از گشادی قلب تا دریچه های آن

گشادی قلب یک اصطلاح کاملاً عامیانه است که واژه ی درست آن به دو حالت ممکن استبه چند حالت زیر اطلاق شود:

– هیپرتروفی بطن چپ

– هیپرتروفی بطن راست

– بزرگ شدن دهلیز چپ

– بزرگ شدن دهلیز راست

– بزرگ شدن حفرات بطن چپ

– بزرگ شدن حفرات بطن راست 

در ادامه نقش هر یک از موارد فوق را در گشاد شدن قلب بررسی می کنیم.

هیپرتروفی بطن چپ (LVH)

هایپرتروفی بطن چپ (LVH) که به عنوان قلب بزرگ شده نیز شناخته می شود، وضعیتی است که در آن دیواره عضله ی حفره ی پمپاژ سمت چپ قلب (بطن) ضخیم می شود (هایپرتروفی)

سایر بیماری ها مانند حمله قلبی، بیماری دریچه ای و کاردیومیوپاتی دیلاته می تواند باعث بزرگتر شدن قلب (یا حفره قلب) شوند. این حالت همانند هایپرتروفی بطن چپ نیست.

🟪 عوامل ایجاد هیپرتروفی بطن چپ

قلب یک عضله است پس مانند سایر عضلات، اگر به مرور زمان سخت کار کند، بزرگتر می شود. چندین بیماری باعث می شوند قلب شما سخت تر از حد طبیعی کار کند. شایع ترین علت هایپرتروفی بطن چپ، فشار خون بالا است. علل دیگر شامل: هایپرتروفی ورزشی (یک بیماری مربوط به ورزش)، بیماری دریچه ای، کاردیومیوپاتی هایپرتروفیک (HOCM) و بیماری های مادرزادی قلب می باشند.

🟪 علائم هیپرتروفی بطن چپ

هایپرتروفی بطن چپ ممکن است سال ها بدون علامت قابل توجهی وجود داشته باشد. با بدتر شدن شرایط، علائمی که ایجاد می شوند شامل موارد زیر است:

⚠️ تنگی نفس

⚠️ خستگی

⚠️ درد قفسه سینه (خصوصاً با ورزش)

⚠️ تپش قلب

⚠️ سرگیجه یا غش

اگر هر یک از این علائم را تجربه کردید، بلافاصله با پزشک قلب خود صحبت کنید تا مشکل شما شناسایی و درمان شود.

🟪 تشخیص هیپرتروفی بطن چپ

هیپرتروفی بطن چپ ممکن است برای اولین بار در الکتروکاردیوگرام مشاهده شود. اگر پزشک شواهد ابتلا به هایپرتروفی بطن چپ  را در الکتروکاردیوگرام شما مشاهده کند، برای تعیین تشخیص، انجام اکوکاردیوگرام را توصیه می کند. این تست به پزشک شما امکان می دهد دیواره های بطن را اندازه گیری کند.

اندازه ی بیشتر از ۱.۵ سانتی متر، بزرگی در نظر گرفته می شود. اندازه دیواره های بطن بیماران مبتلا به هیپرتروفی ورزشی معمولاً کمتر از ۱.۵ سانتی متر است و دیواره پس از تمرین به اندازه طبیعی برمی گردد. اگر هیچ یک از دلایل معمولی هایپرتروفی بطن چپ ندارید و سابقه خانوادگی کاردیومیوپاتی هایپرتروفیک  را دارید، پزشک ممکن است تشخیص دهد که شما کاردیومیوپاتی هایپرتروفیک دارید.

🟪 درمان هیپرتروفی

هیپرتروفی بطن چپ غالباً با درمان بیماری که باعث شده قلب سخت کار کند، برطرف شود. بسته به نوع آسیب وارد شده، اقدامات درمانی ممکن است شامل مصرف دارو و شیوه زندگی سالم باشد که به کاهش فشار بر روی قلب کمک می کند. اگر هیپرتروفی بطن چپ ناشی از اشکال در دریچه قلب باشد، ممکن است برای ترمیم یا تعویض دریچه به عمل جراحی نیاز باشد.

هیپرتروفی بطن راست RVH

هیپرتروفی بطن راست هنگامی رخ می دهد که دیواره بطن راست به دلیل فشار مزمن بیش از حد ضخیم شود درست مشابه هیپرتروفی بطن چپ

🟪 آیا هیپرتروفی بطن راست جدی است؟

هیپرتروفی بطن راست همیشه علامتی ایجاد نمی کند، به این معنی که اغلب تا مراحل بعدی آن تشخیص داده نمی شود. در صورت عدم درمان، می تواند منجر به برخی عوارض جدی از جمله نارسایی قلبی شود.

عوامل نارسایی قلبی
نارسایی قلبی

🟪 شایع ترین علت هایپرتروفی بطن راست

این بیماری معمولاً به دلیل بیماری مزمن ریوی یا نقص ساختاری قلبی ایجاد می شود. یکی از شایع ترین علل RVH، فشار خون ریوی (PH) است که به عنوان افزایش فشار خون در عروق خون دهنده ریه ها تعریف می شود.

بزرگی دهلیز راست

بزرگی دهلیز راست (RAE) نوعی کاردیومگالی یا بزرگی قلب محسوب می شود. آن را می توان به سه دسته ی هایپرتروفی (RAH)، رشد بیش از حد یا گشادی دهلیز راست طبقه بندی کرد.

🟪بزرگی دهلیز راست تا چه میزان جدی است؟

هنگامی که بزرگی دهلیز راست اتفاق می افتد، مدت کمی طول می کشد تا پتانسیل های عملکرد قلبی از طریق میوکارد دهلیزی (مانند بزرگی دهلیز چپ) طی شود. این حالت به عنوان فشار ریوی شناخته می شود زیرا بیماری ریوی می تواند باعث فشار شدید بر روی قلب راست و بزرگ شدن دهلیز راست شود.

🟪عوامل ایجاد بزرگی دهلیز راست 

بزرگی دهلیز راست می تواند ناشی از شرایط زیر باشد:

  • افزایش فشار بطن راست، فشارخون دهلیزی ریوی،کورپولمونر
  • بیماری دریچه ای، نارسایی دریچه سه لتی، تنگی دریچه سه لتی، ناهنجاری ابشتین
  • نقص سپتوم دهلیزی (ASD)
  • فیبریلاسیون دهلیزی (AF)
  • کاردیومیوپاتی دیلاته

بزرگی دهلیز چپ

بزرگی دهلیز چپ به اتساع دهلیز چپ اشاره دارد که ناشی از بیماری هایی است که می توانند فشار دهلیز چپ را به طور مزمن افزایش دهند. این موارد شامل نارسایی احتقانی قلب، کاردیومیوپاتی، نقص مادرزادی قلبی و بیماری دریچه ای قلب می باشند.

🟪 قلب بزرگ شده چگونه احساس می شود؟

قلب بزرگ شده یا “گشاد شده” یکی از رایج ترین انواع کاردیومیوپاتی است. شایع ترین علائمی که بیماران مبتلا به کاردیومیوپاتی تجربه می کنند تنگی نفس و تورم مچ پا می باشد. علائم نادری شامل سرگیجه و درد قفسه سینه نیز ممکن است رخ دهند. میوکاردیت  عفونت قلب است که به طور کلی توسط یک ویروس ایجاد می شود.

🟪 آیا بزرگی دهلیز چپ طبیعی است؟

بزرگی دهلیز چپ اغلب در افراد مبتلا به فشار خون بالا مشاهده می شود. با بررسی ۱۵ مطالعه در طول ۱۲ سال گذشته، مشخص شده است که بزرگی دهلیز چپ در ۱۶ تا ۸۳ درصد افراد مبتلا به فشار خون بالا تحت درمان یا درمان نشده، وجود دارد.

🟪درمان بزرگی دهلیز چپ

هیچ درمانی برای بزرگی دهلیز چپ وجود ندارد. با این حال، پزشکان بر شناسایی و درمان علت اصلی تمرکز خواهند کرد. درمان فشار خون ممکن است شامل موارد زیر باشد:

مصرف داروهایی از جمله مسدود کننده های بتا، دیورتیک ها، مهار کننده های آنزیم تبدیل کننده آنژیوتانسین و مسدود کننده های کانال کلسیم برای درمان فشار خون بالا

 بزرگی بطن راست

هیاپرتروفی بطن راست (که به آن بزرگی بطن راست نیز گفته می شود) زمانی اتفاق می افتد که عضله سمت راست قلب شما ضخیم و بزرگ می شود. همچنین ممکن است هایپرتروفی بطن چپ نیز داشته باشید، اما این حالت معمولاً به دلیل افزایش فشار خون یا مشکلی در دریچه آئورت است.

🟪 در صورت نارسایی بطن راست چه اتفاقی می افتد؟

نارسایی قلب سمت راست به این معنی است که حفره ی سمت راست توانایی پمپاژ خود را از دست داده است. پس قلب شما نمی تواند با خون کافی پر شود و خون به رگ ها بازگردد. اگر این اتفاق بیفتد، پاها، مچ پا و شکم شما اغلب متورم می شوند.

🟪 چه عواملی باعث بزرگی بطن راست می شوند؟

هیپرتروفی بطن راست معمولاً در اثر بیماری ریوی یا مشکل در ساختار یا عملکرد قلب ایجاد می شود. بیماری ریوی مرتبط با هایپرتروفی بطن راست به طور کلی باعث فشار خون شریان ریوی می شود که سبب باریک شدن شریان های حامل خون به ریه های شما می گردد.

🟪 علائم بزرگی دهلیز راست

تقریباً نیمی از بیماران (۴۸٪) دارای بزرگی مادرزادی دهلیز راست، علامتی ندارند. در صورت بروز علامت، تنگی نفس (۲۸٪ موارد)، تپش قلب (۱۷٪)، آریتمی (۱۲٪) و در موارد نادر، نارسایی قلبی راست و خستگی شدید وجود دارد.

🟪 درمان بزرگی بطن راست

درمان هایپرتروفی بطن راست بستگی به علت اصلی آن دارد. اگر علت فشار خون دهلیزی ریوی باشد، ممکن است برای کمک به عملکرد شریان ریوی، داروهایی مانند سیلدنافیل کمک کننده باشند. داروهای دیگری که پزشک ممکن است برای بهبود عملکرد قلب تجویز کند عبارتند از: مهار کننده های  آنزیم تبدیل کننده آنژیوتانسین

چه غذاهایی برای قلب بزرگ شده مفید هستند؟

شما می توانید از صدمه های بعدی به قلب که می توانند باعث بزرگی آن شوند، پیشگیری کنید: یک رژیم غذایی سالم با میوه و سبزیجات، مرغ بدون چربی، ماهی، لبنیات کم چرب و غلات سبوس دار، محدود کردن مصرف نمک، چربی های اشباع شده  و چربی ترانس و همین طور اجتناب از استعمال دخانیات و مصرف الکل نقش مهمی در پیگشیری از علائم خطرناک قلبی دارند.

[wp_ulike]

.برای ارتقاء کیفیت مطالب امتیاز دهید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۳۱ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 208 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر وقت بخیر
    جناب دکتر بنده ۳۲ ساله هستم که حدود ۴ساله به pvcقلب دچار شدم.و در طول ۴سال یه موقع ۳ماه هیچ اثری از pvcندارم ولی یه موقع نهایتا در طول روز ۲۰بار حس میکنم.بیشتر اوغات بلافاصله بعد مصرف ناهار و شام تا نیم ساعت بعد این علایم برام پیش میاد.
    خواهشا راهنمایی بفرمایید خطرناک هست یا خیر
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه پنجشنبه ۳۱ تیر ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب لطفاً تصویر گزارش اکوکاردیوگرافی و هولتر نوار قلب ۴۸ ساعته خود را بفرستید
  • تصویر کاربر رها سه شنبه ۸ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 200 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر همسر من ۶۰ساله هستن چند بار تپش قلب بالا گفتن که آنژیو بشه و آنژیو انجام داد گفتن گره سینوسی داشته که سوزوندن بعد از این عمل متاسفانه میگه لرزش قلب انگار دارم و ضربان قلب تا ۴۹میره و فشار خون خیلی نوسان پیدا کرده لطفا راهنمایی کنین ممنون🙏
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۴ تیر ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض لطفاً لیست داروهای مصرفی ایشان را بفرمایید
    2. تصویر کاربر رها یکشنبه ۶ تیر ۰( 2 سال پیش)
      Candesartan16میلی و برای فشار خون دادن ولی بعد از خوردن فشارش خیلی پایین میره مثلا ۱۰روی ۵وقرص بیزوپرولول برای لرزش قلب دادن که یک روز خوب بود ولی باز لرزش قلب و دارن ولرزش قلب طوریه که از خواب بیدار میشه و کلا نمیتونه راحت بخوابه ممنون از همراهیتون
    3. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۸ تیر ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب لطفاً دوز مصرفی کانداسرتان را نصف کرده و یک هولتر نوار قلب ۴۸ ساعته انجام دهند
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر سالاری سه شنبه ۱ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 183 مشاهده پرسش
    با سلام
    دختری دارم۷ ساله چند وقتی هست که همش میگه قلبم تیر میکشه و علائم دیگه ای هم نداره البته سر درد هم میگیره خیلی نگرانم ممنون میشم راهنمایی کنین
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۱ تیر ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب لطفاً جهت نوار قلب و اکوکاردیوگرافی به یکی از همکاران محترم متخصص بیماریهای قلب اطفال مراجعه بفرمایید
  • تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۲۷ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 205 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر خسته نباشید من افتادگی دریچه دارم از نوع خفیف مالید. ولی وقتی استرش شدید بهم وارد میشه و یا فعالیت سنگین احساس میکنم ضربانم نامنظم میزنه مثلا دوتارو یه لحظه باهم میزنه. البته چندین بار اکو.رفتم و با پزشک متخصص صحبت کردم و ایشان فرمودند چیزی نیست. ولی احساس این ضربان نامنظم همچنان هست و آزار میده از نظر ذهنی منو
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه پنجشنبه ۲۷ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب لطفاً یک هولتر نوار قلب ۴۸ ساعته انجام دهید
  • تصویر کاربر محمد شنبه ۱۵ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 204 مشاهده پرسش
    اگر بخواهيم مشاوره براي شما هم بدهند اماكنش هست.اي سي يو نيكان غرب
    حال عمومي خوب،سطح o2 خوب،فشار فكر ميكنم نرمال
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۱۵ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب نیازی به این امر نیست و روند درمانی ایشان بشکل مناسبی در حال انجام است
  • تصویر کاربر فرجی یکشنبه ۹ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 213 مشاهده پرسش
    درضمن آقای هیچگونه علایمی مانند درد قفسه سینه و تنگی نفس ندارم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۹ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      آیا اطمینان دارید که اکوکاردیوگرافی توسط پزشک متخصص بیماریهای قلب انجام شده است؟
  • تصویر کاربر س.خ.ن سه شنبه ۴ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 227 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب دارم خدمت شما اقای دکتر. ان شاء الله که همیشه در کمال صحت و سلامت باشید. من قبلا هم مزاحمتون شدم و شما بزرگواری کردید و پاسخ دادید خدا به حق امام حسین علیه السلام کمکتون کنه بازم کمکم کنید. آقای دکتر بنده مادری ۷۵ساله دارم که همه زندگیم هست و پارسال طی یه عمل جراحی متوجه شدم پمپاژ قلبشون کم شده و به ۴۰درصد رسیده. مادرم سابقه مشکل قلبی نداشتن اکو رو هم براتون ضمیمه میکنم. ما زیاد دکتر بردیمشون دکتری که اخیرا بهشون مراجعه کردیم میفرمایند با توجه به سن و سالشون طبیعی است این افت پمپاژ و قراره یکشنبه آنژیوگرافیشون کنن بخاطر اینکه مطمئن بشن گرفتگی عروق دارن یانه. اسکن قلبشون هم مثبت بوده. آقای دکتر امکان رسیدن ای اف قلب مادرم به ۵۰درصد وجود داره؟بخدا حاضرم هر کاری بکنم که مادرم خوب بشه ایا دارویی وجود داره ای اف قلبو بالا ببره؟مادرم دیابت و فشار خون و چربی خون ندارن و اینکه آقای دکتر به جای آنژیوگرافی میشه از ام آر آی استفاده کرد؟چکار کنیم کمکمون کنید خدا کمکتون کنه.
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۴ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      پاسخ شما در سوال قبلی داده شد
  • تصویر کاربر رسول شنبه ۴ اردیبهشت ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 235 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خانم من ۴۱ ساله هستش از بچگی تنگی دریچه میترا ل دارد ولی الان حدود دو سه سال هست دکترها میگن باید عمل شوی لطفا ما را راهنمایی کنید که عملش چگونه میشود ایا عمل باز میشود یا با لیزر عمل میشود ویا چه جوری هستش
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۳۱ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب لطفاً تصویر گزارش اکوکاردیوگرافی ایشان را بفرستید
    2. تصویر کاربر رسول سه شنبه ۳۱ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      با سلام و وقت بخیر . گزارش اکو ارسال شد
    3. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۳۱ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      ایشان نیاز به عمل قلب باز و تعویض دو دریچه دارند
    4. تصویر کاربر رسول سه شنبه ۳۱ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      سلام آقای دکتر عمل باز با لیزر انجام میشه ۲ دو دریچه را چه جوری تعویض میشه ۳ ایا الان لازم هست ف‌ورا عمل بشو د ۴ این دفترچه خدمات درمانی و بیمه تکمیلی دارد هزینه اش چه قدر میشود برای من ۵ در کجا بدم عمل کنند بهترین جراح را معرفی کن من در اذربایجان غربی هستم اورمیه
    5. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۳۱ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      ۱- خیر ۲-به روش جراحی قلب باز ۳- زمان جراحی فرا رسیده است ۴- در مورد هزینه از مرکز مورد نظر استعلام بفرمایید ۵- مرکز خصوصی یا دولتی؟
    6. تصویر کاربر رسول پنجشنبه ۲ اردیبهشت ۰( 3 سال پیش)
      سلام آقای دکتر می خواهم تو بیمارستان شهید رجایی تهران همسرم عمل قلب باز بشه لطفا بهترین جراحان قلب اون بیمارستان را معرفی کنید
    7. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه پنجشنبه ۲ اردیبهشت ۰( 3 سال پیش)
      آقای دکتر سعید حسینی
    8. تصویر کاربر رسول جمعه ۳ اردیبهشت ۰( 3 سال پیش)
      سلام آقای دکتر به من گفتی که جراحی عمل قلب باز و تعویض دو دریچه میترا ل و اورت انجام می دهی اون دریچه ها را از بیرون از شرکت خصوصی پول می دهم می گیرم با بیمه نمی دهند و حدودا مبلغش چه قدر هست یا تو بیمارستان خودشون می دهند با بیمه حساب می کنند
    9. تصویر کاربر رسول جمعه ۳ اردیبهشت ۰( 3 سال پیش)
      دکتر تنگی دریچه میترا ل و دریچه اورت همسرم دارد
    10. تصویر کاربر رسول جمعه ۳ اردیبهشت ۰( 3 سال پیش)
      دکتر اینو دیروز گرفتیم ببین نظرت چی هست در مورد این
    11. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۳ اردیبهشت ۰( 3 سال پیش)
      خیر دریچه از طریق بیمارستان تهیه می‌شود و برای تخمین هزینه ها از بیمارستان مورد نظر استعلام بفرمایید
    12. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۳ اردیبهشت ۰( 3 سال پیش)
      همان نظر قبلی
    13. تصویر کاربر رسول جمعه ۳ اردیبهشت ۰( 3 سال پیش)
      آقای دکتر این تنگی دریچه میترا ل را در عمل جراحی باز با فنر ویا بالون نمیشه گشاد کرد
    14. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۳ اردیبهشت ۰( 3 سال پیش)
      خیر
    15. تصویر کاربر رسول شنبه ۴ اردیبهشت ۰( 3 سال پیش)
      سلام آقای دکتر بیمارستان شهید رجایی قلب بهتر هست یا بیمارستان مرکز قلب تهران ۲ در بیمارستان مرکز قلب تهران بهترین جراح قلب چه کسی هست
    16. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۴ اردیبهشت ۰( 3 سال پیش)
      دکتر عباسی
    17. نمایش سایر 15 پاسخ
  • تصویر کاربر زهرا دوشنبه ۳۰ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 536 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر میگم چون کسی عملم نمیکنه یعنی امیدی هست که من عمل نکنم و بتونم ادامه بارداریمو بدم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۳۰ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      با توجه به ریسک بالای بارداری در شما سقط درمانی را پیشنهاد می کنم
  • تصویر کاربر زهرا دوشنبه ۳۰ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 190 مشاهده پرسش
    این رو که فرستادم بالاش نوشته برگه ی شرح حال
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۳۰ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب پاسخ شما داده شد
درحال دریافت اطلاعات