مراقبت بعد از والولوپلاستی

مراقبت بعد از والولوپلاستی دقیقا از همان اتاق عمل شروع می شود. بیمار پس از اتمام عمل باید نکاتی را بر اساس توصیه پزشک رعایت کند تا سریع تر به روند عادی زندگی باز گردد. این توصیه ها را در ادامه می خوانیم.

مراقبت بعد از عمل دریچه در بیمارستان

بعد از عمل، احتمال دارد برای انجام یک سری مشاهدات به اتاق ریکاوری منتقل شوید یا اینکه مستقیم به اتاق  بستری بیمارستان بروید. بعد از فرایند باید چندین ساعت بی‌حرکت دراز بکشید.

در این مدت پرستار علائم حیاتی‌، محل ورود میله کاتتر، گردش خون در آن ناحیه و حسی که در پا یا دست چپتان (که میله از آن وارد قلب شده) دارید را چک می کند.

اگر در قفسه سینه‌ تان احساس درد یا گرفتگی داشتید، حس کردید گرمتان است، خونریزی داشتید یا در محل ورود میله کاتتر یا هرکجای دیگری احساس درد کردید، حتما به پزشک اطلاع دهید.

استراحت بعد از والولوپلاستی

مدت‌زمانی که باید در تخت بمانید، بسته به شرایطتان حدود ۲ تا ۶ ساعت طول می کشد. اگر دکتر برای بستن محل ورود کتتر از پوشش مخصوص استفاده کرده باشد، زمان استراحت مطلق کوتاه تر خواهد بود.

در بعضی موارد، غلاف یا شکاف دهنده نوک میله بعد از اتمام فرایند از محل ورود میله خارج نمی شود. در این صورت مدت‌زمان استراحت در تخت طولانی تر می شود. بعد از اینکه غلاف خارج شد، می توانید کمی غذای سبک بخورید.

بعد از عمل احتمال دارد مجبور شوید برای مدت زیادی صاف و بی حرکت دراز بکشید. همچنین ممکن است در قسمت سوراخ شده پا کمی درد داشته باشید که پزشک برای رفع آن برایتان مسکن تجویز می کند.

استراحت بعد از والولوپلاستی

دفع ماده حاجب

همچنین، به احتمال زیاد دکتر می گوید باید آب و مایعات زیادی بخورید تا ماده حاجب پزشکی را از بدنتان شستشو دهد و خارج کند.

در این زمان، به دلیل اثر ماده حاجب پزشکی و همچنین مایعات زیادی که برای دفع آن خورده‌اید، مرتب دستشویی‌تان می گیرد. از آنجایی که چند ساعت اول بعد از عمل استراحت مطلق دارید و نباید زانویتان را خم کنید، برای دستشویی باید از لگن استفاده کنید.

در بیشتر موارد می توانید بعد از عمل رژیم غذایی معمولتان را دنبال کنید و همه‌چیز بخورید؛ مگر اینکه پزشک شما را از این کار منع کند.

مدت زمان بستری بعد از عمل دریچه قلب

بعد از دوره کوتاه استراحت، می توانید از تخت بلند شوید. بار اول پرستار برای انجام این کار کمکتان می کند و در عین حال فشار خونتان را در حالت خوابیده، نشسته و ایستاده می گیرد و با هم مقایسه می کند.

وقتی برای اولین بار بعد از چند ساعت از روی تخت بلند می شوید، خیلی آرام این کار را انجام دهید تا سرتان گیج نرود.

به احتمال زیاد شب بعد از عمل را باید در بیمارستان بستری باشید ولی بسته به شرایط و نتایج عمل، این مدت ممکن است طولانی تر باشد. در این مدت اطلاع کاملی از دوره ریکاوری و ترشحاتی که ممکن است داشته باشید به شما می دهند.

مراقبت بعد از والولوپلاستی در خانه

وقتی مرخص شدید، در خانه محل ورود کتتر را چک کنید و حواستان باشد که خونریزی نکند. اگر هر گونه درد غیرعادی، تورم، تغییر رنگ یا تغییر دما در آن ناحیه حس کردید، با پزشک مشورت کنید.

البته کمی کبودی در محل ورود میله عادی است. اگر حس کردید خون زیادی از آن می‌آید (تا حدی که با کمی پنبه نتوانستید جلوی آن را بگیرید)، با پزشک تماس بگیرید.

گره محل ورود کاتتر

اگر دکتر برای بستن محل ورود میله از پوشش مخصوص استفاده کرده باشد، قبل از مرخص کردنتان اطلاعات کاملی از چگونگی مراقبت از آن به شما می دهد.

ممکن است یک توده یا گره کوچک در زیر محل ورود کتتر وجود داشته باشد که البته عادی است. این گره بعد از چند هفته خود به خود ناپدید می شود.

نظافت زخم کاتتر

باید محل سوراخ را همیشه تمیز و خشک نگه دارید. پزشک حتما نکات مربوط به نحوه حمام کردن را به شما گوشزد می کند.

همچنین به شما می گوید چه زمانی می توانید سر کار برگردید و فعالیت های معمول روزانه‌تان را انجام دهید.

تا زمانی که دکتر اجازه نداده، نباید فعالیت های سنگین و پر جنب‌وجوش انجام دهید.

مراجعه به پزشک

درصورت مشاهده هرکدام از موارد زیر به پزشک گزارش دهید:

  • تب یا لرز
  • افزایش درد، قرمزی، التهاب، خونریزی یا ترشحات دیگر از محل ورود میله
  • احساس یخی، بیحسی، سوزش یا تغییرات دیگر در اندام های بدن
  • احساس درد در قفسه سینه، حالت تهوع، استفراغ، تعریق بیش از حد، سرگیجه یا غش کردن
  • کم شدن ادرار
  • التهاب شکم یا هر یک از اندام های بدن
  • افزایش وزن بیش از حدود یک‌ونیم کیلوگرم در روز

علاوه بر این نکات، دکتر بسته به شرایط خاص هر بیمار، توصیه های لازم دیگر را به او می کند.

سوالات پیش از جراحی دریچه قلب

قبل از اینکه با انجام جراحی یا آزمایشی موافقت کنید، باید موارد زیر را بدانید:

  • نام آزمایش یا جراحی
  • اینکه چرا باید آن آزمایش را انجام دهید
  • نتایج ممکن و اینکه هر نتیجه چه معنایی دارد
  • خطرات و فواید تست یا جراحی
  • عوارض جانبی یا مشکلات احتمالی آن
  • اینکه چه زمان و کجا باید جراحی یا آزمایش را انجام دهید
  • چه کسی قرار است این آزمایش را برایتان انجام دهد و صلاحیت های پزشکی او کدام‌اند
  • اگر تست یا عمل را انجام ندهید چه اتفاقی می افتد
  • تست ها یا فرایندهای جایگزینی که می توانید به جای آن انجام دهید کدام‌اند
  • چه زمان و چگونه نتایج آزمایش به دستتان می رسد
  • اگر بعد از عمل سوال یا مشکلی داشتید با چه کسی می توانید تماس بگیرید
  • هزینه فرایند درمانی چقدر می شود

فعالیت بعد از والولوپلاستی

مراقبت بعد از والولوپلاستی برای بهبودی سریع تر بیمار و جلوگیری از عوارض آن بسیار مهم هستند. دوره نقاهت والولپلاستی بسیار شبیه به دوره نقاهت آنژیوگرافی است.

نکاتی در مورد رانندگی، ورزش و فعالیت جسمی بعد از عمل دریچه قلب و هر آنچه برای بهبود سریع تر نیاز دارید را در مقاله زیر بخوانید.

 

[wp_ulike]

.برای ارتقاء کیفیت مطالب امتیاز دهید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر BH چهارشنبه ۳۰ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 171 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر.
    من 17 سال دارم.
    مدت هاست که تپش قلب دارم که گاهی ضربان قلبم بالاتر از 100 میره گاهی هم بین همون 85تا 100 ولی در هر صورت تپش قلب دارم.طوری که احساس میکنم قلبم برای یک لحظه انگار میریزه یا اینکه سخت تر میتپه.جدیدا تنگی نفس هم دارم.میخواستم بدونم علتش چیه؟در ضمن احساس میکنم به مرور زمان دارم بدتر میشم.
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۳۰ تیر ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب به احتمال زیاد مسئله مهمی نیست ولی احتمال آریتمی قلبی نیز وجود دارد لطفاً یک هولتر نوار قلب ۴۸ ساعته و یک اکوکاردیوگرافی انجام دهید
  • تصویر کاربر نرگس چهارشنبه ۳۰ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 148 مشاهده پرسش
    سلام دکتر من ۳۰ سالمه و در ۶ سالگی قلبمو جراحی کردن .مشکلم vsdبعلاوهps بوده .حالا به علت اکسیژن خون پایین به دکتر مراجعه کردم اکسیژن خونم ۷۵ بود و دکتر بمن گفت که دیر عمل انجام دادی و سمت راست قلبت بزرگ شده .با دارو هایی که بمن دادن رزواستاتین و دیلتیازم و اسپرین اکسیژن خونم به ۸۲ رسیده .میخاستم بدونم من زنده میمونم .؟ میتونم ازدواج کنم و مادر بشم ؟ ایا قلب من دیگه کوچک نمیشه ؟ خواهشا جواب بدید .عکس اکو هم براتون گذاشتم .
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۳۰ تیر ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب نیاز به جراحی مجدد دارید لطفاً با یکی از همکاران محترم فلوشیپ بیماری های مادرزادی قلب بالغین مشورت بفرمایید
  • تصویر کاربر زهرا دوشنبه ۲۸ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 170 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    مادر من 65 سالشونه و حدود 4 هفته درگیر کرونا و بستری در بیمارستان بود. در بررسی انجام شده گفتن قلب مادرم مشکل داره و اکو کردن . لطفا این اکو رو شما میبینید . لطفا باید تعویض دریچه ائورت انجام بشه درسته؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۲۸ تیر ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب در صورتی که تنگی نفس فعالیتی داشته باشند نیاز به جراحی تعویض دریچه دارند و در غیر اینصورت اکوکاردیوگرافی را هر شش ماه یکبار تکرار کنید
  • تصویر کاربر سارا سه شنبه ۲۲ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 250 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من ۳۵ سال سالمه که چند وقتی هست که حملات پانیک دارم و کمی شلی دریچه دکتر قلب پروپرانول و قرص کلرودیازپوکساید تجویز کردند ۲ ماه پیش و قرص کلرودیاز را ۵ میلش را که خوردم بدتر شدم و نصفش را تا دوماه استفاده کردم و پروپرانول را هم روزی یک عدد ۱۰ میل خوردم تا تقریبا ۲ ماه ولی پروپرانول را چون می خواستم قطع کنم روزی نصف خوردم تا ۲۰ روز و الان هر دو را قطع کردم می خواستم بپرسم که دوباره می خواستم داروها را شروع کنم چون قرص پروپرانول ۱۰ خوردن کاملش مشکلات قاعدگی برام داشت می تونم نصف پروپرانول را بخورم و همین طور نصف کلرودیازپوکساید۵ را استفاده کنم به مدت بیشتر تا بهتر بشم خوردن نصف این قرص ها مشکلی برای سلامت ایجاد نمی کند ؟ممنون می شم پاسخ بدید
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۲۲ تیر ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب مصرف نصف قرص اشکالی ایجاد نخواهد کرد و منعی ندارد
  • تصویر کاربر پ سه شنبه ۱۵ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 162 مشاهده پرسش
    سلام من خانم ۴۰ ساله حدود ۶ ماه پیش صب سر دلم درد گرفت ویه دفعه قلبم بیش از حد تند زد وچند هفته بعد دکتر رفتم گفتن مشکلی ندار وهمه بررسیا هولتر فشار وریتم وتست ورزش واکو نوار دادم گفتن تپش خفیف داری یه دفعه یه حالی شبیه ترس بهم دست میده وسعت چپم درد داره هنوز عذابم میده متورال دادن تعقیری نکردم ودکتر دیگه بیزو پروتکل دادن استفاده نکردم هنوز کمکم کنین لطفا که چکار کنم.مچکرم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۱۵ تیر ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب لطفاً تصویر گزارش اکوکاردیوگرافی و تمام صفحات هولتر ریتم را نیز بفرستید
  • تصویر کاربر محمد جمعه ۱۱ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 276 مشاهده پرسش
    سلام من دیابت دارم دکتر فشار و ضربان قلبم رو گرفت گفت باید دکتر قلب ویزیت کنه دکتر قلب نوار و اکو گرفت و هولتر ۲۴ساعته بستم ضربان قلبم تا۳۳هم می رسه گفت باید باطری بذارم لطفا راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۱۱ تیر ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب لطفاً تصویر گزارش تمام صفحات هولتر را بفرستید
  • تصویر کاربر سیدحسین یکشنبه ۶ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 147 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر آزمایش دادم چربی خونم۲۰۰ تا ازنرمال بالاتربود کف پاهام باخوردن حتی کمی کره به سوختن میفته چیکار کنم میترسم قلبم مشکل داربشه نفسمم قفل میشه گاهی چه دارویی مصرف کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۶ تیر ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب لطفاً تصویر گزارش آزمایش های خود را بفرستید
  • تصویر کاربر امیر جمعه ۱۱ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 169 مشاهده پرسش
    سلام و دورود اقای دکتر،
    پدر من 6 سال پیش عمل بای پس قلبی انجام داده بود، و الان متاسفته هیپوکنزی بطن چپ داره طوری که بطن چپش 40 درصد ضعیف شده . میخواستم بدونم انجام تمرینات استقامتی با وزنه تاثیری در افزایش برون ده قلب پدرم خواهد داشت. خیلی ممنون، سپاسگذارم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۱۱ تیر ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب خیر لطفاً تصویر گزارش اکوکاردیوگرافی قبل از جراحی بای پس و اکوکاردیوگرافی فعلی و نوار قلب فعلی ایشان را بفرستید و بفرمایید که آیا سابقه سکته قلبی دارند یا خیر؟
  • تصویر کاربر Abolfaz شنبه ۵ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 146 مشاهده پرسش
    میخواستم بدونم با قرص دارو درمان میشه ؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۵ تیر ۰( 2 سال پیش)
      ابتدا باید نوع آریتمی مشخص شود
  • تصویر کاربر ایدا پنجشنبه ۳ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 159 مشاهده پرسش
    سلام
    من ۱۴هفته باردار هستم .
    سال قبل دکترم گفت که در بطن چپ جنین حفره ای وجود داره که خود به خود خوب نمیشه و بعد از عمل بدو تولد چندین عمل دیگه نیاز داره و البته باز هم ۵۰٪امکان داره که خوب شه ، بنابراین عمل سقط را انجام دادیم .
    الان دوباره همون مشکل رو جنین داره ، چون ایران نیستم و امکان رفتن پیش دکترهای دیگر را ندارم ، خواستم از شما مشورت بگیرم .
    من ریپورت دکتر رو برای شما میفرستم ، به نظر شما امیدی به بهبود کودک من هست.؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه پنجشنبه ۳ تیر ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب با توجه به تاکید زیاد اپراتور اکوکاردیوگرافی مبنی بر چاقی مادر و وضعیت قرار گرفتن جنین اطلاعات اکو جنین دقیق و قابل اعتماد نیست و توصیه می‌کنم که ام جنین را تکرار بفرمایید
درحال دریافت اطلاعات