از گشادی قلب تا دریچه های آن

گشادی قلب یک اصطلاح کاملاً عامیانه است که واژه ی درست آن به دو حالت ممکن استبه چند حالت زیر اطلاق شود:

– هیپرتروفی بطن چپ

– هیپرتروفی بطن راست

– بزرگ شدن دهلیز چپ

– بزرگ شدن دهلیز راست

– بزرگ شدن حفرات بطن چپ

– بزرگ شدن حفرات بطن راست 

در ادامه نقش هر یک از موارد فوق را در گشاد شدن قلب بررسی می کنیم.

هیپرتروفی بطن چپ (LVH)

هایپرتروفی بطن چپ (LVH) که به عنوان قلب بزرگ شده نیز شناخته می شود، وضعیتی است که در آن دیواره عضله ی حفره ی پمپاژ سمت چپ قلب (بطن) ضخیم می شود (هایپرتروفی)

سایر بیماری ها مانند حمله قلبی، بیماری دریچه ای و کاردیومیوپاتی دیلاته می تواند باعث بزرگتر شدن قلب (یا حفره قلب) شوند. این حالت همانند هایپرتروفی بطن چپ نیست.

🟪 عوامل ایجاد هیپرتروفی بطن چپ

قلب یک عضله است پس مانند سایر عضلات، اگر به مرور زمان سخت کار کند، بزرگتر می شود. چندین بیماری باعث می شوند قلب شما سخت تر از حد طبیعی کار کند. شایع ترین علت هایپرتروفی بطن چپ، فشار خون بالا است. علل دیگر شامل: هایپرتروفی ورزشی (یک بیماری مربوط به ورزش)، بیماری دریچه ای، کاردیومیوپاتی هایپرتروفیک (HOCM) و بیماری های مادرزادی قلب می باشند.

🟪 علائم هیپرتروفی بطن چپ

هایپرتروفی بطن چپ ممکن است سال ها بدون علامت قابل توجهی وجود داشته باشد. با بدتر شدن شرایط، علائمی که ایجاد می شوند شامل موارد زیر است:

⚠️ تنگی نفس

⚠️ خستگی

⚠️ درد قفسه سینه (خصوصاً با ورزش)

⚠️ تپش قلب

⚠️ سرگیجه یا غش

اگر هر یک از این علائم را تجربه کردید، بلافاصله با پزشک قلب خود صحبت کنید تا مشکل شما شناسایی و درمان شود.

🟪 تشخیص هیپرتروفی بطن چپ

هیپرتروفی بطن چپ ممکن است برای اولین بار در الکتروکاردیوگرام مشاهده شود. اگر پزشک شواهد ابتلا به هایپرتروفی بطن چپ  را در الکتروکاردیوگرام شما مشاهده کند، برای تعیین تشخیص، انجام اکوکاردیوگرام را توصیه می کند. این تست به پزشک شما امکان می دهد دیواره های بطن را اندازه گیری کند.

اندازه ی بیشتر از ۱.۵ سانتی متر، بزرگی در نظر گرفته می شود. اندازه دیواره های بطن بیماران مبتلا به هیپرتروفی ورزشی معمولاً کمتر از ۱.۵ سانتی متر است و دیواره پس از تمرین به اندازه طبیعی برمی گردد. اگر هیچ یک از دلایل معمولی هایپرتروفی بطن چپ ندارید و سابقه خانوادگی کاردیومیوپاتی هایپرتروفیک  را دارید، پزشک ممکن است تشخیص دهد که شما کاردیومیوپاتی هایپرتروفیک دارید.

🟪 درمان هیپرتروفی

هیپرتروفی بطن چپ غالباً با درمان بیماری که باعث شده قلب سخت کار کند، برطرف شود. بسته به نوع آسیب وارد شده، اقدامات درمانی ممکن است شامل مصرف دارو و شیوه زندگی سالم باشد که به کاهش فشار بر روی قلب کمک می کند. اگر هیپرتروفی بطن چپ ناشی از اشکال در دریچه قلب باشد، ممکن است برای ترمیم یا تعویض دریچه به عمل جراحی نیاز باشد.

هیپرتروفی بطن راست RVH

هیپرتروفی بطن راست هنگامی رخ می دهد که دیواره بطن راست به دلیل فشار مزمن بیش از حد ضخیم شود درست مشابه هیپرتروفی بطن چپ

🟪 آیا هیپرتروفی بطن راست جدی است؟

هیپرتروفی بطن راست همیشه علامتی ایجاد نمی کند، به این معنی که اغلب تا مراحل بعدی آن تشخیص داده نمی شود. در صورت عدم درمان، می تواند منجر به برخی عوارض جدی از جمله نارسایی قلبی شود.

عوامل نارسایی قلبی
نارسایی قلبی

🟪 شایع ترین علت هایپرتروفی بطن راست

این بیماری معمولاً به دلیل بیماری مزمن ریوی یا نقص ساختاری قلبی ایجاد می شود. یکی از شایع ترین علل RVH، فشار خون ریوی (PH) است که به عنوان افزایش فشار خون در عروق خون دهنده ریه ها تعریف می شود.

بزرگی دهلیز راست

بزرگی دهلیز راست (RAE) نوعی کاردیومگالی یا بزرگی قلب محسوب می شود. آن را می توان به سه دسته ی هایپرتروفی (RAH)، رشد بیش از حد یا گشادی دهلیز راست طبقه بندی کرد.

🟪بزرگی دهلیز راست تا چه میزان جدی است؟

هنگامی که بزرگی دهلیز راست اتفاق می افتد، مدت کمی طول می کشد تا پتانسیل های عملکرد قلبی از طریق میوکارد دهلیزی (مانند بزرگی دهلیز چپ) طی شود. این حالت به عنوان فشار ریوی شناخته می شود زیرا بیماری ریوی می تواند باعث فشار شدید بر روی قلب راست و بزرگ شدن دهلیز راست شود.

🟪عوامل ایجاد بزرگی دهلیز راست 

بزرگی دهلیز راست می تواند ناشی از شرایط زیر باشد:

  • افزایش فشار بطن راست، فشارخون دهلیزی ریوی،کورپولمونر
  • بیماری دریچه ای، نارسایی دریچه سه لتی، تنگی دریچه سه لتی، ناهنجاری ابشتین
  • نقص سپتوم دهلیزی (ASD)
  • فیبریلاسیون دهلیزی (AF)
  • کاردیومیوپاتی دیلاته

بزرگی دهلیز چپ

بزرگی دهلیز چپ به اتساع دهلیز چپ اشاره دارد که ناشی از بیماری هایی است که می توانند فشار دهلیز چپ را به طور مزمن افزایش دهند. این موارد شامل نارسایی احتقانی قلب، کاردیومیوپاتی، نقص مادرزادی قلبی و بیماری دریچه ای قلب می باشند.

🟪 قلب بزرگ شده چگونه احساس می شود؟

قلب بزرگ شده یا “گشاد شده” یکی از رایج ترین انواع کاردیومیوپاتی است. شایع ترین علائمی که بیماران مبتلا به کاردیومیوپاتی تجربه می کنند تنگی نفس و تورم مچ پا می باشد. علائم نادری شامل سرگیجه و درد قفسه سینه نیز ممکن است رخ دهند. میوکاردیت  عفونت قلب است که به طور کلی توسط یک ویروس ایجاد می شود.

🟪 آیا بزرگی دهلیز چپ طبیعی است؟

بزرگی دهلیز چپ اغلب در افراد مبتلا به فشار خون بالا مشاهده می شود. با بررسی ۱۵ مطالعه در طول ۱۲ سال گذشته، مشخص شده است که بزرگی دهلیز چپ در ۱۶ تا ۸۳ درصد افراد مبتلا به فشار خون بالا تحت درمان یا درمان نشده، وجود دارد.

🟪درمان بزرگی دهلیز چپ

هیچ درمانی برای بزرگی دهلیز چپ وجود ندارد. با این حال، پزشکان بر شناسایی و درمان علت اصلی تمرکز خواهند کرد. درمان فشار خون ممکن است شامل موارد زیر باشد:

مصرف داروهایی از جمله مسدود کننده های بتا، دیورتیک ها، مهار کننده های آنزیم تبدیل کننده آنژیوتانسین و مسدود کننده های کانال کلسیم برای درمان فشار خون بالا

 بزرگی بطن راست

هیاپرتروفی بطن راست (که به آن بزرگی بطن راست نیز گفته می شود) زمانی اتفاق می افتد که عضله سمت راست قلب شما ضخیم و بزرگ می شود. همچنین ممکن است هایپرتروفی بطن چپ نیز داشته باشید، اما این حالت معمولاً به دلیل افزایش فشار خون یا مشکلی در دریچه آئورت است.

🟪 در صورت نارسایی بطن راست چه اتفاقی می افتد؟

نارسایی قلب سمت راست به این معنی است که حفره ی سمت راست توانایی پمپاژ خود را از دست داده است. پس قلب شما نمی تواند با خون کافی پر شود و خون به رگ ها بازگردد. اگر این اتفاق بیفتد، پاها، مچ پا و شکم شما اغلب متورم می شوند.

🟪 چه عواملی باعث بزرگی بطن راست می شوند؟

هیپرتروفی بطن راست معمولاً در اثر بیماری ریوی یا مشکل در ساختار یا عملکرد قلب ایجاد می شود. بیماری ریوی مرتبط با هایپرتروفی بطن راست به طور کلی باعث فشار خون شریان ریوی می شود که سبب باریک شدن شریان های حامل خون به ریه های شما می گردد.

🟪 علائم بزرگی دهلیز راست

تقریباً نیمی از بیماران (۴۸٪) دارای بزرگی مادرزادی دهلیز راست، علامتی ندارند. در صورت بروز علامت، تنگی نفس (۲۸٪ موارد)، تپش قلب (۱۷٪)، آریتمی (۱۲٪) و در موارد نادر، نارسایی قلبی راست و خستگی شدید وجود دارد.

🟪 درمان بزرگی بطن راست

درمان هایپرتروفی بطن راست بستگی به علت اصلی آن دارد. اگر علت فشار خون دهلیزی ریوی باشد، ممکن است برای کمک به عملکرد شریان ریوی، داروهایی مانند سیلدنافیل کمک کننده باشند. داروهای دیگری که پزشک ممکن است برای بهبود عملکرد قلب تجویز کند عبارتند از: مهار کننده های  آنزیم تبدیل کننده آنژیوتانسین

چه غذاهایی برای قلب بزرگ شده مفید هستند؟

شما می توانید از صدمه های بعدی به قلب که می توانند باعث بزرگی آن شوند، پیشگیری کنید: یک رژیم غذایی سالم با میوه و سبزیجات، مرغ بدون چربی، ماهی، لبنیات کم چرب و غلات سبوس دار، محدود کردن مصرف نمک، چربی های اشباع شده  و چربی ترانس و همین طور اجتناب از استعمال دخانیات و مصرف الکل نقش مهمی در پیگشیری از علائم خطرناک قلبی دارند.

[wp_ulike]

.برای ارتقاء کیفیت مطالب امتیاز دهید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر آیدازرگران شنبه ۲ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 1414 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر روزتون بخیر و خسته نباشین .من یکی سوال داشتم .مادر من تقریبا ۳ هفته پیش به شما مراجعه کردن و دکتر قبلشون قرص های بیزوپرولول و آملوپرس تجویز کرده بودن که شما فرمودین لازم نیست دیگه مصرف کنن و مادرم به طور ناگهانی این دارو هارو قطع کردن و خیلی حالشون بده خیلی تغییر کردن مدام احساس خواب دارن ،دچار رویا و خیال بافی شدن ،خیلی کم صحبت می کنن و مانند کسانی که هیپنوتیزم شدن هستن خواهش می کنم به من کمک کنین
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۲ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب مصرف و یا قطع دارو‌های نامبرده چنین عوارضی ندارد و احتمالاً با داروهای دیگری جایگزین شده اند لطفاً در صورتی که علایم فوق باقی مانده و فشارخون ایشان طبیعی است به یکی از همکاران محترم متخصص بیماریهای داخلی مراجعه بفرمایید و در صورت کنترل نبودن فشارخون بنده در خدمت شما هستم
  • تصویر کاربر عبدالله چهارشنبه ۲۹ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 253 مشاهده پرسش
    عرض سلام و احترام خدمت آقای دکتر یزدان خواه
    مادرم ۶۲ سال سن دارد و مقداری تنگ نفس است دکتر معالجشان با توجه به گزارش اکو گفتند که قلبشان ۱۵%کار می‌کند و حتما بایستی باطری بذارید، آنژیوگرافی فاقد انسداد بوده،بپیوست مدارکش را خدمتتان ارسال میکنم،لطفا نظر و تجویزتان را اعلام بفرمائید.
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۲۹ دی ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب مدرکی ارسال نشده است
  • تصویر کاربر عبدالله سه شنبه ۲۸ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 223 مشاهده پرسش
    عرض سلام و احترام خدمت آقای دکتر یزدان خواه
    متاسفانه در ارسال تصاویر متعدد برنامه قادر به ارسال نمی باشد،لطفا راهنمایی بفرمائید از چه طریق دیگری میشه اینکار را انجام داد
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۲۸ دی ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب از طریق قسمت تصاویر پیوست و با استفاده از راهنمایی های آن قسمت میتوانید تصاویر را بفرستید
  • تصویر کاربر جیسون سه شنبه ۲۸ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 332 مشاهده پرسش
    با سلام. من یک مرد 41 ساله بوده که در 34 سالگی دچار سکته حاد قلبی شده و در اثر آن EF من به میزان 30-35 افت کرد. با توجه به مصرف دائمی دارو(کاودیلول، دیگوکسین و ...) و جوان بودن، امید زیادی به بهبود توان قلبی داده شده بود ولی متاسفانه تاکنون تاثیری نداشته است. در طی ماه اخیر آزمایش Pro BNP دادم که عدد زیر 100 بوده و اکوی تخصص قلبی هم نرمال بوده و پزشک برای من مصرف قرص انترستو 24 را تجویز کرد. آیا تاکنون بیمار نوعی داشته اید که به مانند بنده بوده و مصرف دارو موجب بهبود و بالا رفتن EF شده باشد؟ و همچنین اگر روش تهیه و خرید قرص انترستو را میدانید، ممنون میشم که بفرمایید.

    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۲۸ دی ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب خیر مصرف دارو موجب افزایش EF نخواهد شد. متاسفانه در مورد روش تهیه دارو نیز اطلاعی ندارم
  • تصویر کاربر لعیا سه شنبه ۳۰ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 233 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید

    مادرم از بیماراتونه قرار شد به ما خبر بدن که بلاخره در جواب سیتی آنژیو لخته خون و آمبولی وجود داشته یا نه؟ ممنون میشم جواب بدین

    لعیا سرافرازیان

    جواب رو فرستادم خدمتتون
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۳۰ آذر ۰( 2 سال پیش)
      پاسخ شما در سوال قبلی داده شد
  • تصویر کاربر زهرا چهارشنبه ۱۷ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 248 مشاهده پرسش
    سلام، وقت بخیر، نتیجه ی این اکو منو نگران کرد، تنگی نفس و درد دست چپ و گردن وتپش قلب دارم، دکتر گفت کمی برگشت یانشت خون داری و کمی نارسایی، ممنون میشم راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۱۷ آذر ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب نگران نباشید مسئله مهمی نیست
  • تصویر کاربر نازیلا شنبه ۶ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 216 مشاهده پرسش
    سلام دکتر وقت بخیر ، تفاوت افتادگی دریچه میترال با نارسایی دریچه میترال چیه ؟ سوال دوم اینکه هرکسی که افتادگی دریچه میترال داره به مرور زمان و در اینده مشکل خواهد داشت ؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۶ آذر ۰( 2 سال پیش)
      پاسخ بخش اول سوال شما در سوال قبلی داده شد و پاسخ سوال شما خیر است
  • تصویر کاربر فاطمه جمعه ۵ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 231 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر مامانم 59سالش هست نوار قلب وآزمایش خون داده آیا نیاز ب آنژو داره .آیا ممکنه رگ های قلبش بسته باشه بی‌زحمت جواب بدید
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۵ آذر ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب بر اساس نوار و آزمایش فوق به تنهایی نمی توان در مورد نیاز به انجام آنژیوگرافی اظهار نظر کرد
    2. تصویر کاربر فاطمه جمعه ۵ آذر ۰( 2 سال پیش)
      آقای دکتر با توجه ب نوار قلب ک فرستاده بودم تغییرات ایسکمیک قلب وجود نداره ب نظرتون
    3. تصویر کاربر فاطمه جمعه ۵ آذر ۰( 2 سال پیش)
      آقای دکتر جزئیات پرونده پزشکی مادرم در استان خودمان ب این شکل هست بی‌زحمت ببینید مشکلی داره یا نه
    4. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه جمعه ۵ آذر ۰( 2 سال پیش)
      احتمالاً نیاز به آنژیوگرافی دارند ولی در تصمیم گیری برای این مورد مهمترین فاکتور شرح حال بیمار است
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر ایرج دوشنبه ۲۴ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 233 مشاهده پرسش
    بیش از ده سال است که CPK حدود 600 و CRP هم مثبت است درضمن مبتلا به prepheral neuropaty احتمالا ارثی هم هستم و پاهایم تا زیر زانو بی حسی دارد و دردناک است مرا راهنمایی کنید اگر هم لازم است نزد متخصص دیگری بروم نوع تخصص لازم را هم ذکر کنید. بسیار تشکر می کنم.
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۲۴ آبان ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب نیاز به مراقبت تحت نظر همکاران محترم نرولوژیست و یا متخصصین طب فیزیکی دارید
  • تصویر کاربر هانیه دوشنبه ۱۷ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 229 مشاهده پرسش
    سلام من از بچگی مشکل دریچه داشتم ی بار ترمیم کردم ولی باز هم مشکل دارن الان آخرین اکو نارسایی شدید میترال و اءورت و بزرگی دهلیز چپ نوشته تازه زایمان کردم تا کی میشه عمل رو به تاخیر انداخت
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۱۷ آبان ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب لطفاً تصویر صفحه دیگر گزارش اکوکاردیوگرافی را نیز بفرستید
درحال دریافت اطلاعات