربی است ،آیا باید برای همیشه خوردن این مواد لبنی را حذف کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۱۰ آبان ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب مصرف لبنیات کم چرب منعی ندارد
  • تصویر کاربر فردوس جمعه ۷ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 276 مشاهده پرسش
    سلام خدا قوت پدرم نزدیک به۷۲ سال سن دارن یک سال پیش به علت سکته باتری قلب گذاشتن اکو قبل از عمل ۲۵را نشان میدادبعد از عمل باتری به۱۰ درصد رسیده است .تنگی نفس شدید دارند واصلا غذا نمخورند فقط میگوید تلیت ماست عصبی هم شده ،سرگیجه واحساس ضعف داره فشارش پایین میره ضربان قلب گاهی پایین۵۸ وگاهی بالا _۸۸_۸۰است ،ومی گوید گلویم چسبده است دکتر گوارشی نیستاتین تجویز کردن به نظر شما باید چکار کرد از این بی حالی شدید در بیاد وباتوجه به اینکه چیزی نمی خورد قرص های ویتامین یا مکمل های غذای استفاده بکند دکتر اینجا گفته به بیمارستان رجایی مراجعه کنند برای نارسای ولی با این مشکلات ؟؟؟؟؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۷ آبان ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب قرص سوتالول و اگزازپام را قطع و دیگوکسین را به یک روز در میان نصف قرص کاهش دهید و فولیک اسید و ویتامین B1 و شربت سانستول را به داروهای مصرفی اضافه بفرمائید و در صورتی که فشارخون و شرایط کلیوی ایشان اجازه می‌دهد دوز فروزماید را نیز افزایش دهید
  • تصویر کاربر فردوس چهارشنبه ۵ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 296 مشاهده پرسش
    با سلام پدرم باتری قلب گذاشتن. قبل از عمل ۲۵ درصد بود که البته با سکته که کرده بود باتری تعبیه شده،الان یک سال است ولی اکو قلب که گرفتن ۱۰درصد شد تنگی نفس شدید دارند فورزماید هم استفاده میکند وسرگیجه شدید از فعالیت افتاده،کارهای روزمره رو به سختی انجام میدهد ،هیچ چیز بجز تلیت ماست استفاده نمی کند ،از غذا زده شده ومیگوید گلویم به هم چسبیده است
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۵ آبان ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب لطفاً لیست داروهای مصرفی و دوز مصرفی آنها را بفرمایید و سوال مشخص خود را مطرح بفرمائید و همچنین تصویر گزارش اکوکاردیوگرافی ایشان را بفرستید
  • تصویر کاربر عبادی پنجشنبه ۱۵ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 282 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید جناب دکتر شوهر بنده ۴۵ ساله به فاصله ی ۵سال سه بار استنت گذاری انجام دادند که از اولین آن ده سال میگذرد الان دارو استفاده میکنند خواستم بدونم با اینکه مشکلی در ظاهر ندارند آیا لازمه بازم بررسی شوند یعنی امکانش هست دوباره دچار این مشکل شوند؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه پنجشنبه ۱۵ مهر ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب بله حتماً نیاز به ادامه درمان تحت نظر پزشک محترم معالج خود دارند
  • تصویر کاربر سهراب پنجشنبه ۱ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 288 مشاهده پرسش
    درود دکتر
    بدنبال درد سینه وبستری شدن مشخص شد یکی از رگهایم گرفتگی دارد واستنت زدم
    حال قلب بنده چنددرصدازتوانش را ازدست داده؟یا اینکه با نصب استنت به حالت اول برگشته؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه پنجشنبه ۱ مهر ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب بدون رویت مستندات بیمارستانی نمی‌توان در مورد هیچ یک از دو سوال شما پاسخ داد
  • تصویر کاربر Nilofar سه شنبه ۲۶ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 299 مشاهده پرسش
    سلام خداقوت اقای دکتر من امروز اکو انجام دادم خواستم لطفا جوابش ببینید و تفسیرش کنید؟باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۲۶ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب عملکرد سیستولی قلب طبیعی است و نارسایی خفیف دریچه های میترال و تریکوسپید و نارسایی ناچیز دریچه آئورت گزارش شده است
    2. تصویر کاربر Nilofar سه شنبه ۲۶ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      ببخشید اقای دکتر درمانش چیه؟ خطرناک نیس و اینکه برای عدم پیشرفتش چکارهایی نباید انجام بدم؟ چکارهایی انجام بدم بهتره؟ باتشکر
    3. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۲۶ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      خیر خطرناک نیست و فعلأ نیاز به درمان ندارد و راهی نیز برای عدم پیشرفت ندارد. اکوکاردیوگرافی خود را هر دو سال یکبار تکرار بفرمایید
    4. تصویر کاربر Nilofar سه شنبه ۲۶ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      ببخشید اقای دکتر یعنی ممکنه به مرور زمان خدای نکرده پیشرفت کنه؟؟
    5. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۲۶ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      بله این امکان وجود دارد
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات