فشار خون پایین چند است؟

فشار خون ۹ بروی ۶ و پایین تر از این میزان، به عنوان فشارخون پایین تلقی می‌شود. فشار خون پایین علائم زیادی ندارد اما در صورت نیاز ممکن است مستعد درمان باشد.

علائم زیر می‌توانند حاکی از فشارخون پایین باشند. در صورت مشاهده علائم ذیل، توصیه می‌شود فشار خون خود را کنترل نمایید:

  • سرگیجه
  • حالت تهوع
  • دید تار
  • احساس ضعف
  • اختلال حواس
  • غش
👈 توجه: در صورتی که در هنگام برخاستن چنین علائمی را تجربه کردید، ممکن است مبتلا به فشار خون پایین در حالت ایستاده باشید.

چگونه فشار خون خود را بررسی کنیم؟

  • گرفتن فشار خون توسط پزشک عمومی یا پرستار و با مراجعه به بیمارستان
  • گرفتن فشار خون توسط خود فرد با استفاده از دستگاه های فشار سنج خانگی
👈 توجه: افراد رده سنی ۴۰ الی ۷۴ سال، حداقل هر پنج سال یک‌بار باید فشار خون خود را کنترل و بررسی کنند.

درمان فشار خون پایین در طب سنتی

درمان فشارخون پایین بستگی به علت آن دارد. پزشک در صورت تشخیص عامل کاهش فشار خون، نوع درمان را تجویز خواهد کرد. به عنوان مثال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در صورتی که عامل کاهش فشار خون دارو باشد، پزشک نوع دارو یا دوز آن را تغییر خواهد داد.
  • در صورت پایین بودن همیشگی فشار خون، پزشک دستور استفاده از جوراب های مخصوص که موجب گردش و افزایش فشار خون می‌شود را به بیمار می دهد.

تجویز و مصرف دارو به منظور افزایش فشارخون به ندرت مورد نیاز است، زیرا پایین بودن فشار خون از طریق رعایت برخی نکات، قابل بهبود است. رعایت بعضی بایدها و نبایدها در درمان فشارخون پایین، بسیار مؤثر است:

بایدها

  • در هنگام برخاستن سعی کنید به آرامی بلند شوید.
  • زیر سر خود را در هنگام خواب کمی بالا بیاورید.
  • غذای کمتری در هر وعده غذایی مصرف نمایید.
  • سعی کنید آب بیشتری بنوشید.

نبایدها

  • از نشستن ها و ایستادن های طولانی بپرهیزید.
  • از مصرف کافئین در هنگام شب خودداری کنید.
  • از نوشیدن مشروبات الکلی بپرهیزید.
  • از برخاستن به صورت ناگهانی نیز خودداری کنید.

علت فشار خون پایین چیست؟

فشار خون انسان طی ساعات شبانه روز متغیر است و طی روز افزایش تدریجی خواهد داشت. فعالیت ها و احساسات گوناگون بر میزان فشار خون بسیار مؤثر است.

پایین بودن فشار خون دلایل بسیار زیادی دارد. فشارخون پایین گاهی به دلیل سلامتی و تندرستی است. عوامل ارثی نیز در ابتلا به فشارخون پایین تأثیر به سزایی دارد.

افزایش سن در بعضی افراد موجب کاهش فشار خون می‌شود. عوامل ذیل از جمله موارد دیگر ابتلا به کاهش فشار خون  است.

  • بیماری مانند دیابت
  • برخی داروها
  • بارداری

فشار خون پایین در بارداری

اگر باردارید، احتمالا پزشک یا پرستار شما در هر بازدید قبل از زایمان، فشار خون شما را بررسی می کند. فشارخون، نیرویی است که خون به دیواره عروق وارد میکند.

کنترل و اندازه گیری منظم فشار خون در بارداری می تواند اطلاعات مهمی پیرامون سلامتی شما و جنین شما نشان دهد. همچنین پزشک شما با بررسی و اندازه گیری فشار خون شما در طول بارداری وضعیت های دیگری مانند پره اکلامپسی ( فشار خون بالا و دفع پروتئین در بارداری ) که ممکن است به آن مبتلا باشید را بررسی میکند.

در دوران بارداری تغییراتی در بدن شما رخ می دهد که این تغییرات می توانند فشار خون شما را تحت تاثیر قرار دهند. در دوران بارداری دستگاه گردش خون بسرعت گسترش میابد، که این ممکن است باعث کاهش فشار خون در بارداری شود.

پایین آمدن فشار خون در ۲۴ هفته اول بارداری بسیار رایج است. از دیگر دلایل کاهش فشار خون در بارداری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کم آبی بدن
  • کم خونی
  • خونریزی داخلی
  • استراحت مطلق طولانی مدت
  • استفاده از داروهای خاص
  • سابقه ی بیماری های قلبی
  • اختلالات غدد درون ریز
  • عفونتها
  • کمبودهای تغذیه ای
  • واکنش آلرژیک

دکتر سعید یزدانخواه متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی
برای پرسش از دکتر سعید یزدانخواه برروی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

[wp_ulike]

.برای ارتقاء کیفیت مطالب امتیاز دهید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر جلولی دوشنبه ۸ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 245 مشاهده پرسش
    من ۴۵سال سن دارم خانم خانه دارم الان حدودبست دوساله که آفت فشار خون پیداکردم فقط سرم درمان میشود قلب سالم ورزش سالم هرجامراجعه کردم میگویند سالم هستید ولی به یکباره با افت مواجه میشمیشوم حتی یک وقتایی از خواب که بیدار می شوم خواهش میکنم مرا راهنمایی کنید باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۷ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب در صورتی که بیماری دیگری ندارید و دارویی مصرف نمی‌کنید از قرص فلودروکورتیزون استفاده بفرمایید
    2. تصویر کاربر جلولی یکشنبه ۷ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      با سلام مجدد فقط قرص لووکسین مصرف میکنم
    3. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۸ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      روزانه یک عدد قرص فلودروکورتیزون استفاده بفرمایید
    4. تصویر کاربر جلولی دوشنبه ۸ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام با تشکر از راهنمای شما
    5. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۸ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      خواهش میکنم امیدوارم که توانسته باشم کمکی کرده باشم
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر محسن چهارشنبه ۳ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 348 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت آقای دکتر آیا آهن خون بالا باعث فشار خون میشود؟ با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۳ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب خیر. در افرادی که میزان فریتین خون بالا احتمال بروز فشارخون بیشتر است. فریتین پروتئینی است در نماینده میزان آهن خون است ولی در التهابات مختلف نیز بالا می‌رود. خود بالا بودن آهن خون رابطه ای با فشار خون بالا ندارد
  • تصویر کاربر محمدی سه شنبه ۱۱ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 256 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و احترام جناب آقای دکتر
    جناب آقای دکتر، آیا دو قرص متوهگزال که تصویر آنها در پیوست به محضرتان ارسال شده است، یکسان هستند؟ من قبلا metohexal succ در تصویر 1 را مصرف میکردم که دیگر نتوانستم پیدا کنم، آیا metohexal retard در تصویر دوم همان قرص اول است و میتواند با همان دوز جایگزین آن شود یا خیر؟ از لطف شما سپاسگزارم
    با سپاس و احترام فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۱۱ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب بله
  • تصویر کاربر علیرضا چهارشنبه ۵ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 254 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من اسپرینولاکتون را با نظر شما مصرف می کنم آیا با لوزار ۵۰ تداخل دارویی داره. مصرف این دو قرص با هم آیا باعث افزایش پتاسیم میشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۵ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب بله این احتمال وجود دارد و برای همین موضوع نیاز به کنترل میزان پتاسیم خون در فواصل زمانی بطور دائمی دارید.
    2. تصویر کاربر علیرضا چهارشنبه ۵ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام آقای دکتر با قرص والسارتان ۸۰ هم تداخل داره؟
    3. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه چهارشنبه ۵ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      بله از این نظر لوزارتان و والسارتان یکسان هستند
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر علی پنجشنبه ۲۰ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 211 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت شما. ببخشید سوالی داشتم. خانم من سن 40 سال. چندوقتی بعد از دندانپزشکی تپش قلب گرفتن بعد پیش دکتر رفتیم کاملا چک شدن مشکل قلبی نداشتن اما پرانول 10 برای تپش دادن. چندوقتی گذشت تا اینکه مشکل سینوس داشتن و قرص اموکسی کلاو625 هروز 3 عدد و اسپری دکوفان 2بار در روز و یک قرص دیگه که از خانواده انتی هیستامین هست مصرف میکنند بعد رژیمی زیر نظر پزشک تغذیه گرفتن و قرار بود قرص امگا3 بخورن از وقتی که شروع کردن به خوردن تپش قلب دوباره برگشته. میخاستم بدونم این انتی بیوتیک هایی که میخورن ضعف و افت فشار میدن؟ البته فشار خودشون 10روی 7.اما چندروزی فشار 9 روی 6 هم شده و سرگیجه و تپش قلب و عرق زیاد میگیرن. حالا میخاستم بدونم این وضعیت به خاطر مصرف امگا هست یا ضعف انتی بیوتیک هست. و میتونه از پرانول 10 برای این وضعیت استفاده کنه. اگر میشه چه زمانی خوبه براب مصرف. لطف و سپاس از راهنمایی شما.
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه پنجشنبه ۲۰ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب. خیر آنتی بیوتیک مورد اشاره در صورت عدم وجود حساسیت موجب افت فشار خون نخواهد شد. امگا ۳ نیز بشرط عدم وجود ناخالصی توجیه گر علایم فوق نیست. توصیه می‌کنم با میزان فشار خون مورد اشاره از پروپرانولول استفاده نکنند.
  • تصویر کاربر امیر شنبه ۲۵ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 365 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر بنده ۳۹ ساله هستم قدم ۱۹۳ و وزنم ۹۳ کیلو هست من سابقه استرس دارم به طوری که دچار درد معده که مقطعی بود و روده تحریک پذیر هستم بیشتر از یکساله که به طور نا گهانی فشار خونم از ۱۲ روی ۶ به ۱۴ روی ۱۱ رسید به پزشکم مراجعه کردم گفتن بخاطر استرسه و این نه فشار خون نوع یکه نه دو ....به من دارو دادن اسمش یادم نیست عملکردش شبیه پرانول بود اولش جواب داد بعد دوباره فشار مینیمم بالا رفت متخصص قلب مراجعه کردم گفنتد بخاطر استرسه دارو دادن پرانول ۱۰ و للوکساید ۵ و لوزارتن ۲۵ در حال حاضر ۸ ماهه استفاده میکنم تقریبا یکماهه که دیگه موثر نیست دوزش رو بیشتر کردم لوزارتن نصف صبح و نصف شب...بازم فشار پایینم بالاست یکماهه که ورزش میکنم می دوم تعداد ضربانم خوب شده تو حالت استراحت ۷۵ تا ۸۵ متغییره گاهی فشارم ۱۳ روی ۸ و گاهی ۱۴ روی ۸...چند روزه فشار پایینم تا یازده بالا میره الان که مینویسم ۱۳ روی ۱۱ هست ..دوتا سوال دارم اول اینه میتونم فشارمو به حد نرمال ۱۲ روی ۶ برسونم با توجه به سن ممکنه درمان بشه دوم اینکه راه نماییم کنید واقعا مشکل من کجاست با سپاس فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه شنبه ۲۵ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب بله احتمال رسیدن فشارخون شما به محدوده طبیعی وجود دارد و در مورد سوال دوم بستگی به نتیجه آزمایشات اولیه فشارخون و احتمالا سونوگرافی کلیه ها دارد
  • تصویر کاربر Sss سه شنبه ۲۱ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 322 مشاهده پرسش
    با سلام و ادب.ببخشید آقای دکتر مادر من 71 سال دارد.چند سال پیش فشار خونشون رفت روی 20که بعد از مراجعه به دکتر و گرفتن اکو ونوار مشخص شد که نارسایی قلبی دارند.به مدت 5 سال داروی لوزا میکس و کنکور 2.5 مصرف کردند و فشارشون تنظیم شد روی 12 و13 الان یه مدته فشارشون روی 10 و9 هست واحساس سر گیجه و عدم تعادل دارند به دکتر شون مراجعه کردیم گفتند که این دوتا قرص را نخورند وبه جای اون لوزارتان 25 وایندرال 20 تجویز کردند هر دوازده ساعت یک عدد بعد از هفت روز که مصرف کردند فشارشون شد 17 ماکسیمم و 10 مینیمم .دوباره قرصای لوزامیکس را هر دوازده ساعت نصفه قرص و کونکور 2.5 را هم هر دوازده ساعت نصفه مصرف میکنند مثل قبل، اگر دو مرتبه مشکل سر گیجه و تعادل براشون پیش اومد. باید چه کار کنیم؟ممنون میشم از راهنماییتون.
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۲۱ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب در صورتی که میزان لوزامیکس مصرفی 5/160 بوده است آنرا را به 5/80 روزانه یک بار و در صورتی که 5/80 بوده است آنرا به روزانه یکبار نصف قرص تغییر دهند و در هر صورت همچنان کانکور 2.5 روزانه یک عدد را ادامه دهند
    2. تصویر کاربر Sss سه شنبه ۲۱ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      با سلام مجدد.آقای دکتر قرصی که مصرف میکنند لوزامیکس اچ هست و حاوی لوزارتان پتاسیم 50و
      هیدروکلروتیازید12.5میباشد
    3. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه سه شنبه ۲۱ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      در حال حاضر لوزامیکس اچ مصرف می‌کنند یا لوزارتان 25 بعلاوه پروپرانولول 20
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر امین یکشنبه ۱۹ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 457 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر روزتون بخیر
    من21سالمه و ورزشکار هستم ،قد183و اندام تقریباً درشت،بدون هیچ سابقه بیماری دو ماه پیش برای چکاب و ارزیابی بدنی به منظور بازدهی بیشتر ورزش فشارخون و نوار قلب گرفتم که نوار طبیعی بود موقع فشار یه کم استرس داشتم و فشارخون13به روی8 که دکتر گفتن همه چی نرماله،بعد از اون به صورت وسواس شدید به فشارخون فکر میکنم بطوریکه با خودم میگم برم بگیرم ببینم چنده،واسه همین سه بار دیگه گرفتم که به محض گرفتن فشار استرس میگیرم و ضربانم میره بالا فشارم یه بار شد13/2به روی8سعی کردم استرس نداشته باشم دو هفته بعدش شد12/5روی 7/5بازم وسوسه شدم گرفتم که تکنسین گرفت و محیط خیلی شلوغ با این دستگاه هایه فشارخون مانیتوری که داخل اتاق عمل هست از راه اومده بودم سریع گرفت و 13/7روی8بود ،فرداش ناشتا دوباره گرفتم شد15روی8بخدا دیگه کلافه شدم از بس فشار گرفتم و در شهرستانی کوچک هستم که هولتر فشار خون در دسترس نیست و داخل خونه هم دستگاه فشار سنج ندارم،نوار قلب ها هم همگی نرمال ورزشکار بدون هیچ سابقه بیماری و خانوادگی ممنون میشم اگه راهنمایی کنید که آیا لازمه اینجور حساس بشم یا همون فشار12نیم تا13که خود پزشک دو ماه پیش گرفت مبنا باشه و کافیه
    آزمایش خون هم کاملا طبیعی
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۱۹ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب ظاهراً مشکل فشارخون را ندارید ولی اگر به آن حساس شده اید بمدت یک هفته فشار خون خود را صبح قبل از صبحانه و شب قبل از شام هر دو بار با مثانه خالی اندازه گیری کنید تا بر اساس اطلاعات بدست آمده در مورد وجود و یا عدم وجود فشارخون در شما تصمیم گیری شود
    2. تصویر کاربر امین یکشنبه ۱۹ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      واقعا ممنونم آقای دکتر فقط میخواستم یه متخصصی مثل شما خیالم رو راحت کنه نظر شما خیلی تاثیر گذاره،باتوجه به توضیحاتم چون دو بار ۱۳روی۸بود که خود پزشک با رعایت کامل گرفتن به نظرتون دیگه حساس نشم و ورزش رو ادامه بدم بهتر نیست؟ چون از بس گرفتم وقتی میخوام اندازه بگیرم به طور کاذب بالامیره و موقع ورزش هم هیچ مشکلی ندارم
      واقعا ممنونم
    3. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۱۹ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      به روش بالا و بدون اظطراب فشارخون خود را کنترل کنید و ببینید که نتیجه اندازه گیری ها چه خواهد بود
    4. تصویر کاربر امین یکشنبه ۱۹ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      در خصوص پاسخ دوم جنابعالی پیامک دریافت شد ولی پاسخی بر روی سایت مشاهده نکردم
    5. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۱۹ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      به روش بالا و بدون اظطراب فشارخون خود را کنترل کنید و ببینید که نتیجه اندازه گیری ها چه خواهد بود
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر پروین دوشنبه ۳۰ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 223 مشاهده پرسش
    برای پایین‌آوردن فشار مینیمم که دو سه روز است روی ۹ است اقدامی باید انجام داد؟
    بیمار در تخت بستری هستند و هوشیاری زیادی ندارند . ده سال است به همین حال هستند. سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه دوشنبه ۳۰ تیر ۹۹( 3 سال پیش)
      باید دوز داروهای مصرفی را کمی افزایش داد
  • تصویر کاربر شهاب یکشنبه ۲۹ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 311 مشاهده پرسش
    سلام وقت شمابخیر، بنده بیمار36ساله، باسابقه فشارخون بالا، ودردقفسه سینه، وتنگی نفس، تپش قلب، وازسال 93بنده دچاراین علایم هستم، البته این چندوقت بشدت اذیت هستم، سابقه خانوادگی، هم دارم، داروهای مصرفی، لوزارتان50، متورال 50وسوستاک2/6،البته مشکل عصبی هم دارم، که یک سری دارومصرف میکنم، دکترنظرتون خواستم بدونم،به همین روال ادامه بدم، یابایدآنژیوبشم ممنون میشم
    (داروهای اعصاب، آلپرازولام1، کلونازپام2، لورازپام2، وترانکوپین100مصرف میکنم) ممنون اززحمات حضرتعالی
    1. تصویر کاربر دکتر سعید یزدانخواه یکشنبه ۲۹ تیر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض ادب در صورتی که درد سینه شما با فعالیت تشدید می‌شود توصیه می‌کنم که آنژیوگرافی شوید و در غیر اینصورت سی تی آنژیوگرافی انجام دهید
درحال دریافت اطلاعات