راه های مقابله با اثرات آلودگی هوا بر سلامت

فقط دود اتومبیل ها نیست که مراکز شهری ما را با ذرات آلوده پر می کند. آلودگی هوا یکی از معضلات جامعه امروزی به خصوص در کلانشهر های ایران است.

در این مقاله ما به راهکار های مقابله با اثرات آلودگی هوا بر سلامت فردی می پردازیم و به شما خواهیم گفت که چگونه می توانید با رعایت نکاتی در مورد سبک زندگی و تغذیه، تا حد ممکن اثرات منفی هوای آلوده را بر سلامت خود کاهش دهید.

غول مرگ آور آلودگی هوا

چیزی مهمتر از تنفس برای زنده بودن وجود ندارد : در طول عمر شما، حدود ۲۵۰ میلیون لیتر هوا از ریه های شما عبور می کند. با این وجود با قدم زدن در یک خیابان شهری شلوغ چیزی حدود ۲۰ میلیون ذره را وارد ریه های خود می کنید.

آلودگی هوای تهران

در حال حاضر بزرگترین خطر محیطی برای مرگ زودرس ، هوای آلوده است که از هر ۹ مرگ یکی به علت هوای آلوده می میرد.

به عنوان مثال ، هوای آلوده سالانه ۷ میلیون نفر را می کشد که بسیار بیشتر از مجموع مرگ و میر های ناشی از HIV ، سل و مالاریا است.

مطالعات نشان می دهد که زندگی در یک شهر آلوده در مقایسه با زندگی در شهری با هوای پاک با عوامل زیر مرتبط است :

  • افزایش ۱۶ درصدی مرگ و میر
  • افزایش ۲۷ درصدی مرگ و میر ناشی از بیماری های قلب و عروق
  • افزایش ۲۸ درصدی مرگ و میر ناشی از سرطان ریه
  • ۷۵ درصد افزایش خطر سکته قلبی

آلاینده های هوا خطر سایر مشکلات و بیماری ها مانند آسم ، بیماری کبدی و ابتلا به دیابت را بدتر می کنند یا افزایش می دهند. اگرچه علم در نشان دادن اثرات مضر آلودگی هوا گام های بلندی برداشته است، اما مقامات دولتی به اندازه کافی سریع عمل نمی کنند تا بتوانند سیاست های عمومی بهتری را اجرا کنند.

هزینه مستقیم آلودگی هوا

مرگ و میر  و بیماری های ناشی از آن باعث یک بار اقتصادی کلان می باشند : براساس گزارش بانک جهانی ، در سال ۲۰۱۳ حدود ۲۲۵ میلیارد دلار صرف نیروی از دست رفته نیروی کار شده است .

شاخص آلودگی هوا چیست؟

پیش از ترک خانه ، ساکنان شهرهای بزرگ مانند تهران می توانند شاخص پیش بینی کیفیت هوا (درجه AQI) شهر را مثل پیش بینی وضعیت هوا بررسی کنند. هنگامی که سطح آلاینده ها به یک غلظت حساس برسد – که بسته به مکان آن متفاوت است – دیگر نمی توان در فضای بیرون تنفس کرد .

رنگ هاسطح نگرانی در مورد سلامتیمیزان شاخص کیفیت هوا (درجه AQI)
که با این رنگ ها نمادگذاری می شوند:وضعیت کیفیت هوا به این شکل است :زمانی که درجه AQI در این محدوده باشد :
سبزخوب۰ – ۵۰
زردمتوسط۵۱ – ۱۰۰
نارنجیناسالم برای گروه های حساس۱۰۱ – ۱۵۰
قرمزناسالم۱۵۱ – ۲۰۰
بنفشخیلی ناسالم۲۰۱ – ۳۰۰
خرماییخطرناک۳۰۱ – ۵۰۰

میزان شاخص کیفیت هوا (AQI) با یک رنگ و یک وضعیت مشخص می شود.

شاخص آلودگی هوا

اگرچه آلودگی هوا در کشورهای در حال توسعه به عنوان یک مشکل بومی دیده می شود ، اما به یک پدیده و نگرانی جهانی تبدیل شده است.

حتی در مناطقی که میزان آلودگی مطمئنی دارند ، شغل شما می تواند شما را در معرض خطر قرار دهد. به عنوان مثال ، کارگران لنگرگاه ، رانندگان کامیون و سایر کارگرانی که دائما در معرض میزان بالای انتشار دیزل هستند ، مستعد ابتلا به بیماری های تنفسی هستند.

آلودگی هوا چگونه باعث ایجاد بیماری می شود؟

هنگامی که شما در هوای آلوده تنفس می کنید ، ذرات و سایر آلاینده ها به برونش ها و ریه های شما نفوذ کرده و آن ها را ملتهب می کنند. این امر منجر به بیماری های تنفسی مانند برونشیت مزمن ، آمفیزم ، بیماری قلبی ، سرطان ریه ، آسم ، خس خس سینه ، سرفه و تنگی نفس می شود.

اگر هر گونه بیماری قلبی یا تنفسی داشته باشید ، با قرار گرفتن در معرض آلاینده های هوا ، بدتر می شوند.

در حالی که پوشیدن ماسک کمبریج تقریباً ۱۰۰٪ محافظت در برابر آلودگی ذرات را فراهم می کند ، می توانید اقدامات دیگری را برای کمک به محافظت از بدن خود در دوره های آلودگی شدید انجام دهید.

هنگام آلودگی هوا چه بخوریم؟

برای مقابله با اثرات آلودگی هوا یکی از راهکارهای عملی و طولانی مدت، گنجاندن مواد غذایی سم زدا در رژیم غذایی است.
تحقیقات نشان داده است که برخی غذاهای سرشار از ویتامین C و E می توانند به تمیز کردن سیستم بدن شما ، به ویژه دستگاه تنفسی کمک کنند ، زیرا این مواد غذایی سرشار از آنتی اکسیدان ها و خاصیت ضد التهابی هستند.

این مواد غذایی شامل موارد زیر هستند:

روغن زیتون

آلفا توکوفرول ، ویتامین E موجود در روغن زیتون ، عملکرد ریه را بهبود می بخشد. اسیدهای چرب موجود در روغن زیتون برای کاهش التهاب نیز مفید هستند.

بهترین راه برای مصرف روغن زیتون و به دست آوردن حداکثر مزایای آن استفاده روغن زیتون بکر و خام در سالادهای شماست زیرا قرار گرفتن در معرض گرما در هنگام پخت و پز می تواند ترکیب شیمیایی آن را تغییر داده و برخی از خواص درمانی را از دست دهد.

روغن زیتون بکر - مقابله با اثرات آلودگی هوا

 دانه کتان

دانه کتان دارای مقادیر زیادی فیتواستروژن و اسیدهای چرب امگا ۳ است. فیتواستروژن ها خاصیت آنتی اکسیدانی دارند که  به کاهش علائم آسم و سایر واکنش های آلرژیک کمک می کنند و از این طریق در مقابله با اثرات آلودگی هوا موثر هستند.

شما می توانید روزانه تخم کتان را در اسموتی ها یا سالادها ی خود مخلوط کرده و میل کنید یا آن را به غذاهای پخته شده خود اضافه کنید.

دانه کتان

آووکادو

گروه تحقیقات محیطی کالج کینگ لندن ، تحقیقاتی را انجام داد تا دریابند که آیا ویتامین E می تواند اثرات آلودگی هوا بر روی ریه ها را کاهش دهد یا خیر.

این مطالعه حاکی از کاهش سطح ویتامین E در افرادی است که از بیماری های ریوی مانند آسم رنج می برند و محققان را به این نتیجه می رساند که مصرف غذاهایی مانند آووکادو و اسفناج که هر دو دارای ویتامین E هستند ، می تواند در مقابله با تأثیر انواع خاصی از ذرات آلاینده کمک کند. .

کلم بروکلی

یک مطالعه بالینی ۱۲ هفته ای که در استان جیانگ سو توسط دانشکده بهداشت عمومی بلومبرگ در دانشگاه جان هاپکینز انجام شده است که مشخص کرد در افرادی که کلم بروکلی مصرف می کنند ، سموم ناشی از اوزون ذرات آلاینده را دفع می کنند. این دفع به دلیل وجود سولفورافان ، یک ترکیب ضد سرطان ، در کلم بروکلی است.

کلم بروکلی برای مقابله با اثرات آلودگی هوا

محققان برای رسیدن به این نتیجه گیری نوشیدنی های حاوی آب ، آب لیموترش ، آناناس و پودر جوانه کلم بروکلی را به شرکت کنندگان دادند. گروه کنترل همان نوشیدنی اما بدون پودر جوانه کلم بروکلی را مصرف کردند.

شرکت کنندگانی که نوشیدنی حاوی کلم بروکلی را نوشیدند ، مقادیر بالاتری از یک ماده سرطان زا معروف به بنزن و یک ماده تحریک کننده ریه معروف به اکرولین را دفع کردند.

علاوه بر خوردن کلم بروکلی ، سایر سبزیجات برگ دار خطر ابتلا به بیماری های دژنراتیو ، به ویژه سرطان ها را کاهش می دهند.

خوردن کلم بروکلی و سایر سبزیجات برگ دار می تواند یک راه مناسب برای مقابله با خطرات بهداشتی طولانی مدت آلودگی هوا باشد.

سبزیجات برگ دار

  • روکولا یا آروگولا
  • کلم بروکلی
  • جوانه بروکسل
  • کلم
  • گل کلم
  • کلم پیچ
  • تربچه
  • شلغم

گوجه فرنگی

رژیم غذایی شما باید شامل مقدار زیادی گوجه فرنگی تازه نیز باشد زیرا لیکوپن موجود در گوجه فرنگی، آنتی اکسیدانی است که شما را در برابر بیماری های تنفسی محافظت می کند.

شراب سفید

شراب از انگور ساخته می شود که مقادیر زیادی آنتی اکسیدان دارد. مطالعات نشان داده است که ارتباطی بین نوشیدن شراب ، سلامت تنفس و سلامت قلب وجود دارد.

توجه داشته باشید که در صورت مصرف داروهایی ممکن است از مصرف شراب منع شوید.

چرا رژیم غذایی برای مقابله با اثرات آلودگی هوا مفید است؟

ممکن است شما از قبل برای سلامتی و لاغری غذاهای سالم زیادی مصرف می کردید. آنچه نمی دانید این است که آنتی اکسیدان های موجود در میوه ها به شما کمک کرده اند تا بتوانید راحت تر نفس بکشید.

استفاده از مواد غذایی برای مقابله با آلودگی هوا  نه تنها بی خطر و ساده است ، بلکه اجتناب ناپذیر و باصرفه است. از آنجا که دولت ها و گروه های محیطی همچنان نقش خود را در کنترل آلودگی هوا دارند ، خوب خوردن ، روش شما برای دستیابی به بهبود بدنتان است.

علاوه بر این ، سالاد آووکادو ، کلم بروکلی ، گوجه فرنگی ، تخم کتان و روغن زیتون یک شام عالی به نظر می رسد ، چه رسد به اینکه آن را با یک لیوان شراب سفید میل کنید!

محافظت در برابر هوای ناسالم

انجمن ریه ی آمریکا همه را ترغیب می کند تا درگیر مبارزه با هوای پاک و سالم تر شوند. در اینجا چند نکته ساده و مؤثر برای محافظت از شما و خانواده تان برای مقابله با اثرات آلودگی هوا آورده شده است:

✅   پیش بینی های روزانه آلودگی هوا در منطقه خود را بررسی کنید. پیش بینی های رنگی می تواند به شما اطلاع دهد که هوا در جامعه شما ناسالم است یا خیر. این منابع شامل گزارش های هواشناسی رادیو و تلویزیون محلی ، روزنامه ها و آنلاین است.

تمرینات ورزشی هنگام آلودگی هوا

✅ در صورت زیاد بودن میزان آلودگی از انجام فعالیت در فضای باز خودداری کنید. هنگامی که هوا در وضعیت بدی قرار دارد ، در فضای بسته مانند مرکز خرید یا سالن ورزشی فعالیت کنید و یا از یک دستگاه ورزشی استفاده کنید. اگر کیفیت هوا ناسالم است ، زمان گردش خارج از خانه خود را محدود کنید.

تمرینات ورزشی در هنگام آلودگی هوا

همیشه از انجام ورزش در نزدیکی مناطق پر رفت و آمد پرهیز کنید. حتی هنگامی که پیش بینی کیفیت هوا سبز است ، وسایل نقلیه موجود در بزرگراه های شلوغ می توانند سطح آلودگی بالایی را تا پانصد متر دورتر ایجاد کنند.

✅ از انرژی کمتری در خانه خود استفاده کنید. تولید برق و دیگر منابع انرژی باعث ایجاد آلودگی هوا می شوند. با کاهش مصرف انرژی ، می توانید به بهبود کیفیت هوا ، مهار انتشار گازهای گلخانه ای ، تشویق صرفه جویی در انرژی و هزینه کمک کنید.

✅ به فرزندان خود بیاموزید تا در معرض انتشار دود های اتوبوس های مدرسه و تاکسی ها کم تر قرار بگیرند. برای پایین آمدن سطح آلاینده ها ، مدارس نباید اجازه دهند اتوبوس های مدرسه و سایر وسایل نقلیه به داخل محوطه مدرسه وارد شوند.

کاهش آلودگی هوا در شهر

✅ پیاده روی یا دوچرخه سواری کنید و یا از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید. سفرها را با هم ترکیب کنید. از اتوبوس ها ، متروها ، قطار های راه آهن ، قطارهای مسافرتی یا سایر گزینه ها به جای استفاده از خودرو شخصی استفاده کنید

✅ چوب یا آشغال ها را نسوزانید. سوزاندن هیزم و زباله از مهمترین منابع آلودگی ذرات (دوده) در بسیاری از مناطق کشور است.

✅ از تجهیزات دستی به جای برقی استفاده کنید. موتورهای قدیمی چمن زنی اغلب دستگاه کنترل آلودگی ندارند. آن ها حتی بیشتر از اتومبیل ها می توانند هوا را آلوده کنند.

✅ به کسی اجازه ندهید که در داخل خانه سیگار بکشد و از اقدامات لازم برای ایجاد کلیه اماکن عمومی عاری از دخانیات حمایت کنید.

از ماسک و دستگاه های تنفسی استفاده کنید

ماسک های کمبریج دستگاه تنفسی هستند که از فناوری تصفیه نظامی استفاده می کنند تا تقریباً ۱۰۰٪ آلودگی ذرات ، گازها و همچنین باکتری ها و ویروس ها را درقالب  یک ماسک مناسب تمام خانواده فیلتر کنند.

فناوری ماسک کمبریج برای محافظت در برابر خطرات شیمیایی ، هسته ای و بیولوژیکی توسط وزارت دفاع انگلیس ساخته شده است.

ماسک های آلودگی ما به محافظت در برابر آلودگی های ناشی از گاز مانند بنزن و فرمالدئید ، آلودگی ذرات مانند PM2.5 ، گرده یا دود و عوامل بیماری زا مانند ویروس ها و باکتری ها کمک می کند.

ماسک کمبریج برای مقابله با اثرات آلودگی هوا

این ماسک برای دوچرخه سواران ، افراد در معرض خطر بیماری های تنفسی یا هر کسی که در محیط های شهری با آلودگی هوا زیاد مانند تهران، اهواز و زابل زندگی می کند ، مناسب است .

[wp_ulike]

.برای ارتقاء کیفیت مطالب امتیاز دهید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر دنیا جمعه ۱۷ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 198 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر،وقت بخیر.آقای دکتر مامانم به فشارخون بالا مبتلا هستند و وارد مصرف میکنند. دریچه قلبشان مقدار کمی افتادگی دارد. وقتی نفس عمیق می کشند دچار سرفه میشوند در واقع نمی توانند کامل نفس عمیق بکشند آخرش دچار سرفه میشوند. زمان بالا آمدن از پله ها هم دچار نفس تنگی میشوند وتند تند نفس میکشند.چندسال پیش بعداز سرماخوردگی دچار تنگی نفس شدند پزشک عمومی گفتند که آسم خفیف دارند.اما هیچ آزمایش وتستی انجام ندادند.از نظر شما این نفس تنگی منشا قلبی دارد یا ریوی؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۱۷ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب احتمال منشاء قلبی وجود دارد توصیه می کنم که جهت ویزیت و انجام اکوکاردیوگرافی به یکی از همکاران محترم متخصص بیماریهای قلب و عروق مراجعه نمایند
  • تصویر کاربر باران جمعه ۲۶ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 258 مشاهده پرسش
    باسلام خداقوت
    آقای دکتر من 35 سالمه پی اس وی تی دارم و دو تا از دریچه های قلب ام نارسایی دارند این مربوط به 4 سال پیش و توی این مدت از دارو استفاده نکردم ولی الان حالت هایی مثل ریزش قلب و سبکی سر و گاهی حالت تهوع و همینطور خستگی دارم یه بارم نزدیک بود غش کنم.. سوالم اینه که درمان قطعی براش وجود داره مخصوصا اینکه من دریچه های قلبم نارسایی داره یعنی میتونم از عمل ابلیشن استفاده کنم؟؟ یا میتونم باردار بشم؟
    ممنون که وقت میگذارید و جواب میدید.
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۲۶ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب درمان قطعی PSVT ابلیشن است و با یا بدون ابلیشن میتوانید باردار شویدو این آریتمی منعی جهت بارداری نیست. قبل از تصمیم قطعی برای بارداری در مورد شدت نارسایی دریچه و دریچه دچار نارسایی اطلاعات بیشتری ارائه دهید
  • تصویر کاربر خالد یکشنبه ۲۸ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 222 مشاهده پرسش
    سلام آقا داکتر بنده ۳۰ ساله استم چندی پیش یه نوار قلب و اکو دادم پزشک گفت نورمال است و یک قرص فشار دادن گفتن یه مقداری فشار خونت بالاست اما امروز هنگامی که از جا بلند میشدم قلبم خیلی سریع میزد و ضربانم تا ۱۴۰ میرسید ولی همینکه دوباره می نشستم ضربانم پایین میرفت حدود ۸۰ ضربان در دقیقه البته چند روزی میشه هنگام سرفه خیلی خفیف احساس درد رو قفس سینم دارم که با چند سرفه کاملن از بین میره و دیگر اینکه شب ها که از خواب بیدار میشم یا اینکه پهلو میگردانم احساس یه لرزش دارم تو بدنم که تو چند ثانیه از بین میره و گاهی گرفتگی بینی هم دارم و یک ماه بیشتر میشه که گوشم سوت میزنه ولی این روزا صدای سوتش بلندتر شده حالا نمیدانم چکار کنم خیلی ممنونمممم.
    البته گاه گاهی احساس خفیف تنگی نفس میکنم و فکر‌ میکنم چیزی تو گلوم گیر کرده حالا در کل نمیدونم مشکل قلب است یا چیزی دگه
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۲۶ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب لطفاً نام قرص تجویز شده را بفرمایید
    2. تصویر کاربر خالد شنبه ۲۷ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      یه‌ قرص به اسم searle است که تو ترکیبش دو فورمول داره‌ به نامهای spironolactone 50mg و furosemide 20mg صبحانه نصف قرص،
      البته فشار سیستولم رو پایین آورده و اغلب روی ۵۱۱ یا ۱۲۰ است ولی فشار دیاستولم اغلب روی ۹۰ است.
    3. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۲۷ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      لطفاً داروی مصرفی را با کانکور ۲٫۵ میلی گرم روزانه جایگزین بفرمایید
    4. تصویر کاربر خالد یکشنبه ۲۸ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      آقا داکتر اینم تصویر نوار قلب و ایکوی بنده اگر زحمتی نیست لطفا یه ملاحظه بفرمایید.
      خیلی خیلی ممنون
    5. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۲۸ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      نوار قلب و اکوکاردیوگرافی طبیعی هستند
    6. تصویر کاربر خالد یکشنبه ۲۸ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      با عرض پوزش که خیلی مزاحم تون شدم پس این دردهای گاه گاهی تو قفس سینم و ضربان سریع قلب و نفس تنگی ام چی‌میتونه باشه؟؟
    7. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۲۸ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      این احتمال که درد سینه شما منشأ گوارشی و یا اسکلتی عضلانی و یا پرده‌های اطراف ریه و یا عصبی باشد، وجود دارد.
    8. نمایش سایر 6 پاسخ
  • تصویر کاربر احمد سه شنبه ۹ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 201 مشاهده پرسش
    سلام من چهار سال قبل دچار تپش شدید قلبی شدم به طوری که دچار سرگیجه وتاری دید شدم وبیهوش شدم البته گاهی تپش قلب داشتم ولی دراین حد نبود عمل سوزندن رگ قلب را انجام دادم ولی بعد از چهار سال دوبا ره حمله ی قلبی داشتم که به بیمارستان مراجعه کردم ودوباره گفتند که کانون جدید دیگه درقلبم بوجود امده که باید سوزونده بشه حالا سوال من اینه این مشکل من تا کی ادامه داره یعنی امکان اینکه دایم این مشکل برام پیش بیاد هست واینکه دارو دمانی برای من بهتره یا سوزندن رگ ۴۳ ساله هستم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۹ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب باید در همان مرحله اول تمام کانون ها مشخص و درمان می‌شد. ابلیشن مجدد لازم است.
  • تصویر کاربر مهدی سه شنبه ۱۳ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 251 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر متاسفانه چند وقتی است که بدنم لرز می گیرد به خصوص پاهام و همینطور کمرم به نزد پزشک مراجعه کردم که یک قرص پروپرانول 10 و یک قرص d350000نوشتند و همینطور یک شربت که اسمشو فرموش کردم- قرص پروپرانول رو دو روز خوردم اما حالا قعطش کرم و بدنم پاهام و کمرم همینطور میلرزه-چه کار کنم اقای دکتر؟(راستی قرص d350000رو هر دو هفته یکبار میخورم)خیرتون ب
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۱۳ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب توصیه می کنم که تست های مربوط به تیروئید را انجام دهید. فعلا مصرف پروپرانولول را ادامه دهید. در مورد مصرف ویتامین دی نیز بستگی به میزان ویتامین دی موجود در خون شما دارد لذا هم زمان با تستهای تیروئید مقدار ویتامین دی خون نیز اندازه گیری شود.
  • تصویر کاربر سهیلا جمعه ۱۸ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 230 مشاهده پرسش
    درودوعرض ادب من ۳۵سالمه خانم هستم مدت یکسال دردهایی مثل فرورفتن چیزتیزی درقلبم روحس میکردم وچون مشکلات زیادی درزندگیم بودهم پسرمریض هم دختری که واقعانیازبه توجه داشت وارهمسرم هم جداشده بودم وچون معلم مقطع ابتدایی هستم وسرکلاس بایدصبرزیادی داشتم این مشکل روکه اواخربه روزی چندبارهم رسیده بودپای مشکلات عصبی گذاشتم وپیگیرنشدم الان یکسال بعدش دردهایی که بعضی اوقات به یک ربع هم میرسیددر قسمت چپ سینه داشتم الان چندین مرتبه میشه که دست وپاهام ومخصوصاناخن های شون کبودمیشه ونفسم میره تابعضی اوقات تاده دقیقه به زورنفس میکشم که نفسم دوباره بیاد دکترپریروزدیگه حالم خیلی بدشدبادخترم رفتم بیمارستان اماتشخیص دکترعمومی هیستریک بودوباخواب وآوروآرام بخش بهترشدم واومدم خونه اماهمش نگرانم که نکنه مشکلم جدی ترباشه لطفاراهنماییم کنیدعکس نوارقلب وآزمایشمم اگه شدمیفرستم ممنون ازلطفتون
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۱۸ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب تصاویر ارسالی نتیجه آزمایش خون است. لطفاً تصویر نوار قلب را هم بفرستید
    2. تصویر کاربر سهیلا جمعه ۱۸ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      ممنون ازلطفتون چشم
    3. تصویر کاربر سهیلا جمعه ۱۸ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      ممنون ازلطفتون چشم
    4. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۱۸ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      با توجه به تغییرات نوار قلب توصیه می‌کنم که جهت ویزیت به یکی از همکاران محترم متخصص بیماریهای قلب و عروق مراجعه بفرمایید
    5. تصویر کاربر سهیلا جمعه ۱۸ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      دکترخیلی خیلی ممنون ازوقتی که گذاشتیدزنده باشید.
    6. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۱۸ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      لطفاً پس از پایان مشاوره با شرکت در نظر سنجی زیر و با استفاده از لینک ارائه شده به بهبود کیفیت سایت و کمک به دیگر دوستان در یافتن پاسخ سوالات آنها کمک کنید http://bit.ly/drReview
    7. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۱۸ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      خواهش میکنم امیدوارم که توانسته باشم کمکی کرده باشم
    8. نمایش سایر 6 پاسخ
  • تصویر کاربر حمید یکشنبه ۱۳ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 254 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر .. بنده یک سالی میشه تپش قلب دارم اما جدیدا شب ها شدید تر میشه و شب ها سردرد دارم
    میخواستم بدونم مشکل جدی وجود داره؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۱۳ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب پیشنهاد می کنم که یک هولتر نوار قلب ۴۸ ساعته بگیرید بدون رویت نوار قلب زمان تپش شما نمی توان به سوال شما پاسخ دقیقی داد
  • تصویر کاربر فرح پنجشنبه ۱۰ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 222 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    وقتتون بخیر
    من وقتی زیاد پیاده روی میکنم و یا وقتی استرس دارم یا وقتی چای میخورم بعضی وقتا قلبم لرزش میکنه و احساس میکنم غیرطبیعی هست و با گوشی پزشکی هم که گوش میدم صدای غیر طبیعی میاد و نگرانم کرده
    علایمی هم مثل درد تو قفسه سینه ، کبودی ، سرگیجه و... رو ندارم
    هیچ گونه مشکلی ندارم فقط فشارخون دارم و متورال مصرف میکنم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه پنجشنبه ۱۰ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب توصیه می کنم که یک هولتر نوار قلب ۴۸ ساعته بگیرید
  • تصویر کاربر سميرا دوشنبه ۱۷ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 367 مشاهده پرسش
    سلام من دختري ٢٥ ساله مجر هستم ايا ميتونم براي افزايش انرژي بدن و ويتامين ها از قرص پرينامكس استفادهً كنم؟عوارضً نداره؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۱۷ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب بله استفاده از این دارو مانعی ندارد و مصرف روزانه یک قرص عوارضی نیز ندارد
  • تصویر کاربر PARISA چهارشنبه ۲۹ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 228 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر،
    من برای تپش قلب مراجعه کردم و شما پرانول تجویز کردین. تقریبا ۲ ماهه پرانول۱۰ مصرف میکنم البته اواخر نصف مقدار قرص رو مصرف کردم و الان ۲ روزه ترک‌کردم. همیشه بعد از مصرف احساس گرفتگی پا داشتم والان هم که ترک کردم این گرفتگی بیشتر شده. آیا به قرص ها مربوط میشه؟ دوباره مصرف رو شروع کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۲۹ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب خیر این مسئله ارتباطی با مصرف و یا قطع دارو ندارد. در صورتی که طپش قلب ندارید نیازی به مصرف پروپرانولول نیست.
درحال دریافت اطلاعات